Vroeger was er toch ook geen geld?
Vroeger gebruikte men ruil middellen. Jouw varken voor tien van mijn broden bv.
Vroeger gebruikte men ruil middellen. Jouw varken voor tien van mijn broden bv.
Maar tegelijkertijd zijn Chinezen, Japanners en Indiers van nature wel mensen die veel minder materialistische ingesteld zijn. Ik wil ook absoluut niet terug naar het communisme, maar meer naar een veel minder op geld beluste vorm van links liberalisme. Deze gedachte kan alleen maar opkomen in een land dat door kapitalisme rijk is geworden en waar individuen daarna inzien hoe weinig geld ze eigenlijk nodig hebben om echt gelukkig te zijn.MSalters schreef op 30 juli 2003 @ 22:04:
Het is enigzins ironisch dat de opkomst van de oosterse landen pas op gang komt nadat ze tenminste hun economie westers inrichten. Noord Korea is diepe ellende, Zuid Korea gaat binnenkort sommige westerse landen voorbij. China is kapitalistisch aan het worden.
Je kan dit ook alleen maar doen in een land waar de medische zorg goed geregeld is en bij mijn weten heb ik gewoon recht op een medische behandeling als ik die nodig heb.Geld is fundamenteel nodig, omdat sommige goederen schaars zijn, omdat menselijke arbeid schaars is terwijl het totaal van menselijke behoeften onbegrensd is. Wie geeft er vrijwillig een (zinnige) medische behandeling op opdat deze duur is? Als je het kunt betalen?
Verwijderd
Ik vind dit een hele goede benadering. De beste definitie van rijkdom die ik ooit gehoord heb is:Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 21:36:
Onder dit motto heb ik in dit topic het idee gepostuleerd om het geld dat ik boven het modale inkomen (E 1900,- per maand) verdien weg te geven aan de maatschappij.
Luxe maakt mijn leven niet beter. Vriendschap, liefde, erkenning, leuk werk, muziek, genieten van schoonheid, idealen nastreven al dat soort immateriele zaken maken mijn leven waardevol. In mijn ogen voegt een betere tv, een grotere auto, een betere camera daar in verhouding maar weinig aan toe.
Helaas ik moet je uit de droom helpen: chinezen zijn de meest materialistische mensen die er op de wereld rondlopen. Al hun gebeden en offerandes zijn er op gericht om meer geld te krijgen.Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 22:14:
Maar tegelijkertijd zijn Chinezen, Japanners en Indiers van nature wel mensen die veel minder materialistische ingesteld zijn. Ik wil ook absoluut niet terug naar het communisme, maar meer naar een veel minder op geld beluste vorm van links liberalisme. Deze gedachte kan alleen maar opkomen in een land dat door kapitalisme rijk is geworden en waar individuen daarna inzien hoe weinig geld ze eigenlijk nodig hebben om echt gelukkig te zijn.
Dat is niet waar. In india leven miljoenen mensen met opzet een leven waarin zij afstand doen van al hun materiele bezittingen en met de bedelnap in hun bestaan voorzien omdat zij zich geheel willen richten op hun geestelijke verrijking. Ook in Nederland zijn er kloosterorders waarin men de gelofte van de armoede aflegt en al zijn geld afstaat aan de orde.Je kan dit ook alleen maar doen in een land waar de medische zorg goed geregeld is en bij mijn weten heb ik gewoon recht op een medische behandeling als ik die nodig heb.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 22:59 ]
Verwijderd
Dat is wat Christus bedoelde: daarom is het zo moeilijk om van rijkdom afstand te doen. deze redeneringen sussen ons geweten: Ik ken er nog een paar:OpifexMaximus schreef op 30 juli 2003 @ 22:57:
Op zich al een ironische topictitel aangezien de benodigde hoeveelheid geld die iemand nodig heeft om 'gelukkig' te zijn of althans in zijn ogen aan zijn primaire levensbehoeften voldoet niet voor een ieder gelijk is.
Ik doel hier niet zozeer op het in staat zijn tot het kopen van allerlei gadgets, maar in staat zijn om van tijd tot tijd echt op vakantie te gaan; je kinderen naar speciale scholen (privé?) kunt sturen indien dit nodig blijkt te zijn. Tevens biedt rijkdom een manier om je te onderscheiden van anderen. Uiteraard kan je hierbij het argument van lasker aanhalen, maar dit vind ik een enigzins eenzijdige kijk op wat je met rijkdom allemaal kunt bereiken.
Sommige mensen stellen nou eenmaal andere en misschien ook hogere eisen dan de doorsnee burger. Misschien willen zij wel meer rust en zijn hiertoe in staat door een villa te kopen. Maar dit zegt niks, maar dan ook helemaal niks over hun geestelijke groei!
Er wordt naar mijn idee door de mensen die rijkdom afwillen schaffen enkel en alleen gekeken naar de extra's; het showen met je rijkdom. Iets dat in de huidige maatschappij inderdaad steeds meer en meer de kop opsteekt, denk maar aan de loverboys, al die nieuwe mobieltjes en het feit dat instellingen als Frisia het zo goed doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 23:09 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Christiaan op 30-07-2003 23:14 ]
Wow, deze dingen aan elkaar gelijk stellen vind ik echt helemaal nergens op slaan. Jij stelt dat het van slechtheid getuigt als je, in onze huidige maatschappij, een bepaalde hoeveelheid geld nodig hebt? Tuurlijk heb je geld niet nodig, je mag dan alleen ook geen verzoeken meer hebben op het gebied van geestelijke gezondheid aangezien geld op sommige punten hier toch wel zeker oplossingen voor biedt waar anders concessies gedaan zouden moeten worden.Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 23:07:
[...]
Dat is wat Christus bedoelde: daarom is het zo moeilijk om van rijkdom afstand te doen. deze redeneringen sussen ons geweten: Ik ken er nog een paar:
- Ik wil eerst rijk worden zodat ik meer voor anderen kan doen.
- Ik gebruik het geld niet voor consumptie, maar om mij in te dekken tegen slechte tijden
- rijkdom maakt een mens toch niet slechter
Het doet mij denken aan de ban van de ring, waarin Bilbo allerlei redeneringen opzet om toch geen afstand te doen van zijn geliefde ring. Net als de ring is Geld is gestolde macht. En van macht is het heel moeilijk afstand doen. Maar zeg eens zelf, hoeveel procent van de rijke mensen gebruiken hun geld echt om anderen te helpen? Steeds vinden ze dat ze altijd nog niet genoeg hebben om er afstand van te doen.
Verwijderd
Helemaal niet! Ik gebruik nergens het woord goed, slecht of wenselijk. Ik verklaar slechts waarom het zo moeilijk is om geld los te laten. Ik veroordeel niemand omdat hij rijk wil zijn. Tegen rijk zijn is an sich ook niets tegen. Er is zelfs iets voor te zeggen dat juist moreel hoogstaande mensen rijk proberen te zijn, dan wordt er tenminste nog wat gedeeeld. Ik benader de zaak puur vanuit een persoonlijk perspectief, namelijk dat geld vaak voor de bezitter een valkuil is waar hij niet meer uit komt. Er zijn heel veel mensen die heel hun leven geld najagen om op hun oude dag tot de conclusie te komen dat het een schim was en dat ze belangrijkere zaken uit het oog hebben verloren. Maar ieder moet dat natuurlijk voor zichzelf uit maken. Ik hoop dat de rijke mensen vooral heel gelukkig rijk zijn, want gelukkige mensen zijn voor anderen ook een bron van vreugde.OpifexMaximus schreef op 30 July 2003 @ 23:17:
Wow, deze dingen aan elkaar gelijk stellen vind ik echt helemaal nergens op slaan. Jij stelt dat het van slechtheid getuigt als je, in onze huidige maatschappij, een bepaalde hoeveelheid geld nodig hebt? Tuurlijk heb je geld niet nodig, je mag dan alleen ook geen verzoeken meer hebben op het gebied van geestelijke gezondheid aangezien geld op sommige punten hier toch wel zeker oplossingen voor biedt waar anders concessies gedaan zouden moeten worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 23:35 ]
Hier ben ik het ook wel degelijk met je eens, maar door het aanhalen van LotR was ik in de veronderstelling dat je geld en macht aan elkaar gelijk wilde stellen. Maar volgens mij is dan elk streven en elk ideaal een schim die men najaagt.Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 23:31:
[...]
Helemaal niet! Ik gebruik nergens het woord goed, slecht of wenselijk. Ik verklaar slechts waarom het zo moeilijk is om geld los te laten. Ik veroordeel niemand omdat hij rijk wil zijn. Tegen rijk zijn is an sich ook niets tegen. Er is zelfs iets voor te zeggen dat juist moreel hoogstaande mensen rijk proberen te zijn, dan wordt er tenminste nog wat gedeeld. Ik benader de zaak puur vanuit een persoonlijk perspectief, namelijk dat geld vaak voor de bezitter een valkuil is waar hij niet meer uit komt. Er zijn heel veel mensen die heel hun leven geld najagen om op hun oude dag tot de conclusie te komen dat het een schim was en dat ze belangrijkere zaken uit het oog hebben verloren. Maar ieder moet dat natuurlijk voor zichzelf uit maken. Ik hoop dat de rijke mensen vooral heel gelukkig rijk zijn.
Verwijderd
Als je het aan de overheid geeft dan geef je het toch ook aan een organisatie die het nodig heeft, net zo goed als een non-profit organisatie. Je koopt toch nog steeds iets met je geld, namelijk een betere overheid. Als je er echt niets voor wilt krijgen moet je het de prullenbak in gooien.Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 21:49:
Daar ben ik nog niet helemaal over uit... Ik zat te denken het gewoon aan de overheid te geven, zodat onze democratisch gekozen regering kan beslissen waar het het hardste nodig is. Maar misschien is een non-profit organisatie die iets goeds doet in de samenleving ook wel een idee. Maar ik wil oppassen dat het niet lijkt alsof ik het geld doneer aan een door mij gekozen goed doel. Dan lijkt het nog steeds alsof ik iets koop voor mijn geld. De crux moet liggen bij het idee dat IK het niet nodig heb, niet bij het idee dat ik denk dat een organisatie het wel nodig heeft. Ik denk dus gewoon aan de overheid.
Mee eens.OpifexMaximus schreef op 30 July 2003 @ 22:57:
Sommige mensen stellen nou eenmaal andere en misschien ook hogere eisen dan de doorsnee burger. Misschien willen zij wel meer rust en zijn hiertoe in staat door een villa te kopen. Maar dit zegt niks, maar dan ook helemaal niks over hun geestelijke groei!
