|
• Geef je budget bij je specs
• Geef je huidige specs, GEEN linkje naar een specs pagina of een verwijzing naar je sig.
• Geef aan wat je zoal met je PC doet (Office? Gamen?)
• Geen offtopic posts
• Geen hoe-is-dit-systeem vragen
Alle uitgebreide regels (met uitleg) zijn hier te bewonderen.
|
Als ik zo een blik werp in het overclock topic zie ik al meerdere mensen met een gelockte 2600+ eigenlijk.
Wie zei dat je geen 3 reepjes geheugen in dual Channel kan draaien? En wie zei dat je persee hetzelfde geheugen moet gebruiken?
Even voor de duidelijkheid:
De nForce 2 heeft 2 geheugencontrollers.
1 van deze staat verbonden met 2 sloten, deze zijn vaak verschillend van kleur.
De ander hiervan staat 'aangesloten' met 1 slot, die vaak apart staat.
Deze twee geheugencontroller communiceren met een snelheid van b.v. 2700MB/s met het geheugen. Door dual channel krijg je theoretisch 2x de bandbreedte tot de beschikking. Omdat de CPU niet alles kan benutten, maar vaak maar 2700MB/s gebruikt is het verschil met Dual Channel en Single Channel 2-3%. Toch is het leuk meegenomen vind ik, als je toch een nieuw setje koopt.
Maar goed, om terug te komen op die reepjes geheugen; door 2 reepjes van 256MB in de 1e sloten te doen en 1 reepje van 512MB in het 3e slot (van de 2e geheugencontroller) draai je prima dual channel met op elk kanaal 512MB geheugen. Dan is er geen sprake van een merkwaardig snelheidsverlies.
Hier een plaatje van het nForce2 Dual Channel systeem, waarbij de maker is uit gegaan van een CPU op 266FSB waarbij het geheugen synchroon draait met de CPU FSB. (266*8=2128 ~ 2100)
Om eerlijk te zijn zat ik ook te twijfelen aan het Abit plankje ja, maar niet dit model. Het kleine broertje, de NF7, is ook erg bekend voor zijn overclockkunsten. De AN7 is ook gewoon gebaseerd op de nVidia chipset, welke vrij stabiel is. De stabiliteit hangt vaak ook af van de drivers voor de chipset, en bij nVidia zit dat wel snor. De plaatsing van de powerconnector is geen ramp vind ik zelf. Blijkbaar is de AN7 wel een erg leuk O/C bordje:
De heer Tan Ji Kuang, beter bekend als Shamino, mocht plaats nemen op het hoogste trapje van het podium der winnaars. Hij kon de voor de wedstrijd vereiste hardware, bestaande uit een Athlon XP 3200+, een Abit AN7-moederbord, een KHX4000K2/1G-geheugenreepje van Kingston en de Abit Siluro 5600 DT-videokaart pushen naar een score van 4.075 punten in 3DMark03, 16.141 in 3DMark01SE en 31.241 in Aquamark 3 en was daarmee de beste in alle benchmarks. Als prijs mocht hij het systeem mee naar huis nemen, samen met een APC BS500-UPS. Meer foto's zijn hier te vinden.
De AN7 beschikt zowat alle features van de DFI. Ik geef dus wel een groen licht.
[
Voor 24% gewijzigd door
Laurent op 29-12-2003 23:31
]