[Asus A7N8X Deluxe] Enkele vragen + problemen...

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 11:00
Ik heb sinds een maand een asus a7n8x deluxe moederbord met een AMD XP 2800+ en 2x 512 mb Dane Elec geheugen.

Soms ben ben ik aan het monteren op de pc, ben ik een dvd aan het kijken of een spel aan het spelen dan wordt zo opeens de computer opnieuw gestart.

Mijn vraag is waar kan dit aan liggen?

Waar ik ook telkens nog last van gehad heb is wanneer ik een dvd aan het kijken ben dat opeens het geluid begint te kraken, wanneer ik bij het NFORCE bedieningspaneel de optie Dolby Surrouns Codering activeren afvink dan is het even weg, daarna komt het zo weer, ik kan gewoon geen enkele film kijken zonder problemen

Mijn pc heeft nu dus 1 GB aan het intern geheugen, hebben jullie nog enkele tips voor Windows XP (de ik gebruik) qua instellingen? Dus virtueel geheugen uit ofzo?

Waar kan ik de laatste drivers vinden voor mijn moederboord (dus nforce 2 drivers) ik las laatst op op de frontpage dat er nieuwe drivers waren maar dat er naar onderzoek bleken dat het oudere driver waren. Op asus.com staan ook drivers van begin 2003 maar op nvidia staan ook driver met allemaal een ander driver versie. Aangezien ik een modemer ben en niet telkens 15 mb ga downloaden wil ik vragen of iemand een juiste link heeft met de nieuwste driver voor mijn moederbord.

ALVAST BEDANKT!

Verwijderd

Alle info over de Asus A7N8X kun je in dit topic vinden: [rml][ Ervaringen]Asus A7N8X (Deluxe) - Deel 5[/rml]

Zo is het een vrij bekend probleem met krakend geluid op de Nforce Soundstorm, dit komt omdat de southbridge te warm wordt..

Verwijderd

PC uit: kijk eens hoe warm je pc wordt, misschien dat hij automatisch uit wordt gezet omdat je 2800+ te warm wordt. Wat voor een koeler heb je? Misschien kan een casefan je cpu helpen, of een andere cpu-cooler.
alle coolers
coolermaster aero7, zelf geen ervaring mee maar goede verhalen gehoord
zalman 6000 cu, zelf goede ervaringen mee, stil en goed

Het geluid: Installeer nieuwe drivers voor je moederbord. Bij de oude drivers hadden mensen (waaronder ik) last van gekraak. Nieuwste driver: klik Door deze nieuwe driver heb ik geen last meer van gekraak.

• Binnetie
Ik heb zelf een Thermaltake Xaser III kast met 7 fans erin. Dus ik neem aan dat dat voldoende is. Toen ik de koeler (heb een boxed versie) op de processor plaatste van het moederbord zag ik dat er een wit verkantje op zat. Dat is toch de koelpasta. Ik heb er verder ook niks anders meer op gedaan. Ik ging net in mijn bios kijken misschien dat er daar iets niet goed ingesteld stond en toen zag ik dat de bios een proctemperatuur van 64 graden aangaf. Terwijl de thermomter op mijn Thermaltake kast 55.7 aangaf, die thermometer leest de temperatuur af van een sensor die op de processor geplaatst is.... Is deze temp niet te hoog? Anders kan het wezen dat ie daarom opeens opnieuws opstart...

Verwijderd

als je de sensor goed geplaatst hebt dan kun je de thermaltake het meeste vertrouwen. Het zou idd door hitte kunnen komen want 64 graden idle is zeker niet ideaal..

• Binnetie
Het sensor heb ik op het vierkantje geplaatst (tussen al die pennetjes). Je weet wel dan heb je al die pennetje en dan in het midden een vierkantje waar niks is en daar heb ik het sensor geplaatst...weet niet of dat goed is

• Binnetie
Kan je trouwens ook ergens zien welke driverversie van Nvidia Nforce je nu hebt? Het enige is mijn cd die bij het moederbord zat er daar staat op Nvidia Nforce Series rev 44.04

Verwijderd

Misschien zelf koelprut (arctic silver 3) aanbrengen. Zal wel aantal graden schelen. Of een nieuwe cooler.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Verwijderd schreef op 17 juli 2003 @ 02:58:
Misschien zelf koelprut (arctic silver 3) aanbrengen. Zal wel aantal graden schelen. Of een nieuwe cooler.
dat heeft dus NIKZ met dit probleem te maken.
wat ik las idd southbridge ffe in de gaten houden want daar zit ook die soundstorm in.

