RAID 5 en W2K; het lukt me niet

Pagina: 1
Acties:

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Ik heb dus een 3Ware Escalade 7500-8, en 8 80GB Seagate 7200.7 schijven.
Nou zit ik met het probleem dat de W2K setup aangeeft dat er geen harde schijf aanwezig is.
Ik heb eerst de RAID 5 array aangemaakt (writing zeroes), en probeerde met een bootflop en fdisk een nieuwe dos partitie te bouwen.
Maar daar herkent ie ook geen schijven; dat wil zeggen, hij 'hangt' bij 'checking integrity: 0%'
Dus ik searchen op GoT, maar ik kwam of alleen maar mensen met een RAID 0 array tegen, of ze kwamen wel door de setup, maar tot en met: 'press F6 enz.'
En waren klaarblijkelijk weinig anderen die hetzelfde probleem ondervonden met RAID 5.

Dus weet iemand waar het aan ligt? :?

offtopic:
Ik ben geen RAID-n00b, maar RAID 5 is nog wel nieuw voor me ja :P

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

ik neem aan dat die 3Ware Escalade 7500-8 een eigen bios heeft? herkent ie de schijven die erop hangen?

Verwijderd

jou raid controller wordt niet herkend... drivers kun je aanbieden via F6 bij de startup van je OS setup

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 10:57:
jou raid controller wordt niet herkend... drivers kun je aanbieden via F6 bij de startup van je OS setup
zover kom ik niet eens :/
CRu5H0n3 schreef op 25 July 2003 @ 10:56:
ik neem aan dat die 3Ware Escalade 7500-8 een eigen bios heeft? herkent ie de schijven die erop hangen?
Ja, die herkent ie wel, en de array werk als het goed is wel, maar nu moet ik dat op een of andere manier ook aan W2K duidelijk maken.

[ Voor 43% gewijzigd door collission op 25-07-2003 11:02 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

casemodderpoel schreef op 25 July 2003 @ 10:53:
Ik heb dus een 3Ware Escalade 7500-8, en 8 80GB Seagate 7200.7 schijven.
Nou zit ik met het probleem dat de W2K setup aangeeft dat er geen harde schijf aanwezig is.
Deze mededeling verschijnt gewoonlijk wanneer 2K Setup na het laden van de standaarddrivers geen HDD's kan vinden. Dat is dus ná het zgn. F6-gedeelte. Je zou dus controllerdrivers via een flopje moeten laden :)

edit:
Zover kwam je dus geeneens? Sja, ik zou maar eens proberen om eerst een gestripte versie van Win9X te installeren en daarna daarvanuit Win2K te installeren ipv om meteen clean met 2K te beginnen ..
Ik heb eerst de RAID 5 array aangemaakt (writing zeroes), en probeerde met een bootflop en fdisk een nieuwe dos partitie te bouwen.
Maar daar herkent ie ook geen schijven; dat wil zeggen, hij 'hangt' bij 'checking integrity: 0%'
Welke versie van fdisk was dat? Indien geript van een 9X bootflop, probeer dan eens nieuwere versies met Large Disk ondersteuning: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q263044 :)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 25-07-2003 11:06 ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Hoe gebruik ik die fix als ik nergens W9X geinstalleerd heb? :?
NOTE: This hotfix is not designed for 48-bit logical block addressing (LBA) hard disks, and it is not supported on hard disks larger than 137 GB.
Dat stond op die support site.
Maar mijn array is 640GB (eigenlijk 560GB).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

casemodderpoel schreef op 25 July 2003 @ 11:16:
Hoe gebruik ik die fix als ik nergens W9X geinstalleerd heb? :?
Gewoon uitpakken met WinZip en fdisk.98s kopieren/hernoemen naar fdisk.exe :)
casemodderpoel schreef op 25 juli 2003 @ 11:16:
Dat stond op die support site.
Maar mijn array is 640GB (eigenlijk 560GB).
Niet geschoten is altijd mis :)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 25-07-2003 11:33 ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
eeerhm, iets heel anders, als ik naar de 3Ware BIOS ga, staat er achter de array naam: "Init Array (after F8)"
dus ik F8 en rebooten, maar ik heb nou al 88 duizend keer gereboot, maar het staat er nog steeds :X
wat betekent het en hoe kom ik er vanaf?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
wat je misschien ook kan proberen is een "gewoon" IDE schijfje aan de ide-controller hangen, zodat win 2k daarop wil beginnen, dan bij F6 je flop met drivers enz enz...

