Toon posts:

[Phase-change] Calcium chloride en koper: bad idea.

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou, om van het giftige en brandbare methanol af te komen heb ik eens een calcium chloride oplossing geprobeerd als koudetransportvloeistof. Dat was dus een vreselijk slecht idee. De calciumchloride heeft het koper aangetast, en de soldeerverbindingen opgevroten.

Aangetaste koperpijp:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/CaCl2_pipecorrosion.jpg

Opgevroten soldeerverbindingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/CaCl2_dissolved_solder.jpg

Damn, ik baal hier zo van. Toen ik erachter kwam dat de boel lekte, was ik ongeveer 5 minuten verwijderd van het daadwerkelijk over mijn processor pompen van -42C vloeistof :( :X

Nu kan ik zo'n beetje overnieuw beginnen. Ik moet nog eens goed kijken of ik dat wel wil, of dat ik beter verder kan gaan met 'project -100'. Ook al heb ik daar nog niet alles voor in huis.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
erg jammer en zonde van jouw/uw (kies maar..) tijd...

Nu eens iemand scheikundig uit laten leggen wat er gebeurd is, ik gok er op dat CaCl een sterke zure oplossing heeft gemaakt.. want met redox reacties kom je er niet uit, Ca is *veel* onedeler dan Cu..

edit:
Typen blijft moeilijk, naar 3 keer eindelijk goed...

[ Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 16-08-2003 15:47 ]

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Man ,man dat is balen .
Zeker als je net in een stage van euforie zit en denkt dat het eindelijk gaat werken en zo kort van het resultaat van al je werk verwijderd bent.

Het ziet er inderdaat slecht uit ,maar zou al dat werk en opzoekwerk toch nog eens een kans geven ,mischien heb je nu nog wel de kans om nog wat verbeteringen aan te brengen die je na het isoleren niet meer kon maken.
Jou kennende zal er allicht wel het een of het ander idéé in je hoofd rondgespookt hebben om nog hier en daar iets te verbeteren op het ogenblik dat je dacht dat het systeem af was ;)

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

CalciumChloride = Zoutzuur

( :X ) Slim bezig hoor 8)7

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 20:02

japaveh

Jield BV

Calciumchloride zoutzuur? Lijkt me niet. Mijn vwo leert mij HCl is zoutzuur Waterstofcloride dus

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Jammer!

Maar goed, als ik jou was, op naar de -100!

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

-100 ° Here we come...!

DaBit je gaat toch wel voor de -100° K he, Celcius is te makkelijk :P

[Specs]

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

xos

NatriumChloride zal bij het oplossing uiteen vallen in Na+ en Cl-. Misschien dat er een evenwicht tussen het water en de koper/soldeer is ontstaan. Dan kan door het Cl koper (CuCl2) gaan neerslaan waardoor er weer opnieuw koper kan gaan oplossen om het evenwicht te herstellen net zolang het Cl of het koper op is.

Maar ik ben ook geen scheikunde expert.

Ps: overgens doet je oude radiator het nog perfect met gewoon water Dabit ;)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DaGreatRV schreef op 16 August 2003 @ 16:52:
CalciumChloride = Zoutzuur

( :X ) Slim bezig hoor 8)7
Zoutzuur is volgens mij toch nog steeds HCL ;)
Siris schreef op 16 August 2003 @ 17:01:
-100 ° Here we come...!

-100K? Dat bestaat niet :+

[ Voor 37% gewijzigd door SH007 op 16-08-2003 17:05 ]

Verwijderd

project -100 lijkt me toch leuker word dan tevens een project non-condens ;)

• japaveh
  • Laatst online: 14-02 20:02

japaveh

Jield BV

basterd schreef op 16 augustus 2003 @ 17:03:
NatriumChloride zal bij het oplossing uiteen vallen in Na+ en Cl-.
NatriumCloride?? We hebben het nu gewoon over keukenzout!!