65graden moet opzich nog kunnen. wel errug warm, maar binnen de specs.

ik hoop trouwens wel dat je het stickertje wat over de coolpasta zat verwijdert heb. ik zou gewoon een keer een andere cooler halen want die boxed dingen zijn gewoon rommel.
whisperrock 4 van spire ofzo, kost niks, stil en doet z'n werk.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Asus A7N8X Deluxe met geruis in het geluid
Asus A7N8X Soundstorm - krakend geluid bij games
[A7N8X] Slecht geluid
Brom/gekraak uit speakers /Mobo sound onboard A7N8X

Zoals je ziet ben je niet de 1e met dit probleem ;) dus ik hoop dat je de search hebt gebruikt, aangezien dit waarschijnlijk ruwweg geschat het 40e topic is over krakend geluid op dit mobo.

Over dat audio-gebeuren: nVidia en de grote mobo-bouwers werken samen hard aan het probleem, en de kortgeleden gereleasede drivers hadden het kraken/storen van het geluid op moeten lossen. Echter waren deze drivers niet in orde, zie ook de posting op de T.net FrontPage: nVidia trekt WHQL nForce drivers terug na problemen

Er is een site inclusief mooi forum dat speciaal op nForce2 based moederborden is gericht, en dat is nForcersHQ.com. Het forum is hier te vinden, met o.a. de A7N8X (Deluxe) BIOS releases en hier de A7N8X (Deluxe) FAQ

Over het opnieuw opstarten: Dit komt minstens driekwart van de tijd door een te heet systeem. Het kan zijn dat je proc of southbridge beter gekoeld moet worden, neem hiervoor dan een betere koeler. Verschillende Thermaltakes, Spires, Alpha's, Zalman's en Coolermasters zijn prima Socket-A coolers, ook voor de 'hogere' modellen. Kijk voor reviews eens op Tom's Hardware Guide en Anandtech :)

Als het niet komt door de hitte (meten is weten!) dan kan het zijn dat je videokaart/mem/hdd kuren vertoont. Vervang al deze onderdelen, bv eerst een pci kaart ipv agp, maar 1 reepje geheugen ipv 2, en een andere hdd.

Overigens laat je in je startpost niet zien wat je zelf al hebt geprobeerd om het op te lossen cq. oplossingen gezocht/gevonden. Dit is dus wel wenselijk, aangezien het hier Gathering of Tweakers is, en niet "Zet je vraag/probleem hier neer, en er staat binnen 24u een oplossing" ;) Doe voortaan eerst zelf moeite om je probleem op te lossen, voordat je een topic opent.

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 17-07-2003 08:55 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ik heb op mijn niet deluxe mobo uit voorzorg al een klein koelblokje op mijn southbridge geplakt met thermische lijm :D was eht niet nodig kan het ook geen kwaad toch :D ;).

Ik had al eerder dit soort topics gezien, en er staan idd genoeg oplossingen in de vele topics. Misschien schakel ik de onboard soundkaart wel uit en zet ik er eenterratec geluidkaart in. Dan heb ik zeker geen last van dit probleem :D

Verwijderd

sharkzor schreef op 17 July 2003 @ 08:37:
[...]

dat heeft dus NIKZ met dit probleem te maken.
wat ik las idd southbridge ffe in de gaten houden want daar zit ook die soundstorm in.

65graden moet opzich nog kunnen. wel errug warm, maar binnen de specs.

ik hoop trouwens wel dat je het stickertje wat over de coolpasta zat verwijdert heb. ik zou gewoon een keer een andere cooler halen want die boxed dingen zijn gewoon rommel.
whisperrock 4 van spire ofzo, kost niks, stil en doet z'n werk.
Uhm, ik zei dat ie een nieuwe cooler (met nieuwe coolpasta) op zijn cpu moet doen. Zeg jij dat het NIKZ met het probleem te maken heeft. Vier regels verder stel je zelf voor om een andere cooler te halen? :? :?

• Binnetie
Ik heb vandaag het geheugen getest met memtest 3.0

Tijdens het testen gaf memtest aan dat er 180 fouten waren... betekent dit dat ik gewoon nieuws geheugen kan halen?

