Ik heb 'm elke keer op MAP staan..rellehenk schreef op 06 augustus 2003 @ 00:57:
[...]
Zet hem eens op stand "MAP". Nog steeds het probleem?
Als je FPL gebruikt, wordt er gecentreerd op de intersectie die jij hebt geselecteerd in je LEGS-page. met de FPL-fuctie kun je dus je route doorbladeren. Gebruik je niet zozeer om het proces te volgen.
Vanmorgen op avsim:
PMDG 737NG Flight Tutorial. Will take your from cold and dark cockpit to FMC progamming to shutdown at your arrival airport.
pmdg_737ng_flight_tutorial.zip
PMDG 737NG Flight Tutorial. Will take your from cold and dark cockpit to FMC progamming to shutdown at your arrival airport.
pmdg_737ng_flight_tutorial.zip
Anoniem: 50738
ben is met de pmdg begonnen en nu heb ik een route genomen van eham naar egkk (gatwick) nu ben ik opgestegen en heb ik de volgende problemen:
De VNAV wil niet aan, als je dan de fmc opent zegt ie : unable crz alt. Nu heb ik me crz alt al bijgesteld van fl260 naar fl180 maar nog steeds problemen.
En waar ik ook last van heb ik dat ie een stukje naast het vluchtplan gaat vliegen en daar gedurende de reis langzaam naar toekruipt.
hopelijk kan iemand me hier mee helpen,
Alvast bedankt
De VNAV wil niet aan, als je dan de fmc opent zegt ie : unable crz alt. Nu heb ik me crz alt al bijgesteld van fl260 naar fl180 maar nog steeds problemen.
En waar ik ook last van heb ik dat ie een stukje naast het vluchtplan gaat vliegen en daar gedurende de reis langzaam naar toekruipt.
hopelijk kan iemand me hier mee helpen,
Alvast bedankt
Die unable CRZ ALT is een bekende.
Waarschijnlijk heb je "gewoon" last van de "0.0 fuel" bug.
Kijk eens in je PROGRESS page wat daar aangegeven wordt als hoeveelheid fuel ?
Die zal wel op 0.0 staan, zie ook hierboven en het forum van PMDG.
Waarschijnlijk heb je "gewoon" last van de "0.0 fuel" bug.
Kijk eens in je PROGRESS page wat daar aangegeven wordt als hoeveelheid fuel ?
Die zal wel op 0.0 staan, zie ook hierboven en het forum van PMDG.
ff iets veel belangrijkers dan de PMDG en dat is PIC767, van de master himself:
I've been seeing a lot of questions lately about the future of PIC, so I thought I'd give you an update. First of all there hasn't been any news because there hasn't been anything new to say.
We plan to do something based on the existing PIC. We already have a lot of work done on the flight dynamics, programming the FMC features that didn't make it into PIC, and other new features that will make the future PIC more compatible with other software and hardware. There are other things as well, both completed and planned, which I won't comment on.
The current status of the project is this: Although a lot of work has been done, very little has been done recently. Quite honestly I find my interest in FS continuing to diminish as time goes on. I only rarely visit the forums now. I never fly. I have not been motivated to do any coding for quite a few months. We want this to be a "complete" package, yet we do not have anyone to do the visual model, virtual cockpit, or sounds. While I think we all (Laurent, Pedro and I) want to see a finished PICv2, even if we all started working in earnest now it would certainly not be seen until the fall at the earliest. It is possible that it will never be seen, but I hope that isn't the case.
So you see there really are no firm answers to give you. As some have recently suggested, enjoy PIC, enjoy the other great addons that are available now, and try not to dwell too much on things that are yet to come.
I, for one, am looking forward to a nice Caribbean cruise with my wife, on the Navigator of the Seas on May24th.
I want to thank all of you who have given us so much support over the past couple of years. Please believe me when I say that your kind words and ecouragement REALLY have meant a lot to all of us. If for no other reason, I would really like to finish PICv2 for you guys.
Regards,
Wade Chafe
I've been seeing a lot of questions lately about the future of PIC, so I thought I'd give you an update. First of all there hasn't been any news because there hasn't been anything new to say.
We plan to do something based on the existing PIC. We already have a lot of work done on the flight dynamics, programming the FMC features that didn't make it into PIC, and other new features that will make the future PIC more compatible with other software and hardware. There are other things as well, both completed and planned, which I won't comment on.
The current status of the project is this: Although a lot of work has been done, very little has been done recently. Quite honestly I find my interest in FS continuing to diminish as time goes on. I only rarely visit the forums now. I never fly. I have not been motivated to do any coding for quite a few months. We want this to be a "complete" package, yet we do not have anyone to do the visual model, virtual cockpit, or sounds. While I think we all (Laurent, Pedro and I) want to see a finished PICv2, even if we all started working in earnest now it would certainly not be seen until the fall at the earliest. It is possible that it will never be seen, but I hope that isn't the case.
So you see there really are no firm answers to give you. As some have recently suggested, enjoy PIC, enjoy the other great addons that are available now, and try not to dwell too much on things that are yet to come.
I, for one, am looking forward to a nice Caribbean cruise with my wife, on the Navigator of the Seas on May24th.
I want to thank all of you who have given us so much support over the past couple of years. Please believe me when I say that your kind words and ecouragement REALLY have meant a lot to all of us. If for no other reason, I would really like to finish PICv2 for you guys.
Regards,
Wade Chafe
Hmmm...aan een kant vind ik dit erg positief klinken....een PICv2 met nog uitgebreidere FMC.
Aan de andere kant zit er toch wel een erg negatief kantje aan
Ik hoop echt dat de PICv2 tegen het einde van het jaar het levenslicht zal zien, de PIC (en de DF) staan nog steeds op eenzame hoogte.
Aan de andere kant zit er toch wel een erg negatief kantje aan
Ik hoop echt dat de PICv2 tegen het einde van het jaar het levenslicht zal zien, de PIC (en de DF) staan nog steeds op eenzame hoogte.
Anoniem: 19339
Yep, same deal here. Viel me ook al op dat je hetzelfde krijgt als je alt-tab't naar de desktop en dan scrollt in een andere app. Zal eens kijken of het uitmaakt als je niet je scrollwiel maar de balk gebruikt.Semetrix schreef op 05 August 2003 @ 19:53:
Mensen ik heb zojuist het spel geinstalleerd. En loop tegen een probleem aan. Mijn ATI kaart heeft er echt zin an:
[afbeelding]
http://semetrix.zerobarrier.nl/got/fs2004_probleem.gif
text is dus compleet onleesbaar wanneer ik naar beneden scroll
Dit probleem heb ik ook wanneer ik vanuit een game ff alt-tab doe dan is windows ook zo "mooi".
Hebben andere ATI bezitters hier ook last van? Oplossing? Ik zou graag wat willen lezen
Vraag me af of hier ooit iets aan gedaan zal worden. Ik zie het alweer gebeuren dat MS en ATI heel hard naar elkaar gaan wijzen hierover.
Hier nog een Radeon bezitter met hetzelfde probleem.Anoniem: 19339 schreef op 06 augustus 2003 @ 09:47:
Yep, same deal here. Viel me ook al op dat je hetzelfde krijgt als je alt-tab't naar de desktop en dan scrollt in een andere app. Zal eens kijken of het uitmaakt als je niet je scrollwiel maar de balk gebruikt.
Vraag me af of hier ooit iets aan gedaan zal worden. Ik zie het alweer gebeuren dat MS en ATI heel hard naar elkaar gaan wijzen hierover.
Anoniem: 84271
Toen ik laatst op airliners.net aan het kijken was zag ik al die schitterende foto's van flightdecks. Dus, geinspireerd door dit beeldmateriaal heb ik dezelfde beelden proberen te maken in FS9. Da's wel redelijk gelukt. Pica's: PMDG Continental 737-700 KLAX-KLAS.
climbing out of KLAX

