GoT heeft kuren... picserver en search plat.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 961 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Even een nieuwe LA draad rond de problemen met de server van GoT. Ik heb de vorige draad dicht gedaan aangezien sommige users menen dat dergelijke LA topics een tweede HK is. Post gewoon ontopic, enkel posten met 'bij mij werkt het ook niet' of 'weer up' etc... worden getrashed.

• Donderdag:
Vannacht rond 6 uur is fileserver Atlas uitgevallen. Bij een checkup ter plaatse bleek er een harde schijf overleden te zijn. Het is ons echter onduidelijk waarom de server toch gecrashed is: normaliter moet het uitvallen van een schijf zonder problemen overleefd kunnen worden. De defecte schijf is meegenomen en aan het eind van de middag zal een vervangende schijf geplaatst worden.
Later bleek dat niet aan de schijf lag maar aan de bracket. Een nieuwe schijf plaatsen maakte niks uit, in een andere bay deed ie het ook niet dus dan kan het alleen maar aan het bracket hebben gelegen.

• Zaterdag:
Kleine BC4:

De gehele /web dir is verdwenen, 5G aan images, usericons etc die nu als #349837346 op de shijf staan.
De gehele crew/public_html is ook verdwenen.
Volgens kees is het meeste te redden. Zie ook: plan: Server & netwerk statusmeldingen
16-08-03 Nadat de schijf in Atlas vervangen was, ging het filesystem op de scsi raid array onderuit. Hierdoor zullen de komende tijd de images, usericons, private fiilestorage, fotoalbums en de banners niet weergegeven worden. Hier is enige tijd mee gemoeid, maar het geheel wordt ietwat lastiger gemaakt omdat de laatste backups van de fileserver mislukt zijn.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

pfoe, dat is niet zo mooi.

veel succes ermee dan.

vraagje btw: klikken op je eigen naam heeft geen zin, want dat werkt via de search, maar in myreact kun je je "eigen active topics" (aka post history ;) ) wel zien. hoe kan dat?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 16-08-2003 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-04 14:30
Dat verklaart dus waarom m'n usericons weg waren. Toen ik een nieuw icon probeerde up te loaden kreeg ik de message:

code:
1
2
Unable to move file
(Interne identificatie: user::edit_user::move_failed)

Nu kan ik me eigen icon wel zien, maar dat kan zijn omdat ie in m'n temporary internet files folder zit. Kunnen jullie m'n icoon nu wel zien? In m'n profile zie ik de 10 icons die ik had niet meer. Maar die worden dus waarschijnlijk gerecovered?

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 17:49
Nou moet ik zeggen dat ik de banners niet zal missen, maar dit klinkt toch redelijk serieus. Wat is er dan aan de backup mislukt?

Overigens, for the record, dit is BC6 volgens mijn info, er schijnt al eerder een schijf onderuit te zijn gegaan en inclusief de schijf van donderdag en nu dit is dit al nummer 6. Tenminste, als ik mijn info uit het GoT historie topic goed onthouden heb.

* cryforhelp heeft nu geen zin om het op te zoeken, want hij moet eigenlijk met school bezig zijn, maar dat wil maar niet :X

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Waarom zijn de backups deze keer mislukt? :? Wat is dat toch?
Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-04 11:10

Tux

cryforhelp schreef op 16 August 2003 @ 13:54:
Nou moet ik zeggen dat ik de banners niet zal missen, maar dit klinkt toch redelijk serieus. Wat is er dan aan de backup mislukt?

Overigens, for the record, dit is BC6 volgens mijn info, er schijnt al eerder een schijf onderuit te zijn gegaan en inclusief de schijf van donderdag en nu dit is dit al nummer 6. Tenminste, als ik mijn info uit het GoT historie topic goed onthouden heb.

* cryforhelp heeft nu geen zin om het op te zoeken, want hij moet eigenlijk met school bezig zijn, maar dat wil maar niet :X
De vraag is of die andere crashes wel een Big Crash waren ;)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 16:45

grimson

domeingrommer

maar het geheel wordt ietwat lastiger gemaakt omdat de laatste backups van de fileserver mislukt zijn.
Kan me herinneren dat een tijdje geleden ook een zooi data verdwenen was.
Jullie hadden toen beterschap beloofd. :)

/edit
Zal wel niet teveel tegen het zere been schoppen, maar het klinkt wel weer 'amateuristisch' :?

[ Voor 19% gewijzigd door grimson op 16-08-2003 13:56 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
grimson schreef op 16 August 2003 @ 13:55:
Zal wel niet teveel tegen het zere been schoppen, maar het klinkt wel weer 'amateuristisch' :?
Je kan nog zoveel maatregelen nemen, maar als al die maatregelen het begeven ... tja, dan kan je niks meer. Natuurlijk kan je altijd meer en beter backupen, maar daar heeft tnet ook niet altijd de middelen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 11:38
Backups worden toch elke nacht gemaakt? Dus als de backup een aantal keren fout is gegaan zouden we dus nog een backup moeten hebben van zeg maar even wat, woensdag. De schade zou dus redelijk beperkt kunnen zijn. Of verdwijnt er nog meer dan alleen de backups van die dag zelf als er een backup fout gaat?

Overigens mijn excuses voor het vorige topic waarin ik en een aantal anderen teveel offtopic gingen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

[Airwolf] schreef op 16 August 2003 @ 13:59:
[...]
Je kan nog zoveel maatregelen nemen, maar als al die maatregelen het begeven ... tja, dan kan je niks meer. Natuurlijk kan je altijd meer en beter backupen, maar daar heeft tnet ook niet altijd de middelen voor.
Als je een professioneel bedrijf wilt runnen dat afhankelijk is van bovengemiddelde computerkennis bezittende bezoekers is het uitermate knullig om geen goede backup te hebben O-) .

Persoonlijk denk ik dat er meerdere bezoekers zijn die er zo over denken, maar ik ben niet bang om dit ook hier te verkondigen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Anoniem: 70162 schreef op 16 August 2003 @ 13:51:
pfoe, dat is niet zo mooi.

veel succes ermee dan.

vraagje btw: klikken op je eigen naam heeft geen zin, want dat werkt via de search, maar in myreact kun je je "eigen active topics" (aka post history ;) ) wel zien. hoe kan dat?
ik geloof dat je die history in myReact wel kan zien omdat die door React zelf uit de db gehaald wordt ipv met de search (althans voor zover ik kan raden :P)

De vraag is idd waarom die backups mislukt zijn?
hoewel ik zelf dat ook heb gehad, mijn eigen backups die ik via een cron-job had lopen deden het sinds 11 mei niet meer omdat ik een password had veranderd, dus het mislukken kan in en klein hoekje zitten 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Erkens op 16-08-2003 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Wow... Dit is niet echt super nee... Hoop dat alles nog goed zal komen en wens de mensen die bezig zijn om dit allemaaal uit te zoeken heel veel succes... Koppen koffie zijn bij Apen-nootjes op te halen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grimson schreef op 16 augustus 2003 @ 14:05:
[...]

Als je een professioneel bedrijf wilt runnen
het blijft toch allemaal vrijwilligerswerk. en afaik is de meeste hardware en hosting ook gesponsord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Anoniem: 70162 schreef op 16 augustus 2003 @ 14:06:
[...]

het blijft toch allemaal vrijwilligerswerk. en afaik is de meeste hardware en hosting ook gesponsord.
Vrijwilligerswerk ?
Zie: reviews: Adverteren en contactinformatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Is de private file storage van de abbohouders ook 'verloren' gegaan?