Over het witte stikkertje... de koelpasta was ligt indrukbaar en mijn vinger afdruk staat erop dus ik denk dat het wel goed zit (zal het nog ff checken)

Over het geluid ik heb eens wat lopen zoeken in het grote asus a7n8x topic en daar stond een link http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=11366. Dit heb ik gedaan... en tot nu toe nog geen problemem gehad met geluid. Heb vanochtend een film gekeken zonder storing!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Als je geheugen 180 errors geeft is het in ieder geval niet goed ! Ik zou beginnen moet proberen het wat beter te koelen (evt. een tijdelijke oplossing als een ventilator er op laten waaien), en als het echt tegen zit is het kapot. Probeer het eens met 1 strip geheugen (allebei even proberen), dan zou je eventueel de kapotte strip kunnen vinden.

Mother, will they like this song?

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
kheb hier probleempje met dit mobo, ik kan windows niet geinstalleerd krijgen, elke keer komt er een fatal error. Volgens mij ligt het niet aan de harddisk aangezien hij prima als slave in een andere computer kan werken, maar zodra ik met zo'n testprogje van maxtor ga booten, dan vind hij geen enkel device, dus ook geen cdrom etc.

Weet iemand waar dit probleem aan kan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door DarkShadow op 28-07-2003 19:53 ]

Verwijderd

Darkshadow: Onlangs had ik ook zoiets: drives werden bij booten wel gevonden, vervolgens de melding dat er geen Ide-kabel aan zat. En dus werkte de boel niet. Bleek ik een van de Ide-kabel achterstevoren te hebben zitten.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:56
Binnetie schreef op 17 July 2003 @ 13:42:
Ik heb vandaag het geheugen getest met memtest 3.0

Tijdens het testen gaf memtest aan dat er 180 fouten waren... betekent dit dat ik gewoon nieuws geheugen kan halen?

Over het witte stikkertje... de koelpasta was ligt indrukbaar en mijn vinger afdruk staat erop dus ik denk dat het wel goed zit (zal het nog ff checken)

Over het geluid ik heb eens wat lopen zoeken in het grote asus a7n8x topic en daar stond een link http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=11366. Dit heb ik gedaan... en tot nu toe nog geen problemem gehad met geluid. Heb vanochtend een film gekeken zonder storing!
het is niet per definitie dat je geheugen kapot is
ik heb dit zelf namelijk ook eens gehad, een XP2400+ en A7N8X Deluxe rev1.04 en Corsair PC3200 2x 512MB
de computer bleef rebooten op zwaar onwillekeurige momenten
toen getest met Memtest ---> niks als fouten
geheugen RMA gedaan en daarna met nieuw geheugen getest ---> ook niks als fouten
toen bleek uiteindelijk dat mijn processor en mijn mobo naar de fillistijnen waren :(
deze moet ik deze week dus RMA-en...

het kan dus ook aan je mobo of proc liggen
dus probeer ff ander geheugen te lenen waarvan je zeker weet dat het goed is en test daarmee

Verwijderd

Ik heb dus zonet mijn timings van mijn geheugen te strak gezet en te weinig voltage er op gezet. wat je dan krijgt is dat je na een tijdje een blauw scherm gevolgd door een reboot.

Het kan ook zijn dat je voor je cpu te weinig volts hebt. Dit kan ook het geval zijn.

Ik zeg niet dat het hier aan ligt, maar je kunt er even naar kijken. :)

• Binnetie
Bedankt allemaal voor de hulp. Ik heb mijn geheugen weer opnieuw getest en nu geen enkele fout en al een week geen spontane reboots meer. Hij werkt gewoon weer goed Ik heb de zijkant van mijn kast eraf gehaald dus kan wezen dat er toch iets te warm werd.

Ik ga opzoek naar een andere prockoeler en rounded ide kabels voor een beter luchtstroom want het is echt een gigantishce kabelchaos nu. En misschien een chipset koeler.

Iemand tips voor een goede koeler? CPU en chipset?

Verwijderd

Cpu= Coolermaster Hcc-001 of Aero 7?
Chipset= 4x4 fan er op monteren. (met pluggies tussen de ribben drukken)

• Binnetie
Bij Eynstein zag ik zojuist deze: http://www.eynstein.nl/a/2926.html is dat misschien ook wat? En die Aero 7 zit er wel appart uit zo met dat ding boven op...

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 10:33
ik heb een A7N8X deluxe 2.0, ook 2 keer 512 MB DaneElec, en heb precies hetzelfde probleem. Spontane reboots vanuit zware applicaties, voornamelijk spellen. Ik zal dit topic even doorspitten en de overenkomsten zoeken.

