geheugen chips lappen (om casing dunner te maken)?

Pagina: 1
Acties:
  • 509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
naar aanleiding van dit artical van anandtech over hoe OCZ zijn 3700 gold geheugen maakte (op het 2de deep van pagina 3 om precies te zijn) vroeg ik me af of ik dat zelf ook niet zou kunnen.

ik heb dan wel geen lazer ofzo maar met schuurpapier of desnoods met commander/tandpasta kan ik zelf toch ook de de casing van die chips wat dunner maken zodat ze hoger gaan met minder volt.

ik heb nu dus corsair pc3200 low latency memory (4-3-2-2 @ 400) met coperen heatsink maar ik kan ze niet of nowelijks overclocken zonder dat ze fouten gaan maken (getest met memtest86) ook als ik de timing losser zet en/of meer voltage geef (met meer volt maken ze zelfs meer fouten)
en dat viel me toch wel tegen van corsair.
(btw, ik heb een abit nf7-s mobo en een 2500+ (333fsb) cpu die de 2.3ghz haalt op 1.85volt met WC. dus ik denkt niet dat die de belemernede facktoren zijn.)

valt dat lappen te proberen? is het de moeite waard (bij ocz halen ze er blijkbaar 23mhz meer uit gemiddeld en hebben minder volt nodig)
of ga ik zo zeker mijn 2 maande oude (toch niet echt goedkope) geheugen mollen?

ik kon er op internet en hier op GoT nix over vinden dus vandaar deze vraag

[ Voor 4% gewijzigd door Countess op 27-08-2003 10:48 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Het is behoorlijk moeilijk denk ik. Het lappen van een cpu heatsink is redelijk simpel vergeleken dit. Als je de acht chips wilt gaan lappen, dan moet je er namelijk ook voor zorgen dat ze alle acht precies dezelfde hoogte hebben, anders heb je kans dat je heatspreader er maar een paar raakt.

Ik denk dat je er verstandiger aan doet om de heatspreader zelf te verbeteren. Gebruik koelpasta, of lap de heatspreader zelf.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 18:05

Garrett

Watercooler

Ik zou het er ook niet op wagen, maar koelpasta erop kan geen kwaad.

Gebruik voor de zekerheid Arctic Alumina, dat geleidt geen electriciteit :)

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
D'r is maar 1 manier om erachter te komen of dit echt gaat werken. Als OCZ op deze manier zijn chippies een stuk harder aan 't lopen krijgt dan zou de thuis tweakert 't ook moeten kunnen, zolang je maar fijn genoeg schuurpapier gebruikt en voorzichtig bent!

Ik heb nog wat Corsair mem liggen (BH-5). Ook m'n spiegel ligt klaar voor gebruik. Heb alleen niet voldoende fijn schuurpapier meer in huis om dit zelf te gaan proberen. Maandag maar weer eens een modelbouw shop bezoeken. Daar heb ik eerder schuurpapier gehaald dat ging van korrel 400 tot 2000.

Maandag ga ik beginnen met 800, daarna 1200 en dan tenslotte met korrel 2000. Vervolgens even met een beetje tandpasta nabewerken om het karwei af te maken. Ik wou doorgaan totdat de letters op de chip nauwelijks meer zichbaar zijn, net als bij de chips van OCZ.

Het maximale wat ik tot nu toe met dit mem heb gehaald is DDR 472. Ben benieuwd of deze mod gaat helpen. De heatspreaders plaats ik niet meer terug op de chip. Op 't moment draai ik met Twinmos (BH-5) chips en die doen 't ook prima zonder deze heatspreaders. Ik verwacht dus dat mijn Corsair mem 't ook prima doet zonder die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
silent : met het modden van de heatspreader kom ik denk ik niet erg veel verder. hooguit een paar mhz zeker geen 23 zoals OCZ.
al denk ik niet dat ik het zelfde resultaat als OCZ zal bereiken hoop ik toch wel op zeker 10 mhz meer op minder volt.

het gelijk houden van de chips is wel op te lossen door ze allemaal tegelijk over het schuurpapier te bewegen. hooguit dat ze links iets dunner zijn als recht maar de heatspreader zal nog wel mat allemaal contact maken.

garrett : mm ik was van plan mijn Artic silver 3 te gebruiken maar op de electriciteits geleiding letten is misschien geen slecht idee nee...
edit : mmm die nieuw ceramic van artic geleid ook niet en werkt beter als artic silver 3
als hij now ook nog ergens te koop was in nederland wist ik al wat ik ging gebruiken :)

youpy :
in het artical zeggen ze
"we will be using the DP-7 CO 2 laser to remove the surface material from the package face only average laser cut depth is 7mill "
ik betwijfel of ze hier 7 millimeter bedoelen :+) maar ik kan niet ontdekken wat ze wel bedoelen.
de letters gebruiken als lijdraad is helemaal geen slecht idee.

maar over het weglaten van de heatspreader weet ik zo net nog niet.
die casing op die chips zit er natuurlijk niet voor nix op. de chips zijn inprincipe gemaakt om zonder heatspreader te werken. maar als je de cassing verdunt, misschien dat ze dan niet meer zo goed kunnen werken zonder heatspreader... ik bedoel waarom maakt de fabrikant van die chips de casing dan zelf niet dunner.
ook zijn de chips door de dunnere casing kwetsbaarder. de heatspreader is extra beveiliging.

ik hoop alleen dat ze ook 2000 schuurpapier hebben bij de modelbouwzaak hier in de buurt. er is nogal moeilijk aan te komen heb ik gemerkt.

edit : sh*t pass woensdag weer tijd om iets te doen :'( verweg werken zuigt. zeker als de daar dan overnacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Countess op 24-08-2003 01:51 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Eum, ik heb ook dat corsair mem... op 2,9 volt doetie iid 5-2-2-2 (dus cas2) op 220 mhz. Hoger heeft die ook gedraaid, alleen heb ik nog niet stabiliteit kunnen testen enzo omdat ik max chipset zoek van m'n nf7-s bordje.

Kijk eerst eens of je chipset nog wat stroom lust?

edit:
Ik kan wel aan 2000 grid schuurpapier komen als je het nodig hebt. kost geloof ik 70 cent / vel ofzo (nog redelijk kleine vellen ook :( ). Je bent er wel heel snel doorheen, kun je weer nieuw stuk gebruiken. ik zou zeggen zorg dat je veel tijd hebt als je het gaat doen.

[ Voor 35% gewijzigd door pierre-oord op 24-08-2003 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Is het verstandig om AS3 onder memzinks van je videokaart te doen?

