[a7v8x+PC2700] mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ik heb dus nog steeds problemen met mijn inmiddels 2de Asus A7V8X.
zie:
[rml][ crash]pc gaat spontaan uit[/rml]
en
[rml][ mobo dood]wat nu?[/rml]

ik heb dus nog vaak spontane reboots en sinds ik weer mijn d.net client aan heb gezet kreeg ik er wel erg veel
ik heb toen naar temps gekeken en het viel me op dat cpu 85 graden werd (stressed) en heb hem daarmo iets teruggeclocked.
Ook heb ik de nieuwste via drivers geinstalleerd en me bios geupdate.

niets aan't handje dacht ik, maar toen kreeg ik alleen maar meer spontane reboots. Ik heb een andere voeding geprobeerd (400 ipv 350 Watt) en ben wat met memtest aan't rotzooien geweest.
toen kwam ik er achter dat me geheugen raar deed.
ik heb 2x el cheapo PC2700 geheugen (256MB) dat draait op 333 mhz Cas2.5 (zoals het hoort dus)
ik heb op me mobo 3 sloten, waarvan ik de eerste 2 in gebruik had.
ik ben even bezig geweest en heb dit tabelleteje gemaakt:

Bank1Bank2Bank3Resultaat:
Reep1Goed
Reep1Goed
Reep1Goed
Reep2Goed
Reep2Goed
Reep2Goed
Reep1Reep2Fout (12 errors)
Reep1Reep2Goed
Reep2Reep1Fout (622 errors)
reep2Reep1Goed
Reep1Reep2Goed
Reep2Reep1Goed

nu verwacht ik dus dat me moederbord kapot is
en het heeft iets met geheugenbankjes te maken (of chipset natuurlijk)

maar zijn d'r nog andere mogenlijkheden?

ook is het zo dat, gezien het feit dat ik me moederbord al is eerder heb omgeruild en er zo'n lange tijd tussen zit, ik me afvraag of ik deze nog wel kan ruilen

hierbij raad ik iedereen dit mobo af (maar das puur mijn mening)

[ Voor 9% gewijzigd door BasieP op 20-07-2003 21:07 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

85 graden is ook dik veel. Wat is je temp nu? Want ik heb de a7v8x-x. En die reboot als de cpu 85 graden is. En mayb bij jou pc dat ie dan vastloopt.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb de opvolger van dat bord al vaak ingebouwd (de A7V8X-X) maar nog nooit zulke problemen ermee gehad.

Ik zou als eerste je voeding en/of geheugen verdenken, maar dat had je zo te zien zelf allang bedacht.

Dit is dus de reden waarom ik zelf (en de winkel waar ik werk gelukkig ook) alleen maar A-merk zooi gebruikt. Dus voedingen die bewezen goed zijn, mobo's van een bekend merk, en Kingston geheugen of een ander A-merk.

Wat me is opgevallen is dat zo'n pc vrijwel nooit terug komt omdat er iets stuk is! Terwijl pc's met cheapo voedingen en RAM om de haverklap terug komen.

Je CAS latency staat normaal volgens mij op 3 , niet op 2,5 :?

[ Voor 6% gewijzigd door dreeke op 20-07-2003 19:57 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• BasieP
Mister I schreef op 20 July 2003 @ 19:55:
85 graden is ook dik veel. Wat is je temp nu? Want ik heb de a7v8x-x. En die reboot als de cpu 85 graden is. En mayb bij jou pc dat ie dan vastloopt.
ok ik draai nu 133x15=2000 is standaard snelheid
1.775 volt en dan met een Spire falcon rock 2 kom ik op 75 graden stressed
dreeke schreef op 20 July 2003 @ 19:55:
Ik heb de opvolger van dat bord al vaak ingebouwd (de A7V8X-X) maar nog nooit zulke problemen ermee gehad.

Ik zou als eerste je voeding en/of geheugen verdenken, maar dat had je zo te zien zelf allang bedacht.

Dit is dus de reden waarom ik zelf (en de winkel waar ik werk gelukkig ook) alleen maar A-merk zooi gebruikt. Dus voedingen die bewezen goed zijn, mobo's van een bekend merk, en Kingston geheugen of een ander A-merk.

Wat me is opgevallen is dat zo'n pc vrijwel nooit terug komt omdat er iets stuk is! Terwijl pc's met cheapo voedingen en RAM om de haverklap terug komen.

