.
[ Voor 101% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:55 ]
[ Voor 101% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:55 ]
Dat lijkt me een beetje een ongelukkige start van een discussie over licenties. Het mag dan misschien niet aansluiten bij jouw visie over open source software, maar moet je dan gelijk alle ontwikkelaars die GPL software releasen associeren met misselijkheid?Eelis :licenties als de GPL vind ik misselijkmakend.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
[ Voor 17% gewijzigd door OZ-Gump op 16-07-2003 08:56 ]
"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin
[ Voor 99% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:56 ]
Compilers worden bij ons onder de GPL uitgegeven. Libraries en services onder de LGPL. Je moet goed bekijken waar je het over hebt als je het over de GPL hebt: het is onzin om de GPL te bespreken als je het niet hebt over het stuk software waarover het gaat.Eelis: Ik vind mijn uitspraak absoluut niet te ver gaan, en het verbaast me eerlijkgezegd dat jij dat kennelijk wel vindt..
[ Voor 20% gewijzigd door mbravenboer op 16-07-2003 09:42 ]
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
[ Voor 100% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:56 ]
Je hebt twee verschillende manieren van toepassing: onaangepaste verwerking in een ander product en aanpassing van het product zelf. Die twee gevallen moet je onderscheiden.Eelis: Alle open-source produkten zijn in principe bruikbaar voor verwerking, al was het maar het toevoegen van wat functionaliteit.
In onze kikkerlandje mag die aardappelboer dat wel degelijk.Eelis schreef op 16 July 2003 @ 12:08:
Het punt is juist dat ik vind dat men die keuze niet zou moeten mogen maken, net zoals die biologische aardappelboer die er niet voor mag kiezen om alleen aan bepaalde fabrikanten te verkopen.
Je hebt het nu gepresteerd om in elke reactie in deze thread de GPL-ontwikkelaars persoonlijk en de GPL zelf flink te beledigen...Ik word eerlijkgezegd een beetje moe van hoe jij alles persoonlijk opvat en doet alsof ik geen respect meer heb voor GPL ontwikkelaars; natuurlijk neemt mijn respect voor hen af (ik vind het immers immoreel wat zij doen)
[ Voor 8% gewijzigd door OZ-Gump op 16-07-2003 12:24 ]
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Verwijderd
ik denk dat t wel kloptOZ-Gump schreef op 16 July 2003 @ 12:22:
Deze discussie heb ik al een tijdje gevolgd, en deze intrigeert mij. Momenteel krijg ik het idee dat Eelis het 'misselijkmakend' vindt dat makers van software onder de (L)GPL zeggen dat, indien deze software gebruikt wordt in andere software of wordt aangepast, deze ook onder de (L)GPL gereleased zou moeten worden. Klopt dat?
In dat geval heb ik namelijk nog wel een stellinkje welke ik wil poneren
dan moet je het, imho, niet als open-source maar als precompiled library uitbrengen. en te koop aanbieden aan bedrijvenStel dat je maanden werk in een project hebt zitten en eindelijk, EINDELIJK kun je deze online zetten onder de (L)GPL licentie. Jouw kindje is er, en het is een mooi kindje! In dat geval wil je natuurlijk dat er goed gezorgd wordt voor jouw kindje, en dat andere mensen er mee omgaan zoals jij dat hebt gedaan en zou doen. Dit is (deels) te verwezenlijken door de software van een licentie te voorzien waarin de verzorging van het kind is uitgelegd.
Ook wil je niet dat een commerciele softwaremaker straks met jouw harde werk gaat lopen, het verwerkt in een pakket en er vervolgens (bakken met) geld mee gaat verdienen.
Ik kan daar wel begrip voor opbrengen: "Doe met mijn werk wat je wil, maar wel binnen de perken blijven, en anderen de mogelijkheid geven datzelfde te doen." Imho niks mis mee?
agreedOverigens zou ik zelf, mocht ik ooit iets uitbrengen wat de moeite is opensource te maken, deze releasen met een simpele readme waarin ik stel niet aansprakelijk te zijn. Punt.
Dat is ongeveer de BSD license:OZ-Gump: Overigens zou ik zelf, mocht ik ooit iets uitbrengen wat de moeite is opensource te maken, deze releasen met een simpele readme waarin ik stel niet aansprakelijk te zijn. Punt.
[ Voor 17% gewijzigd door mbravenboer op 16-07-2003 12:33 ]
[ Voor 103% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:56 ]
Wat is er achterbaks aan het feit dat het gewoon bekend is? Iedereen heeft nog altijd een vrije keuze om het te gebruiken of niet.Eelis schreef op 16 juli 2003 @ 12:33:
Ik kan daar geen begrip voor opbrengen. Je discrimineert zo namelijk tussen GPL ontwikkelaars (die mogen je spul wel verwerken) en non-GPL ontwikkelaars (die mogen je spul niet verwerken), en ik vind dat immoreel. Het argument van de commerciele softwaremaker gaat imho niet op, omdat je dus in feite probeert hun totale werk te 'claimen' op gronde dat ze ergens in hun programma jouw code gebruiken, en dat vind ik achterbaks.
