Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 19:16:
Wat zou ik hier kunnen upgraden?
Ik heb nu:
Amd Athlon 1.7+
QDI moederbord (Toevallig een goeie

)
512 Mb DDR Ram pc2100
Maxtor 40 Gb 7200
Club3d ATI 9600 Pro (400/300)
Verder een hoop koelers blauwe lichtjes een doorkijkglas.
Ik doe het meeste Gamen
Ik denk zelf dat ik voor een nieuwe proc en mobo moet gaan
Budget: 200 euro
Thanks voor de tips alvast
Zou je even wat meer info willen geven over dat moederbord? Met Google kwam ik er achter dat QDI een KuDoZ 7 bord heeft, met hierop een KT266 chipset. Is dit het bord dat jij ook hebt? Ik moet n.l. d'r wel even rekening wat je mobo allemaal kan.
JeRa schreef op 25 October 2003 @ 19:23:
Mijn huidige systeem
Proc - Pentium IV 1600 @ 1808MHz
Mobo - Asus P4B
Mem - 1x512 MB
Gfx - Asus GeForce Ti4600
Sfx - Onboard AC '97
Harddisk - Maxtor 4K040H2 - 40GB
NIC - Realtek RTL8139 10/100mbps
Monitor - Iiyama Vision Master Pro 1411, 17"
Budget
Ongeveer 2000-2500 euro
Gebruik
Het liefst wil ik een overall krachtig systeem, want ik gebruik het voor internet, muziek tracken en audio editten, rendren (Blender/3dsmax), gamen, compilen, en beeldbewerking.
Overig
Ik was eigenlijk al van plan mijn mobo te gaan vervangen door een P4C800 Deluxe, maar heb nog geen idee welke processor en welk geheugen ik daarbij zou moeten nemen. Be sure to slap me in the face if I forgot to mention anything. Elk advies en iedere opmerking is welkom!

Overkill is geen overkill als je 't echt gebruikt.

Ik speel zelf ook graag met a/v bewerking, compile ook veel, zo lang je iets echt gebruikt is het geen overkill.