DaBit gebruikt CaCl en doet toch wel wat anders getuige de foto's

[ Voor 9% gewijzigd door japaveh op 16-08-2003 17:10 ]

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ohw... dit vindt ik nou echt jammer om te horen! Ik denk dat je nog teveel te doen hebt aan het -100 graden project als ik het zo hiero gelezen heb, dus dat het wel handig en zeker ook leerzaam is om het te repareren en jou kennende verbeteringen aan te brengen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Ja lekker is dat weer DaBit! Waar moet mn Athlon nou onder dan? :(

:P

Zonde man..ik vind wel dat je hem moet fixen..voor straf gewoon :D

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 12:18

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Ik kan me vagelijk herinneren dat er ooit eens iemand was die zijn hele pc (mobo, cpu, vid kaart,mem etc) compleet n de fluorinert had gedompeld om deze zo met vloeibare stikstof dan wel vast CO2 te koelen.

Hoe t met de brandbaar-/giftigheid van t goedje zit weet ik niet (is wel op te zoeken) maar in ieder geval krijg je geen weggevreten tin verbindingen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Om ff plaatjes te geven bij het verhaaltje van Pantagruel hierboven:

Afbeeldingslocatie: http://www.octools.com/articles/submersion2/icesoap2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.octools.com/articles/submersion2/LN2setup3.jpg

gekke lui daar bij OcTools.com :P

Fluorinert is geen optie omdat het gel werd bij -20° C...

[ Voor 11% gewijzigd door Jack op 16-08-2003 19:26 ]

[Specs]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Pantagruel schreef op 16 August 2003 @ 17:58:
Ik kan me vagelijk herinneren dat er ooit eens iemand was die zijn hele pc (mobo, cpu, vid kaart,mem etc) compleet n de fluorinert had gedompeld om deze zo met vloeibare stikstof dan wel vast CO2 te koelen.
Als jij het doneert zal Dabit het vast willen gebruiken >:)..
Als je dat niet doet dan kan hij zich beter gaan inschrijven voor de postcodeloterij oid... dat spul is namelijk vrij prijzig..

De reactie waar ik aan zat te denken:

CaCl2(s) + 2 H2O(l) -> Ca(OH)2(s) + H+(aq) + Cl-(aq)

maar.. Zoutzuur kan nog steeds geen koper oplossen, wel 'schoonmaken' O-)

*dit laatste stuk is na edit*:
dit is het enige wat ik kan bedenken met CalciumChloride dat iets aantast..
Redox gebeurt niet omdat Ca te zwak is.

Binas zegt voor Ca(OH)2 middelmatig oplosbaar, dus érg weinig in verhouding tot de hoeveelheid Ca(Cl)2 die er in de oplossing zat. (Was toch > 30 massaprocent?)
Dit slaat dus neer, maar er ontstaat wel H+

tja, het was het enige waar ik op kon komen.. iemand die er meer vanaf weet weet vast wel waar het écht door komt O-)
snooze schreef op 16 August 2003 @ 19:45:
bekijk dan deze reactie maar eens

2H+aq + 2Cl-aq + Cu -> h2g + Cu2+aq + 2Cl-aq

edit: dit is een reactie die kan ontstaan na de reactie van androde die weliswaar omkeerbaar is(die van androde dan) maar omdat bij deze reactie H2 ontsnapt in gasvorm is de tweede reactie (die hierboven dus) niet meer omkeerbaar, en dus die van androde ook niet meer
Deze verloopt dus absoluut niet, zie redoxtabel (48), je zal zien dat Cu boven H+ staat, dus daarom heb ik het over schoonmaken..

[ Voor 55% gewijzigd door ANdrode op 16-08-2003 19:57 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:19

sphere

Debian abuser

ANdrode schreef op 16 August 2003 @ 19:27:
[...]

Als je dat niet doet dan kan hij zich beter gaan inschrijven voor de postcodeloterij oid... dat spul is namelijk vrij prijzig..

De reactie waar ik aan zat te denken:

CaCl2(s) + 2 H2O(l) -> Ca(OH)2(s) + H+(aq) + Cl-(aq)

maar.. Zoutzuur kan nog steeds geen koper oplossen, wel 'schoonmaken' O-)
Uitermate onwaarschijnlijk dat er een basische verbinding zal ontstaan met zoutzuur als bijproduct. Het evenwicht van deze reactie ligt VER naar links.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

bekijk dan deze reactie maar eens

2H+aq + 2Cl-aq + Cu -> h2g + Cu2+aq + 2Cl-aq

edit: dit is een reactie die kan ontstaan na de reactie van androde die weliswaar omkeerbaar is(die van androde dan) maar omdat bij deze reactie H2 ontsnapt in gasvorm is de tweede reactie (die hierboven dus) niet meer omkeerbaar, en dus die van androde ook niet meer

[ Voor 47% gewijzigd door snooze op 16-08-2003 19:49 . Reden: foutje ]

weet iemand nog een leuke signature?

