• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
Omdat de oude een beetje vol begint te raken, en steeds verwarrender omdat alles door elkaar geantwoord word, een nieuw topic.

'k begin met een simpele.

2 mensen houden een weddenschap. De ene begint 50 meter voor de finish, en de andere 40 meter voor de finish. Persoon #2 heeft dus 10 meter voorsprong (DUH :P)

Het gaat erom wie het eerst bij de finish is, ze gaan alle 2 met exact dezelfde snelheid.
Er is maar 1 regel: Elke keer als er 50% van de nog te lopen afstand gelopen is, moeten ze 1 keer in hun handen klappen.

Wie komt er het eerst aan bij de finish?

Verwijderd

rolandketel:

ze komen geen van beide ooit aan. Steeds vaker moeten ze in hun handen klappen, en steeds mogen ze minder ver lopen voordat ze weer moeten klappen... Dat laatste eindje leggen ze nooit af.
Wel kunnen ze de finish tot op oneindig dicht benaderen.

• Baxlash
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
haha dacht ik het niet...
captain weer ;)

je ben dr goed in :P

ach... iemand anders nog wat raadsels, die captain niet kent >:)

Verwijderd

deze is wel erg makkelijk hoor.

• Baxlash
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Topicstarter
i know ;)

maar alle goeie die ik kon bedenken zijn al gesteld :(

ach ik moest toch wat om te beginnen...

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ze komen wel aan...
Als je ergens naartoe loopt, loop je ook steeds de helft en toch kom je aan. :?
Onduidelijk? een voorbeeld: Je wil 4 meter afleggen. Je besluit om eerst de helft te lopen, er blijver dus nog 2 meters over. Hievan wil je weer de helft afleggen, er blijft dus 1 meter over.
Volgens de redenatie van Proton zou je nooit ergens arriveren wanneer je steeds de helft doet, maar als je naar een bepaalde plaats loopt, leg je (onbewust) steeds de helft, de helft van de helft, de helft van de helft...enz. af. Maar iedereen is nog aangekomen.
De mannen lopen dus al klappend over de streep, de 40-meter-man eerst... :?

Always outnumbered, never outgunned!

Verwijderd

Nog ff over die rode en groen puntmutsen:

In het begin kan het nog:

Bij 2 groene mutsen vertrekkenze de 2e dag bij 3 de 3e dag, maar zo kan je niet oneindig door blijven redeneren.

Als er bijvoorbeeld 10 groene mutsen zijn, dan kan je vannuit 1 groene muts uitgaan:
Hij stelt dat als hij een rode muts is wat dan de opties zijn, deze kan dan vannuit 1 willekeurige ander puntmuts uitgaan wat hij denkt. Dus volgens mij kan je maar 2 keer doorredeneren. Bij 2 is het niet moeilijk, bij drie moet er al 1 gaan doorrederen, bij 4 kan er 1 denken dat als er 3 zouden zijn dan zouden de 3e dag vertrekken. Maar bij 5 of 6 groene mutsen houdt het al op denk ik.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Keize001: Ze moeten eerst wel oneindig vaak in hun handen klappen. Dat kost oneindig veel tijd.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• MicroWhale
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

Er zijn twee ruimtes, die zijn verbonden met elkaar door middel van een hal. De ruimtes zijn zo gepositioneerd dat je als je in een van de ruimtes staat je de andere absoluut niet kan zien. In ruimte 1 hangt een lamp. In ruimte 2 staan 3 schakelaars waarvan er maar 1 verbonden is met de lamp. Je mag een keer gaan kijken of de lamp brandt. Hoe weet je welke schakelaar het is?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

De andere schakelaars zijn waarschijnlijk van lampen in ruimte 2 dus ff checken welke dat zijn dan blijft er 1 over probeer deze dan en ga kijken. Of is dit te simpel. :)

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

In ruimte twee zijn alleen 3 schakelaars. (ook geen draden zichtbaar ofzo)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Keizer
  • Niet online
Op woensdag 29 november 2000 11:50 schreef Lord Daemon het volgende:
Keize001: Ze moeten eerst wel oneindig vaak in hun handen klappen. Dat kost oneindig veel tijd.
Maar ze hoeven niet te stoppen om in hun handen te klappen! :)
Ze lopen klappend over de finish!

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 12:35 schreef Logos het volgende:
In ruimte twee zijn alleen 3 schakelaars. (ook geen draden zichtbaar ofzo)
Ja, maar je probeert ze gewoon 1 voor 1 en als er bij de eerste een lamp in de kamer aangaat waar je staat dan is het die niet. Zo ga je door tot je er 1 over hebt.

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Centurion....... Niet grappig. 2 schakelaars zijn verbonden met niks en 1 schakelaar is verbonden met de lamp in de andere kamer.

Ik weet niet waar dit voor jou voer voor is, maarja... ;)

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Je zet eerst schakelaar 1 ff aan en dan weer uit en dan zet je schakelaar twee ff aan en die laat je aan :)
Je gallopeerd naar het lampje, brandt hij dan is het dus twee!, is hij uit en koud dan is het dus 3, is hij warm en uit dan is het schakelaartje een :)

Hebbie ook moeilijke raadsels >:)

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Eerst zet je schakelaar 1 aan, en die laat je een uur aan of zo. Daarna zet je 1 weer uit, en zet je 2 aan, en ga je kijken. Als de lamp aan is, is het dus schakelaar 2, alstie uit is ga je aan de lamp voelen. Als hij warm is, is het dus schakelaar 1, zoniet dan was het 3.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

He Keize! Niet vals spelen! Ze moeten wel stoppen om te klappen hoor...