Ik ben van plan een abbo te nemen (na de merge, dan weet ik zeker dat alles goed is), en de opslag te gaan gebruiken voor drivers van hardware die ik heb die moeilijk te vinden is.

Ik heb het wel op diskette, maar ik weet zeker dat die dingen kwijt zijn als ik ze nodig heb, dan is een externe opslag een stuk zekerder, maar als die verloren gaat...

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmmz, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had. nouja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51

Jaymz

Keep on moving !

Anoniem: 70162 schreef op 16 augustus 2003 @ 14:06:
[...]

Zullen we die discussie gewoon achterwege laten of iig niet te heftig voeren voordat die het hele topic gaat beheersen ? ;)

Fenks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 27-02 17:49
Maar dan is het nog steeds niet zo makkelijk om een compleet High Performance serverpark zoals dat van T.net draaiende te houden.

Het gaat zo vaak mis met weet ik welke server, het valt me nu nog mee, dit is nou niet bepaald bedrijfskritiek hè?
Dat zal ook verklaren waarom er geen goede backup is, van het forum en nieuws etc. wordt dat wel gemaakt, maar dit is de fileserver. Die is alleen maar om dingen die mensen toch al hebben via het web beschikbaar te maken.

Overigens, zou er iemand onder zijn steen uit willen komen uit het crewforum willen komen met wat meer nieuws?

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

cryforhelp schreef op 16 August 2003 @ 14:16:
Overigens, zou er iemand onder zijn steen uit willen komen uit het crewforum willen komen met wat meer nieuws?
De meeste crewmembers weten niet veel meer dan wat er hier staat hoor, en ik neem aan dat de mensen die er meer van weten, druk bezig zijn om het op te lossen ;).
Kleine BC4:

De gehele /web dir is verdwenen, 5G aan images, usericons etc die nu als #349837346 op de shijf staan.
De gehele crew/public_html is ook verdwenen.
Allemaal de schuld van Buzzman :( :P.

Momenteel heb ik een aantal plaatjes maar op m'n eigen webspace gezet, zoals het plaatje van RPC en m'n usericon. Laten we duimen dat het snel is opgelost :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Jij weet op dit moment evenveel als wij. En ik heb persoonlijk liever dat kees zich bezig houdt met het restoren van de backups & het uitpluizen van de lost+found directory, dan ons de hele tijd up-to-date houden met nieuws, wat op dit moment niet veel interresanter zal zijn dan 'Ik heb weer een file gerestored' e.d. ;)

edit:
/me wuift naar Compubiter :P

[ Voor 5% gewijzigd door moto-moi op 16-08-2003 14:22 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Maar dan is het nog steeds niet zo makkelijk om een compleet High Performance serverpark zoals dat van T.net draaiende te houden.

Het gaat zo vaak mis met weet ik welke server, het valt me nu nog mee, dit is nou niet bepaald bedrijfskritiek hè?
Dat zal ook verklaren waarom er geen goede backup is, van het forum en nieuws etc. wordt dat wel gemaakt, maar dit is de fileserver. Die is alleen maar om dingen die mensen toch al hebben via het web beschikbaar te maken.

Ja, das wel een goed idee. Ik zou wel eens willen weten wanneer de backups weer kunnen worden terug gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
moto-moi schreef op 16 augustus 2003 @ 14:21:
[...]

Jij weet op dit moment evenveel als wij. En ik heb persoonlijk liever dat kees zich bezig houdt met het restoren van de backups & het uitpluizen van de lost+found directory, dan ons de hele tijd up-to-date houden met nieuws, wat op dit moment niet veel interresanter zal zijn dan 'Ik heb weer een file gerestored' e.d. ;)

edit:
/me wuift naar Compubiter :P
bijna ;)

de meeste usericons, plaatjes, fotoalbums, private filestorages, banners etc zijn wel weer teruggevonden, nog niet alles maar ACM en ik doen onze best.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 08:49

LauPro

Prof Mierenneuke®

cryforhelp schreef op 16 augustus 2003 @ 14:16:
Hier wil ik toch even op reageren: Ik heb nl een abo en dat bevalt mij prima. Alleen van een aantal foto's heb ik dus geen origineel meer van (die in mijn fotoboek staan) en als dat weg is vind ik dat zeer vervelend :(. Daarnaast wilde ik het komende jaar mijn PFS ook wat meer voor school gebruiken, je snapt wel dat als dit dan voorkomt en ik heb een presentatie oid ben ik ook niet echt blij.

Wellicht is het een idee om als het systeem straks weer werkt een extern(e) buro/adviseur in te schakelen om te kijken of het echt 100% werkt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LauPro schreef op 16 August 2003 @ 14:44:
[...]
Hier wil ik toch even op reageren: Ik heb nl een abo en dat bevalt mij prima. Alleen van een aantal foto's heb ik dus geen origineel meer van (die in mijn fotoboek staan) en als dat weg is vind ik dat zeer vervelend :(. Daarnaast wilde ik het komende jaar mijn PFS ook wat meer voor school gebruiken, je snapt wel dat als dit dan voorkomt en ik heb een presentatie oid ben ik ook niet echt blij.
je weet toch wel dat je nooit moet vertrouwen op online storage? ook al betaal je ervoor?
altijd zorgen dat je zelf ook nog een backup hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online
Gewoon zelf een backup bijhouden... Als je foto's op een server hebt staan waar je verder geen enkele kopie van hebt dan ben je imho niet echt slim bezig. En die dingen voor school, daar maak je toch sowieso een backup van?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Kan dit draadje of een mededeling van gelijke strekking in het Mededelingenforum? Vinnut niet echt een LA-onderwerp (meer iets voor "Lieve Usertjes") , en om nou via een slotje in BUG te moeten achterhalen wat er aan de hand is - mjah, echt handig is het niet :)

*kees+acm koffie geven doet*

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

XceeD schreef op 16 August 2003 @ 14:47:
[...]
Gewoon zelf een backup bijhouden... Als je foto's op een server hebt staan waar je verder geen enkele kopie van hebt dan ben je imho niet echt slim bezig. En die dingen voor school, daar maak je toch sowieso een backup van?
Ik denk dat hij met zijn schooldingen het volgende bedoelt:
Stel hij heeft 's ochtends een presentatie op zijn webplekkie op tweakers gezet, gaat naar school. Wil op school zijn presentatie downloaden... en dan blijkt dat de server plat ligt.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

-Rob- schreef op 16 augustus 2003 @ 14:56:
[...]

Ik denk dat hij met zijn schooldingen het volgende bedoelt:
Stel hij heeft 's ochtends een presentatie op zijn webplekkie op tweakers gezet, gaat naar school. Wil op school zijn presentatie downloaden... en dan blijkt dat de server plat ligt.
mja pech voor hem dan, ik heb het ook zo vaak gehad dat ik op school kwam en mijn eigen server down is, dus gewoon in dat soort gevallen een cd'tje meenemen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
grimson schreef op 16 August 2003 @ 13:55:
[...]

Kan me herinneren dat een tijdje geleden ook een zooi data verdwenen was.
Jullie hadden toen beterschap beloofd. :)

/edit
tja, het is voor veel van ons een hobby, en nog steeds krijgen veel van onze gebruikers GRATIS een mega goed forum met vele opties, en veel lol :)

ik vind dat je pas echt mag klagen als je ervoor betaald :),

en dit kan overigens overal gebeuren :), alleen omdat je toevallig niet kan gotten (altans de volledige versie ;) ) staat op dit moment de wereld op zijn kop....

je kan het niet altijd door hebben als een backup mislukt, meestal heb je dat pas door als je ze eindelijk nodig hebt, (waar je al niet vanuit gaat), tja dan blijken ze het niet / half te doen, is gewoon jammer :)

ik wil dus gewoon zeggen dat je blij mag zijn met deze dienst, en alleen als je betaald (terecht) mag zeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

AMD_er schreef op 16 August 2003 @ 15:06:
[...]

tja, het is voor veel van ons een hobby, en nog steeds krijgen veel van onze gebruikers GRATIS een mega goed forum met vele opties, en veel lol :)

Sinds wanneer zijn de abonnementen gratis? Volgens mij betaal ik er nog altijd voor.... (dit pic-probleem treed ook op de FP op).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 22:33
Och, als ik een presentatie op school moet doen heb ik altijd m'n voorbereidingen al...

