[crash]pc gaat spontaan uit

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
me pc gaat dus spontaan uit sinds een paar dagen, ik heb geen nieuwe hard of software geinstalleerd, en de proc wordt niet heter of kouder dan normaal.

mobo: Asus A7V8X
proc: AMD XP 2400+ @ 2GHz

als ik me pc dan weer aan wil zetten (moet hem eerst uitzetten(4 secs inhouden), want op de een of andere manier staat ie nog 'aan') zegt hij soms: (via dat spraak systeem)
cpu check failure maar meestal niks

--[ik heb tussendoor weer een crash gehad]--

ik heb nu 2x eenzogenaamt w2k 'stopscherm' gehad, over NTFS als ik de pc dan weer aanzette, maar dit komt waarschijnlijk door de spontane crash.

verder heb ik soms als ik de pc dan weer aanzet en het bios in ga (automatisch) dit berichtje: 'The system intruded, chasis opened or tepered before. Please check your system'

ook een keer zag ik allemaal rare tekens op me scherm tijdens het booten (net of de ascii tabel fucked up was, maar dan in de post.

nog wat raars: ik heb dus geprobeerd om al me clocksettings laag te zetten, en dus ook van me vid kaart.
maar toen ik dus die van me vid kaart wilde underclocken (terug zetten eigenlijk) zag ik dat me GF3 Ti200 opeens op 240x590 mhz kan draaen :X
normaal draait ie op 175x400 en was het maximum 220x500

[ Voor 63% gewijzigd door BasieP op 11-12-2002 21:37 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Misschien je systeem wat lager clocken? Ik bedoel , als je mbv FSB gaat klokken kan je HD etc etc ook vaag gaan doen... probeer dat eens :)

Raku

Verwijderd

heb dit ook eens gezien bij een p4s533 . soms gaat het gewoon heel lang goed en dan ineens niet meer. en idd clock hem lager als ie is overgeclocked kunnen ze heel gek van gaan doen zelfs als ze neit te warm worden.

• BasieP
ok hij draait nu weer @ 2 ghz 166x12 met een fsb van mem @ 333 etc.
dat moet me hd enzo toch wel aan kunnnen?

hij wordt 72 graden maar dat is is altijd al geweest, en ik heb nooit probs gehad

vid kaart nu ook weer omlaag gezet, maar ik heb net weer een crash gehad (met verlaagde settings)

• Raku

Raku

Mental Aid

Zet gewoon eens omlaag (kweet het is moeilijk , maar je moet het verwerken.... de psygische schade is nu nog te beperken hoor :P ) en kijk eerst of het6 daar aan ligt :)

Raku

• BasieP
dat heb ik dus net gedaan en hij is daarna weer gecrashed

• BasieP
maar waar slaat die vage error op van me bios?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BasieP schreef op 11 December 2002 @ 21:43:

hij wordt 72 graden maar dat is is altijd al geweest, en ik heb nooit probs gehad

vid kaart nu ook weer omlaag gezet, maar ik heb net weer een crash gehad (met verlaagde settings)
Das veels te hoog!
Je voeding kan het ook wezen, en overclocken kan gewoon een instabiel systeem opleveren dus zet gewoon alles terug en verzorg een betere koeling.

Tweakers Discord

• Raku

Raku

Mental Aid

BasieP schreef op 11 December 2002 @ 21:53:
maar waar slaat die vage error op van me bios?
Dan heb je je kast opengehad oid.... Staat wel in je bios/manual :) Dat kan je het beste uitzetten... is alleen maar irri.... en als ik in je systeemkast wil , dan lukt me dat zo ook wel >:)

Raku

• BasieP
tweakduke schreef op 11 December 2002 @ 21:54:
[...]

Das veels te hoog!
Je voeding kan het ook wezen, en overclocken kan gewoon een instabiel systeem opleveren dus zet gewoon alles terug en verzorg een betere koeling.
euh?????
veels te hoog?

dat is normaal voor mijn systeem hoor (standaard, hij kan nog 500 mhz hoger)
Eth3r3al schreef op 11 December 2002 @ 21:57:
[...]