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik denk dat dat afschuren echt nix uitmaakt. want zon reepje heeft echt geen last van extreme warmte. Al zou zon IC'tje 45c worden helpt t misschien nog wel, maar ik denk niet dat ze dat bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
ferry : OCZ haalt er anders 23mhz (gemiddeld) meer mee uit als ze de casing dunner maken. (lees artical)

pierre : ik heb al geprobeert mijn chipset meer stroom te geven maar dat haalde nix uit. (overhitten is het ook niet, chipset is watergekoelt en ik had een 8x8 fan op mijn mem gelegt)
het zit echt in het geheugen, de fouten zijn altijd ongeveer rond de zelfde mb's
0.1 t/m 0.6 bij test 5 en rond de 264 bij test 4

[ Voor 22% gewijzigd door Countess op 24-08-2003 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Countess schreef op 24 August 2003 @ 01:48:

[...]
youpy :
in het artical zeggen ze
"we will be using the DP-7 CO 2 laser to remove the surface material from the package face only average laser cut depth is 7mill "
ik betwijfel of ze hier 7 millimeter bedoelen :+) maar ik kan niet ontdekken wat ze wel bedoelen.
de letters gebruiken als lijdraad is helemaal geen slecht idee.
Zo doen ze 't bij OCZ ook. Je kan de code van de orginele chips nog net zien onder de code die zei eroverheen drukken. 7mill, is in ieder geval geen 7 milimeter. De chips zijn nog eens niet zo dik.
maar over het weglaten van de heatspreader weet ik zo net nog niet.
die casing op die chips zit er natuurlijk niet voor nix op. de chips zijn inprincipe gemaakt om zonder heatspreader te werken. maar als je de cassing verdunt, misschien dat ze dan niet meer zo goed kunnen werken zonder heatspreader... ik bedoel waarom maakt de fabrikant van die chips de casing dan zelf niet dunner.
ook zijn de chips door de dunnere casing kwetsbaarder. de heatspreader is extra beveiliging.
Misschien is het inderdaad nog niet eens zo'n verkeerd id om die dingen weer terug te zetten, al blijf ik nog een beetje twijfelen. Bij m'n corsair mem werden die dingen erg warm. Met het twinmos mem (bijna dezelfde chippies) worden die chippies bijna helemaal niet warm. 't Zal dus gewoon een kwestie van testen zijn, of het terugzetten van de heatspreakers noodzakelijk is.
ik hoop alleen dat ze ook 2000 schuurpapier hebben bij de modelbouwzaak hier in de buurt. er is nogal moeilijk aan te komen heb ik gemerkt.
In Den Bosch hebben ze 't gegarandeerd. Heb 't spul daar namelijk al vaker gehaald. Helaas is 't nu op en moet ik nog even geduld gaan oefenen.

[ Voor 36% gewijzigd door YoupY op 24-08-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 22:34
Als je nu eerst eens een tekening van de package ziet te krijgen, maakt het risico effe iets minder!

Er hoeft maar 1 bonddraad iets te ver boven de die uit te steken en je sloopt je reepje! Vergeet ook niet dat de plastic er niet voor niets zit, als je gaat schuren heb je kans dat de mechanische eigenschappen van de package veranderen.
Als de package warm wordt kan de verhouding van de uitzetting van het leadframe, plastic en de bonddraden dusdanig veranderen dat er ook iets stukgaat!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Countess schreef op 24 augustus 2003 @ 01:48:
edit : mmm die nieuw ceramic van artic geleid ook niet en werkt beter als artic silver 3
als hij now ook nog ergens te koop was in nederland wist ik al wat ik ging gebruiken :)
offtopic: ceramic is te krijgen bij een inkoopactie op laupro. link nog goedkoop ook.

ontopic: ik denk zeker wel dat het opschuren van die chips wat kan uitmaken in temperatuur. Plastic geleid nou eenmaal slecht warmte ;). Je moet trouwens wel uitkijken voor beschadigingen op de rest van het reepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
Lappen is iets anders dan schuren!

Lappen kun je op een glasplaat doen met daarop een polijstmiddel. Als je een hulpgereedschapje maakt zodat de kracht op je reepje goed verdeeld wordt, dan kriijg je een uiteindelijk een vlak oppervlak op ALLE packages. (Je bent er alleen wel superlang mee bezig)

Schuren zou ik niet doen, krijg je nooit echt mooi recht!

Ik zou trouwens eerst op een oud reepje gaan oefenen en kijken hoeveel plastic je daarop kan verwijderen.

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
schuur papier kan je vast maken op een glasplaat en dan de reepjes er overheen halen,
dan blijft het recht (mits je het met beleid doet)
schuurpapier van 2000 heeft al bijna de zelfde werking als polijst middel. het gaat wel niet glimmen maar de krassen die het maakt zijn niet zo veel groter.

edit : kan niet meer kopen bij de laupro actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Countess schreef op 24 August 2003 @ 19:51:

edit : kan niet meer kopen bij de laupro actie.
jawel hoor, hij is nog 7 dagen open. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook dat mem.... (2x256 pc3200 LL) maar dan met platinum heatspreader
het is alleen met geen mogelijkheid over te clocken.. (wat je niet van corsair zou denken)

het draaid nu op 2-3-3-5 @ 400 mhz DDR ... dat is dus beneden de specs...
volgens dit pdf file'tje van corsair wordt het getest op 2-3-2-6
http://www.corsairmicro.c.../specs/cmx256a-3200ll.pdf
maar 2-2-2-5 zou ook met gemak moeten kunnen op 400 mhz
maar zelfs met mijn instellingen geeft hij nog fouten in memtest.. :?

als ik m'n latency nog lager zet dan 2-3-3-5 boot m'n pc niet.... ik krijg alleen een vage piep en de melding:

BootBlock Bios V1.0
Bios Rom checksum error
Detecting floppy drive A media ...
Drive A error. System halt

(en ik heb er geen eens een diskdrive in zitte?!)

het maakt btw helemaal niets uit op wel voltage ik m'n mem laat draaien...
de heatspreader voelt trouwes gewoon koud aan... het is dus geen hitte probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
waggy : je had gelijk, ik was op een of andere manier bij een andere actie terrecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Ben d'r nog niet uit of 't nu gaat helpen of niet. Ik heb vandaag voorzichtig met een glasplaat en wat fijn schuurpaper m'n ram gelapt. Eerste probleem wat ik tegen kwam is dat niet alle modules netjes op dezelfde hoogte zaten. Van sommige zijn de letter nu aardig vaag geworden terwijl ze op andere chips nog gewoon leesbaar zijn.

Zal binnenkort eens met een klein blokje de chipjes individueel gaan lappen, dan weet ik in ieder geval zeker dat er van elke chip zoveel af is als ik wil.

Heb 't mem, voorzover dat klaar was even en mijn pc gestopt en ben maar even begonnen met testen. Ik ben tot 233 Mhz gegaan op 3.0V daarna moest er toch een beetje prik bij. Voordat ik 't mem gemod had, had ik op dat punt al meer spanning nodig om de 233 te bereiken. Tot zover lijkt 't dus al iets geholpen te hebben. Op 233 x 11 zette ik een Sandra membench neer van 3635 Mb/s

Bij 236 begon ik wat problemen te krijgen. PC postte normaal, maar bootte daarna niet meer verder. In plaats daarvan kreeg ik een vaag beeld gezien. Was eventjes in paniek omdat 't eruit zag alsof ik m'n Radeon 9800 Pro had gesloopt. Toen ik ik m'n systeem maar snel eventjes wat lager gezet en 't startte weer normaal, gelukkig.