Als het op diskette past 2 kopieën maken én ééntje online gooien. Als het alleen op cd past 2 keer een cd branden. (en als 't minder dan 5 meg oid is ook nog eens online). Enige manier om te zorgen dat je 't écht hebt als het belangrijk is :)

(reactie op laupro this is)

[ Voor 8% gewijzigd door Mithrandir op 16-08-2003 15:37 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ik wil dus gewoon zeggen dat je blij mag zijn met deze dienst, en alleen als je betaald (terecht) mag zeuren :)
mja, ik vind dat ik als niet betalende tweaker meer moet klagen, ik heb geen banners ;)

Dit is gewoon een samenloop van kleine problemen, en als veel kleine problemen samenkomen....
wildhagen schreef op 16 augustus 2003 @ 15:07:
[...]

Sinds wanneer zijn de abonnementen gratis? Volgens mij betaal ik er nog altijd voor.... (dit pic-probleem treed ook op de FP op).
ken je de betekenins van "veel van onze gebruikers" ?

[ Voor 28% gewijzigd door Erkens op 16-08-2003 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
wildhagen schreef op 16 August 2003 @ 15:07:
[...]

ik zeg veel van de gebruikers ;), niet allemaal :)
Erkens schreef op 16 August 2003 @ 15:09:
[...]

Dit is gewoon een samenloop van kleine problemen, en als veel kleine problemen samenkomen....
voor het eerst ben ik het met je eens ;) :Y)

[ Voor 30% gewijzigd door Maarten op 16-08-2003 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erkens schreef op 16 augustus 2003 @ 14:47:
[...]
je weet toch wel dat je nooit moet vertrouwen op online storage? ook al betaal je ervoor?
altijd zorgen dat je zelf ook nog een backup hebt ;)
Dat lukt niet altijd als je bijv. bij familie bent en even een foto die je daar gemaakt hebt op je PFS zet.
XceeD schreef op 16 augustus 2003 @ 14:47:
[...]
Die dingen op school staan op mijn rHDD en vaak thuis op mijn RAID 1 array ;), alleen die rHDD kan je natuurlijk weer niet gebruiken in de presentatiezaal, en diskettes is ook hopeloos omdat er veel floppydiskdrives kapot zijn bij mij op school. De enige oplossing is dan een CD(r) fikken alleen dat vind ik ook een beetje overkill voor een presentatie van 600 KB. Dus dan zet ik het op mijn private file storage, waar heb ik dat ding anders voor? En wel of niet moeten vertrouwen is niet relevant, Tweakers.net heeft een prima uptime en onderhoud is bijna nooit door de weeks voor zover ik weet en daarnaast hebben we bij ons op school ook een prima Internet verbinding. Ik zie geen reden om dat niet te doen.

En ik zet mijn presentatie niet 's ochtends op mijn storage, maar vaak in de uren vóór die presentatie op school. En aangezien problemen met fileservers ook vaak 's nachts gebeuren tijdens een backup komt het eigenlijk niet voor dat ik iets kwijt bent. Wat ik alleen wél raar vind is dat de PFS nu een hele andere insteek krijgt dan in de FAQ vermeld staat:
De private filestorage-tool is een soort van online floppy-vervangen. Met behulp van de tool kun je via een webbased-interface bestanden uploaden en downloaden. Zoals de naam al zegt, is de private filestorage uitsluitend bedoeld voor persoonlijk gebruik, bijvoorbeeld om Word-documenten thuis en op school toegankelijk te maken. De bestanden kunnen niet door anderen gedownload worden. De opslagcapaciteit van 10MB voor Extra-abonnees en 40MB voor Full-abonnees staat los van het fotoalbum. De filegrootte heeft een maximum van 10MB.
Daar staat toch echt dat ik de FPS kan vergelijken met een diskette, nou ik weet dat diskettes naar de knake gaan na de zoveel tijd, daar hou ik dan ook rekening mee. Maar dan moet men niet opeens beginnen met het verhaal dat ik helemaal nooit mag vertrouwen op de PFS, want diskettes zijn op zich een goed medium zelfs de belastingsdienst gebruikt ze.

Noem mij prof mierenneuke® of niet maar ik vind dit niet helemaal in de haak - sorry dat ik wat offtopic ga maar ik wil dit toch even kwijt.
offtopic:
@Mithrandir: Probleem is bij mij dat ik relatief veel presentatie heb die inhoudelijk niks voorstellen, ik zal zo'n presentatie dan ook niet op 3 verschillende mediums meenemen. Als het een wat grotere presentatie zou zijn van bijv. een half uur ofzo misschien, maar niet bij iets wat binnen 10 minuten af is.

[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 16-08-2003 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:20

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

LauPro schreef op 16 augustus 2003 @ 15:47:
Noem mij prof mierenneuke® of niet maar ik vind dit niet helemaal in de haak - sorry dat ik wat offtopic ga maar ik wil dit toch even kwijt.
offtopic:
@Mithrandir: Probleem is bij mij dat ik relatief veel presentatie heb die inhoudelijk niks voorstellen, ik zal zo'n presentatie dan ook niet op 3 verschillende mediums meenemen. Als het een wat grotere presentatie zou zijn van bijv. een half uur ofzo misschien, maar niet bij iets wat binnen 10 minuten af is.
Ik zal je geen mierenneuker noemen hoor. ;)

De kern van jouw verhaal is toch wel dat je van mening bent dat de PFS betrouwbaar moet zijn, echter, een fileserver voor een site is minder belangrijk dan de database. Je mag er dan wel voor betalen maar je kan nooit vertrouwen op een online dienst, downtime is altijd mogelijk en het falen van hardware is altijd mogelijk en niet iedereen kan alles redundant uitvoeren (en zeker geen fileserver), de baten wegen dan gewoon niet op tegen de kosten want het zou te duur worden. :)

Kortom, er is maar één iemand die als beste uit de bus komt om een backup van jouw bestanden te maken en dat ben jijzelf. :)

Edit:
Plaatje opvragen resulteert in dit:
Helaas moet ik van m'n OS meededelen dat deze file niet aanwezig is op mijn harddisk...

Ik had jou ook liever die file gegeven, maar als dat ding niet bestaat dan houdt 't op hè :'(
Droog hoor. :+

[ Voor 10% gewijzigd door bazs2000 op 16-08-2003 16:39 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:31
Hmm, ik zie al wat pics op t.net het weer doen :?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Simon schreef op 16 August 2003 @ 17:06:
Hmm, ik zie al wat pics op t.net het weer doen :?
Men is bezig met recoveren ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Zijn jullie er al achter waarom de raid 5 configuratie de klap niet heeft opgevangen, zoals die had horen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat zal wel gekomen zijn omdat er juist een disk bijgeplaatst werd en er daar iets niet helemaal goed ging, maar ik weet daar helaas het fijne niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ACM schreef op 16 August 2003 @ 17:32:
Dat zal wel gekomen zijn omdat er juist een disk bijgeplaatst werd en er daar iets niet helemaal goed ging, maar ik weet daar helaas het fijne niet van.
Dat is best vreemd, want jullie hebben nou niet het eerste de beste Trust spul in de systemen zitten :)

Wellicht dat het is een keer wordt getest zeg maar. Op een rustig tijdstap een crash forceren, en kijken wat er gebeurt. Daar ben je dan minder tijd mee kwijt dan het uitzoeken van garbage files. Idem voor de backups, probeer eens een restore te doen.