Dan heb je je kast opengehad oid.... Staat wel in je bios/manual :) Dat kan je het beste uitzetten... is alleen maar irri.... en als ik in je systeemkast wil , dan lukt me dat zo ook wel >:)
euh....... how the fuck kan me bios zien of me kast open is???
en dan nog? ik heb hem wel vaker open, en heb nog nooit die error gehad
bovendien heb ik nergens zien staat hoe dat uit gezet moet

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BasieP schreef op 11 december 2002 @ 22:09:
[...]

euh?????
veels te hoog?

dat is normaal voor mijn systeem hoor (standaard, hij kan nog 500 mhz hoger)

[...]

euh....... how the fuck kan me bios zien of me kast open is???
en dan nog? ik heb hem wel vaker open, en heb nog nooit die error gehad
bovendien heb ik nergens zien staat hoe dat uit gezet moet
volgens mij hier miscommunicatie?
:)
Ik meen dat je 70 graden zei
das voor een CPU veels te hoog 8)7
verder moet je niet vergete dat ook die p4 gewoon op 133 fsb loopt maar door het quadpumped effect van intel op 533mhz dus..

Tweakers Discord

• BasieP
tweakduke schreef op 11 December 2002 @ 22:40:
[...]

volgens mij hier miscommunicatie?
:)
Ik meen dat je 70 graden zei
das voor een CPU veels te hoog 8)7
kut... maar wat doe ik daar aan?
ik heb bij computerland een 'extra zware' (zoals hun dat noemde) koeling gekocht, dat ding maakt herrie als een straaljager @ 4200rpm

Verwijderd

Zoals gezegd; overclocking is leuk en kan in eerste instantie allemaal OK zijn, maar na verloop van tijd toch problemen opleveren. Ik heb het probleem gehad dat windows compleet lockte op het moment dat ik iets ging installeren, maar dit probleem begon pas na een jaar. Uiteindelijk bleek ik het voltage van de CPU iets te hoog gezet te hebben...

Verwijderd

jezus zeg kunnen jullie niet lezen? Hij zegt dat zijn 2400+ op 2ghz draait. En die FSB van 166mhz waar hij het over heeft is gelul, aangezien dat nooit standaard kan zijn bij die versie (bestaat niet). 2 ghz is standaard voor de 2400+, en dus is die proc helemaal niet ge-oc'd!! Temp. is aan de hoge kant, maar indien correct aangegeven (binnenkant proc.) zeker geen buitensporig hoog geval. De meeste onboard temp. sensoren meten trouwens toch veel te laag, aangezien ze onder de proc meten of er aan de bovenkant in de buurt. Beste is nog altijd de sensor die in de proc zelf is gebakken, maar helaas kan je die niet met alle mobo's uitlezen.

De koeler zal wel goed genoeg zijn, maar het feit dat je post het heeft over een "cpu check failure" belooft niet veel goeds. Ik zou die problemen idd zoeken bij je proc. Vervang hem eens met een ander, liefst een trage duron o.i.d. Zal wel opgelost zijn dan!

• BasieP
ja maar wat heb ik er aan als het 'opgelost' is en me processor dan een duron 1 gig ofzo is.. daarvoor heb ik hem niet gekocht.

bovendien heb ik hem vannacht aan laten staan, en dat heeft ie overleeft, hij draaide nog prima vanmorgen. (zit nu @ stage en heb hem uit gezet)

de foutmelding die de bios geeft is nog maar 2x voor gekomen, van de 20x dat ie spontaan uit ging. misschien is het toch wel zo dat de cpu te warm werd, en kon het bios daardoor de cpu ff niet vinden tot ie weer wat afgekoelt was ofzo :? :?
Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 23:15:
Hij zegt dat zijn 2400+ op 2ghz draait. En die FSB van 166mhz waar hij het over heeft is gelul, aangezien dat nooit standaard kan zijn bij die versie (bestaat niet). 2 ghz is standaard voor de 2400+, en dus is die proc helemaal niet ge-oc'd!
klopt maar ik snap je niet helemaal

me cpu draait nu @ 2 gig met 166x12 (as i told before) jij zegt dat dat niet kan??
't is toch echt zo anders.

en ik heb dit idd handmatig gedaan, aangezien ik het geheugen op 333 wil laten draaien. zodra ik de fsb op 133 zet draait me geheugen op 266 mhz.