turning final KLAS RWY 25L

I LOVE BOEING

Touchdown
climbing out of KLAX

I LOVE BOEING

Touchdown

Anoniem: 6941
hmz kan iemand mij vertellen hoe ik online kan vliegen via Vatsim, maar dan met FS2004??
Nou..dat is aardig gelukt, erg mooie foto'sAnoniem: 84271 schreef op 06 augustus 2003 @ 10:25:
Toen ik laatst op airliners.net aan het kijken was zag ik al die schitterende foto's van flightdecks. Dus, geinspireerd door dit beeldmateriaal heb ik dezelfde beelden proberen te maken in FS9. Da's wel redelijk gelukt. Pica's: PMDG Continental 737-700 KLAX-KLAS.
climbing out of KLAX
[afbeelding]
[afbeelding]
I LOVE BOEING
[afbeelding]
Touchdown
[afbeelding]
strakke picsAnoniem: 84271 schreef op 06 augustus 2003 @ 10:25:
climbing out of KLAX
[afbeelding]
[afbeelding]
I LOVE BOEING
[afbeelding]
Touchdown
[afbeelding]
Wel programma gebruik je om te verkleinen?
OMG, deze is mooi!!!!!Touchdown
[afbeelding]
die heb ik ff opgeslagen voor het moment dat ik geen achtergrond meer heb.
[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 50738 op 06-08-2003 10:39 ]
photoshop, 'save for the web functie'rellehenk schreef op 06 August 2003 @ 10:37:
[...]
strakke pics![]()
Wel programma gebruik je om te verkleinen?
enne, allemaal bedankt voor de compliments, is toch altijd weer leuk..
heb net even die tutorial van de pmdg zitten doen, en nu had ik de fmc ingevoerd hoef ik alleen nog maar mijn Vspeeds aan te klikken maar toen kreeg ik dit:

kan het zijn dat ik wat fout heb gedaan, of hoort het zo?
Anoniem: 88554
Een paar shots van de pmDG 737. Genomen tijdens 3 vluchten:
KMCO>TNCM, ENZV>EHAM en ENVA>ENTC

