Dode pixel garantie oplichting?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.121 views sinds 30-01-2008

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 15:06:
Je hebt toch altijd het recht een artikel binnen een aantal dagen terug te brengen als het niet bevalt? Dat geldt toch ook voor een TFT Scherm?
Alleen als je het online hebt gekocht en je een consument bent die het bij een winkel heeft gekocht. Bepaalde artikelen zijn uitgesloten van deze wet koop op afstand.

• deuzige
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-02-2023

deuzige

2nd best person ever!!

kvk over dit probleem. Dus ongeacht of het online of offline koop/verkoop is:

Verkoop en garantie bij consumptiegoederen: Consumentenbescherming
De verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eigenschappen die bij de koop zijn toegezegd en aan eigenschappen die de koper bij normaal gebruik ervan mag verwachten (of voor een bijzonder gebruik als dat is overeengekomen). De verkoper is daarbij niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen, maar ook aan de reclame die de fabrikant voor het product maakt.

Welke eigenschappen de consument mag verwachten is afhankelijk van een groot aantal zaken. Bijvoorbeeld de aard van het product, maar ook de mededelingen van de verkoper over de gebruiksmogelijkheden en de kwaliteit.

Als een product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, dan wordt vermoed dat dit gebrek al bij de levering bestond. De consument heeft dan geen bewijslast.

De verkopende partij moet dit wettelijk vermoeden weerleggen door aannemelijk te maken dat het product bij aflevering wel aan de overeengekomen afspraken en aan de verwachtingen van de consument voldeed. Dit wettelijke vermoeden geldt niet voor producten die aan een bepaalde houdbaarheidsdatum zijn gebonden of een beperkte levensduur hebben, zoals etenswaren of snijbloemen.

Als een gebrek zich pas openbaart nadat de 6 maanden zijn verstreken, moet de consument bewijzen dat het produkt niet aan de verwachtingen voldoet die hij op grond van de overeenkomst mocht hebben.

Dus offline, online.... maakt niks uit. 6 maanden moet het product aan de verwachtingen van de koper die hij rederlijkerwijs kan hebben voldoen.

Dit is de Nederlandsche wet (warenwet) dus daaraan is ELKE verkoopovereenkomst onderhevig.

Spawned from the awesomeness of deuZige!

Verwijderd

GambitRS schreef op zaterdag 19 juli 2003 @ 13:50:
[...]

Volgens de wet wel, maar ik durf te wedden dat de winkel daar anders over denkt. Dat betekend dat je pas na een lange tijd, waarbij je waarschijnlijk naar de rechter moet om je gelijk te halen en wat dus ook allemaal geld gaat kosten, je je aankoopbedrag terug zal zien.

Namelijk is het zo dat de meeste fabrikanten pas bij een X aantal dode pixels de schermen gaan vervangen. Omdat de winkels anders met die laptops blijven zitten, verkopen ze ze gewoon. Dat is best normaal, als een processor bijvoorbeeld niet 100% is wordt hij ook op een lagere snelheid verkocht (voor minder geld dus). Dat ze dus voor die pixelgarantie 50 euro willen zien is best te begrijpen.
Ik vind gewoon dat ze die schermen waar misschien 1 dode (sub)pixel in zit dan met korting moeten verkopen. Er zijn misschien mensen die zich er niet aan storen en genoegen nemen met een miniscuul defect en dat voor lief nemen tegen een lagere verkoopsprijs. Ik vind het inderdaad enigsinds schandalig dat je extra moet betalen voor iets wat gewoon 100% hoort te zijn. Ik heb laatst een tft scherm gekocht en daar €35 extra voor neergelegd omdat ik absoluut geen dode (sub)pixels wil. En mn broer is professioneel fotograaf en zoiemand kan zich ook geen dode pixel veroorloven. Je gaat dan toch steeds proberen om dat "stofje" weg te poetsen in fotoshop. Ik koop ook geen auto waar ik, bij wijze van, 10% extra voor moet betalen omdat er misschien wel 1 cylinder niet werkt oid. En die dode pixelgarantie is ook maar 1 week geldig..tenminste wel waar ik hem kocht.

Nog een ander mooi verhaal. Een kennis van me koopt een DVD speler bij de mediamarkt. Komt thuis en pakt het apparaat uit. Vervolgens blijkt dat het de lade niet open gaat en dat er al een DVD in de speler zit! Dus het apparaat is al gebruikt. Hij gaat terug naar de mediamarkt waar hij niet eens een nieuwe krijgt maar hem word verteld dat hij het apparaat ter reparatie kan aanbieden. En dat gaat minimaal 6 weken duren. Ben je genaaid dan!!!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:34
Ik koop ook geen auto waar ik, bij wijze van, 10% extra voor moet betalen omdat er misschien wel 1 cylinder niet werkt oid. En die dode pixelgarantie is ook maar 1 week geldig..tenminste wel waar ik hem kocht.
Een kapotte cylinder bij een auto is heeft wel even wat meer invloed op de gebruikerservaring dan een dode pixel in een scherm. Als er ergens een miniem krasje in de lak zit gaat ook niet iedereen zeuren, zelfde met een deukje in het dashboard of een verkeerd stiksel in een stoel. Een gemiddeld scherm heeft een dikke 1.3 miljoen pixels, 1 kapotte pixel heeft maar een zeer beperkte invloed op de bruikbaarheid van het scherm.
Neemt niet weg dat je als consument gewoon het recht hebt om te zien wat je koopt. Je staat in het volste recht als je in de winkel wilt zien of alle pixels het doen. Hecht je er waarde aan dat dit het geval is, dan is dat onderdeel van de overeenkomst. Let je niet op dode pixels, dan had het gegeven blijkbaar geen invloed op je wil om het apparaat te kopen. Voor dit soort gevallen bestaat dus de 8-dagen regel voor webshops: als substituut voor de mogelijkheid het te kopen goed te inspecteren.
In het geval van een webshop is zo'n garantie dan ook vrij nutteloos omdat je het geleverde binnen 8 dagen terug kunt sturen. In een normale winkel zou ik er gewoon op staan om het scherm te zien voor de aankoop, of anders een schriftelijke garantie tegen dode pixels van desnoods de verkoper, gaan ze niet akkoord dan kunnen ze de verkoop wat mij betreft op hun buik schrijven. In deze tijden is dat een redelijk goed drukmiddel 8-)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Mentalist

[avdD]

Dit topic is van 2003 ;). Bovendien hoort het nu in Complete Systemen & Laptops (in geval van laptops) of Videoplanken & Beeldkanonnen in geval van desktop TFT's. Iig niet (meer) hier :).

Deze gaat wegens ouderdom dicht, als er nog behoefte is aan een dode pixels topic kan dat geopent worden in genoemde fora (al dan niet met verwijzing naar dit topic).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.