Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar valt spanning vandaan te halen?

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 08:32

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Bij voorbaat mijn excuses voor het newbie-gehalte van deze post. Ik ben sindskort bezig met een beetje modding (om maar eens wat anders te doen dan alleen maar proggen en RSI kweken). Uiteraard wil ik daarmee, enthousiast als ik ben, meteen veel te veel en stort ik mij direkt in een groot zwart gat. Dit zwarte gat zou tot nadeel kunnen hebben dat ik alles sloop, wat niet helemaal in de planning ligt. Vandaar even deze belangrijke doch naar mijn idee simpele vraag:

Waar kan ik allemaal spanning vandaan toveren uit die grote witte doos onder mijn bureau?

Ik heb inmiddels een paar kleine(re) mods, waarbij ik gebruik maak van de standaard 12V stekkertjes uit m'n voeding. Nou is dat al erg leuk, maar stel je voor dat ik iets externs zou willen bouwen (ik denk hierbij aan een eigen fan als ventilatortje naast m'n beeldscherm oid, dus gewoon voor mezelf). Ik dacht eerst aan USB, maar vermoed dat daar die dat niet aankan en dat ik op die manier m'n mobo zou kunnen beschadigen. PS/2 lijkt me ook geen ideale stroombron... hoe zit het met serieel en parallel?

Hoe het in elkaar zit qua pinnetjes en wat waarop zou horen is goed uit te vinden volgens mij, ik heb alleen nog nix kunnen vinden over de spanning die eventueel uit een poortje getrokken kan worden zonder dat ik daarmee de boel beschadig.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

waarom gebruik je niet gewoon de 12V lijn uit je voeding extern?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Imho is de PS2 de beste plaats aan de buitenkant om spanning vandaan te halen.

Pinbezetting kan je vinden op google, keywords : PINOUT + [Naam van poort]

[ Voor 34% gewijzigd door Luppie op 19-07-2003 00:45 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Je zou idd de Molex-connector van je voeding kunnen verlengen voor wat juice.

Geel -> +12V
Zwart -> Nul
Zwart -> Nul
Rood -> +5V

Use the Search Luke...

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 08:32

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah zoals ik al zeg lijkt die pinbezetting me niet echt een probleem. Het gaat me om de spanning die uit verschillende poorten te halen valt zonder risico.

De 12V lijn extern krijgen lijkt me niet erg mooi.. allemaal gaatjes maken voor die stekkers, om maar niet te spreken over het aantal splittertjes wat er dan nog eens bijkomt. Die 12V lijntjes zijn perfect voor alles wat je _binnen_ je kast doet, maar er moet toch iets te vinden zijn voor mods die je extern wilt hebben?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

je zet gewoon een overig slot van je pc open (waar je kaarten aan je kast vast kan maken) en daar doe je een draadje door vanaf je voeding naar de plaats waar je m wilt hebben (koop een dubbele kabel die aan elkaar vast zitten) en zet die aan die fan, klaar is kees!

Verwijderd

PS/2 en poorten leveren 5V, geen 12V dus daar heb je niks aan.
Dus die 12V uit de kast of een externe voeding lijkt me..

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kaastosti schreef op 19 juli 2003 @ 00:48:
Mjah zoals ik al zeg lijkt die pinbezetting me niet echt een probleem. Het gaat me om de spanning die uit verschillende poorten te halen valt zonder risico.

De 12V lijn extern krijgen lijkt me niet erg mooi.. allemaal gaatjes maken voor die stekkers, om maar niet te spreken over het aantal splittertjes wat er dan nog eens bijkomt. Die 12V lijntjes zijn perfect voor alles wat je _binnen_ je kast doet, maar er moet toch iets te vinden zijn voor mods die je extern wilt hebben?
Nou zo moeilijk is dat toch niet? Je neemt bijvoorbeeld een jackplug (zo'n ding wat voornamelijk voor koptelefoons enzo worden gebruikt) en die soldeer je aan een molexconnector. Even gaatje boren in de achterkant van je case en klaar :)
Maar je kan natuurlijk ook nog tig andere connectors gebruiken, ligt eraan :)

Van het mobo zelf halen zou ik niet doen, het risico dat je iets overbelast kan je beter niet nemen.

Edit: en anders kan je altijd nog een regelbare adapter kopen bij de praxis ofzo (kost 8 euro ongeveer). Die kan je in je stopcontact doen en op 3, 4.5 enz t/m 12v zetten, das ook wel handig misschien, daar heb je ook geen PC voor nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door JER00N op 19-07-2003 00:59 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Zowel USB als PS/2 zijn slechts 5 volt. Same goes voor je printerpoort (Daar kan je net een LEDje op laten branden dus daar heb je ook weinig aan). Hoe het met de gameport zit weet ik niet (zie hardwarebook) maar de beste optie lijkt me toch echt je 12v-lijn extern te verlengen. Of een adapter gebruiken direct op de 220 (oude van een GSM oid, of een universele).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.