KMCO>TNCM, ENZV>EHAM en ENVA>ENTC

@PUKEN : Nou...het lijkt me duidelijk dat dit niet zo hoort 
Maar geen idee waar het mis is gegaan
Maar geen idee waar het mis is gegaan
[ Voor 35% gewijzigd door Sleepie op 06-08-2003 11:39 ]
ik ben net een beetje begonnen met FS2002 en heb een aantal vragen.
Ik vlieg bv op schiphol aan, en dan krijg ik bv toestemming om te landen op baan 6. Hoe kom ik er nou achter wat baan 6 is, en hoe ik dan moet aanvliegen?
En hoe krijg ik zo'n uitgezoomde cockpitview?
Met welk progje kan ik die screenshots maken? Of zit dat in FS?
Ik vlieg bv op schiphol aan, en dan krijg ik bv toestemming om te landen op baan 6. Hoe kom ik er nou achter wat baan 6 is, en hoe ik dan moet aanvliegen?
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
ALs je MSN messenger gebruikt, voeg mij dan ff toe: mail@achappey.nlAltaphista schreef op 06 augustus 2003 @ 11:38:
"Als de werkelijkheid niet zou bestaan dan zou de wereld er heel anders uit zien." - Johnny Stardust
Punt 1 in je ondertitel is nog wel zo duidelijkAltaphista schreef op 06 augustus 2003 @ 11:38:
Als je clearance krijgt voor rwy06 zal ATC je ook naar RWY06 (die dus ongeveer op heading060 ligt) loodsen.
Screenshots kun je maken met FSScreen.
Anoniem: 62911
Is hier een paar dagen geleden ook gevraagdAnoniem: 61113 schreef op 06 August 2003 @ 00:49:
[...]
Heb jij ook een verklaring voor het probleem dat ik niet op de airport sta die ik heb ingevoerd, maar een hoop mijl ernaast? (Weergegeven in het scherm met het vliegplan als route weergegeven)
Start -> Configuratiescherm -> Landinstellingen -> Tab "Landinstellingen" -> Knop "Aanpassen" -> Tab "Getallen" -> Decimaalteken van "," veranderen in "."
PS Dit lost trouwens ook die bug op het radio-paneel op...
Anoniem: 61113
ey bedankt kerelAnoniem: 62911 schreef op 06 augustus 2003 @ 11:43:
[...]
Is hier een paar dagen geleden ook gevraagd
Start -> Configuratiescherm -> Landinstellingen -> Tab "Landinstellingen" -> Knop "Aanpassen" -> Tab "Getallen" -> Decimaalteken van "," veranderen in "."
PS Dit lost trouwens ook die bug op het radio-paneel op...
@M_A_P No problem
BTW, Ik poste hier gisteren wat picz van EDDM->VRMM met de snowflake. Toen merkte ik op dat m'n textures wat blurry waren. Oplossing Mipmapping van 4 naar 5 maakte het dubbel zo scherp
Nu moet ik enkel nog wat andere sliders naar beneden halen om m'n framerate want deftig te houden. Want op FL350 12 frames/sec is echt wel weinig
BTW, Ik poste hier gisteren wat picz van EDDM->VRMM met de snowflake. Toen merkte ik op dat m'n textures wat blurry waren. Oplossing Mipmapping van 4 naar 5 maakte het dubbel zo scherp
woei!!! jij moet hard om op te stijgenAnoniem: 50738 schreef op 06 August 2003 @ 11:06:
heb net even die tutorial van de pmdg zitten doen, en nu had ik de fmc ingevoerd hoef ik alleen nog maar mijn Vspeeds aan te klikken maar toen kreeg ik dit:
[afbeelding]
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
ik heb trouwens tijdens de VNAV daling helemaal geen descent path indicator op mijn EHSI. iemand anders ook dit probleem ?
Terramesh werkt ook onder fs2004.
gewoon even de LAGO map uit je fs2002 folder naar de fs2004 folder verplaatsen (met daarin natuurlijk je terramesh mappen)
ik heb terramesh 1 t/m 14 ff geprobeerd en het werkt perfect:
gewoon even in fs2004 dit onder in je scenery.cfg plakken:
[Area.039]
Title=1
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh1
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.040]
Title=2
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh2
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.041]
Title=3
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh3
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.042]
Title=4
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh4
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.043]
Title=5
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh5
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.044]
Title=6
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh6
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.045]
Title=7
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh7
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.046]
Title=8
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh8
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.047]
Title=9
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh9
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.048]
Title=10
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh10
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.049]
Title=11
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh11
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.050]
Title=12
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh12
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.051]
Title=13
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh13
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.052]
Title=14
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh14
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
let wel even op je area nummers en het path van de installatie van fs2004
suc6
gewoon even de LAGO map uit je fs2002 folder naar de fs2004 folder verplaatsen (met daarin natuurlijk je terramesh mappen)
[Area.039]
Title=1
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.040]
Title=2
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh2
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.041]
Title=3
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh3
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.042]
Title=4
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh4
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.043]
Title=5
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh5
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.044]
Title=6
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh6
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.045]
Title=7
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh7
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.046]
Title=8
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh8
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.047]
Title=9
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh9
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.048]
Title=10
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh10
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.049]
Title=11
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh11
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.050]