Mijn chippies bleken toch wel behoorlijk wat warmer te worden, nadat ik ze bewerkt had. Voordat ik begonnen ben heb ik ze eventjes snel getest voor de warmte. Toen voelden ze nog koel tot warm aan. Na het lappen leken de chippies warmer aan te voelen. Wat op zich natuurlijk ook logisch is, aangezien de dikte van het plastic wat minder geworden is.

M'n laatste bevinding was dat TwinX toch niet helemaal onzin is. De chipies op de 2 modules die ik heb liggen zijn niet helemaal hetzelfde. Had 't nog niet eerder gezien. 1 module heeft code 302WE en de andere 303WE. Ik vraag me wel af of dit veel uitmaakt qua prestatie.

Binnenkort ga ik m'n nieuwe plankje Abit NF7-S weer in m'n sys knallen. Ik vermoed dat m'n ASUS gewoon helemaal aan z'n eind zit, aangezien ik m'n Vdd moest opschroeven tot bijna 2.2V om op deze snelheden te komen. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
hey das mooi om te horen dat het help.
ben nu niet thuis maar ik ga morgen schuurpapier halen hier en dan die avond thuis mijn geheugen fff onder handen nemen.

hey misschien zijn we de voorvaders van een nieuw trend in OC modden :D

o btw, die abit nf7-s kan niet meer als 2.9 V op je mem zetten.
weet niet of je dat als wist maar ik waarschuw maar even.
misschien dat ik de mijne nog ga volt modden... eerst kijken hoever ik na deze mem mod kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Ik volgde dit topic al eventjes maar dit is wel erg wreed, beetje je geheugen lappen en hij draait gewoon beter !
Dan vraag ik mij af of dit dan ook werkt bij bijv. het geheugen van mijn 9700 Pro ? En bijv bij je Northbrigde om maar iets te noemen ?

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Countess schreef op 25 August 2003 @ 22:35:
hey das mooi om te horen dat het help.
ben nu niet thuis maar ik ga morgen schuurpapier halen hier en dan die avond thuis mijn geheugen fff onder handen nemen.

hey misschien zijn we de voorvaders van een nieuw trend in OC modden :D

o btw, die abit nf7-s kan niet meer als 2.9 V op je mem zetten.
weet niet of je dat als wist maar ik waarschuw maar even.
misschien dat ik de mijne nog ga volt modden... eerst kijken hoever ik na deze mem mod kom
't is maar goed dat ze een soldeerbout en potmetertjes hebben uitgevonden. Daarmee kun je weer een boel extra power creeren. Mijn ASUS kan standaard niet meer dan 1.85 Vcore en 2.8V mem. Voor Vdd zijn al helemaal geen opties beschikbaar en deze staat standaard op 1.6V.

Met m'n soldeerboutje kan ik de volgende waardes halen: 2.1 Vcore, 3.3 Vddr en 2.3 Vdd. Extra koeling is dan wel noodzakelijk!!!
geforceddq schreef op 25 August 2003 @ 22:44:
Ik volgde dit topic al eventjes maar dit is wel erg wreed, beetje je geheugen lappen en hij draait gewoon beter !
Dan vraag ik mij af of dit dan ook werkt bij bijv. het geheugen van mijn 9700 Pro ? En bijv bij je Northbrigde om maar iets te noemen ?
Van je Northbridge is 't al bekend. Door deze te lappen is 't bordje beter in staat warmte af te voeren, wat weer kan lijden tot hogere fsb's. Dit komt vooral doordat de chip niet optimaal vlak is, waardoor het contact met de heatsink / waterblok nooit optimaal is.

Ik zou nog even wachten totdat ik mijn mem helemaal naar m'n zin afgemaakt heb. Tot nu toe draait 't alleen met lagere voltages dan voorheen. Of ik er nu ook meer kan uitpersen ben ik nog niet zeker van, aangezien mijn ASUS behoorlijk aan z'n plafond zit. Zodra ik klaar ben met modden laat ik 't zeker horen.
Mocht je in de tussentijd toch zin hebben om Xtreme te gaan, dan houdt ik je zeker niet tegen. Ben benieuwd naar de resultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
YoupY schreef op 25 August 2003 @ 23:09:'t is maar goed dat ze een soldeerbout en potmetertjes hebben uitgevonden. Daarmee kun je weer een boel extra power creeren. Mijn ASUS kan standaard niet meer dan 1.85 Vcore en 2.8V mem. Voor Vdd zijn al helemaal geen opties beschikbaar en deze staat standaard op 1.6V.
ik heb hier ook een hele mooie soldeerbout die erg goed werkt en waar ik goed mee overweg kan, en potmeters gebruik ik al een tijdje in combo met fans.
MAAR, hoe kom ik er achter waar ik die potmeter tussen moet solderen en hoeveel ohm potmeters ik moet hebben?

de 2.3 vcore die de nf7-s standaart ondersteunt vind ik wel genoeg maar wat meer ddr prik zie ik wel zitten.

edit : heb al wat gevonden
http://forums.extremeover...rchive/topic/54792-1.html

[ Voor 8% gewijzigd door Countess op 25-08-2003 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
offtopic:
check dan ook meteen deze 2 even:

http://www.motherboardfaqs.com/article.php?15.255

http://www.xtremesystems....ead.php?s=&threadid=17481

de Vcore van het Abit bordje undervolt trouwens best wel een beetje, wanneer je 2.03V selecteerd kan blijft 't voltage ergens beneden rond de 1.95V hangen. Het mem daarintegen overvolt. 2.9 in de bios geeft je ongeveer 3.06 op 't mem
;)

[ Voor 6% gewijzigd door YoupY op 25-08-2003 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
als die volt readings van de hardware monitor kloppen dan klopt mijn ddr volt wel altijd (ongeveer).

vcore loop op de hogere volts iets achter, maar als ik 2.0 do krijg ik nog altijd 1.95 of meer. maar als ik 1.65 doe dan krijg ik ook (ongeveer) 1.65

en thx die linkjes kan ik wel wat mee :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door Countess op 26-08-2003 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:34

porn*

...take on the world!

Hey Joep, volgens mij ben jij die gast die bij mij in de klas zat, right?

Je kunt je VDD wel instellen, zoek maar eens even op het uber BIOS. Ik kan geloof ik 1,6/1,8/2v kiezen, lijkt me ruim voldoende :)

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Zou best kunnen. Er staat niet echt veel gegevens in je profiel, dus ik kan zo niet zeggen of ik je ken. Voeg me maar ff toe op msn, dan zijn we er zo achter.

