Dode pixel garantie oplichting?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.121 views sinds 30-01-2008

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 15:09

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een belangrijke opmerking/vraag. Ik heb een bestelling gedaan voor een Travelmate 433LC via online webwinkel XXX .
Dit bedrijf heeft een soort "0 dode pixelgarantie". Je moet een bepaald bedrag betalen en je krijgt dan gegarandeerd een laptop met 0 dode pixels. Nu vraag ik me toch iets af. Wat doet "XXX" (en alle andere winkels) dan met de laptops met die ene (of paar) dode pixel(s)?

Ik krijg een donkerbruin vermoeden dat die laptops niet teruggestuurd worden naar de fabrikant (omdat het beleid daarvan waarschijnlijk zo is dat een paar dode pixels geaccepteerd moet worden) en dat de laptops dus worden doorverkocht aan mensen die GEEN "0 dode pixelgarantie" hebben genomen.

Dit is een ernstige vorm van fraude! Ik kan natuurlijk niet 100% zeker weten of de laptops daadwerkelijk worden teruggestuurd naar de fabrikant of dat ze worden doorverkocht, maar ik wil jullie wel van deze smerige vorm van misleiding op de hoogte stellen.

Hoe je het ook bekijkt, de consument trekt aan het korste eind. Of ze betalen (meestal rond de 50 Euro) voor niets, omdat ze de laptop zelf ook bij Acer kunnen vervangen i.v.m. de garantie. Of de laptops worden doorverkocht aan mensen die deze "0 pixel garantie" niet gekocht hebben.

Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, is dat de laptops die de fabrikanten aan de winkels leveren, voorgeinstalleerd en gesealed zijn en dat een winkel dus niet zonder het breken van deze seal bij de laptop kan. Indien dit het geval is, dan zou ik dat van iemand willen horen die dit ook echt weet.

Ik hoor graag jullie reactie op deze vraag/opmerking.

[ Voor 12% gewijzigd door HellBeast op 18-07-2003 19:42 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat je niet zo mag speculeren. Dit heeft het zelfde niveau en waarheid als het 'bonsai kitten' verhaal.

Overigens is waar je nu mee bezig bent smaad. Ik zou m'n post maar wat anders stellen.

Een winkel kan, als hij afspraken heeft voor een bepaald percentage '0 pixelbakken' met de importeur, bijvoorbeeld x laptops terugsturen waar geen 0 dead pixels in zitten.

Overigens is deze 'garantie' wel onzin: als consument mag je het product inspecteren en binnen 7 dagen terugsturen (zonder gebruikssporen) als het product je niet zint. Bijvoorbeeld als er dode pixels op zitten.

[ Voor 51% gewijzigd door HunterPro op 18-07-2003 19:42 ]

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
heb de naam al verwijderd, al ben ik niet van mening dat mijn post smaad is. Als jij op straat tegen mij zegt dat de Pizza Hut een smerige winkel is en dat het er niet te vreten is, dan is het toch ook geen smaad? Een forum is een digitale ontmoetingsplaats en is dus eigenlijk hetzelfde. Maar om die discussie te voorkomen (het gaat er immers niet expliciet over WELKE winkel het is) wil ik het wel veranderen.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:42
Er zijn ook tft zaken die testen op dode pixels, soms wel, soms niet voor een meerprijs. 90% van de tft's hebben geen dode pixels, als tijdens de test blijkt dat jouw tft een dode pixel heeft pakken ze waarschijnlijk een andere. Aangezien fabrikanten op één dode pixel vaak geen garantie geven vermoed ik dat ie dan gewoon aan een andere klant wordt vekocht. Op zich is dat voor de onoplettende klant natuurlijk vervelend aangezien de kans op een "slechte" tft voor hem dan hoger is. Van de andere kant kan je er als je er zelf op let ook blij mee zijn dat het bedrijf de tft eerst voor je wil controleren.

• HunterPro
  • Niet online
HellBeast schreef op 18 July 2003 @ 19:44:
heb de naam al verwijderd, al ben ik niet van mening dat mijn post smaad is. Als jij op straat tegen mij zegt dat de Pizza Hut een smerige winkel is en dat het er niet te vreten is, dan is het toch ook geen smaad? Een forum is een digitale ontmoetingsplaats en is dus eigenlijk hetzelfde. Maar om die discussie te voorkomen (het gaat er immers niet expliciet over WELKE winkel het is) wil ik het wel veranderen.
Als jij Pizza Hut expliciet beschuldigt van oplichting (want dat deed jij) ben je behoorlijk schuldig aan smaad.

Verwijderd

Die gedachte heb ik dus ook hellbeast! Be ook van plan binnenkort een acer te kopen. En zal me niets verbazen als zaken zo te werk gaan. Denk dus ook dat ik hem maar zelf op ga halen, heb toch een OV. Dan weet ik zeker dat ik goed zit en scheelt me 50 Euro.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
HunterPro schreef op 18 July 2003 @ 19:46:
[...]

Als jij Pizza Hut expliciet beschuldigt van oplichting (want dat deed jij) ben je behoorlijk schuldig aan smaad.
Niet in deze context, ik haalde die winkel erbij als voorbeeld. Het is niet de enige winkel die die garantie heeft. Als ik zeg dat pizzaria's niet te vreten zijn, dan is dat toch ook geen smaad voor alle pizzaria's? En ik had erbij gezet dat er ook een andere mogelijkheid zou zijn. Dus geen zout op slakken leggen a.j.b.

Verwijderd

het zeggen dat het een smerige winkel is, en dat het niet te eten is, is dus echt GEEN SMAAD. Wat een bullshit, dat is gewoon een mening.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10

4POX

Everybody is wired

Toshiba laptops hebben een zegel op de doos.. Heeft acer dat ook ?
(en kun je die zegel openen zonder dat er schade ontstaat aan de zegel)

Dan zou je kunnen controleren of er een dead pixel opzit..

* 4POX persoonlijk zou een tft met 1 dooie pixel al meteen terug brengen.. Het is een kapot product. En de winkelier moet zich aan de 8 dagen omruil garantie houden..

AKA Rinkel weblog

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 19:49:
het zeggen dat het een smerige winkel is, en dat het niet te eten is, is dus echt GEEN SMAAD. Wat een bullshit, dat is gewoon een mening.
Er zit natuurlijk wel een verschil of het om oplichting gaat of dat het om smerig eten gaat!

Codedivision | Freedom Internet

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
PC-Reactive schreef op 18 juli 2003 @ 19:52:
[...]

Er zit natuurlijk wel een verschil of het om oplichting gaat of dat het om smerig eten gaat!
En als ik nou zeg dat Volvo's allemaal rot-auto's zijn? Da's dan toch hetzelfde?
Smaad is een opzettelijke daad van het neerhalen van iemand of iets. Ik geef alleen een situatie-schets en vraag mensen hierop te reageren.

Verwijderd

klopt, maar dat voorbeeld van de pizza hut is geen smaad in ieder geval, oplichting is inderdaad wat anders

Verwijderd

Het is geen smaad als de leverancier het tegendeel kan bewijzen, eigenlijk pas als er een direct nadeel ontstaat door een ongefundeerde opmerking.

In dit geval betreft het een gerede vraag c.q. twijfel, dus kan het niet als smaad worden aangemerkt. Ik heb zelf ook zo mijn twijfels over de 0-dead-pixel-garantie....wat gebeurt er idd als je die niet koopt???

Verwijderd

tis toch te gek voor woorden dat als je 1500 euro of meer voor iets uitgeeft, dat je dan na 1 dag niet terug kan als er iets mis is. Als het product niet deugt gewoon niet op de markt brengen. Doe je dit wel en wil je (veel) verkopen, neem dan ook de concequenties van eventuele schade op je.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:12

spaceboy

Op grote hoogte

HellBeast schreef op 18 July 2003 @ 19:54:
[...]

En als ik nou zeg dat Volvo's allemaal rot-auto's zijn? Da's dan toch hetzelfde?
Smaad is een opzettelijke daad van het neerhalen van iemand of iets. Ik geef alleen een situatie-schets en vraag mensen hierop te reageren.
Nee man. Smaad is als je iemand (zonder bewijs te hebben) beschuldigt van een strafbaar feit. Of die pizza nou niet te vreten is, of dat die Volvo nou een kut-auto is. Zal allemaal best, maar dat is niet strafbaar. Je bent gewoon zelf een domme lul als je bij die Pizza Hut gaat eten, of van je centjes een Volvo koopt. Oplichting kun je alleen (passief) "ondergaan". Daar kies je niet voor.
Daarom is 't wel smaad. Maar dit terzijde. :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 21:05

Paulus0013

pom pom

waarom moet je meer betalen voor die 0 dode pixels?
wettelijk gezien is dat nu toch verplicht?
stond een tijdje terug op de frontpage hier geloof ik.
dus waarom betalen voor iets dat je eigenlijk toch al hoort te krijgen?
dat komt meer neer als oplichting van de winkel, zolang de klant de wetten maar niet goed kent, kunnen we ze alles wijsmaken

Verwijderd

precies, ik ga hem dus zelf wel ophalen, maar ook als er dan na enkele dagen al een dode pixel in zit dan ga ik dus echt wel terug. En ik verzeker je 1 ding. Dat wordt kosteloos opgelost!!!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

kosteloos voor wie?
je zal het apparaat op moeten sturen of kangs moeten brengen en dat word niet vergoed dacht ik zo.
tenzij je onsite garantie hebt, zoals meerendeel van de monitoren

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Bron: http://www.iusmentis.com/maatschappij/pcactive0103/

Mening of smaad?
Het staat iedereen vrij zijn mening te geven over een bepaald onderwerp, dus ook over bijvoorbeeld de service bij een winkel of het gebruik van goedkope arbeiders in derdewereldlanden door een bedrijf. Actiegroepen doen dit al jaren, en of het nu via een poster, een folder of een website gebeurt maakt niet uit.

Die mening moet, voorzover het gaat over feitelijke zaken, natuurlijk wel kloppen. Als een bedrijf gebruik maakt van kinderarbeid, mag dat best gemeld worden. Echter, als iemand dat beweert terwijl het niet waar is, is het imago van dat bedrijf onterecht geschaad. En wie een ander schade toebrengt, moet deze vergoeden.

Het opzettelijk aantasten van iemands eer of goede naam door verspreiding van een bepaald feit is een misdrijf: smaad. Als dat schriftelijk gebeurt, en publicatie op een website is "schriftelijk", maakt de dader zich schuldig aan smaadschrift. Een verdediging tegen smaad is dat het verweten feit waar is, en dat het in het algemeen belang was om dit feit te verspreiden. Wat precies dit "algemeen belang" is, is vrijwel geheel afhankelijk van het geval. Een verwant misdrijf is laster: het opzettelijk verspreiden van iets waarvan de dader weet dat het een leugen is.

