Geluidskwaliteit Onboard sound

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-08 13:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een Intel en AMD setup. 1 aspect wat voor mij ook van belang is, is de geluidskwaliteit van de onboard audiochip.

Het gaat om deze 2 mobos:
* P4P800 Deluxe (ADI AD1985 SoundMAX 6-channel CODEC)
* A7N8X Deluxe (Realtek® ALC650 6CH w/built in HP amplifier
Integrated APU(Audio Processor Unit) SoundStorm?/ Dolby® Digital (AC-3) Encoder)

De bedoeling is dat de onboard sound chip mijn SB128 PCI vervangt. Ik heb nu namelijk een SB Live! en een 128PCI en gebruik 2 soundcards voor mixing.

Ik verwacht dan ook dat de geluidskwaliteit van de onboard chip minstens zo goed is als de 128PCI en weinig CPU belasting heeft.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Voor zover ik weet geeft een onboard geluidskaart altijd wat extra CPU belasting. Waarom wil je zo graag van je SB128 af dan?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Die Soundstorm is even goed als een vergelijkbare Audigy / Terratec / Hercules enz...... dus ik zou voor die gaan ;) ADI Sound ken ik niet :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Mad_Demon schreef op 22 augustus 2003 @ 20:09:
Voor zover ik weet geeft een onboard geluidskaart altijd wat extra CPU belasting. Waarom wil je zo graag van je SB128 af dan?
minder PCI sloten bezetten en ik wil die 128PCI in een andere PC stoppen :)

Verwijderd

ik heb zelf ook een Asus A7N8X Deluxe v2.0 en ik heb nog even getwijfeld of ik mn audigy 2 eruit zou laten omdat die soundstorm zo goed zou zijn, maar toch maar mn Creative kaart erin gezet.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Ik heb een Asus P4PE mobo, maar de on-board Soundmax haalt het niet bij m'n EsiPro Waveterminal 192L. Zit 'm waarschijnlijk in 't prijsverschil, maar ik denk ook dat de componenten van on-board sound te dicht bij de CPU en de voeding zitten. :|

Op het kanaal van de Soundmax hoor ik ontzetten veel storing en ruis, op de Waveterminal helemaal niks! (En nou niet bijdehand worden... je snapt wat ik bedoel ;))

[ Voor 11% gewijzigd door AxiMaxi op 22-08-2003 20:34 ]

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Maak je maar geen zorgen om de kwaliteit van het geluid en de CPU belasting. Het is allemaal dik in orde hoor met die bordjes :)
(en ik neem aan dat je met zo'n bordje geen trage cpu neemt dus tja).

ik zelf zou gaan voor de a7n8x. (ik weet eigenlijk niet waarom misschien het prijsverschil tussen amd en intel. Maarja het is nou eenmaal zo, en ik heb hem ook i.c.m. een 2500+ barton)
maar dat intel bordje is ook erg fijn. En ik zou er geen nee tegen zeggen als ik hem zou krijgen.

En ik geloof hard erin dat beide onboards beter zijn dan je sb128

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Mad_Demon schreef op 22 August 2003 @ 20:09:
Voor zover ik weet geeft een onboard geluidskaart altijd wat extra CPU belasting.
dan weet je niet ver ;)
http://www.tomshardware.com/game/20030405/index.html
die Nvidia APU die op de betere nforce2 bordjes zitten (zoals de genoemde a7n8x), hebben de minste cpu belasting, zelfs een stuk minder dan de audigy2 :)

edit: misschien had dit onderwerp beter in Processors, Mobo's & Geheugen gepast.
Ik zou trouwens gewoon voor Intel gaan als je genoeg geld ervoor hebt. Je kan dan altijd nog een audigy2 erbij kopen die toch net iets beter geluid geeft dan de nvidia APU. Als je wat minder bedeeld ben, zou ik AMD kiezen en dan gebruik maken van de soundstorm. Ikzelf ben overgestapt van een sblive 5.1 naar de soundstorm en is het is een duidelijke verbetering.

[ Voor 44% gewijzigd door Herr Muller op 22-08-2003 20:50 ]

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Hmm jij bent dus ook zo'n amd bezitter die stiekempjes toch ook wel zo'n ubergeile Intel HT systeempje wilt hebben he :P

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
eigenlijk wel, maja: wie niet? Als we allemaal bill gates zouden heten, zou AMD allang het loodje hebben gelegd, he? :P

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 23:36

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Op mijn mobo zit een Realtek chipje. Hij klinkt redelijk, maar heeft veel last van ruis.