LD

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Je zet de eerste twee schakelaars om, je laat ze een tijdje aan staan. Daarna zet je schakelaar 1 uit. Je loopt naar de 1e kamer, is de lamp aan dan is het schakelaar 2. Is de lamp uit maar nog warm: schakelaar 1! Is de lamp uit en koud schakelaar 3!

Opgelost!

O sorry, ik zie net dat al iemand anders zo geniaal is geweest. Sorry

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Bravo!!!

Verwijderd

- Kun je 5 opeenvolgende dagen noemen waar geen A inzit.

- Een vader en zijn zoon zitten samen in de auto. Opeens doen de remmen het niet meer, kortom vader rijdt frontaal tegen een vrachtwagen en overlijdt terplaatse. De zoon gaat met gillende sirenes naar het ziekenhuis. Daar aangekomen zegt de chirurg: 'Ik kan deze jongen niet opereren, het is mijn zoon.'

Hoe kan dat?

- Er staan zes kinderen bij Zwarte Piet.
Hij heeft een zak met pepernoten en zegt dat alleen als er nog een kindje bijkomt hij iedereen evenveel pepernoten kan geven. Het aantal pepernoten in zijn zak is wel deelbaar door 1, door 2, door 3, door 4, door 5 en door 6, maar dan houdt hij altijd een pepernoot over. Alleen als hij het kan uitdelen aan zeven kinderen gaan de pepernoten schoon op. Hoeveel pepernoten zitten er in de zak van zwarte Piet?

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

chirurg=mamma?
7*6=42?

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
91 pepernoten

Verwijderd

Ik kwam de volgende tegen op internet, de oplossing ben ikzelf nog aan bedenken.

Raadsel 1. Raadselman

Vanuit mijn platina toren kan ik het witte ivoor zien glinsteren aan de horizon. Vanwege jullie veel belovende website (in mijn platina toren heb ik ook internet), had ik vanmorgen het plan opgevat om jullie eens in vlees en bloed op te gaan zoeken. Zoals jullie echter wel weten is er geen touwbrug tussen onze twee torens dus ik besloot om te gaan lopen. Echter, eenmaal beneden aangekomen kon ik jullie toren niet meer zien dus moest ik maar op mijn gevoel ergens naar toe lopen. Na enige tijd gelopen te hebben kwam ik aan op een t-splitsing. Natuurlijk stond er geen richtingaanwijzer (die was door practische philosofen vernield) en ik had ook absoluut geen idee meer waar ik heen moest.
Zowaar, daar kwam de welbekende tweeling aan! Bob liegt altijd (hij is op Creta geboren) en Rob spreekt altijd de waarheid (hij zei zo'n 2500 jaar geleden dat alle Cretenzen liegen). Zij wisten beiden de weg en desondanks het feit dat ik maar 1 vraag mocht stellen, was ik even later weer op pad. Op de goede weg wel te verstaan.

Da's makkelijk dacht ik, zo red ik het wel. Niets bleek minder waar. Weer kwam ik aan op een t-splitsing en wederom was er geen richting aanwijzer. Gelukkig kwamen er drie wijsgeren aan; Pyhtagoras, Euclides en Diophantus.
Pyhtagoras had net ontdekt dat wortel-2 irrationeel is en probeerde dit zo goed mogelijk te verbergen; hij zou altijd liegen. Euclides had net het derde boek van de Elementen voltooid en was nog zo onder de indruk van zijn eigen intellect dat hij alleen maar de waarheid sprak. Diophantus was echter niet zo simpel, hij wist dat
Pierre de Fermat zijn net geschreven boek zou lezen en met een kleine opmerking de hele wereld zou verwarren. Arme Diophantus was daardoor zo in de war, dat hij de wispeltuur bleek en dus soms ware dingen en soms foute dingen zei. Ik had ze nog nooit gezien en wist niet wie wie was. Zij wisten alledrie de goede
weg en zoals jullie wellicht al vermoeden, nadat ik TWEE vragen aan ze had gesteld, dacht ik dat rechts de goede weg was. Helaas, ik loop hier nog steeds in de woestenij en volgens mij had ik toch naar links gemoeten.
Weten jullie echter welke TWEE vragen ik had kunnen stellen zodat ik WEL de goede weg was ingegaan?

Verwijderd

Simkin: Mamma is goed, maar 42 is fout en 91 is ook fout.

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
een december, twee december, drie december, vier december, vijf december :? Of was dit niet de bedoeling :)

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Verwijderd

721 pepernoten

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Neehjoh 420 pepernootjes :)

Verwijderd

721 zou idd wel kunnen, maar er is nog een kleiner getal wat kan, 420 is niet goed.
Maar 721 reken ik wel goed voor deze keer ;)

LOL--> 1 December, 2 December, 3-, 4- en 5 December:
Dit zzou idd ook kunnen, maar er zijn nog vijf andere dagen waar geen maanden in voorkomen.

Verwijderd

Ow, ik had gewoon (2*3*4*5*6)+1 gedaan. Maar blijkbaar zijn er ook kleinere getallan. Wat is de kleinste?

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Raadsel 1. Raadselman:

Jij bent niet Euclides?
Euclides kan hier geen ja op antwoorden, omdat dat een leugen zou zijn en hij spreekt altijd de waarheid.
Pyhtagoras kan hier geen ja op antwoorden, omdat hij dan de waarheid zou spreken, terwijl hij nooit de waarheid spreekt
Alleen Diophantus kan hier ja op antwoorden, want hij spreekt soms de waarheid.