Het zal echter vaak niet meevallen om aan te geven waar een feit ophoudt en een mening begint. Vaak gaat het om de interpretatie van dat feit, bijvoorbeeld bij de vraag of er sprake is van kinderarbeid, of bij de vraag of de omstandigheden waarin varkens worden vetgemest acceptabel zijn of niet. De houder van die varkens zal van mening zijn dat dat het geval is, de actievoerders beweren het tegenovergestelde. Ook bij websites doet dit probleem zich voor.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zoals je ziet is het pas smaad als ik een beschuldiging uit die niet waar is. Ik heb alleen feiten neergezet (de "0 pixel garantie", het feit dat fabrikanten laptops niet aannemen met 1 kapotte pixel) daarna uitte ik een vermoeden! En geen beschuldiging. Ik eindig met de vraag of mensen willen reageren op mijn vermoeden.

Dus geen smaad....

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 08:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Het wordt toch te gek als je € 50 gaat betalen voor iets wat goed hoort te werken. Dus 0 dode pixels. Anders wordt het prijsopdrijving.

Dus niet kopen bij de mannen die dit soort akties aanbieden. Ter plekke kijken of de tft 100% is en dan pas kopen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Ik werk bij een computerbedrijf, en jawel sinds vandaag testen we de tft schermen meteen bij levering van de leverancier. Vandaag 6 schermen binnen. 1 met 1 dode pixel, 1 met 2, en zelfs eentje met 4 (!) stuks :)

Om ze te testen heb ik een oud systeem samengesteld en daarop WIndows 95 geinstalleerd, de gui uitgeschakeld en MONTEST.EXE (downloaden bij under1mb.com) in het autoexec.bat gezet. Kan je met de spatiebalk wisselen tussen ROOD, BLAUW, GROEN, WIT, ZWART en een scherm met vierkantjes :)

Specs: Pentium 166, 32MB, 4MB PCI videokaartje :) Minder had ook nog gekunt. En die schermen sturen we weer netjes terug naar onze leveranciers :)

[ Voor 3% gewijzigd door FastBunny op 18-07-2003 20:17 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
van een webwinkel site :

De XXX Pixel Warranty
De XXX Pixel Warranty € 49,00

Tegenwoordig is de kans op dode pixels in een TFT scherm redelijk klein, echter het kan ondanks strenge controles nog steeds voorkomen dat de laptop 1 of meerdere dode pixels heeft. Natuurlijk is dat bij aanschaf van een dergelijk apparaat erg vervelend.
Er zit wel fabrieksgarantie op, maar deze bieden meestal pas dekking vanaf 4 of meer dode pixels.

Wilt u er verzekerd van zijn, dat u een laptop koopt zonder dode pixels, dan is XXX Pixel Warranty een uitstekende oplossing! Wij checken het scherm dan uitvoerig op de aanwezigheid van dode pixels. Pas als er geen dode pixel te zien is, sturen we de laptop naar u op. Mocht bij aankomst toch blijken dat er een dode pixel aanwezig is (kan tijden stransport gebeuren), dan kunt u de laptop kosteloos terug sturen en ontvangt u van ons een nieuw exemplaar, vanzelfsprekend na ook deze weer uitvoerig te hebben gecontroleerd.

Bij ontvangst van de laptop vindt u een certificaat, waaruit blijkt dat de laptop de nodige controles heeft doorstaan.

De XXX Pixel Warranty € 49,00

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
49 euro vangen terwijl je hem zelf weer terug kan brengen binnen 7 dagen. Dit is echt geld vangen van de angst van de consument.

• HunterPro
  • Niet online
HellBeast schreef op 18 July 2003 @ 19:39:
[..]

Dit is een ernstige vorm van fraude! Ik kan natuurlijk niet 100% zeker weten of de laptops daadwerkelijk worden teruggestuurd naar de fabrikant of dat ze worden doorverkocht, maar ik wil jullie wel van deze smerige vorm van misleiding op de hoogte stellen.
[..]
waar baseer jij die 'smerige vorm van misleiding' op? Nergens op dan vermoedens. Daarmee doe jij schade aan het imago van dit bedrijf, want jij weet niet of dit bedrijf een deal heeft met fabrikanten. Dit mag je dus niet stellen zonder gegronde reden daartoe (en een sterk vermoeden zonder onderliggende feiten anders dan doorgetrokken conclusies, is dit dus niet).

Je kunt begrijpen dat als je dit breed uitmeet op een publiek forum, wat het zelfde 'effect' kan hebben als flyers (voor de wet dan, voor iedereen vrijelijk toegankelijk), dit de handel van toko X kan schaden, terwijl die meneer misschien goudeerlijk is en alleen maar een deal heeft met fabrikanten dat hij voor x meer euro's een 100% OK beeldscherm/laptop/whatever krijgt.

Zoals jij dit stelt, zeker met bedrijfsnaam van toko X er bij (zoals je startte) is wel dege sprake van smaad.

Maar dat terzijde.

Als europees burger heb je recht op een 'afkoelperiode' van 7 dagen. Binnen deze 7 dagen mag je de koop om elke reden ontbinden en geld terug vragen. Uiteraard dient het product wel 100% OK (vrij van gebruikssporen, verpakking 100% in orde, etc) retour te gaan; het product moet zo bij de leverancier terecht komen als ware het product geleverd door zijn leverancier.

Met andere woorden: bestellen, netjes uitpakken, testen, dode pixels? Netjes inpakken en met een nette brief retour. Geld terug of een ander apparaat. Sim-pel.

Verwijderd

Och, fabrikanten hanteren een bepaalde policy om zowel de gebruikende als de verkopende partij te "beschermen". Kan je als consument wel gaan lopen blaten: Ja maar ik koop iets nieuws dus moet het 100% perfect zijn", maar de werkelijk is dat ook bijv. een nieuwe auto gebreken heeft. Wellicht een slechte distributieriem, of lampjes die na 2 weken stuk gaan. Ook daarvoor gelden normen qua garantie. Als je op dit moment een tft koopt weet je dat je een risico neemt. Die zijn per merk verschillend, dus zoek die ene uit die de beste secundaire voorwaarden met zich meedraagt, en ga niet lopen piepen als je de pechvogel met een dooie pixel links op de rand bent. Op het moment dat je em koopt, ga je akkoord met de garantievoorwaarden, kwestie van huiswerk doen dus. Bijbetalen voor een controle is geldklopperij.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 July 2003 @ 22:45:
Och, fabrikanten hanteren een bepaalde policy om zowel de gebruikende als de verkopende partij te "beschermen". Kan je als consument wel gaan lopen blaten: Ja maar ik koop iets nieuws dus moet het 100% perfect zijn", maar de werkelijk is dat ook bijv. een nieuwe auto gebreken heeft. Wellicht een slechte distributieriem, of lampjes die na 2 weken stuk gaan. Ook daarvoor gelden normen qua garantie. Als je op dit moment een tft koopt weet je dat je een risico neemt. Die zijn per merk verschillend, dus zoek die ene uit die de beste secundaire voorwaarden met zich meedraagt, en ga niet lopen piepen als je de pechvogel met een dooie pixel links op de rand bent. Op het moment dat je em koopt, ga je akkoord met de garantievoorwaarden, kwestie van huiswerk doen dus. Bijbetalen voor een controle is geldklopperij.
in een proces dat zo uitgekristalliseerd is als TFT schermen produceren mag je er logischerwijs vanuit gaan dat er een uitval is van minder dan 1%. De marge voor dode pixels (dus geen gehele uitval) is naar ik meen 5 a 10%.
Dit is een foutmarge die voor elektronica niet gek is; komt zelfs veel vaker voor (van DVD-branders tot minidisc-spelers).
Waarom zou een een TFT die gebrekkig is (niet het volledige beeld functioneert immers) niet geruild kunnen worden voor een 100% goed scherm, maar een discman waarvan de 'avls' knop (die je evengoed nooit gebruikt) wel voor omruiling in aanmerking komen? Beetje absurd verhaal. En een auto die na een dag of wat al kuren vertoont ga ik ook mee terug, thank you very much. Ik geef m'n geld niet uit aan een product dat gebrekkig is.

Waarom moet je als consument met een gebrekkig product akkoord gaan als je wel het volledige bedrag betaalt? Lijkt me een bizar systeem.

En overigens staat de europese wetgeving met betrekking tot consumentenaankopen nog steeds; 7 dagen afkoelperiode.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
HunterPro schreef op 18 July 2003 @ 22:32:
[...]

waar baseer jij die 'smerige vorm van misleiding' op? Nergens op dan vermoedens.
Precies, je geeft zelf het antwoord al! VERMOEDENS!

Daarmee doe jij schade aan het imago van dit bedrijf, want jij weet niet of dit bedrijf een deal heeft met fabrikanten.
Precies, dus vandaar mijn vraag of iemand weet hoe het zit. Of mensen daadwerkelijk ervaring hiermee hebben.

Dit mag je dus niet stellen zonder gegronde reden daartoe (en een sterk vermoeden zonder onderliggende feiten anders dan doorgetrokken conclusies, is dit dus niet).
Ik trek geen conclusie uit feiten, ik stel een vraag uit een vermoeden.

Je kunt begrijpen dat als je dit breed uitmeet op een publiek forum, wat het zelfde 'effect' kan hebben als flyers (voor de wet dan, voor iedereen vrijelijk toegankelijk), dit de handel van toko X kan schaden, terwijl die meneer misschien goudeerlijk is en alleen maar een deal heeft met fabrikanten dat hij voor x meer euro's een 100% OK beeldscherm/laptop/whatever krijgt.
En daar probeer ik nou juist achter te komen doormiddel van deze post, snap je em?

Zoals jij dit stelt, zeker met bedrijfsnaam van toko X er bij (zoals je startte) is wel dege sprake van smaad.
Dan heb jij een andere definitie van smaad, OF je hebt mijn stukje verkeerd gelezen/geinterpeteerd.

Maar dat terzijde.

Als europees burger heb je recht op een 'afkoelperiode' van 7 dagen. Binnen deze 7 dagen mag je de koop om elke reden ontbinden en geld terug vragen. Uiteraard dient het product wel 100% OK (vrij van gebruikssporen, verpakking 100% in orde, etc) retour te gaan; het product moet zo bij de leverancier terecht komen als ware het product geleverd door zijn leverancier.

Met andere woorden: bestellen, netjes uitpakken, testen, dode pixels? Netjes inpakken en met een nette brief retour. Geld terug of een ander apparaat. Sim-pel.
Kijk, op deze info zat ik te wachten. Dit is een goede bijdrage aan deze topic.

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Sorry, maar kwalificaties als 'fraude' en 'misleiding', die jij plakt op gedrag dat je veronderstelt dat 't bedrijf hanteert ("onnodig" testen, c.q. doorverkopen van tft met een dood pixel) zijn m.i. wel degelijk te plaatsen onder het kopje laster.

