Ik heb een vreemd probleem. Nadat ik DirectX 9b geïnstalleerd had werden mijn harddisks merkbaar trager. Vooral de leessnelheid nam af in ATTO, tot zo'n 20 á 25 Mb/sec.
Uiteindelijk besloot ik Windows helemaal opnieuw te installeren. Direct na de kale installatie van WindowsXP Pro + SP1 heb ik toen een test gedraaid met ATTO (Total Length test 32MB). Zowel de Write- als Read snelheden bleven keurig boven de 45MB per seconde, hetgeen voor mijn WD 800JB schijven normaal is.
Toen heb ik de drivers van m'n moederbord geïnstalleerd (Asus A7N8X-Pro, dus NForce2) Weer een ATTO test gedaan en de scores bleven keurig tussen de 45 en 50 MB/sec.
Daarna de Windows Update gedraaid en alle aanbevolen updates geïnstalleerd, evenals de processor driver update. Weer ATTO gedraaid, niets aan de hand.
Tenslotte DirectX 9.0b gedownload en geïnstalleerd en weer de ATTO-test. En wat blijkt? De Write-speeds zijn gezakt van 45-50MB/sec naar 35-40MB/sec en met de Read-speeds is het nog erger gesteld. Deze gingen van 45-50MB/sec naar 20-25MB/sec.
De harddisk is dus ongeveer een derde van z'n eigenlijke snelheid kwijtgeraakt.
Is dit probleem bekend en zo ja, is hier een oplossing voor?
Systeem:
Moederbord: Asus A7N8X-Pro
HD : 2x WD 800JB (80 GB 7200 toeren 8MB cache)
Geheugen : 2x256MB DDR
Videokaarten: Ati 8500 pro AGP
: Nvidea TNT2 PCI (Dual monitor systeem + TV aangesloten)
WindowsXP Pro + SP1
Uiteindelijk besloot ik Windows helemaal opnieuw te installeren. Direct na de kale installatie van WindowsXP Pro + SP1 heb ik toen een test gedraaid met ATTO (Total Length test 32MB). Zowel de Write- als Read snelheden bleven keurig boven de 45MB per seconde, hetgeen voor mijn WD 800JB schijven normaal is.
Toen heb ik de drivers van m'n moederbord geïnstalleerd (Asus A7N8X-Pro, dus NForce2) Weer een ATTO test gedaan en de scores bleven keurig tussen de 45 en 50 MB/sec.
Daarna de Windows Update gedraaid en alle aanbevolen updates geïnstalleerd, evenals de processor driver update. Weer ATTO gedraaid, niets aan de hand.
Tenslotte DirectX 9.0b gedownload en geïnstalleerd en weer de ATTO-test. En wat blijkt? De Write-speeds zijn gezakt van 45-50MB/sec naar 35-40MB/sec en met de Read-speeds is het nog erger gesteld. Deze gingen van 45-50MB/sec naar 20-25MB/sec.
De harddisk is dus ongeveer een derde van z'n eigenlijke snelheid kwijtgeraakt.
Is dit probleem bekend en zo ja, is hier een oplossing voor?
Systeem:
Moederbord: Asus A7N8X-Pro
HD : 2x WD 800JB (80 GB 7200 toeren 8MB cache)
Geheugen : 2x256MB DDR
Videokaarten: Ati 8500 pro AGP
: Nvidea TNT2 PCI (Dual monitor systeem + TV aangesloten)
WindowsXP Pro + SP1