Socket A afvijlen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Ik weet niet precies waar ik dit kan vragen, dus vraag het maar in DHOC. Ben nu bezig met een zelfgemaakte waterkoelset. Alleen er is 1 probleem. Het CPU blok is een groot vierkantblok dat precies overal tussenpast op het mobo. Alleen het opstaande randje van de socket (waar het draaimechanisme inzit) is een probleem. Het blok gaat daaroverheen en rust dus daar op en niet op de core. Hij zit dus nu zo'n 2/3 mm erboven.

Mijn vraag is nu omdat ik het waterkoelblok niet kan veranderen, kan ik de opstaande rand afvijlen?
In de opstaande rand zit dus het draaimech. in. Die gaat dus dan stuk, is dit rampzalig?

Kort gezegd, kan ik de cpu nog in de socket gebruiken als dat hele vastklik systeem weg is?

Please zeg dat het kan, anders zijn al die uren van waterkoelblok maken voor niets geweest ;( :'(

En ik had er aan gedacht voordat ik het blok ging maken, maar toch weer vergeten }) :'(

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02 12:50

NEn

Zekersteweten

zal vast wel kunne, zou dan wel eerst de proc in het slot doen, hendeltje dicht, en DAN pas gaan veilen, voorzichtig voor je proc, dat is misschien een extra risico, maar anders heb je kans dat je hem er nooit meer in terug krijgt (het is dan dus kiezen, OF mobo/ OF proc, ik weet niet welk van de 2 duurder is in jou geval :)

Verder moet je uikijken dat je je proc niet core-crushed, maar hoewel je koeler niet op het socet leunt, zal dat wel niet zoveel uitmaken.... lijkt me een mooie missie, en als je er inslaagd zou ik mezelf wel even een klopje op de shcouder geven... Verder veel succes! (bedenk wel dat je je cooler ook nog vast moet maken!)

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Even duur :) 60 euro.

Weet iemand zeker of ik mijn cpu ernog in kan krijgen als ik de socket gedeeltelijk heb weg gevlijld?

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Ja waarom niet? Als je er maar voor zorgt dat je pinnetjes contact blijven maken zonder het mechanisme (ZIF socket) dat daar voor zorgt.
Vrees nu maar gewoon een stuk uit je blok. Lijkt me veel verstandiger.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Dat kan dus niet wat NEn zegt en zoals je al tegen me zei of je vriend ;) :

Het mechanisme dat daarin zit zorgt ook dat die vastklikt. Dus ga je dat wegvijlen, en dat is op zich al een heel werkt ik denk dat het dremelen wordt, dan werkt het klik mechanisme ook niet meer. Het socket zal dan gewoon los gaan, en je processor eruit vallen / geen contact.

En voor je volgende moederbord moet je dan weer je socket slopen. Nah, dit lijkt me geen goed plan. Een nieuw waterblok maken is goedkoper dan een mobo slopen, dit is gewoon zonde :P

edit:
Weet iemand zeker of ik mijn cpu ernog in kan krijgen als ik de socket gedeeltelijk heb weg gevlijld?
Ka dat kan wel, maar of die ook blijft zitten :P

[ Voor 15% gewijzigd door pierre-oord op 25-07-2003 00:11 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• NEn

NEn

Zekersteweten

secondelijm bied missschien uitkomst?

• Disciplus-Simplex

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Als je nu slim bent, leg je een kleine heatspreader van 3 mm op de core en ben je verlost van al je ellende.
RommelID (what's in a name) stuur het geld dat je met deze tip bespaart maar naar een goed doel ofzo :)

[ Voor 33% gewijzigd door Disciplus-Simplex op 25-07-2003 00:16 ]

• Shinji_Ikari
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-12-2024
Is het geen optie om 2/3 mm van je waterblok af te halen op een klein plekje?

• NEn

NEn

Zekersteweten

Jah, maar denk dat je beter je proc kan vastlijmen (samen met het bovenste gedeelte van je socket), zodat het contact blijft, en hij niet "terug/los springt " als je gaat veilen
ik zou niet dremelen, want je hebt over een vijl nog altijd net iets meer controle dat over iets wat met duidenzen toeren per minuut ronddraait....

Je WC-blok (ambi-pur :Y) ) kun je beter niet gaan modden denkik, te grote kans dat je er door heen gaat misschien/veel moeilijker te bewerken...