Degene die hier ja op heeft geantwoord is dus Diophantus.
Richt je nu op een van de andere twee en stel de volgende vraag aan een van hen:
Wat zou de andere wijsgeer antwoorden als ik vroeg welke kant de toren op is?
En vervolgens de andere richting kiezen.
Als de man de waarheid zegt, zal hij de verkeerde richting aanwijzen want dat zou diegenen die altijd liegt ook doen
Als de man een leugenaar is, zal hij ook de verkeerde richting aanwijzen want anders zou hij de waarheid spreken.
Ze wijzen dus allebij de verkeerde weg aan.

Give me more!!
Meer raadsels plz :)

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Verwijderd

De kleinste die ik kon vinden is 301.
Die raadselman hierboven ziet er aardig goed uit.
Ik ga nu naar huis en vertel morgen wel wat de oplossing van die opvolgende dagen is. Hij is wel superflauw.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Uhh 420 voldoet aan alle deelfactoren
420:7=60
420:6=70
420:5=84
420:4=105
420:3=140
420:2=210

Mischien dat er ook nog een lagere waarde klopend is, maar 721 is dat dus zeker niet :(

301 komt met 2,3 en 5 op een breuk uit is dus fout

Verwijderd

Hee pico, je begrijpt hiet niet :-)
Toen er nog 6 kinderen waren moest er telkens een (1) pepernoot overblijven. Anders is het wel erg makkelijk.

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 15:59 schreef picobyte het volgende:
Uhh 420 voldoet aan alle deelfactoren
420:7=60
420:6=70
420:5=84
420:4=105
420:3=140
420:2=210

Mischien dat er ook nog een lagere waarde klopend is, maar 721 is dat dus zeker niet :(

301 komt met 2,3 en 5 op een breuk uit is dus fout
Je moet er wel rekening mee houden dat hij als hij het door bijv. 5 deelt dat hij er dan 1 overhoudt.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Yep, kwas wat te snel met lezen :)

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Op woensdag 29 november 2000 13:58 schreef Centurion het volgende:
- Er staan zes kinderen bij Zwarte Piet.
Hij heeft een zak met pepernoten en zegt dat alleen als er nog een kindje bijkomt hij iedereen evenveel pepernoten kan geven. Het aantal pepernoten in zijn zak is wel deelbaar door 1, door 2, door 3, door 4, door 5 en door 6, maar dan houdt hij altijd een pepernoot over. Alleen als hij het kan uitdelen aan zeven kinderen gaan de pepernoten schoon op. Hoeveel pepernoten zitten er in de zak van zwarte Piet?
Deze klopt niet, want welke getal ik ook door 1 deel ik houd nooit 1 pepernoot over :? :P

• Commander Zulu
180 is deelbaar door 1, 2, 3, 4, 5 en 6.
181 is deelbaar door 7.

• Rhythmic
  • Laatst online: 07-10-2025
Het flauwe 5-dagen-zonder-a-antwoord:

Eergisteren, gisteren, heden, morgen en overmorgen :?

En om mijn schaak-raadsel niet in het afgesloten topic te laten overlijden:

Schaakprobleem #2

Hoeveel koninginnen heb je minimaal nodig om alle velden op het bord tegelijkertijd aan te vallen, en hoe staan ze dan opgesteld?

(hierbij mogen koninginnen uiteraard wel zo staan dat ze elkaar aanvallen)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Op woensdag 29 november 2000 11:28 schreef Centurion het volgende:
Nog ff over die rode en groen puntmutsen:

In het begin kan het nog:

Bij 2 groene mutsen vertrekkenze de 2e dag bij 3 de 3e dag, maar zo kan je niet oneindig door blijven redeneren.

Als er bijvoorbeeld 10 groene mutsen zijn, dan kan je vannuit 1 groene muts uitgaan:
Hij stelt dat als hij een rode muts is wat dan de opties zijn, deze kan dan vannuit 1 willekeurige ander puntmuts uitgaan wat hij denkt. Dus volgens mij kan je maar 2 keer doorredeneren. Bij 2 is het niet moeilijk, bij drie moet er al 1 gaan doorrederen, bij 4 kan er 1 denken dat als er 3 zouden zijn dan zouden de 3e dag vertrekken. Maar bij 5 of 6 groene mutsen houdt het al op denk ik.
tuurlijk niet
stel 10 groene mutsen!
een kabouter ziet er negen
denkt dat er negen kunnen zijn
gaat na dag 1 niet weg

ziet er de volgende dag weer negen
hij denkt dat de andere 9 kabouters het nog niet door hebben en wacht
gaat weer niet weg
zo gaat het door tot de 9de dag
dan weet hij(en alle andere groene mutsen) dat er nog een tiende muts is en dan gaan ze met zijn allen weg

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Keizer
  • Niet online
Oke, nieuw raadseltje...
Een muis besluit om de wereld om te lopen. Hij begint en eindigt op hetzelfde punt. Aan z'n staart een belletje dat elke seconde geluid maakt. Elke keer wanneer de muis het geluid hoort, verdubbelt hij z'n snelheid. Z'n beginsnelheid is 2 meter per seconde.
Met welke snelheid passeert hij de finish? *D

Verwijderd

Het is natuurlijk flauw om een trial and error scriptje te schrijven...