Maar het gaat er hier niet om hoe we je topicstart kunnen kwalificeren. IK lees daar een enorme verontwaardiging in over de "extra" betaling van 50 euro, bij de aanschaf van een al duur apparaat (wat je misschien moet kopen voor je studie etc.).
(Deze oude man kwalificeert het dan ook eerder als een topicstart van jong heethoofd :) -- die oude man is ook eens jong geweest). Maar de opmerkingen m.b.t. je topicstart moet je dan ook meer zien als een wijze raad; wat jij niet zo (scherp) bedoeld kan door anderen wel héél anders worden opgevat.

Nu over de handelswijze van het bedrijf: zij vragen 50 euro voor "garantie voor een tft zonder dode pixels".
Ik kwalificeer dat als een dienst die zij bij de levering van het product leveren: het deskundig testen van het TFT-scherm op dode pixels.
Neem je die dienst niet af, dan zul je dat zelf moeten doen - als je het kunt.
Een (echte) tweaker zal dat wel kunnen (gebruik de search maar 's), maar een doorsnee consument niet. En voor die koper heeft die dienst een toegevoegde waarde.
Het bedrijf noemt het een garantie, omdat dit aansluit bij het spraakgebruik.
Maar voor het betere begrip kun je het beter een zekerheid noemen, die je krijgt, doordat een deskundige het voor je heeft uit-getest.

[ Voor 6% gewijzigd door Brothar op 19-07-2003 01:06 ]

eagle

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

mwoah dat checken aan de kant van de winkel stelt niet veel voor, ik heb maandag m'n laptop gekregen, en de eerste dag had ie inderdaag géén dode / hotpixels. De volgende dag zet ik 'm aan en voilà een hotpixel. Nu wordt volgende week m'n laptop omgewisseld, daar niet van, maar het kan dus ook best gebeuren dat een dead/hotpixel pas na een paar dagen verschijnt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Ik heb net een acer tm 800 met pixel garantie. In het begin had ik niks. Na 6 dagen 5 kapotte (sub)pixels. Krijg wel een nieuw scherm erin.

• Lamer_Deluxe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-12-2025

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Bij de 1400x1050 schermen van Jewel (zoals bij de Jade 8070) durven ze gratis 30 dagen pixelvrij garantie te geven omdat ze verwachten dat geen gebruik van gemaakt hoeft te worden. Dit omdat de kwaliteit van deze schermen hoog genoeg is dat er kennelijk bijna nooit defecte pixels zijn.

Als in dit geval dus de teruggebrachte exemplaren sporadisch zijn, dan zullen ze de schermen niet hergebruiken, vooral natuurlijk ook omdat dit geen zin heeft aangezien die toch terug blijven komen omdat iedereen pixelvrij garantie krijgt.

Hoe dat bij andere merken gaat zal wel per winkel verschillen. Ik denk inderdaad dat het sommige mensen niet kan schelen of ze defecte pixels op hun scherm hebben, of het valt ze niet op. Dan is de verleiding waarschijnlijk groot om de geretouneerde exemplaren aan mensen te verkopen die niet geinteresseerd zijn in pixel garantie, aangezien het die mensen kennelijk ook niet genoeg kan schelen.

En het oneerlijke daaraan is dan dus inderdaad dat als je geen garantie neemt, je grote kans hebt dat je inderdaad defecte pixels op je scherm hebt.

Overigens is er een goeie kans dat er in de eerste paar weken nog pixels defect raken, die kennelijk al op het randje zaten.

[druk op een toets om verder te gaan]

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Tja, ik vraag me toch af of het voor een bedrijf niet makkelijker is om standaard op dode pixels te controlleren, dan ben je van een hoop gezeur af.

+ Je bouwt een goede naam op
Immers kun je adverteren op de site dat alle schermen worden getest voordat ze de deur uit gaan. Hierdoor zal de consument eerder een scherm bij jou winkel kopen.

- Het kost geld (iemand zal toch de schermen moeten controlleren)
Iemand moet de schermen testen. Het is niet zo veel werk als je er een systeem voor hebt (Zie de post van FastBunny eerder).

+ Het controlleren van een scherm kost minder dan wanneer het retour komt
Denk hierbij aan administratie kosten, klant te woord staan, scherm alsnog controlleren, laptop vervangen, etc.

Nu weet ik alleen niet hoe dat zit tussen de winkel en de leverancier. Kan een winkel zo maar een laptop terug sturen ook al heeft deze maar een dode pixel? En dan komen we weer terug op de topic van de TS, wat doet de winkel met de schermen?

Ik heb toevallig gisteren een laptop online besteld bij een online webshop. En als ik dode pixels heb dan is het omruilen of geld retour (binnen 7 dagen). Het nadeel is dat je wel 2x verzend kosten betaald (heen en terug). En dan kun je je afvragen: wat kost meer: retour kosten of toch maar die pixel garantie. (Immers je stuurt je laptop wel verzekerd op, en dat kost ook weer geld en moeite)

[ Voor 7% gewijzigd door Stuff op 19-07-2003 02:41 ]

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Xan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Xan

Trouwens voor ieder die het nog interesseert (sorry voor het onderbreken)...

Acer sealed al zijn laptops in een box met seals aan de onderkant en bovenkant (en speciaal aftape papier).

Trouwens, als je hem terug wilt brengen, en je hebt dus zo'n gesealde doos, kan dat wel als je hem dichtplakt maar de seals zijn gebroken (verder nix gedaan, alleen laptop getest bij wijze van spreke)?

Enne... smaad of geen smaad, boeie, alsof die gasten gaan zitten sue'en voor die uitspraak, tis Amerika niet ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Xan op 19-07-2003 03:45 ]

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Xanx schreef op 19 July 2003 @ 03:44:
Trouwens voor ieder die het nog interesseert (sorry voor het onderbreken)...

Acer sealed al zijn laptops in een box met seals aan de onderkant en bovenkant (en speciaal aftape papier).
Hey! Dat is goed om te weten. Bedankt. En het hele smaad gebeuren laten droppen svp, daar gaat deze topic niet over. Het gaat om die 0 dode pixel garantie en wat daarmee gebeurd. Het is niet webwinkel X waar het om draait, maar alle winkels die deze garantie hanteren. 8)7

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

zou het niet andersom moeten zijn?
ipv dat je 50 euro meer betaald voor een zogenaamd getest en goed scherm (wat jij eigenlijk sowieso hoort te krijgen),
dat je 50 euro minder betaald voor een scherm dat niet getest is en dus wel dode pixels KAN bevatten?
zoiets is in mijn ogen beter voor de klant.
houd gewoon als richtprijs de goede tft aan en geef korting over iets met fouten en niet de prijs aanhouden van een foute tft en dan 50 euro meer vragen voor een goede, waarvan men toch verplicht is die te leveren.

just my thoughts

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Stuff schreef op 19 July 2003 @ 02:40:
Tja, ik vraag me toch af of het voor een bedrijf niet makkelijker is om standaard op dode pixels te controlleren, dan ben je van een hoop gezeur af.

+ Je bouwt een goede naam op
Immers kun je adverteren op de site dat alle schermen worden getest voordat ze de deur uit gaan. Hierdoor zal de consument eerder een scherm bij jou winkel kopen.

- Het kost geld (iemand zal toch de schermen moeten controlleren)
Iemand moet de schermen testen. Het is niet zo veel werk als je er een systeem voor hebt (Zie de post van FastBunny eerder).

+ Het controlleren van een scherm kost minder dan wanneer het retour komt
Denk hierbij aan administratie kosten, klant te woord staan, scherm alsnog controlleren, laptop vervangen, etc.

Nu weet ik alleen niet hoe dat zit tussen de winkel en de leverancier. Kan een winkel zo maar een laptop terug sturen ook al heeft deze maar een dode pixel? En dan komen we weer terug op de topic van de TS, wat doet de winkel met de schermen?

Ik heb toevallig gisteren een laptop online besteld bij een online webshop. En als ik dode pixels heb dan is het omruilen of geld retour (binnen 7 dagen). Het nadeel is dat je wel 2x verzend kosten betaald (heen en terug). En dan kun je je afvragen: wat kost meer: retour kosten of toch maar die pixel garantie. (Immers je stuurt je laptop wel verzekerd op, en dat kost ook weer geld en moeite)
Het testen kost 5 minuten, kost wel geld, maar leverd het ook meteen weer op. Anders blijf je als bedrijf zitten met die schermen. Mensen willen geen dode pixels, en als ze blijven staan, is het toch dure voorraad waar je niet vanaf komt. Vandaar dat het testen eigenlijk juist geld opbrengt, kost wel 5 minuten per scherm, maar dat moet de baas maar voor lief nemen ;)

En winkels hebben ook 8 dagen terugstuur garantie op de producten zitten. Als bedrijf kopen we het ook en mogen we het ook bekijken en terugsturen. Alleen geld dan de 8 dagen van inkoop voor het bedrijf, vandaar dat het testen zo belangrijk is.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:35
Ik heb vorige keer ook een laptop besteld bij een bedrijf wat een pixelgarantie geeft.
Heb ik niet genomen , maar de doos van de acer was nog steeds keurig dichtgesealed.
Lijkt me ook stug dat een bedrijf op die manier de boel zou flessen.
Wel vindt ik het vreemd dat je extra voor iets moet gaan betalen, wat gewoon goed moet zijn bij een produkt, maar goed.

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]

Dit is gewoon onzin zoals het hier staat. Jammer, maar helaas...

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Ja dat lijkt het wel ja maar ik had hier dus een laptop staan met dode pixels.:'(
Ik had het dus niet betaaald, het was niet nodig hadden ze gezegd.
Of terwijl ze wilde me eventjes oplichten.
Ik heb daarom meteen de consumentenbond gebeld en heb nu lekker een ander lappie omdat ze geen gezeik wilde met de bond zeiden ze.
Ze hebben me meteen ook even gezegd dat ik daar geen medewerking kan verwachten van het bedrijf wat ik maar anoniem laat.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

terrapin schreef op 19 July 2003 @ 13:00:
[...]

Dit is gewoon onzin zoals het hier staat. Jammer, maar helaas...
nix onzin, als je via internet besteld heb je dit recht nou eenmaal.
onderbouw anders even waarom het onzin zou zijn.
ongegronde opmerkingen zijn pas onzin!

nogmaals dit alles gaat nergens over, de hele discussie niet,
het is sinds een tijdje een REGEL (wet, whatever) dat die schermen in orde horen te zijn. en daar moet niet een hogere prijs tegenover staan, zie mijn vorige post.
dan moeten ze de verkoop prijs maar bijstellen vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Paulus0013 op 19-07-2003 13:11 ]

Verwijderd

een notebook is geseald en als je hem voor de eerste keer aanzet, moet ie worden geinstalleerd en naam opgeven etc. dan pas kun je controleren op pixels. Indien er een pixel dood is kan men hem moeilijk weer inpakken etc.

Vaak kan je als winkel een meerprijs betalen b.v. bij iiyama en dan op dode pixels laten controleren.