ik mag dus aannemen dat een mobo dat 400 mhz geheugen ondersteund toch wel op 166 mhz fsb kan draaien. toch? (of zit ik nu fout?)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
166MHz FSB is wel redelijk aan de hoge kant. Zou best kunnen dat je geheugen er geen zin meer in heeft, of bijvoorbeeld netwerkkaartje :)

Zet die FSB voor de grap eens wat lager, 140 ofzo zou alles nog wel aan moeten kunnen :Y)

//edit
En bedankt, zelluf nep-hardware-phreak :+

Spreek uit ervaring als ik zeg dat een FSB van meer dan 150 soms rare dingen doet. PCI sloten die te snel willen, waardoor allerlei sooi zoals netwerkkaarten, geluidskaarten en wtf je er nog meer in hebt raar gaat doen.

offtopic:
En nu leg ik het NOOIT meer uit! :P

[ Voor 43% gewijzigd door FragFrog op 12-12-2002 23:32 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 16:22

megaleo

Special member

BasieP schreef op 11 december 2002 @ 21:43:

Dat je processor 72 graden wordt is vrij normaal hoor voor een amd 2400.
Maar het zou wel beter zijn als je hem iets anders zou koelen. Bijvoorbeeld een paar extra koelers. Of een andere kast ivm je airflow. 8)7

• BasieP
FragFrog schreef op 12 december 2002 @ 11:51:
166MHz FSB is wel redelijk aan de hoge kant. Zou best kunnen dat je geheugen er geen zin meer in heeft, of bijvoorbeeld netwerkkaartje :)

Zet die FSB voor de grap eens wat lager, 140 ofzo zou alles nog wel aan moeten kunnen :Y)
AARrghh

voor de zoveelste keer: (ja ik begin geirriteerd te raken ;) )

WAAROM is het te hoog? me geheugen kan op 333 mhz draaien (PC2700). dat doet ie nu! wat is er dan te hoog aan?
hoe kan me geheugen 'er geen zin meer in hebben' als het draait op de frequentie waar het voor gemaakt is.

en wat heeft een netwerk kaartje er mee te maken???
(ding is bovendien onboard)

* BasieP vraagt dus bij deze aan de ECHTE hardware phreaks (:+) of 166 mhz te hoog is, en zo ja, waarom?

[ Voor 6% gewijzigd door BasieP op 12-12-2002 12:13 ]

Verwijderd

166mhz is niet normaal voor een AMD2400+
dat moet zijn 133Mhz
Of heb je wellicht een AMD2400+ 333FSB die er niet zijn.
Ik zou eens opstarten met een default bios

Je geheugen trekt het wel daar dat 333Mhz (PC2700)geheugen is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2002 12:14 ]

• BasieP
Verwijderd schreef op 12 december 2002 @ 12:13:
166mhz is niet normaal voor een AMD2400+
dat moet zijn 133Mhz
Of heb je wellicht een AMD2400+ 333FSB die er niet zijn.
Ik zou eens opstarten met een default bios

Je geheugen trekt het wel daar dat 333Mhz (PC2700)geheugen is.
dus me proc vind 166 mhz te hoog... :(
hoe moet ik dan me geheugen op 333 (of hoger) laten draaien terwijl me cpu niet op 166 mhz wil?

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 18:54
BasieP schreef op 11 december 2002 @ 21:43:

Het is algemeen bekend dat Asus mobo's met AMD CPU's ongeveer 10 graden hoger aangeven dan andere merken...

Verwijderd

sommige moederborden hebben een frequentie devider.
Dan kan je onafhankelijk de frequentie wijzigen van de agp, mem en de cpu.
dus dan zou je de cpu op 133 kunnen zetten en het mem op 333.
Anders heb je pech en moet je het geheugen ook op 133 (266) laten draaien

• BasieP
ok kleine update:

ik ben nu 5 kwartier thuis en de pc is al 3x gecrashed
de eerste keer draaide hij op 2ghz
de tweede en derde keer op 1500(!!) mhz

voltage @ 1,65 V
fsb @ 133 mhz
geheugen @ 333 (ja ik heb die devider gevonden)
cpu @ 56 graden Celcius (stressed)

nu zag ik dat er in de bios nog een optie is, die 'system preformance' heet. Daar kan ik kiezen uit: "optimal" of "turbo"
hij staat op turbo.
wat moet ik me daar bij voorstellen? en kan het met de crashes te maken hebben?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

heb je je timings voor je geheugen ook gecheckt??