Wis/natuurkundig oplossen dus:
Je wilt de tijd weten, om zo te zien hoevaak hij zijn snelheid heeft verdubbeld.

Omtrek aarde = 40840704,5 (tnx binas!)
40840704,5=vt
v(t)=v(0)+at
dus: v(t)=2+2vt

Nee, dit is lekker, een droste-effect in een functie :P.

Uhm, ik heb nu 50* iets ingetikt en weer weggehaald, maar nu bedenk ik iets leuks:

v=2^t *D.

40840704,5=(2^t)t
Ik heb geen flauw idee hoe je dit mag vereenvoudigen, maar in principe staat het antwoord er. Nu klooien op de Ti83, en hopen dat het goed gaat :P:

0=(2^t)t -40840704,5
x=1,77 <-- jahoor, vast. Klote-rekenmachine :P.

Wie weet hoe hij moet omgaan met logaritmes etc, en vereenvoudigd de bovenstaande functie eventjes zo dat we de tijd weten? Dan is het een kwestie van de functie v=2^t oplossen, en je bent klaar...

Ik zal eens naar mijn wiskundeleraar gaan.

• Het
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

Jij bent niet Euclides?
Euclides kan hier geen ja op antwoorden, omdat dat een leugen zou zijn en hij spreekt altijd de waarheid.
Pyhtagoras kan hier geen ja op antwoorden, omdat hij dan de waarheid zou spreken, terwijl hij nooit de waarheid spreekt
Hij kan liegen, maar hij kan net zao goed nee zeggen... toch?
(hij spreekt of de waarheid of hij liegt,. Als hij ja zegt liegt ie, dat zou heerlijk zijn want dan zou het allemaal kloppen , maar als hij opeebns zin krijgt om de waarheid te spreken zeggen ze alledrie nee...)

Sjongejonge

Verwijderd

Oplossing schaakprobleem 2:

gewoon 8 op een rijtje?

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 19:45 schreef basiep het volgende:

[..]
tuurlijk niet
stel 10 groene mutsen!
een kabouter ziet er negen
denkt dat er negen kunnen zijn
gaat na dag 1 niet weg

ziet er de volgende dag weer negen
hij denkt dat de andere 9 kabouters het nog niet door hebben en wacht
gaat weer niet weg
zo gaat het door tot de 9de dag
dan weet hij(en alle andere groene mutsen) dat er nog een tiende muts is en dan gaan ze met zijn allen weg
Leg dan is uit waarom de 10e dag er 10 vertrekken, en niet zo'n waazig doorredeneer verhaal dat er de 9e dag niemand vertrekt, dus zal ik ook wel een groene puntmuts hebben.
Bij 2 of gaat dat idd nog wel maar als jij met meerdere staat zeg 10 dan weten ze na 5674 dagen nog niet dat er in totaal 10 zijn.

Verwijderd

En als hij nou nee zegt >:)

Ik denk dat je idd die gast die soms de waarheid spreekt (Diophantus) als eerste moet elimineren, maar hoe :?

Het dagen verhaal was trouwens goed Rhithmic

• Keizer
  • Niet online
Op woensdag 29 november 2000 23:24 schreef ^JaapvR^ het volgende:

Wie weet hoe hij moet omgaan met logaritmes etc, en vereenvoudigd de bovenstaande functie eventjes zo dat we de tijd weten? Dan is het een kwestie van de functie v=2^t oplossen, en je bent klaar...

Ik zal eens naar mijn wiskundeleraar gaan.
Het is veel eenvoudiger dan je denkt, je kunt het beredeneren zonder te rekenen.
Het antwoord volgt later...

• Rhythmic
Op woensdag 29 november 2000 23:35 schreef Apoc2 het volgende:
Oplossing schaakprobleem 2:

gewoon 8 op een rijtje?
Met 8 koninginnen is het natuurlijk makkelijk ja. Maar kan het ook met 7? en met 6? en met 5? etc...

Verwijderd

Het vijf dagen probleem:
eergisteren, gisteren, (nu), morgen, overmorgen
Ik ben op de goede weg maar ik heb hem nog niet helemaal

Verwijderd

Zijn eindsnelheid is 510 m/s. ???

Verwijderd

Ik had het dus over de muis :)

Verwijderd

Elke keer wanneer de muis het geluid hoort, verdubbelt hij z'n snelheid.
Aangezien het 'makkelijker is dan je denkt' volgt hier mijn uitleg:

Het belletje zit aan de muis z'n staart.
Dus als 'ie sneller gaat dan het geluid, hoort hij het belletje niet meer en zal 'ie ook niet sneller gaan lopen.

Dus wanneer heeft 'ie die bereikt:
begin 2 m/s.
na 1 sec. gaat 'ie 4 m/s lopen
....... :z ......
na 7 sec. gaat 'ie 256 m/s lopen
na 8 sec. gaat 'ie 512 m/s lopen

Hierna hoort 'ie het belletje niet meer.

Afgelegde afstand tot de 8e seconde:
2 + 4 + 8 + 16 + 32 + 64 + 128 + 256 = 510 meter...

Oh, wacht, ik hoef dat allemaal niet uit te rekenen }:O, je vroeg de snelheid, niet 't tijdstip!

Vanaf de 8e sec. 512 m/s

Da's dus de snelheid waarmee 'ie over de finish gaat!

('t duurde even omdat ik m'n ouwe wachtwoord niet kon vinden, is ook alweer een tijdje geleden...)

Verwijderd

5 dagen achter elkaar waar geen a's in voorkomen?

eergisteren, gisteren, heden, morgen, overmorgen.