• terrapin
  • Niet online
Paulus0013 schreef op 19 July 2003 @ 13:10:
[...]

nix onzin, als je via internet besteld heb je dit recht nou eenmaal.
onderbouw anders even waarom het onzin zou zijn.
ongegronde opmerkingen zijn pas onzin!
Ah, jij betrekt er plotseling Internet bij, dat stond niet in de oorspronkelijke post... Bij koop op afstand heb je 7 dagen, maar eigenlijk mag jij het scherm dan niet testen of gebruiken.. Als het scherm bijvoorbeeld verzegeld is zou jij dat niet mogen verbreken..(overigens is niet helemaal duidelijk hoe ver deze regeling precies gaat, en dus ook zeer afhankelijk van de opstelling van de winkel..)
nogmaals dit alles gaat nergens over, de hele discussie niet,
het is sinds een tijdje een REGEL (wet, whatever) dat die schermen in orde horen te zijn. en daar moet niet een hogere prijs tegenover staan, zie mijn vorige post.
dan moeten ze de verkoop prijs maar bijstellen vind ik.
Dat is dus de vraag.. Het wordt tijd voor een rechtszaak om hier een uitspraak over te krijgen.. Ik ben het in principe met je eens, maar het is gewoon op dit moment nog niet duidelijk wat precies de rechten van de consument zijn op dit specifieke gebied..

[ Voor 7% gewijzigd door terrapin op 19-07-2003 13:18 ]

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

@ terrapin
mooi dan snappen we elkaar wel enigzins.
en een tijdje terug stond toch op de frontpage iets over tft schermen en 0 dode pixels?
daar baseer ik alles op, volgens mij stond er in dat artikel dat het verplicht zou zijn.
en rechtzaken afwachten is weer extreem denk ik, als winkels nou eens gewoon doen wat ze moeten doen.
had ik met mijn stage in een pc shop ook, ik moest de baas bijna dwingen garantie te verlenen vanwege iets. das toch te gek voor woorden, staat het personeel de baas uit te leggen dat ie dat verplicht is.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Als het waar is dat je recht hebt op een 100% scherm, dan is die 0 dode pixelgarantie dus WEL schandalig...

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Jammer dat niemand ECHT weet hoe het zit...

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Leuke discussie hier, dat de pizzahut een smerige zaak is geloof ik direct.
Ik heb in 1985 in een slagerij gewerkt, ik zal geen namen noemen.
Zij maakte gehakt voor de pizzahut.
Alles wat hier verrot en niet meer verkoopbaarbaar was ging in het gehakt voor de pizzahut.
Aangevuld met orgaanvlees ging dit in de autoclaaf. Daarna werd het vlees gemalen in emmers.

Ik weet niet of dit heden ten dage nog zo gebeurd, maar ik eet daar zeker geen pizza.
Maar wat heeft dit te maken met computers, verkopen ze die ook ?

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

ik zeg toch hoe het ECHT zit.

of bepaalde berichten moeten niet kloppen

[ Voor 44% gewijzigd door Paulus0013 op 19-07-2003 13:34 ]

Verwijderd

Ik heb afgelopen week de ACER travelmate 800 besteld bij een bekende Online winkel met scherpe prijzen.
Ik heb de Travelmate aangeschaft ZONDER pixelgarantie. De laptop zat keurig netjes in een afgesloten en verzegelde doos.
Tot nu toe heb ik geen last van dode pixels. Als ze er wel komen dan is dat natuurlijk erg jammer, en als er teveel dode pixels komen dan zal ik de laptop ook zeker opsturen naar Acer ter reparatie.

Een vriend van mij heeft in dezelfde week dezelfde laptop bij dezelfde winkel gekocht. Hij was echter wel bang voor dode pixels en heeft de garantie erbij genomen. Wat ze dan doen is idd de laptop gewoon even testen. Je moet je voorstellen dat ze dan 15 - 20 minuutjes bezig zijn met testen, nog niet eens een uur(loon) dus. Ze geven jouw dan gegarandeerd een laptop zonder dode pixels (hebben ze zelf getest) en jij bent zekerder van je aankoop. Je betaald er wel 50 euro voor en dat is wel ff meer dat de tijd die zij er voor nodig hebben.

De bewering van Hellbeast dat ALS er dode pixels worden gevonden de laptop met dode pixels dan toch verkocht wordt is onzin. Vinden ze dode pixels dan kunnen ze de laptop waarschijnlijk zelf terug naar de fabriek sturen. Koop jij de laptop ZONDER garantie dan mag je een laptop in een verzegelde doos verwachten. Krijg je dat niet, dan zou ik de laptop terugsturen en nooit meer wat bij de winkel kopen.

Ik vind het wel een beetje vervelende regeling. Je betaald 50 euro extra en de winkel is binnen no-time klaar met de test. Ik vind dat je mag verwachten dat als je een laptop of een TFT scherm koop dat hij geen dode pixels heeft, zijn die er wel dan mag je hem kosteloos opsturen.
Maar omdat er nu eenmaal minstens 4 dode pixels nodig zijn voor de garantie en er mensen zijn die alleen een perfect product willen, spelen (online)winkels hier op in.

Ga er maar van uit dat ze je niet oplichten, maar enkel gebruik maken van jou angst voor de "slechte fabrieksgarantie"

EDIT: klein foutje

EDIT 2: als het idd zo is dat je een nieuw gekocht scherm/laptop met minstens 1 dode pixel al mag omruilen, dan is zo'n winkel de boel WEL aan het oplichten. Ze vragen dan geld voor een service die niet nodig is (je kunt het zelf doen) en ook totaal overbodig is. 50 euro voor 15 minuten werk is gewoon makkelijk geld verdienen toch ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 13:40 ]

Verwijderd

Ja lekker betaald je extra voor pixel garantie en na een maand zit er alsnog 1 in wat altijd kan gebeuren :( weg extra centen.

Wij halen notebooks altijd helemaal uit de verpakking en laten hem werkend zien en controleren of alles COMPLEET is. ja zit er een dooie pixel in dan is het aan de klant.

Mijn ervaring met de nieuwe notebooks is dat er bijna geen dode pixel meer inzitten tenminste vanaf het begin.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

nieuws: THG onderzoekt dode pixel garanties LCD-fabrikanten

en deze over de 0 dode pixels, die volgens hen wettelijk gezien verplicht zou zijn:
nieuws: Winkels verplicht LCD's met dode pixels om te ruilen

hier baseer ik mijn uitspraken op over het verplicht leveren van pixelvrije schermen.
link 1 is eigenlijk waardeloos als je je bedenkt wat link 2 inhoud.

[ Voor 87% gewijzigd door Paulus0013 op 19-07-2003 13:43 ]

Verwijderd

tstrik schreef op 19 July 2003 @ 13:30:
Leuke discussie hier, dat de pizzahut een smerige zaak is geloof ik direct.
Ik heb in 1985 in een slagerij gewerkt, ik zal geen namen noemen.
Zij maakte gehakt voor de pizzahut.
Alles wat hier verrot en niet meer verkoopbaarbaar was ging in het gehakt voor de pizzahut.
Aangevuld met orgaanvlees ging dit in de autoclaaf. Daarna werd het vlees gemalen in emmers.

Ik weet niet of dit heden ten dage nog zo gebeurd, maar ik eet daar zeker geen pizza.
Maar wat heeft dit te maken met computers, verkopen ze die ook ?
dan weet ik er ook nog 1: hoe het nou zit weet ik niet, maar een jaar of 5 geleden was het bij verschillende edah's in nederland heel normaal om vers vlees dat over de houdbaarheidsdatum was gewoon 1 of 2 x een nieuw stickertje te geven.

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ja dat gebeurde ook bij de C1000 waar ik heb gewerkt.
Trek me de bek niet open over de supermarktconcerns, want dan weet ik er nog wel een paar.
en dit soort praktijken vinden nog steeds plaats.
Wie de schoen past trekt hem aan.;

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

ja leuk jongens, maar das niet waar de discussie over gaat he,
dus ONTOPIC

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

HunterPro schreef op 18 July 2003 @ 19:41:

Overigens is deze 'garantie' wel onzin: als consument mag je het product inspecteren en binnen 7 dagen terugsturen (zonder gebruikssporen) als het product je niet zint. Bijvoorbeeld als er dode pixels op zitten.
Volgens de wet wel, maar ik durf te wedden dat de winkel daar anders over denkt. Dat betekend dat je pas na een lange tijd, waarbij je waarschijnlijk naar de rechter moet om je gelijk te halen en wat dus ook allemaal geld gaat kosten, je je aankoopbedrag terug zal zien.

Namelijk is het zo dat de meeste fabrikanten pas bij een X aantal dode pixels de schermen gaan vervangen. Omdat de winkels anders met die laptops blijven zitten, verkopen ze ze gewoon. Dat is best normaal, als een processor bijvoorbeeld niet 100% is wordt hij ook op een lagere snelheid verkocht (voor minder geld dus). Dat ze dus voor die pixelgarantie 50 euro willen zien is best te begrijpen.

[ Voor 29% gewijzigd door GambitRS op 19-07-2003 13:53 ]

MechWarrior || Monsters Game

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

HellBeast schreef op 18 July 2003 @ 19:39:
Ik heb een belangrijke opmerking/vraag. Ik heb een bestelling gedaan voor een Travelmate 433LC via online webwinkel XXX .
Dit bedrijf heeft een soort "0 dode pixelgarantie". Je moet een bepaald bedrag betalen en je krijgt dan gegarandeerd een laptop met 0 dode pixels. Nu vraag ik me toch iets af. Wat doet "XXX" (en alle andere winkels) dan met de laptops met die ene (of paar) dode pixel(s)?

Ik krijg een donkerbruin vermoeden dat die laptops niet teruggestuurd worden naar de fabrikant (omdat het beleid daarvan waarschijnlijk zo is dat een paar dode pixels geaccepteerd moet worden) en dat de laptops dus worden doorverkocht aan mensen die GEEN "0 dode pixelgarantie" hebben genomen.

Hoe je het ook bekijkt, de consument trekt aan het korste eind. Of ze betalen (meestal rond de 50 Euro) voor niets, omdat ze de laptop zelf ook bij Acer kunnen vervangen i.v.m. de garantie. Of de laptops worden doorverkocht aan mensen die deze "0 pixel garantie" niet gekocht hebben.

Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, is dat de laptops die de fabrikanten aan de winkels leveren, voorgeinstalleerd en gesealed zijn en dat een winkel dus niet zonder het breken van deze seal bij de laptop kan. Indien dit het geval is, dan zou ik dat van iemand willen horen die dit ook echt weet.

Ik hoor graag jullie reactie op deze vraag/opmerking.
en wat winkels ermee doen?
tja ze zouden ze terug moeten sturen.
maar dan kost hen dat geld.
ik denk dat ze 9 van de 10 keer proberen het toch aan iemand anders te verkopen.
en ze zitten op dat moment even zonder voorraad, lijkt mij niet dat je de klant die net een nieuwe laptop heeft gekocht meteen 3 weken laat wachten omdat je die laptop opstuurd.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

GambitRS schreef op 19 juli 2003 @ 13:50:
[...]