dus niet dat je CL2,5 of CL3 mem hebt dat op CL2 timings draait.. dit kan ook rare problemen tot gevolg hebben (zo heb ik eens een PC133 dood-getimed :D)

controleer je voedingspanningen eens.. dat de voltages niet te ver afwijken (mag max 10% zijn, het liefst binnen de 5% regio) dit kan ook een instabiel systeem tot vervolg hebben..

de nieuwere AMD's en Intel vreten watts. duzzz....

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• BasieP
nIghtorius schreef op 12 December 2002 @ 20:07:
heb je je timings voor je geheugen ook gecheckt??

dus niet dat je CL2,5 of CL3 mem hebt dat op CL2 timings draait.. dit kan ook rare problemen tot gevolg hebben (zo heb ik eens een PC133 dood-getimed :D)

controleer je voedingspanningen eens.. dat de voltages niet te ver afwijken (mag max 10% zijn, het liefst binnen de 5% regio) dit kan ook een instabiel systeem tot vervolg hebben..

de nieuwere AMD's en Intel vreten watts. duzzz....
hier heb ik allemaal al naar gekeken, en het klopt allemaal.
maar het rare is dat ik het dus sinds 2 dagen heb, en ik heb het systeem al een maand

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maar staat hij nog steeds op turbo en niet op optimal? Op een a7v333 ook turbo niet goed aan de gang gekregen, optimal wel helemaal stabiel.

• BasieP
* BasieP heeft net weer een crash gehad, en toen kwam ik windows helemaal niet meer in.
(w2k hing bij dat tweede balkje)

dus ik heb me bios net gereset. :(
nu zit ik dus weer in windows, maar draai nog steeds op 1500mhz :( (nu wel @ 56 graden)

en hij staat dus weer op 'optimal' ipv 'turbo'

[ Voor 12% gewijzigd door BasieP op 12-12-2002 23:20 ]

• Raku

Raku

Mental Aid

Ow , dat van win2k heb ik ook altijd hoor als ie eenmaal is vastgelopen moet ik eerst 2x opnieuw opstarten voor ie het weer doet.... :P

Raku

• BasieP
Eth3r3al schreef op 12 December 2002 @ 23:24:
Ow , dat van win2k heb ik ook altijd hoor als ie eenmaal is vastgelopen moet ik eerst 2x opnieuw opstarten voor ie het weer doet.... :P
nou ik had het wel 20x gedaan. en het wilde pas toen ik me bios gereset had.

daarna heeft ie het dus weer gedaan.

maar toen ik vanochtend opstarte had ik ook dat zwarte w2k bootbalkje gehad, en toen reboote hij spontaan.
daarna (tweede keer) deed ie het wel

• BasieP
ok weer kleine update:

ik heb nu ALLE kaartjes er uit gehaald, en alleen nog een vid kaart in zitten.
ik heb in de bios zo veel mogenlijk features uit gezet
me cpu draait nu op 1200 mhz (100x12)
hij wordt stressed 55 graden, EN CRASHED NOG STEEDS!! :'(

iemand nog tips?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

BasieP schreef op 13 December 2002 @ 17:29:
ok weer kleine update:

ik heb nu ALLE kaartjes er uit gehaald, en alleen nog een vid kaart in zitten.
ik heb in de bios zo veel mogenlijk features uit gezet
me cpu draait nu op 1200 mhz (100x12)
hij wordt stressed 55 graden, EN CRASHED NOG STEEDS!! :'(

iemand nog tips?
misschien een idee.. die vage preboot crashes van win2k had ik toen ook eens.. misschien was je ACPI functie geactiveerd tijdens je installatie van win2k en is misschien nu uitgeschakeld, op me oude P3 had ik er ook last van.. win2k bootte lastig tot niet als ik me ACPI uit had.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

*Laatste bios geflashed?
*In de eventlog van win2k (configuratiescherm -> systeembeheer -> logboeken), staat daar wat zinvols wat die crash steeds veroorzaakt? Bv omdat win2k datacorruptie heeft bij wat systeemfiles.
*Heb je een losse hd, waarmee je een verse win2k install er even op kan zetten om te testen?