Dat vind ik persoonlijk een goeie reden om geld te willen hebben.Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 23:07:
- Ik gebruik het geld niet voor consumptie, maar om mij in te dekken tegen slechte tijden.
Alle rijke mensen gebruiken een gedeelte van hun geld om anderen te helpen. Ze betalen namelijk belasting.Maar zeg eens zelf, hoeveel procent van de rijke mensen gebruiken hun geld echt om anderen te helpen? Steeds vinden ze dat ze altijd nog niet genoeg hebben om er afstand van te doen.
Verwijderd
Verwijderd
Deze kan je zelf wel weerleggenVerwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 23:40:
Alle rijke mensen gebruiken een gedeelte van hun geld om anderen te helpen. Ze betalen namelijk belasting.
Verwijderd
Geld is de zuiverste vorm van macht die er bestaat. Macht = controle. Meer dan andere vormen van macht geeft geld controle. Je kunt het splitsen in coupures waardoor je het heel gedoseerd kunt aanwenden. Geld is kleurloos, smaakloos, onpersoonlijk. Daardoor kun je geld veel veelzijdiger aan te wenden dan wel ander machtsinstrument ook.OpifexMaximus schreef op 30 July 2003 @ 23:36:
Hier ben ik het ook wel degelijk met je eens, maar door het aanhalen van LotR was ik in de veronderstelling dat je geld en macht aan elkaar gelijk wilde stellen. Maar volgens mij is dan elk streven en elk ideaal een schim die men najaagt.
Bedoel je dat zij samen met hun vrienden hun geld er door jagen met vakantie, uitgaan en feesten of dat zij regelmatig geld transfereren naar vrienden die van een minder inkomen moeten rondkomen? Hoe moet ik dat zien. Volgens mij willen de meeste mensen geen vrienden die finacieel niet mee kunnen komen en al helemaal niet als ze ze geld moeten geven.Om terug te komen op je vraag hoeveel mensen ik ken die rijk zijn en anderen daarin laat delen; genoeg al moet je hierbij niet denken aan het met bakken geld sturen naar goede doelen, maar eerder hun vriendenkring.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 02:15 ]
Ik denk dat dat ijdele hoop is, omdat je de uniekheid van je plan overschat. Ongetwijfeld is er al tenminste een persoon in Nederland die dit doet.Sandalf schreef:
Al wordt er maar 1 keer aandacht aan besteed in een actualiteitenprogramma, dan is het denk ik al de moeite waard.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Als dat laatste punt aanbreekt hoop ik dat ik er een lange periode op heb zitten. Het is mijn doel om daar een zo prettig mogelijke periode van te maken. En het blijft een feit dat geld aan gemak bijdraagt. Geld draagt bij aan geluk. Geld schept vrijheid. Maar onder één voorwaarde: dat geld niet als doel wordt gezien maar als middel.Eat well, stay fit, die anyway
Dit is absoluut een standpunt dat ik deel. Op een gegeven moment heb je een welvaartsniveau bereikt waarbij meer 'materiaal' niet echt in veel meer 'geluk' zal worden omgezet. Wel of geen auto, ja dat maakt nog wel uit, afhankelijk van je situatie en ofje daar om geeft. Maar als hij een beetje lekker zit en je van a naar b brengt dan is dat verder voldoende.Luxe maakt mijn leven niet beter. Vriendschap, liefde, erkenning, leuk werk, muziek, genieten van schoonheid, idealen nastreven al dat soort immateriele zaken maken mijn leven waardevol. In mijn ogen voegt een betere tv, een grotere auto, een betere camera daar in verhouding maar weinig aan toe.
Dat is nu precies de instelling waar niet genoeg tegen geageerd kan worden. Studeren is een activiteit die een grote hoeveelheid 'internal goods' heeft: het leren van interessante dingen, verrijking van je persoonlijkheid, de mogelijkheid tot creativiteit, etcetera. Iemand voor wie deze 'internal goods' niet genoeg zijn en die gemotiveerd moet worden door 'external goods' - geld, prestige, macht, weet ik het - mist het punt van de universitaire studie volledig. Zo'n persoon heeft kennelijk niet het goede karakter om zich op vruchtbare wijze met zijn gekozen studie bezig te houden, en het lijkt me dan ook beter voor hemzelf en de rest van de maatschappij dat hij zich er niet mee bezig houdt. Laten we radicaal zijn: elke student die studeert om later veel geld te verdienen, is het onwaardig om te studeren.mexwall schreef op 30 July 2003 @ 21:54:
Als je alle inkomens gekijk wilt trekken waarvoor zou je dan nog gaan studeren, uit overtuiging werkt maar gedeeltelijk.
Het totaal van menselijk behoeften is in principe niet onbegrensd. Wat iemands behoeftes zijn is voor het grootste deel sociaal bepaald; en alleen in een 'no limits' kapitalistische maatschappij als de onze wordt hier paal noch perk aan gesteld. Bij Aristoteles was de wil om meer te hebben dan men had een ondeugd - in de moderne maatschappij is het de diepste basis van het menselijk wezen.MSalters schreef op 30 July 2003 @ 22:04:
Geld is fundamenteel nodig, omdat sommige goederen schaars zijn, omdat menselijke arbeid schaars is terwijl het totaal van menselijke behoeften onbegrensd is.
Een perfide onwaarheid die helaas gemeengoed is geworden in onze maatschappij. Als de meeste mensen alleen direct zichtbare eigenbelangen nastreven, moet ik dan concluderen dat liefde, sympathie, medelijden, etcetera emoties zijn die slechts door een zeer beperkte groep mensen ervaren worden? Dat lijkt me niet het geval. Het idee dat elke handeling uit eigenbelang volgt is een cultureel dogma, geen sociologisch feit.ChristiaanVerwijs schreef op 30 July 2003 @ 23:12:
Vanuit sociologisch oogpunt weet ik dat individueen in onze samenleving werken voor de eigen belangen, en dat de meeste mensen enkel direct zichtbare eigenbelangen nastreven.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Nee, ik denk het niet. Ik denk dat juist een uit economisch oogpunt bizarre actie het meest schokkend werkt bij mensen die denken dat het leven om geld draait. Een niet-economische actie (een superbruut leven leiden, waarin geld nauwelijks een rol speelt, of een idealistisch discussieclubje steunen of oprichten bijvoorbeeld) heeft denk ik veel minder effect op een samenleving die diep doordrongen is van kapitalisme. Het meeste effect zou zelfs een grote reclamecampagne hebben, maar druist regelrecht in tegen de doelen die ik wil stellenLord Daemon schreef op 31 July 2003 @ 01:19:
Sandalf
Een mooi streven - en ik ontken niet dat het een zekere aantrekkingskracht op mij uitoefent-, maar wat mij betreft een verkeerde aanpak van het probleem van de moderne maatschappij. Feit: het economische aspect domineert over alle andere aspecten van onze cultuur. Maar om hier verandering in te brengen wil jij een voorbeeld stellen door een economische actie uit te voeren. Waarmee je het belang van het econmische aspect niet ondergraaft maar onderstreept. Ik denk niet dat dit de goede benaderingwijze is. Of denk je wel?
O ja, nu je het zegt.Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 13:17:
er zijn er twee, als je er niet naar kijkt
Hm, ik zal er eens over nadenken. Ik heb het gevoel dat er iets niet aan gaat werken, maar heb op dit moment niet helder voor ogen wat dat dan zou zijn.Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 13:49:
Nee, ik denk het niet. Ik denk dat juist een uit economisch oogpunt bizarre actie het meest schokkend werkt bij mensen die denken dat het leven om geld draait.
Die grens van 1900,- daar valt ook nog wel over te praten. Ik verdien nu nog niet, dus ik kan niet echt goed inschatten hoeveel het precies is.Q schreef op 31 July 2003 @ 01:15:
Zelf zou ik die geldgrens hoger leggen (2500/3000?)
Het precieze doel van het geld, dat weet ik ook nog niet. Het beste is denk ik om het ergens heen te sturen waar geld wel degelijk het probleem is, maar je moet oppassen om niet, waar LD voor waarschuwde, het economische aspect te benadrukken. Ik zou het dus niet willen aanwenden om de staatsschuld af te lossen o.i.d.Ik zou er zelf iets mee doen zodat ik weet dat iedere eurocent goed wordt besteed en dat niet de helft aan de strijkstok blijft hangen (ja ik wantrouw 'goede doelen').
Ik zou maar snel een paar idealen stellen, voordat teveel geld je nobelheid aantastMaar zal ik ook tegen die tijd dat ik dergelijke bedragen verdien zo nobel zijn?
Zoals ik dat al jaren probeer te doen? Ik denk dat ik mensen gewoon moet laten inzien hoe intelligent, sociaal, aardig, gelukkig, veelzijdig, vriendelijk, knap, behulpzaam en bescheiden ik ben. Dan denken mensen, tjonge, zo zou ik ook wel willen zijn zeg.OpifexMaximus schreef op 31 July 2003 @ 14:02:
Ik vraag me dan ook terdege af hoe jij er voor wilt zorgen dat je niet voor een of andere krankzinnige wordt versleten.
Verwijderd
Zoals je zelf al in je openingspost zegt, ben je nog student. Denk je dat je leven ook nog dermate 'eenvoudig' is op het moment dat je verantwoording moet afleggen aan anderen, bijvoorbeeld je echtgenote of je kinderen? En wat als er vervelende dingen gebeuren zoals ik eerder al opmerkte? Dan volstaat de door jou gegeven hoeveelheid naar mijn idee niet.Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 14:15:
[...]
Zoals ik dat al jaren probeer te doen? Ik denk dat ik mensen gewoon moet laten inzien hoe intelligent, sociaal, aardig, gelukkig, veelzijdig, vriendelijk, knap, behulpzaam en bescheiden ik ben. Dan denken mensen, tjonge, zo zou ik ook wel willen zijn zeg.
Tja, hoe doen die mensen dat tegenwoordig die een modaal inkomen hebben? Mijn vader heeft ook een modaal inkomen en ons gezin met 3 kinderen kan daar prima van rond komen. Oke, de vakanties gingen nooit buiten Europa en we kopen altijd tweedehands auto's, maar ik ben nooit wat tekort gekomen.OpifexMaximus schreef op 31 July 2003 @ 14:20:
Zoals je zelf al in je openingspost zegt, ben je nog student. Denk je dat je leven ook nog dermate 'eenvoudig' is op het moment dat je verantwoording moet afleggen aan anderen, bijvoorbeeld je echtgenote of je kinderen? En wat als er vervelende dingen gebeuren zoals ik eerder al opmerkte? Dan volstaat de door jou gegeven hoeveelheid naar mijn idee niet.