Vdd is inderdaad instelbaar in de Uber bios. Helaas heeft deze optie geen enkel effect. Voor elke waarde van 1.6 tot 1.9V die kan selecteren zegt m'n multimeter dat er nog hetzelfde voltage door de chip geen gaat. Heeft dus niet echt veel zin die optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Is dat zo? Ik durf het nog niet aan omdat mijn chipset nog passief gekoeld is en nu al veel te heet wordt.

Als ik mijn pompje heb zal ik het een uittesten, heb een 1.06, misschien dat het daar wel mee werkt (ander BIOS sowieso).

Zal je toevoegen :)

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosjesman
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04 16:42
Hoi, heb net het topic doorgespit en dit klinkt allemaal best belovend. Ik zal het graag verder volgen en ben benieuwd wat de resultaten zijn.
Even over het misterie van de "7mill" uit het anandartikel, er wordt denk ik 7 milliseconde bedoelt. Ik kwam in een artikel over laser gebruik tegen dat ze de laser-cut in tijd uitdrukken
"pulse duration"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ik denk niet dat dit iets helpt hoor. De temp van je geheugen, eventueel met een zacht fannetje erop bij ~ 3 volt is echt koud. Plattere chips maken dan niet zoveel uit lijkt mij. Mijn corsair, PC3200 C2 (is dat low latencie?) doet het volgende:
2,99 volt: 11-5-5-2,5 (cas2,5 dus): 235 Mhz
3,12 volt: 10-3-3-2 : 235 Mhz
3,23 volt: 11-5-5-2: 240 Mhz

Best leuke reepjes dus :) op 245 Mhz doen ze het niet meer, ook niet met Cas2,5. Maar een 40 mhz overclock is toch niet slecht :) ik zou dus eerst eens het voltage omhoog gooien, dat vinden ze wel lekker. En is jouw mobo wel voltmodded? Want anders kun je boven de 166 mhz fouten van je chipset gaan zien..(zeg vanaf 180 mhz). En heb je je voltage al eens verhoogd? Ik lees daarover niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
pierre-oord schreef op 27 augustus 2003 @ 08:13:Plattere chips maken dan niet zoveel uit lijkt mij.
het gaaat niet om platter, het gaat om dunner.

als het voor OCZ werkt, waarom dan niet voor ons tweakers? (zie articel in eerste post)

bosjesman : je zou best eens gelijk kunnen hebben met 7milliseconde.
alleen now hebben we nog een probleem... hoeveel matriaal haalt een "DP-7 CO 2" lazer in 7milliseconde weg?
is er een lazeroloog in de zaal? :9

[ Voor 32% gewijzigd door Countess op 27-08-2003 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-online.nl/shop/images/art4560.jpg
http://www.computer-onlin...ubgroep=OVERIGE%20KOELING
zon ramkoelergeval, helpt dat een beetje dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
alleen als je zo veel volt op je mem zet dat het heet begint te worden.
maar de casing van de mem chips zelf is zo slecht in het afvoeren van warmte dat ze op een ongemodde, en niet overvolte chip weinig zullen helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Countess schreef op 27 August 2003 @ 13:56:
alleen als je zo veel volt op je mem zet dat het heet begint te worden.
maar de casing van de mem chips zelf is zo slecht in het afvoeren van warmte dat ze op een ongemodde, en niet overvolte chip weinig zullen helpen denk ik.
Dat denk ik ook. Misschien dat je er nog een paar mhz meer uit kunt persen op hoge voltages met een cooler erop, maar echt veel denk ik niet. 20 mhz lijkt me bijna onmogelijk. Maar ik zou zeggen: probeer het uit, je zult de eerste zijn en stel dat het wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm laatst had iemand hier iets gepost van platgeslagen koperen buizen als wc's. Misschien een idee om zoiets op je ram te maken?

Verder ben ik ook zeer beniewd naar de resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
heb net even mijn mem getest voor ik begin aan het opschuren om een baseline te hebben om te vergelijken.
dat deed ik eerst me 1 module (nomaal heb ik er dus 2, dualchannel) ik kwam ik, tot mijn verbasing ineens tot 220 mhz fbs @ 2-2-3-4 waar ik eerst op 210 bleef steken (lossere timing maakte niet uit).
ik dus die andere reep apart getest. en bleef steken op 210 @ 2-2-3-4 (getest in stappen van 5mhz btw)
twinx = bullshit dus.

nowja, ik ga schuren nu. whish me luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter laat dan nooit > Met 7 Mill bedoelen ze 7/1000 van een inch! Standaard aanduidingen die gebruikt worden bij het draaien.In dit geval dus ongeveer 0.178 mm eraf.
Probeer trouwens aan de "achterkant" van de strip ook een glasplaat te gebruiken,zodat de druk zo gelijkmatig bij het schuren verdeeld wordt.Gebruik waterproof schuurpapier van de beste kwaliteit die je kan vinden,dat blijft langer scherp,en laat bijna geen korrels los van het papier.Ook geeft dit minder krassen in het opp. doordat de korrels veel gelijkmatiger zijn dan bij goedkope merken.

Verwijderd

Wat vnd je van 3M schuurpapier? Ben er zelf wel redelijk tevreden mee

• mcb1
Hoe is het afgelopen met het schuren?

Wil wel eens weten of het nu allemaal gelukt is!

mcb1

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Ik ook wel eigenlijk :9

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 11:15:
Wat vnd je van 3M schuurpapier? Ben er zelf wel redelijk tevreden mee
Ik koop weleens 3M 2000 grid schuurpapier voor waterblokken te schuren. Dat is heel snel z'n profiel kwijt helaas. Hetzelfde bij het schuren van de northbridge van een abit nf7-s. Alles wordt er zwart van. Dit had ik ook bij ander schuurpapier, maar iets minder.

offtopic:
3M voelt wel goed de computer industrie aan met hun floppy's, cd's en schuurpapier :P

Verwijderd

geforceddq schreef op 25 augustus 2003 @ 22:44:
Dan vraag ik mij af of dit dan ook werkt bij bijv. het geheugen van mijn 9700 Pro ?
ik liep er ook al even met in mn hoofd om mijn oude gf3ti200 zijn rammodules te lappen om beter warmte afgifte en daar ram gelijkaardig is lijkt het me logisch dat je zo het onderste uit de kan haalt, zolang je maar niet door de bodem gaat :D

zolang je het maar niet uitprobeerd op je amd cpu of een van je gpu's, die zijn veel gevoeliger denk ik (amd procs zekers weten)

• YoupY
mcb1 schreef op 18 september 2003 @ 19:16:
Hoe is het afgelopen met het schuren?

Wil wel eens weten of het nu allemaal gelukt is!
Het maximale wat ik eerst met mijn Corsair mem kon doen was 236 fsb. Na het schuren loopt het een stukje harder:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/mem5t.jpg
*Clickable*

Na het schuren ga ik dus op 242 Mhz. Qua prestatie vind ik het zeker de moeite waard. Op het moment draai ik m'n mem zonder heatspreaders. Ik verwacht niet dat het veel uitmaakt als ik die dingen er weer op ga zetten. Mijn geheugen wordt namelijk nauwelijks warm.