Verwijderd

Damn, die klotemuis ook! Shit, heb hier een hele dag over zitten rekenen...

Maar mijn uitkoimst was de volgende, als we er even vanuitgaan dat er een knipperlicht aan zijn staart hangt :P:

v=2^(t+1)

s=2^(t+1)*t
t=19,94 (benadering)

v(19,94)=2011722,67 m/s

Alstublieft!

• schizofreen
  • Laatst online: 27-01 20:43

schizofreen

ik & jij

eer-eer-eer-eer-gisteren
eer-eer-eer-gisteren
eer-eer-gisteren
eer-gisteren
gisteren

of bedoelen ze dit niet?

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• Het

Het

Het is me er eentje...

eehm... nog eentje dan maar.
Ik weet hem zelf ook niet, maar hij is wel lollig om op te puzzelen.
Hoe kun je van elke tafel bepaalen of een getal daardoor deelbaar is en een geheel getal oplevert zonder rest?
een paar voorbeelden:
1. Alle getallen zijn deelbaar door 1
2. alle getallen die eindigen op 2, 4, 6, 8, 0 zijn deelbaar door twee.
3. als alle cijfers van een getal bij elkaar opgeteld gelijk zijn aan 3, 6, 9 dan is het deelbaar door 3. (dus 12 => 1+2 = 3)
etc....

Sjongejonge

Verwijderd

Nog eentje die hier een tijdje geleden stond...

Men nemen een geit, een weiland en een woestein.

Het weiland is een perfecte circel, met een straal van 50 meter. Het gebied eromheen is woestein. Op de rand van het weiland staat paaltje, met daaraan een touw, met daaraan die geit. Het beest is nogal kieskeurig, en wil precies de helft van zijn weilandje kunnen leegeten. Hoe lang moet het touw zijn??

Verwijderd

gewoon oplossen met integralen, of wordt dat niet bedoelt....
zal t in ieder geval wel zo doen,
r=50, opp= 2500pi
moet een cirel krijgen met opp 1250 pi, dus
pi*r^2=1250pi
r^2=1250
r=tussen de 35 en de 36, en zo lang moet het touw dus zijn...
of ik snap de vraag niet :)

Verwijderd

owkee sorries op de rand dus, ik had de vraag neit goed gelezen

Verwijderd

25*wortel(2)=wortel(1250)=35.36;
het langste stuk wat hij moet eten is het schuine vlak tussen de helft en het beginpunt
|
|
-- --
| /---dit schuine stuk
|/

oke, hij is wat uit verhouding;

hij doet de spaties niet

edit:
Oke, deze oplossing klopt niet!

• Mastermind
  • Laatst online: 17-01 10:57
Schaakprobleem #2

Hoeveel koninginnen heb je minimaal nodig om alle velden op het bord tegelijkertijd aan te vallen, en hoe staan ze dan opgesteld?
7

• Rhythmic
Op donderdag 30 november 2000 21:43 schreef Mastermind het volgende:

[..]
7
Dan heb je nog steeds geen opstelling laten zien. En mij is het ook gelukt met minder koninginnen... :)

Verwijderd

1*2*3*4*5*6 + 1 = 721 pepernoten (flinke zak heeft zwarte piet ;) )
[Oke, dit was dus the easy one]

Na 181 is volgens mij 61 pepernoten een juist aantal pepernoten in de zak.

• Mastermind
Dan heb je nog steeds geen opstelling laten zien. En mij is het ook gelukt met minder koninginnen...
Ok met 5 koninginnen wil het ook.
Koningin op A8, B6, C4, D7 en E5. O+

Verwijderd

Hallo Centurion?

Heb je nog tips over die 3 mannen aan wie je de weg moet vragen? Ik zit hier te puzzelen en m'n werk begint er onderhand onder te lijden..:P

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Het geit probleem,
52meter touw :?

Verwijderd

Drie kabouters krijgen alle drie een puntmust op. Deze puntmuts komt uit een
bak met daarin in totaal 3 zwarte en 2 witte mutsen. Ze staan in een rij met de
neuzen dezelfde kant op. Zelf kunnen ze hun eigen muts niet
zien, maar wel de mutsen van de kabouter(s) ervoor (indien van toepassing, de voorste ziet dus niets). Ze mogen trouwens ook niet overleggen.

Aan alle kabouters wordt gevraagd welke kleur muts ze ophebben, beginnende bij
de meest achterste. Deze kabouter laat weten dat hij werkelijk geen idee heeft. Na
een korte denkpauze komt de middelste kabouter tot dezelfde conclusie. Als de
vraag aan de voorste kabouter wordt gesteld, antwoord deze lachend dat hij het wel weet...

En warempel, hij wist het. Weet jij het ook?:)

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Ja ik weet het ook :)

De achterste kabouter heeft geen idee, dus hij ziet geen 2 witte mutsen voor zich. Anders had hij wel geweten welke hij had gehad. Hij ziet dus of 2 zwarte of een zwarte en een witte muts. De op een na achterste heeft ook geen idee, want hij ziet ook een witte muts, want als hij een zwarte had gezien, dan wist hij dat hij zelf een witte moest hebben, want anders had de achterste wel geweten wat voor een muts hij had. Aangezien beide kabouters niet weten welke muts ze hebben, weet de eerste kabouter dus dat hij geen witte muts heeft, maar een zwarte.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Shit,
Om een puntmuts van te krijgen... weer te laat :(

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Een makkelijke :)
Ff voor de lampenisten onder ons,
Als in een driefasen driehoek net er een fase uitvald, hoeveel procent van het origineel geleverd vermogen blijft er dan over ?
Twee antwoorden mogelijk !