Title=12
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh12
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.051]
Title=13
Local=C:\Program Files\Microsoft Games\FS2004\LAGO\TerraMesh13
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.052]
Title=14
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
suc6
Anoniem: 61113
Waar kan ik trouwens Airways invoeren bij de FMC van de PMDG? BTW: De manual van AVSIM werkt niet bij mij
zegt dat er een fout inzit..
Ik wil PIC767 met FS2004
Vruchtensap? Oh, je bedoelt Breezer Malt - Loesje
gewoon op de RTE1 page van de FMC aan de linkerkant de airways en aan de rechterkant de waypoints.Anoniem: 61113 schreef op 06 August 2003 @ 12:32:
Waar kan ik trouwens Airways invoeren bij de FMC van de PMDG? BTW: De manual van AVSIM werkt niet bij mijzegt dat er een fout inzit..
Je moet wel eerst even met page down naar pagina 2 gaan.jos_zwa schreef op 06 August 2003 @ 12:38:
gewoon op de RTE1 page van de FMC aan de linkerkant de airways en aan de rechterkant de waypoints.
sorry vergeten te meldenSleepie schreef op 06 augustus 2003 @ 12:40:
[...]
Je moet wel eerst even met page down naar pagina 2 gaan.
Ik was de DF gewend....en moest ook even zoeken, dus daarom maar even erbij gezet
Anoniem: 89020
Hey, problemen opgelost. Alles picobello in orde.
Zeg? Sorry voor al die luie vragen van mij. Ik zal m'n snaveltje maar dicht houden.
Sluuu, Robin
Zeg? Sorry voor al die luie vragen van mij. Ik zal m'n snaveltje maar dicht houden.
Sluuu, Robin
Anoniem: 89872
K heb zojuist AMSTERDAM SCHIPHOL 2002 en FS SCENERY ENHANCER bij Lago besteld, is dat wat en heeft iemand nog tips?
Dat hoeft nou ook weer niet hoorAnoniem: 89020 schreef op 06 August 2003 @ 12:46:
Hey, problemen opgelost. Alles picobello in orde.
Sluuu, Robin
Maar probeer voor je iets vraagt even zelf te zoeken of je een oplossing kunt vinden.
Om hier elke week dezelfde vragen langs te zien komen, daar zit niemand op te wachten.
Vergeet de Polderbaan nietAnoniem: 89872 schreef op 06 August 2003 @ 13:17:
K heb zojuist AMSTERDAM SCHIPHOL 2002 en FS SCENERY ENHANCER bij Lago besteld, is dat wat en heeft iemand nog tips?
[ Voor 80% gewijzigd door kenneth op 06-08-2003 13:32 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Kenneth....even heel erg offtopic, maar wat staat er nu in hemelsnaam in jouw signature 
Of ben ik nou te nieuwsgierig
Ok, mamaSleepie schreef op 06 August 2003 @ 13:32:
[...]
Dat hoeft nou ook weer niet hoor
Maar probeer voor je iets vraagt even zelf te zoeken of je een oplossing kunt vinden.
Om hier elke week dezelfde vragen langs te zien komen, daar zit niemand op te wachten.
Ik zal het proberen
jos_zwa schreef op 06 August 2003 @ 12:20:
Terramesh werkt ook onder fs2004.
[Area.039]
Title=1
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
[Area.052]
Title=14
Remote=
Layer=133
Active=TRUE
Required=FALSE
suc6
Beetje teveel van het goede om daar aparte entries in je scenery.cfg voor te gebruiken. Het lijkt me wat makkelijker alle terramesh in 1 directory te zetten. Werkt bij mij prima.
Anoniem: 19973
Speaking of the Polderbaan, weet iemand of er nog een patch van MS ofzo uitkomt voor deze baan in FS2004? Zodat je er ook op kunt landen enzo met ILS e.d. of moet ik daarvoor gaan uitkijken naar een payware addon?
Want je ziet wel aan de lucht foto die ze erin hebben geplakt dat er aan gewerkt word, maar ja... ondertussen is ie al wel af.
Het is Sindarin. Eén van de talen die JRR Tolkien heeft gebruikt voor zijn wereld waarin o.a. The Lord of the Rings zich afspeelde.Sleepie schreef op 06 August 2003 @ 13:35:
Kenneth....even heel erg offtopic, maar wat staat er nu in hemelsnaam in jouw signature
Het is een lofzang op de Varda, godin van de sterren. Ze wordt ook Elbereth, Gilthoniel (Star-Kindler), Elentári (Star-Queen) of Tintallë (The Kindler) genoemd.
Een letterlijke vertaling naar het Engels:
O Elbereth Star-kindler, (white) glittering slants-down
sparkling like jewels from firmament glory (of) the star-host
to-remote distance after-having-gazed from
tree-tangeled middle-lands, Fanuilos, to thee I will chant
on this side of ocean, here on this side of the Great Ocean
[ Voor 8% gewijzigd door kenneth op 06-08-2003 14:14 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Thanks, hoef ik me dat voortaan niet meer af te vragenkenneth schreef op 06 August 2003 @ 14:12:
[...]
Het is Sindarin. Eén van de talen die JRR Tolkien heeft gebruikt voor zijn wereld waarin o.a. The Lord of the Rings zich afspeelde.
Het is een lofzang op de Varda, godin van de sterren. Ze wordt ook Elbereth, Gilthoniel (Star-Kindler), Elentári (Star-Queen) of Tintallë (The Kindler) genoemd.
Een letterlijke vertaling naar het Engels:
O Elbereth Star-kindler, (white) glittering slants-down
sparkling like jewels from firmament glory (of) the star-host
to-remote distance after-having-gazed from
tree-tangeled middle-lands, Fanuilos, to thee I will chant
on this side of ocean, here on this side of the Great Ocean
Er is al een freeware add-on verkrijgbaar op avsim (Voor LAGO en NL2000). Moet ook gewoon werken in FS2k4. Alleen tis ff afwachten op (een) AFCADv2 voordat die volledig in gebruik kan worden genomen....Anoniem: 19973 schreef op 06 augustus 2003 @ 14:11:
[...]
Speaking of the Polderbaan, weet iemand of er nog een patch van MS ofzo uitkomt voor deze baan in FS2004? Zodat je er ook op kunt landen enzo met ILS e.d. of moet ik daarvoor gaan uitkijken naar een payware addon?
Want je ziet wel aan de lucht foto die ze erin hebben geplakt dat er aan gewerkt word, maar ja... ondertussen is ie al wel af.
"Als de werkelijkheid niet zou bestaan dan zou de wereld er heel anders uit zien." - Johnny Stardust
En wat ik begreep van afcad v2 is dat je ermee ook het uiterlijk van de scenery ermee veranderd. dus als je enkel een taxi baan en rwy neerlegt zou je die bovenstaande addon niet nodig zijnachappey schreef op 06 augustus 2003 @ 14:25:
Er is al een freeware add-on verkrijgbaar op avsim (Voor LAGO en NL2000). Moet ook gewoon werken in FS2k4. Alleen tis ff afwachten op (een) AFCADv2 voordat die volledig in gebruik kan worden genomen....
heeft iemand een flightplan voor mij van zurich (lszh) naar geneve (lsgg)
alvast bedankt.
alvast bedankt.
Ik weet niet of dit een goeie is, maar fsbuild geeft dit:Anoniem: 50738 schreef op 06 August 2003 @ 15:36:
alvast bedankt.
LSZH-ROTOS-Z669-ULMES-LSGG
Anoniem: 88911
ROTOS3D STAR ROTOS UZ669 ULNESAnoniem: 50738 schreef op 06 August 2003 @ 15:36:
alvast bedankt.
deze scenery ook maar eens proberen:
alaska mesh van fsfreeware.com

