Ik was op de MAVO altijd wel goed erin -> nog nooit lager dan een 9 gehaald... (ok misschien heeeeeeel sporadisch een 8je...)
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Sjongejonge
Verwijderd
Je hebt 2 dartborden, op de ene (1) staan de getallen:
18, 3, 8,
11, 16 en 5
Op dartbord 2 staan de getallen:
3, 14, 15,
17, 5 en 10
Je hebt 3 pijlen en je moet PRECIES 28 punten bij elkaar gooien. Kan dat lukken en zoja: op welk bord gooi je: 1 of 2?
Verwijderd
Nog een keer dan maar. Mijn oplossing:
Wat zou je zelf zeggen als ik je nu zou vragen welke kant ik op moet?
(als het een T-splitsing is en je wilt alleen weten of je links of rechts moet, dan kan het ook als de mannen alleen ja en nee mogen zeggen, dan vraag je: Wat zou je zelf zeggen als ik je nu zou vragen of ik naar links moet?)
Toch een elegante oplossing, al zeg ik het zelf: je hebt 2 vragen en 3 mannen en je hebt maar 1 vraag en 1 man nodig.
Raadsel:

Er staan twee flats naast elkaar, tegen de flats zijn twee ladders gekruist geplaatst. Ladder (1) is 30 m. lang en ladder (2) is 20 m. lang. De ladders kruisen elkaar op een hoogte van 9 meter.
Wat is de afstand tussen de twee flats?
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
ik heb al een kleine (misschien ietwat warrige) verklaring gegeven voor mijn twijfel hierover.... Je kunt van de persoon die zso af en toe liegt niet bedenken wat hij gaat zeggen...Zeg, ik dacht toch dat ik het raadsel van de drie wijzen al opgelosd had met 1 vraag aan 1 man!!
Als hij de waarheid ZOU vertellen, betekent dat nog niet dat hij dan zegt dat hij dat zou doen. Er valt geen pijl op te trekken.... Anders een goede oplossing verder hoor
ladderprobleem:
de twee ladders hebben een verhouding 2:3 qua lengte. Dat betekent dat de ladder van 20 m voor 2/3 rechts en 1/3 links staat. Voor die van 30 geldt het omgekeerde.
met piet (pythagoras):
De schuine zijde van driehoek 1 is dus 1/3 * 30 = 10. dus de onderste zijde is dan sqrt(10^2-9^2) = sqrt(100-81) = 3
de andere zijde is 2/3 * 20 (=40/3) = 13+(1/3) De ander helft van de afstand is dus sqrt ((13+(1/3))^2-9^2) = 9,83
het totaal is dan dus 3 + 9,83 = 12,83
(ben benieuwd of ik de eerste ben, anders moet ik snel typ- en hoofdrekenlessen volgen... en misschien is dit niet eens het goede antwoord) (oh nee... dit is een edit
Sjongejonge
Verwijderd
Kan je het (dus) ook met de getallen (bord 1):
18, 3, 8,
11, 16 en 21
En op dartbord 2 staan de getallen:
4, 14, 15,
17, 5 en 10
(beetje flauw dat ik er nog een keer mee aankom
Van die vraag klopt toch helemaal nix, stel ik stel die vraag aan diegene die soms liegt en soms de waarheid spreekt...Op woensdag 06 december 2000 19:24 schreef Sandalf het volgende:
Zeg, ik dacht toch dat ik het raadsel van de drie wijzen al opgelosd had met 1 vraag aan 1 man!!
Nog een keer dan maar. Mijn oplossing:
Wat zou je zelf zeggen als ik je nu zou vragen welke kant ik op moet?
(als het een T-splitsing is en je wilt alleen weten of je links of rechts moet, dan kan het ook als de mannen alleen ja en nee mogen zeggen, dan vraag je: Wat zou je zelf zeggen als ik je nu zou vragen of ik naar links moet?)
Toch een elegante oplossing, al zeg ik het zelf: je hebt 2 vragen en 3 mannen en je hebt maar 1 vraag en 1 man nodig.
Hoe kom jij erachter wanneer ie de waarheid spreekt of juist liegt?
Hij kan gewoon de ene keer links zeggen en de andere keer zegt ie gewoon rechts...