Verwijderd
waarom dan? ik snap best wat je bedoelt, maar waarom zou geld geen motief mogen zijn? het is namelijk een catch22: geld interesseert mij nogal weinig, alleen (zoals dacht ik al door iemand anders gepost): daar denkt de rest van de maatschappij anders over. en dus is geld voor mij wel degelijk een motief om iets te doen. studeren bijvoorbeeld.Lord Daemon schreef op 31 July 2003 @ 01:19:
Laten we radicaal zijn: elke student die studeert om later veel geld te verdienen, is het onwaardig om te studeren.
Verwijderd
Reclamecampagnes hebben juist geen enkel effect zoals al die ideele reclame campagens van de stichting Sire ons hebben geleerd. (Sire bestaat uit professionele reclamemakers die af en toe ook iets idealistisch willen doen).Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 13:49:
Nee, ik denk het niet. Ik denk dat juist een uit economisch oogpunt bizarre actie het meest schokkend werkt bij mensen die denken dat het leven om geld draait. Een niet-economische actie (een superbruut leven leiden, waarin geld nauwelijks een rol speelt, of een idealistisch discussieclubje steunen of oprichten bijvoorbeeld) heeft denk ik veel minder effect op een samenleving die diep doordrongen is van kapitalisme. Het meeste effect zou zelfs een grote reclamecampagne hebben, maar druist regelrecht in tegen de doelen die ik wil stellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 15:46 ]
De rest van de maatschppij denkt dat geld jou wel degelijk interesseert?Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 15:23:
geld interesseert mij nogal weinig, alleen (zoals dacht ik al door iemand anders gepost): daar denkt de rest van de maatschappij anders over.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Verwijderd
ow nee, helemaal niet. ik ga informatica doen, en het is nog maar de vraag of het over 6 jaar goed geld verdienen is in de ict. alleen de kans op een goede baan is wel een mede-argumentVerwijderd schreef op 31 July 2003 @ 15:35:
[...]
De rest van de maatschppij denkt dat geld jou wel degelijk interesseert?
Oke flauw, ik begrijp wat je wil zeggen, maar wat heeft de rest van de maatschappij er nou mee te maken? Dat de hele maatschappij om geld draait, hoeft nog niet te zeggen dat jij je daarbij neer moet leggen, toch? Jij kan toch wel gewoon studeren om jezelf te ontplooien, of beter nog, puur voor de kennis. Die kennis zelf is het doel, niet wat je er later mee wilt gaan doen.
Als jij studeert puur voor het geld, de cariere, het papiertje o.i.d. dan ontken je de intrinsieke waarde van studeren en daar ageren LD en ik tegen!
Als jij studeert puur om kennis op te doen, dan kan je net zo goed een pasje bij de bieb halen of rond gaan surfen op het net. Dit zijn twee uitersten en ik ga ervan uit dat bij nagenoeg iedereen de waarheid in het midden ligt.Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 15:35:
[...]
Als jij studeert puur voor het geld, de cariere, het papiertje o.i.d. dan ontken je de intrinsieke waarde van studeren en daar ageren LD en ik tegen!
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik denk dat het een stuk moeilijker en saaier is om autodidact te zijn dan student.OpifexMaximus schreef op 31 July 2003 @ 15:58:
[...]
Als jij studeert puur om kennis op te doen, dan kan je net zo goed een pasje bij de bieb halen of rond gaan surfen op het net. Dit zijn twee uitersten en ik ga ervan uit dat bij nagenoeg iedereen de waarheid in het midden ligt.
[ Voor 15% gewijzigd door Ivo op 31-07-2003 16:13 ]
Dat ligt er geheel aan waar je wilt komen. Ik wil een goede wiskundeleraar worden en dat kan ik denk ik best bereiken met alleen idealen en inzet. Ik snap best dat als ik een onderwijsprogramma voor Liberia op wil zetten o.i.d. dat ik daar een behoorlijke stamp geld voor nodig heb (maar dan nog is denk ik een team van gedreven mensen belangrijker voor je kans van slagen). Maar voor mij persoonlijk denk ik dat ik aan een modaal inkomen wel genoeg heb. Ik sluit niet uit dat ik gelukkiger zou kunnen zijn met meer geld, maar ik ben best bereid om dat kleine beetje geluk op te geven voor mijn idealen (op voorwaarde dat het met redelijke kans een succes zou kunnen worden, waaronder ik versta dat meer mensen bereid zijn mee te doen).Ramzzz schreef op 31 July 2003 @ 16:20:
Je komt er - ongeorganiseerd - niet met idealen alleen.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Is die eerste zin een nieuwe variant van 'maar dat is toch evidente onzin!'?Lord Daemon schreef op 31 July 2003 @ 01:19:
Een perfide onwaarheid die helaas gemeengoed is geworden in onze maatschappij. Als de meeste mensen alleen direct zichtbare eigenbelangen nastreven, moet ik dan concluderen dat liefde, sympathie, medelijden, etcetera emoties zijn die slechts door een zeer beperkte groep mensen ervaren worden? Dat lijkt me niet het geval. Het idee dat elke handeling uit eigenbelang volgt is een cultureel dogma, geen sociologisch feit.
Ik vind hier de conclusie een beetje raar eigenlijk. Ik geloof dat je wilt zeggen dat mensen alleen iets geven als ze er iets voor terug krijgen, maar dat hoeft niet de conclusie te zijn. Misschien willen mensen juist dat alles eerlijk verdeeld wordt, dat zou namleijk ook hun gedrag verklaren, en misschien komt het gedrag uit het eerste experiment wel voort uit zoiets raars als het groepsgevoel.ChristiaanVerwijs schreef op 31 July 2003 @ 17:11:
[...]
Een interessante studie verdeelde een groep mensen in twee subgroepen. Zo ontstond een rode en een gele groep, waarbij er geen verdere verschillen waren tussen de leden (behalve de naam). Ieder lid kreeg een fictief bedrag dat hij of zij mocht verdelen onder leden van de groepen. Het lid werd verteld dat de andere leden het geld ook zouden verdelen. In de eerste rond werd al snel zichtbaar dat leden veel meer gaven aan mensen van de eigen groep. Niet vreemd, want ze verwachten een vorm van reciprociteit; ik geef jou wat, jij geeft mij wat. Het was een veilige gok het geld, dat je tenslotte niet mocht houden, dan maar te geven aan mensen uit dezelfde groep, want die zouden het waarschijnlijk (net als jij) gelijk verdelen onder leden van de eigen groep.
De tweede ronde was interessanter. Hierbij werd namelijk verteld aan de proefpersoon dat leden van zijn eigen groep het geld alleen mochten verdelen onder leden van de andere groep. In deze situatie gingen proefpersonen ineens al het geld verdelen onder leden van de andere groep. Reden? Omdat ze wisten dat ze niets hoefden te verwachten van de leden van de eigen groep.
Iedereen is speciaal, behalve ik.
Neen! Dit was een uitroep van hevige afkeer.ChristiaanVerwijs schreef op 31 July 2003 @ 17:11:
Is die eerste zin een nieuwe variant van 'maar dat is toch evidente onzin!'?
Verwijderd
In zekere zin ben ik onwaardig omdat de motivatie om te gaan studeren gewoon te maken had met kans op beter werk -> meer geld, Maar okee, da's niet het enige. Ik heb een uitgesproken mening betreffende mijn vakgebied en met een uni diploma kom je verder. Daarnaast heb ik de misschien wel naieve hoop er ook nog echt wat op te steken ipv punten bij elkaar 'creatief boekhouden' zoals bij het hbo. Maar ik hoop zeker dat mijn diploma zich ook financieel zal laten gelden. Maar okee het is niet het doel. Meer inhoudelijke kennisverwerven en (leuk) werk vinden is belangrijker dan het geld.Zo'n persoon heeft kennelijk niet het goede karakter om zich op vruchtbare wijze met zijn gekozen studie bezig te houden, en het lijkt me dan ook beter voor hemzelf en de rest van de maatschappij dat hij zich er niet mee bezig houdt. Laten we radicaal zijn: elke student die studeert om later veel geld te verdienen, is het onwaardig om te studeren.
Ik zag dat Christiaan dit nog even oprakelde en wilde hier ook even op reageren.Een perfide onwaarheid die helaas gemeengoed is geworden in onze maatschappij. Als de meeste mensen alleen direct zichtbare eigenbelangen nastreven, moet ik dan concluderen dat liefde, sympathie, medelijden, etcetera emoties zijn die slechts door een zeer beperkte groep mensen ervaren worden? Dat lijkt me niet het geval. Het idee dat elke handeling uit eigenbelang volgt is een cultureel dogma, geen sociologisch feit.
Ik hou niet van idealen. Idealen leiden snel tot dogma's. Enige spot: misschien is mijn ideaal om er geen idealen op na te houden en gewoon pragmatisch te zijn.Ik zou maar snel een paar idealen stellen, voordat teveel geld je nobelheid aantast .
Het is helemaal niet evident dat egoisme 'het' basismechanisme is. De mens is een door en door sociaal wezen; het is niet mogelijk jezelf te begrijpen los van de sociale orde waar je je in bevindt. Ook je wensen en verlangens zijn gedeeltelijk bepaald door die sociale orde, net zoals je mogelijkheden, concepten, denkbeelden, etcetera. Belangrijke aspecten van die sociale orde zijn banden van erkenning, vriendschap, liefde, en dergelijke - zaken die dus in ieder geval gedeeltelijk jouw wensen en verlangens bepalen in plaats van daardoor bepaald worden. Egoisme is pas mogelijk wanneer het individu welbepaalde wensen en verlangens heeft - maar deze welbepaaldheid komt pas naar voren in een situatie waarin de persoon al banden van vriendschap, liefde en dergelijke is aangegaan. Tenminste een deel van het handelen van de persoon gaat dus vooraf aan de mogelijkheid egoistisch te handelen - althans, indien de persoon banden van vriendschap, liefde en dergelijk heeft.Q schreef op 31 July 2003 @ 23:12:
Ik begrijp eigenlijk totaal niet waaorm dit een veraderlijke onwaarheid betreft. Als je naar een mens kijkt dan is het wat mij betreft 'evident' dat het basismechanisme egoisme is. Mensen streven hun eigenbelang na. Het leuke is dat veel mensen gemeenschappelijke belangen hebben. Zodoende heeft dit vaak een positief effect.