Verwijderd

De "Pyhtagoras (liegt), Euclides(waarheid) en Diophantus(weet 't niet)"-vraag van Centurion.

Ik ga eens een gooi doen:

Je stelt de vraag: "Krijg ik een verschillend antwoord van degene die steeds iets anders zegt liegt en een van de 2 anderen?"

Pythagoras en Euclides zullen zeggen: "ik weet 't niet".
Diophantus zal zeggen: "Ja" of "Nee".

Nu weet je wie Diophantus is. De laatste vraag is nu duidelijk (stond al in het begin van het verhaal).

Verwijderd

Als je nou gewoon eerst 's vraagt wie Euclides is en vervolgens aan hem de weg vraagt?

's Toch niet zo moeilijk?

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Op vrijdag 01 december 2000 13:18 schreef Jarown-TM- het volgende:
De "Pyhtagoras (liegt), Euclides(waarheid) en Diophantus(weet 't niet)"-vraag van Centurion.

Ik ga eens een gooi doen:

Je stelt de vraag: "Krijg ik een verschillend antwoord van degene die steeds iets anders zegt liegt en een van de 2 anderen?"

Pythagoras en Euclides zullen zeggen: "ik weet 't niet".
Diophantus zal zeggen: "Ja" of "Nee".

Nu weet je wie Diophantus is. De laatste vraag is nu duidelijk (stond al in het begin van het verhaal).
Je vraag klopt niet, want als Pyhtagoras "ik weet 't niet" zegt, zou hij de waarheid spreken, maar hij zou altijd liegen.

-----
Als je nou gewoon eerst 's vraagt wie Euclides is en vervolgens aan hem de weg vraagt?
's Toch niet zo moeilijk?

En als ze alledrie nu eens "ik" antwoorden??

Verwijderd

Een leuk kabauterraadsel dan maar, (staat ook bij de topic kabouterraadsel).

Een groep van n kabouters met witte en zwarte mutsjes staat bij een boze tovenaar. Geen van de kabouters ziet zijn eigen muts, en alle kabouters zien alle mutsten van alle andere kabouters. Ze mogen niet praten. De tovenaar zegt dat hij ze zal laten gaan als alle kabouters met een witte muts hun hand opsteken. Als een kabouter met een zwarte muts zijn hand opsteekt, zullen alle kabouters sterven. De kabouters zijn heel slim en weten van elkaar dat ze elke seconde een beslissing nemen of ze wel of niet hun hand zullen opsteken.
Wat moeten de kabouters doen om te overleven?

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Ah alle kabouters zijn dus errug slim :)
daarom gaat er een (kabouter-a) apart staan en laat een andere kabouter-B er alle anderen met dezelfde kleur muts bij zetten je hebt dan al een groep kabouters met allemaal dezelfde mutsen, vervolgens laat je uit die groep een kabouter-c controleren of kabouter-B ook dezelfde kleur heeft.
et voila geregeld :)

Verwijderd

OK ik zal ff iets beter formuleren. De kabouters kunnen niet alleen niet praten, maar ook op geen enkele andere manier communiceren. A kan B dus niet duidelijk maken dat B alle kabouters met een bepaalde kleur muts bij elkaar moet zetten.

Verwijderd

Nog ff reageren op het raadels van de drie wijze mannen (Pythagoras, Euclides en Diophantus). Het kan ook met 1 vraag aan een willekeurig persoon:

Wat zou je zelf zeggen, als ik je nu zou vragen welke kant ik op moet.

Dit werkt zeker als degene altijd liegt of altijd de waarheid spreekt, maar als het degene is die soms de waarheid spreekt en soms niet, dan moet je wel extra aannemen, dat iemand niet op hetzelfde moment kan liegen en de waarheid spreken (wat volgens mij een vrij triviale eis is).

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Joh is er nog niemand met mijn vraagje bezig :?
Zo moeilijk istie toch niet :)

Verwijderd

6 dagen achter elkaar zonder a's:

1 mei, 2 mei, 3 mei, 4 mei, 5 mei, 6 mei

Verwijderd

schaakprobleem #2>> (eigenlijk #3, maar mij hoor je niet klagen :P)

ik had mijn antwoord al gegeven en volgens mij is het 6 (zie vorige raadsel thread, laatste post)

allemaal op een diagonaal behlave in de hoeken.

correct?

• Mastermind
HALLO!
Ik had het antwoord ook al gegeven!!! :(
Koningin op A8, B6, C4, D7 en E5.

• Het

Het

Het is me er eentje...

Wat zou je zelf zeggen, als ik je nu zou vragen welke kant ik op moet.

Dit werkt zeker als degene altijd liegt of altijd de waarheid spreekt, maar als het degene is die soms de waarheid spreekt en soms niet, dan moet je wel extra aannemen, dat iemand niet op hetzelfde moment kan liegen en de waarheid spreken (wat volgens mij een vrij triviale eis is).
joa... maar volgens mij is hij niet zo moeilijk (ook als de man die niet altijd liegt niet consequent is).
Je stelt een vraag waar je het antwoord op weet en waarvan je zeker weet dat zij het ook weten.
voorbeeld:
1. wat is 1+1?
degene die de waarheid spreekt zegt 2
degene die liegt zegt niet 2
dan blijft er nog 1 over.

