Wokschotel schreef op 26 August 2003 @ 13:05:
Die bakker is geen vergelijking. Jij hebt daar geen abonnement met maandelijkse betaling. Maar gaat het je nou om het niet krijgen van een factuur en/of om het alleen via acceptgiro/incasso te kunnen betalen?
Ze kunnen natuurlijk ook die kosten gewoon doorberekenen in de prijs als ze dat willen, dan kraait er niemand naar.
Dan berekenen ze die kosten maar gewoon door, en wel voor iedereen gelijk. Op basis van de prijs kijk ik wel of het product wat is of niet. Toeslag op prijzen op basis van de wijze van betaling vind ik niet pluis (maar dat was al duidelijk, denk ik). Dan kunnen ze volgend jaar de kosten voor de toiletbezoekjes apart op de rekening zetten, het jaar daarna de vergaderuurtjes van het management en het jaar daarop ook maar de kosten van het wc papier

Geef mij gewoon een all-in prijs zonder fratsen.
Het gaat mij om het betalen om te betalen. Dat is niet juist. Als ik op een of andere manier een factuur krijg, per email of per post en dan zelfstandig kan betalen zonder poespas met opslag omdat ik het waag een acceptgiro te gebruiken, dan vind ik het prima. Dat is immers niet anders dan het normaliter gaat. Nu wordt net gedaan of betalen op een andere wijze dan de makkelijkste weg voor het bedrijf (de automatische incasso) meteen asociaal is van de kant van de consument, want het bedrijf zou eens kosten kunne maken voor het sturen van een lullige factuur

Wokschotel schreef op 26 August 2003 @ 13:40:
[...]
Dat doe je niet. Je betaalt in totaal alleen méér omdat je op een administratief niet zo'n handige manier betaalt.
[...]
Je bent toch niet gebonden aan UPC? Als het je niet bevalt ga je toch weg?
[...]
Jij vergeet alleen dat de bakker niet maandelijks 2 miljoen facturen hoeft te versturen en betalingen hoeft te controleren. UPC moet dat wel en dat kost dan wél veel geld.
[...]
Niemand dwingt je om met UPC zaken te doen. En bovendien, juist met incasso's hoef je niets bij te houden, behalve af en toe kijken of de geincasseerde bedragen nog kloppen.
[...]
Tuurlijk kan dat, maar dan moet je er wel extra voor betalen als jij ervoor kiest om op jouw manier te betalen.
De non-argumenten vliegen weer eens rond. De marketingtaal slaat weer om zich heen. Ik heb (even fictief) een relatie met UPC, met mijn mede consumenten heb ik geen barst te maken, evenals met de 'internals' van de onderneming van UPC. Op basis van een factuurtje betalen is de normaalste zaak van de wereld. Het hele winkeliersbedrijf werkt op deze basis, zij het dat de factuur gewoon mondeling wordt medegedeeld en direct boter bij de vis moet.
Niet aan UPC gebonden, zeg je in monopolieland. Al die klachten over monopolistisch gedrag van UPC zijn in ene hersenspinsels. Dit argument gebruiken is bijzonder twijfelachtig in een situatie als deze waarbij mensen vaak geen (redelijk) alternatief hebben.
Dat UPC 2 miljoen facturen moet sturen is niet mijn probleem. Sterker nog, met 2 miljoen facturen sturen kan je veel efficienter werken dan dat je 10 factuurtjes per maand moet versturen. Bovendien krijg je voor die 2 miljoen facturen heel wat meer centjes binnen dan voor die 10 factuurtjes. Logisch dat het ook meer werk is en meer geld kost. Het is toch niet zo dat factureerkosten in ene op zouden moeten houden bij 500 facturen en daarboven

De enige reden achter het hele gekonkel is dat je met het 'stroomlijnen' (

) van je betaalsysteem zoals geschetst (auto of extra dokken) met 2 miljoen facturen bijzonder veel centjes extra kan halen, dit ten koste van doodnormale wijzen van betalen (lees = niet betalen voor betalen zelf). Dat econoompjes daar geen boodschap aan hebben, dat is me allang duidelijk. Zolang service op nul geen bezwaar is voor het verdienen, waarom zou je?
Niet iedereen wil een automatische incasso afgeven en dat is je goed recht. Er wordt nu net gedaan alsof je een debiel bent als je geen automatische incasso af wil geven. Ik wil gewoon niet dat Jan en alleman zich bezig kan houden met mijn bankrekening, is dat zo raar? Als het aan de econoompjes ligt, zou ik mijn ziel verpanden aan het bedrijf omdat dat zo lekker kostendekkend werkt (marketingtaal: omdat u anders op zo'n onhandige wijze de factuur betaald

). Ik wordt er behoorlijk furieus van. 'Onhandige wijze', zie je het al voor je

Geldklopperij, dat is het.
Betalen omdat ik verkies op een manier te betalen die heel normaal is, namelijk de rekening ontvangen en op basis daarvan betalen (gratis), dus VOORDAT UPC mijn bankrekening al geplunderd heeft voor het bedrag dat ze ZOUDEN krijgen? Dank dat deze mogelijkheid ontnomen wordt als zijnde 'lastig' en 'onhandig'. Ik voel me als consument echt serieus benaderd.
Reclame van UPC over een paar jaar, mede dankzij de econoompjes:
"
Wij, UPC, hebben een nieuwe dienst voor u. Deze dienst kost u slechts €X per jaar en het is een gunst dat wij u deze dienst aanleveren. U moet dan ook niet zeuren over lange rijen, aanvraagtijden etc, want het is een gunst dat u bij ons de dienst kunt krijgen (alleen bij ons, er is niemand anders meer
). Dus bekken dicht, dokken en als je lastig bent, dok je nog meer. Als wij beslissen dat we nog wat meer centjes kunnen verdienen, zullen we het niet laten. Als je bij de Postbank zit, duurt het overschrijven van centjes overigens langer, dus moeten Postbankklanten €x extra betalen, niet te vergeten uiteraard bovenop de standaard €x administratiekosten die iedere klant berekend krijgt, want je mag al blij zijn dat we je de dienst verlenen. Nee, bij UPC hebben we echt door dat de consument centraal staat en dat de consument bestaat voor het wel en wee van UPC. Een monopolie met dito gedrag, hoe komt u erbij?"
Welcome to the real world
[
Voor 61% gewijzigd door
Wekkel op 26-08-2003 13:58
]