Daarom snap ik niet waarom het een cultureel dogma is en waar dit culturele dogma eigenlijk vandaankomt en wat je met 'cultureel dogma' eigenlijk bedoeld.
Mijn vriendin zou niet voor me kiezen als ze dat niet prettig vond, dat is 1 ding. Daaruit volgt nog niet dat 'het prettig vinden' het enige of zelfs het belangrijkste criterium is. Als ze puur alleen belang zou hechten aan haar eigen ervaring en niet aan mij, dan hoefde het van mij niet.Het voorbeeld van liefde. Liefde is ook eigenbelang. Jouw vriendin kiest voor je omdat ze dit prettig vind en dat is dus toch eigenbelang? Het eigenbelang is echter een wederzijds belang.
Vanuit de natuur bleek het blijkbaar een nuttige strategie voor het individu om als groep bij elkaar te blijven, omdat je overlevingskansen dan hoger bleken. Door te investeren in de ander (een extra paar handen maken licht werk) vergroot je ook de kans op eigen overleven. Zodoende is onze sociaal systeem uitgegroeit tot wat we vandaag zien. Hoe je het went of keert het individu, leven zit zo in elkaar dat het eigen belang nastreeft. Zoniet dan had het leven nooit kans gemaakt.Het is helemaal niet evident dat egoisme 'het' basismechanisme is. De mens is een door en door sociaal wezen; het is niet mogelijk jezelf te begrijpen los van de sociale orde waar je je in bevindt. Ook je wensen en verlangens zijn gedeeltelijk bepaald door die sociale orde, net zoals je mogelijkheden, concepten, denkbeelden, etcetera. Belangrijke aspecten van die sociale orde zijn banden van erkenning, vriendschap, liefde, en dergelijke - zaken die dus in ieder geval gedeeltelijk jouw wensen en verlangens bepalen in plaats van daardoor bepaald worden. Egoisme is pas mogelijk wanneer het individu welbepaalde wensen en verlangens heeft - maar deze welbepaaldheid komt pas naar voren in een situatie waarin de persoon al banden van vriendschap, liefde en dergelijke is aangegaan. Tenminste een deel van het handelen van de persoon gaat dus vooraf aan de mogelijkheid egoistisch te handelen - althans, indien de persoon banden van vriendschap, liefde en dergelijk heeft.
Daarmee zet je zaken als vriendschap en liefde etc wat mij betreft op een soort metafysisch religie-achtig voetstuk vind ik, terwijl dat helemaal niet nodig is. Het zijn emoties waardoor wij gewenst sociaal gedrag gaan vertonen. Het is functioneel. Niet zo romantisch misschien en misschien ´lelijk´ maar dergelijke waarde-oordelen zijn volstrekt irrelevant.De egoistische mens, en dan bedoel ik de mens voor wie egoisme het enige, 'het' basismechanisme is, is misschien in
staat tot iets dat zich uiterlijk weinig van vriendschap onderscheidt, maar niet tot vriendschap zelf.
Die boeken ken ik niet en heb ik niet bij de hand. Misschien dat je je standpunt met een aardige quote uit het boek kan verduidelijken (maw waarom het juist is).Ik noem dit een cultureel dogma omdat bovenstaande redenering ingaat tegen de individualistische basisideeen van onze samenleving. Een interessante analyse van deze problematiek, die veel beter is dan wat ik hier zou kunnen opschrijven, wordt gegeven door Alisdair MacIntyre in zijn boeken 'A Short History of Ethics' en 'After Virtue'. Beide zeer aan te raden; After Virtue is beter, maar ook lastiger.
Een hoop "waarom":Mijn vriendin zou niet voor me kiezen als ze dat niet prettig vond, dat is 1 ding. Daaruit volgt nog niet dat 'het prettig vinden' het enige of zelfs het belangrijkste criterium is. Als ze puur alleen belang zou hechten aan haar eigen ervaring en niet aan mij, dan hoefde het van mij niet.
Verwijderd
Meten is weten, dit is in ieder geval geen zekerheid, maar er zijn een hoop tekenen aan de wand, dat ben ik zeker met je eens. Maarja, dat kan ook aan de theorie-geladenheid van de waarheid liggen, dat je vanuit jouw theorie (de mens is egoistisch) kijkt naar het gedrag van de mens en dan bewijzen gaat zoeken.ChristiaanVerwijs schreef op 30 July 2003 @ 23:12:
Vanuit sociologisch oogpunt weet ik dat individueen in onze samenleving werken voor de eigen belangen, en dat de meeste mensen enkel direct zichtbare eigenbelangen nastreven.
Nouja, deze aanname is leuk, maar verder slecht ondebouwdLord Daemon schreef op 01 August 2003 @ 00:13:
[...]
Het is helemaal niet evident dat egoisme 'het' basismechanisme is. De mens is een door en door sociaal wezen; het is niet mogelijk jezelf te begrijpen los van de sociale orde waar je je in bevindt. Ook je wensen en verlangens zijn gedeeltelijk bepaald door die sociale orde, net zoals je mogelijkheden, concepten, denkbeelden, etcetera.
Hieruit blijkt dat je stelling erg subjectief is. Ik persoonlijk hecht niet zoveel waarde aan erkenning en vriendschap en spelen al helemaal een kleine rol in het bepalen van mijn gedrag.Belangrijke aspecten van die sociale orde zijn banden van erkenning, vriendschap, liefde, en dergelijke - zaken die dus in ieder geval gedeeltelijk jouw wensen en verlangens bepalen in plaats van daardoor bepaald worden.
nonsens? Alsof het eigen is aan egoisme dat je specifiek weet welke wensen en verlangens je precies wilt nastreven.Egoisme is pas mogelijk wanneer het individu welbepaalde wensen en verlangens heeft
Misschien als je stelt dat een handeling, die puur uit eigenbelang wordt gedaan, alleen binnen een sociale context als egoistisch kan worden beschouwd.maar deze welbepaaldheid komt pas naar voren in een situatie waarin de persoon al banden van vriendschap, liefde en dergelijke is aangegaan. Tenminste een deel van het handelen van de persoon gaat dus vooraf aan de mogelijkheid egoistisch te handelen - althans, indien de persoon banden van vriendschap, liefde en dergelijk heeft.
Ik heb een paar posts gemist, want ik snap niet zo goed waarom vriendschap zo belangrijk is.De egoistische mens, en dan bedoel ik de mens voor wie egoisme het enige, 'het' basismechanisme is, is misschien in staat tot iets dat zich uiterlijk weinig van vriendschap onderscheidt, maar niet tot vriendschap zelf.
Ken er stukken uit en heb ook wel wat naslagwerken gelzen over deze boeken en de theorieën die MacIntyre erop nahoudt, dat is echter wel even geleden. Ik kan me nog herrineren dat hij me niet heeft weten te overtuigen, maargoed, dat hebben weinigen als het om ethiek gaat.Ik noem dit een cultureel dogma omdat bovenstaande redenering ingaat tegen de individualistische basisideeen van onze samenleving. Een interessante analyse van deze problematiek, die veel beter is dan wat ik hier zou kunnen opschrijven, wordt gegeven door Alisdair MacIntyre in zijn boeken 'A Short History of Ethics' en 'After Virtue'. Beide zeer aan te raden; After Virtue is beter, maar ook lastiger.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 17:06 ]
Verwijderd
Ik weet dat ik later geld moet verdienen. Ik ben technische natuurkunde gaan studeren, omdat dat mij de leukste manier lijkt om geld te verdienen. Ik doe het ook wel voor de kennis, maar als ik er geen baan mee kon krijgen dan zou ik waarschijnlijk veel minder mijn best doen en mijzelf er niet toe kunnen zetten om ook de dingen te leren die ik minder interessant vind, maar wel weer nodig zijn om andere dingen te begrijpen.Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 15:35:
Jij kan toch wel gewoon studeren om jezelf te ontplooien, of beter nog, puur voor de kennis. Die kennis zelf is het doel, niet wat je er later mee wilt gaan doen.
Verwijderd
Interessante bijdrage aan deze discussie! Zeer interessant perspectief, zo had ik er nog niet tegenaan gekeken! Met name de inhoudelijke argumenten zijn absoluut onweerlegbaar. Top!
Verwijderd
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 17:13 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Hmm... Maar je zegt zelf dat het "dus eigenlijk maar goed is" waarmee je in feite toegeeft dat je studeren een goed iets vindt. Het klinkt enerzijds een beetje paradoxaal dat je motivatie nodig hebt voor dingen die je zelf eigenlijk ook op zichzelf al goed vindt. Ik vraag me af hoevaak jij zat te twijfelen of je zou gaan studeren, of gewoon lekker lui niks doen en dat toen het vooruitzicht op een hoop geld uiteindelijk de doorslag gaf om toch maar te gaan studeren... Ik kan me zelf zo'n situatie nauwelijks voorstellen. Als ik motivatie nodig heb, dan zef ik tegen mezelf: "Hee, maar wiskunde is toch superkoel? Nou dan!". Helaas werkt zelfs dat niet altijd, maar volgens mij beter dan wanneer ik tegen mezelf zou zeggen: "Ga nou maar studeren, dan verdien je later tenminste lekker veel geld!".Verwijderd schreef op 01 augustus 2003 @ 19:29:
Het is voor mij dus eigenlijk maar goed dat er zoiets bestaat als geld, want als de enige beloning van studeren de kennis zou zijn dan zou ik waarschijnlijk toch te lui zijn om het te doen.