Hij staat toch uitgeschakeld, omdat mijn Terratec Aureon Space alle geluidstaken digitaal verzorgt. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb de Asus P4P800 Deluxe en er komt super kwaliteit geluid uit, in tegenstelling to de andere bezitters van zo'n moederbord. Misschien komt het door de stereo die er aan zit 8)

In iedergeval succes met het uitzoeken (ik hou meer van intel vanwege HT ;)) en de kwaliteit van onboard sound is tegenwoordig zeker niet slecht meer >:)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
dev icey schreef op 22 augustus 2003 @ 22:23:
Ik heb de Asus P4P800 Deluxe en er komt super kwaliteit geluid uit, in tegenstelling to de andere bezitters van zo'n moederbord. Misschien komt het door de stereo die er aan zit 8)

In iedergeval succes met het uitzoeken (ik hou meer van intel vanwege HT ;)) en de kwaliteit van onboard sound is tegenwoordig zeker niet slecht meer >:)
ok dan mooi :)

voor de rest tevreden over dit mobo ;)? NIC controller etc?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 16:25

Sick Nick

Drop the top!

heb zelfde bord (p4p800 dlx) en ben er dik tevreden over. Stabiel, snel, veel opties :)
Onboard sound werkt prima, heb m ook aan een losse home cinema set hangen ipv pc speakertjes. De NIC werkt ook wel goed op 100 Mbit, gbit kan ik niet testen omdat ik geen andere gbit nic's heb :p
Verder werkt de onboard sata controller perfect, 2 maxtor schijven in raid0 draait als een tierelier. Al met al gewoon een goed en snel bord :)
Enige minpuntje is het ontbreken van de usb en firewire bracket's zodat je in feite niet de volle hoeveelheid aansluitingen hebt waar ze mee adverteren :S

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Hmz dus GEEN firewire aansluiting :?
zeker ook geen powerconvertor voor SATA?

Nu moet ik alleen nog een keuze maken voor het ram dan... Corsair? winbond... i dunno

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Er zit geen converter bij nee, maar die maxtor hd's hebben een gewone molex aanluiting.
En je hebt wel fire wire op de backplane maar er zit 1 aansluiting achterop. En 4 USB aansluitinge. Ze adverteren echter met meer, die krijg je alleen doormiddel van brackets aan te sluiten op de headers die op het bord zitten. Deze brackets krijg je er alleen niet bij, beetje mager voor een deluxe versie als je het mij vraagt...

Over het ram, ik heb kingston valueram erin. 2 * 512 en het werkt prima :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Hmz ok thnx, beetje jammer idd, maar ik heb maar 1 firewire aansluiting nodig en 3 USB aansluitingen :)

Enne ik neem Seagate dus moet ik een losse convertor kopen... :(

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

guess so. Als je trouwens je sata disk wilt gebruiken als boot disk moet je speciale disk ff van asus site downloaden met drivers voor de controller. Anders doet ie niet zoveel :p

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Laat ik het zo stellen:

A7N8X -> gewoon 2 kanaals, zoals de SB128 PCI waarschijnlijk ook verzorgde: zeker gewoon onboard gebruiken. Het klinkt zuiver, transparant en fijn warm.
A7N8X -> 6 kanaals, brand die onboard Realtek de 380 volt dood en stop er een fatsoenlijke 5.1 kaart van Creative of Terratec in om de bakken ruis te voorkomen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Sick Nick>

i know, had ik nu ook met mijn Raid opstelling in XP :)

Ik zat trouwens nog te twijfelen, om die MAX. te nemen, maar ik weet niet, mijn ervaring is dat ALLE maxjes in het begin of na verloop van tijd een hoog pitchend geluid gaan maken (waar ik echt helemaal gek van word ;))

[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 23-08-2003 01:21 ]

Verwijderd

Ik gebruik ook de onboard sound van de A7N8X, ben er tevreden over, maar zeg er wel bij dat er behoorlijk wat gedoe met drivers nodig was om de boel goed werkend te krijgen (met MSI drivers uiteindelijk ipv die van Asus |:( )
Zie ook deze draad.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:23
Ik heb ook getwijfeld tussen amd en intel, maar ik vind de moederborden van de amd processoren vele malen aantrekkelijk, ze zijn goedkoper en hebben veel meer functies.

en het geluid op alle nforce2 deluxe moederborden is gewoon erg goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Kevinp op 23-08-2003 13:15 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Hmz maakt het echt moeilijk dit...
Dat nforce2 mobo heeft idd een betere package meegekregen dan het intel mobo. Daarentegen zal de Intel (denk ik) beter te clocken zijn en in het algemeen minder probs hebben (hoeft niet altijd zo te zijn).