• Hij kan 2 zeggen of niet. Als hij 2 zegt, vraag je aan de enige die niet 2 heeft gezegd (de enige van de drie die liegt.... Dat moet dus wel de man zijn die altijd liegt.) waar moet ik niet heen?

• als de persoon die soms liegt geen 2 zegt, dan vraag je aan de enige die 2 zegt: " welke kant moet ik op?" Immers... hij is de enige die de waarheid sprak... Dus moet hij de waarheidsspreker zijn.

Sjongejonge

Verwijderd

Ja hallo he!
Hoeveel vragen stel je wel niet??
Eerst aan alle drie een en dan NOG EEN ???

Dat kan veel efficienter!
Als je alleen wilt weten of je links of rechtsaf moet, kun je het met mijn oplossing zelfs als ze alleen ja of nee mogen zeggen! En je hebt maar 1 geleerde/broer/kluizenaar nodig, en die mag liegen of de waarheid spreken, het maakt niks uit!

En je krijgt meteen het goede antwoord!

Mijn oplossing is dus:
Wat zou je zelf zeggen als ik je nu zou vragen: <wat je weten wilt>?

Verwijderd

Op vrijdag 01 december 2000 18:49 schreef Mastermind het volgende:

ja, goed man :)
-mijn oplossing wat btw met MEER koninginnen en ook nog eens fout :(-

• Rhythmic
Op vrijdag 01 december 2000 03:04 schreef Mastermind het volgende:

[..]
Inderdaad, dat is een oplossing (en zeker niet de enige) met 5 koninginnen. Zelf heb ik ooit een andere gevonden (die ik niet meer weet :D).

Ik vraag me af of het ook met 4 koninginnen kan :?
Volgens mij niet, maar wie schrijft ff een computerprogrammaatje dat alle mogelijkheden afgaat? :P

Verwijderd

Oke, een nieuw raadsel.

3 mannen overnachten in een hotel.
ze moeten elk 10 gulden betalen.

de hoteleigenaar komt er later achter dat de mannen 5 gulden teveel hebben betaalt.
hij stuurt daarop de hotelbediende met de 5 gulden naar die mannen toe.
Maar de bediende houd twee gulden omdat hij al slecht betaalt krijgt en geeft elk van die mannen 1 gulden terug.

die hebben dus elk 9 gulden betaalt.
3*9=27+2=29???
waar blijft die ene gulden???

Verwijderd

Duh dies oud...

Verwijderd

Niet echt een raadsel, maar wel een wiskundig probleem waarvan ik de oplossing niet kan vinden...

x=sqr(4^0+sqr(4^1+sqr(4^2+sqr(4^3+...))))
enzovoorts met de macht naderend naar oneindig.

De vraag is nu: wat is de waarde van x en bewijs dit. Nou is de waarde van x berekenen niet zo lastig, het antwoord is 2 (gewoon uitproberen en alleen de exponenten 1 tm 4 invullen levert je het antwoord zo'n beetje al op)

maar het bewijs???

• Het

Het

Het is me er eentje...

Eerst aan alle drie een en dan NOG EEN ???
Dat kan veel efficienter!
Als je alleen wilt weten of je links of rechtsaf moet, kun je het met mijn oplossing zelfs als ze alleen ja of nee mogen zeggen! En je hebt maar 1 geleerde/broer/kluizenaar nodig, en die mag liegen of de waarheid spreken, het maakt niks uit!

En je krijgt meteen het goede antwoord!

Mijn oplossing is dus:
Wat zou je zelf zeggen als ik je nu zou vragen: "Waar moet ik heen?"
ja, maar ik ging uit van de gast die exht wisselt
Hij kan namelijk denken: "Ik zou links (waar) zeggen, dus zeg ik rechts(lieg)", net zo goed als hij zou denken: "Ik zou rechts(lieg) zeggen, dus ik zeg links(lieg)"
en dan heb ik lieg waar en waar waar vergeten

Sjongejonge

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 02 december 2000 15:50 schreef Homan000 het volgende:
Oke, een nieuw raadsel.

de hoteleigenaar komt er later achter dat de mannen 5 gulden teveel hebben betaalt.
Maar de bediende houd twee gulden omdat hij al slecht betaalt krijgt en geeft elk van die mannen 1 gulden terug.

3*9=27+2=29???
ok

situatie 1:

man1: 10
man2: 10
man3: 10
eigenaar: 0
bediende: 0
totaal 10+10+10=30

situatie 2:

man1: 0
man2: 0
man3: 0
eigenaar: 30
bediende: 0
totaal 30=30

situatie 3:

man1: 0
man2: 0
man3: 0
eigenaar: 25
bediende: 5
totaal 25+5=30

situatie 4:

man1: 1
man2: 1
man3: 1
eigenaar: 25
bediende: 2
totaal 1+1+1+25+2=30

geen probleem.

de truc zit hierin dat je een verkeerde optelling maakt. aan de ene kant reken je wat de mannen betaald hebben, en daar tel je bijop wat de bediende heeft gejat. maar wat de bediende heeft gejat hebben de mannen betaald. als je een goede berekening wil maken:

3x9+3x1 =30

namelijk, de mannen hebben 9 betaald en 1 in de zak.

Verwijderd

Oke, je hebt hem door

Verwijderd

301 pepernoten

Zo, zit ik ff te snurken, ik dacht dat het na een pagina ophield.
Misschien toch bedtijd.