Nee de vraag moet ervoor zorgen dat je er zeker van kunt zijn dat een persoon een van die eigenschappen heeft. Met name diegene die soms liegt en soms de waarheid spreekt, als je die eruit kunt filteren, is de volgende vraag in ieder geval niet meer moeilijk...
Maar ja Ik zit al dagen te bedenken welke vraag je kunt stellen zodat je er zeker van bent dat je met een bepaald persoon te maken heb...
Ik hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt, want dit komt natuurlijk mijn werk niet te goede
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
Verwijderd
Hoeveel zijden heeft de figuur die je dan krijgt? Probeer deze op te lossen zonder met schaar, papier en lijm aan de slag te gaan...
Op het tweede dartbord kan het i.i.g. wel: 4, 14 en 10. Bij de eerste dartbord zie ik zo snel geen oplossing...Op donderdag 07 december 2000 09:06 schreef Jarown-TM- het volgende:
Kan je het (dus) ook met de getallen (bord 1):
18, 3, 8, 11, 16 en 21
4, 14, 15, 17, 5 en 10
Verwijderd
18, 3, 8,
11, 16 en 21
4, 14, 15, 17,
5 en 12
Probeer het nu nog maar eens
Je hebt dus 3 pijlen en je moet precies 28 gooien.
Met de toevoeging: je mag maar op 1 en hetzelfde bord gooien...
ik heb maar 1 pijl nodig. bord 2. dubbel 14Op donderdag 07 december 2000 14:53 schreef Jarown-TM- het volgende:
Bord 1:
18, 3, 8,
11, 16 en 21
4, 14, 15, 17,
5 en 12
Probeer het nu nog maar eens.
Je hebt dus 3 pijlen en je moet precies 28 gooien.
Met de toevoeging: je mag maar op 1 en hetzelfde bord gooien...
met 2 pijlen kan het ook. 14 en 14.
met 3 pijlen kan het ook. 14 en mis en 14
of 12, 12, 4 *zucht*
bord 1 zie ik ff niks gebeuren..
Verwijderd
Het idee was inderdaad 2x14 gooien en de andere mis.
[vb-code]
Private Sub Command1_Click()
Const intEindUitkomst = 28
Const intAantalNummers = 6
Dim intGetal(intAantalNummers) As Integer
intGetal(1) = 4
intGetal(2) = 14
intGetal(3) = 15
intGetal(4) = 17
intGetal(5) = 5
intGetal(6) = 12
Dim i As Integer, j As Integer, k As Integer
For i = 1 To intAantalNummers
For j = 1 To intAantalNummers
For k = 1 To intAantalNummers
If intGetal(i) + intGetal(j) + intGetal(k) = intEindUitkomst Then
MsgBox "Gelukt: " & intGetal(i) & ", " & intGetal(j) & " en " & intGetal(k) & ".", vbInformation, "Dartprobleem"
Exit Sub
End If
Next k
Next j
Next i
MsgBox "Niet mogelijk.", vbExclamation, "Dartprobleem"
End Sub
[/vb-code]
Verwijderd
Het is 20 centimeter lang {NIET GELIJK SCHREEUWEN IK WEET HET}
en het woont in het bos en snuift de hele dag cocaïne...
Door de vele discussies bij ons op school hebben X-terminator en ik er maar een progje voor geschreven en de kans is inderdaad 2/3Antwoord op: Drie Deuren...
Bij deze puzzel moet je vooral niet proberen om je intuïtie te gebruiken, maar laat je vooral leiden door je gezonde verstand.
De kans dat je eerste keuze voor een deur correct was, is 1/3. Dus de kans dat je eerste keuze fout was is 2/3. En dus is de kans dat één van de overgebleven twee deuren correct is ook 2/3. Met de hulp van de quizmaster kun je er achter komen welke van de overige twee deuren incorrect is (hij weet namelijk achter welke deur de prijs zit, en dus is hij in staat om één van de twee overgebleven deuren open te maken waar de prijs zeker niet achter zit). Nu weet je dus ook achter welke van de overgebleven deuren de prijs nog wel kan zitten, met een kans van 2/3!
Conclusie: Je moet zeker van deur wisselen, want daarmee verdubbel je je kansen!...