• Haeg
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Betreft het hier niet gewoon de lood tin solderingen die zijn opgelost? B)

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 16 August 2003 @ 16:05:
Man ,man dat is balen .
Zeker als je net in een stage van euforie zit en denkt dat het eindelijk gaat werken en zo kort van het resultaat van al je werk verwijderd bent.
Inderdaad. Nog erger, ik zit dus echt aan een brandbare vloeistof vast. Of ik nou methanol, ethanol of een oliedestillaat gebruik als koudetransportvloeistof, het is en blijft brandbaar.

d-limonene lijkt nog wel een geschikte vloeistof, maar zie die rommel maar eens aan te komen voor een normale prijs.
Het ziet er inderdaat slecht uit ,maar zou al dat werk en opzoekwerk toch nog eens een kans geven ,mischien heb je nu nog wel de kans om nog wat verbeteringen aan te brengen die je na het isoleren niet meer kon maken.
Jou kennende zal er allicht wel het een of het ander idéé in je hoofd rondgespookt hebben om nog hier en daar iets te verbeteren op het ogenblik dat je dacht dat het systeem af was ;)
Eh, eigenlijk niet echt. De verdamper werkt volledig naar behoren :)
Siris schreef op 16 August 2003 @ 17:01:
Lijkt me wel een goed plan. Daarbij heb ik echter wel gassnelheden nodig van 3x de lichtsnelheid, wat een klein probleempje is :P
basterd schreef op 16 August 2003 @ 17:03:
Dan kan door het Cl koper (CuCl2) gaan neerslaan waardoor er weer opnieuw koper kan gaan oplossen om het evenwicht te herstellen net zolang het Cl of het koper op is.
Er zal dan inderdaad een evenwicht onstaan. Maar of dat allemaal dit kan verklaren, ik weet het niet.
Mij lijkt dat het of een extreem voorbeeld van elektrocorrrosie is (CaCl2 oplossing geleid nogal goed electriciteit), of inderdaad ionenwisseling.
Ps: overgens doet je oude radiator het nog perfect met gewoon water Dabit ;)
Heheh, blij om dat te horen :)
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 17:06:
project -100 lijkt me toch leuker word dan tevens een project non-condens ;)
Project anti-condens is al lang klaar :)
Verwijderd schreef op 16 August 2003 @ 17:48:
Ja lekker is dat weer DaBit! Waar moet mn Athlon nou onder dan? :(
:P
euhhhhh :)
Zonde man..ik vind wel dat je hem moet fixen..voor straf gewoon :D
Doe ik ook. Alleen baal ik een beetje dat ik heel de zooi weer uit elkaar kan slopen :(
ANdrode schreef op 16 augustus 2003 @ 19:27:
Zekers >:)
Haeg schreef op 16 augustus 2003 @ 21:58:
Betreft het hier niet gewoon de lood tin solderingen die zijn opgelost? B)
Uiteindelijk is dat wel het resultaat geweest ja!

Verwijderd

toch zie ik niet hoe jij je socket isoleerd aangezien dit met de prom al bij vele een probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 12:50:
toch zie ik niet hoe jij je socket isoleerd aangezien dit met de prom al bij vele een probleem is.
Niet. Als ik al isolatie gebruik, dan is dat om het weglekken van koude te voorkomen.
Heb je naar de link gekeken?

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Ik weet hoe je je voelt.

Ik had bij mijn vorige rad de slangpilaren er zelf op gesoldeerd, met zacht-soldeer.

Nou, dat was niet zo'n succes:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/rad0002.jpg

Ze corrodeerde weg, en begonnen dus ook te lekken. :(
En nu moet ik opzoek naar een identieke rad, omdat geen enkele andere nog in m'n kast past. :X
En het laat zo'n leuke aanslag in je blokjes achter. :P

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 12:50:
Hij hoeft zn socket niet te isoleren, want er is geen condensatie ;) Makkelijk he :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

casemodderpoel schreef op 18 August 2003 @ 13:37:
Ik weet hoe je je voelt.

Ik had bij mijn vorige rad de slangpilaren er zelf op gesoldeerd, met zacht-soldeer.