Ik dacht al aan het geheugen, maar wij hebben precies hetzelfde spul. Ik heb die met de rode printplaten en Infineon chips.

-----------------------

Wat bij mij nog meer gebeurt:

Vastloper met een compleet blauw scherm. Geen BSOD, maar echt helemaal blauw, zonder letters!
Spontane reboots, op de meest vreemde tijden.

Mijn systeem is niet overgeklokt, dat laat ik eerst wel even nadat ik m'n vorige moederbord heb gesloopt.

De CPU is stressed 54 graden, dus dat is netjes. De North-en southbridge moet ik dan maar een keer meten, want daar zou het idd aan kunnen liggen. Maar een niet overgeklokt systeem zou daar geen problemen mee mogen hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door JeroenTheStig op 29-07-2003 00:03 ]

Verwijderd

ff zoeken in de andere topic's
maar je bent modem user dus vooruit
bij mij heeft dit geholpen (komt van nforceshq.com)

i fixed my sound issue. my audio is now on its own irq. all i did was, as dumb as this sounds, was in device manager, under computer, change from the driver from
ACPI uniprocessor pc
to
advanced configuration and power interface (ACPI) pc

and it worked, sounds dumb, but it did

opmerking: een maatje moest herinstalleren toe ie dit deed (bij mij dus np)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 23:59 . Reden: opmerking ]

• Binnetie
@marsje_wappie,

Ik ga in een reply van mij precies dezelfde link. Dat heb ik ook gedaan en dat werkt perfect!

Verwijderd

O ja niet gezien, las het probleem en ben ff gaan zoeken

We komen er wel met z'n alluh...................

• Binnetie
In iedergeval bedankt @marsje....

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 20:47:
Darkshadow: Onlangs had ik ook zoiets: drives werden bij booten wel gevonden, vervolgens de melding dat er geen Ide-kabel aan zat. En dus werkte de boel niet. Bleek ik een van de Ide-kabel achterstevoren te hebben zitten.
kheb het al, geheugen was zo brak als wat, ben ik eigenlijk best blij om, is een stuk goedkoper als een mobo en ik had het toch gratis gekregen

Verwijderd

Binnetie schreef op 29 juli 2003 @ 00:02:
In iedergeval bedankt @marsje....
No Problem

• JeroenTheStig
Binnetie, herken je mijn problemen?

• Binnetie
BoKToR schreef op 29 July 2003 @ 12:03:
Binnetie, herken je mijn problemen?
Ja ik herken ze gedeeltelijk, bij mij waren opeens de errors verdwenen toen ik he geheugen omwisselde. Het ene bankje zat in bankje 1 en het andere in 3, die heb k dus omgewisseld en nu werkt alles weer normaal. Het enige waar ik me nig zorgen over maak is de temp idle is mijn cpu tussen de 50 en 52 graden. Stressed is hij tussen de 60 en 62 graden....

Verwijderd

Keek laatst in m'n bios was ie 77 graden.
Niet zo gek met alleen een zalman en klem tussen de muur en een crt 19".
Maar zolang hij super stabiel is maakt me dat niks uit, sommige tweakers zouden in paniek raken denk ik.

• JeroenTheStig
Binnetie schreef op 29 July 2003 @ 19:51:
[...]

Ja ik herken ze gedeeltelijk, bij mij waren opeens de errors verdwenen toen ik he geheugen omwisselde. Het ene bankje zat in bankje 1 en het andere in 3, die heb k dus omgewisseld en nu werkt alles weer normaal. Het enige waar ik me nig zorgen over maak is de temp idle is mijn cpu tussen de 50 en 52 graden. Stressed is hij tussen de 60 en 62 graden....
Ik heb zojuist memtest86 gedraaid, bij test 5 heb ik al 18 errors. Ik denk dat ik even ander geheugen ga regelen.

• JeroenTheStig
Ik heb zojuist de twee modules omgewisseld, en nu gaat het wel goed in memtest86.. erg vreemd. Het zal mij benieuwen of hij nog vastloopt....

Verwijderd

Vandaag stopte die ermee, dus ga m'n fans maar weer harder zetten en hopen dat ie op z'n plek blijft staan!!
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 20:27:
Keek laatst in m'n bios was ie 77 graden.
Niet zo gek met alleen een zalman en klem tussen de muur en een crt 19".
Maar zolang hij super stabiel is maakt me dat niks uit, sommige tweakers zouden in paniek raken denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 13:43 . Reden: voutje ]

Pagina: 1