Het programma
loopt een man langs een diep ravijn, en hij wil naar de overkant.
komt ie bij een brug. bij die brug staat een bord.
op dat bord staat een text:
WAARSCHUWING
er kan maar 1 persoon tegelijk over deze brug !!!
hij kijkt om zich heen, en hij is echt in zijn eentje.
hij loopt de brug over en halverwege stort de brug in.
man dood.
Hoe kan dit
de brug was oud en vesleten
het bord hoort bij een ander brug te staan
mogelijkheden genoeg
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
Nee, je bent de belangrijkste vergeten:Op vrijdag 08 december 2000 00:07 schreef schizofreen het volgende:
de maker van de brug was een leugenaar
de brug was oud en vesleten
het bord hoort bij een ander brug te staan
mogelijkheden genoeg
Een gewaarschuwde man telt voor twee
"Ach, onderhand heb ik wel wat gespaard. Daar gaan we dan in robe ergens gezellig van eten. Gebraad, sla, appelmoes, een fles koele witte wijn of retsina en koffie uit een samovar. Ken je dat? Heel Amsterdam zit er. Da's toch kostelijk? En je auto raak je vlot en breed kwijt naast de wolfabriek."
Vind 14 landen.
"Relax. Ontspan je. Zo, ja. Pantser jezelf tegen stress. Ach, in alle beroepen heb je die heibel. Giet gewoon wat olie op de golven, doe de kleine Noor weg en wip er uit voor een week. Niet naar Belfast natuurlijk: de I.R.A. kidnapte daar gisteren Sir Andrew Birman nog. Nee, dan eerder naar Hong Kong. Overal rondneuzen met de vrienden: Jan en Pol en Kor e.a. En niet te vergeten met Carla! O, stom van me, sorry. En als je terugkomt ben je vast niet meer spierwit. Al iets geboekt?"
Vind 16 steden.
"Let eens op hoe Tobber lijnrecht door de wei, over die twee bruggen, naar de beek bij het bos loopt! Daar delft hij een kuiltje tussen de brem en kijkt wakend rond met zijn trouwe hondenogen. Trots loopt hij dan naar huis, met zijn vieze poten breed over mijn mooie kleed. Stomme Tobber! Waarom? Dààrom. Een echte reden heeft zo'n beest zelden, en ook geen interesse. Nee, zolang als ik hem maar verwen en uitlaat vindt hij het wel goed."
Vind 20 Lichaamsdelen.
"Henri beweert, dat alle versleten en aftandse robots in een grote ton genageld zijn, en van héél hoog en met veel lawaai terug naar omlaag moeten worden gegooid. Enkel en alleen al voor die arme vaders en moeders en kinderen, zij die van ellende en het krakeel niet meer kunnen slapen. Is het geen schandaal?, ik vind van wel!"
Verwijderd
Ik kwam er niet helemaal uit, dus maar even nieuw leven in dit raadsel blazen.Op vrijdag 01 december 2000 15:08 schreef Sandalf het volgende:
Een leuk kabauterraadsel dan maar, (staat ook bij de topic kabouterraadsel).
Een groep van n kabouters met witte en zwarte mutsjes staat bij een boze tovenaar. Geen van de kabouters ziet zijn eigen muts, en alle kabouters zien alle mutsten van alle andere kabouters. Ze mogen niet praten. De tovenaar zegt dat hij ze zal laten gaan als alle kabouters met een witte muts hun hand opsteken. Als een kabouter met een zwarte muts zijn hand opsteekt, zullen alle kabouters sterven. De kabouters zijn heel slim en weten van elkaar dat ze elke seconde een beslissing nemen of ze wel of niet hun hand zullen opsteken.
Wat moeten de kabouters doen om te overleven?
Als er precies evenveel witte als zwarte mutsjes zijn, dan is het niet zo moeilijk.
Éen kabouter kijkt ff rond, ziet bijvoorbeeld 50 zwarte en 49 witte mutsjes, en weet dus dat hij zelf een witte muts op heeft. Dat doen ze vervolgens allemaal, en tadaa! problem solved.
Als die wit-zwart verdeling niet vaststaat wordt het een stuk moeilijker...
Als alle kabouters in een kring gaan zitten dan ziet één kabouter (noem hem bijvoorbeeld: Paulus) in ieder geval 1 zwart mutsje. Hij weet niet wat voor kleur muts hij zelf op heeft, maar hij weet wel dat de zwart-gemutsten hun hand niet mochten opsteken. Als gevolg hiervan kan hij opstaan en ergens anders gaan zitten.