Nou, dat was niet zo'n succes:

[afbeelding]

Ze corrodeerde weg, en begonnen dus ook te lekken. :(
En nu moet ik opzoek naar een identieke rad, omdat geen enkele andere nog in m'n kast past. :X
En het laat zo'n leuke aanslag in je blokjes achter. :P
Ik heb een radiator staan hier die ik niet gebruik. Komt van sloop af en lekt niet.
Is zwart gespoten en doorgespoelt. Deze wilde ik gebruiken voor mijn waterkoeling, maar kwam er achter dat deze niet in mijn kast paste.

Afmetingen zijn (zonder aansluitingen,maar wel die bulten zeg maar die voor waterverdeling zorgen):
213x160x35mm

LxBxD(ikte)
aansluitingen steken er nog +/- 40mm buiten uit

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Siris schreef op 16 August 2003 @ 19:24:
Om ff plaatjes te geven bij het verhaaltje van Pantagruel hierboven:

[afbeelding]

[afbeelding]

gekke lui daar bij OcTools.com :P

Fluorinert is geen optie omdat het gel werd bij -20° C...
Hangt ervan af welk type fluorinert , zij gebruikten de "goedkope" , alleen kost de goede dacht ik 4000$ / liter ....

• collission
  • Niet online

collission

Epsilon schreef op 18 August 2003 @ 13:50:
[...]

Ik heb een radiator staan hier die ik niet gebruik. Komt van sloop af en lekt niet.
Is zwart gespoten en doorgespoelt. Deze wilde ik gebruiken voor mijn waterkoeling, maar kwam er achter dat deze niet in mijn kast paste.

Afmetingen zijn (zonder aansluitingen,maar wel die bulten zeg maar die voor waterverdeling zorgen):
213x160x35mm

LxBxD(ikte)
aansluitingen steken er nog +/- 40mm buiten uit
Da's heel aardig van je, van 35mm is te dun, ik heb nu een reserve rad erin zitten, die ik met m'n andere rad kocht, en die is ook 35mm.
De koelprestaties zijn best slecht, maar als de lokale sloop 25 augustus weer open is, ga ik een nieuwe halen. :)

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
Misschien een idee om stoffen onder hoge/lage druk te gebruiken? Al weet ik niet precies hoeveel het zal schelen in smeltpunt.
Anders doe je ipv water toch een heatpipe :? hmm, ik redeneer nu al in de 'opgeef-modus' :/

[ Voor 4% gewijzigd door bredend op 18-08-2003 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
bredend schreef op 18 augustus 2003 @ 14:59:
Misschien een idee om stoffen onder hoge/lage druk te gebruiken? Al weet ik niet precies hoeveel het zal schelen in smeltpunt.
Kan, maar het onder druk houden van spul is nog niet zo eenvoudig. En ik heb geen idee wat te gebruiken...
Anders doe je ipv water toch een heatpipe :?
Dan kan ik net zo goed meerdere verdamperblokken in elkaar frutselen, en die de boel laten koelen. Zonder tussenkomst van een secundaire koudetransportmiddel dus.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ik vraag me af, zelfs al is je mainboardhousing luchtdicht, d'r zit tog nogsteeds waterdamp in de lucht die zal condenseren bij lage temps? Of heb je ergens droge lucht vandaan weten te krijgen(perslucht uit duikflessen bijvoorbeeld)?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Ik droog de lucht met silicagel.

Iets aan vocht blijft er nog wel, maar dat is onvoldoende om ook maar ergens schade aan te richten. Het vriest hooguit in een enkele microns dik laagje vast op de verdamper

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 17:19:

Iets aan vocht blijft er nog wel, maar dat is onvoldoende om ook maar ergens schade aan te richten. Het vriest hooguit in een enkele microns dik laagje vast op de verdamper
Silicagel, dat spul dat in kleine bolletjes ook in je schoenen doos zit?

Brilliant, werkelijk dabit, je blijf me verbazen met originele oplossingen.

Morgen ff langs de bristol & schoenenreus & scapino om een zooi van die krengen meej te rippen >-)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2003 @ 13:29:
[...]