Verwijderd
Misschien heb je wel een beetje gelijk. Het hangt er ook van af of een papiertje dat je geslaagd bent enige waarde heeft in die wereld waarin geen geld bestaat. Als dat niet zo is, dan zou ik in ieder geval de vakken overslaan waarvan ik het nut niet in zie. Het is moeilijk te zeggen of ik alle andere vakken wel goed leer. Het lijkt me moeilijk om in een maatschappij het geld weg te nemen en dan verder niet de waardes die mensen aan zaken toe kennen te veranderen.Verwijderd schreef op 03 augustus 2003 @ 01:16:
Hmm... Maar je zegt zelf dat het "dus eigenlijk maar goed is" waarmee je in feite toegeeft dat je studeren een goed iets vindt. Het klinkt enerzijds een beetje paradoxaal dat je motivatie nodig hebt voor dingen die je zelf eigenlijk ook op zichzelf al goed vindt. Ik vraag me af hoevaak jij zat te twijfelen of je zou gaan studeren, of gewoon lekker lui niks doen en dat toen het vooruitzicht op een hoop geld uiteindelijk de doorslag gaf om toch maar te gaan studeren... Ik kan me zelf zo'n situatie nauwelijks voorstellen. Als ik motivatie nodig heb, dan zef ik tegen mezelf: "Hee, maar wiskunde is toch superkoel? Nou dan!". Helaas werkt zelfs dat niet altijd, maar volgens mij beter dan wanneer ik tegen mezelf zou zeggen: "Ga nou maar studeren, dan verdien je later tenminste lekker veel geld!".
Verwijderd
Verwijderd
Als je echt je geld in iets nuttigs wilt steken, steek het dan in stemcell-gerelateerde ontwikkelingen.Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 21:36:
In plaats van met hart en ziel te werken voor dingen die echt belangrijk zijn, werken mensen tegenwoordig alleen nog voor het geld. Daarom zeg ik: weg met het geld, ik werk voor mijn idealen!
Onder dit motto heb ik in dit topic het idee gepostuleerd om het geld dat ik boven het modale inkomen (E 1900,- per maand) verdien weg te geven aan de maatschappij.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 13:48 ]
Dat strookt met de eigen ervaring. Als je veel geld hebt en dus zonder handomdraai iets kan kopen dan heeft het ook minder waarde. Raak je er sneller op uitgekeken. Het klinkt misschien als vergoeielijking van iemand die niet rijk is en niet zoveel geld heeft, maar zo zie ik het wel.en zeg nou zelf, is het drie maanden sparen voor een ontzettend coole mountainbike (ik noem maar een zijstraat) niet veel cooler dan hem meteen kopen? 't geeft iig een stuk voldander gevoel.
Als je ziet hoeveel geld je daarin moet pompen om enig resultaat te krijgen, dan vraag je je soms wel eens af of de kosten tegen de baten opwegen.Als je echt je geld in iets nuttigs wilt steken, steek het dan in stemcell-gerelateerde ontwikkelingen.
Op die manier investeer je je geld in kanker-, reuma-, beroerte-, alzheimer-, en parkinson-bestrijding tegelijkertijd. En nog een hele riedel aan ziekten die voorkomen kunnen worden door mensen gezond te houden.
Verwijderd
De uitroeiing van alle ziekten is inderdaad een dubieus doel.Q schreef op 03 August 2003 @ 14:40:
Als je ziet hoeveel geld je daarin moet pompen om enig resultaat te krijgen, dan vraag je je soms wel eens af of de kosten tegen de baten opwegen.
Waarom denk je dat ik stamceltechnologie aandraag?Maar het doel van het geld zal in mijn ogen altijd verbetering moeten zijn van de kwaliteit van leven van mensen en/of dieren.
Het grote dilemma zit hem in het feit of het de kwaliteit van jouw leven of de kwaliteit van het leven in het algemeen is.Q schreef op 03 augustus 2003 @ 14:40:
Als je ziet hoeveel geld je daarin moet pompen om enig resultaat te krijgen, dan vraag je je soms wel eens af of de kosten tegen de baten opwegen.
Maar het doel van het geld zal in mijn ogen altijd verbetering moeten zijn van de kwaliteit van leven van mensen en/of dieren. Geen sinterklaas spelen.
Verwijderd
Nee, maar je moet je afvragen of er manieren zijn om dat geld beter te besteden. Om maar een voorbeeld te geven: steek je je miljarden in de ziektes die enkele duizenden per jaar treffen of doe je iets aan de miljoenen mensen die dagelijks honger lijden? Dat wordt nou bedoeld met kosten/baten.De uitroeiing van alle ziekten is inderdaad een dubieus doel.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 17:12 ]
Verwijderd
In dat geval verdeel je toch gewoon het geld over stamceltechnologie enerzijds en vleeskloontechnologie anderzijds?Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 17:12:
[...]
Nee, maar je moet je afvragen of er manieren zijn om dat geld beter te besteden. Om maar een voorbeeld te geven: steek je je miljarden in de ziektes die enkele duizenden per jaar treffen of doe je iets aan de miljoenen mensen die dagelijks honger lijden? Dat wordt nou bedoeld met kosten/baten.
Eerder een onzinnig doel. Tuurlijk is het prima om wat aan ziekten te doen maar de kosten moeten tegen de baten opwegen.De uitroeiing van alle ziekten is inderdaad een dubieus doel.
Eigenlijk komen wij bij de spannende discussie aan (helaas off-topic) wat een mensenleven eigenlijk waard is.Het grote dilemma zit hem in het feit of het de kwaliteit van jouw leven of de kwaliteit van het leven in het algemeen is.
Prima voorbeeld. Veel, heel veel geld gaat naar kwaliteitsverbetering van leven van een relatief kleine groep mensen, terwijl je met dat geld op andere gebieden zo ontzettend veel meer kan bereiken. Dan gaat wat mij betreft het collectief boven het individu.Nee, maar je moet je afvragen of er manieren zijn om dat geld beter te besteden. Om maar een voorbeeld te geven: steek je je miljarden in de ziektes die enkele duizenden per jaar treffen of doe je iets aan de miljoenen mensen die dagelijks honger lijden? Dat wordt nou bedoeld met kosten/baten.
Vleeskloontechnologie? Da's nieuw. Vertel! En wat zou dat in vredesnaam oplossen in de 3e wereld?In dat geval verdeel je toch gewoon het geld over stamceltechnologie enerzijds en vleeskloontechnologie anderzijds?
Dus dat je oma/moeder last van spataderen krijgt is net zo erg als het aan ondervoeding leven van een grote groep in Afrika? Ik zou zeggen: pech voor je oma/moeder en geluk voor een grote groep Afrikanen. Bij wijze van spreken.Ikzelf zie zo gauw niet in waarom verouderingsgerelateerde ziekten minder erg zijn dan ziekheid ten gevolge van ondervoeding. Of andersom, for that matter.
[ Voor 15% gewijzigd door Cubix op 05-08-2003 02:27 ]
geld maakt niet gelukkig, maar de afwezigheid ervan kan je geluk een flinke deuk geven, met name als de situatie nijpend word. Een niuwe pc? tja wat is nieuw? ALs je vandaag een P4 op 3,4 GHZ koopt is er morgen al weer een op 3,41GHZ te verkijgen, of een tv met nog fijnere beeldpunten etc etc. Mijn ouders zeiden altijd dat nieuwe dingen na aankoop oud zijn, niet eens geheel onwaar, je product heeft inmiddels al 3 eigenaren gekent terwijl de artiekelen in de winkel slechts 2.Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 21:36:
In plaats van met hart en ziel te werken voor dingen die echt belangrijk zijn, werken mensen tegenwoordig alleen nog voor het geld. Daarom zeg ik: weg met het geld, ik werk voor mijn idealen!
Luxe maakt mijn leven niet beter. Vriendschap, liefde, erkenning, leuk werk, muziek, genieten van schoonheid, idealen nastreven al dat soort immateriele zaken maken mijn leven waardevol. In mijn ogen voegt een betere tv, een grotere auto, een betere camera daar in verhouding maar weinig aan toe.
Ik geef toe dat ik niet graag zonder computer zou willen zitten bijvoorbeeld, maar moet dit per se een NIEUWE computer zijn? Nee, waarom?
Verder wil ik benadrukken dat ik mijn plan NOOIT verplicht zou willen stellen. Daar is de huidige samenleving simpelweg (nog?) niet aan toe. Het plotseling gelijktrekken van alle inkomens zou grote economische problemen met zich meebrengen (kijk maar wat er met de Sovjet Unie is gebeurd). De mensen halen nu nog veel teveel motivatie uit het geld dat ze verdienen, in plaats van uit het werk zelf. Motivatie om hogerop te komen en erger nog, motivatie om uberhaupt te werken. Echter een plan om met een groep mensen VRIJWILLIG een deel van het inkomen op te geven, kan denk ik best een kans van slagen hebben.
Het idee druist zo sterk in tegen alles waar deze maatschappij voor staat, dat het een behoorlijk sterk signaal af zou geven. Ik denk zelfs dat het wel een maatschappelijke discussie op zou kunnen wekken over de vraag hoe belangrijk geld eigenlijk is. In het gunstigste geval vind het idee navolging en bezinnen mensen zich massaal op de vraag hoe belangrijk geld eigenlijk is in hun leven. Het einddoel is een samenleving waarin geld overbodig is en mensen alleen nog maar werken voor het algemeen goed van de samenleving.
Ik ben overigens realistisch genoeg om te denken dat dit binnen 100 niet gaat lukken. Hoewel... Met de opkomst van de oosterse landen zoals China en het verlies van de hegemonie van het westen denk ik dat die kans niet geheel 0 is.
Ik ben serieus bereid mijn geld te schenken aan de maatschappij, op voorwaarde dat ik niet de enige ben die aan dit plan meedoet.
P.S. Overigens duurt het nog wel een jaar voordat ik afgestudeerd ben en zelfs dan weet ik nog niet of ik meteen bovenmodaal verdien als beginnend wiskundeleraar die nog 1 dag per week de postdoctorale lerarenopleiding volgt. De uiteindelijke concretisatie van dit plan kan dus nog best 2 jaar op zich laten wachten, maar het is dan ook geen plan voor de korte termijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 05-08-2003 00:35 ]
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Verwijderd
Is het wel eens bij je opgekomen dat niet iedereen er zo'n beperkte denkwijze op nahoud?Dat geld boven een bepaalde grens in feite overbodig is is echt weer een uitspraak van een geitewollensokkenpersoon. Je zal zelf wel zien: verdien je lekker veel, dan wil je meer. En dat geeft best wel een prettig gevoel om dat dan te realiseren.
[ Voor 4% gewijzigd door Confusion op 05-08-2003 02:14 ]
Verwijderd
[ Voor 93% gewijzigd door Confusion op 05-08-2003 02:00 ]
Fijne flame weer, zonder enige diepgang. Wat ik probeer te zeggen is dat veel mensen in hun eigen straatje spreken.Verwijderd schreef op 05 augustus 2003 @ 01:17:
[...]