Heeft hij zelf nu een witte muts op dan zal de volgende kabouter (noem hem bijvoorbeeld: Plop) uit de groep náást hem willen gaan zitten, heeft Paulus een zwarte muts op dan zal Plop ergens anders gaan zitten. Komt er een kabouter met een zwarte muts (Spillebeen bijvoorbeeld)naast Paulus zitten (weet hij veel) dan zal Paulus wederom opstaan om ergens anders te gaan zitten. Paulus weet door deze actie in ieder geval zeker dat híj een wit mutsje draagt, en Spillebeen weet als consequentie dat hij een zwarte opheeft, en kan dus weer bij de grote groep gaan zitten.
Op deze (okee, omslachtige) manier zullen op den duur alle wit-gemutste in één groep zitten en na verloop van tijd, als er dus niemand meer opstaat om van plaats te verwisselen, hun hand op steken...
Maar of deze redenatie klopt
1. Dieren:
* hond
* paard
* beer
* neten
* aap
* koe (
* fret
* varken
* lam
* das
* os
* tor
* vlo
* ree
* wolf
Landen:
* Spanje
* Japan
* China
* Belgie
* Noorwegen
* Peru
* Irak
* Iran
* Birma
* Kongo
* Polen
* Korea
* Laos
* Italie
Sjongejonge
Shit dit sloeg echt nergens meer op... Nevermind...
Nou hij zat in zijn Eendje, dat is een auto en dat was te zwaar.hij kijkt om zich heen, en hij is echt in zijn eentje.
hij loopt de brug over en halverwege stort de brug in.
man dood.
Hoe kan dit ?
Verwijderd
Ready?
Als hij open is, is hij dicht.
Als hij dicht is, is hij open.
Als hij open is, is hij hard.
Als hij dicht is, is hij nat.
Wat word door bovenstaande beschreven...
Verwijderd
Een brug is niet nat als hij dicht is, tenzij het regent...
GRT
Verwijderd
Je idee (als ik het goed begrijp) leidt wel tot een oplossing, maar is echt niet de juiste oplossing van het raadsel...
Ik heb er echter 2 fouten in kunnen ontdekken:
1) Het in een andere groep gaan zitten als je een zwart mustsje ziet en dat alle andere kabouters weten waarom jij dat doet, is communiceren en dat mag niet.
2) De kabouters zijn niet genummerd, ze weten dus niet wie 'de volgende' is die moet beslissen of ie in de andere groep gaat zitten. Dus je kunt wel zeggen dat alle kabouters met een bepaalde eigenschap iets moeten doen, maar niet dat ze een voor een moeten kiezen, om iets te doen.
Het werkt geloof ik wel. Stel bijv. er zijn 3 kabouter met een zwart mutsje. Een voor een gaan alle kabouters in een andere groep, tot er maar 1 over blijft. Die heeft een zwart mutsje.
Dus je hebt een andere groep met 2 zwarte mutsjes. Daaruit gaat weer iedereen switchen (naar een 3e groep neem ik aan??) op 1 kabouter na die een zwart mustje heeft. Zo kun je idd na 3 keer dit toepassen, 3 groepen van 1 kabouter met een zwart mutsje krijgen en 1 groep met alleen witte mutsjes.
Maar zeg nou zelf, als er nog 2 over zijn met een zwart musje in een groep, dan is het in een andere groep gaan zitten, toch echt een vorm van zeggen tegen de andere kabouter: Jij hebt een zwart mutsje, en dat mag niet.
Hint:
Je kan volledige inductie gebruiken.
Hier komt ie: Hoe plaats ik 8 koningen op een schaakbord zodat ze elkaar niet kunnen slaan? (er zijn 92 mogelijkheden, dit is inclusief de spiegelingen. Er zijn er 12 uniek als ik me goed herinner)...
Heb vroeger op de C64 eens zo'n progje geschreven om dat uit te rekenen voor verschillende bordgroottes... bv 5x5, 6x6, 7x7 etc.... Gelukkig ging het op de 386 toen een stuk sneller dan de C64....
Maar misschien is er nu iemand creatief met VB ofzo.... Zal eens kijken of ik een C veriant onder Linux kan maken....