• Het

Het

Het is me er eentje...

nog even terugkomend op de vraag van de kool, de geit en de wolf (long ago). \Ik zag ergens op Internet nog zo'n soort puzzeltje, en na een paar dagen klooien heb ik hem opgelost.
ik zal hem ff quoten:
De vier leden van een beroemde popgroep hebben voor hun optreden een uitstapje gemaakt. 's Avonds laat zijn ze verdwaald en staan ze voor een onbetrouwbare hangbrug. Het oversteken van de hangbrug kan maar op één manier:
Om bij te lichten moet er steeds een zaklamp mee;
Er kunnnen niet meer dan twee personen tegelijkertijd oversteken;
Niet alle personen zijn even snel: de zanger doet 1 minuut over de oversteek, de gitarist 2 minuten, de bassist 5 minuten en de drummer 10 minuten;
Wanneer twee personenen tegelijkertijd oversteken, dan hebben ze samen de snelheid van de langzaamste.
(bron: Pythagoras online, kon de url niet posten)
ff een paar aanvullende opmerking: Er is één zaklamp.

De vraag is dus. Wie kan deze mensen zo snel mogelijk aan de overkant krijgen?
(hihi... we zoeden hier hast een heel forum aan moeten wijden ;) )

Sjongejonge

• Commander Zulu
17 minuten.

Verwijderd

Ik kan het in 17 minuten.

(antwoord komt zo, even iets doen)

Daar ben ik weer, nu met uitleg *D.

Ene kant --tijd-- Overkant

1&2 naar de overkant:

5,10 ---------2-------->

1 gaat terug, 2 blijft

5,10 <--------1--------- 2

5&10 naar de overkant, 1 blijft

1 --------10--------> 5,10

2 gaat terug om 1 te halen

1 <--------2--------

Saampjes naar de overkant en spelen maar!

---------2-------> 1,2,5,10

Totaal 2+1+10+2+2 = 17 min.

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Op zaterdag 02 december 2000 15:50 schreef Homan000 het volgende:
Oke, een nieuw raadsel.

3*9=27+2=29???
Je berekening is gewoon fout... :)
3*10=30–5 = 25
25+3 (die geeft de bediende terug) + 2 (die houd de bediende) =30

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Op maandag 04 december 2000 00:24 schreef Yan Grange het volgende:
nog even terugkomend op de vraag van de kool, de geit en de wolf (long ago). \Ik zag ergens op Internet nog zo'n soort puzzeltje, en na een paar dagen klooien heb ik hem opgelost.
ik zal hem ff quoten:
[..]
(bron: Pythagoras online, kon de url niet posten)
ff een paar aanvullende opmerking: Er is één zaklamp.

De vraag is dus. Wie kan deze mensen zo snel mogelijk aan de overkant krijgen?
(hihi... we zoeden hier hast een heel forum aan moeten wijden ;) )
1 + 2 heen: 2 min
2 terug: 2 min
5 + 10 heen: 10 min
1 terug: 1 min

2 + 2 +10 +1 +2 = 17 min

• Het

Het

Het is me er eentje...

2 terug: 2 min
5 + 10 heen: 10 min
1 terug: 1 min
2 + 2 +10 +1 +2 = 17 min
niet de eerste, maar wel de makkelijkste te kopieren :)
OK DAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Da's dus goe he? (hihi)

Sjongejonge

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

(overleden)
Op maandag 04 december 2000 17:11 schreef Yan Grange het volgende:

[..]
niet de eerste, maar wel de makkelijkste te kopieren :)
OK DAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Da's dus goe he? (hihi)
sorry hoor, maar ik had de oplossing van Jarown-TM- nog niet gezien... tis inderdaad bijna hetzelfde...

Hij was me voor... :(

Verwijderd

Op vrijdag 01 december 2000 23:38 schreef Yan Grange het volgende:

[..]
joa... maar volgens mij is hij niet zo moeilijk (ook als de man die niet altijd liegt niet consequent is).
Je stelt een vraag waar je het antwoord op weet en waarvan je zeker weet dat zij het ook weten.
voorbeeld:
1. wat is 1+1?
degene die de waarheid spreekt zegt 2
degene die liegt zegt niet 2
dan blijft er nog 1 over.

• Hij kan 2 zeggen of niet. Als hij 2 zegt, vraag je aan de enige die niet 2 heeft gezegd (de enige van de drie die liegt.... Dat moet dus wel de man zijn die altijd liegt.) waar moet ik niet heen?

• als de persoon die soms liegt geen 2 zegt, dan vraag je aan de enige die 2 zegt: " welke kant moet ik op?" Immers... hij is de enige die de waarheid sprak... Dus moet hij de waarheidsspreker zijn.
He die 1+1 vraagis helemaal zo stom nog niet, maar als je nou de vraag zou stellen aan diegene die altijd liegt, dan maakt het niet uit of je vraagt waar je niet heen moet of dat je vraagt waar je wel heen moet en dan de andere kant kiezen, want je weet toch dat hij liegt.

Verwijderd

Op vrijdag 01 december 2000 08:22 schreef Jarown-TM- het volgende:
Hallo Centurion?

Heb je nog tips over die 3 mannen aan wie je de weg moet vragen? Ik zit hier te puzzelen en m'n werk begint er onderhand onder te lijden..:P
Ik wist het antwoord ook niet want toen ik dit raadsel vond stond er geen antwoord bij.
Dit raadsel zal dus door ons tweakers zelf opgelost moeten worden. Maar met die 1+1 vraag heeft men al een oplossing gevonden.
Pagina: 1 2 Laatste