Heerlijk trouwens, jij gebruikt je PC bijna voor dezelfde doeleinden als die van mij, ik kan weer een systeem samenstellen zoals ik dat ook in mijn situatie zou doen.
Dat geheugen, wat voor een geheugen is dat? Als het PC2700 is kan je het nog meenemen naar je nieuwe systeem.
Bij het spelen met VirtualDub, andere encode programma's en zeker bij het compilen merk ik duidelijk dat de processen veel baat hebben bij mijn dual CPU opstelling. Ik gebruik zelf 2 dual Athlon XP CPU's. Helaas is het hele MP platform langzaam aan het doodbloeden en is de ontwikkeling hiervan al een tijd terug stil gezet. Vandaar dat ik in dit geval niet ga voor een dual AMD setup, maar voor een dual Xeon setup. Dankzij Asus' PC-DL moederbord is dit een stuk makkelijker mogelijk met een lager budget. Dit bord is maar €248,- en heeft daarbij ondersteuning voor S-ATA RAID, P-ATA RAID en 800FSB. Het lijkt totaal niet op miskoop dus.
Iets wat lekker handig is bij a/v bewerking is de snelheid van je HD. Ik draai zelf met een software stripe van 2 Western Digital 8MB cache HD's, dit is nog P-ata. Het verschil met 1 HD merk ik erg als ik b.v. met Virtualdub bezig ben. Ik raad in dit geval wel aan om voor S-ATA te gaan. S-ATA is de toekomst, en is al geaccepteerd als standaard. Tegenworodig komen er steeds meer S-ATA HD's uit, en we kunnen nu mooi gebruik maken van Western Digital's Raptor Harddisk.
Het geheugen nu. Een sloot aan geheugen is nooit verkeerd bij het a/v bewerken. Nu de geheugenrpijzen toch zo laag zijn kunnen we mooi kiezen voor 1GB geheugen. We gaan wel voor 2 reepjes van 512; want het bord ondersteunt dual channel. Kingston geeft levenslange op de reepjes geheugen. Ik raad PC3200 geheugen aan omdat dit bijna even goedkoop is als PC2700 geheugen, veel baat zal je met de PC-DL er niet bij hebben. Je zal dan n.l. 2 CPU's moeten hebben die ook 800FSB draaien. Maar het is nooit weg voor bij het overclocken.
Als CPU's nemen we 2 Xeon 2,66GHz modellen. Dit vanwege het grote prijsverschil met de 3,0GHz. Op deze Xeon CPU zit gewoon support voor HTT, je hebt dan 2 fysieke en 2 virtuele CPU's. Zoals ik al zei hebben veel programma's in de 3d werkend, a/v bewerkingswereld en compilers hier veel baat bij.
Voor de HD's zou ik gaan voor de Western Digital Raptor familie. Het is jammer dat de 72GB exemplaren nog niet op de markt zijn, deze zijn iets beter dan de oudere 36GB modellen. Misschien zijn de 72GB modellen wel het wachten waard. Als het mogelijk is zou ik dus even wachten met de HD's, maar ik heb wel de 36GB modellen meegerekend. Veel opslagruimte en betrouwbaarheid is niet verkeerd bij zo'n systeem. Hiervoor gaan we voor 4 36GB schijven. Dit kunnen we draaien in RAID 10 met de onboard S-ATA RAID controller. RAID5 zou misschien interessanter zijn, maar helaas wordt dit niet ondersteund door je onboard controller. De prestaties van software RAID5 zijn niet om over naar huis te schrijven vergeleken met de prestaties van een HW RAID5 controller. Je zou hierop dan je werk neer kunnen zetten en de oude 40GB gebruiken voor je Windows install samen met je download-temp. Of gewoon voor puur opslag van b.v. mp3tjes. Mocht je graag nog wat extra ruimte willen hebben kan je in het begin proberen de disken in software RAID5 te zetten. Als de disken dan snel genoeg presteren kan je dit ook gebruiken, dan heb je immers een winst van 36GB.
Als videokaart nemen we een Radeon 9800 Pro. Een GeForce FX 5950 bleek 2 dagen geleden
slechter te presteren dan een Radeon 9800 Pro. Ook met de 2D beeldkwaliteit van ATi is niks mis. Ik heb als extra nog een review bij de gerelateerde links gezet van Toms Hardware. Ik ga niet voor een 9800XT omdat deze nog wat duur is vergeleken met de Pro, en vooral voor het verschil in prestaties.
Ik weet niet wat voor een PSU je nu hebt, maar met al die nieuwe hardware trekt het totaal aardig wat juice. Daarvoor raad ik een Enermax EG651P-VE FM(24P) 550W voeding aan. Deze heeft een 24pins ATX-connector, net als het PC-DL bord.
Hierbij kan je nog, als je wilt, een leuke TFT monitor halen. Een SamSung 172T zou leuk staan bij je 17". Deze heeft een responsetime van 25ms, wat genoeg is om op 40FPS te gamen. Hierdoor heb je vrijwel geen last van ghosting. Hiervoor zal je dan wel nog even door moeten sparen, deze kost n.l. 572€. Ik heb hem niet in het tabelletje gezet, maar wel er onder, boven de gerelateerde links.
Nu is 't wel onderhand tijd voor een overzichtje.
| Product | Prijs |
1 | Asus PC-DL Deluxe (dual Xeon) | € 248,- |
2 | KingSTon PC3200 DDR SDRam | € 190,- |
2 | Intel Xeon 2,66GHz (512KB, 533MHz FSB) | € 614,- |
4 | Western Digital 36GB (Raptor WD360GD, 10.000rpm, 8MB, SATA) | € 512,- |
1 | Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro 128MB DDR, DVI | € 372,- |
1 | Enermax EG651P-VE FM(24P) 550W 3-in-1 | € 175,- |
| Totaal excl. verzendkosten | € 2111,- |
PW Samsung:
Samsung Samsung Syncmaster 172T 17": €576,-
Gerelateerde links:
72 gieg RAPTOR informatie
RAID0 met 4WD Raptors
PC-DL productinformatie (Asus.com.tw)
[rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations[/rml]
Asus PC-DL-Deluxe Canterwood ES dual Xeon-moederbord
Asus PC-DL Deluxe dual Xeon i875P-moederbord getest
WD kondigt 74GB Raptor met Command Queuing aan
Western Digital 360GD review (Tweakers.net)
Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven
nVidia introduceert GeForce FX 5950 en 5700 ultra
ATi Radeon 9800XT review (Toms Hardware)
Samsung Syncmaster 172T productinformatie (Samsung.nl)
[
Voor 86% gewijzigd door
Laurent op 25-10-2003 20:46
]