Nog een leuke link gevonden met wat meer info + een leuk java applet om het zelf te proberen: http://www.math.utah.edu/~alfeld/queens/queens.html
Verwijderd
Het feit dat Paulus alleen Plop met een wit mutsje ziet en voor de rest alleen maar zwartgemutste kabouters, terwijl Plop niet zijn hand opsteekt leidt bij hem tot de conclusie dat hij zelf ook een wit-mutser moet zijn.
En zo verder redeneren. Na verloop van tijd steken alle witgemutsten tegelijkertijd hun handje op
Verwijderd
die ene piramide heeft 8 zijden, het regelmatig viervlak heeft er 6. Samen dus 14. twee driehoekige vlaken vallen op elkaar, dus die 6 zijden worden dubbel gebruikt. Dan houd je er 14-3=11 zijden over. Helemaal uit het hoofd, geen schaar gebruikt.
Verwijderd
Het spijt me dat ik niet duidelijker was... het is een oplossing van het probleem zoals ik dat stelde, maar dit was niet helemaal de bedoeling... met "zijden" bedoelde ik namelijk niet "ribben" maar "zijvlakken".die ene piramide heeft 8 zijden, het regelmatig viervlak heeft er 6. Samen dus 14. twee driehoekige vlaken vallen op elkaar, dus die 6 zijden worden dubbel gebruikt. Dan houd je er 14-3=11 zijden over. Helemaal uit het hoofd, geen schaar gebruikt.
Waarvan de piramide er dus 5 heeft en het viervlak 4.
Verwijderd
Aangenomen dat het tellen van n kabouters n-1 seconden duurt en ze iedere seconde een beslissing maken, dan kost het 2 wit gemutste kabouters, als de rest zwarte mutsjes opheeft, 1 seconde wachttijd op een mogelijke handopsteking van die andere witte (voor als er maar 1 witte tussen zat) en zullen ze in de volgende seconde beide hun hand opsteken.[...]
Een groep van n kabouters met witte en zwarte mutsjes staat bij een boze tovenaar.
[...]
De kabouters zijn heel slim en weten van elkaar dat ze elke seconde een beslissing nemen of ze wel of niet hun hand zullen opsteken.
Bij k witgemutste kabouters zullen de witmutsers k-1 seconden wachten op een handopsteking van die groep, daarna zal de volledige groep witte mutsen hun hand opsteken.
'na verloop van tijd' is dus n-1 seconden om te tellen + k-1 seconden om te redeneren.
Hebbik t goed, hebbik t goed??
Stel de vraag "Ben jij Diophantus"
nu zijn er 2 situaties:
Pythagoras zegt ja
Euclides zegt nee
Diophantus zegt ja
of
Pythagoras zegt ja
Euclides zegt nee
Diophantus zegt nee
Als er dus 2 mensen ja zeggen MOET degene die nee zegt dus Euclides zijn, en als er 2x nee gezegd word MOET degene die ja zegt Pythagoras zijn...
Als 2e vraag stel je aan Pythagoras "waar moet ik niet heen" of aan Euclides "Waar moet ik heen"
En TADAA!!! JE BENT ER!!!
jaja, ik ben wel goed
(Kan iemand ff zeggen of het klopt?)
Verwijderd
Zal je net zien dat Pythagoras zijn hand opsteekt en Diophantus er ff geen zin in heeftOp woensdag 13 december 2000 04:05 schreef -BrZ- het volgende:
dan stel je de vraag, "kan diophantus ff zijn hand in de lucht steken" of iets dergelijks
Verwijderd
Als het mag (ik vind dat hand opsteken wel sterker dan de naam vragen) van de regels (weet iemand die?) dan heb je volgens mij wel de oplossing te pakken.
In dat geval: gefeliciteerd
da's geen wezenlijk verschil met mijn oplossing (van de 1+1 =? vraag...)Stel de vraag "Ben jij Diophantus"
nu zijn er 2 situaties:
Pythagoras zegt ja
Euclides zegt nee
Diophantus zegt ja
of
Pythagoras zegt ja
Euclides zegt nee
Diophantus zegt nee
Sjongejonge
uhmm... nu je het zegtOp woensdag 13 december 2000 14:26 schreef Yan Grange het volgende:
[..]
da's geen wezenlijk verschil met mijn oplossing (van de 1+1 =? vraag...)
Maar het klopt dus wel