Is het wel eens bij je opgekomen dat niet iedereen er zo'n beperkte denkwijze op nahoud?
[ Voor 2% gewijzigd door Confusion op 05-08-2003 02:09 ]
Verwijderd
de term "geitenwollensokkenpersoon" mist zijn doel anders ook compleet. Je snapt daarnaast ook het idee achter dit topic niet, de gedachte erachter is dat er een reactie ontketend wordt bij mensen, al is het alleen al dat ze er even over nadenken dat al dat geld, en die 'kast van een huis' niet nodig hebben om echt gelukkig te zijn. Dit idee zit echt er zo hard ingebeiteld in onze Materialistische samenleving dat het voor sommigen nogal een harde dobber zal zijn. Ook jij hebt er blijkbaar nogal moeite mee aangezien je mensen direct weer in gaat delen aan de hand van bezit en vermogen.Fijne flame weer, zonder enige diepgang. Wat ik probeer te zeggen is dat veel mensen in hun eigen straatje spreken.
Wij wonen in een kast van een huis en hebben voldoende geld, en mensen die kleiner wonen zeuren altijd van: zo'n huis heb ik echt niet nodig hoor om prima te wonen. Of: In Europa kan je prima vakantie vieren, je hoeft helemaal geen geld te verspillen aan verre vliegreizen. Nee, tuurlijk, je kunt het niet betalen is dan de gedachte aan onze zijde. Als dat soort mensen ineens wel het geld hebben zijn ze ineens wat voorzichtiger met hun uitspraken.
Mensen die nog niks bereikt hebben en hun ideaal beelden
[ Voor 52% gewijzigd door Confusion op 05-08-2003 02:14 ]
Ik zie Femke Halsema, een docent in wording en ik hoor hem praten over geld maakt niet gelukkig en "Luxe maakt mijn leven niet beter". Dan reageer ik zo, omdat ik het al zo vaak heb gehoord. Te stereotiep.Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 01:50:
[...]
de term "geitenwollensokkenpersoon" mist zijn doel anders ook compleet.
Dit betekend niet dat ik de bedoeling van het topic niet snap: ik wil gewoon aangeven dat het vaak een bepaald soort mensen is die met dit soort ideeën op de proppen komt. Anders was ik heus wel op de discussie zelf ingehaakt.Je snapt daarnaast ook het idee achter dit topic niet, de gedachte erachter is dat er een reactie ontketend wordt bij mensen, al is het alleen al dat ze er even over nadenken dat al dat geld, en die 'kast van een huis' niet nodig hebben om echt gelukkig te zijn. Dit idee zit echt er zo hard ingebeiteld in onze Materialistische samenleving dat het voor sommigen nogal een harde dobber zal zijn.
Lees mijn posts dan maar weer opnieuw. Ik bespreek een groep die zich op een bepaalde manier gaat gedragen (en dat halen ze wel uit hun hoofd als ze meer te besteden hebben).Ook jij hebt er blijkbaar nogal moeite mee aangezien je mensen direct weer in gaat delen aan de hand van bezit en vermogen.
Ten eerste: sorry voor die smiley. Een een topic als dit komt het harder aan dan normaal.Fused schreef op 05 August 2003 @ 02:10:
<font color="blue">Ik heb hierboven twee subtiele wijzigingen aangebracht (een woord doorgestreept en een smiley verwijderd). Als jullie dat nu in het vervolg zelf doen, blijft deze discussie misschien leuk.</font>
Cubix, je moet openstaan voor de mogelijkheid dat er mensen zijn die daadwerkelijk anders zijn. Zoals eerder in het draadje aangegeven: de top van SP geeft veel van hun geld weg. Voor veel mensen zal dat op het moment dat ze het daadwerkelijk verdienen misschien toch niet haalbaar zijn, omdat het inderdaad fijn is geld te hebben, meer geld te hebben en je er geen zorgen over te hoeven maken, maar sommigen kunnen die krachten wel weerstaan.
Verwijderd
En ik zie mensen als jij maar al te vaak grijpen naar kreten zoals hierboven wederom zinloos in het rond strooiend. Het gevoel dat het gebruikt wordt om geen inhoudelijke kritiek te hoeven geven besluipt me dan wederom. Die rechtse populistische reactie in de vorm van "geitenwollensokkenpersoon"is zo niet een nog groter steriotiepIk zie Femke Halsema, een docent in wording en ik hoor hem praten over geld maakt niet gelukkig en "Luxe maakt mijn leven niet beter". Dan reageer ik zo, omdat ik het al zo vaak heb gehoord. Te stereotiep.
Dat betekent het dus wel aangezien jij direct denkt dat mensen dit alleen zouden doen uit eigenbelang, terwijl we juist duidelijk wilden maken dat lang niet alle mensen vanuit een egoistische houding handelen. Jij doet dit blijkbaar wel (je geeft het zelfs toe) en projecteert vervolgens je eigen gedrag op anderen. Wie praat er nu in z'n eigen straatje.Dit betekend niet dat ik de bedoeling van het topic niet snap: ik wil gewoon aangeven dat het vaak een bepaald soort mensen is die met dit soort ideeën op de proppen komt. Anders was ik heus wel op de discussie zelf ingehaakt.
Ik handel niet uit eigenbelang, maar uit wat ik eerlijk vind. Ik ben nu een (arme) student die naar elke cent moet kijken die hij uitgeeft. Door rechts te stemmen wordt ik er nu heus niet beter van, en toch doe ik het. Puur omdat ik de VVD op het gebied van economische zaken het eerlijkste vind voor iedereen. Of ik nou later rijk wordt, of niet.Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 02:48:
[...]
En ik zie mensen als jij maar al te vaak grijpen naar kreten zoals hierboven wederom zinloos in het rond strooiend. Het gevoel dat het gebruikt wordt om geen inhoudelijke kritiek te hoeven geven besluipt me dan wederom. Die rechtse populistische reactie in de vorm van "geitenwollensokkenpersoon"is zo niet een nog groter steriotiep
[...]
Dat betekent het dus wel aangezien jij direct denkt dat mensen dit alleen zouden doen uit eigenbelang, terwijl we juist duidelijk wilden maken dat lang niet alle mensen vanuit een egoistische houding handelen. Jij doet dit blijkbaar wel (je geeft het zelfs toe) en projecteert vervolgens je eigen gedrag op anderen. Wie praat er nu in z'n eigen straatje.
Waarvoor dankJustDutch schreef op 05 August 2003 @ 03:15:
Ik wil de TS niet zijn idee afpakken, maar ik wil wel even zeggen dat ik hem een duwtje de goede richting op gegeven heb.
Nee, het is een bewuste vorm van het voeden van mijn eigen egoismeDit brengt mij direct, bij wat ik in dit uiterst interessante topic wil melden. Er kwam op een gegeven moment aan de orde of mensen personen kenden die vrijwillig veel geld weggaven. Daarbij werd gezegd dat dit vooral vaak aan vrienden zou gebeuren. Nu ken ik dergelijke personen. Alleen het grappige is dat het een beetje ter meerdere glorie van henzelf gebeurt. Dus zij kunnen het geld aan anderen schenken, maar daar kopen zij een soort van status voor. Nu zal ik de goede bedoeningen van de TS niet in twijfel trekken, maar dit kan meespelen. Mijn vraag is, of dit een onbewuste vorm is van het voeden van het eigen egoisme, namelijk het verkrijgen van aanzien door een grote vrijwillige afdracht?
Dat ligt eraan hoe sterk die verlangens zijn en in welke mate ze materialistisch van aard zijn (wat daar haast omgekeerd evenredig mee is). Stel dat ik kinderen krijg die ik gemakkelijker naar de universiteit kan sturen als ik iets meer verdien dan modaal, dan is dat wat anders, dan wanneer ik graag een snellere computer zou willen.Wat ik vervolgens een interessante case vind is, wat doe je als je bepaalde verlangens krijgt die met een modaal inkomen niet te realiseren zijn. Zul je je jezelf deze onthouden, of zul je zeggen, ach ik heb in mijn leven al zoveel gegeven, nu iets voor mijzelf.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 19:50 ]
Wat wil je hiermee bijdragen aan deze draad?programfile schreef:
Ik ben 18 ik studeeer aan een dure opleiding, en ik moet het hebben van de studiefinanciering en van de alimentatie van m'n pa.
M'n Ma heeft een uitkering want ouders gescheiden.
Ik heb een vriendin, ik heb bijna geen cent te makken, maar ik ben blij met waty ik heb en das een hele kunst
[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 06-08-2003 19:15 ]
Verwijderd
Er is niets intrinsieks fout aan hard werken, daarvoor beloning krijgen, en iets met die beloning doen. Er is wel wat af te dingen op de mate van waarde die jij daaraan toekent. Is het harde werken wat je doet, en de beloning die je ervoor krijgt, wel zo waardevol? Het belangrijkste is: zal jij met het leven kunnen omgaan zonder al de zogenaamde voldoeningen die het harde werken verschaffen? Zo niet, dan ben je een slaaf van je geld, terwijl er zoveel mensen zijn die prima zonder kunnen. Die mensen die zonder kunnen, dat zijn eigenlijk de mensen die hun geld beheersen.Zelf ben ik redelijk materialistisch ingesteld. Ik werk me graag de pleuris om iets moois te kunnen kopen. Dat geeft een gevoel van voldoening. Later verdien ik (hopelijk ) meer dan m'n vakantiebaan nu, en zal ik hogere eisen stellen aan mezelf. Dan werk ik harder (in de zin van moeilijker denkwerk) en beloon mezelf met iets wat ik al tijden graag had willen hebben. M'n sociale leven (waar ik nog het meeste waarde aan hecht) staat hier helemaal los van, en lijdt er zeker niet onder. Is deze denkwijze nou eigenlijk fout volgens jullie?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2003 13:16 ]
Verwijderd
Modbreak: flame gekniptVerwijderd schreef op 31 July 2003 @ 14:15:
[...]
Zoals ik dat al jaren probeer te doen? Ik denk dat ik mensen gewoon moet laten inzien hoe intelligent, sociaal, aardig, gelukkig, veelzijdig, vriendelijk, knap, behulpzaam en bescheiden ik ben. Dan denken mensen, tjonge, zo zou ik ook wel willen zijn zeg.
