Paulus0013 schreef op 03 oktober 2003 @ 00:28:
uhm wat vertel je me nu?
als ik dus online iets koop en dat raakt binnen garantie periode (fabrieks of winkel garantie maakt niet uit, wettelijk gezien moet de winkel de garantie waarmee de fabrikant reclameert ook hanteren toch?) defect, kan ik dit opsturen en krijg ik dan de verzendkosten echt vergoed (of beter gezegd MOET dit wettelijk vergoed worde, aangezien het nauwelijks gebeurd)?
en kan je misschien kort uitleggen waarom dit zo is?
thnx
Je hebt het nu weer over iets anders
Kort gezegd:
• terugsturen product omdat koop ontbonden is met gebruikmaking koop op afstand: bezorgkosten terugsturen voor koper.
• terugsturen product voor (wettelijke) garantieafhandeling: bezorgkosten terugsturen voor verkoper.
Misschien dat het zo iets duidelijker is.
Brothar heeft het eigenlijk al gezegd, maar ik doe het nog maar eens dunnetjes over:
BredeP schreef op 03 October 2003 @ 00:42:
Heel simpel gezegd, hanteren de meeste winkels op dit moment nog standaard 1 jaar garantie. Langere garantie fabrieksaf, wordt normaal gesproken via de winkelier geregeld, alleen zonder direct vervangend product.
Het is prima dat winkels contractuele garantie bieden. Graag zelfs, want een winkelgarantie van 1 jaar (mits ook als zodanig vormgegeven, niet een rits van uitsluitingen van garantie dus

) scheelt mij als consument weer een bewijslast van 6 maanden. De eerste 6 maanden krijg ik al van de wet, de laatste 6 maanden van het eerste jaar van de winkelier in dat geval. Na dat jaar ligt de bewijslast bij mij, maar een (wettelijke) garantieverplichting heeft de winkel in de meeste gevallen nog wel na dat 1e jaar. Niet op basis van de overeenkomst, maar op basis van de wet.
Wat betreft de pixel-garantie:
Als een fabrikant 1 of 2 dode pixels NIET onder zijn eigen garantie laat vallen, hoeft een winkelier dit dus ook NIET te doen. Waarom niet? Omdat een winkelier geen garantie kan leveren op een product waarbij hij zelf niet op ondersteuning van de fabrikant kan rekenen.
Een winkel kan op alles garantie geven, ook al geeft de fabrikant niet overal garantie op. De winkel
wil domweg geen garantie geven, want o wee als ze er eens slechter van zou kunnen worden. Puur eigenbelang dus en niet gebaseerd op een technische onmogelijkheid of iets dergelijks. Het is de winkel die (wettelijke) garantie moet geven, garantie van de fabrikant is alleen maar een onverplicht extraatje voor de consument als deze gegeven wordt. De winkel is op basis van de wet al verplicht een product te leveren, in dit geval een notebook, dat voldoet aan de verwachtingen. Ik heb met CRT's nog nooit last gehad van dode pixels of iets in die trant, bovendien houden ze het een economisch leven en langer uit. Als TFT zoals Brothar beschrijft, de vervanging van de CRT moet voorstellen, mag ik als consument dezelfde levensduur en kwaliteit verwachten van een TFT als van een CRT monitor. Zit er een dode pixel in het scherm? Jammer voor de winkel, maar dan mag ik als consument reparatie of vervanging van het beeldscherm vragen. Dat is de winkel dan verplicht op basis van de wet (aan de redelijke verwachting is niet voldaan). *newsflash* Als je last hebt van een lastige fabrikant die vervolgens geen garantie aan de winkel wil geven, kijk eens naar artikel 7:25 BW. De winkel heeft keihard zwart op wit in de wet een regresrecht op de fabrikant of zijn leverancier als hij met een gevalletje consumentenclaim te maken krijgt. Hij kan zijn centen gewoon gaan halen bij zijn leverancier op grond van de wet, wat er dan ook staat in het contract tussen de winkel en de leverancier. Het is namelijk dwingend recht waarvan niet ten nadele van de winkel kan worden afgeweken. Sla je leverancier daar maar mee om de oren. Het fenomeen van de beknelde detaillist bestaat allang niet meer. Dat winkels daar in de praktijk nou geen gebruik van maken is niet het probleem van de consument

Het stellen dat de winkel ook geen garantie van de fabrikant/leverancier krijgt is in ieder geval een non-argument, dat mag wel duidelijk zijn.