Wellicht op een andere loze server, die staat te vergaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Solly :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Laatst online: 10-04 16:19

FastBunny

Give it the Works !

ACM schreef op 16 August 2003 @ 17:32:
Zou kunnen zijn dat hij de array aan het herbouwen was, en dat hij toen crashte en dat de array daarom verneukt is?

Dit is zeker het geval als je bv van 3 naar 4 harddisk gaat. En dan de 4e harddisk sneuveld.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 14124 schreef op 16 augustus 2003 @ 17:22:
Zijn jullie er al achter waarom de raid 5 configuratie de klap niet heeft opgevangen, zoals die had horen te doen?
Een RAID 5 configuratie zegt nog eigenlijk helemaal niks, de controller kan bijvoorbeeld stuk gaan waardoor de data op de harde schijven ontoegankelijk wordt. Als je een fileserver redundant wilt uitvoeren dan praat je al snel over fibrechannel waar je dus 2 fileservers (soort proxy) hebt en daar achter de werkelijke fileservers, maar dan praat je dus al over 4 servers en wellicht een fibrechannel switch. Je bent iig wel zo 5k tot 10k euro verder zoals bazs2k al aangaf ;).

bazs2000: ik weet dat ik backups moet maken, en dat doe ik ook zeer regelmatig. Alleen er is een verschil tussen de situatie waarbij je net ff iets verschrijft en het medium waarop je het wegschrijft valt even later weg en de situatie waarbij er in 1 klap _vele_ bestanden verloren gaan. Die eerste situatie kan gebeuren, daar kan je niks aan doen alleen die tweede die kan je voorkomen. En ik kan je vertellen dat dat ook zeker niet bij mij voor zal komen (even afkloppen ;)), een tijdje terug is een schijf van mij uitgevallen waardoor ik flink wat data ben verloren en nu heb ik een (goed) back-upplan opgezet. Vandaar dat ik me er een beetje aan erger dat een organisatie als tweakers.net juist dit nu moet overkomen :X.

Maargoed, ik zie dat mijn fotoalbum het alweer doet, en vele foto's op de FP ook, dus tja ik denk dat de volgende smile wel op z'n plaats is: _/-\o_ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22-04 22:10

Arfman

Drome!

LauPro schreef op 16 August 2003 @ 17:50:
[...]
Een RAID 5 configuratie zegt nog eigenlijk helemaal niks, de controller kan bijvoorbeeld stuk gaan waardoor de data op de harde schijven ontoegankelijk wordt.
Stierepoep :P.

Op mijn werk hadden we een kapotte HP DL360G3 in RAID 1, mobo d00d. Nieuw mobo erin (dus ook andere RAID controller, is zo'n pizzadoos-server) en draaien maar weer. Geen kB aan data verloren gegaan :).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 21-04 21:38
Arfman schreef op 16 August 2003 @ 18:07:
[...]

Stierepoep :P.

Op mijn werk hadden we een kapotte HP DL360G3 in RAID 1, mobo d00d. Nieuw mobo erin (dus ook andere RAID controller, is zo'n pizzadoos-server) en draaien maar weer. Geen kB aan data verloren gegaan :).
heeft hij het over dataverlies dan?? hij zegt alleen maar dat als de controller het begeeft dat de HD's dan op dat moment niet toegankelijk zijn.

hij heeft het dus niet over dataverlies wat jij stierestront vind :P

[ Voor 3% gewijzigd door Saeverix op 16-08-2003 18:24 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Arfman: de meeste array's kunnen gewoon worden overgenomen, zeker RAID 1-arrays omdat daarbij er eigenlijk alleen maar de inhoud van schijf A naar schijf B wordt gezet (gedupliceerd). Voor zover ik weet kan je dus een schijf uit je RAID 1 array halen en die gewoon benaderen zonder RAID controller op een losse IDE controller. Bij RAID 5 praat je over iets heel anders, daar wordt de inhoud van de harde schijf fisiek opgegooid (de pariteitsberekening*). En als dus de controller stuk gaat bij een RAID 5 array dan is het mogelijk dat de controller 'onzin' gaat wegschijven. Daarbij kunnen alle FAT's om zeep worden geholpen en ook de partitietabel. Nou probeer daar nog maar is wat van te bakken. Ik zeg dus niet dat RAID 5 slecht is maar er zit een zeker risico aan vast.

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 16-08-2003 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Maar er is toch wel degelijk dataverlies :? Ik dacht dat dat raid systeem de data wel moest bewaren, maar waarom moeten ze nu dan naar onvolledige backups teruggrijpen?

Of begrijp ik er nu geen hol van (wat heel goed mogelijk is) :? :P

Enlighten me O-)

EDIT:

Ow, de reply hierboven verklaart al vrij veel eik. Maar ik begreep indertijd dat de RAID verlies moest tegengaan? Of geld dat in alle gevallen behalve als de controller stuk is?

[ Voor 28% gewijzigd door DarkX op 16-08-2003 18:44 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DarkX schreef op 16 August 2003 @ 18:43:
Maar er is toch wel degelijk dataverlies :? Ik dacht dat dat raid systeem de data wel moest bewaren, maar waarom moeten ze nu dan naar onvolledige backups teruggrijpen?

Of begrijp ik er nu geen hol van (wat heel goed mogelijk is) :? :P

Enlighten me O-)
Raid is een redundante reeks van schijven, maar geen redundante reeks van controllers voor die schijven - dat probeerde ik duidelijk te maken. Dus iedereen die denkt dat je veilig zit met RAID heb je het mis omdat RAID er enkel voor zorgt dat er een of meer harde schijven mogen uitvallen. Ik geef toe dat in de praktijk er niet zo vaak RAID-controllers zullen sneuvelen maar het zeker wel iets waar je dus rekening mee dient te houden en RAID betekend niet automatisch veiligheid. Als je dus wel veilig wil zitten moet je 2 RAID-arrays in 'mirror-mode' zetten. Voor zover ik weet kan dit niet en de volgende oplossing is Fibrechannel waar je dus een heel netwerk kan opzetten van schijven die onderling weer elkaar synchroniseren e.d.. Vergelijk het een beetje met het Internet, als er dus 1 lijn doorbreekt dan wordt de boel omgeroutert.

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 16-08-2003 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Specialist
  • Laatst online: 16-09-2024
[...]

en dit kan overigens overal gebeuren :), alleen omdat je toevallig niet kan gotten (altans de volledige versie ;) ) staat op dit moment de wereld op zijn kop....

je kan het niet altijd door hebben als een backup mislukt, meestal heb je dat pas door als je ze eindelijk nodig hebt, (waar je al niet vanuit gaat), tja dan blijken ze het niet / half te doen, is gewoon jammer :)

Je vergeet te zeggen dat bij de bedrijven/sites/servers waar dit niet gebeurd, de eigenaren gewoon genoeg geld hebben voor een extra back-up server zodat wanneer er één uitvalt de ander zijn werk gewoon overneemt. Ik ben allang blij dat Tweakers in staat is om dit gigantisch grote en mooie forum te draaien op abonnementsgeld en sponsorgeld!