Zag ook dat de performance van een 2800XP en een P4 2.4@800MHz ongeveer gelijkwaardig is (deze CPU's zijn even duur).

En het liefst behoud ik ook mijn Swiftech MC462a koeler, maar volgens mij kan die weer niet op die Intel :(

[ Voor 15% gewijzigd door n00bs op 23-08-2003 13:37 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vond ADI veel mooier geluid geven dan de Realtek 650/Nvidia chip bij mijn boxen. Dat is mijn mening. Veel voller en veel krachtiger. Dat waren gewoon standaard boxen van 100 gulden met een houte subwoofer en 2 normale sattelite boxen. Ik heb hier de Labtec Spin 60 op aangesloten op die ADI en perfect geluid.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

De ASUS A7N8X heeft een normale MCP southbridge en dus niet de veel geprezen Soundstorm-APU welke de A7N8X deluxe met zijn MCP-T southbridge wel heeft. Zowel qua geluidskwaliteit als CPU belasting is de normale A7N8X dan ook duidelijk de mindere t.o.v. de Deluxe versie.

De ASUS P4P800 met zijn ADI AD1985 is, als ik op deze test mag afgaan, t.o.v. de Soundstorm-APU een goede 2e keus en duidelijk beter dan de standaard ALC650 codec's van de meeste mobo's.

Verwijderd

Wat veel mensen vergeten is dat de MCP-T met Soundstorm alleen tot z'n recht komt bij gebruik van een Dolby Digital decoder.
In alle andere gevallen gaat al het geluid langs de welbekende baggere ALC650 en heb je een stuk minder geluid dan bij de AD1985

Mijn vraag aan de TS: Waarom pak je niet gewoon een losse geluidskaart als een SB Live of Audigy of een tegenhanger van een ander merk.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
kun je niet beter de p4p800 nemen? is voordeliger en even snel, soms zelfs sneller. en ik geloof dat daar hetzelfde soundchipset inzit (ik heb p4p800 deluxe zelf maar gebruik onboard niet :+).

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
geef dan maar tips... ;)

Ik weet het echt niet, ik wil zo graag mijnSwiftech mc462a behouden.... geen id of dat kan op de p4p800 kan

• Dnc1n
als dat een amd cooler is gaat dat niet lukken op een p4 systeem, dat heeft verder nix te maken met het verschil tussen p4p800 en p4c800. audio is btw gelijk bij beide boards. Ik kan niet het verschil beluisteren tussen mijn hercules en de onboard adi omdat ik het spul optisch heb aangesloten op mijn receiver.

als je echt goede kwaliteit wil zou ik gewoon een losse kopen bijvoorbeeld een terratec aureon space wat een heel mooi kaartje is.

[ Voor 46% gewijzigd door Dnc1n op 24-08-2003 00:30 ]

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 23:36

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Dnc1n schreef op 24 August 2003 @ 00:27:
als je echt goede kwaliteit wil zou ik gewoon een losse kopen bijvoorbeeld een terratec aureon space wat een heel mooi kaartje is.
Helemaal mee eens _/-\o_

He who controls the Spice, controls the Universe.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Dat is ook waar... maar die onboard is alleen ter vervanging van mn SB128 voor het andere werk gebruik ik mijn SB Live

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik gebruik nu ook een SB128, maar het geluid van de Soundstorm (A7N8X Deluxe)moet echt geweldig zijn _/-\o_ .

(Echter sommige hebben problemen met ruis en krakend geluid, maar dit schijnt het probleem te zijn van de instellingen van de IRQ's en de drivers.)

I browse with Vivaldi

Verwijderd

ThE DarK SpiRiT schreef op 24 August 2003 @ 15:04:
Ik gebruik nu ook een SB128, maar het geluid van de Soundstorm (A7N8X Deluxe)moet echt geweldig zijn _/-\o_ .

(Echter sommige hebben problemen met ruis en krakend geluid, maar dit schijnt het probleem te zijn van de instellingen van de IRQ's en de drivers.)
In jou geval dus analoog geluid=ALC650=bagger.
Ik zou dus mooi die SB128 blijven gebruiken, tenzij je een 5.1 setje hebt.