was dat deze rico die jij laatst gebruikte ?
alaska mesh van fsfreeware.com

was dat deze rico die jij laatst gebruikte ?
Ik heb het ook, ben er over aan het mailen met ATI Canada. Ben benieuwd. Ik vind het nogal irritant. Maar als je in de newsgroups zoekt via Google hebben legio mensen dat probleem. Overigens gebeurt het niet wanneer je FS in window-mode draait. Lekker krom.Semetrix schreef op 05 August 2003 @ 19:53:
Mensen ik heb zojuist het spel geinstalleerd. En loop tegen een probleem aan. Mijn ATI kaart heeft er echt zin an:
[afbeelding]
http://semetrix.zerobarrier.nl/got/fs2004_probleem.gif
text is dus compleet onleesbaar wanneer ik naar beneden scroll
Dit probleem heb ik ook wanneer ik vanuit een game ff alt-tab doe dan is windows ook zo "mooi".
Hebben andere ATI bezitters hier ook last van? Oplossing? Ik zou graag wat willen lezen
65551
LAGO komt met een vette reeks aan releases komende tijd! Ziet er beremooi uit.
Dit weekend: Venice
Daarna: Firenze/Florence

Dit weekend: Venice
Daarna: Firenze/Florence
LOWW - LKPR. 

Voor de mensen die nog geen FS2004 hebben. Koop het nu !
Ik ben zeer tevreden over mijn €65.00-aankoop.
Nog niet overtuigd? Dan doen deze algemene screenshots die ik zonet gemaakt heb het wel !
We beginnen met de gebroeders Wright, die FS2004 zeker een kansje gaf.

Ruik je die reuk? Natuurlijk, Alaska !

En dit is dan... De alpen, maar in de zomer.

Vroemm, wat gaat de tijd toch snel? Hier de alpen in de winter. En zo te zien is er hevige stortbui aan de praat...

Aanschouw in FS2004 het spectakel van... De bombardier
Neen, van de mooie rasechte belgische wolken

Ook de zon bij dawn is mooi afgewerkt !

Wah, doe dat licht weg. Dat zeg je als je deze view bekijkt

Jah, en hier. Onze tijd, in een Learjet. Aanschouw de mooie en afgewerkte bomen en huisjes.

Voilà, mensen? Zie ik je daar niet naar die winkel razen? Hup hup !
Btw, hoe vind je mijn FS2004 review?
Nog niet overtuigd? Dan doen deze algemene screenshots die ik zonet gemaakt heb het wel !
We beginnen met de gebroeders Wright, die FS2004 zeker een kansje gaf.

Ruik je die reuk? Natuurlijk, Alaska !

En dit is dan... De alpen, maar in de zomer.

Vroemm, wat gaat de tijd toch snel? Hier de alpen in de winter. En zo te zien is er hevige stortbui aan de praat...

Aanschouw in FS2004 het spectakel van... De bombardier

Ook de zon bij dawn is mooi afgewerkt !

Wah, doe dat licht weg. Dat zeg je als je deze view bekijkt

Jah, en hier. Onze tijd, in een Learjet. Aanschouw de mooie en afgewerkte bomen en huisjes.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 89020 op 06-08-2003 19:20 ]
Net even een klein stukje gevlogen met de nieuwe (lago) AMX
hier een paar foto's van dat ding

Ik moet zeggen in het eerste half uur dat ik met dat ding vloog , had ik zoiets van
Wat is dit nou .... want het lijkt net of je met een B747 vlieg inplaats van een kleine Straaljet .
Maar hoe langer ik vloog hoe meer ik dat ding ging waarderen .
Het is zeker geen F16 ,want het vliegt een beetje lomp , maar als je hem beter gaat leren kennen komen er aardige voordelen uit .
Want zelfs bij de landing mag ik zeker niet onder de 140 knt komen anders val ik in stall en dat is als hij leeg is bij een armed plane is het zelfs 150
hier een paar foto's van dat ding

Ik moet zeggen in het eerste half uur dat ik met dat ding vloog , had ik zoiets van
Wat is dit nou .... want het lijkt net of je met een B747 vlieg inplaats van een kleine Straaljet .
Maar hoe langer ik vloog hoe meer ik dat ding ging waarderen .
Het is zeker geen F16 ,want het vliegt een beetje lomp , maar als je hem beter gaat leren kennen komen er aardige voordelen uit .
Want zelfs bij de landing mag ik zeker niet onder de 140 knt komen anders val ik in stall en dat is als hij leeg is bij een armed plane is het zelfs 150
[ Voor 34% gewijzigd door ravw op 06-08-2003 20:49 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Anoniem: 55387
En hoe weet jij dat je plaotjes ons gaat overtuigen?Anoniem: 89020 schreef op 06 August 2003 @ 19:02:
Voor de mensen die nog geen FS2004 hebben. Koop het nu !Ik ben zeer tevreden over mijn €65.00-aankoop.
![]()
Nog niet overtuigd? Dan doen deze algemene screenshots die ik zonet gemaakt heb het wel !![]()
De meesten hier hebben allang een bepaalde mening/beeld gevormd van FS9.
Je hoeft btw ook niet iedere keer te vragen wat we van je plaotjes etc vinden!
Als het kut is, zeggen we dat het kut is en als het mooi is, zeggen we dat het mooi is.
Ikzelf blijf nog lekker vliegen met 2k2. En pls geen vragen like "waarom, FS9 is toch veel nieuwer en gaver?"
Wat betreft de LAGO news wat B@rtjuh gaf........über gaaf!!!!
Ik wacht met smart op Firenze, echt een wereldstad. Enig idee over de ETA B@rtjuh?
Tis al een paar keer gezegd, maar toch.........Anoniem: 84271 schreef op 06 August 2003 @ 10:25:
climbing out of KLAX
[afbeelding]
[afbeelding]
I LOVE BOEING
[afbeelding]
Touchdown
[afbeelding]
Hele mooie pics en superstrak ook. Idee is ook lekker ori
weet iemand al of die b707 een beetje mooi wordt?
http://www.captainsim.com/707/
wnt kon niet zo snel panel pics vinden.
http://www.captainsim.com/707/
wnt kon niet zo snel panel pics vinden.
65551
Firenze is echt cool, ben er pakweg vier keer geweest, maar blijft leuk.Anoniem: 55387 schreef op 06 August 2003 @ 20:58:
[...]
En hoe weet jij dat je plaotjes ons gaat overtuigen?
De meesten hier hebben allang een bepaalde mening/beeld gevormd van FS9.
Je hoeft btw ook niet iedere keer te vragen wat we van je plaotjes etc vinden!
Als het kut is, zeggen we dat het kut is en als het mooi is, zeggen we dat het mooi is.
Ikzelf blijf nog lekker vliegen met 2k2. En pls geen vragen like "waarom, FS9 is toch veel nieuwer en gaver?"
Wat betreft de LAGO news wat B@rtjuh gaf........über gaaf!!!!
Ik wacht met smart op Firenze, echt een wereldstad. Enig idee over de ETA B@rtjuh?
Peretola is ook wel gaaf, klein runwaytje alleen maar BAe (qua jets) die Firenze aandoen. Alitalia is onlangs begonnen met vluchten met een A319 naar Peretola kleinste RWY die een A319 aandoet

