Nou vooruit dan, omdat er zo veel vraag naar is. (First post voor mij, be gentle)
Trubbel's Review van de Dyne Tuny II
Voorgeschiedenis:
Omdat ik de afgelopen 6 maanden zo ontzettend hard gewerkt had en mijn financien het op dit moment goed toelaten, mocht ik van mezelf een kadootje kopen (voor mezelf dus). Omdat ik nou eenmaal niet zo veel geef om mijn mobiele telefoon (we hebben net zijn 5e verjaardag gevierd), en ik al een digitale camera heb, begon ik al snel zat naar een MP3 speler te zoeken. Ik ging op zoek naar een 256 MB exemplaar en ik ben wel een beetje Gadget-geil dus ik wil natuurlijk wel al die leuke foefjes die je toch niet gebruikt (voice-recording, direct audio-encoding, ID-3 tag display etc. etc...). Ik was errug gecharmeerd door de iRiver-The Craft serie, deze dingetjes zien er chic uit, en hadden alle functies die ik wel en niet nodig had. Ze zijn alleen zo pokke duur, dus ging ik toch meer richting de I-bead zoeken. Beste getest in een of andere Computer-Totaal test en toch weer 60 Euro goedkoper. Een minpuntje wel, hijs niet echt sexy... Beetje vierkant, niet?
Toen kregen ze net de Dyne Tuny II bij mp3cdspeler.com, een scan over de feature-lijst maakte mij al duidelijk dat het kwa mogelijkheden en features wel goed zat, en de prijs viel ook mee (iets goedkoper dan de I-bead). Aangezien het woensdag avond was, en ik hem wel voor het weekend in de bus wou hebben, hebbik maar gewoon de knoop doorgehakt en dit schatje besteld. Volgende vrijdag wazzie binnen, hut feest kan beginnen.
Installatie:
Na mijn uitpak-frenzy en de ooohhhs en aaahhhs over hoe klein het kreng wel niet is, was installatie een peulenschil. De software komt meegeleverd op een bizniz-card formaat cd-tje (dus niet rond, maar rechthoekig, ik heb gehoord dat dit in sommige cd-spelers verkeerd kan gaan maar bij mij gaf het geeb problemen). Ik heb alleen de 'Manager' geinstalleerd, er zat ook nog een media-player-library achtig programma bij, maar ik gebruik wel gewoon Winamp 3. Spelertje aansluiten via USB, ff rebooten en klaar, kon beginnen met overzetten van mijn herrie-of-choice. Manager werkt inderdaad net als Explorer, en als je je weg hebt gevonden naar dit forum, dan kun je ook makkelijk uit de voeten met de Manager. Toch jammer dat hij het nog niet doet als Mass-storage-device, plug n play enzo, maar hopelijk komt dit later nog (met eventuele nieuwe firmwares). Bij mij stond trouwens de meest recente firmware al op de speler zelf, ook erg netjes.
De manual had ik al van mp3cdspeler.com gehaald, die word er dus NIET bijgeleverd. (vreemd eh?)
Gebruik op de fiets:
De eerste dag op de fiets merkte ik al dat de bijgeleverde oordopjes niets voor mij zijn, ze zitten of veel te los en vallen elke keer uit, of als ik ze wat enthousiaster aanduw dan begint het allemaal behoorlijk pijn te doen na 10 minuutjes. Dat wordt dus zo snel mogelijk nieuwe oordopjes regelen. Geluidskwaliteit was overigens prima, ook als je het volume helemaal open draait naar 30 (op de fiets heb ik hem meestal op 10-15 staan, das hard zat en kan ik ook nog een beetje horen wat er om me heen gebeurt). De Equalizer hebbik maar op de "rock" mode staan voor wat extra bass. Het beschermhoesje ziet er mooi uit, een beetje metallic-achtig grijs. Hij zit alleen wel super strak om de speler zelf heen, waardoor hij af en toe de play-knop, record knop of volume knop induwt tijdens het 'aankleden'. Op zich geen probleem, want als ie eenmaal zit dan is het goed, maar als je dit niet door hebt kost het wel je batterijen als hij vanaf dat moment alles gaat zitten opnemen. FF opletten dus. Door de gesp aan het beschermhoesje zit hij gemakkelijk aan je riem en je merkt er verder niks meer van, het ding weegt nix, en erg groot istie ook niet.
Gebruik tijdens het sporten:
Tijdens het sporten gebruik ik de arm-strap, die ik hoog op mijn bovenarm schuif, ik draai hem dan zo dat ie niet naar buiten steekt, maar eerder naar voren. Ik doe aan Sportklimmen (klimmen tegen een wand, indoor), en dan wil je natuurlijk niet dat je met je nieuwe gadget tegen de wand aan schuurt tijdens het klauteren. Geen problemen gehad zover, het draad van de oordopjes heb ik opgebost en aan de armstrap vastgemaakt met een elastiekje. Niks op aan te merken eigenlijk, hier had ik hem voor gekocht en hij doet et prima. De Radio geeft trouwens prachtig geluid, helemaal niks op aan te merken. Alleen jammer dat je geen presets kan instellen op het ding zelf, dat moet je via de PC-Manager regelen.
Opneem kwaliteit:
De opneem functie hebbik ook al zeer uitgebreid getest (tot groot ergernis van mijn vrienden), als je het ding op hoogste opneem-kwaliteit zet (128 kbps MP3) en hem gewoon op tafel legt, merkt niemand dat je aan het opnemen bent en je kunt het hele gesprek duidelijk verstaan. Ideaal voor het opnemen van roleplay-sessies. Het opnemen van de repetitie van een punk-rock bandje ging wat minder, schijnbaar was het geluid iets te hard, het enige wat ik kon horen was een eindeloos gekraak. Een probleempje: ik heb nog niet ontdekt hoe ik het geluid van de MP3-speler naar mijn PC kan oversturen, moet ik nog ff naar zoeken in de manual denk ik, want hoe moeilijk kan zoiets nou zijn?
Conclusie:
Het is een fantastisch ding, maar naderhand had ik misschien toch liever de I-bead gehad voor zijn plug-n-play USB-memory-stick functie. Was toch wel handig geweest voor school. Ach jah, ik koos nu eenmaal voor de Looks, dan moet je ook niet zeuren verder. Ik ben errug tevreden over de opname kwaliteit, alleen raad ik wel iedereen aan om niet het nek-koord te gebruiken tijdens het opnemen. De aansluiting voor dit koord zit namelijk heel dicht bij de microfoon, en daardoor geeft ie bij elke beweging van het koord een enorm gekraak. Het duurde eventjes voordat ik daarachter was.
Al met al, een stijlvol apparaatje met prima functies, nu maar wachten op die firmware update met Plug-n-Play ondersteuning.
edit:
nog een opmerking: Een van de redenen waarom ik deze kocht inplaats van de I-bead was dat deze met AAA-batterijen werkt inplaats van een ingebouwde Accu, wel zo handig op vakantie leek mij, als je geen oplaadpunt bij de hand hebt.
Speeltijd van 10 uur per batterij haal ik makkelijk bij volume=10 (van de 30).
hier nog wat pics:

[
Voor 5% gewijzigd door
Trubbel op 16-09-2003 14:59
]