SMP systeem

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heel veel gehoord en gelezen en wil me er ook aan gaan wagen. Het probleem is dat ik een goedkoop/2dehands ding wil gaan maken. Ik heb hierover nog wat vragen...

Welke processors? Ik zat te denken aan een dual/ quad peniumpro of dual p2/3. Ik weet niet wat de proformance is van beide processoren en waar ik deze vinden kan. Een quad pentiumpro bijvoorbeeld, zoe zal deze presteren onder w2k?

In een BP6 passen volgens de specs maar weinig cpu's in. Het is met een bios hack ook mogelijk andere erin te drukken (zoals de 1000), werkt dit goed, of is dit nog buggy?

En op een smp systeem kun je ook met alle cpu's tegelijk quaken (quake 3 wel te verstaan). Wat is hier de preformance winst in?

Aan ossen heb ik ook gedacht: nt4, w2k of een linux variant. Welke kan het beste met een uniproc systeem overweg?

[ Voor 4% gewijzigd door elgringo op 10-08-2003 11:01 . Reden: 1000EB is 133fsb, dat gaat nooit werken ]

if broken it is, fix it you should

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Euhm volgens mij moet je wat meer lezen over dual processor systemen. (dual is 2, uni is 1 trouwens)

dual of quad pentium pro's lijkt me niet zo'n slim plan. Das al zo oud. En je wilt gaan gamen zeg je?

En in een BP6 passen celerons to 533 mhz, en met adapters ook wel andere proc's, maar zoek maar eens op bp6.com

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 10-08-2003 10:53 ]

specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik weet niet wat je precies wilt want de topictitle en jouw verhaal komen naar mijn idee totaal _niet_ met elkaar overeen. Als je wat over SMP wilt weten moet je hier ff kijken: Technische PMG FAQ: SMP FAQ Met alle respect, als je al niet het verschil tussen een dual- en uniprocessor systeem kunt benoemen denk ik toch dat je hier wel iets meer over mag lezen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Ik heb begrepen (maar kan er goed naastzitten, heb er geen ervaring mee) dat de performance van dual proc. systemen tegen met spelletjes nogal tegenvalt. Het heeft z'n voor- en nadelen, maar in veel gevallen ben je beter af met een snelle, enkele processor.
In het gunstigste geval is je dual proc systeem bijna 2x zo snel als datzelfde systeem met maar 1 processor.
<edit>draak van een zin</edit>

[ Voor 27% gewijzigd door 0siris op 10-08-2003 11:06 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
als een goedkoop systeem wil zit je bij een dual/quad pentium pro toch mis
ze zijn echt niet zo goedkoop, en op de beurs vind je ook niet al te vaak een losse processor, alleen maar mobo/geheugen/proc voor (tenminste, vind ik) teveel geld

• elgringo
Abbadon schreef op 10 August 2003 @ 10:57:
Ik weet niet wat je precies wilt want de topictitle en jouw verhaal komen naar mijn idee totaal _niet_ met elkaar overeen. Als je wat over SMP wilt weten moet je hier ff kijken: Technische PMG FAQ: SMP FAQ Met alle respect, als je al niet het verschil tussen een dual- en uniprocessor systeem kunt benoemen denk ik toch dat je hier wel iets meer over mag lezen.
De titel mag ook wel gewijzigd worden ja

Faq gelezen, alleen een typo gemaakt.....

[ Voor 4% gewijzigd door elgringo op 10-08-2003 11:02 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

0siris schreef op 10 August 2003 @ 10:57:
Ik heb begrepen (maar kan er goed naastzitten, heb er geen ervaring mee) valt de performance van dual proc. systemen tegen met spelletjes. Het heeft z'n voor- en nadelen, maar in veel gevallen ben je beter af met een snelle, enkele processor.
Vaak heeft het voor games geen zin omdat ze maar 1 cpu kunnen gebruiken. Daarentegen werkt het op zich wel gewoon (tijden gedraaid met een P3 450 dual waar ook games goed op werkten (die normaal dus op een single P3 450 goed zouden draaien).

echter Quake 3 heeft wel SMP support. maar zag er eerder geen verschil in met een enkele of dubbele cpu (geen verschil in framerates)

• Abbadon
0siris schreef op 10 August 2003 @ 10:57:
Ik heb begrepen (maar kan er goed naastzitten, heb er geen ervaring mee) valt de performance van dual proc. systemen tegen met spelletjes. Het heeft z'n voor- en nadelen, maar in veel gevallen ben je beter af met een snelle, enkele processor.
Dat valt tegenwoordig ook wel mee getuige deze review :) 't Is met zoveel cpu power (in de review worden snelle Xeon's gebruikt) niet meer zo'n issue omdat het toch voornamelijk op de grafische kaart aankomt (en de chipset natuurlijk).

Topic title aangepast van uniprocessor naar SMP.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Als je echt voor gamen gaat, raad ik je toch aan om een (vette) single p4 of amd te kopen, veel geheugen, zware grafische kaart en snelle harddisk...

Gamen op een dual heeft zeer weinig voordelen tov een single processor. Er bestaan zelfs spellen die zich "verslikken" (en dus niet of nauwelijks werken) op een dual omdat ze niet weten hoe ze met een dual proc. systeem om moeten gaan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Frankie02 schreef op 10 August 2003 @ 11:16:
Als je echt voor gamen gaat, raad ik je toch aan om een (vette) single p4 of amd te kopen, veel geheugen, zware grafische kaart en snelle harddisk...

Gamen op een dual heeft zeer weinig voordelen tov een single processor. Er bestaan zelfs spellen die zich "verslikken" (en dus niet of nauwelijks werken) op een dual omdat ze niet weten hoe ze met een dual proc. systeem om moeten gaan.
Dat is ook zeer eenvoudig te verhelpen door gewoon het spel specifiek aan 1 cpu toe te wijzen. Dus als je spellen ehbt die dit doen en je wilt per se een dualbak dan kun je dat ook nog altijd gaan doen.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 07:02
Frankie02 schreef op 10 augustus 2003 @ 11:16:
Dat zou mooi zijn, dit wordt in principe allemaal aan het OS overgelaten ... Dit zou dus betekenen dat het OS zijn werk niet goed zou doen ...

-

• elgringo
Ik ga niet specifiek voor het gamen, zoals in de openingspost te lezen, ik wil alleen van benchmarks hebben en het gaat ook niet om een vette smp bak, maar wat goedkoopst (vandaar dual ppro/ p2/3)

• Abbadon
Wel, tik dan een dual BX bord op de kop met twee PII's of P!!!'s zou ik zeggen; die dingen zijn snel genoeg om wat leuks mee te doen en in feite ook ruimschoots voorhanden (meer dan PPro's).

• Juicy
elgringo schreef op 10 August 2003 @ 11:35:
ik wil alleen van benchmarks hebben
Wat bedoel je nu ? Begrijp nog steeds niet wat je nu precies wilt met een dual bak ...

-

Verwijderd

vergeet de abit BP6 wat een prut bord :)

zoek idd een slot 1 BX plank bijv asus p2b-d met 2xp3-700 ofzo
of zo een dual bord met via chipset en 2x socket 370 cpu

dan heeft je veel snelheid en redelijk betaalbaar nog

en als je iets meer uitgeeft heb je een dual amd :)

zelf heb ik een asus a7m266-d met 2x een xp 2400+

• Pantagruel
  • Laatst online: 06-02 22:41

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Als je net wilt beginnen met een SMP systeem en er niet al teveel geld aan uit wilt geven dan moet je inderdaad rondsnuffelen in de tweede hands sector.

Mijn SMP begin bak heeft alles bij elkaar zo'n € 200 gekost.
Specs:

Asus P2B-D rev 1.06 D01 mobo Intel BX chipset (2ehands.nl € 60 )
2 x P2-350 @ 392 MHz (afdankertjes, gratis)
4x 128 MB SDRAM uit de oude doos (rest waarde € 60)
3Com 3c905 (€ 15)
Promise Ultra 100 € 25
Ati Radeon VE 32 MB € 30
Aopen 48 CDR € 7.5 (rommelmarkt)
6.5 GB WDAC HDD € 5 (rommelmarkt)
Gebruikte ATX PSU (gratis)
2 x 80 MM Case fan als CPU koeling € 10

Als je nu een P2-350 single met dezelfde inhoud XP laat draaien dan is t diep triest, echter de dual kan nog zeer goed meekomen :D
Maar de plannen zijn om er de htttp/email server voor de familie van te maken op basis van Linux of een ander *nix (openBSD wellicht)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b heeft voor vrijwel geen geld meerdere Dual bakken bij elkaar geruild/kocht:

- i430NX met dual P133 (Digital PriorisXL server), geruild voor een videokaart en een moderner moederbord (al kan ik me vergissen, was lang geleden. Draait WinNT 4.0 Server.
- i430HX met dual P166 (heel grappige industrieel bordje ter grootte van een full-length ISA slot), bord voor EUR 5 op een beurs gehaald, gevuld met m'n eigen CPUs en RAM (en dat kost geen zak). Zit (nog) niet vast in een systeem, maar draait als ik wil tonen dat hij werkt Knoppix (alleen irritant dat hij niet direct van CD wil booten :'( )
- i440BX met dual P2-400 (Gigabyte GA-6BXD), geruild voor een Supermicro single Slot 1 bord en een 13GB Harddisk. Draait BeOS en Debian (en OS/2 Warp4, maar zonder SMP support :'( )

Nu heb ik vrij veel troep om te ruilen liggen, maar het moge duidelijk zijn dat voor weinig geld en een beetje creativiteit makkelijk een dual systeempje te halen is. En ik kan melden dat zelfs met een antedilluvische i430NX systeem (die niet eens EDO officieel ondersteunt) het verschil tussen single en dual erg goed te merken is (die 'soepelheid' waar iedereen het over heeft). Maar goed, laat dit inspiratie zijn en ga op zoek :)

Edit:
Tip: iemand probeert al maanden een partij Asus P3C-D op eBay te slijten, de prijs zit meestal rond de EUR 50. De i820 chipset wordt vaak afgezeken, maar met een 2e hands RIMM en een twee Slot1 CPUs is dit wel allicht de op een na snelste dual P3 setup (alleen de peperdure i840 is sneller) en kost dus niet teveel (als je genoegen neemt met zo'n 450MHz CPUs heb je het geheel van mobo, CPUs en RAM voor minder dan EUR 150 bij elkaar)

Oslik blyat! Oslik!

• elgringo
Juicy schreef op 10 August 2003 @ 12:50:
[...]

Wat bedoel je nu ? Begrijp nog steeds niet wat je nu precies wilt met een dual bak ...
Ik wil een leuke dual bak en wat peformance... Ik goed geen turbo dual xeon, maar wil ook geen dual pentium 100... Iets wat er tussen hangt en ebtaalbaar is. Dual p3 ofzo....

• Juicy
elgringo schreef op 10 augustus 2003 @ 13:22:
[...]

Ik wil een leuke dual bak en wat peformance... Ik goed geen turbo dual xeon, maar wil ook geen dual pentium 100... Iets wat er tussen hangt en ebtaalbaar is. Dual p3 ofzo....
Ik begrijp dat je performance wilt ... Maar wat ga je met de machine doen ? Is het alleen maar om er een beetje mee te spelen en om tegen je vrienden te kunnen zeggen: "Ik heb een dual bak" ?

-

• elgringo
Juicy schreef op 10 August 2003 @ 13:46:
[...]

Ik begrijp dat je performance wilt ... Maar wat ga je met de machine doen ? Is het alleen maar om er een beetje mee te spelen en om tegen je vrienden te kunnen zeggen: "Ik heb een dual bak" ?
het dual gevoel ervaren, ik hoor hier goeie verhalen over....

Het uiteindelijke doel is of server, of workstation (richting photoshop, office, multimedia, etc.). Het is niet op te patsen (anders had ik wel een quad xeon gehaald....)

• jedel
  • Laatst online: 01-02 15:18

jedel

Kevlar

ik zou idd ergens een 2e hands dual slot 1 mobo op de kop tikken en er 2 processors bij zoeken. zoek wel en 440BX (apolo pro heeft echt genant weinig geheugen barndreedte)
bp6 is heel mooi maar zit weinig rek in (alen celeron 1 support)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Dat is een aardig leuk systeem daar bij Overclockers.com, maar het kost in totaal 575 euro (zonder harddisks, video, etc.). Dat vind ik toch niet "bijna niks".

Voor de topicstarter: "Het dual gevoel ervaren" zul je echt niet als je 2x P233 of zo in een bak gooit, en daar Windows XP op zet. Het zal zeker sneller zijn dan 1x P233, maar 2x P233 blijft nog steeds langzamer dan een XP1800+ van 60 euro... Dan kun je beter, zoals casemodderpoel zegt, voor een dual AMD gaan, als je niet téveel wilt uitgeven, maar toch een fatsoenlijke configuratie.

PS: een quad Xeon zul je zeker niet zomaar even halen. Misschien een oude Xeon gebaseerd op de P2 core, maar echt geen nieuwe quad 2.4 GHz of iets dergelijks... dan zul je toch "even" moeten sparen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2003 19:23 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Indien je 'voor de lol' een Dual wil hebben, dan kun je het beste een BP6 nemen (ik heb zelf ook 1tje gehad). Geen enkel Dual CPU bord was zo populair als de BP6, dikke kans dus dat je ergens een 2e hands exemplaar zult vinden. Er is zelfs een site compleet gewijd aan de BP6: www.bp6.com (duh :+ ). Al de eigenschappen en onhebbelijkheden van de BP6 staan er beschreven; meer informatie over de BP6 zul je nergens anders vinden :)

De beste CPU's die zonder modificaties op een BP6 werken zijn de PII Celerons 366 en 400. Deze accepteren over het algemeen probleemloos een FSB van 100MHz. Alleen moet je wel de voltage omhoogtrekken naar 2,2 à 2,3V en dikke koelers erop zetten :)

Mocht je nu een nieuwe SMP bak nemen, dan heb je drie keuzes: Dual AMD Athlon XP, Dual Intel Xeon of Dual AMD Opteron (net nieuw, moeilijk leverbaar en relatief duur). Met betrekking tot de eerste twee keuzes zijn de volgende ervaringentopics zeker wel nuttig leesvoer ;)
[rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2[/rml]
[rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations[/rml]

edit:
Damn, bp6.com is ff down @ the moment .. Even geduld dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 10-08-2003 19:42 ]

• elgringo
BalusC schreef op 10 August 2003 @ 19:42:
Indien je 'voor de lol' een Dual wil hebben, dan kun je het beste een BP6 nemen (ik heb zelf ook 1tje gehad). Geen enkel Dual CPU bord was zo populair als de BP6, dikke kans dus dat je ergens een 2e hands exemplaar zult vinden. Er is zelfs een site compleet gewijd aan de BP6: www.bp6.com (duh :+ ). Al de eigenschappen en onhebbelijkheden van de BP6 staan er beschreven; meer informatie over de BP6 zul je nergens anders vinden :)