zou de oplossing niet mogen zijn , maja niet geschoten... ;)

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

casemodderpoel schreef op 25 July 2003 @ 11:40:
eeerhm, iets heel anders, als ik naar de 3Ware BIOS ga, staat er achter de array naam: "Init Array (after F8)"
dus ik F8 en rebooten, maar ik heb nou al 88 duizend keer gereboot, maar het staat er nog steeds :X
wat betekent het en hoe kom ik er vanaf?
Dit betekend dat de Array nog niet helemaal geinitialiseerd is. Dat is normaal gesproken geen probleem en wordt door de raid driver in het OS vanzelf afgehandeld. Het nadeel is dat de array niet redundant is. Wat wel raar is, is dat W2K de array niet ziet :?

Je zou de Array opnieuw kunnen aanmaken of rebuilden. Wacht wel tot de array helemaal geinitialiseerd is voordat je reboot (voor de zekerheid he ;)). Als je in de BIOS zit, staat er dan nog extra text achter de schijven die je in de array hebt gezet?

Verwijderd

heb je nu onder dos geprobeerd een patitie te maken, en daarna wou je w2k gaan insalleren of heb je gelijk geboot van je w2k cd en tijdens de instalatie een partie gemaakt?

anders zou ik dat laaste maar eerst eens gaan proberen, het is vaak zo dat w2k of xp geen arrays herkend. maar je kan daarvoor altijd nod drivers toe voegen.

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
JoetjeF schreef op 25 July 2003 @ 12:18:
[...]

Dit betekend dat de Array nog niet helemaal geinitialiseerd is. Dat is normaal gesproken geen probleem en wordt door de raid driver in het OS vanzelf afgehandeld. Het nadeel is dat de array niet redundant is. Wat wel raar is, is dat W2K de array niet ziet :?

Je zou de Array opnieuw kunnen aanmaken of rebuilden. Wacht wel tot de array helemaal geinitialiseerd is voordat je reboot (voor de zekerheid he ;)). Als je in de BIOS zit, staat er dan nog extra text achter de schijven die je in de array hebt gezet?
maar ik heb 'm wel geinitialiseerd?! hoe kan dat dan?

[ Voor 5% gewijzigd door collission op 25-07-2003 12:59 ]

• VisionMaster
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

hoe installeer je nu die win2k?
Met een cd-rom of bootflop?
Skip het liefst die boot flop en houdt een floppy met 3Ware driver info bij de hand. Met de F6 aan het begin van de setup moet je het kunnen installeren. Werkt het niet dan is je array misschien nog niet helemaal toppie.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Just 2b sure, hoe zijn die schijven gejumperd? Allemaal als Master of Cable Select? Probeer ook eens om Win2K op één HDD aan de 3ware te installeren; op 2 schijven in RAID0; op 3 schijven in RAID5, etc.. Probeer dus eens diverse configs om het e.e.a. uit te sluiten :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 25-07-2003 13:18 ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Het is me gelukt!
Ik heb een ouwe 20Gb schijf gepakt en daar de setup-data opgezet, en daarna de setup 'unpartitioned space' als primaire schijf laten pakken. :)
Ik post m'n vorderingen wel. ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cool :)

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

casemodderpoel schreef op 25 July 2003 @ 13:41:
Het is me gelukt!
Ik heb een ouwe 20Gb schijf gepakt en daar de setup-data opgezet, en daarna de setup 'unpartitioned space' als primaire schijf laten pakken. :)
Ik post m'n vorderingen wel. ;)
Maak je nu 1 partitie van 0,5 TB :P

[ Voor 4% gewijzigd door VisionMaster op 25-07-2003 14:22 ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
VisionMaster schreef op 25 July 2003 @ 14:21:
[...]