Volgens de wet wel, maar ik durf te wedden dat de winkel daar anders over denkt. Dat betekend dat je pas na een lange tijd, waarbij je waarschijnlijk naar de rechter moet om je gelijk te halen en wat dus ook allemaal geld gaat kosten, je je aankoopbedrag terug zal zien.
en je bent dan altijd minimaal 2x verzendkosten kwijt.
het opsturen naar jou toe en het terugsturen.
en een hoop tijd en ge-emmer over je geld verder.
tis maar waar je voor kiest.

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Paulus0013 schreef op 19 juli 2003 @ 13:53:
[...]

en je bent dan altijd minimaal 2x verzendkosten kwijt.
het opsturen naar jou toe en het terugsturen.
en een hoop tijd en ge-emmer over je geld verder.
tis maar waar je voor kiest.
Dan is 50 euro betalen voor de zekerheid dat je niet ontzettend veel tijd en moeite kwijt bent best redelijk :)

MechWarrior || Monsters Game

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
bedankt Paulus0013, nu weten we hoe het ECHT zit. Die 50 euro is dus puur oplichterij! Iets wat ik dus eigenlijk in eerste instantie VERMOEDDE! (Ik zet erbij vermoedde, voordat we daar weer gezeik over krijgen). Als een winkel dus de laptop ook naar de fabrikant kan terugsturen, dan is die 50 Euro snel verdiend.

Ik heb een bestelling gedaan zonder pixelgarantie en ben daar dus blij om. Als er een dode pixel op zit, dan zijn ze verplicht die om te ruilen met een goed exemplaar!

Verwijderd

Paulus0013 schreef op 19 July 2003 @ 13:52:
[...]

en wat winkels ermee doen?
tja ze zouden ze terug moeten sturen.
maar dan kost hen dat geld.
ik denk dat ze 9 van de 10 keer proberen het toch aan iemand anders te verkopen.
en ze zitten op dat moment even zonder voorraad, lijkt mij niet dat je de klant die net een nieuwe laptop heeft gekocht meteen 3 weken laat wachten omdat je die laptop opstuurd.
Zoals ik zei, je mag verwachten dat het scherm/de laptop in een verzegelde doos zit. Controleer dat eventueel via de website van de fabrikant. Krijg jij een een onverzegelde doos, of heb je het vermoeden dat die al een keer geopend is (kabels die niet mooi zijn samengebonden oid) stuur hem dan meteen terug en bestel nooit meer wat bij die winkel

EDIT: ik ben het wel eens met Hellbeast

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2003 14:02 ]

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

HellBeast schreef op 19 juli 2003 @ 13:56:
bedankt Paulus0013, nu weten we hoe het ECHT zit. Die 50 euro is dus puur oplichterij! Iets wat ik dus eigenlijk in eerste instantie VERMOEDDE! (Ik zet erbij vermoedde, voordat we daar weer gezeik over krijgen). Als een winkel dus de laptop ook naar de fabrikant kan terugsturen, dan is die 50 Euro snel verdiend.

Ik heb een bestelling gedaan zonder pixelgarantie en ben daar dus blij om. Als er een dode pixel op zit, dan zijn ze verplicht die om te ruilen met een goed exemplaar!
ja maar let op een paar dingen!!
JIJ betaald de kosten voor het terugsturen naar de winkel.
en misschien ben je je laptop wel een tijdje kwijt als ze hem voor je opsturen.

het is misschien niet netjes, maar ze zijn niet verplicht hem direct te vervangen volgens mij, al zou het wel coulant zijn als dit bv binnen een maand van aanschaf gebeurd.
dus let daar een beetje op.
je kan hem even kwijt zijn, maar dit moet in zo'n geval een redelijk termijn zijn, dus een maand voor een net nieuwe laptop is zeker geen redelijk termijn.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Verwijderd schreef op 19 juli 2003 @ 14:01:
[...]

Zoals ik zei, je mag verwachten dat het scherm/de laptop in een verzegelde doos zit. Controleer dat eventueel via de website van de fabrikant. Krijg jij een een onverzegelde doos, of heb je het vermoeden dat die al een keer geopend is (kabels die niet mooi zijn samengebonden oid) stuur hem dan meteen terug en bestel nooit meer wat bij die winkel

EDIT: ik ben het wel eens met Hellbeast
mag iemand nog zelf bepalen of ie ergens wel of niet besteld?
ja, dank je.
beetje fatsoen zou ook wel op zijn plaats zijn.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

GambitRS schreef op 19 juli 2003 @ 13:50:
[...]

Heeft iemand toevallig een link naar hoe het precies in de wet is beschreven van een officiele site ;) Ben wel benieuwd of het nu wel of niet alleen voor koop op afstand is, volgens mij geld het bij elke aankoop maar wil het graag helemaal zeker weten :)

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
info afkoelingsperiode :

Sinds 1 februari 2001 is in Nederland de "Wet Kopen Op Afstand" van kracht. Deze wet, "Bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten" (wetsvoorstel 26 861), is de implementatie van de Europese richtlijn 97/7/EG. Alle landen van de Europese Unie moeten deze richtlijn in nationale wetgeving omzetten. Consumenten die aankopen doen binnen de Europese Unie hebben daarmee een sterkere rechtspositie als het gaat om bijvoorbeeld kopen bij postorder bedrijven en kopen via internet. Een koop op afstand zoals de wet die omschrijft is een aankoop waarbij de consument en de verkoper elkaar bij die aankoop niet hebben gezien. In de wet staat iets over de plichten van de verkoper; deze hebben voornamelijk betrekking op verplichte informatie verstrekking. En de rechten van de koper, zoals een afkoelings periode van 7 dagen en het recht om het product te retourneren. Bij dat laatste zijn wel wat uitzonderingen; bijvoorbeeld cd's waarvan de verpakking is geopend hoeven niet teruggenomen te worden door de leverancier.

bron: http://www.aacc.nl/varia/..._op_internet_winkels.html

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Herroepingsrecht
Bij elke overeenkomst op afstand heeft de consument een termijn van ten minste 7 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. De consument moet in dit geval de kosten voor het verzenden van de goederen betalen. De leverancier is verplicht om binnen 30 dagen de bedragen terug te betalen die reeds door de consument betaald zijn.

bron: http://www.hoog-vliegers.nl/wet.html#richtl

Verwijderd

Paulus0013 schreef op 19 July 2003 @ 14:10:
[...]

mag iemand nog zelf bepalen of ie ergens wel of niet besteld?
ja, dank je.
beetje fatsoen zou ook wel op zijn plaats zijn.
Ik heb het over hoe een winkel met produkten omgaat en hoe die ze behoort af te leveren. Als een winkel eerst een produkt verkoopt aan klant X, die het terug stuurt vanwege een defect, en vervolgens aan klant y verkoopt vind ik dat geen stijl. Als ik een produkt NIEUW koop en ik krijg vervolgens een gebruikt produkt dan zou ik deze terugsturen en daarna niet meer bij die winkel kopen.

Ik ben het er mee eens dat de dode pixel garantie meer geld kost dan wat je er voor krijgt. Ik vind de regeling een beetje oplichting aangezien er haken en ogen aanzitten (komt er na een week wel een dode pixel, dan is je dode pixel garantie al foetsie!)

offtopic:
Als jij nog bij de pizzahut wil eten dan moet je dat zelf weten, het is je goed recht en ik ga niet voor je bepalen waar je gaat eten. Als jij ondanks dat waarschuwingen/vermoedens er toch gaat eten is dat jouw keuze.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Een gedeelte uit de algemene voorwaarden van Webwinkel X

5. Reclame en garantie

Klachten betreffende uiterlijk waarneembare gebreken dienen binnen 8 dagen na aflevering schriftelijk, danwel op andere schriftelijk overeengekomen wijze aan "X" gemeld te worden, onder opgave van aard en omvang van de klachten. Klachten betreffende overige gebreken dienen binnen 8 dagen na ontdekking schriftelijk, danwel op andere schriftelijk met "X" overeengekomen wijze gemeld te worden onder opgave van aard en omvang van de klachten.
Het indienen van klachten op zich geeft de koper niet de bevoegdheid de betaling van de koopprijs op te schorten, danwel de overeenkomst te ontbinden.
Het is koper niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming de zaken waarover gereclameerd wordt aan "X" terug te sturen of terug te brengen. Voor zover koper zaken terugstuurt aan "X" dient zulks franco plaats te vinden, tenzij anders is overeengekomen of bepaald in de garantievoorwaarden van "X" of van de leverancier van "X".
Indien een klacht gegrond bevonden wordt, zal "X", indien de gebreken zijn ontstaan binnen de periode dat de leverancier van "X" aan "X" garantie verstrekt, de gebreken kosteloos herstellen, doch slechts indien deze een gevolg zijn van een gebrekkige constructie of afwerking of van gebruik van slecht materiaal. "X" geeft geen garantie op normale slijtage van onderdelen. De hiervoor genoemde termijn van garantie zal nimmer langer zijn dan drie jaar, te rekenen vanaf de datum van levering door "X" aan koper.
De garantie is niet van toepassing, c.q. vervalt indien koper zonder schriftelijke toestemming van "X" de verzegeling van systemen verbroken heeft en/of werkzaamheden aan de geleverde
zaken heeft verricht of laten verrichten, de zaken onoordeelkundig heeft gebruikt of onderhouden, danwel onderdelen in of aan de geleverde zaken heeft aangebracht zonder voorafgaande toestemming van "X".
Vervangen zaken danwel onderdelen worden eigendom van "X".
Koper is volledig aansprakelijk jegens "X" voor alle kosten die zijn ontstaan als gevolg van niet gegronde klachten, waaronder te verstaan valt klachten aan zaken waarvan de garantietermijn is verstreken.
Garantieverlening door "X" geldt slechts voor de koper en niet voor derden. Voor zover de garantie wordt ingeroepen met betrekking tot zaken, of onderdelen van zaken die "X" heeft betrokken van derden, kan de verplichting tot het verstrekken van garantie door "X" nimmer verder strekken dan de garantieverplichtingen welke de derden ten opzichte van"X" hebben.

Geschillen tussen koper en "X" zullen te allen tijde worden voorgelegd aan de Rechtbank te Den Bosch, tenzij een geschil tot de bevoegdheid behoort van de Rechtbank sector Kanton. In dat laatste geval is de sector Kanton bevoegd overeenkomstig de regels van het Nederlands Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

-------------------------------------------------------------
Wat ik hieruit haal is:

"X" bepaald of een klacht gegrond is. Lijkt me niet het geval.. Als je het er niet mee eens bent kun je naar de rechter stappen wordt in de voorwaarden gemeld.

Wanneer je de verzegeling breekt, dan heb je geen garantie meer. Hoe kun je dan testen of je scherm goed is? Je kan een auto toch ook niet testen zonder ermee te rijden??? Of bedoelen ze een andere verzegeling, bv als je de laptop openmaakt om de binnenkant eens te bekijken.