[ Voor 26% gewijzigd door Confusion op 21-09-2003 20:02 ]
Verwijderd
Dan zouden verpleegsters de hoogste inkomens in ons land moeten hebben.dr.lowtune schreef op 22 september 2003 @ 00:23:
Het zal vast al gezegd zijn, maar hoe realistisch is het om alle salarissen op modaal te brengen? Er van uitgaande dat alle beroepen even hard nodig zijn (hoewel het nu van een schoonheidsspecialiste me ontgaat)
Topmanagers verdienen meer geld omdat ze meer verantwoordelijkheid dragen. Als zij een fout maken kan dat grote gevolgen hebben voor de levens van andere mensen en zijn eigen leven. Als een topmanager echt iets niet naar behoren doet verliest hij gewoon zijn baan en kan hij bij wijze van spreken heel zijn personeelsbestand de bijstand in helpen )of WW). De topmanager word goed betaald vanwege het risico dat hij loopt. Een piloot verdient ook meer dan een buschauffeur omdat eerstgenoemde doorgaans een grote verantwoordelijkheid draagt. Als een vliegtuig boeing 747 van 10km neerstort, of in een gebouw vliegt (11-9 anyone?) dan vallen er veel doden. Een buschauffeur jaagt maximaal 52 mensen de dood in (max aantal zitplaatsen)
Een vuilnisman heeft absoluut nuttig werk en is voor onze consumptie maatschappij absoluut onmisbaar geworden. Toch zijn de gevolgen niet zo groot voor onze samenleving als hij een zakje laat staan. Zijn nalatigheid leidt tot overlast (vuilniszakken op de stoep) maar geenszins tot enorme doden-aantallen of ontslagen.
Als je alle salarissen gelijk zou trekken, of de topsalarissen naar modaal zou brengen, zou je in feite de extra beloning wegnemen van de mensen die meer risico's lopen dan anderen. Topfuncties zouden onaantrekkelijk worden waardoor heel het land zonder adequate leiding komt te zitten. Alleen idioten riskeren hun kop tegen een standaard beloning. En alleen idioten verlangen mensen dit te doen
disclaimer: ik bedoel absoluut niet dat de topicstarter een idioot is. Ik wil alleen mijn mening en motivatie wat sterker brengen, zodat de "modale" GoT user het ook goed kan begrijpen
Met deze redenatie zou een allround bedrijf/storing technicus vele malen meer moeten verdienen dan dat er nu voor zijn inzet betaald wordt.dr.lowtune schreef op 22 September 2003 @ 00:23:
Het zal vast al gezegd zijn, maar hoe realistisch is het om alle salarissen op modaal te brengen? Er van uitgaande dat alle beroepen even hard nodig zijn (hoewel het nu van een schoonheidsspecialiste me ontgaat)
Topmanagers verdienen meer geld omdat ze meer verantwoordelijkheid dragen. Als zij een fout maken kan dat grote gevolgen hebben voor de levens van andere mensen en zijn eigen leven. Als een topmanager echt iets niet naar behoren doet verliest hij gewoon zijn baan en kan hij bij wijze van spreken heel zijn personeelsbestand de bijstand in helpen )of WW). De topmanager word goed betaald vanwege het risico dat hij loopt. Een piloot verdient ook meer dan een buschauffeur omdat eerstgenoemde doorgaans een grote verantwoordelijkheid draagt. Als een vliegtuig boeing 747 van 10km neerstort, of in een gebouw vliegt (11-9 anyone?) dan vallen er veel doden. Een buschauffeur jaagt maximaal 52 mensen de dood in (max aantal zitplaatsen)
Een vuilnisman heeft absoluut nuttig werk en is voor onze consumptie maatschappij absoluut onmisbaar geworden. Toch zijn de gevolgen niet zo groot voor onze samenleving als hij een zakje laat staan. Zijn nalatigheid leidt tot overlast (vuilniszakken op de stoep) maar geenszins tot enorme doden-aantallen of ontslagen.
Als je alle salarissen gelijk zou trekken, of de topsalarissen naar modaal zou brengen, zou je in feite de extra beloning wegnemen van de mensen die meer risico's lopen dan anderen. Topfuncties zouden onaantrekkelijk worden waardoor heel het land zonder adequate leiding komt te zitten. Alleen idioten riskeren hun kop tegen een standaard beloning. En alleen idioten verlangen mensen dit te doen
disclaimer: ik bedoel absoluut niet dat de topicstarter een idioot is. Ik wil alleen mijn mening en motivatie wat sterker brengen, zodat de "modale" GoT user het ook goed kan begrijpen
Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.
Niet alleen het risico is bepalend voor de beloning; ook de vraag (hoeveel functies zijn te vervullen) en aanbod (hoeveel mensen kunnen het doen) zijn bepalend.dr.lowtune schreef op 22 September 2003 @ 00:23:
Verwijderd
Dat zeg ik ook niet. Wat ik aanvecht is de vermeende relatie tussen salaris en verantwoordelijkheidsgevoel. Die is niet rechtevenredig maar volgens mij omgekeerd evenredig. Extreem hoge beloningen trekken vooral door geld gemotiveerde mensen aan.OpifexMaximus schreef op 22 September 2003 @ 14:39:
Overigens ga ik niet akkoord met lasker's opmerking dat er geen (top)managers wakker liggen van hun acties. Ik geef toe, het is verschrikkelijk om je baan te verliezen, maar dat wil niet zeggen dat het topmanagers koud laat.
Persoonlijk weet ik niet waarom top-managers aan een nieuwe baan beginnen die miljoenen oplevert, maar het kan maar zo zijn dat zij dat werk leuk vinden.Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 16:33:
Extreem hoge beloningen trekken vooral door geld gemotiveerde mensen aan.
En wat nu als deze topmanger die miljoenen verdient ervoor zorgt dat het bedrijf blijft bestaan en niet omvalt. Dat daardoor nog 100 jaar 20.000 arbeidsplaatsen in Nederland behouden blijven. En dat een andere manager die minder verdient, dit niet gelukt was. Zijn die miljoenen het dan niet waard? Is het dan niet een klein offer om 10% van je werknemers te ontslaan, hem 20 miljoen te geven en vervolgens 90% van de werknemers hun baan te laten houden?Iemand die zich zelf een miljoenen-salaris toebedeelt bij een bedrijf die in de problemen zit, is volgens mij redelijk gewetenloos en asociaal. Voor elke miljoen die hij zichzelf gunt, gaat hij straks tientallen mensen brodeloos maken.
Lijkt me een nobel plan SandalfVerwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 21:36:
Ik geef toe dat ik niet graag zonder computer zou willen zitten bijvoorbeeld, maar moet dit per se een NIEUWE computer zijn? Nee, waarom?
Verder wil ik benadrukken dat ik mijn plan NOOIT verplicht zou willen stellen. Daar is de huidige samenleving simpelweg (nog?) niet aan toe. Het plotseling gelijktrekken van alle inkomens zou grote economische problemen met zich meebrengen (kijk maar wat er met de Sovjet Unie is gebeurd). De mensen halen nu nog veel teveel motivatie uit het geld dat ze verdienen, in plaats van uit het werk zelf. Motivatie om hogerop te komen en erger nog, motivatie om uberhaupt te werken. Echter een plan om met een groep mensen VRIJWILLIG een deel van het inkomen op te geven, kan denk ik best een kans van slagen hebben.
Het idee druist zo sterk in tegen alles waar deze maatschappij voor staat, dat het een behoorlijk sterk signaal af zou geven. Ik denk zelfs dat het wel een maatschappelijke discussie op zou kunnen wekken over de vraag hoe belangrijk geld eigenlijk is. In het gunstigste geval vind het idee navolging en bezinnen mensen zich massaal op de vraag hoe belangrijk geld eigenlijk is in hun leven. Het einddoel is een samenleving waarin geld overbodig is en mensen alleen nog maar werken voor het algemeen goed van de samenleving.
Ik ben overigens realistisch genoeg om te denken dat dit binnen 100 niet gaat lukken. Hoewel... Met de opkomst van de oosterse landen zoals China en het verlies van de hegemonie van het westen denk ik dat die kans niet geheel 0 is.
Ik ben serieus bereid mijn geld te schenken aan de maatschappij, op voorwaarde dat ik niet de enige ben die aan dit plan meedoet.
P.S. Overigens duurt het nog wel een jaar voordat ik afgestudeerd ben en zelfs dan weet ik nog niet of ik meteen bovenmodaal verdien als beginnend wiskundeleraar die nog 1 dag per week de postdoctorale lerarenopleiding volgt. De uiteindelijke concretisatie van dit plan kan dus nog best 2 jaar op zich laten wachten, maar het is dan ook geen plan voor de korte termijn.
Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.
Verwijderd
Een CEO staat eenzaam bovenaan. Zijn prestatie is absoluut. Bij lagere werknemers is de prestatie vaak relatief. Dat betekent dat je binnen een bedrijf, waar werknemers uiteindelijk ook moeten samenwerken, je met prestatiecontracten ervoor kan zorgen dat er een negatieve werksfeer ontstaat, waardoor productiviteit omlaag zou kunnen gaan. Dit is een argument voor werkgevers.Dan denk ik, geef hem 1 miljoen en laat de rest van zijn prestatie afhangen (hoewel prestatieloon bij lagere inkomens niet ingevoerd mag worden door sommige groepen. Heel vreemd).
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2003 21:10 ]
Verwijderd
Precies, het geld is helemaal niet nodig.JustDutch schreef op 22 September 2003 @ 17:20:
Persoonlijk weet ik niet waarom top-managers aan een nieuwe baan beginnen die miljoenen oplevert, maar het kan maar zo zijn dat zij dat werk leuk vinden.
Er is nog nooit door iemand aangetoond dat de managers die meer verdienen ook beter zijn of dat managers beter zijn geworden nu zij meer verdienen. Uit alle psychologische onderzoeken blijkt keihard dat geld geen motivator is. Geld is juist een negatieve motivator blijkt.En wat nu als deze topmanger die miljoenen verdient ervoor zorgt dat het bedrijf blijft bestaan en niet omvalt. Dat daardoor nog 100 jaar 20.000 arbeidsplaatsen in Nederland behouden blijven. En dat een andere manager die minder verdient, dit niet gelukt was. Zijn die miljoenen het dan niet waard? Is het dan niet een klein offer om 10% van je werknemers te ontslaan, hem 20 miljoen te geven en vervolgens 90% van de werknemers hun baan te laten houden?