Aangezien LAGO houdt van weekend releases en deze gepland staat voor ná Venezia, denk ik volgende weekend. Niet deze, maar daarop

Nu weer terug in m´n filmpje!
Klopt ja van die vliegtuigen op LIRQ . Kheb nog nooit zoveel verschillende Bae'tjes bij mekaarre gezien. Is volges mij ook het grootste wat er land65551 schreef op 06 August 2003 @ 21:59:
[...]
Firenze is echt cool, ben er pakweg vier keer geweest, maar blijft leuk.
Peretola is ook wel gaaf, klein runwaytje alleen maar BAe (qua jets) die Firenze aandoen. Alitalia is onlangs begonnen met vluchten met een A319 naar Peretola kleinste RWY die een A319 aandoet![]()
[afbeelding]
Aangezien LAGO houdt van weekend releases en deze gepland staat voor ná Venezia, denk ik volgende weekend. Niet deze, maar daarop![]()
![]()
[afbeelding]
Nu weer terug in m´n filmpje!
vette stad hè
hebben er meer mensen er hier last van dat je in fs2004 niet meer van windowed mode naar fullscreen kan ? ik dus wel. klote zooi. het beeld hangt dan gewoon zeg maar... je kunt nog wel op escape drukken en dan komen wel de knopjes van "end flight" enz.. in beeld
65551
M´n moesje heeft er lang gewoond dus heb er veel vrienden,kenissen die je zo nu en dan even uitnodigen op een Toscaanse landhuis/boerderij waar je met de hele meute zit te eten aan een gigantische tafelAnoniem: 55387 schreef op 06 August 2003 @ 22:08:
[...]
Klopt ja van die vliegtuigen op LIRQ . Kheb nog nooit zoveel verschillende Bae'tjes bij mekaarre gezien. Is volges mij ook het grootste wat er land
vette stad hèLekker hangen bij de Ponte Vecchio en een asociale dosis Renaissance cultuur. Hoorde op TV trouwens dat er per jaar 10 tot 12 mensen worden opgenomen. Ze werden onwel van de immense uitstraling van de stad. De mensen die er zijn geweest weten vast wat ik bedoel.:P Rico, confirm?
Als je design-kleding of schoenen wil voor een prikkie ben je in Firenze aan het juiste adres

Ok, heb nu opeens een wel heeel vaag (letterlijk) probleem met fs9. Wanneer ik switch tussen de verschillende views verliezen de textures opeens hun scherpte, het lijkt alsof ze uit focus zijn. Ik heb al een nieuwe fs9.cfg gemaakt maar dat helpt niets. Verder is er niets veranderd in mijn setup, noch heb ik nieuwe add-ons geinstalleerd.
Iemand een idee hoe dit te voorkomen want het ziet er NIET uit. Ook op backspace drukken helpt niet. Suggesties?
Iemand een idee hoe dit te voorkomen want het ziet er NIET uit. Ook op backspace drukken helpt niet. Suggesties?
Kleine tip voor volgende keer, bezoek Lucca eens dat ligt om de hoek. Minstens net zo mooiAnoniem: 55387 schreef op 06 August 2003 @ 22:08:
[...]
Klopt ja van die vliegtuigen op LIRQ . Kheb nog nooit zoveel verschillende Bae'tjes bij mekaarre gezien. Is volges mij ook het grootste wat er land
vette stad hèLekker hangen bij de Ponte Vecchio en een asociale dosis Renaissance cultuur. Hoorde op TV trouwens dat er per jaar 10 tot 12 mensen worden opgenomen. Ze werden onwel van de immense uitstraling van de stad. De mensen die er zijn geweest weten vast wat ik bedoel.:P Rico, confirm?
[ Voor 3% gewijzigd door rdluca op 06-08-2003 23:02 ]
Wat raar ik heb daar helemaal geen last mee (gehad, ben fs2004 kwijt door hd crash, zie sig). Maar daarvoor kon ik fs2004 niet onder w2000 draaien?jos_zwa schreef op 06 augustus 2003 @ 22:13:
hebben er meer mensen er hier last van dat je in fs2004 niet meer van windowed mode naar fullscreen kan ? ik dus wel. klote zooi. het beeld hangt dan gewoon zeg maar... je kunt nog wel op escape drukken en dan komen wel de knopjes van "end flight" enz.. in beeld
5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14
Hmmm. zij wel:
http://www.airliners.net/open.file/396891/L/
http://www.airliners.net/open.file/396891/L/
Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd
Anoniem: 40518
Zow....het einde is alweer in zicht van dit draadje....komt deel 57 alweer in zicht zeker?
Zal toch weer tijd gaan maken voor FS....op AVSIM verschijnt ook steeds meer voor FS9
Zal toch weer tijd gaan maken voor FS....op AVSIM verschijnt ook steeds meer voor FS9
Zijn er meer mensen die niet kunnen downloaden van Avsim? Ik kan maar geen connectie krijgen met de file library... 
Als iemand mij de PMDG tutorial kan mailen, dat zou mij heeeeeel blij maken
chef_chocolateball@hotmail.com
Tsjek your meel....ChefChocolateball schreef op 07 August 2003 @ 09:37:
Zijn er meer mensen die niet kunnen downloaden van Avsim? Ik kan maar geen connectie krijgen met de file library...
Geen dank, avsim doet het hier overigens normaal.
Voor de AI doe-het-zelfers hiero, heb weer wat in elkaar geschroeft:
Privatair
Axis Airways (french charter)
Palestinian Airlines
Voor de AI doe-het-zelfers hiero, heb weer wat in elkaar geschroeft:
Privatair
Axis Airways (french charter)
Palestinian Airlines
[ Voor 12% gewijzigd door achappey op 07-08-2003 10:38 ]
In afwachting van Piazza San Marco alvast die kant op gegaan: bella Venezia 