Vddr @ 3.2V
Vdd @ 2.2V
Timings 11-2-2-2

Qua stabiliteit is m'n geheugen volgens mij wel wat achteruit gegaan. Met m'n twinmos BH-5 jes kan ik 233 x 11 stabiel draaien, met m'n corsiar BH-5 jes lukt dit helaas niet. Voordat ik m'n reepjes gelapt had kon ik dacht ik ongeveer 228 stabiel draaien. Wat dit betreft moet ik nog een tijdje gaan primen om hier meer over te kunnen zeggen.

Ik vermoed dat het schuren niet ideaal is geweest voor het geheugen, aangezien de bewegingen die het schuurpapier over de chips maakt nog wel eens wat statische elektriciteit zouden hebben kunnen opleveren.

Verwijderd

gelapd met grid 2000?

• Syzzer
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 20:20:
[...]

ik liep er ook al even met in mn hoofd om mijn oude gf3ti200 zijn rammodules te lappen om beter warmte afgifte en daar ram gelijkaardig is lijkt het me logisch dat je zo het onderste uit de kan haalt, zolang je maar niet door de bodem gaat :D

zolang je het maar niet uitprobeerd op je amd cpu of een van je gpu's, die zijn veel gevoeliger denk ik (amd procs zekers weten)
Lol, ik heb net vandaag mijn GF4 GPU gelapt, maar heeft me geen prestatiewinst opgeleverd. Zal eens kijken voor een vmod :D .

Qua AMD cpu's heb je denk ik wel dik gelijk. Alhoewel, er zit toch zo'n gek logo'tje op elke (nieuwere) AMD core? Mss dat je net zo diep zou kunnen gaan.

Verwijderd

Ai, gpu lappen heeft wel degelijk voordelen!

De gf3 chip is net zoals de northbridge op de nf² mobo 'concave' ,niet vlak dus.
In het midden zit lucht onder de koeler gevangen welke de warmte isoleerd.
Dit kan je opvangen door thermische pasta ertussen te doen maar een vlakke gpu is beter!

Jij hebt waarschijnlijk niet goed of lang genoeg gelapt.
Bij gf3 is het zo dat je moet stoppen als de gpu koperplaatje laat verschijnen.
Ik heb het dus over gf3 en gf4 is het ook prolly zo maar dubbel check het toch maar.

Ik heb niet verantwoordelijk voor mogelijke doode gpu's na het lappen! :D

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Ik ben gewoon gestopt met mijn 800 Grid zodra de lettertjes geheel verdwenen waren (GPU dus helemaal vlak). Daarna nog met 1000 een finish gedaan (kon geen hogre grid krijgen bij de doe-het-zelf-zaak).

Ik deed het eik ook alleen omdat het me opviel dat hij hol was, heb voor de rest nix over opgezocht verder :D . Maar dan zal ik binnenkort nog maar eens verder gaan totdat ik koper zie verschijnen. Mss dat ik dan gelijk mijn geheugen ook lap, kijken of dat wat opleverd.

• YoupY
Mijn geheugen heb ik eerst gedaan met grid 400. Tijdens het lappen heb ik eerst m'n modules over een glasplaat met schuurpapier heen gehaald. Toen bleek al dat niet alle chippies netjes op dezlefde hoogte zaten. Sommige werden beter geraakt dan andere, want op sommige chips bleef de tekst beter zichtbaar dan andere.

Deze chippies heb ik met de hand nog wat bijgeschuurd. Veel verder heb ik ze verder niet afgewerkt, want doorschuren totdat ze helemaal glad zijn is ook niet noodzakelijk. Er hoeft namelijk geen heatsink meer op te komen die optimaal contact maakt over de hele oppervlakte.

GPU chippies lappen helpt idd alleen maar voor de temperatuur. Maar door die lagere temperatuur kun je vermoedelijk wel verder overklokken totdat je artefacts krijgt, al heb je er misschien een modje voor nodig.

@Syzzer. Probeer het eens bij een modelbouwzaak. Ik heb zelf tot en met grid 2000 van Tamiya.

[ Voor 7% gewijzigd door YoupY op 18-09-2003 22:38 ]

• pierre-oord
YoupY, had je al eens een cooler voor je geheugen gedaan voordat je ging schuren? Ik vind zelf bijna 7 mhz namelijk erg veel voor het geheugen, dat nog niet eens warm wordt! Vandaar om daarnaar met verschil te kijken. En anders verwacht ik dat je prestaties ook wel hoger zullen worden als je er alsnog een cooler voor hangt.

Heb je pics ervan?

Verwijderd

Syzzer schreef op 18 September 2003 @ 22:36:

Ik ben gewoon gestopt met mijn 800 Grid zodra de lettertjes geheel verdwenen waren (GPU dus helemaal vlak). Daarna nog met 100 een finish gedaan (kon geen hogre grid krijgen bij de doe-het-zelf-zaak).
Die 100 is een typo hoop ik?

Ik heb er vrij zeker van dat je gpu nog steeds niet vlak is.
Leg je lat er eens op en kijk er eens onder door naar het licht.

Toen ik de lettertjes had weggeschuurd was ik ook aan het paniekeren dat ik mn gf mss gemold had, leg de lat erop ... je snap me wel.

Toen hoorde ik dat er een koper (bescherm)plaatje zit boven wat niet beschadigd mag worden.
Dus als je koper ziet zit je goed en kan je best stoppen (of eel even doorgaan)

lappen zou ik dus ook met minstens 800 ,daarna 1000, 1500,2000...
Je mag het papier niet aandrukken met je vinger maar gebruik iets vlak (bv hs die je net gelapd hebt)
Op je vinger zit ook vuil dus raak het opp nimmer aan!
Ook zou je zelfs geen neerwaartse druk mogen uitoefenen.
Gewoon cirkelvormige bew. maken.

Ook na het lappen moet je nog thermische pasta gebruiken omdat je opp nooit perfect glad zal krijgen.
Wat je nog wel kan doen als finishing touch is met tandpasta op je opp schuren sinds tandpasta zand is kan het dienen als schuurpapier.
Commandant is 'dacht ik' het fijnste dat er zowat is.
Uiteindelijk moet je een echt spiegel effect bekomen, met ram modules zal dit niet gaan! Gpu's en hs wel.

ps. is het ook zo bij ati gpu's dat deze concave zijn of heeft lappen weining nut?

Verder zou iemand met oude sd ram eens moeten uitproberen hoever ie kan gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 23:03 ]

• Syzzer

Syzzer

Prutser

100 is idd een typo :D . Moest 1000 zijn, maar dat begreep je vast al :D . Ik zal ook eens op zoek gaan naar een modelbouwzaak/autoschadeherstelbedrijf voor de fijnere grids. (Of weet iemand waar ik dit in R'dam kan krijgen?)