• Shinji_Ikari
  • Laatst online: 06-12-2024
En als zijn proc dan een keertje dood (kapot :+) gaat, dan is het niet zo hendy dat hij zit vastgelijmd :P

• NEn

NEn

Zekersteweten

Shinji_Ikari schreef op 25 July 2003 @ 00:25:
En als zijn proc dan een keertje dood (kapot :+) gaat, dan is het niet zo hendy dat hij zit vastgelijmd :P
hij heeft waterkoeling, dan gaat je proc toch nie dood B)

anders moet je het ff op een oud (lees: Kapot) moederbord uitproberen, zijn vast nog wel mensen die een kapot socet a mobo hebben liggen thuis (ik)), en die dat zonder veel problemen opsturen, kun je naar hartelust proef-dremelen 8)

EDIT: ok,ok,ok, het heatspreader idee van enkele posts terug is waarsch wel het beste wat je kunt doen, je kunt dan alleen niet zeggen dat je een gedremeld socket hebt :+

[ Voor 15% gewijzigd door NEn op 25-07-2003 00:31 ]

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Ik zou of inderdaad een soort heatspreader gaan gebruiken..
of in je blok gaan weg frasen..

als je het mij vraag kan je beter van het socket afblijven, wat jij omschrijft volgens mij gaat dat armpje daarin, om de cpu vast te zetten,
als je daar 2 a 3 mm vanaf haalt :/ weet ik niet of dat zo'n goed idee is.

Goed kijken van te voren, en als je toch bezig gaat...
gewoon goed mobo en cpu afdekken met iets zodat je die niet kan beschadigen..

maar heatspreaker/frasen in je blok lijkt mij verstandiger

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Verwijderd

8)7 @ NEn
offtopic:
NEn: spoor jij wel?
Aantal posts: 20 zal wel wat verklaren ..........
Zou je iets voorzichtiger met je posts willen zijn? RommelD gaat vast niet zijn proc op z'n mobo lijmen. Maar wat als iemand dat wel van je overneemt en hij verkloot, door jouw 'goede' maar domme advies, z'n spullen? Maak je geen vrienden mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 00:50 ]

• pierre-oord
Leuk idee, wil je je processer lekker koel hebben, ga je er nog een heatspreader tussen zetten 8)7

Maak nou maar gewoon een nieuw waterblok, dit wordt echt niks.

Het stikt hier in het topic wel van nieuwe usertjes, welkom allemaal ;)

edit:
Shinji_Ikari, heel knap hoor dat je iemand kunt quoten :?

[ Voor 13% gewijzigd door pierre-oord op 25-07-2003 10:44 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kun je dat koelbloek echt niet een klein beetje inveilen ? Probeer anders de socket iets in te veilen net zo ver dat de hendelpen niet geraakt wordt en vijl door ook een heel klein beetje in het blok dan moet het wel goed gaan lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat je koelblok zo dun is dat als je een millimeter afvijlt dat ie dan lek is...

• Disciplus-Simplex

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

pierre-oord schreef op 25 juli 2003 @ 10:43:
Leuk idee, wil je je processer lekker koel hebben, ga je er nog een heatspreader tussen zetten 8)7

Maak nou maar gewoon een nieuw waterblok, dit wordt echt niks.
In zijn geval is dat het makkelijkst, nietwaar? Alsof een heatspreader vele graden verschil maakt. Je moet dat processorkoelen niet zo serieus nemen. Doe het omdat je het leuk vind of zeeer extreme situaties wil creeren maar anders is het net als een te dikke uitlaat onder een net iets te goedkope auto.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 11:30

JeroenT

hoi!

Disciplus-Simplex schreef op 25 July 2003 @ 10:52:
[...]

In zijn geval is dat het makkelijkst, nietwaar? Alsof een heatspreader vele graden verschil maakt. Je moet dat processorkoelen niet zo serieus nemen. Doe het omdat je het leuk vind of zeeer extreme situaties wil creeren maar anders is het net als een te dikke uitlaat onder een net iets te goedkope auto.
Amen to that! , Zelfde verhaal waar ik me aan erger is met die voedingen in kleine celeron systemen

"Nee, je moet minstens wel een goede enermax van 550 watt nemen!"

Zucht :z

Verwijderd

Gewoon t blokkie zelf ff bijwerken, zie onderste 2 pics op http://www.westerbaen.cistron.nl/wc/tha_mafkees.htm

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Mmmmm, ben bang als ik voldoende van het blok afschuur om hem te laten passen, het blok lek is :(

Maar kan de socket nou afgevijld worden met verder gebruik van mobo, ja of nee?

Ik zal morgen nog wel effe kijken of ik er niet 3 mm af kan schuren, ik hoop het wel. Anders doen wat Fairy zei, alle 2 een beetje.

Verwijderd

welke mobo heb je het is verschillen sommige hebben een plastic lipje en sommige metaal. eventueel een foto graag

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
MSI k7t266 pro2, via kt266A chipset, en dus een plastice socket.

Verwijderd

aha het lijkt mij niet echt handig om die socket clip behuizing om zo op te noemen te verwijderen omdat daat zet je cpu er mee vast. wat je het volgende kan doen is op je blokje dat vorm in te vijlen of anders een blok kopen.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

ben ik nou de enige die vindt dat 3mm wel een erg groot verschil is :?

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Kijk maar eens als je je CPU koeler eraf haalt wat het verschil in hoogte is tussen de top van de core en de top van je socket opstaande randje.

