Br@m schreef op 28 July 2003 @ 12:42:
[...]
En als je alleen een routertje gebruik omdat je wireless wilt internetten in/rond het huis? En je wilt GRAAG overstappen naar Chello+, maar het is (nog) niet mogelijk??

En dan bellen er klanten naar de Storingsdienst..
Klant "Ik heb geen verbinding!! GRMBL!! ROT-CHELLO etc etc"
Agent Leest modem uit, ziet IP lease gewoon staan, krijgt reply van IP adres.
Agent "Nou meneer/mevrouw, ik kan uw computer gewoon bereiken. We zullen even de instellingen nakijken"
Klant "Het ligt niet aan mijn PC"
Agent "We zullen toch het een en het ander na moeten kijken, want ik zie dat de modem gewoon functioneert naar behoren"
Agent heeft ondertussen lease geflusht, modem gereset en bij het heraanmelden komt er weer netjes een nieuwe lease.
Met veel tegenzin gaat de klant dan toch kijken. Agent loodst klant naar IP configuratie scherm.
Agent "Welk IP adres ziet u staan?"
Klant "192.168.x.x of 172.x.x.x" (intern IP adres dus)
Agent "Gebruikt u een router of een server om de verbinding te delen?"
Klant "Wa's da?"
Agent "een klein apparaat wat vaak gebruikt wordt om de verbinding tussen meerdere PC's te delen"
Klant "Oh ja, die heb ik nog ergens staan ja"
Agent "zou u kunnen kijken welk IP adres dat die router krijgt?"
Nou, op dit moment weet 99 van de 100, nee 99999 van de 100000 niet wat ze dan moeten doen en daar ga ik van over de zeik.
Mensen schaffen wat aan, laten buurman/vriend/techneut/ wat installeren, maar ze hebben er de ballen verstand van.. en believe me.. dit gebeurd VAAK.
Als mensen nou wisten wat ze kochten en wisten hoe het werkte, dan was het niet zo erg. Maar beginnen te zeuren en mekkeren dat iets niet werkt, maar zelf nog niet eens weten hoe hun eigen apparatuur werkt (ze hoeven niet alles tot in de puntjes te weten, en niet iedereen weet wat een IP adres is etc) maar zogauw je een router aanschaft of een linux/freesco bak plaatst om je verbinding te delen, verwacht ik ook dat je weet hoe het (een beetje) werkt.
I want to live forever, so far.. so good.