Denk dat ik mijn Infineon geheuegen ook maar eens ga lappen zodra ik een beter voeding heb en eindelijk meer Vcore door mijn 2500+ kan pompen. Nu is het nutteloos om te gaan lappen, beide reepjes doen al 233MHz @ 3,2V en 2333MHz doet mijn proc niet op 1,65V :D .

Over die Ati's: die hebben zo'n shim op dr GPU zitten. Ik wete niet of die er af te halen is, maar volgens mij zit de GPU ook erg laag op de PCB, wat het lappen er niet eenvoudiger op maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Syzzer op 18-09-2003 23:15 ]

Verwijderd

Syzzer schreef op 18 September 2003 @ 23:05:Over die Ati's: die hebben zo'n shim op dr GPU zitten. Ik wete niet of die er af te halen is, maar volgens mij zit de GPU ook erg laag op de PCB, wat het lappen er niet eenvoudiger op maakt.
Denk dat die vroeger zo was dat deze shim tehoog zat (denk dan aan R9500) en dit de dag van vandaag in orde is, ja kan deze shim er wel degelijk afhalen.
Of je lapt de shim gewoon wat lager. Test het met een lat (best geen doorzichtige en nog beetje deftig) erop te leggen en in het licht te houden.

Ik dacht ook dat je hooge grid kon vinden in auto zaken.

• YoupY
pierre-oord schreef op 18 September 2003 @ 22:54:
YoupY, had je al eens een cooler voor je geheugen gedaan voordat je ging schuren? Ik vind zelf bijna 7 mhz namelijk erg veel voor het geheugen, dat nog niet eens warm wordt! Vandaar om daarnaar met verschil te kijken. En anders verwacht ik dat je prestaties ook wel hoger zullen worden als je er alsnog een cooler voor hangt.

Heb je pics ervan?
Ik heb nooit een extra koeler voor m'n mem gehad, behalve de heatsinks. Ik heb ook even getest toen ze eraf waren en ik kwam niet verder dan 236 Mhz. Heb vanalles geprobeerd, zoals meer prik, assynchroon, lossere timings enz.

In de tussentijd is er wel het een en ander aan m'n setup veranderd. De stroming van m'n water is anders, minder optimaal voor m'n nb, maar juist meer optimaal voor m'n cpu. Verder heb ik ook nog m'n voeding veranderd en andere biossen geprobeerd. Met de 1004 waar ik eerst mee draaide kom ik nu ook verder.
Verder heb ik in de tussentijd ook nog m'n voeding gemod voor iets hogere 5V spanning (12V kreeg ik er gratis bij :) )

Op het moment heb ik helaas geen plaats voor een goede koeler op m'n mem. Maar deze is ook niet echt nodig blijkt wel, omdat de chippies toch niet echt warm worden.

Heb helaas geen digitale camera, anders had ik wel wat pics gemaakt, helaas...

Verwijderd

denk als je een hs op je ram wil steken deze bijna nutteloos is of enkel de warmte vasthoud eens de rammodules warm zijn geweest.

Kan je als beter een klein koelertje op laag voltage zodanig je het nimmer hoort laten draaien en het beetje warmte lucht wegblaast.
Met goeie airflow in je case en het verschil is noppes.
Mss veranderd dit met DDR2, dit loopt toch warmer hoewel dit al sterk gedaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Ik draai nu een paar dagen met dit gelapte geheugen, maar het is niet meer zo stabiel als het eerst was. Ik krijg steeds meer crashes. Met m'n twinmos kan ik 11 x 233 draaien zonder problemen, maar het gelapte corsair mem geeft bij 11 x 222 nog problemen.

Jammer, maar het was de poging waard. Ik heb nu in ieder geval een setje waarmee ik wel in staat ben mooie benchmarks neer te zetten. Voor een korte tijd blijft het geheugen prima draaien, maar niet gedurende langere tijd. Prime gaf al een error na 3 minuten, maar 3 minuten is lang genoeg om een mooie PiFast neer te zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
YoupY schreef op 19 september 2003 @ 22:30:
Ik draai nu een paar dagen met dit gelapte geheugen, maar het is niet meer zo stabiel als het eerst was. Ik krijg steeds meer crashes. Met m'n twinmos kan ik 11 x 233 draaien zonder problemen, maar het gelapte corsair mem geeft bij 11 x 222 nog problemen.

Jammer, maar het was de poging waard. Ik heb nu in ieder geval een setje waarmee ik wel in staat ben mooie benchmarks neer te zetten. Voor een korte tijd blijft het geheugen prima draaien, maar niet gedurende langere tijd. Prime gaf al een error na 3 minuten, maar 3 minuten is lang genoeg om een mooie PiFast neer te zetten >:)
En memtest? Misschien is je processor gewoon te hoog geclocked :? en je mem, werkt dat nu langzamer als voorheen (kon het zo snel ff niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Memtest zal ik nog gaan draaien, al zal dit niet zoveel zeggen. Ik heb namelijk altijd al errors gehad in memtest (test 5) met dit moederbordje. Ik heb ooit 't mem op een pc van een maat van me laten memtesten en daar gaf het geen errors. Ik zal binnenkort toch maar eens de condendators van m'n voeding gaan modden. Hoogstwaarschijnlijk krijg ik daardoor stabielere spanningen, waardoor test 5 wel zou kunnen slagen.

Voorlopig heb ik aan de resultaten van Prime genoeg. Voorheen was ik staat om dit mem stabiel te draaien op 11 x 227. Prime hield het dan een uurtje of 12 uit, totdat ik de test afbrak. Nu crasht m'n systeem al op 222. Prime houdt het ook niet langer dan 3 minuten uit, voordat ie stopt vanwege een error.

Processor te hoog geclockt :? Het kan altijd harder is m'n motto 8) :9 Op het moment draai ik met m'n twinmos BH5-jes alweer 40 minuten Prime op 11 x 233

Ik denk dat deze onstabiliteit is ontstaan door het schuren met schuurpapier. Ongetwijfeld zal ik daarmee wat statische spanning hebben opgebouwd, wat nooit goed kan zijn voor geheugen.

Dit is het vermoeden dat ik heb in ieder geval. Andere theorieen zijn welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door YoupY op 19-09-2003 23:58 ]

Verwijderd

Denk je dat je op 1 van de chips echt tever bent gegaan?
Op eentje teveel eraf is genoeg om het systeem onstabiel te maken!
Mss heeft het iets temaken met dat de chips (voor een reden) niet op dezelfde hoogste zaten?
Heb je er toevallig eentje geraakt...

Verder zeg je dat je mobo niet helemaal in orde is.

Dan denk ik wel dat de voedingsmod wel zou helpen en dan kan je het ook met zekerheid zeggen ;)

Ben best wel benieuwd :P

Verwijderd

YoupY schreef op 25 augustus 2003 @ 20:34:
Ben d'r nog niet uit of 't nu gaat helpen of niet. Ik heb vandaag voorzichtig met een glasplaat en wat fijn schuurpaper m'n ram gelapt. Eerste probleem wat ik tegen kwam is dat niet alle modules netjes op dezelfde hoogte zaten. Van sommige zijn de letter nu aardig vaag geworden terwijl ze op andere chips nog gewoon leesbaar zijn.