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

LauPro schreef op 16 August 2003 @ 18:48:
[...]
Raid is een redundante reeks van schijven, maar geen redundante reeks van controllers voor die schijven - dat probeerde ik duidelijk te maken. Dus iedereen die denkt dat je veilig zit met RAID heb je het mis omdat RAID er enkel voor zorgt dat er een of meer harde schijven mogen uitvallen. Ik geef toe dat in de praktijk er niet zo vaak RAID-controllers zullen sneuvelen maar het zeker wel iets waar je dus rekening mee dient te houden en RAID betekend niet automatisch veiligheid. Als je dus wel veilig wil zitten moet je 2 RAID-arrays in 'mirror-mode' zetten. Voor zover ik weet kan dit niet en de volgende oplossing is Fibrechannel waar je dus een heel netwerk kan opzetten van schijven die onderling weer elkaar synchroniseren e.d.. Vergelijk het een beetje met het Internet, als er dus 1 lijn doorbreekt dan wordt de boel omgeroutert.
Mja, maar als je 2 raidarrays mirrored, dan heb je daar toch weer een controller voor nodig en zit je toch met hetzelfde :?

Maar ik begreep het idd, mijn reply was dus ook getiept voor die van jou er stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

je kan altijd nog een beetje op GoT zoeken op deze manier:

ga naar http://www.google.com

vul daar eerst in het zoekvakje dit in:

code:
1
site:gathering.tweakers.net

en dan een spatie en daarachter waar je naar wilt zoeken

voorbeeld

code:
1
site:gathering.tweakers.net winamp

resultaat

http://www.google.com/sea...g.tweakers.net+winamp&lr=

meestal krijg je dan een vrij lege pagina als je naar een topic gaat, je moet dan nog even in de regel waar je je bevind nog even op de topic titel klikken om in het goede topic terecht te komen

niet helemaal perfect maar het werkt :)

bewijst maar weer hoe goed google is :D

[ Voor 26% gewijzigd door KnEuTeR op 16-08-2003 19:28 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

~X-Treme~ schreef op 16 August 2003 @ 18:51:
Je vergeet te zeggen dat bij de bedrijven/sites/servers waar dit niet gebeurd, de eigenaren gewoon genoeg geld hebben voor een extra back-up server zodat wanneer er één uitvalt de ander zijn werk gewoon overneemt. Ik ben allang blij dat Tweakers in staat is om dit gigantisch grote en mooie forum te draaien op abonnementsgeld en sponsorgeld!
Wil jij zeggen dat tweakers.net niet goed backupt? Weet je hoeveel servers ze wel niet hebben en allemaal moetten backuppen?
Weet je ook hoeveel werk het is om b.v. al 1 server te backuppen en wat het kostenplaatje is hieraan(b.v. raid 5, niet goedkoop).

Tweakers.net is nog altijd een van de grootste nederlandstalige websites(nr 5 kwa bezoekers in nederland). Als je een klein websiteje hebt is het iig makkelijk om b.v. 1 server te backuppen, als je hosting dat niet voor je doet(shared server). Dat scheelt nogal, 1 of 10 servers backuppen.

Tweakers.net draait iig met een loadbalancer, maar je kan niet altijd voor iedere server een 2e neerzetten.

Het is altijd nog wel iets waardat je gratis gebruik van kan maken, dus ik vind niet dat er geklaagt mag worden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat op zijn minst had moeten gebeuren was het controleren van die backups, maar dat is altijd achteraf oordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DarkX schreef op 16 augustus 2003 @ 18:59:
[...]
Mja, maar als je 2 raidarrays mirrored, dan heb je daar toch weer een controller voor nodig en zit je toch met hetzelfde :?
Je hebt idd gelijk 8)7 , maar ik ging er alweer vanuit dat er dus meerdere van dié controllers waren maargoed :P.

@KingOfDos: De enige servers die moeten worden gebackupped zijn de database server en de fileserver. De webservers zijn in principe niet zo kritiek omdat er meerdere webservers zijn.

Ik heb geen idee hoe de back-up precies geregeld is, maar voor zover is weet is daar een dedicated bak voor en gaat de nieuwe fileserver deze functie overnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 16-08-2003 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

LauPro> Nja, maar raids schakelen blijft toch geen zin hebben :? Ik weet niks van raids af, maar uiteindelijk heb je toch 1 zwakke controller lijkt me. Of je moet een of andere netwerk/matrix configuratie hebben, weet niet of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DarkX schreef op 16 August 2003 @ 20:19:
LauPro> Nja, maar raids schakelen blijft toch geen zin hebben :? Ik weet niks van raids af, maar uiteindelijk heb je toch 1 zwakke controller lijkt me. Of je moet een of andere netwerk/matrix configuratie hebben, weet niet of dat kan.
Nee idd, dat klopt niet, ik heb het even doorgestreept. Overigens denk ik dat Fibrechannel voor t.net nog niet echt een optie is, moet je die mooie prijsjes maar is zien :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

LauPro schreef op 16 August 2003 @ 20:17:
Je hebt idd gelijk 8)7 , maar ik ging er alweer vanuit dat er dus meerdere van dié controllers waren maargoed :P.
Jouw hele voorstelling van 4 servers ( 2 x 'proxy' voor 2 keer data servers) heb ik echt nog nooit van gehoord.

Overigens kan je bij HP (http://h18000.www1.hp.com...rage/sacluster/index.html) een sharedstorage systeem op SCSI kopen, waar je je RAID controllers redudant kan maken, dus die optie bestaat wel degelijk. Ofdat het voor T.net een optie is, is een 2e.

[ Voor 7% gewijzigd door elevator op 16-08-2003 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
hier is ie dan: de alternatieve GoT search ;)

(stond nog op mn webspace van een eerdere 'search-engine-crash')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Gaaf, daarmee komt mijn nickname in welgeteld 1 topique voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wie gebruikt er in godsnaam ook Maxtor IDE schijven :? Die schijven zijn gedoemd alleen maar kapot te gaan :( Heb ze nog niets anders fatsoenlijks zien doen namelijk...
Misschien dat ik het iets persoonlijks is, maar ik heb toch wel in 1 maand tijd weer 4 van die schijven bij mensen kunnen vervangen omdat ze eruit geklapt waren!
Als je IDE schijven voor taken gaat gebruiken die deze complete web-portal ervan vraagt, gebruik dan op zijn minst Western Digital of Seagate schijven die voor dit soort klussen zijn gemaakt!
Maxtor is voor simpel thuisgebruik en niet voor het zware werk, laat dat maar aan de professionelen over of zorg voor degelijke koeling, dan willen ze het nog weleens een dag langer uithouden...
Hope I made my point, tis niet om te flamen ofzo, maar het is puur uit ervaring dat ik dit zeg en ik weet zeer zeker dat een heleboel mensen het met mij eens zullen zijn.