BF2 stats Systemen

• BasieP
nou het probleem is dat ie wel boot, maar gewoon spontaan uit valt of reboot
als ie niet reboot, maar uitvalt krijg ik daarna allemaal nietszeggende errors van me bios (zoals cpu check error enzo) als ik hem dan ff uit zet (stekker er uit) en d'r weer in, werkt het weer gewoon

ik heb zowel tijdens de install als nu de bios settings gewoon standaard gehouden (zo van na een bios 'reset')

ik heb nu die nieuwe bios versie geflashed (1010 beta2) dat was een kwartiertje terug, en d'r gebeurd nog niks :P
cpu is nu 68 graden @ 2000 mhz en 56 @ 1500
dat is al beter dan voorheen (72 graden @ 2 ghz)

• BasieP
Kleintje81 schreef op 13 december 2002 @ 18:51:
*In de eventlog van win2k (configuratiescherm -> systeembeheer -> logboeken), staat daar wat zinvols wat die crash steeds veroorzaakt? Bv omdat win2k datacorruptie heeft bij wat systeemfiles.
omg omg omg
* BasieP heeft gecheckt en heeft ongeveer duizend-en-een mooie rode foutmeldinkjes :X
Kan apparaat \Device\Harddisk2\DR2 niet benaderen.
nu weet ik niet wat DR2 is (ik heb d'r 2 schijven in)

maar ik heb ook nog een scsi schijf er in gehad, en die is d'r nu al uit (dus misschien kan die niet meer gevonden worden)

edit/update:
ok ik heb nu dus weer een crash gehad (w2k stopscherm), maar dan met een nieuwe foutmelding.
irq_not_less_or_equal ofzoiets
heb hem hier al is gezien, maar ik heb geen id hoe ik d'r van af kom

edit/update2:
ok net hing hij dus zomaar (alles vast inc. numlock) en toen heb ik hem gereset.
daarna starte hij niet op (scherm bleef zwart) dus ik weer stekker er uit getrokken, ff gewacht ding d'r weer in, en weer gestart (werkte)
maar toen ik de bios weer langs liep (hij gaat d'r automatisch in als de stroom er af is geweest) reboote hij weer spontaan (ja in me bios)

[ Voor 37% gewijzigd door BasieP op 13-12-2002 19:33 ]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 19:47

Blauw

De Schreeuw

uitroeptekentjes in systeembeheer? Vage apparaten? Vage gedeelde IRQ's? Brek geheugen? Stekkertjes niet vast genoeg? Slechte voeding?

• BasieP
Jozzz schreef op 13 December 2002 @ 19:32:
uitroeptekentjes in systeembeheer?
lees vorige post
in apparaatbeheer? nee helemaal niks, alles klopt.
irc 9 voor me usb rotzooi is een paar keer gedeeld, maar verder niks. bovendien heb ik dit probleem pas 3 dagen, en heb d'r niks aan veranderd)
niet dat ik weet, toen ik het kocht heb ik het laten testen, en toen was het goed. Ik heb ook nooit geheugenerrors tijdens post (ook niet als ik quick boot uitzet)
Jozzz schreef op 13 December 2002 @ 19:32:
Stekkertjes niet vast genoeg?
alles inmiddels 20x aangedrukt, en zelfs andere IDE kabel geprobeerd.
splinternieuw 300W. de spanningen vind ik wel ok.
met asus probe heb ik zo'n 3% afwijking van wat het zou moeten zijn
alleen de core spanning is 1.76 V terwijl hij in de bios op 1.65 staat.
maargoed dat is opzich ook niet te veel

• BlackShadow
  • Laatst online: 10:11
BasieP schreef op 13 December 2002 @ 18:54:
nou het probleem is dat ie wel boot, maar gewoon spontaan uit valt of reboot
als ie niet reboot, maar uitvalt krijg ik daarna allemaal nietszeggende errors van me bios (zoals cpu check error enzo) als ik hem dan ff uit zet (stekker er uit) en d'r weer in, werkt het weer gewoon

ik heb zowel tijdens de install als nu de bios settings gewoon standaard gehouden (zo van na een bios 'reset')

ik heb nu die nieuwe bios versie geflashed (1010 beta2) dat was een kwartiertje terug, en d'r gebeurd nog niks :P
cpu is nu 68 graden @ 2000 mhz en 56 @ 1500
dat is al beter dan voorheen (72 graden @ 2 ghz)
BIOS 1010 geeft een verkeerde temp. weer.
1009 werkt goed bij mij.