Je CAS latency staat normaal volgens mij op 3 , niet op 2,5
maar als ze terugkomen is dat vanwege de kapote voeding of geheugen, en dit is omdat me mobo kapot is en dat is toch echt een A-merk

ow ik moet d'r even bij vertellen dat ik van Computerland (utrecht) wel netjes een ander mobo terug gehad heb

en me mobo kan niet eens CAS3. (geheugen is CAS2.5)

[ Voor 15% gewijzigd door BasieP op 20-07-2003 21:35 ]

• BasieP
ok ik heb vannacht eens zitten denken en ik vraag me af of het goed is of ik wel weer hetzelfde moederbord moet nemen.

ik hoor van veel mensen dat de A7N8X veel stabieler is.
Nu heb ik op de website van computerland gekeken, en gezien dat mijn bordje nu 129 euro kost, en de vergelijkbare A7N8X precies even duur

ik heb bij deze dus een vraag voor de mensen die in computerwinkels werken:
MAG ik op deze manier een mobo ruilen (dus type 1 tegen type 2) omdat ik niet tevreden ben?

en een algmene vraag:
Schiet ik er iets mee op om de mammaplankjes te ruilen?
even voor de duidelijkheid, ik ruil dan deze:
A7V8X-SA
met deze:
A7N8X Deluxe

[ Voor 18% gewijzigd door BasieP op 21-07-2003 20:33 ]

• BasieP
^^ *schop* ^^

* BasieP zit vooral even met de vraag of ik er iets mee opschiet (wat vooral stabieliteit betreft) mo bordjes te wisselen

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:56

GreyGhost

Het is een spook

Wat geeft bv PCProbe aan als moederbord temperatuur, als het in je kast ook warm is kan de koeler ook alleen warme lucht aanvoeren en dat helpt ook voor geen meter. Het installeren van 1 extra casefan kan al wonderen doen.

Heb zelf A7V8X v1.04 met bios, Xp 2000+ @ 1.67mhz, 1012, 2 casefans van enermax en Spire Whisperrock III, max temperatuur CPU 56 ºC bij kamertemp van 25ºC met Prime95

[ Voor 3% gewijzigd door GreyGhost op 23-07-2003 13:11 ]

For I am grey, between the darkness and the light

• Platel
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Je CPU temperatuur is een beetje erg hoog. Misschien is je cpu cooler niet goed aangebracht. Heb je bij het vervangen van je mobo wel nieuwe koelpasta aangebracht?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• BasieP
ja me koeler zit echt goed, en 't is niet de eerste die ik d'r op geprobeerd heb. maar in de reviews heb ik dus gelezen dat deze koeler ook niet zo extreem goed is, alleen maar goed stil..

nou heb ik daar weinig aan aangezien me voeding zo'n tering herrie maakt m'goed

kan het nog uitmaken dat als ik het mobo verwissel dat me temps dan ook lager worden? (dus met andere chipset)

• BasieP
sorry en het spijt me enzo, maar ik ben nu terug van campzone, en op 16 aug gaat me OV weer in, en dan wil ik dus me mobo gaan ruilen..

dus bij deze nog een mega schop en nogmaals de vraag of het zin heeft om van een A7V8X-gold te switchen naar een A7N8X-deluxe

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BasieP schreef op 01 augustus 2003 @ 21:17:
sorry en het spijt me enzo, maar ik ben nu terug van campzone, en op 16 aug gaat me OV weer in, en dan wil ik dus me mobo gaan ruilen..

dus bij deze nog een mega schop en nogmaals de vraag of het zin heeft om van een A7V8X-gold te switchen naar een A7N8X-deluxe
Behoorlijk onnuttige trap onder je eigen topic :/

Kijk de reviews na, A7N8X is sneller, heeft meer features etc. Als je dat voor elkaar krijgt prima, maar daar had je ons niet voor nodig.
Welke processor/mobo/geheugen moet ik nemen?
Zie hiertoe ook de Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. Hier vallen "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" vragen dus ook onder

Het komt er concreet hierop neer: er wordt immers van een echte Tweaker verwacht dat hij/zij zélf zijn/haar eisen kan opstellen en daarna op zélf zoek gaat:
# check de specs/info op websites van desbetreffende fabrikanten
# hier kun je veel specifieke info over chipsets/CPU's terugvinden (onder Hardware)
# kies eventueel fabrikant(en) cq merk(en) die je het meest aanspreekt
# zoek wat reviews op: www.tweakers.net en www.google.com zijn zeer handig
# struin rond op GoT naar probleemgevallen/ervaringen
# vergelijk de prijzen op de Pricewatch
# weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af
# maak uiteindelijk als échte Tweaker zijnde zélf je eigen keuze
Dicht wegens onnodige off-topic trap

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.