Maak je nu 1 partitie van 0,5 TB :P
Ja, 534.225MB om precies te zijn >:)

Partitioneren vind ik niks, met grote schijven wordt de slack ook alleen maar groter. :X

[ Voor 21% gewijzigd door collission op 25-07-2003 14:43 ]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Mooie pc dude...
heb je andere topic ook gelezen. Veel suc6 @ CampZone
Wanneer ben je daar te vinden? hele weekend?

en tja ... slack ;)
Ga je het merken op 0.5 TB aan effetieve ruimte. Dat je het al op 8 disken weet te spreiden moet toch al helpen.
Ps: kan je een paar testjes van je array posten als je klaar bent met een zooi installs?
Ik ben wel benieuwd naar performance tests.
offtopic:
En wil wel eens weten of je doel is om de 0.5 TB vol te krijgen in het weekend want dat duurd nog wel effe met 100 MbE linksje of hebbie een extra nic ergens? Dan kan je fijn met meerdere ip-adressen je shares aanbieden en downloaden.

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
VisionMaster schreef op 25 juli 2003 @ 14:59:
Mooie pc dude...
heb je andere topic ook gelezen. Veel suc6 @ CampZone
Wanneer ben je daar te vinden? hele weekend?
Hele week. ;)
en tja ... slack ;)
Ga je het merken op 0.5 TB aan effetieve ruimte. Dat je het al op 8 disken weet te spreiden moet toch al helpen.
Ps: kan je een paar testjes van je array posten als je klaar bent met een zooi installs?
Ik ben wel benieuwd naar performance tests.
Is best, maar het duurt echt vet lang voordat die setup m'n schijven geformatteerd heeft, hij is nu een uur bezig, en hij is bij 46%. :X
offtopic:
En wil wel eens weten of je doel is om de 0.5 TB vol te krijgen in het weekend want dat duurd nog wel effe met 100 MbE linksje of hebbie een extra nic ergens? Dan kan je fijn met meerdere ip-adressen je shares aanbieden en downloaden.
offtopic:
Ja, dat is m'n bedoeling. >:) En je krijgt jammergenoeg maar 1 lijntje op campzone, dus meerdere nics is nie zo nuttig.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft performance, verwacht daar maar niet teveel van .. Zijn mobo is voorzien van een simpele 32bits/33MHz PCI bus. Met 4 doorsnee disken in RAID5 of 3 stuks in RAID0 trek je de 133MB/s snelle PCI bus allang vol :)

Edit: 1 uur formatteren en nu bij 46% 8)7
Heb je voor een full of quick format gekozen?

Edit2: oh, tijdens de setup B) full format dus :)

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 25-07-2003 15:09 ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
BalusC schreef op 25 July 2003 @ 15:08:
Wat betreft performance, verwacht daar maar niet teveel van .. Zijn mobo is voorzien van een simpele 32bits/33MHz PCI bus. Met 4 doorsnee disken in RAID5 of 3 stuks in RAID0 trek je de 133MB/s snelle PCI bus allang vol :)

Edit: 1 uur formatteren en nu bij 46% 8)7
Heb je voor een full of quick format gekozen?

Edit2: oh, tijdens de setup B) full format dus :)
* collission wacht met smart op PCI-X. :X :X :X
Edit: Dat formateren is wel lekker nuttig als m'n Escalade eerst allemaal nullen naar de hdd's heeft geschreven. |:(

[ Voor 11% gewijzigd door collission op 25-07-2003 15:14 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
als je nou voor 2k3svr was gegaan, daar kun je net als bij XP bij de setup ook quickformatten :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

axis schreef op 25 July 2003 @ 15:21:
als je nou voor 2k3svr was gegaan, daar kun je net als bij XP bij de setup ook quickformatten :)
Ik ben zelf geen voorstandervan quickformat bij RAID array's. Om het simpele feit dat een kleine hapering nog wel eens ondekt kan worden.
Scheelt op de rit

offtopic:
@TS krijg je nog de mogelijkheid tot 1 GB/s NIC aansluitingen? Niet dat je er blij van wordt want je RAID controller trekt de pci bus al naar zich toe bij gebruik.