Zichtbare klachten moeten binnen 8 dagen gemeld worden, een dode pixel is toch zeker een duidelijke klacht!

Niets over de 7 dagen afkoelingsperiode...

Heel vaag allemaal....

Verwijderd

Onderstaande:
==========

==========
is niet geheel correct. De leverancier kan namelijk voorwaarden stellen aan de retourzending. Een van de voorwaarden is dat het pakket niet geopend mag zijn. Kijk maar eens bij Gistron.

Een scherm hoeft niet perfect te zijn, kleine afwijkingen zijn mogelijk en hoeven dus niet op kosten van de leverancier vervangen te worden.

• terrapin
  • Niet online
Het is nog maar de vraag of de winkel wel voorwaarden, en welke voorwaarden dan, mag stellen aan de retourzending. De algemene voorwaarden van een winkel mogen nooit tegen de wet ingaan... (maw. de wet gaat altijd boven welke voorwaarde dan ook)

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

ach ik lees de voorwaarden al niet eens meer tegenwoordig.
als je een beetje weet hoe het wettelijk geregeld is met dingen is dat ook niet nodig.
ik vraag me alleen nog steeds af wat je kan doen ik het geval dat de winkel pertinent weigert mee te werken zoals ik al eens eerder heb meegemaakt.
ze maakten toen van hun probleem eigenlijk mijn probleem, ik kon toen gaan uitzoeken hoe ik mijn garantie moest claimen.

Verwijderd

terrapin schreef op 19 July 2003 @ 15:00:
Het is nog maar de vraag of de winkel wel voorwaarden, en welke voorwaarden dan, mag stellen aan de retourzending. De algemene voorwaarden van een winkel mogen nooit tegen de wet ingaan... (maw. de wet gaat altijd boven welke voorwaarde dan ook)
Ja dat is waar. Een winkel mag nooit tegen de wet ingaan. Alleen helaas is het zo dat je in veel gevallen wel eerst voor de rechter moet bewijzen dat de winkel iets illegaals/verkeerds doet. En bovendien als je iets online besteld dan moet je met bepaalde voorwaarden akkoord gaan. De winkel dekt zich dus in. Het enige wat je dan nog kan doen is de winkel aanklagen omdat hun voorwaarden tegen bepaalde wetten ingaan... alleen wie wordt daar nou beter van? jij/ik zelf niet iniedergeval.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

je klaagt een winkel niet zomaar aan, alleen vanwege het feit dat hun voorwaarden tegen de wet ingaan.
dat doe je pas op het moment dat jij je wettelijke gelijk niet krijgt, op dat moment kan je ook meteen met de rest van hun voorwaarden de vloer aanvegen denk ik.
en dat je met bepaalde voorwaarden akkoord moet gaan om te bestellen maakt allemaal nix uit. zolang dit in strijd is met de wet, of ook maar 1 regel uit die voorwaarden, dan zijn ze gewoon niet geldig, heel sim-pel lijkt mij.
en als ik ze aanklaag doe ik dat alleen omdat ik er anders de dupe van zou worden, niet omdat ik me verveel en zomaar wat voorwaarden ga lezen om een rechtzaak te beginnen.
en ik heb ook al zat winkels op internet gezien die aardig misleidend zijn met bv productinfo, moet ik die allemaal meteen aanklagen dan?

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Omdat ik toch zeker wil weten hoe het zit, heb ik Acer gemaild en uitgelegd wat ik vermoedde. Dit is de reply van Acer :

Geachte meneer X,

Dank u voor de onderstaande informatie. Onze pixelpolicy geldt voor
iedereeen dus ook voor webwinkel "X", dus wij krijgen geen monitoren of
notebooks terug die niet voldoen aan de pixelpolicy.

Verder moet u er altijd op letten dat de doos al niet geopend is, dat kunt
u zien aan blauwe stickers met erop de text : check contents is seal is
broken, of aan een sticker met het groene acer logo erop.Verder zijn de
dozen ook altijd dichtgeplakt met plakband met het groene acer logo erop.

met vriendelijke groeten,
Acer Benelux

--------------------------------------------------------------

Ikzelf zou nu aan 3 verschillende situaties kunnen denken.

1. Ze verkopen de laptops toch gewoon door.
2. Ze verkopen ze niet door, maar houden ze? :?
3. Ze verkopen ze door als "defecte laptop" met een speciale prijs, al heb ik dat nog nooit op hun site gezien....

Persoonlijk denk ik toch aan optie 1.... Echt wel dat ik die laptop goed ga controleren op gebroken seals wanneer ik hem krijg!

edit: typo weggehaald

[ Voor 3% gewijzigd door HellBeast op 21-07-2003 14:39 ]

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37

Animal_X

Rodin

Ok, ik haal dit topic toch maar ff omhoog omdat mijn probleem hier goed in past!

Ik heb vandeweek een (jewel) laptop bij computerland gehaald en helaas bevat deze 1 stuck (rode) pixel in het midden van het scherm. Ik ging er vanuit dat ik een nieuwe laptop zou krijgen, maar toen las ik dit op computerland.nl
TFT schermen kunnen last hebben van zogenaamde 'dode pixels'. Tot een bepaald aantal vallen deze buiten de garantie. Deze pixel tolerantie verschilt per merk. Computerland kan u hierover indien gewenst verder inlichten.
Ik heb hier dus even over gemaild, maar heb nog geen antwoord gekregen.. Maar na wat zoekwerk op GoT las ik dat het altijd mogelijk is om een product binnen 8 dagen terug te brengen i.v.m. de zogenaamde afkoelperiode. Alleen las ik vervolgens dit onder de voorwaarden op computerland.nl:
5. Ruilen of geld terug

Alleen mogelijk binnen 8 dagen, mits compleet en onbeschadigd. Dit geldt niet voor systemen en notebooks, dit betreft namelijk maatwerk.
Wat kan ik hier nou het beste mee doen en mogen ze die afkoelperiode negeren? dat is toch gewoon wettelijk vast gesteld? :?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Dat het niet voor notebooks zou gelden is bull, net als voor systemen. Bij maatwerk moet je mijns inziens denken aan zaken die in opdracht worden gemaakt. Denk aan een eigen ontwerp van een bankje door de timmerman (maar dan via internet besteld) o.i.d. De ratio om maatwerk van de koop op afstand uit te sluiten mag duidelijk zijn. Het speciaal op jouw wensen gemaakte product kan de verkoper straks niet meer kwijt als je ontbindt op basis van de wet koop op afstand. Daarom heeft de wetgever deze produkten ook uitgesloten. Er is niets, maar dan ook niets aan maatwerk te bekennen bij een notebook of een compleet systeem, behalve als je misschien op alle onderdelen een exotische (pr0n :7 ) schildering erbij hebt besteld misschien. Je wordt met andere woorden met een kluitje in het riet gestuurd.

Je stuurt nu een fax naar die toko (de verkoper, niet de fabrikant) waarin je aangeeft een dode pixel te hebben. Je wil binnen 2 dagen een schriftelijke bevestiging hebben dat zonder voorbehoud de laptop gewisseld wordt voor een exemplaar zonder dode pixel. Als je niet voor het einde van die termijn (laten we zeggen 12:00) deze schriftelijke toezegging hebt gekregen, zeg je toe de koop te ontbinden op grond van de wet koop op afstand. Je kan weinig anders dan een beetje druk op de ketel zetten als je binnen de 7 dagen ontbindingstermijn wil blijven. Daarbuiten rest je slechts de wettelijke rechten als koper (herstel, vervanging en dan pas uiteindelijk ontbinding (als dat al mogelijk is om één dode pixel)).

Ga eens na of je de volgende informatie hebt gekregen voor of bij het sluiten van de koop. Zo niet, dan heb je totdat Computerland alle gegevens heeft verstrekt maar liefst een termijn van 3 maanden om de koop te ontbinden!
Artikel 7:46c BW
1.
Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:
a.
de identiteit en, indien de koop op afstand verplicht tot vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan, het adres van de verkoper;
b.
de belangrijkste kenmerken van de zaak;
c.
de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;
d.
voor zover van toepassing: de kosten van aflevering;
e.
de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand;
f.
het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e;
g.
indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van het geldende tarief;
h.
de termijn voor de aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs;
i.
voor zover van toepassing, in geval van een koop op afstand die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van zaken: de minimale duur van de overeenkomst.
2.
Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en, voor zover het niet aan derden af te leveren zaken betreft, uiterlijk bij de aflevering, moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk of, voor zover het de in de onderdelen a en c-e bedoelde gegevens betreft, op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager, de volgende gegevens worden verstrekt, behoudens voor zover zulks reeds is geschied voordat de koop op afstand werd gesloten:
a.
de gegevens, bedoeld in de onderdelen a-f van lid 1;
b.
de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2;
c.
het bezoekadres van de vestiging van de verkoper waar de koper een klacht kan indienen;
d.
voor zover van toepassing: gegevens omtrent de garantie en omtrent in het kader van de koop op afstand aangeboden diensten;
e.
indien de koop op afstand een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde duur: de vereisten voor opzegging van de overeenkomst.
Paulus0013 schreef op 19 juli 2003 @ 14:09:
ja maar let op een paar dingen!!
JIJ betaald de kosten voor het terugsturen naar de winkel.
Dit is overigens onjuist. Terugsturen voor een gevalletje (wettelijke) garantie komt voor rekening van de verkoper. Dat dit in de praktijk anders gaat doet daar niets aan af.

[ Voor 54% gewijzigd door Wekkel op 02-10-2003 14:43 ]

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Super! bedankt voor de informatie! Ben benieuwd hoe computerland er op in gaat...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kleine aanvulling, de notebook terugsturen als je gebruik maakt van de wet koop op afstand komt wel voor jouw rekening.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Wekkel schreef op 02 oktober 2003 @ 14:44:
Kleine aanvulling, de notebook terugsturen als je gebruik maakt van de wet koop op afstand komt wel voor jouw rekening.
Ok, prima. bedankt voor de toevoeging!

Verwijderd

Welke notebook van jewel heb je eigenlijk?? Want bij alle SXGA schermen van jewel notebooks zit volgens mij standaard pixelgarantie.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Jewel Brilliant 2780

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/alpha1249.gif

Jewel Brilliant 2780 notebook
15" XGA TFT Scherm (1024x768)
Mobile AMD Athlon XP-M 2500+ 512kb cache (Barton core)
512MB intern geheugen
40GB harddisk
ATi M9 Video, separaat 64MB geheugen
8x DVD/24x CD/24x CDR/24x CDRW Combo
TV-OUT
USB 2.0 & Firewire
MP3 speler in voorkant
Onboard sound en speakers
VGA, IR, PCMCIA, PS/2, parallel
56k Modem en 10/100Mbit Netwerk
Excl. Windows

Gratis mobile disk

Verwijderd

Volgens mij werkt HunterPro voor dat bedrijf waar HellBeat het over heeft...of is dit ook smaad? :D Ik vind 0 dode pixel garantie geldklopperij! Een laptop hoort dode pixel-vrij geleverd te worden...GRATIS. Ik ga immers ook niet bijbetalen om een nieuwe auto te laten bijspuiten voor het geval er krasjes op zitten? Dus consument, wees gewaarschuwd. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 16:46:
Volgens mij werkt HunterPro voor dat bedrijf waar HellBeat het over heeft...of is dit ook smaad? :D Ik vind 0 dode pixel garantie geldklopperij! Een laptop hoort dode pixel-vrij geleverd te worden...GRATIS. Ik ga immers ook niet bijbetalen om een nieuwe auto te laten bijspuiten voor het geval er krasjes op zitten? Dus consument, wees gewaarschuwd. :)
Ik vind dit een beetje een rare vergelijking. Als er namelijk een kras op je nieuwe monitor zit word die namelijk wel vervangen.