• BlackShadow
BasieP schreef op 13 december 2002 @ 19:39:
zet anders in je bios je temp op manual en dan 1.65V
dan is je temp. ook al wat minder, scheelt bij mij 3-5°C

• BasieP
BlackShadow schreef op 13 december 2002 @ 20:17:
[...]

zet anders in je bios je temp op manual en dan 1.65V
dan is je temp. ook al wat minder, scheelt bij mij 3-5°C
*kuch* lees dat stukje dat je gequote heb nog is 3x door svp

en wat is verkeerd dan?
ik hoorde in een ander topic dat de 1009 de temps te hoog weer geeft en de 1010 weer goed :S

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

BasieP schreef op 13 december 2002 @ 19:39:
[...]
Zo'n afwijking van de core voltage heb ik ook bij mijn A7V266, ik heb hem hier met jumpers op 1.65 V gezet, en nog geeft ie de core in BIOS stomweg .10 V hoger aan. |:(
Nog even over je probleem, dat hij reset in de bios is inderdaad niet goed.
Heb je misschien een andere CPU die je heel even erop kan zetten? (een oudere
duron of athlon evt.?)
Probeer eens ook helemaal kaal op te starten dus alleen, MOBO + CPU + MEM + VGA + Keyboard.

Wat betreft de temp waarden die zijn nog binnen de 'perken' zou ik maar zeggen. ;)
Je kunt ook eens voelen aan het koelblok of deze warm is of zeer heet, als je hem een paar seconden vast kan houden dan is dit goed. :)

Heb ook nog even naar die foutmelding in win2k gezocht, en dit vond ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Kleintje81 op 13-12-2002 22:05 ]

BF2 stats Systemen

• BlackShadow
BasieP schreef op 13 December 2002 @ 20:34:
[...]

*kuch* lees dat stukje dat je gequote heb nog is 3x door svp

en wat is verkeerd dan?
ik hoorde in een ander topic dat de 1009 de temps te hoog weer geeft en de 1010 weer goed :S
kdacht dat je auto genomen had...
De temp in 1010 wordt te laag aangegeven, bij sommigen werd het mobo warmer als de cpu, fout dus

• BasieP
thanx, ik heb dat kaal opstarten al geprobeerd, (wel met HD er bij) en heb inmiddels me HD ook gecheckt of fouten enzo. (voor de w2k reboots) maar dat verklaart natuurlijk niet die reboot in de bios.

dat het systeem te warm is weet ik ondertussen wel, en ik ben al bezig met het ontwerpen van een waterblok.

maar ik heb hem nu op 1500 mhz draaien @ 60 graden, en dat is 12 graden kouder dan hij een maand lang is geweest.
dan zou ik toch zeggen dat ie dat wel kan.

en over die error: het is eigenlijk error code 15 (was ik vergeten te zeggen |:( )

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

K, ik bedoelde namelijk een keer zonder de HD, of ie dan nog reboot in je BIOS.
Kun je misschien je CPU testen in een ander systeem van collega/kennis/vriend(in) :) ?

BF2 stats Systemen

• BasieP
Kleintje81 schreef op 14 December 2002 @ 01:40:
K, ik bedoelde namelijk een keer zonder de HD, of ie dan nog reboot in je BIOS.
Kun je misschien je CPU testen in een ander systeem van collega/kennis/vriend(in) :) ?
het probleem is dat ie niet altijd vast loopt maar soms.
nu heb ik bijvoorbeeld al 6 uur aan staan zonder dat er wat gebeurd is.

ik wil best 6 uur in me bios blijven om te kijken of hij dan toevallig crashed, maar das een beetje zonde heb ik het id

en ik ken ook niemand waarvan ik voor een dag ofzo de cpu van mag lenen ofzo. (hebben ze zelf nodig)
kijk even kan wel (uurtje of 5), maar een hele dag is wat veel

• Gianni Rombios
  • Niet online
Een ander reepje geheugen testen dan, zou dat wel gaan?

