Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 15:12:
[...]
Dat zeg ik niet. Ik betwijfel echter of jij op je 23ste ALLE software die je gebruikt legaal hebt. Dat geloof ik gewoon niet, want daar heb je (waarschijnlijk) het geld niet voor. ALS je het al had, zou je het er waarschijnlijk niet voor over hebben.
Over mijn financiele staat hoef je je geen zorgen te maken - doe ik ook niet
Jouw hele instelling geeft al duidelijk aan de manier waarop jij denkt - namelijk "ALLE" software. Misschien draait mijn PC wel helemaal clean met alleen Windows die ik bij mijn PC gekregen heb ?
Uiteraard is dit niet zo. Ik gebruik mijn PC's echter wel voornamelijk voor internet gerelateerde zaken (InternetExplorer, Outlook Express, XNews), en voor programmeren. Toevallig heb ik al mijn ontwikkel gerelateerde software (TurboPascal, Delphi 1.0 en Delphi 4.0, Visual C++, VMware) legaal en netjes met doos in de kast staan.
Voor Office - wat ik bijzonder weinig gebruik - ben ik erg tevreden met OpenOffice.org, om af en toe PDF's (documentatie) te maken gebruik ik GhostScript + RedMon, als image viewer gebruik ik IrfanView, ik ben een grafische kluns dus PhotoShop heb ik gelukkig niet nodig.
Games speel ik eigenlijk niet, als ik daar wel zin in heb, heb ik een PlayStation 2 staan. Wat je misschien ook heel vreemd over komt, maar die is
ook niet gemodificeerd.
Voor zip bestanden gebruik ik danwel WindowsXP geintegreerde zipper, dan wel PKZIP v2.04g for DOS. Voor die laatste heb ik overigens ook gewoon een licentie, zelfs inclusief authentic verification seal
Voor het branden van CD's (wat ik overigens niet zo heel vaak doe.. Mijn software komt namelijk al op CD's, en niet in ISO vorm

) gebruik ik de software die bij mijn CD brandertje kwam.
Kijk overigens
hier eens voor een ander overzicht van gratis alternatieven voor commerciele software.
Je suggereert echter wel dat jij alle software legaal hebt, door te zeggen dat Ghost duur is. (Met andere woorden: ik kan het niet betalen, dus dan gebruik ik het niet, want ik wil alles origineel kopen.)
Ik ben voorstander voor respect voor software auteurs, en voor het op de juiste manier waarderen van software ja. Als iets te duur is of redelijkerwijs niet genoeg waarde geeft voor de prijs, koop ik het niet. Zeker niet als er een goedkoper alternatief is.
Laat ik over de activatie maar helemaal niet beginnen. MS heeft er toch niks mee te maken als ik nieuwe hardware in mijn computer zet. Dat ze hun OS beveiligen willen is begrijpelijk, dat ze 1 installatie niet op meerdere PC's willen hebben is echter idioot. Als ik hier 3 computers heb staan, dan koop ik toch niet 3 OS'sen, 3 Office pakketten, en weet ik wat allemaal niet meer? Het zou zo moeten zijn dat je een programma kunt kópen, en niet alleen een licentie om het te gebruiken. Softwarebedrijven werken vaak illegale praktijken zelf in de hand.
Gebruik Linux, of gebruik Windows niet.
Als we overigens toch met profiel informatie gaan gooien. Jouw opleiding in de informatica is wel erg triest, als jij zelf de rechten van andere auteurs van software al niet kan respecteren. Zeker studenten zoals jij kunnen aan veel software bizar goedkoop aan komen.
1 leverancier is nog niet 1 pakket. MS Works is een geïntegreerd pakket, maar kan echt niet meekomen met Office.
Het zal je misschien vreemd in de oren klinken, maar voor een boel mensen is MS Works eigenlijk best wel heel geschikt. De meeste mensen kunnen (of willen!) niet eens zoveel met een stukje software doen.
En het is zeker geen OS. Een OS moet doen waarvoor het bedoeld is: de computer laten draaien, en programma's uitvoeren, en hulpmiddelen bieden voor het beheer van het apparaat. (Zie MS-DOS, en vroeger OS/2.)
Spelletjes, MovieMakers, Messengers, en RD behoren daar niet toe. Deze erbij leveren is één ding, maar ik kan niet voorkomen dat ze worden geïnstalleerd, omdat ze in het OS zijn INGEBOUWD. Dát is hetgeen ik zo gruwelijk haat aan XP.
Spelletjes, Messengers, MovieMakers, en RD zijn allemaal optionele componenten. RemoteDesktop is een zeer gewaardeerde feature die door allerlei 'handige neefjes' gebruikt wordt om bij allerlei PC problemen te assisteren. Dat jij er persoonlijk geen toegevoegde waarde in ziet (in een overigens technisch superieur product), maar liever een inferieur product kiest, om dat vervolgens te stelen, is jouw keuze. Ik ben blij dat Microsoft het product Windows nu /nog/ beter remote beheersbaar heeft gemaakt.
Nee, herpartitioneren is inderdaad niet iets wat je dagelijks doet, maar daarom moet die functionaliteit JUIST in het OS zitten. Een programma aanschaffen zoals Ghost, of Nero, is nog rendabel, omdat je het vaak gebruikt. Zoiets hoeft niet in het OS te zitten. Ik ga echter niet 90 euro neertellen voor Partition Magic, omdat ik het maar 1x per jaar, of minder, gebruik.
Je begrijpt mij niet helemaal goed. Een heeel groot gedeelte van de installed base van Windows herpatitioneert nooit.
Overigens gaat jouw redenatie natuurlijk volledig krom. Als ik 1 keer per jaar een PDF document maak, moet dat ook maar in Windows ingebakken zitten, want "Adobe Acrobat" kost me 300 EUR ?
Een Registry Cleaner is echter zeer handig... een computer moet toch onderhouden worden. Zelfs een programma om je harde schijf van TEMP files op te schonen heeft Windows niet. (Jawel, Disk Cleanup, maar die werkt niet fatsoenlijk, en je moet alle schijven apart doen.)
Een registry cleaner heb je eigenlijk alleen nodig als je deinstallatie software niet goed werkt. Ik heb echt nog nooit een registry cleaner gebruikt, in mijn hele leven niet.