[edit]Hier stond een boel onzin 
Nice pics hoor! Scenery naam en makers?
Nice pics hoor! Scenery naam en makers?
[ Voor 81% gewijzigd door ChefChocolateball op 07-08-2003 11:01 ]
wtf dit lijkt sprekend op die van LAGOrdluca schreef op 07 augustus 2003 @ 10:53:
In afwachting van Piazza San Marco alvast die kant op gegaan: bella Venezia
Nice pic's
Tis de scenery van ISD-project: http://www.windsurfclubme...IPV2003/LIPZ&LIPV2003.exeThe_FrankO schreef op 07 August 2003 @ 11:02:
[...]
wtf dit lijkt sprekend op die van LAGOmaar die is nog niet uit of heb jij soms mensen die je kent?
Nice pic's
edit:
en nu ga ik Kimble van drank voorzien in Port Zeelande
en nu ga ik Kimble van drank voorzien in Port Zeelande
[ Voor 12% gewijzigd door rdluca op 07-08-2003 11:05 ]
Dit topic loopt inderdaad weer richting zijn einde.
Misschien is het handig als iemand (vrijwilliger gezocht
) in de openingspost de reeds bekende tips-en-trucs/instellingen/bugs van FS2K4 op een rijtje zou kunnen zetten?
En een klein lijstje van wat er zoal werkt (en evt. wat niet).
Misschien is het handig als iemand (vrijwilliger gezocht
En een klein lijstje van wat er zoal werkt (en evt. wat niet).
Voor wie het nog niet gezien had, DutchVacc organiseert op 19 September weer een Fly-in op EHAM, je kunt je inschrijven op de DutchVacc site
Welcome to the FRIDAY NITE Fly-in, the new name for the Amsterdam Fly-in.
The Friday Nite fly-in is a event held on the VATSIM network and is being hosted by the Dutch VACC. Our aim is to provide full ATC coverage in the Netherlands to stimulate the reality. On these pages, you can find all necessary information you need to know to participate on this fly-in.
This fly-in is using a registration system for pilots so we can improve the level of realism. Pilots are urged to visit the Pilot Registration Area of the Dutch VACC as soon as the registration starts.
The Friday Nite fly-in will be held from 1700 - 2200 UTC
Welcome to the FRIDAY NITE Fly-in, the new name for the Amsterdam Fly-in.
The Friday Nite fly-in is a event held on the VATSIM network and is being hosted by the Dutch VACC. Our aim is to provide full ATC coverage in the Netherlands to stimulate the reality. On these pages, you can find all necessary information you need to know to participate on this fly-in.
This fly-in is using a registration system for pilots so we can improve the level of realism. Pilots are urged to visit the Pilot Registration Area of the Dutch VACC as soon as the registration starts.
The Friday Nite fly-in will be held from 1700 - 2200 UTC
Op ATCBox (dep. stream) hoor je nu de vector naar de baan, TOT ze zeggen: ATC: "Runway in sight?"
Pilot: "Runway in sight"
ATC: "Contact tower"
Waarom..?
Waarom..?
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
En ze geven wel een ILS approach runway 18R, dus de ILS werkt wel-Sander_ schreef op 07 August 2003 @ 14:10:
Op ATCBox (dep. stream) hoor je nu de vector naar de baan, TOT ze zeggen: ATC: "Runway in sight?"
Waarom..?
Who needs ILS??Sleepie schreef op 07 augustus 2003 @ 14:28:
[...]
En ze geven wel een ILS approach runway 18R, dus de ILS werkt wel
het is toch prachtig weer?
Cleared Visual approach
Contact Tower
Denk dat ze als het druk is wel de ILS gebruiken. Als het wat rustiger is kan er ook visual gedaan worden.
'
Allemaal speculatie natuurlijk van mij.
Piloot: bedankt voor de sightseeing tour!
Zeker kustlijn gevolgd en lekker tieten gekeken