Ik vind die hoge inkomens echt bezwaarlijk als er geen garantie tegen over staat. Bijvoorbeeld die Molberg (hoe schrijf je het goed) die hoe dan ook tenminste 10 miljoen krijgt. Dan denk ik, geef hem 1 miljoen en laat de rest van zijn prestatie afhangen (hoewel prestatieloon bij lagere inkomens niet ingevoerd mag worden door sommige groepen. Heel vreemd). Zorg er daarbij voor dat er geen zwendel met de boekhouding mogelijk is, waardoor zijn prestatie beter zou lijken dan dat die daadwerkelijk is.
Verwijderd
Een prachtig romantisch beeld dat klopte in lang vervlogen tijden. Ooit was de kapitein degene die als laatste het zinkende schip verliet. Die tijd is echt voorbij. Tegenwoordig zie je dat de kapitein vaak als eerste het zinkende schip verlaat. Neem eens de directeuren die de KPN met gigantische schulden hebben opgezadeld, waar vele onslagen uit voortvloeien. Al die mensen hebben razendsnel het zinkende schip verlaten om niet geassocieerd te worden met het debacle. Een daarvan is Naar het AHold-concern gegaan, waar hij het volgende debacle heeft veroorzaakt. Ook daar heeft hij zich weer snel teruggetrokken.Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 21:10:
Een CEO staat eenzaam bovenaan. Zijn prestatie is absoluut. Bij lagere werknemers is de prestatie vaak relatief. Dat betekent dat je binnen een bedrijf, waar werknemers uiteindelijk ook moeten samenwerken, je met prestatiecontracten ervoor kan zorgen dat er een negatieve werksfeer ontstaat, waardoor productiviteit omlaag zou kunnen gaan. Dit is een argument voor werkgevers.
Voor werknemers/vakbonden geldt natuurlijk de solidariteit onderling en het 'leuk maken' van werk, dus niet arbeid dopen tot eindeloze concurrentieslag.
Deze twee argumenten zijn misschien te gericht op doemscenario's, maar ik vind het wel goede argumenten.
Ik noem dat een gemakkelijke nietszeggende dooddoener voor al die hoge salarissen van 'top'-mensen, waarmee gepoogd wordt het 'voetvolk' de mond te snoeren. Het is altijd hetzelfde liedje: als het om de salarissen van lage en middeninkomens gaat wordt door de 'top' dreigend vergeleken met landen waar mensen met minder 'genoegen nemen', maar als het om hun eigen salarissen gaat vergelijken ze onmiddelijk met de landen waar andere 'top'-mensen veel meer verdienen dan hier. Niet geheel toevallig zijn dat soms dezelfde landen. Ja, bekijk het evenEn wat nu als deze topmanger die miljoenen verdient ervoor zorgt dat het bedrijf blijft bestaan en niet omvalt. Dat daardoor nog 100 jaar 20.000 arbeidsplaatsen in Nederland behouden blijven.
Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]
Dat zeg ik niet. Het kan best een motivatie zijn, maar het hoeft bij lang en na niet de grootste motivator te zijn. Om terug te komen op het oorspronkelijke topic. Mensen willen zich van nature onderscheiden. Dit kan o.a. door de hoeveelheid geld. Dat zou dus een tegenargument tegen de stelling kunnen zijn. In dat geval kun je nooit genoeg geld hebben.Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 21:28:
het geld is helemaal niet nodig.
Het omgekeerde is ook niet bewezen (dat mensen die minder verdienen slechter zijn). Echter, een Mercedes biedt veel meer kwaliteiten dan een Lada. De prijs van de Mercedes is navenant. Bij beroepen wordt de verwachte prestatie afgemeten aan een C.V. en ervaring/ prestaties uit het verleden. Een topmanager kost gewoonweg veel omdat er verwacht wordt dat hij bepaalde (niet gemakkelijke verkijgbare) capaciteiten heeft. Wat verder zijn motivatie is om het werk te doen (misschien wel geld) lijkt mij minder relevant. Als hij het niet om het geld doet (wat ik in het merendeel vam de gevallen verwacht, maar hij krijgt wel een marktconform salaris dus toch veel geld) maakt het dus niet uit of geld een goede of slechte motivator is. Het heeft weinig invloed. (Ofwel generalisitsch gesteld: mensen die een top-salaris genieten, doen dat werk niet om de hoogte van het salaris. Er zijn andere redenen waarom zij die baan uitoefenen. Dat geld een slechte motivator zou zijn, doet dus niet ter zake).Er is nog nooit door iemand aangetoond dat de managers die meer verdienen ook beter zijn of dat managers beter zijn geworden nu zij meer verdienen. Uit alle psychologische onderzoeken blijkt keihard dat geld geen motivator is. Geld is juist een negatieve motivator blijkt.
IS hij verplicht om bij dat bedrijf te blijven werken? Kan hij niet hetzelfde loon eisen, of anders opstappen? Als dat geld zo belangrijk voor hem is, zou hij dat doen. Als geld niet belangrijk voor hem is, neemt hij geen aanstoot aan het verschil in beloning, dus wordt hij ook niet gefrustreerd.Wat wordt met negatieve motivator bedoeld? Stel dat iemand als manager 200.000 per jaar verdient, maar dat zijn studiegenoot voor het zelfde werk bij een ander bedrijf 500.000 verdient, dan wil zo iemand nog wel eens gefrustreerd raken. Gebeurt dat binnen het zelfde bedrijf dan is het effect nog veel groter.
Dit zou je ook als motivatie dat geld juist wel belangrijk is, uit kunnen leggen. Immers, je went aan je besteedbare inkomen. WIl je iets speciaals, dan heb je daar meer dan je normale budget voor nodig. Je zult dus altijd meer geld nodig hebben (tenzij je tevreden bent met je situatie) en is er dus geen bovengrens aan te geven.Het extra geld is ook altijd zo weer op, je merkt er nauwelijks iets van, omdat je uitgavenpatroon zich snel aanpast aan je inkomsten.
DIt bericht waar jij op kwoot, is een reactie op mijn "vraag" waarom topmangers wel prestatiegericht afgerekend mogen worden, en de normale werknemer niet. Heldere uitleg trouwens, bedankt. Jouw reactie op deze uitleg zie ik als een flame tegen top-managers waarvoor geen grond in dit topic te vinden is.
Dat er een paar rotte appels tussen zitten, wil niet zeggen dat alle topmanagers "fout" zijn. Helaas besteden de media geen aandacht aan al die managers (de resterende 95%?) die het wel goed doen, want dat is niet interessant. Het gaat mij erom dat het over het algemeen opgaat, maar dat jullie tegen deze topinkomens ageren omdat er een paar rotte appels tussen zitten. Ook ik zie niets in dergelijke graaiacties van topmanagers, maar om daardoor te roepen (of de indruk wekken) dat ze allemaal "fout" zijn, gaat me een beetje ver.testcase schreef op 22 september 2003 @ 22:13:
[...]
Ik noem dat een gemakkelijke nietszeggende dooddoener voor al die hoge salarissen van 'top'-mensen, waarmee gepoogd wordt het 'voetvolk' de mond te snoeren. Het is altijd hetzelfde liedje: als het om de salarissen van lage en middeninkomens gaat wordt door de 'top' dreigend vergeleken met landen waar mensen met minder 'genoegen nemen', maar als het om hun eigen salarissen gaat vergelijken ze onmiddelijk met de landen waar andere 'top'-mensen veel meer verdienen dan hier. Niet geheel toevallig zijn dat soms dezelfde landen. Ja, bekijk het even. Als we op die manier doorgaan met dubbele standaards hanteren, eindigen we tenslotte weer in 19e eeuwse toestanden. Dat is geen progressie maar regressie.
De mensen die KPN in de schulden hebben gestoken hadden geen andere keuze. KPN moest die UMTS licenties kopen. Stel dat KPN dat niet had gedaan en de concurrenten wel, en UMTS werd een groot succes. KPN was dan failliet gegaan. Het is hetzelfde bij overname golven. Wanneer je als bedrijf met de trend die in de desbetreffende branche mee gaat, is het ergste wat je kan overkomen dat alle bedrijven in de branche een tegenvaller hebben. Topmanagers durven vaak geen grote risico's te nemen aangezien er dan te veel onzekerheid heerst. Punt 1 is continuiteit.Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 21:48:
[...]
Een prachtig romantisch beeld dat klopte in lang vervlogen tijden. Ooit was de kapitein degene die als laatste het zinkende schip verliet. Die tijd is echt voorbij. Tegenwoordig zie je dat de kapitein vaak als eerste het zinkende schip verlaat. Neem eens de directeuren die de KPN met gigantische schulden hebben opgezadeld, waar vele onslagen uit voortvloeien. Al die mensen hebben razendsnel het zinkende schip verlaten om niet geassocieerd te worden met het debacle. Een daarvan is Naar het AHold-concern gegaan, waar hij het volgende debacle heeft veroorzaakt. Ook daar heeft hij zich weer snel teruggetrokken.
De hoge posities in het bedrijfsleven worden mensen toebedeeld die lid zijn van het old boys netwerk. Zij zitten in de raden van commissarissen die de raden van bestuur en directie benoemen. Het heeft niets met ethiek te maken, maar alles met corruptie en machtsmisbruik.
Ooit stonden familiebedrijven bekend om hun misstanden. Onbekwame graaiende erfvolgers hielpen het bedrijf vaak om zeep. Nu zie je dat juist de familiebedrijven die nog overgebleven zijn, ethisch veel beter handelen dan de door managers beheerste concerns. Iemand als Fentener van Vlissingen (directeur SHV) zegt dan ook openlijk zulke managers er bij hem nooit in zullen komen en dat hij grote afkeer heeft van de misstanden die hij ziet.
Verwijderd
Deze managers verdienen miljoensalarissen omdat zij verondersteld worden om over superieure kwaliteiten te beschikken. Echter ze nemen rampzalige beslissingen zonder dat ze daarvoor de rekening krijgen gepresenteerd.Paters schreef op 22 september 2003 @ 23:19:
De mensen die KPN in de schulden hebben gestoken hadden geen andere keuze. KPN moest die UMTS licenties kopen. Stel dat KPN dat niet had gedaan en de concurrenten wel, en UMTS werd een groot succes. KPN was dan failliet gegaan. Het is hetzelfde bij overname golven. Wanneer je als bedrijf met de trend die in de desbetreffende branche mee gaat, is het ergste wat je kan overkomen dat alle bedrijven in de branche een tegenvaller hebben. Topmanagers durven vaak geen grote risico's te nemen aangezien er dan te veel onzekerheid heerst. Punt 1 is continuiteit.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq