Het is vrij makkelijk hoor, de foto van het flesje is scheef genomen of achteraf op de computer gedraaid, je ziet namelijk een schaduw aan de rechterkant.
Als je zelf productforo's wilt maken is het enige wat je nodig hebt:
- product
- statief
- wit burea/tafel
- wit vel papier, minstens A4
- digitale camera met instelbare witbalans.
- licht.
- computer + fotoberwekingsoftware (Gimp, PhotoPaint, Photoshop, Paintshop Pro)
Dit is een foto van mijn muis (toen ik wilde laten zien hoe vies ie was) op mijn bureau, onbewerkt alleen wat verkleint. Zoals je ziet is de achtergrond niet helemaal egaal.

Door een groot diafragme (F 3.5) te gebruiken is de achtergrond van zichzelf al wazig.
Voordat je begint is het belangrijk om eerst de witbalans goed te zetten, zorg voor zoveel mogelijk wit licht, dus geen gloeilampen. Ik ga er namelijk niet vanuit dat je een stel dure externe flitsers tot je beschiking hebt. Stel de witbalans van de camera in als je een "custom" witbalans kunt kiezen right je je camera op het witte vlak en kies je deze kleur als wit zijnde. Als je dat niet kunt kies je een van de presets die het best overeenkomt.
Het gebruik van de interne flitser komt de kwaliteit van de foto's niet ten goede. Zet daarom de camera op statief zodat je een langere sluitertijd kunt gebruiken.
Dit is mijn PDA + telefoon, gewoon op een wit papier. Omdat mijn raam op het zuiden is gericht komt er veel schaduwen aan de rechterkant, een raam aan het noorden is beter omdat het licht dan minder "hard" is. om dit te compenseren hield ik tijdens de foto een ander vel wit papier rechts ervan om zo "zacht" licht langs de rechterkant te laten komen wat de schaduwen verminderd.

De achtergrond is met de computer lichter gemaakt.
Deze foto is 's avonds genomen met 3 gloeilampen als lichtbron, hierdoor ontstaat de rood/paarse gloed en is de achterkant iets overbelicht. Doordat het licht langs de achterkant kwam was de gehele achtergrond erg wit.
Dit is een serie van mijn GameCube, ook gewoon op mijn witte bureau. Met de computer is het contrast/intensiteit/gamma wat omhoog gedaan om alle details er goed op te krijgen.
Moeilijker zijn de objecten die spiegelen, hier zijn enkele foto's waarbij je lelijke spiegeling ziet.
Hier zie je mijn raam links, en rechts cd's aan de muur en een computer

Je kunt dit effect voorkomen door een polarisatiefilter te grbuiken, of lekker goedkoop zelf een "whitebox" te maken. Dat is een soort kijkdoos voor foto's. Je neemt een doos met een egaal witte binnenkant, aan de voorkant een gat wara je de lens van je camera door steekt.Je kan eventueel de hoek tussen de achterkant en bodem met papier "rond" maken voor een egaal witte achtergrond. De bovenkant kun je bedekken met dun, wit papier dat licht doorlaat (overtrekpapier) je neemt een sterke lamp/zon /lange sluitertijd om de foto toch nog voldoende te belichten.
[
Voor 9% gewijzigd door
Johnny op 06-08-2003 23:49
]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.