[ Voor 35% gewijzigd door Floppie op 07-08-2003 14:40 ]
Anoniem: 44667
Eerder afschepen van verantwoordelijkheid van APP naar TWR door drukte misschien.-Sander_ schreef op 07 August 2003 @ 14:10:
Waarom..?
AIRAC 0308 (Aug/07/2003 - Sep/03/2003) is active
http://www.navdata.at
Ook PMDG/PIC ben benieuwd of nu de NDB's rond EHAM werken ...
Die laatste hoorde ik ook ...rellehenk schreef op 07 August 2003 @ 14:33:
[...]
Who needs ILS??
het is toch prachtig weer?
Cleared Visual approach
Contact Tower
Denk dat ze als het druk is wel de ILS gebruiken. Als het wat rustiger is kan er ook visual gedaan worden.
'
Allemaal speculatie natuurlijk van mij.
Piloot: bedankt voor de sightseeing tour!
Zeker kustlijn gevolgd en lekker tieten gekeken
Hij heeft inderdaad de "1000 Heuvelen Route" mogen volgen denk ik ja
Die Cleared Visual heb ik niet gehoord .... dan is Runway in sight ? inderdaad een logische vraag. Maar ik dacht toch echt eerst te horen "Vectors for ILS 18R approach", en dan is het wel vreemd
[ Voor 3% gewijzigd door Sleepie op 07-08-2003 15:15 ]
Probeer het en je weet hetGilly schreef op 07 augustus 2003 @ 15:09:
AIRAC 0308 (Aug/07/2003 - Sep/03/2003) is active
En post het meteen even, dan weten wij het ook
Anoniem: 43578
Volgens mij volgen ze wel de ILS, maar om er zeker van te zijn dat de piloot voor de goede baan gaat vragen ze dus of ze de baan zien en dan daarna gewoon naar de toren. Gewoon even dubbel check.Sleepie schreef op 07 August 2003 @ 15:14:
[...]
Die laatste hoorde ik ook ...
Hij heeft inderdaad de "1000 Heuvelen Route" mogen volgen denk ik ja
Die Cleared Visual heb ik niet gehoord .... dan is Runway in sight ? inderdaad een logische vraag. Maar ik dacht toch echt eerst te horen "Vectors for ILS 18R approach", en dan is het wel vreemd
Er zijn weer een heel aantal nieuwe liveries voor de PMDG 737-700 beschikbaar op
http://www.precisionmanuals.com/PAGES/downloads.htm
http://www.precisionmanuals.com/PAGES/downloads.htm
Ehm, als je ILS approach doet ben je eerder van ze af dan als je wacht tot ze de rwy in sight hebben toch (~ 2000ft vs. ~ 400 ft)Anoniem: 44667 schreef op 07 augustus 2003 @ 15:08:
[...]
Eerder afschepen van verantwoordelijkheid van APP naar TWR door drukte misschien.
Over visual approach gesproken, eham arrival geeft hier continu instructies om de nederlandse kustlijn te volgen... Gebeurt dat wel meer, want dit hoorde ik nog nooit eerder...
Ik werk in Den Haag en het viel me vanmorgen inderdaad op dat de kisten richting de Pier vlogen i.p.v. dwars over de stad richting Schiphol. (offtopic, ik weet het. Tis toch een van de laatste van deze draad)Anoniem: 62911 schreef op 07 augustus 2003 @ 16:00:
Over visual approach gesproken, eham arrival geeft hier continu instructies om de nederlandse kustlijn te volgen... Gebeurt dat wel meer, want dit hoorde ik nog nooit eerder...
Vincere Per Belli
Dat heb ik al vaker gehoord, gebeurt dus wel vaker.Anoniem: 62911 schreef op 07 August 2003 @ 16:00:
Ik werk in Den Haag en het viel me vanmorgen inderdaad op dat de kisten richting de Pier vlogen i.p.v. dwars over de stad richting Schiphol. (offtopic, ik weet het. Tis toch een van de laatste van deze draad)
"Would you like to follow the coastline?" heb wordt ook wel eens gezegd/gevraagd.
Lijkt wel of ze min of meer de nighttime-transitions volgen dan
[ Voor 29% gewijzigd door Sleepie op 07-08-2003 16:09 ]
Anoniem: 83312
Vandaag voor het eerst de nieuwste FS bekeken.. erg mooi allemaal. Ben blij dat ik em nu regelmatig ga spelen
Als je tot 22:00 geduld hebtSleepie schreef op 07 augustus 2003 @ 15:23:
[...]
Probeer het en je weet het
En post het meteen even, dan weten wij het ook
Als jij het ff doet nu, ken ik het nog ff meekrijgen
Helaas, ik zit op de zaak (anders had ik t al lang getest), en remote vliegen....daar is mn connectie nou net te traag voorGilly schreef op 07 August 2003 @ 16:33:
Als je tot 22:00 geduld hebtdan benk weer thuis
Als jij het ff doet nu, ken ik het nog ff meekrijgen
Wat was het probleem dan met die NDB? Nooit probs gehad eigenlijk 
Probleem1 FMC: REGSU unknown
Bestaat die intersectie niet meer?
Probleem1 FMC: REGSU unknown
Bestaat die intersectie niet meer?
[ Voor 38% gewijzigd door Floppie op 07-08-2003 17:06 ]
Ja, graag, prima.65551 schreef op 07 augustus 2003 @ 17:10:
Zal ik Deel 57 het levenslicht laten zien?
Ik had hierboven al ergens gepost dat het wel handig zou zijn om in de openingspost wat known-issues/bugs/settings/tips-en-trucs voor FS9 op te nemen indien mogelijk.
Lijkt me handig voor de nieuwe(re) FS9 gebruikers dat ze alles bij elkaar hebben staan.
Bart gaat deel 57 maken, vervolengs komt er hier een link naar deel57 en dan wordt deze topic gelocked... Je ziet het dus wel als deel 57 er is...
Nog niet klaar65551 schreef op 07 August 2003 @ 17:10:
Zal ik Deel 57 het levenslicht laten zien?
NDB werken ronden EHAM nu dus niet
Had eerst nooit problemen ermee.
Ik kon ook geen arrival runway selecteren
[ Voor 27% gewijzigd door Floppie op 07-08-2003 18:11 ]
Dit topic is gesloten.