De beste CPU's die zonder modificaties op een BP6 werken zijn de PII Celerons 366 en 400. Deze accepteren over het algemeen probleemloos een FSB van 100MHz. Alleen moet je wel de voltage omhoogtrekken naar 2,2 à 2,3V en dikke koelers erop zetten :)

Mocht je nu een nieuwe SMP bak nemen, dan heb je drie keuzes: Dual AMD Athlon XP, Dual Intel Xeon of Dual AMD Opteron (net nieuw, moeilijk leverbaar en relatief duur). Met betrekking tot de eerste twee keuzes zijn de volgende ervaringentopics zeker wel nuttig leesvoer ;)
[rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2[/rml]
[rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations[/rml]

edit:
Damn, bp6.com is ff down @ the moment .. Even geduld dus :P
Die bp6 site ligt er uit is nu een forumpie geworden.

Ik heb momenteel een dual p3 800 systeem op het oog met een msi 694D moederbord

Verwijderd

elgringo schreef op 10 August 2003 @ 20:01:
[...]

Die bp6 site ligt er uit is nu een forumpie geworden.

Ik heb momteel een dual p3 800 systeem op het oog met een msi 694D moederbord
Dat zou voor een heleboel dingen, inclusief multimedia, een héél werkbare setup zijn, als er een schijf inzit die snel genoeg is, en de bak genoeg geheugen heeft 512 MB, of omdat SDR toch goedkoop is, 1 GB.

Verwijderd

dion_b schreef op 10 August 2003 @ 13:15:
* dion_b heeft voor vrijwel geen geld meerdere Dual bakken bij elkaar geruild/kocht:

- i430NX met dual P133 (Digital PriorisXL server), geruild voor een videokaart en een moderner moederbord (al kan ik me vergissen, was lang geleden. Draait WinNT 4.0 Server.
- i430HX met dual P166 (heel grappige industrieel bordje ter grootte van een full-length ISA slot), bord voor EUR 5 op een beurs gehaald, gevuld met m'n eigen CPUs en RAM (en dat kost geen zak). Zit (nog) niet vast in een systeem, maar draait als ik wil tonen dat hij werkt Knoppix (alleen irritant dat hij niet direct van CD wil booten :'( )
- i440BX met dual P2-400 (Gigabyte GA-6BXD), geruild voor een Supermicro single Slot 1 bord en een 13GB Harddisk. Draait BeOS en Debian (en OS/2 Warp4, maar zonder SMP support :'( )

Nu heb ik vrij veel troep om te ruilen liggen, maar het moge duidelijk zijn dat voor weinig geld en een beetje creativiteit makkelijk een dual systeempje te halen is. En ik kan melden dat zelfs met een antedilluvische i430NX systeem (die niet eens EDO officieel ondersteunt) het verschil tussen single en dual erg goed te merken is (die 'soepelheid' waar iedereen het over heeft). Maar goed, laat dit inspiratie zijn en ga op zoek :)

Edit:
Tip: iemand probeert al maanden een partij Asus P3C-D op eBay te slijten, de prijs zit meestal rond de EUR 50. De i820 chipset wordt vaak afgezeken, maar met een 2e hands RIMM en een twee Slot1 CPUs is dit wel allicht de op een na snelste dual P3 setup (alleen de peperdure i840 is sneller) en kost dus niet teveel (als je genoegen neemt met zo'n 450MHz CPUs heb je het geheel van mobo, CPUs en RAM voor minder dan EUR 150 bij elkaar)
IDD... netjes zo'n verzamelwoede... *D
En zeker kan vrijwel overal goedkoop aan gekomen worden... :+
Had laatst een ASUS CUV4X-D op de kop getikt... :p (letterlijk?)
Nu nog 2 keer PIII vinden... en t monster is gereed :+

Ik weet niet zeker, maar volgens mij heeft Powerline in zoetermeer nog wat dual-plankjes liggen... Hadden ze een week of 2 terug wel tenminste :)
Pagina: 1