Owja, en voor ik het vergeet, nog suc6 met het weder herstellen van de staat waar t.net in liep want voor mij is er geen dag zonder tweakers.net :) O+

[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 16-08-2003 23:31 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
--MeAngry-- schreef op 16 August 2003 @ 23:30:
Wie gebruikt er in godsnaam ook Maxtor IDE schijven :? Die schijven zijn gedoemd alleen maar kapot te gaan :( Heb ze nog niets anders fatsoenlijks zien doen namelijk...
We gebruiken al JAREN maxtor IDE schijfen, deze werken perfect, we hebben nog _nooit_ een dode Maxtor IDE gehad, en ook de 4 die ik hier thuis dagelijks gebruik heb ik nog nooit problemen mee gehad...
Misschien dat ik het iets persoonlijks is, maar ik heb toch wel in 1 maand tijd weer 4 van die schijven bij mensen kunnen vervangen omdat ze eruit geklapt waren!
Als je IDE schijven voor taken gaat gebruiken die deze complete web-portal ervan vraagt, gebruik dan op zijn minst Western Digital of Seagate schijven die voor dit soort klussen zijn gemaakt!
Maxtor wordt erg veel gebruikt, dan valt er dus ook meer uit ;)
als jij 100 mensen met een maxtor hebt en 10 met iets anders, dan zul je vaker een maxtor moeten vervangen idd ;)
Maxtor is voor simpel thuisgebruik en niet voor het zware werk, laat dat maar aan de professionelen over of zorg voor degelijke koeling, dan willen ze het nog weleens een dag langer uithouden...
Hope I made my point, tis niet om te flamen ofzo, maar het is puur uit ervaring dat ik dit zeg en ik weet zeer zeker dat een heleboel mensen het met mij eens zullen zijn.
Mijn punt nu nog; er is nooit een IDE schijf uitgevallen, ook deze keer niet, het was een Seagate SCSI schijf die de geest gaf en dit inleide.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Kees schreef op 16 August 2003 @ 23:36:
[...]
We gebruiken al JAREN maxtor IDE schijfen, deze werken perfect, we hebben nog _nooit_ een dode Maxtor IDE gehad, en ook de 4 die ik hier thuis dagelijks gebruik heb ik nog nooit problemen mee gehad...
[...]

Maxtor wordt erg veel gebruikt, dan valt er dus ook meer uit ;)
als jij 100 mensen met een maxtor hebt en 10 met iets anders, dan zul je vaker een maxtor moeten vervangen idd ;)

[...]

Mijn punt nu nog; er is nooit een IDE schijf uitgevallen, ook deze keer niet, het was een Seagate SCSI schijf die de geest gaf en dit inleide.
K, ik waarschuwde ook al dat het iets persoonlijks kon zijn, maar bij mij is het aantal kennissen met Maxtor schijven redelijk klein omdat ik die computers vaak assembleer en ik geen Maxtor schijven meer in mijn handen neem ;)

Het kan uiteraard ook zijn dat er gewoon een serie slechte schijven is geweest, vrijwel alle schijven die ik ken die kapot gingen waren uit de D740X serie iig, in mijn server zit ook zo'n ding en tis een hel, ik moet telkens backups maken op mijn eigen computer omdat die schijf al 2x onderuit is gegaan. De reden dat ik er geen andere in zet is omdat die bak nu te koop is.

Maargoed, ik zeg ook alleen wat mijn eigen bevindingen zijn en vertrouw die schijven persoonlijk dus gewoon niet goed. Maar ik vernam al wel dat er al vaker HD's onderuit zijn gegaan bij jullie en aangezien ik heel veel Maxtor zie in de serverspex... tjah ik hoop dat je dan begrijpt waar ik mijn argwaan vandaan haalde :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Laatst online: 01-11-2024
Tss wat een n00bs zijn jullie, jullie zouden toch moeten weten dat BC4 al is geweest ;)
Dit is dus BC5 :D

plan: Iets minder klein serveronderhoud (update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Een BC heeft als kenmerk dat er data verloren gaat, jij hebt het over een overleden schijf en dat is peanuts als je BC3 daar tegenover zet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 19-04 17:07

curry684

left part of the evil twins

Het probleem is inmiddels gevonden: één van de twee schijven in Apollo (Quantum Atlas 10k rpm SCSI) blijkt te zijn overleden. Omdat deze in een RAID-1 (mirror) opstelling geconfigureerd waren is er geen data verloren gegaan.
:z

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Laatst online: 01-11-2024
Het is en blijft een crash dudes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
maar geen bigcrash.

Anders zouden we onderhand op BC20 zitten als we alleen dode HW tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Er is een verschil tussen een BIG crash oftewel BC en een SMALL crash oftewel SC. Hint: bij de eerste gaat wel data verloren :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Vash schreef op 17 August 2003 @ 00:04:
[...]
Maar geen BC, het is een kleine crash....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Vash schreef op 17 augustus 2003 @ 00:04:
Als je dit een crash noemt :X

Een kapotte HD die je niet verwacht, noemen we vaak 'unplanned downtime' (of 'unexpected downtime'). Een crash wordt vaak gebruikt voor het daadwerkelijk verliezen van data door data corruptie of iets dergelijks.

Wel wordt 'diskcrash' gebruikt - hiermee wordt dan een enkele disk die kapot gaat bedoelt, en is compleet niet intressant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

wohooo, ik weet niet wat er gebeurde, maar mijn icoon doet het weer :) nu weer niet :/, nu weer wel... aarggh stoplicht effect :P

btw, ik heb hier nog een compaq evo celeron 1200 MHz, 256MBram, 20GB 5200RPM HD liggen, zit in zo'n slimline case.
Als t.net er interesse in heeft, dan kunnen jullie hem kostenloos van mij overnemen.
Alleen denk dat het bakje te traag is?

[ Voor 23% gewijzigd door Fietsbel op 17-08-2003 00:22 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

elevator schreef op 16 augustus 2003 @ 20:27:
[...]
Jouw hele voorstelling van 4 servers ( 2 x 'proxy' voor 2 keer data servers) heb ik echt nog nooit van gehoord.

Overigens kan je bij HP (http://h18000.www1.hp.com...rage/sacluster/index.html) een sharedstorage systeem op SCSI kopen, waar je je RAID controllers redudant kan maken, dus die optie bestaat wel degelijk. Ofdat het voor T.net een optie is, is een 2e.
Dan heb je nog altijd het probleem dat het moederbord kan doorfikken oid, je zult dus om iets redundant te maken 2 systemen nodig hebben. En meestal gebruikt men in deze situaties een losse disk-array wat eigenlijk ook een heel systeem is. Omdat het twee diskarray's moeten zijn heb je in feiten 4 systemen nodig waar 2 van een 'soort' proxy zijn (niet de wezelijke fileservers (maar alleen een doorgeefluik en de beveiligingscheck). Ik heb het een beetje proberen te 'vertalen', als je precies wilt weten wat ik bedoel dan zal ik het nog wel even uittypen maar dat lijkt mij te ver offtopic gaan.

En dat er eventuele 'brakke' schijven worden gebruikt is ook niet relevant, een RAID-array vangt dit weer op.

[ Voor 11% gewijzigd door LauPro op 17-08-2003 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LauPro schreef op 17 August 2003 @ 00:43:
[...]
Dan heb je nog altijd het probleem dat het moederbord kan doorfikken oid, je zult dus om iets redundant te maken 2 systemen nodig hebben. En meestal gebruikt men in deze situaties een losse disk-array wat eigenlijk ook een heel systeem is. Omdat het twee diskarray's moeten zijn heb je in feiten 4 systemen nodig waar 2 van een 'soort' proxy zijn (niet de wezelijke fileservers (maar alleen een doorgeefluik en de beveiligingscheck). Ik heb het een beetje proberen te 'vertalen', als je precies wilt weten wat ik bedoel dan zal ik het nog wel even uittypen maar dat lijkt mij te ver offtopic gaan.

En dat er eventuele 'brakke' schijven worden gebruikt is ook niet relevant, een RAID-array vangt dit weer op.
Een colo kan ook spontaan ontploffen. of verdwijnen. Hoe beveilig je dat? Redundant colo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

HunterPro schreef op 17 August 2003 @ 00:45:
Een colo kan ook spontaan ontploffen. of verdwijnen. Hoe beveilig je dat? Redundant colo's?
Ik vind dat iedere colo gemirrored moet staan in ieder land ter wereld. En voor de zekerheid eentje op Mars mocht er een hyperspace bypass door de Vogons aangelegd moeten worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
curry684 schreef op 17 August 2003 @ 00:46:
[...]