Die foutmelding betreffende disk blabla die je noemde is wel degelijk je tweede schijf, anders had er scsi blabla gestaan in de event viewer. Je hebt niet gezegd welke twee schijven je hebt maar ik zou die tweede ook even afkoppelen.

Ik heb zelf het idee dat er door een paar weken draaien op 166 MHz ofwel het geheugen ofwel de tweede schijf of beide een beetje een tik hebben gehad.

• BasieP
dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door BasieP op 14-12-2002 18:05 ]

• BasieP
Gianni Rombios schreef op 14 December 2002 @ 17:27:
Een ander reepje geheugen testen dan, zou dat wel gaan?

Die foutmelding betreffende disk blabla die je noemde is wel degelijk je tweede schijf, anders had er scsi blabla gestaan in de event viewer. Je hebt niet gezegd welke twee schijven je hebt maar ik zou die tweede ook even afkoppelen.

Ik heb zelf het idee dat er door een paar weken draaien op 166 MHz ofwel het geheugen ofwel de tweede schijf of beide een beetje een tik hebben gehad.
nou dat de hd een tic heeft zou wel kunnen, maar geheugen is 333 mhz, en daar heeft het ook gewoon op gedraait.

ik heb het idd al met 1 van de twee reepjes geprobeerd (en met alleen die andere) maar toen deed ie het nog steeds... :S

maar ik zie nu dat die tweede schijf die verdeeld is in 3 partities dat daar 2 partities bijna van vol zijn (2 mb vrij en 12 mb vrij :X ) zou dat uit kunnen maken? (nee me virtual memory staat op een andere schijf)

• Gianni Rombios
  • Niet online
Tja is sowieso niet ideaal zo vol :D maar ik neem aan dat het een data schijf is: toch een kleine moeite om die even voor een tijdje los te gooien?

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

BasieP schreef op 14 december 2002 @ 16:44:
[...]
ik wil best 6 uur in me bios blijven om te kijken of hij dan toevallig crashed, maar das een beetje zonde heb ik het id
Daar heb je zeker gelijk in, maar dan kun je zo wel zeker uitsluiten dat het iets met je HD of HD's zou kunnen zijn namelijk.
(Hint: je zou hem een nachtje aan kunnen laten staan in de bios, bedoel dan slaap je wel, toch? :) )

Hoe zit het trouwens met garantie? Alles bij 1 pcboer gekocht of losse onderdelen van verschillende?

[ Voor 11% gewijzigd door Kleintje81 op 14-12-2002 21:11 ]

BF2 stats Systemen

• BasieP
Kleintje81 schreef op 14 December 2002 @ 21:09:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in, maar dan kun je zo wel zeker uitsluiten dat het iets met je HD of HD's zou kunnen zijn namelijk.
(Hint: je zou hem een nachtje aan kunnen laten staan in de bios, bedoel dan slaap je wel, toch? :) )

Hoe zit het trouwens met garantie? Alles bij 1 pcboer gekocht of losse onderdelen van verschillende?
het probleem is dat ik denk dat als ie crashed doordat er iets foutgaat (kutzin) dat ie dan misschien wel kapot kan gaan als ik hem aan laat staan. .

:S zegmaar (/me BasieP leest 3x over)

en ik heb het mobo+cpu+koeler bij computerland vandaan, en het geheugen en de kast bij de norrod. de rest had ik nog liggen

• BasieP
^^ someone? ^^

• BasieP
ok update:

ik draai nu op 500 mhz (ja een XP2400+) met een geheugensnelheid van 200mhz
me cpu wordt nu niet stressed 36 graden. dat is 2x zo koud als hij een maand lang heeft gedraait.