Verwijderd

dat is bij mij 1a2 milimeter ja, maar je hebt ook mensen die niet kunnen meten :P of mensen die niet zelf een koelblok kunnen bouwen, zoals ik.

Verwijderd

Je moet aan je blok vijlen en niet aan je socket....

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
ik denk dat je het beste niet kunt gaan vijlen...

zou je er geen 3mm dun plaatje onder de koelblok kunnen maken en dan niet op volledige grote van dat ander gedeelte maar iets kleiner zodat dat plaatje wel contact maakt, En dan nog wat koelpasta. zoveel zal dat toch niet in temperatuur schelen?!?!

[ Voor 50% gewijzigd door BlackLion op 25-07-2003 21:41 ]

Verwijderd

Houd je er wel rekening mee dat het vergrendelmechanisme van je socket het kan begeven als je er wat vanaf vijlt?? Als jij je mobo wilt verneuken ga je gang maar ik zou toch ff de frees langs het koelblokje halen.....

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Ik heb zelf wel eens eerder een stuk eraf gesneden met een stanley mes, aangezien ik een P4 koeler erop wilde bouwen die dus niet zo'n inkeping heeft, en dus op de socket leunt, en dus beetje scheef op de pocessor leunt.

Alleen die socket van mij was een converter. Dus deze zat niet direct op het mobo.
Als je er niet teveel af haalt, dan zal die draaimechanisme er ook niet afschieten en heb je toch een stuk of 3 mm van je socket af.

Maar aangezien deze direct op het mobo zit is het toch wel een uitdaging om het er goed afgeveild te krijgen.

Zolang je het draaimechanisme erop laat zitten is er niks aan de hand, afgezien van dat je zowiezo het mobo niet moet beschadigen.

• hensdesk
  • Laatst online: 11-01 14:42
meten is weten!! (8>
meet op hoe ver je koelkanalen van de rand afzitten en kijk hoeveel je van het koelblok af moet halen.
als je ongeveer 2 mm overhoudt is het voldoende.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 23:34

M14

RommelD schreef op 25 July 2003 @ 20:34:
Mmmmm, ben bang als ik voldoende van het blok afschuur om hem te laten passen, het blok lek is :(

Maar kan de socket nou afgevijld worden met verder gebruik van mobo, ja of nee?

Ik zal morgen nog wel effe kijken of ik er niet 3 mm af kan schuren, ik hoop het wel. Anders doen wat Fairy zei, alle 2 een beetje.
Een gemiddeld koelblok heeft een bodem van 5-10 mm dik. En als je geluk hebt, lopen er geen kanalen op het punt waar je je blok iets dunner maakt.

Kortom, dit gaat makkelijk. Het hoeft helemaal niet precies te gebeuren, want het deel wat je wegvijlt maakt geen contact met de cpu.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mijn koelblok steunde na het lappen ook op de socket, dremel erbij gepakt en strookje van het blok afgehaald

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

je kan je socket wel bijdremelen, ik heb het ook gedaan, mijn blok had hetzelfde probleem, en neem van mij aan, je breekt niks ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Ik heb net een oude S370 uit elkaar gehaald en zo te zien kan je er wel een mm afhalen. Alleen niet alles, en je moet eerst het hendeltje naar beneden doen anders sloop je die ook. Succes iig :)

• pierre-oord
Klubbheads schreef op 25 July 2003 @ 13:21:
[...]

Amen to that! , Zelfde verhaal waar ik me aan erger is met die voedingen in kleine celeron systemen

"Nee, je moet minstens wel een goede enermax van 550 watt nemen!"

Zucht :z
Is het hier Die hard of niet??? :Z

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:01

Bob Popcorn

Plop!

Fairy schreef op 25 July 2003 @ 10:47:
Kun je dat koelbloek echt niet een klein beetje inveilen ? Probeer anders de socket iets in te veilen net zo ver dat de hendelpen niet geraakt wordt en vijl door ook een heel klein beetje in het blok dan moet het wel goed gaan lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat je koelblok zo dun is dat als je een millimeter afvijlt dat ie dan lek is...
Ja dat is nou al 2 keer gezegd maar als je even goed leest dan lees je dat er 2/3 mm SPELING tussen zn proc en waterblok zit, je kunt moeilijk koper aan je blok gaan smeren lijkt me 8)7

Kan niet stoppen met ontploffen!

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Ik ga morgen even meten hoeveel speling ik heb. Het blokje is zelf gemaakt uit koper dus wat fabrikanten voor bodems hebben gaat niet op. Hoperlijk kan er wat af.

Ik had het nagemeten en het kwam gelukkig maar op 1 mm. Heb dus met veelschuurgeweld een mm eraf gekregen bij een zijkant. Nu past de koeler weer. _/-\o_ Alleen zit ie nu wel tegen een klein koper spoeltje. Kan ik lijm op het blok smeren aan aanrakende gedeelte van het blok? Lijm geleidt toch niet?

[ Voor 49% gewijzigd door RommelD op 29-07-2003 15:27 ]

Pagina: 1