• Dnc1n
gewoon wat geld besparen door een p4p800 deluxe te nemen bv. en een los kaartje nemen of je oude nog gebruiken. over het algemeen maakt het mekaar weinig de verschillen tussen de verchillende onboard chips. ;)

Verwijderd

Ik heb een A7N8X Deluxe, en hoewel het prima zonder ruis is (en erg lage CPU usage), zitten er 2 nadelen aan:
1. Klein bereik, met m'n koptelefoon op hoor je duidelijk tekortkomingen tov. m'n Audigy2
2. Heel erg slechte drivers, geen goede EAX/A3D support, games struikelen er vaak over, en wel meer vreemde dingen (zoals dat windows volumecontrol hem niet herkent, foutmeldingen in het control panel van de chip, etc.)

Al met al zou ik dus mooi je SB128 blijven gebruiken :P

• Variable
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:11
Ik heb hier een net nieuw P4C800 mobo en de onboard sound hierop is (naar mijn mening) stukke beter dan op me sound blaster audigy. het geluid is veel scherper is mooier ook.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
ok dan... nu nog goed overclockbaar mem. voor dit board vinden :)

• Dnc1n
n00bs schreef op 25 August 2003 @ 14:33:
ok dan... nu nog goed overclockbaar mem. voor dit board vinden :)
p4p800 deluxe is ook een heel mooi board hoor, zit btw de zelfde soundchipset van adi in.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Daar wil ik ook denk ik voor gaan de p4p800 ;)
Heb het nu allemaal wel bij elkaar gezocht, behalve het mem.

• Dnc1n
n00bs schreef op 25 augustus 2003 @ 15:17:
Daar wil ik ook denk ik voor gaan de p4p800 ;)
Heb het nu allemaal wel bij elkaar gezocht, behalve het mem.
yepz en niet laten afschrikken door het chipset, het is ook een door asus getweakte i865 waardoor die net zo snel loopt als een p4c800 en in sommige opzichten zelfs sneller. Het is zeker het snelste i865 board.

[ Voor 5% gewijzigd door Dnc1n op 25-08-2003 16:09 ]

Verwijderd

AxiMaxi schreef op 22 August 2003 @ 20:33:
Ik heb een Asus P4PE mobo, maar de on-board Soundmax haalt het niet bij m'n EsiPro Waveterminal 192L. Zit 'm waarschijnlijk in 't prijsverschil, maar ik denk ook dat de componenten van on-board sound te dicht bij de CPU en de voeding zitten. :|

Op het kanaal van de Soundmax hoor ik ontzetten veel storing en ruis, op de Waveterminal helemaal niks! (En nou niet bijdehand worden... je snapt wat ik bedoel ;))
Heb net hetzelfde probleem ! Ik word er gek van ! geen oplossing gevonden tot nu toe... niet bij soundmax niet bij asus... en ik heb geen extra soundcard.
:r

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik zal voor die A7N8X Deluxe gaan. Ik heb dan de epox EP-8RDA+, maar die heeft dezelfde geluidskaart onboard en ook dezelfde chipset (Nforce 2). Met geluid is hij echt super. Zelfs iets beter dan een Audigy (al een paar keer gezien op inet). CPU belasting is echt minimaal. Je merkt er totaal niks van. Zelfs niet op m'n 1700+. Als je veel een microfoon gebruikt is het ook wel handig, want die microfoon versterker die erin zit is echt super goed. Ik heb tenminste nog nooit een geluidskaart gehad met zo'n goede microfoonversterker erin. Ik heb er dan ook niet veel gehad. Dus de a7n8x deluxe is een goede keuze en de chipset is ook nog eens lekker snel.

edit:

Sorry had de datum niet gezien, zag hem namelijk in active topics staan

[ Voor 8% gewijzigd door eghie op 29-10-2003 14:59 ]

Verwijderd

Waar ik soms last van heb, bezitter van een A7N8X Deluxe bordje, is dat hij soms een licht maar irritant gezoem geeft (6.1 Modus op Hercules XPS 5.100Silver) en dat het gezoem veranderd als je bv programma opent en soms wegvalt. Maar je merkt duidelijk dat het aan pc-(activiteit?) ligt.

Je hoort zoemen... je start gewoon winamp op zonderi ets te doen, en gezoem is weg.

Nuja, het gezoem is maar zelden en na een stukje muziek te spelen is het meestal wel weg enzo... maar toch raar want ik heb geen idee hoe het komt... :l
Pagina: 1