Niet. Als ik al isolatie gebruik, dan is dat om het weglekken van koude te voorkomen.
Heb je naar de link gekeken?
tuurlijk anders post ik dat niet ;)
en ook de rest van je site zie wel vanalles geisoleerd maar niet je socket(koelblok)
heb het over pics he geen verhaal voordat we elkaar verkeert begrijpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 23:17 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 23:16:
[...]

tuurlijk anders post ik dat niet ;)
en ook de rest van je site zie wel vanalles geisoleerd maar niet je socket(koelblok)
heb het over pics he geen verhaal voordat we elkaar verkeert begrijpen.
lees het verhaal, en dan zal je zien dat zijn mobo (+ cpu, kaarten etc) helemaal afgesloten is van de omgeving. Er is daar GEEN vocht. Condensatie heb je dus niet.

Verwijderd

zal het morgen proberen te lezen zit af en toe ff op got en voor de rest inpakken gaan donderdag verhuizen en ik werk overdag dus... maarja back ontopic meschien heeft DaBiT nog wel een leuk idee voor mijn prom iig betere isolatie @ leiding want daar krijg ik zelfs condens op (Dat harde gedeelte net voor de evapo-block) had ik zelf maar ff geisolleerd door er omheen nog is een stuk iso... spul tedoen temps gelijk 3C naar benee dus moet toch wat aan gedaan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Niet zoveel goede tips. Een paar platen Armaflex, een potje Armaflex-lijm, en de nodige creativiteit.

• Cow_tipping
  • Laatst online: 04-02 17:40

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Verwijderd schreef op 18 August 2003 @ 17:19:

Vergeet niet dat silicalgel verzadigd zal raken. Zonder deze te regenereren vervalt daarmee de vochtontrekkende werking.
Na 6 uurtjes in de oven op 80 graden Celsius zal de werking van de silicagel echter weer als nieuw zijn. ;)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Topicstarter
Cow_tipping schreef op 19 August 2003 @ 13:56:
Vergeet niet dat silicalgel verzadigd zal raken. Zonder deze te regenereren vervalt daarmee de vochtontrekkende werking.
Ik weet het, en daarom ben ik blij dat mijn silicagel een (cobaltchloride) indicator heeft; hij kleurt van blauw naar rose naarmate de verzadiging toeneemt :)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 08:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Cow_tipping schreef op 19 augustus 2003 @ 13:56:
[...]

Na 6 uurtjes in de oven op 80 graden Celsius zal de werking van de silicagel echter weer als nieuw zijn. ;)
Of eventjes in de magnetron...

• collission
  • Niet online

collission

superduper schreef op 19 augustus 2003 @ 16:04:
[...]

in de magnetron kan de vochtige lucht amper ontsnappen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik gooi de silicagel altijd in een metalen bus die ik warm stook. Werkt prima.

• Cow_tipping
  • Laatst online: 04-02 17:40

Cow_tipping

On the run for D.B.!

superduper schreef op 19 August 2003 @ 16:04:
[...]

Nee niet in de magnetron
Läßt sich im Backofen (am besten auf 'Umluft') in ca. 6 Stunden bei bis zu 80°C (nicht heißer wegen des Tyvek®) wieder trocknen. Nicht in der Mikrowelle trocknen!
(quote uit: http://www.aquapac.de/silicagel.html)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Is dit niet uit te leggen met redox reacties? kan Cl- niet op een of andere manier Cl2 zijn geworden? Cl2 zou volgens de redoxtabel wel moeten reageren met koper.

• Smollys
Verwijderd schreef op 20 August 2003 @ 10:07:
Ik gooi de silicagel altijd in een metalen bus die ik warm stook. Werkt prima.
Had al zitten denken aan een dichte moederbord kast met cilicagel en om het proces te versnellen een kast met onderaan een condensator waar je effe -15° water doorstuurt en de lucht uit die kast er een tijdje doorstuwd .
Natuurlijk onder die condensator een tap om het vocht af te tappen.
Veel werk maar wel handig als je je dichte kast dikwijls moet opennen .

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 20 augustus 2003 @ 21:18:
Is dit niet uit te leggen met redox reacties? kan Cl- niet op een of andere manier Cl2 zijn geworden? Cl2 zou volgens de redoxtabel wel moeten reageren met koper.
ANdrode schreef op 16 augustus 2003 @ 15:46:
want met redox reacties kom je er niet uit, Ca is *veel* onedeler dan Cu..
Lezen ;)

🖥️ | 🚗

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
Let wel: Binas tabel 48 heeft het duidelijk over T = 298K en p = p0

haha, dat laatste is meer UBB dan tekst :D

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik ben geen scheikundige genie maar volgens mij is iedereen vergeten om de TIN-soldeer mee te rekenen in die formules wellicht dat je dan toch een ander effect krijgt...