Zal binnenkort eens met een klein blokje de chipjes individueel gaan lappen, dan weet ik in ieder geval zeker dat er van elke chip zoveel af is als ik wil.

Heb 't mem, voorzover dat klaar was even en mijn pc gestopt en ben maar even begonnen met testen. Ik ben tot 233 Mhz gegaan op 3.0V daarna moest er toch een beetje prik bij. Voordat ik 't mem gemod had, had ik op dat punt al meer spanning nodig om de 233 te bereiken. Tot zover lijkt 't dus al iets geholpen te hebben. Op 233 x 11 zette ik een Sandra membench neer van 3635 Mb/s

Bij 236 begon ik wat problemen te krijgen. PC postte normaal, maar bootte daarna niet meer verder. In plaats daarvan kreeg ik een vaag beeld gezien. Was eventjes in paniek omdat 't eruit zag alsof ik m'n Radeon 9800 Pro had gesloopt. Toen ik ik m'n systeem maar snel eventjes wat lager gezet en 't startte weer normaal, gelukkig.

Mijn chippies bleken toch wel behoorlijk wat warmer te worden, nadat ik ze bewerkt had. Voordat ik begonnen ben heb ik ze eventjes snel getest voor de warmte. Toen voelden ze nog koel tot warm aan. Na het lappen leken de chippies warmer aan te voelen. Wat op zich natuurlijk ook logisch is, aangezien de dikte van het plastic wat minder geworden is.

M'n laatste bevinding was dat TwinX toch niet helemaal onzin is. De chipies op de 2 modules die ik heb liggen zijn niet helemaal hetzelfde. Had 't nog niet eerder gezien. 1 module heeft code 302WE en de andere 303WE. Ik vraag me wel af of dit veel uitmaakt qua prestatie.

Binnenkort ga ik m'n nieuwe plankje Abit NF7-S weer in m'n sys knallen. Ik vermoed dat m'n ASUS gewoon helemaal aan z'n eind zit, aangezien ik m'n Vdd moest opschroeven tot bijna 2.2V om op deze snelheden te komen. Ben benieuwd...
Bijna alles helpt, gooi je plankje geheugen maar een in een water en hitte bestendig zakje en kook je geheugen maar eens een kwartiertje, wedden dat hij na afkoeling het veel beter doet!

Verwijderd

Bijna alles helpt, gooi je plankje geheugen maar een in een water en hitte bestendig zakje en kook je geheugen maar eens een kwartiertje, wedden dat hij na afkoeling het veel beter doet!
Je gaat me toch niet vertellen dat je dit al eens geprobeerd hebt toch??

das wel heel erg DOC dan 8)7 :X

• YoupY
Waarom zou dit werken? Ben wel benieuwd wat het principe achter het koken van je mem is, wat doet het precies voor je mem?

Mag bakken of braden ook O-)

[ Voor 11% gewijzigd door YoupY op 20-09-2003 19:46 ]

Verwijderd

Grillen :+

Wie durft het te proberen? 8)7

• YoupY
Het koken durf ik best te proberen. Je bent DOC of niet, maar voordat ik het doe wil ik wel eerst even weten wat het effect van kokend water op je mem zou zijn. Graag even een linkje met wat meer informatie daarover zou welkom zijn.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

bedoel je te zeggen dat je door je mem te koken het plastic eraf smelt? plastic smelt pas bij veel hogere temps hoor.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• pierre-oord
YoupY schreef op 19 September 2003 @ 23:57:
Memtest zal ik nog gaan draaien, al zal dit niet zoveel zeggen. Ik heb namelijk altijd al errors gehad in memtest (test 5) met dit moederbordje. Ik heb ooit 't mem op een pc van een maat van me laten memtesten en daar gaf het geen errors. Ik zal binnenkort toch maar eens de condendators van m'n voeding gaan modden. Hoogstwaarschijnlijk krijg ik daardoor stabielere spanningen, waardoor test 5 wel zou kunnen slagen.

Voorlopig heb ik aan de resultaten van Prime genoeg. Voorheen was ik staat om dit mem stabiel te draaien op 11 x 227. Prime hield het dan een uurtje of 12 uit, totdat ik de test afbrak. Nu crasht m'n systeem al op 222. Prime houdt het ook niet langer dan 3 minuten uit, voordat ie stopt vanwege een error.

Processor te hoog geclockt :? Het kan altijd harder is m'n motto 8) :9 Op het moment draai ik met m'n twinmos BH5-jes alweer 40 minuten Prime op 11 x 233

Ik denk dat deze onstabiliteit is ontstaan door het schuren met schuurpapier. Ongetwijfeld zal ik daarmee wat statische spanning hebben opgebouwd, wat nooit goed kan zijn voor geheugen.

Dit is het vermoeden dat ik heb in ieder geval. Andere theorieen zijn welkom.
omg, errors in test 5 = fout. Ik ken al meer mensen die zeggen dat het altijd al zo was :z ietsie lager clocken en het was over.

Fout = toch fout, anders rekent er iets niet goed. Zorg dat je die fouten kwijt bent en het is weer stabiel.

• pierre-oord
casemodderpoel schreef op 20 September 2003 @ 20:40:
bedoel je te zeggen dat je door je mem te koken het plastic eraf smelt? plastic smelt pas bij veel hogere temps hoor.
Ik denk dat diegene denkt dat de soldeerbevestigingen dan weer smelten en dat dat helpt. Ik vind dit zeker ongegrond. Hooguit in een over stoppen en zeer heet verwarmen, hier is nog ergens een artikel over. Dit omdat het mem ook in de fabriek op deze manier is gesoldeerd. Dan nog: Het lijkt me niet dat een soldeerbevestiging los is.

Ik denk dat-ie gewoon hoopt je mem te slopen |:( |:(

edit:
koken in water is natuurlijk maar 100 graden, lang niet genoeg.

Ergens @ xtreme is een draadje waar ze met vloeibaar soldeer (bij kamer temp) dit ook eens gedaan hebben. Het soldeer hecht zich dan netjes op print baantjes. Dit staat in een draad waar ze videokaart geheugen hebben verwisseld, dat kwam hier laatst langs ergens (of op de FP weet ik ff niet meer)

Ik ben helaas al m'n favorieten kwijt na een iets te sneller format :S

[ Voor 27% gewijzigd door pierre-oord op 20-09-2003 21:35 ]

Verwijderd

pierre-oord schreef op 20 september 2003 @ 21:33:
[...]

Ergens @ xtreme is een draadje waar ze met vloeibaar soldeer (bij kamer temp) dit ook eens gedaan hebben. Het soldeer hecht zich dan netjes op print baantjes. Dit staat in een draad waar ze videokaart geheugen hebben verwisseld, dat kwam hier laatst langs ergens (of op de FP weet ik ff niet meer)

Ik ben helaas al m'n favorieten kwijt na een iets te sneller format :S
Ik herinder mij ook zoiets, maar had die man ook geen speciaal tool?
Opgefokte haardroger of dergelijks ,altijd een warmte pistool.