Bij een dode pixel geeft de fabrikant meestal geen garantie en daarom bied de leverancier dat aan tegen een meerprijs. Dit is omdat de meeste mensen een dode pixel in de zijkant van hun scherm helemaal niet erg vinden. (Dit zie ik in ieder geval bij het bedrijf waar ik werk.) Een dode pixel in het midden van het scherm valt altijd onder de garantie.

Als iedereen erg veel last van een dode pixel zou hebben dan zou er al lang standaard pixel garantie op alle schermen zitten en zou de prijs van een TFT gewoon een stukje hoger liggen. Kijk maar naar dynabyte waar alle schermen wel dode pixel vrij zijn, daar zijn de schermen over het algemeen gewoon standaard een stukje duurder.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Wekkel schreef op 02 October 2003 @ 14:26:

[...]

Dit is overigens onjuist. Terugsturen voor een gevalletje (wettelijke) garantie komt voor rekening van de verkoper. Dat dit in de praktijk anders gaat doet daar niets aan af.
uhm wat vertel je me nu?
als ik dus online iets koop en dat raakt binnen garantie periode (fabrieks of winkel garantie maakt niet uit, wettelijk gezien moet de winkel de garantie waarmee de fabrikant reclameert ook hanteren toch?) defect, kan ik dit opsturen en krijg ik dan de verzendkosten echt vergoed (of beter gezegd MOET dit wettelijk vergoed worde, aangezien het nauwelijks gebeurd)?
en kan je misschien kort uitleggen waarom dit zo is?
thnx

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heel simpel gezegd, hanteren de meeste winkels op dit moment nog standaard 1 jaar garantie. Langere garantie fabrieksaf, wordt normaal gesproken via de winkelier geregeld, alleen zonder direct vervangend product.

Wat betreft de pixel-garantie:
Als een fabrikant 1 of 2 dode pixels NIET onder zijn eigen garantie laat vallen, hoeft een winkelier dit dus ook NIET te doen. Waarom niet? Omdat een winkelier geen garantie kan leveren op een product waarbij hij zelf niet op ondersteuning van de fabrikant kan rekenen.

Wil je bij een product 100% pixelvrij garantie, is het vrij normaal deze voor een x bedrag bij te kopen. Bij mijn huidige werkgever, ik ga geen namen noemen, hanteren we het volgende:
Koop je bij ons een TFT (ofwel in notebook, ofwel gewoon scherm), en waar geen pixelvrij garantie van de fabrikant bij op zit, heb je 2 keuzes.
Voor 25 euro pixelgarantie (2 weken) afnemen. Is er dan een dode pixel, jij blij, mag je toch omruilen. De defecte producten worden vaak met een bepaalde korting toch verkocht, meestal aan mensen die zich er niet echt aan storen.
Geen pixelgarantie nemen. Toch een dode pixel, jij pech, valt buiten de garantie.

Als jij de eerste 20000 kilometer garantie hebt op je auto, en je hebt na 1.000 kilometer een lekke band, ga je toch ook niet naar de fabriek/dealer, die moeten jullie betalen?!?
Het is balen, maar tja, niets aan te doen op dat moment.

En zeg niet, dan sluit je het scherm toch even aan?!? Een dode pixel vinden kost redelijk wat tijd (zeker eentje die ter hoogte van een icoon zit bijvoorbeeld).
Stel, je schuift 30 tft's de winkel uit iedere week... a 10 minuten testen per scherm...
Is toch 300 minuten, is 5 uur dat er daar iemand mee bezig is. Willen we best doen hoor, kosten alle schermen ineens 20 tot 30 euro meer en je moet dan niet gaan zeuren dat het zo duur is, en gewoon blijven kopen bij dezelfde winkel...
Regel ik het morgen meteen.
Maar ja, dat willen ze dan ook weer niet.

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Vroeger was er het zgn. Bovag-garantie-arrest. (Ook) Daarin werd het woord "garantie" gebruikt, terwijl het (ook) daar om een uitsluitingsbeding ging.
Bij de "pixelgarantie" gaat het dus blijkbaar om niets meer of minder, dan dat de leverancier het produkt voor of bij de levering voor de klant heeft gecontroleerd op gebreken.

Als consument heb ik niets te maken metde verhoudingfabrikant/groothandel - detailist.
Voor de consument geldt slechts 1 ding: voldoet het produkt aan de verwachtingen die hij mocht hebben.
Een notebook of TFT voldoet niet aan mijn verwachtingen als:
- het bij levering (of kort daarna) één of meer dode (sub-)pixels heeft;
- binnen een aantal jaar (minimaal 3 gezien de economische levensduur) om die reden of om een andere reden geen goed beeld geeft.

Vergeet niet: een TFT wordt gepresenteerd als een vervanger van een CRT, die (minimaal) een (technische) levensduur van 6 jaar heeft.

Nog een aanvulling: europese richtlijn geeft consumentengoederen een minimale "garantietermijn" van 2 jaar. (De detailisten hebben met hun toeleveranciers nog wel wat te regelen denk ik).

[ Voor 67% gewijzigd door Brothar op 03-10-2003 01:24 . Reden: aanvulling ]

eagle

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Paulus0013 schreef op 03 oktober 2003 @ 00:28:
uhm wat vertel je me nu?
als ik dus online iets koop en dat raakt binnen garantie periode (fabrieks of winkel garantie maakt niet uit, wettelijk gezien moet de winkel de garantie waarmee de fabrikant reclameert ook hanteren toch?) defect, kan ik dit opsturen en krijg ik dan de verzendkosten echt vergoed (of beter gezegd MOET dit wettelijk vergoed worde, aangezien het nauwelijks gebeurd)?
en kan je misschien kort uitleggen waarom dit zo is?
thnx
Je hebt het nu weer over iets anders :)

Kort gezegd:
• terugsturen product omdat koop ontbonden is met gebruikmaking koop op afstand: bezorgkosten terugsturen voor koper.
• terugsturen product voor (wettelijke) garantieafhandeling: bezorgkosten terugsturen voor verkoper.

Misschien dat het zo iets duidelijker is.

Brothar heeft het eigenlijk al gezegd, maar ik doe het nog maar eens dunnetjes over:
BredeP schreef op 03 October 2003 @ 00:42:
Heel simpel gezegd, hanteren de meeste winkels op dit moment nog standaard 1 jaar garantie. Langere garantie fabrieksaf, wordt normaal gesproken via de winkelier geregeld, alleen zonder direct vervangend product.
Het is prima dat winkels contractuele garantie bieden. Graag zelfs, want een winkelgarantie van 1 jaar (mits ook als zodanig vormgegeven, niet een rits van uitsluitingen van garantie dus ;) ) scheelt mij als consument weer een bewijslast van 6 maanden. De eerste 6 maanden krijg ik al van de wet, de laatste 6 maanden van het eerste jaar van de winkelier in dat geval. Na dat jaar ligt de bewijslast bij mij, maar een (wettelijke) garantieverplichting heeft de winkel in de meeste gevallen nog wel na dat 1e jaar. Niet op basis van de overeenkomst, maar op basis van de wet.
Wat betreft de pixel-garantie:
Als een fabrikant 1 of 2 dode pixels NIET onder zijn eigen garantie laat vallen, hoeft een winkelier dit dus ook NIET te doen. Waarom niet? Omdat een winkelier geen garantie kan leveren op een product waarbij hij zelf niet op ondersteuning van de fabrikant kan rekenen.
Een winkel kan op alles garantie geven, ook al geeft de fabrikant niet overal garantie op. De winkel wil domweg geen garantie geven, want o wee als ze er eens slechter van zou kunnen worden. Puur eigenbelang dus en niet gebaseerd op een technische onmogelijkheid of iets dergelijks. Het is de winkel die (wettelijke) garantie moet geven, garantie van de fabrikant is alleen maar een onverplicht extraatje voor de consument als deze gegeven wordt. De winkel is op basis van de wet al verplicht een product te leveren, in dit geval een notebook, dat voldoet aan de verwachtingen. Ik heb met CRT's nog nooit last gehad van dode pixels of iets in die trant, bovendien houden ze het een economisch leven en langer uit. Als TFT zoals Brothar beschrijft, de vervanging van de CRT moet voorstellen, mag ik als consument dezelfde levensduur en kwaliteit verwachten van een TFT als van een CRT monitor. Zit er een dode pixel in het scherm? Jammer voor de winkel, maar dan mag ik als consument reparatie of vervanging van het beeldscherm vragen. Dat is de winkel dan verplicht op basis van de wet (aan de redelijke verwachting is niet voldaan). *newsflash* Als je last hebt van een lastige fabrikant die vervolgens geen garantie aan de winkel wil geven, kijk eens naar artikel 7:25 BW. De winkel heeft keihard zwart op wit in de wet een regresrecht op de fabrikant of zijn leverancier als hij met een gevalletje consumentenclaim te maken krijgt. Hij kan zijn centen gewoon gaan halen bij zijn leverancier op grond van de wet, wat er dan ook staat in het contract tussen de winkel en de leverancier. Het is namelijk dwingend recht waarvan niet ten nadele van de winkel kan worden afgeweken. Sla je leverancier daar maar mee om de oren. Het fenomeen van de beknelde detaillist bestaat allang niet meer. Dat winkels daar in de praktijk nou geen gebruik van maken is niet het probleem van de consument :Z Het stellen dat de winkel ook geen garantie van de fabrikant/leverancier krijgt is in ieder geval een non-argument, dat mag wel duidelijk zijn.
Wil je bij een product 100% pixelvrij garantie, is het vrij normaal deze voor een x bedrag bij te kopen. Bij mijn huidige werkgever, ik ga geen namen noemen, hanteren we het volgende:
Koop je bij ons een TFT (ofwel in notebook, ofwel gewoon scherm), en waar geen pixelvrij garantie van de fabrikant bij op zit, heb je 2 keuzes.
Voor 25 euro pixelgarantie (2 weken) afnemen. Is er dan een dode pixel, jij blij, mag je toch omruilen. De defecte producten worden vaak met een bepaalde korting toch verkocht, meestal aan mensen die zich er niet echt aan storen.
Geen pixelgarantie nemen. Toch een dode pixel, jij pech, valt buiten de garantie.
Fout, de winkel moet (wettelijke) garantie geven, dus niets pech. Dode pixel garantie bijkopen is alleen zinnig verklaarbaar als je het fijn vind om vantevoren te weten dat het scherm ook 100% oke is en je dus niet het risico loopt met een dode pixel te zitten waarmee je weer terug moet naar de winkel. Voor de rest is pixelgarantie een grote grap. De garantie heb je zowieso wel en het voordeel van contractuele garantie (bewijslast) is er ook nog niet eens, aangezien je door de wet als consument al geholpen wordt met de bewijslast de eerste 6 maanden na levering van het product.
Als jij de eerste 20000 kilometer garantie hebt op je auto, en je hebt na 1.000 kilometer een lekke band, ga je toch ook niet naar de fabriek/dealer, die moeten jullie betalen?!?
Het is balen, maar tja, niets aan te doen op dat moment.
De lekke band kan veroorzaakt zijn door allerlei zaken. Ik zou niet schromen de garage maar eens goed te laten kijken naar die band. Als ze daar geen grote nagel o.i.d. uithalen zou ik inderdaad een nieuwe band claimen. Laat de verkoper dan maar aantonen dat het niet aan de band lag, maar dat er werkelijk een oorzaak van buiten is geweest die de band lek heeft doen gaan. Dat moet voor hem een koud kunstje zijn. Het is toch logisch dat ik een nieuwe band krijg als blijkt dat het geen nagel was, maar een slechte band?
En zeg niet, dan sluit je het scherm toch even aan?!? Een dode pixel vinden kost redelijk wat tijd (zeker eentje die ter hoogte van een icoon zit bijvoorbeeld).
Stel, je schuift 30 tft's de winkel uit iedere week... a 10 minuten testen per scherm...
Is toch 300 minuten, is 5 uur dat er daar iemand mee bezig is. Willen we best doen hoor, kosten alle schermen ineens 20 tot 30 euro meer en je moet dan niet gaan zeuren dat het zo duur is, en gewoon blijven kopen bij dezelfde winkel...
Regel ik het morgen meteen.
Maar ja, dat willen ze dan ook weer niet.
Dat is het probleem van de winkel, jouw probleem dus, en niet van de consument. Als je als winkel goedkoper wil zijn door dit soort controles niet uit te voeren is dat je goed recht. Dat betekent wel dat je geconfronteerd kan worden met een dode pixel levering waar een consument vervanging of reparatie voor gaat claimen (en terecht). Het is de afweging tussen aandacht voor je product en winstgevendheid die elk bedrijf in Nederland moet maken, keer op keer. De consequenties van die afweging zijn dan ook voor rekening van de winkel en niet van de consument. Test je niet, wees dan voorbereid op meer dode pixel gevalletjes. Als dat je niet zint, dan moet je maar testen vantevoren.