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 20 August 2003 @ 23:20:
Had al zitten denken aan een dichte moederbord kast met cilicagel en om het proces te versnellen een kast met onderaan een condensator waar je effe -15° water doorstuurt en de lucht uit die kast er een tijdje doorstuwd .
Natuurlijk onder die condensator een tap om het vocht af te tappen.
Veel werk maar wel handig als je je dichte kast dikwijls moet opennen .
Mjah, ik kan zowiezo wel een keer of 5 mijn kast openen voordat het silicagel 'uitgewerkt' is. En dan mik ik er gewoon droge lading in, en haal ik de oude lading eruit, welke ik droog.

• Smollys
Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 00:37:
[...]

Mjah, ik kan zowiezo wel een keer of 5 mijn kast openen voordat het silicagel 'uitgewerkt' is. En dan mik ik er gewoon droge lading in, en haal ik de oude lading eruit, welke ik droog.
Maar heb je ook al eens gedacht dat er door af en toe een lading koud water door die condensor ook de lucht in je dichte kast koelt om onderdelen op het mobo wat fris te houden?
Zat zo te denken dat de lucht in een dichte kast altijd maar warmer en warmer wordt zonder aanvoer van frisse lucht van buiten.
Daar maakte ik me een beetje zorgen over,of blijkt dit in de praktijk niet echt nodig?
En jij bent de enige die het in praktijk hebt werken dus _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Nou, da's dus de reden dat ik mijn vloeistofleidingen en waterblokken niet geisoleerd heb. Daarvan daalt de temperatuur in die bak aanzienlijk. Ik heb het nooit gemeten, maar ik schat dat de temp in de bak daalt tot een graad of 5.

Verwijderd

lees zelf ook ff dan ;) 8)7 ik noem nergens een reactie met de calcium-ionen hoor... ik heb het over cloride.

• Smollys
Verwijderd schreef op 21 augustus 2003 @ 11:22:
Nou, da's dus de reden dat ik mijn vloeistofleidingen en waterblokken niet geisoleerd heb. Daarvan daalt de temperatuur in die bak aanzienlijk. Ik heb het nooit gemeten, maar ik schat dat de temp in de bak daalt tot een graad of 5.
aii,ik denk dat ik je heb heb aangespord om die case temp eens te gaan meeten ;) :) :) :)
he ,he , was niet men bedoeling om je aan het werk te zeten :P

Snap je hem ;)

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 22 August 2003 @ 03:09:
aii,ik denk dat ik je heb heb aangespord om die case temp eens te gaan meeten ;) :) :) :)
he ,he , was niet men bedoeling om je aan het werk te zeten :P
Snap je hem ;)
Ja hoor, jij wil die temp stiekum wel weten :)

Ik moet nog steeds mijn uit elkaar gevallen verdamper fixen, en dan zal ik eens meten voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas pindakaas. De verdamper is echt helemaal rot. Het koper van de verdamperbuizen is erg dun geworden, en letterlijk alle soldeerverbindingen zijn aangetast, ook de hardsolderingen.

Ik moet het ding dus wel loshalen; 1 klein lekje in de verdamperbuizen zelf, en ik kan de compressor weggooien.

* DaBit needs spulletjes voor project -100......

• Smollys
Verwijderd schreef op 26 augustus 2003 @ 10:52:
Helaas pindakaas. De verdamper is echt helemaal rot. Het koper van de verdamperbuizen is erg dun geworden, en letterlijk alle soldeerverbindingen zijn aangetast, ook de hardsolderingen.

Ik moet het ding dus wel loshalen; 1 klein lekje in de verdamperbuizen zelf, en ik kan de compressor weggooien.

* DaBit needs spulletjes voor project -100......
Was te verwachten dat niet enkel de zichtbare delen aangetast waren ;( ,als het op 1 plaats ingewerkt is zal dat evengoed alle delen die in contakt komen gewerkt hebben.
Spijtig ,de ultieme waterkoeling heeft zijn ding niet kunnen doen,zelfs niet even ;(
Pagina: 1