Ik vind dat iedere colo gemirrored moet staan in ieder land ter wereld. En voor de zekerheid eentje op Mars mocht er een hyperspace bypass door de Vogons aangelegd moeten worden!
als je een server met de snelheid van het licht kunt laten bewegen, is deze altijd en overal. Laadtijden van nul dus, en je loopt je huis uit draait je om om 'm te servicen bij downtijd :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door HunterPro op 17-08-2003 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:17

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Er is dus geen data verloren gegaan? Het stukje waar curry uit quote is namelijk uit 2001 :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

HunterPro schreef op 17 August 2003 @ 00:48:
[...]

als je een server met de snelheid van het licht kunt laten bewegen, is deze altijd en overal. Laadtijden van nul dus, en je loopt je huis uit om 'm te servicen bij downtijd :Y)
Hmmm we kunnen ook theoretisch binnen de quantummechanica in parallel space een colo stichten met oneindig veel bandbreedte en rackspace! Yay! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
curry684 schreef op 17 August 2003 @ 00:49:
[...]

Hmmm we kunnen ook theoretisch binnen de quantummechanica in parallel space een colo stichten met oneindig veel bandbreedte en rackspace! Yay! O-)
6D-racks, pfoe, die kun je aardig volstampen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
ontopic aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

mOrPhie schreef op 17 August 2003 @ 00:48:
Er is dus geen data verloren gegaan? Het stukje waar curry uit quote is namelijk uit 2001 :)
Er is vandaag aardig wat data verloren gegaan, maar weinig vitaals voor het forum. Verloren zijn:
• Extreem veel files op de crewserver :(
• Usericons
• Foto-albums van abo's
• Paar maanden searchindex

En dat was het ongeveer. Sommige dingen zijn hersteld, niet alles kan hersteld worden (vooral de crew-FTP is hard om zeep, vandaar veel crewmembers zonder icons atm :/ ). Kees en ACM zijn afaik nog hard bezig om te redden wat er gered kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

LauPro schreef op 17 August 2003 @ 00:43:
Dan heb je nog altijd het probleem dat het moederbord kan doorfikken oid, je zult dus om iets redundant te maken 2 systemen nodig hebben.
De link die ik postte, was op reactie van jouw melding dat je geen systemen kende waar je de RAID controller redudant kon uitvoeren.

Overigens is de link die ik postte, heel erg geschikt als shared storage oplossing, voor een cluster systeem.
En meestal gebruikt men in deze situaties een losse disk-array wat eigenlijk ook een heel systeem is.
De link die ik postte is een losse drive cabinet, met intelligente raid controllers on-board. Overigens snap ik niet wat je bedoelt met een 'heel systeem'. Een normaal drive-cabinet bevat vaak puur een backplane, wat voedingen en een controllertje. Niet echt veel spannends.
Omdat het twee diskarray's moeten zijn heb je in feiten 4 systemen nodig waar 2 van een 'soort' proxy zijn (niet de wezelijke fileservers (maar alleen een doorgeefluik en de beveiligingscheck). Ik heb het een beetje proberen te 'vertalen', als je precies wilt weten wat ik bedoel dan zal ik het nog wel even uittypen maar dat lijkt mij te ver offtopic gaan.
Ik zie niet in waarom / dat het 2 diskarrays moeten zijn :? Je kan het drive-cabinet waar ik de link naar postte, bijna volledig redudant opleveren, en dan heb je toch al veel zekerheid. Als je dan naar meer zekerheid wilt, ga je naar een SAN toe, waar je je disken, controllers, switchen + bekabeling, en backplanes volledig redudant uitvoert, maar dan *nog* heb je geen 4 servers nodig. Je sluit namelijk 2 servers, redant (dus 2 maal) aan op je SAN. Ik zie echt niet in hoe jij 4 servers in gaat zetten, zeker niet in een front-end, back-end situatie als jij voorstelt ?
Een RAID array is niet om slechte hardwaer op te vangen, maar moet je puur als vangnet zien als het /toch/ mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Laatst online: 19-04 16:18
curry684 schreef op 17 August 2003 @ 00:52:
[...]

Er is vandaag aardig wat data verloren gegaan, maar weinig vitaals voor het forum. Verloren zijn:

• Foto-albums van abo's
Jammer dat dat al zo snel mogelijk is, je zou toch denken dat een betaalde dienst extra aandacht zou krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8504

Sir_Killalot schreef op 17 August 2003 @ 01:05:
[...]

Jammer dat dat al zo snel mogelijk is, je zou toch denken dat een betaalde dienst extra aandacht zou krijgen :)
Precies mijn idee... Beetje stoer doen dat ze zo profi zijn en ondertussen gewoon data, waarvoor mensen betalen, kwijt raken. Boeit niet wat voor techniek er achter hangt, dit zou voor elkaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27642

jullie bekijken het allemaal zo negatief, het is niet amaturisties dat er zoveel problemen nu zijn, het is juist profesioneel dat de rest het nog doet :) ([/het glas is half vol modus])
en sowieso heb ik er aardag wat vertrouwen in dat kees en consorten dit zo kunnen oplossen. ("zo" als een bijzonder vage term)

en uit ervaring ken ik nog wel een bedrijf dat als er een chrash zou gebeuren gewoon de meest dichtbijzijnde back-up terug zet en dan dan "jammer" zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

HunterPro schreef op 17 August 2003 @ 00:45:
[...]
Dat is nu het leuke van fibrechannel, je kan dus gewoon je netwerk bouwen met nodes die tig kilometers uit elkaar staan.
elevator schreef op 17 August 2003 @ 00:52:
De link die ik postte, was op reactie van jouw melding dat je geen systemen kende waar je de RAID controller redudant kon uitvoeren.
Dat geloof ik best, maar die redundante raid-controller heeft dan zelf ook een controller (chipset/cpu hoe je het ook noemt) die kan uitvallen. Je zult dus altijd meerdere systemen moeten hebben tenzij er in 1 kast natuurlijk 2 systemen zijn ondergebracht.
Overigens is de link die ik postte, heel erg geschikt als shared storage oplossing, voor een cluster systeem.
Dat snap ik, maar dan heb je er wel twee van nodig dus.
De link die ik postte is een losse drive cabinet, met intelligente raid controllers on-board. Overigens snap ik niet wat je bedoelt met een 'heel systeem'. Een normaal drive-cabinet bevat vaak puur een backplane, wat voedingen en een controllertje. Niet echt veel spannends.
Stel dat dat board nu doorfikt, waar ben je dan?
Ik zie niet in waarom / dat het 2 diskarrays moeten zijn :? Je kan het drive-cabinet waar ik de link naar postte, bijna volledig redudant opleveren, en dan heb je toch al veel zekerheid. Als je dan naar meer zekerheid wilt, ga je naar een SAN toe, waar je je disken, controllers, switchen + bekabeling, en backplanes volledig redudant uitvoert, maar dan *nog* heb je geen 4 servers nodig. Je sluit namelijk 2 servers, redant (dus 2 maal) aan op je SAN. Ik zie echt niet in hoe jij 4 servers in gaat zetten, zeker niet in een front-end, back-end situatie als jij voorstelt ?
Ik zal even uitleggen wat ik bedoel: Je zou in principe met 2 server al aan de slag kunnen gaan, echter heb ik het ook over 2 servers en twee van die disk-array's (dat noem de ik ook even systemen). En totaal maakt dat dan 4 systemen.