Wil je bij een product 100% pixelvrij garantie, is het vrij normaal deze voor een x bedrag bij te kopen. Bij mijn huidige werkgever, ik ga geen namen noemen, hanteren we het volgende:
Koop je bij ons een TFT (ofwel in notebook, ofwel gewoon scherm), en waar geen pixelvrij garantie van de fabrikant bij op zit, heb je 2 keuzes.
Voor 25 euro pixelgarantie (2 weken) afnemen. Is er dan een dode pixel, jij blij, mag je toch omruilen. De defecte producten worden vaak met een bepaalde korting toch verkocht, meestal aan mensen die zich er niet echt aan storen.
Geen pixelgarantie nemen. Toch een dode pixel, jij pech, valt buiten de garantie.
Fout, de winkel moet (wettelijke) garantie geven, dus niets pech. Dode pixel garantie bijkopen is alleen zinnig verklaarbaar als je het fijn vind om vantevoren te weten dat het scherm ook 100% oke is en je dus niet het risico loopt met een dode pixel te zitten waarmee je weer terug moet naar de winkel. Voor de rest is pixelgarantie een grote grap. De garantie heb je zowieso wel en het voordeel van contractuele garantie (bewijslast) is er ook nog niet eens, aangezien je door de wet als consument al geholpen wordt met de bewijslast de eerste 6 maanden na levering van het product.
Als jij de eerste 20000 kilometer garantie hebt op je auto, en je hebt na 1.000 kilometer een lekke band, ga je toch ook niet naar de fabriek/dealer, die moeten jullie betalen?!?
Het is balen, maar tja, niets aan te doen op dat moment.
De lekke band kan veroorzaakt zijn door allerlei zaken. Ik zou niet schromen de garage maar eens goed te laten kijken naar die band. Als ze daar geen grote nagel o.i.d. uithalen zou ik inderdaad een nieuwe band claimen. Laat de verkoper dan maar aantonen dat het niet aan de band lag, maar dat er werkelijk een oorzaak van buiten is geweest die de band lek heeft doen gaan. Dat moet voor hem een koud kunstje zijn. Het is toch logisch dat ik een nieuwe band krijg als blijkt dat het geen nagel was, maar een slechte band?
En zeg niet, dan sluit je het scherm toch even aan?!? Een dode pixel vinden kost redelijk wat tijd (zeker eentje die ter hoogte van een icoon zit bijvoorbeeld).
Stel, je schuift 30 tft's de winkel uit iedere week... a 10 minuten testen per scherm...
Is toch 300 minuten, is 5 uur dat er daar iemand mee bezig is. Willen we best doen hoor, kosten alle schermen ineens 20 tot 30 euro meer en je moet dan niet gaan zeuren dat het zo duur is, en gewoon blijven kopen bij dezelfde winkel...
Regel ik het morgen meteen.
Maar ja, dat willen ze dan ook weer niet.
Dat is het probleem van de winkel, jouw probleem dus, en niet van de consument. Als je als winkel goedkoper wil zijn door dit soort controles niet uit te voeren is dat je goed recht. Dat betekent wel dat je geconfronteerd kan worden met een dode pixel levering waar een consument vervanging of reparatie voor gaat claimen (en terecht). Het is de afweging tussen aandacht voor je product en winstgevendheid die elk bedrijf in Nederland moet maken, keer op keer. De consequenties van die afweging zijn dan ook voor rekening van de winkel en niet van de consument. Test je niet, wees dan voorbereid op meer dode pixel gevalletjes. Als dat je niet zint, dan moet je maar testen vantevoren.