Ach wees happy dat je een goede NIC in je chipset heb zitten, want anders kan je nog niet de volledige bandbreedte gebruiken en je disken voor gooien en sharen :Y)

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
87%
poehpoeh, duurt wel lang zeg, en ik moet nog naar CZ3

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

casemodderpoel schreef op 25 July 2003 @ 16:21:
87%
poehpoeh, duurt wel lang zeg, en ik moet nog naar CZ3
Woei :D
Suc6 ermee
hahaah vertel nog achteraf hoe het was en of alles lukte met je setup.
btw:
Kan je een HotSpare maken met die Controller?
Is het Hot Swap-able
En hoeveel geheugen heb jij op je controller als cache?

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
VisionMaster schreef op 25 juli 2003 @ 16:53:
[...]

Woei :D
Suc6 ermee
hahaah vertel nog achteraf hoe het was en of alles lukte met je setup.
btw:
Kan je een HotSpare maken met die Controller?
Is het Hot Swap-able
En hoeveel geheugen heb jij op je controller als cache?
1: ja, maar als je alle acht de schijven gebruikt vevalt hotspare
2: het is gelukt, ik typ dit nu op m'n nieuwe systeempje O+
3: weinig, 2 mb geloof ik, maar dat boeit vrij weinig met een gigabyte aan ram

• J27
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43

J27

Jammer,
Ik had gehoopt in dit topic een echte oplossing voor dit probleem te vinden.
Vandaag heb ik een promise RAID controller gekocht die ik in een 3 jaar oude pc wilde installeren, maar ook ik krijg van windows 2003 te horen dat ie de schijf niet herkent ( in de 'bios' van de RAID gaat alles goed ).
En de verschillende fdisk versies werken ook niet goed, die herkennen de 120 GB niet, 50 lijkt maximaal te zijn. ( Dit terwijl mijn werk pc met on board promise raid wel in alle gevallen perfect werkt.)

Zelfs als je een kleine partitie (zeg 2 GB) aanmaakt, dan kun je deze vervolgens niet formatteren in DOS. In alle FAQ en fora word telkens de F6 oplossing aangehaald, maar w2k3 setup zegt al direct dat ie niet kan installen, nog voordat je uberhaupt naar de F6 key kan wijzen...
Een tijdelijke boot hd op je standaar IDE zetten is misschien een oplossing, maar het moet toch beter kunnen, of niet ?

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Hij heeft trouwens de autoexe.bat etc. en het register op die 20GB schijf gezet, dus ik zit er nu permanent aan vast. Maar dat wil ik helemaal niet. :'(

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

bij mij deed het bulden van RAID5 te maken heen -/+ 8 uur geduurt :Z
@ promise sx6000 met 6*WD120GB/8mb

dat heb ik mooi 'snachts laten doen (ik heb ergens gelezen dat i iig erug lang over doet :P )

jah ik heb ook 1 grote partitie van 600GB genaamd R: toepasselijk he? =]

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 26 July 2003 @ 03:57:
Hij heeft trouwens de autoexe.bat etc. en het register op die 20GB schijf gezet, dus ik zit er nu permanent aan vast. Maar dat wil ik helemaal niet. :'(
Waarom niet? Dat is toch veel slimmer (en ook veel sneller). Ook met het ook op beveiliging en sharen. Alle software op je 20gb boot-schijf en alle data op je raidset. Is het slimste wat je kan doen volgens mij.
Ok, je bent je veiligheid van je raid5 kwijt voor je systeem, maar dan heb je wel je data nog, hoef je alleen je systeem opnieuw te installen.

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 09:33:
[...]

Waarom niet? Dat is toch veel slimmer (en ook veel sneller). Ook met het ook op beveiliging en sharen. Alle software op je 20gb boot-schijf en alle data op je raidset. Is het slimste wat je kan doen volgens mij.
Ok, je bent je veiligheid van je raid5 kwijt voor je systeem, maar dan heb je wel je data nog, hoef je alleen je systeem opnieuw te installen.
maar ik wil het op m'n raid array :(
weet iemand hoe ik dit oplos?