Die had zijn doode graka toch gefixt met behulp van dat (duur) ding.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoupY schreef op 20 September 2003 @ 20:29:
Het koken durf ik best te proberen. Je bent DOC of niet, maar voordat ik het doe wil ik wel eerst even weten wat het effect van kokend water op je mem zou zijn. Graag even een linkje met wat meer informatie daarover zou welkom zijn.
Er is geen linkje met info, het is iets waar ik zelf op gekomen ben en goede resultaten heb mee geboekt.
Het enige waar mee je het kan vergelijken is met een nieuwe processor voor 2 of 3 dagen heet stook door de koeler wat zachter te laten draaien.
Door de konstante hitte van 70~75 graden draait de processor gewoon wat hoger.

Nou door dat idee ben ik voorzichtig processoren & geheugen bankjes wezen warm stoken, ik weet het is freakie maar het werkt wel.

Mocht je het willen probeerne zorg dat de module niet contacht kan maken met de pan zelf, deze is daar echt veel te heet voor. leg dus iets op de bodem wat zwaar en geen warmte geleid.

Veder moet je warmte vast plastic gebruimen en de modules goed met keuken papier omwikkelen
[plastic]-[keukenpapier]-[module]-[keukenpapier]-[plastic]
die is als buffer om echt te hoge temperatieren te vermijden.
Begin eerst maar eens met waater van 80 a 90 graden, ik ben pas begonnen om echt kokend water te gebruiken en ben nog niet zeker of dit veilig is of niet te warm is.

Dit werk echt beter dan het schuren van je modules en is ook stukke veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dit idee van je modules in t hete water pleuren onder het motto "When all else fails" ofzo? Wat is nu het nut ervan? Je geheugen gewoon goed warm te krijgen en daarna meteen in je pc pleuren om zo een warmgedraaid geheugen-stripje te gebruiken? Dan kun je er ook wel even een peltier omgedraaid tegenaanplakken of niet dan...
Als je met het schuren hogere snelheden hebt bereikt is dat nice. Maar het valt al onder extreme, als je namelijk te ver schuurt.... don't wanne know wat er dan allemaal mis [kapot] gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Nee, hij doet het om het gehuegen 'in te branden'. Net als we dus met een proc doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang laat jij je chips koken?

edit: Een kwartiertje dus?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 11:08:
Heb je er al bij stilgestaan dat bij fabrikage een veel hogere temperatuur wordt gebruikt dan jij met je imo rare manier van een onnodig proces?

"Inbranden" is het optimaal contact laten maken van de contactvlakjes als een systeem gemonteerd is. Dus de pennen van een CPU socket, de sleepcontacten van een AGP slot, slipcontacten van een ramsocket. etc.

Kun jij mij vertellen wat er chemisch veranderd aan silicium bij een temperatuur van 100'C :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het eerst maar voordat je oordeel< euss?
Inbranden is volgens mij het in slijten van de processsor, daardoor kan hij intern sneller schakelen.

[oftopic]
Ben jij hier nieuw euss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets doms zeg, maar...

Was een gedeelte van het principe van het inbranden niet dat je proc / mem belast werd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inbranden is gewoon testen of je onderdelen (CPU, Chipset, memory, GPU) geen foutje hebben en dat je koeling optimaal is. Laat het een stabiliteits test noemen. Altans, dit is de verklaring die al van jaren terug mee gaat.

Sommige mensen beweren dat hun oc 1-5MHz beter gaat na inbranden, misschien is dit de electronica of misschien de koelpasta die pas goed zit na hoge temps. Van deze bewering heb ik zelf nog niet veel gemerkt, volgens mij geld dit slechts voor bepaalde gevallen.

Iemand hier al een test van gezien?

[ Voor 4% gewijzigd door poing op 22-09-2003 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Inbranden in het geval van microchips betekent deze chips op een hoger voltage laten draaien, gedurende een bepaalde tijd (paar dagen bijv.), met als doel de minuscule 'wegen' waardoor de stroom naar de transistoren worden geleid 'vlakker' te maken.
Vergelijk het met een kiezelig zandpad, laat er een paar dagen duizenden mensen over lopen en het zal beduiden vlakker zijn, en dus fijner lopen.

Zo ook met chips. De stroom gaat beter door de chip en dus kan je hoger komen en/of er is voor dezelfde snelheid minder voltage nodig.

Overigens krijg je hetzelfde effect door de chip gewoon langdurig te draaien, het voordeel van een verhoogd voltage is dat de tijd dat het kost enorm af neemt.

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Wat ik eigenlijk bedoelde is:

Om je proc / mem in te branden moet het toch draaien. Of is alleen de temperatuur genoeg. Ik dacht namelijk dat je je systeem daar wel voor moest laten draaien, zodat de banen worden gebruikt, wat dus niet gebeurd in een pannetje met kokend water. Of is alleen de hoge temperatuur (die ook wordt behaald bij het stressen) genoeg?

Het doel van inbranden, ervoor zorgen dat baantjes beter geleiden, waardoor betere prestaties behaald kunnen worden, wist ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht het dus ook, echter na een test met een tundervogel 1000 & 1400 MHz bleek dat
ik als voorbeeld de TB 1400 nooiot hoger kreeg als 1637MHz (dacht ik, het is weer even geleden) na het koken een paar maal gekookt a 5 a 6 minuten. kwam ik ronde de 1670 MHz

De TB 1000 ging ook sneller maar weet ik de waarde niet meer van uit mijn hoofd.

Probeer het eens met die geschuurde modules, zijn zijn toch al beschadigd en onstabiel.
(neem plastic wat warmte vast is op 100 graden, kook 3 a 4 x a 5 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*

porn*

...take on the world!

Misschien dat de verhoogde temperatuur (hoger dan je normaal met draaien zult bereiken) zorgt dat het materiaal ietsjes uitzet en dat dat positieve effecten heeft?

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mricrogolf ook niet goed, gaat nog sneller en wordt het vanuit binnen warm :+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

porn schreef op 22 September 2003 @ 18:37:
Misschien dat de verhoogde temperatuur (hoger dan je normaal met draaien zult bereiken) zorgt dat het materiaal ietsjes uitzet en dat dat positieve effecten heeft?
Waarschijnlijk,.. anders kan ik het ook niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je dus doet is de lucht in de zak opwarmen tot 100 graden. Kan je je geheugen niet beter in oven steken en op 100 graden zetten? Lijkt me iets veiliger voor je mem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 10:31:
Wat je dus doet is de lucht in de zak opwarmen tot 100 graden. Kan je je geheugen niet beter in oven steken en op 100 graden zetten? Lijkt me iets veiliger voor je mem.
klopt, zal het eens probeeren.
Pagina: 1