* BasieP heeft met memtest zijn geheugen getest, en heeft ALLES wat uit kon uitgezet, en ALLE hardware die er uit kon er uit gehaald.

en nog steeds crashed ie. :(

nu is het zo dat als ie crashed/hangt/BSOD geeft (w2k 'stopscherm') en ik houd de powerknop 4 secs in. dat ik automatisch naar de bios ga.
daar moet ik dan eerst uit, om opnieuw op te starten (Dat hoort zo)
maar zodra ik dan opnieuw op wil starten gaat me monitor uit, en blijft die uit. :(

ik heb 1 op de 10 keer dat ie wel doorstart.
verder heb ik 2 nieuwe errors aan me lijstje toe te voegen.
ten eerste een w2k stoperror: 'PAGE FAULT IN NONPAGED AREA'
en een 'IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL' in mijn vid kaart driver (waarvan ik nu een oudere versie aan't downloaden ben)

verder heeft mijn bios dit fijne bericht al 2x gegeven:
'BIOS ROM CHECKSUM ERROR'
maar na een reset 'werkte' het weer

plz help ik begin hopeloos en radeloos te worden.

ben bezig met waterkoeling, maar ik heb het id dat het niet meer aan de temp ligt (aangezien deze gehalveerd is, en hij nog steeds crashed)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Klinkt als een brakke voeding
EN jij praat over spanningen, maar dat boeit niet zo he..... als die voeding niet genoeg vermogen meer kan leveren> the end.

Probeer eens een andere voeding

Of misschien is je geheugen toch niet helemaal in orde

things break you know

[ Voor 15% gewijzigd door Servowire op 17-12-2002 10:37 ]

met papier mache kun je alles maken!!

• BasieP
Servowire schreef op 17 december 2002 @ 10:37:
Klinkt als een brakke voeding
EN jij praat over spanningen, maar dat boeit niet zo he..... als die voeding niet genoeg vermogen meer kan leveren> the end.

Probeer eens een andere voeding

Of misschien is je geheugen toch niet helemaal in orde

things break you know
nou dat geheugen is wel goed, want ik heb het met allbij de reepjes los geprobeerd.
verder heb ik ze allebij getest, en ze kwamen er allbij goed door (meerdere keren)

ik zal vanmiddag mij andere pc er is bij aan zetten (voor de voeding), en kijken of het dan beter gaat

Verwijderd

Ik zou voor de zekerheid de boel toch maar ff ruilen. Dit zijn namelijk zogenaamde vage crashes die echt aan alles kunnen liggen.

/me heeft het ook gehad.

Normale Laptop die gewoon op het netwerk hing, bovenstaande crashes begonnen nadat een andere PC aan de HUB is gehangen ....... probleem is nooit opgelost (ja, geen HUB meer gebruiken dus).

Bovenstaand systeem heeft iig geen problemen met kloksnelheden, memorytimings of warmte, maar lijkt mij de 'vage klacht'.

Vreselijk

Verwijderd

He BassieP,

Zet je specs ff in je signature, is een stuk handiger.

Die vage tekens bij het BIOS/opstarten komen waarschijnlijk door het RAM geheugen
Als je de FSB aanpast dan loopt je geheugen enzo ook sneller en gebruik je dan ook nog een de snelste timings dan kan het zijn dat het geheugen het niet trekt, Probeer de ram timings eens op normal te zetten met hoge FSB, dan krijg je als het goed is geen errors, anders trekt de voeding of de proc het nie - Kijk in de BIOS maar eens wat de 5v lijn laat zien, moet altijd boven 4,75V blijven.

• BasieP
me +5 is precies +5 niet alleen in de bios maar ook bij asusprobe en MBM
me +12 schommelt tussen de +12 en de +12,3
me Core is 1.75 terwijl hij in de bios op 1.65 staat
me +3.3 is +3.32 (ook vrij constant)

me geheugen heb ik al standaard gezet (ik heb de bios een paar keer moeten resetten)
* BasieP draait nu op 500MHz (ja schandalig voor een XP2400+) geheugen op 200mhz.
hij wordt nu 36 graden.

• BasieP
ok... * BasieP heeft een andere voeding geprobeerd, en die werkt precies hetzelfde (niet dus)
daarna wilde ik de voeding weer terug zetten in andere pc, en toen wilde windows niet meer booten (dus moet nog reinstallen ook :( )

verder ben ik er achter dat het niet uitmaakt hoe warm de proc wordt, want hij loopt toch wel vast. op 32graden en op 72... :S

heeft nog iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door BasieP op 18-12-2002 08:48 ]

Pagina: 1