Overigens zoals iemand al aangaf: je zou in dit geval dus beter die 2 server en de 2 drive-cabinets kunnen verspreiden over 2 colo's en die met 2 fibers onderling verbinden. Maargoed, dan moet je ook eigenlijk de webservers op 2 plekken zetten etc etc.
Een RAID array is niet om slechte hardwaer op te vangen, maar moet je puur als vangnet zien als het /toch/ mis gaat.
Dus uiteindelijk om slechte hardware lijkt me, maar waar het mij om ging was dat er een indruk werd gewekt waar Maxtor-hd's absoluut onhandelbaar in zouden zijn. De raid-array had dit dan opgevangen (zoals je al zei).

Laat ik wel even eerlijk zijn: de kans dat een moederbord zomaar doorfikt is natuurlijk nihil, alleen je zou het wel kunnen doen ivm terroristische aanslagen of stroomstoringen oid.

[ Voor 6% gewijzigd door LauPro op 17-08-2003 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27642 schreef op 17 August 2003 @ 01:13:
jullie bekijken het allemaal zo negatief, het is niet amaturisties dat er zoveel problemen nu zijn, het is juist profesioneel dat de rest het nog doet :) ([/het glas is half vol modus])
en sowieso heb ik er aardag wat vertrouwen in dat kees en consorten dit zo kunnen oplossen. ("zo" als een bijzonder vage term)

en uit ervaring ken ik nog wel een bedrijf dat als er een chrash zou gebeuren gewoon de meest dichtbijzijnde back-up terug zet en dan dan "jammer" zegt.
Misschien wordt het tijd voor een betere airco of andere hosting service? Zoals het de laatste paar dagen gaat, heb ik er weinig vertrouwen meer in. Sorry voor deze harde woorden, maar zo denk ik er wel over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

LauPro schreef op 17 August 2003 @ 01:15:
Dat geloof ik best, maar die redundante raid-controller heeft dan zelf ook een controller (chipset/cpu hoe je het ook noemt) die kan uitvallen. Je zult dus altijd meerdere systemen moeten hebben tenzij er in 1 kast natuurlijk 2 systemen zijn ondergebracht.
Je gebruik van systemen is erg verwarrend. In de aangehaalde link, is dus alles redudant - in principe.
Stel dat dat board nu doorfikt, waar ben je dan?
Op een bepaald punt (dit punt), is de kans op logische corruptie groter dan die van fysische corruptie.
Ik zal even uitleggen wat ik bedoel: Je zou in principe met 2 server al aan de slag kunnen gaan, echter heb ik het ook over 2 servers en twee van die disk-array's (dat noem de ik ook even systemen). En totaal maakt dat dan 4 systemen.
Nee, dat maakt het 2 servers, en 1 of 2 disk arrays. Een doos waar wat disken in kunnen, is niet automatisch een 'systeem' ;)
Overigens zoals iemand al aangaf: je zou in dit geval dus beter die 2 server en de 2 drive-cabinets kunnen verspreiden over 2 colo's en die met 2 fibers onderling verbinden. Maargoed, dan moet je ook eigenlijk de webservers op 2 plekken zetten etc etc.
Voor pure redudantie zou dit waarschijnlijk beter zijn, qua kosten is het onhaalbaar, en niet eens wenselijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Laatst online: 19-04 16:18
Anoniem: 8504 schreef op 17 augustus 2003 @ 01:15:
[...]

Misschien wordt het tijd voor een betere airco of andere hosting service? Zoals het de laatste paar dagen gaat, heb ik er weinig vertrouwen meer in. Sorry voor deze harde woorden, maar zo denk ik er wel over....
Ze kunnen wel weggaan bij TrueServer maar dat lost niets op want de servers zijn allemaal van T.net/GoT zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Zoals het de laatste paar dagen gaat, heb ik er weinig vertrouwen meer in. Sorry voor deze harde woorden, maar zo denk ik er wel over....
Vertel eens, voor welke data-opslag heb jij precies betaald, welke data-opslag waar je gebruik van maakt op tweakers.net heb je nu weinig vertrouwen meer in? Die van je usericon zeker?

Ooit gehoord van het spreekwoord "van een rood kruisje in mn usericon een olifant maken"? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 17-08-2003 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

* extra koffie inschenkt *

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Anoniem: 8504 schreef op 17 August 2003 @ 01:15:
[...]
Verschrikkelijk wat een harde woorden :/

Maar je hebt waarschijnlijk geen idee waar je het over hebt? Dit probleem heeft toch helemaal niets met de hosting service te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Als jij denkt dat de hosting het probleem zou zijn dan zou ik als ik jou was een andere ISP zoeken want als je de pagina's langzaam binnenkrijgt dan ligt het niet aan Trueserver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Laatst online: 22-04 11:12

MAZZA

Barbie is er weer!

[...]

Misschien wordt het tijd voor een betere airco of andere hosting service?
Airco :? 8)7
Als dat nou eens de oplossing was voor alle problemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Laatst online: 11:00

Beaves

Usque ad Finem

Waar ik benieuwd naar ben is de reden dat de backup schijnbaar nog steeds een lastig iets blijkt te zijn bij Tweakers.net.

Dat er hardware dood gaat kan, dat er een RAID array dood gaat kan, maar dat een backup, die die dingen op dient te vangen niet goed tetest wordt (voor al weer de tweede keer) vind ik wel erg vreemd.

Zo lastig is het toch niet om te controleren of een backup ook daadwerkelijk backupped of vergis ik me?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Laatst online: 22-04 11:12

MAZZA

Barbie is er weer!

Ja Beaves als het 200534 keer goed gaat.. Dan geloof je het wel. Don't blame them to be human :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vertel eens, voor welke data-opslag heb jij precies betaald, welke data-opslag waar je gebruik van maakt op tweakers.net heb je nu weinig vertrouwen meer in? Die van je usericon zeker?
Ik heb nergens voor betaald en dat beweer ik ook niet.. Maar voor zo een professionele site liggen ze er wel vaak uit de laatste paar dagen.. En ja, ik vind het wel toevallig dat het precies gebeurd na een paar warme dagen.. En jah, ik heb de laaste paar dagen bij m´n werk veeeeel extra storingen omdat airco´s uitvallen... En dat vind ik een slechte zaak in het algemeen, niet alleen voor GOT... En computers zijn niet human btw..

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 8504 op 17-08-2003 03:14 . Reden: /quote ipv quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74277

Als ik op N-joy druk om mijn laatste topic`s te bekijken krijg ik steeds een fout melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Anoniem: 74277 schreef op 17 augustus 2003 @ 03:07:
Als ik op N-joy druk om mijn laatste topic`s te bekijken krijg ik steeds een fout melding.
Ja de search is brak zie de titel :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Anoniem: 8504 schreef op 17 August 2003 @ 03:07:
En ja, ik vind het wel toevallig dat het precies gebeurd na een paar warme dagen.. En jah, ik heb de laaste paar dagen bij m´n werk veeeeel extra storingen omdat airco´s uitvallen... En dat vind ik een slechte zaak in het algemeen, niet alleen voor GOT... En computers zijn niet human btw..
Lees anders eens de rest van het topic door voordat je blaat... :Z Er is hier sprake van een aantal menselijke fouten gecombineerd met een aantal technische fouten die door toevallig op hetzelfde moment samen te komen een probleem veroorzaakten. Waar je in godesnaam die airco's vandaan moet halen in dit topic is mij Spaans, als je wil ranten over de slechte weken op je werk doe je dat maar tegen je moeder of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 09:56

igg

waar een wil is ben ik weg

Anoniem: 70162 schreef op 16 August 2003 @ 13:51:

stond al op de 1e pagina van deze thread.....

[ Voor 24% gewijzigd door igg op 17-08-2003 03:18 ]

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.