• J27

J27

Uit de faq van promise: (http://www.promise.com/su...answer_eng.asp?faq_id=395)

'Issues with partition and format of the array on the FastTrak100, Incorrect Capacity, Bad Reserve Sectors, Software LBA (Third Party Hard Disk Management/Setup Software), Boot & Operating System Issues?
Cause: Incorrect BIOS Settings, PCI SCAN Order, Slot Placement (Boot Device in Slot 1), Possible On-Board SCSI/BIOS Address Compatibility.

Solution: If you have an actual SCSI controller in the system, the computer will attempt to boot from whichever controller is seen first. To get one controller to be seen before another, you must get it’s BIOS to load first. Manipulating the BIOS address that the card is set to use normally does this. However, the FastTrak100 is fully PnP. This means that only the PnP BIOS on the motherboard can control which resources our card uses. In most cases, the PCI slot with the highest priority will be assigned the lowest BIOS address. On most motherboards, the PCI slot with the highest priority is PCI slot #1. Some BIOS have ´´SCAN ORDER TOGGLES´´ that dictate which way they will Scan the PCI Slot/Onboard for Bootable Devices. '

Dit lijkt op het probleem, ik zal vandaag nog wat thingies proberen, zoals alle andere pci's eruitgooien, en mn raid controller (weer) verplaatsen naar een ander slot. verder vond ik bij tom's hardware nog een artikel over raid, waar een paar van mijn problemen bescreven stonden, zoals de afwijkende hd groottes: http://www.toms-hardware....0000329/fastrak66-19.html

• J27

J27

Update: Ok, het bleek dat slot #1 de onderste is boven mn ISA's (ja ja, tis een wat ouder moederbord.) en niet die onder mn AGP (ook weer niet te oud dus).
Onder dos, kon ik nu mn C: iig weer zien, en W2k3 pikt hem nu ook, zodat ik eindelijk eens kan F6-en...

Misschien dat het bij jou (casemodderpoel) ook zou kunnen schelen, om je Escalade te verhuizen naar een ander slot ?

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
J27 schreef op 26 July 2003 @ 17:51:
Update: Ok, het bleek dat slot #1 de onderste is boven mn ISA's (ja ja, tis een wat ouder moederbord.) en niet die onder mn AGP (ook weer niet te oud dus).
Onder dos, kon ik nu mn C: iig weer zien, en W2k3 pikt hem nu ook, zodat ik eindelijk eens kan F6-en...

Misschien dat het bij jou (casemodderpoel) ook zou kunnen schelen, om je Escalade te verhuizen naar een ander slot ?
vandaar dat ie in hetzelfde slot nu perfect werkt?
offtopic:
Alleen ik heb een Sandra-score van 45XXX :X

• J27

J27

Maar hij werkte nog niet als bootschijf (inc autoexec etc) zei je toch?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

casemodderpoel schreef op 26 July 2003 @ 17:55:
offtopic:
Alleen ik heb een Sandra-score van 45XXX :X
Sandra is ruk icm RAID5 configs :)

Gebruik ATTO of IOMeter. Bedenk: bij RAID5 is het normaal dat de writes door de pariteitsberekeningen veel langzamer zijn dan de reads. Hieronder heb je vast een voorbeeldscore van een 5-disk SWRAID5 partitie. Deze backuppartitie is gehuisd op een groep Atlas 15K 18GB U320 SCSI schijven van mijn bak:

Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/ATTO-Atlas15K6-RAID5.gif

De maximumsnelheid qua writes (~75MB/s) komt ongeveer overeen met één Atlas en qua reads (~240MB/s) met drie Atlassen in RAID0 :)

• CrushOne
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

ik heb een 2940uw, een fastrack100, een ultra100 en een sx6000 in mijn 3 jaar oude pc.

Omdat ik het niet in kan stellen in mijn bios (vanwaar hij moet booten) is het een beetje trial en error methode om het te vinden. Uiteindelijk kwam ook ik erachter dat het onderste PCI slot de oplossing was :)
Pagina: 1