Verwijderd

Ik heb mn acer travelmate niet online maar in een offline computerwinkel aangeschaft.
Ik heb de verkoper duidelijk verteld dat ik in de winkel wou kijken hoe het zat met het scherm.

Dit was geen probleem en de verkoper vertelde me dat wanneer ik er thuis eventueel achter was gekomen dat er dode pixels of subpixels in het scherm zaten ik gewoon met het apparaat terug kon komen om het om te laten ruilen.

Dit vond ik persoonlijk erg netjes van deze winkel.

Het probleem is nl dat als je een product koopt met een tft erin je dus ook accoord met de algemene voorwaarden die aan het artikel hangt dus in principe ook met de dode pixels. Het is inderdaad klote als je het net treft ja. Je kan Iiyama je tft laten testen voor een kleine vergoeding en Lite-on en Philips tft's hebben een zero pixel policy

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 09:46 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 09:45:
Het probleem is nl dat als je een product koopt met een tft erin je dus ook accoord met de algemene voorwaarden die aan het artikel hangt dus in principe ook met de dode pixels.
Als algemene voorwaarden de wettelijke garantie in konden perken zou heel detaillist-Nederland dat doen. Dit kan je echter niet beperken in algemene voorwaarden :)

Als je het als winkel wil proberen moet je expliciet en dus niet via algemene voorwaarden er op wijzen dat er een dode pixel in het scherm zit of wellicht ook als je stelt dat er een dode pixel in kan zitten en dat daarom de prijs van dit ene product lager is dan een normale variant. Als je van deze voorwaarde een zogenaamd kernbeding maakt (dus echt deel uitmakend van de overeenkomst), geef ik de winkel nog een kans, anders wordt het wel lastig. Expliciete prijsverlaging omdat er een dode pixel in zit, dat kan nog wel werken, de rest niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Wekkel op 03-10-2003 10:17 ]

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Wekkel schreef op 03 October 2003 @ 09:30:
[...]

Je hebt het nu weer over iets anders :)

... en de rest
Wekkel is jurist of iets dergelijks ????

Relax. nothing is under control.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:57

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

dit is echt dè reden dat ik half nederland afreis (trein, ov-jaarkaart (géén student) als ik een tft-monitor/laptop koop. Dan weet je tenminste zeker dat het goed is...

ping 127.212.23.124

• T-8one
  • Laatst online: 16:39

T-8one

take it easy, take a sisi

Bij pixel garantie houdt een winkel zich standaard aan dezelfde voorwaarden als de fabrikant. Als de fabrikant zegt dat er 10% dode pixels mogen zijn hebben de winkeliers zich daaraan te houden. En wel vanwege het simpele feit dat ze dit niet zelf kunnen repareren. Ze verkopen een product van derden door.
een winkel waar je voor 50Euro pixelgarantie kan kopen zal de terug gebrachte systemen doorverkopen aan mensen die geen pixelgarantie nemen. Zeker bij laptops gebeurd dit omdat dit erg dure producten zijn met over het algemeen een lage marge.
De winkelier kan de laptops/TFT schermen met dode pixels die onder de marge vallen onmogelijk verhalen/ruilen bij de fabrikant/leverancier.

Het is dus heel logisch dat er voor deze extra dienst die de winkelier zelf op touw zet extra geld gevraagd wordt. Misschien dat het mogelijk is dat een winkelier een soort van verzekering heeft genomen, waardoor hij die pixelgarantie wel kan garanderen.

Een TFT beeldscherm is dus goed ook al zitten er een paar dode pixels op.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

kareltje_de_grote schreef op 03 oktober 2003 @ 14:24:
De winkelier kan de laptops/TFT schermen met dode pixels die onder de marge vallen onmogelijk verhalen/ruilen bij de fabrikant/leverancier.
Je kan ook mijn reactie even doornemen, vervolgens art. 7:25 BW bij http://www.wetten.nl opzoeken en dan gefundeerd aangeven waarom dit niet zou kunnen. Nu zit je alleen maar te herhalen wat anderen allang hebben gezegd en waarop ik weerwoord heb gegeven.

• HunterPro
  • Niet online
Me dunkt dat ik als consument er geen boodschap aan heb dat Toko BV niet zijn/haar garantie bij Leverancier BV kan claimen omdat zij hiervoor afspraken hebben gesloten. Als ik een product koop wat ondeugdelijk is breng ik het terug. Basta.

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

jongens jongens we dwalen weer af enzo.
ik heb al eerder aangegeven hoe het zou zitten.
je hebt ten alle tijden recht op een pixelfoutloos scherm, tenzij expliciet word aangegeven dat het om een b-keus oid gaat waar dit dus wel in kan zitten.
maar ik bedenk me nu ineens iets.
als je dus een scherm hebt en je kan het met 25 euro extra zeker foutloos krijgen.
moeten we dan uitgaan dat de standaard een goed product is of juist de b-keus?
wekkel jij weet vast wel hoe dit zit.
want men kan natuurlijk ook zegge product a kost 600 euro, maar met fouten 550
of het product kost 550 (dus b-product) en dan zegge van voor 600 krijg u wel een goede.
want als ze gewoon melden van scherm van 550 KAN fouten bevatten, tja wat doe ik er dan aan, dat je voor 50 euro meer garantie zou kopen, tja..
begrijpt iemand mijn standpunt?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Jazeker, maar dan moet de winkel het er expliciet bij bedingen en niet in de algemene voorwaarden wegproppen.

• T-8one
  • Laatst online: 16:39

T-8one

take it easy, take a sisi

Maar wat ik mij dus afvraag.
Jullie zeggen dat een tft scherm niet aan de verwachting voldoet als er 1 dode pixel opzit. Maar als de fabrikant/leverancier nou zegt dat dit kan gebeuren en het wel een goed product is ondanks deze dode pixel?

Wie gaat er dan uitmaken wanneer een product wel/niet goed is?

Ik bedoel hiermee te zeggen dat de fabrikant toch aangeeft of een product wel of niet goed is? Dus dat de fabrikant als het ware zegt dat 1 of 2 dode pixels normaal zijn, en je mazzel hebt als er geen dode pixels zijn?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan zit je in een patstelling. Uiteindelijk kan de koper nakoming van de overeenkomst (de garantieverplichting) vorderen bij de rechter, maar dat is het laatste redmiddel. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de rechter op een blauwe_maandag_uitspraak 1 dode pixel niet voldoende vind voor een garantieaanspraak, bestaande uit vervanging van de zaak. Dan zul je weer in hoger beroep moeten :Y)

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:55
Over de wet "kopen op afstand" stond afgelopen zaterdag nog een verhelderend artikel in het Algemeen Dagblad, het ging zelfs over PC's die via internet gekocht worden.

In het kort komt het er op neer dat de afkoelingsperiode alleen geldt als eventuele zegels niet verbroken zijn of het apparaat geen gebruikssporen heeft. Tevens moet verpakkingsmateriaal onbeschadigd zijn. Tenslotte zijn alle verzendkosten voor de koper.

[ Voor 12% gewijzigd door Timmy op 06-10-2003 14:59 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Timmy schreef op 06 oktober 2003 @ 14:59:
In het kort komt het er op neer dat de afkoelingsperiode alleen geldt als eventuele zegels niet verbroken zijn of het apparaat geen gebruikssporen heeft. Tevens moet verpakkingsmateriaal onbeschadigd zijn. Tenslotte zijn alle verzendkosten voor de koper.
De Memorie van Toelichting op deze wet is hier rijkelijk vaag over. Onbeschadigd en geen gebruikssporen, dat is wel te volgen. Het verbreken van zegels is dubieus als het gaat om zegels die echt verbroken moeten worden om het apparaat gewoon te gebruiken, bijvoorbeeld een zegel op de doos of een zegel op een ingeklapte notebook. De eis van een niet verbroken zegel lijkt mij in dat geval te ver gaan.

Verwijderd

Je hebt toch altijd het recht een artikel binnen een aantal dagen terug te brengen als het niet bevalt? Dat geldt toch ook voor een TFT Scherm?

Verwijderd

Even een beetje off topic melding:

Er bestaat ook nog zoiets als meningsuiting.

Dus het is geen smaad
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.