[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 16-07-2003 12:39 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Wil je het horen van een echte boer? Het mag. Je bent vrij een contract te sluiten met welke partij je maar wilt.Eelis schreef op 16 juli 2003 @ 12:20:
Geloof ik niet...
Praten over een keuze van mensen en deze dan misselijkmakend noemen is een raar verschijnsel. Mensen hebben geïnvesteerd in het product en de tijd. Ze bieden dit gratis aan met een x aantal voorwaardes. Jij hebt er niets in geïnvesteerd maar valt hen wel aan op deze keuze?Ik heb de GPL misselijkmakend genoemd en daar maak jij van dat ik kots op GPL ontwikkelaars? Wie maakt de discussie hier nou persoonlijk?Ik ben overigens van mening dat ik helemaal niemand beledigd heb, en dat ik alleen mijn mening heb gegeven (en onderbouwd).
Dus jij denkt dat een aardappelboer verplicht is met iedereen in zee te gaan die bij hem aan komt kloppen om aardappelen??Eelis schreef op 16 July 2003 @ 12:20:
Geloof ik niet...
En de GPL is een instrument van de ontwikkelaars geen opzichzelf staand iets... En verder noem je die ontwikkelaars immoreel bezig.Ik heb de GPL misselijkmakend genoemd en daar maak jij van dat ik kots op GPL ontwikkelaars? Wie maakt de discussie hier nou persoonlijk?Ik ben overigens van mening dat ik helemaal niemand beledigd heb, en dat ik alleen mijn mening heb gegeven (en onderbouwd).
[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 16-07-2003 12:43 ]
Misschien dat ik maar eens een bijvoegsel moet schrijven voor bij de GPL licentie van mijn software: onder geen enkele omstandigheid mag deze software gebruikt worden door mensen die de auteur van deze software niet met respect weten te behandelen.Eelis: misselijkmakend, discrimineert, immoreel, achterbaks
Verwijderd
dan moet je beter begrijpend leren lezenACM schreef op 16 July 2003 @ 12:40:
Je geeft idd je mening, maar ik moet wel zoeken naar een echte onderbouwing waarom het nou zo slecht is...
As said, de sadistische wurglicenties waarin verplicht wordt alles wat ervan af stamt met dezelfde license te moeten distribueren.Owja, en GPL is inderdaad gericht op de verspreiding van het intellectuele eigendom van auteurs, wat is daar nou mis mee?
Verwijderd
dan, zou je beter kunnen zeggen, dat alle veranderingen aan de source doorgegeven dienen te worden aan de source-beheerder(s), zodat deze kunnen bepalen of het erin komt of niet. Zo hou je het project ook wat meer centraal, en kunnen de bedrijven toch jou code gebruiken.OZ-Gump schreef op 16 July 2003 @ 12:41:
Door te vragen de software ook onder de GPL uit te brengen, zorg je ervoor dat eventueel betere versies van jouw werk in de toekomst ook beschikbaar blijven via open source. Deze vorm van open-source (viral) zorgt ervoor dat je, als het goed is, steeds meer open-source projecten krijgt.
Zonder die clausule heb je helemaal geen last meer ervan, en leer je er gewoon mee leven dat commerciele bedrijven jouw software gebruiken. OF je moet het dus zoals ik al zei, precompiled gaan verkopen aan zeDe scheiding tussen GPL en andere licenties is wellicht scherp, en hooguit discutabel te noemen. Stel nu echter dat dit gedeelte er uit gehaald zou worden. Als iemand dan een stuk code van onder een GPL zou uitbrengen onder de BSD licentie, en vervolgens zou iemand van deze BSD-code commercieel gebruik maken, breekt deze laatste gebruiker in principe de GPL-licentie van de moedersource. En daarvoor is het denk ik juist goed dat er als voorwaarde gesteld wordt dat deze code immer onder de GPL moet blijven.
Just my 50 cent 2 cents
Bij een discussie is het handig je punten duidelijk te maken.Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 12:47:
dan moet je beter begrijpend leren lezenWant het staat er overduidelijk.
En wie verplicht jou die software te leveren? Neem het voorbeeld van dat aardappelboertje, niemand is verplicht naar hem toe te stappen als hij van je eist dat je vervolgens een biologisch verwerkingsproces gebruikt. Sterker nog, zelfs als ie dat niet eist ben je niet verplicht naar je hem toe te stappen, ook voor jou geldt contractvrijheid.As said, de sadistische wurglicenties waarin verplicht wordt alles wat ervan af stamt met dezelfde license te moeten distribueren.
Lang niet elke wijziging is een zinvolle wijziging voor het masterproject...Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 12:55:
dan, zou je beter kunnen zeggen, dat alle veranderingen aan de source doorgegeven dienen te worden aan de source-beheerder(s), zodat deze kunnen bepalen of het erin komt of niet. Zo hou je het project ook wat meer centraal, en kunnen de bedrijven toch jou code gebruiken.
Niet iedereen blij, want als jouw wijziging er niet doorkomt, wat doe je dan? Ga je dan "illegaal" toch met jouw wijziging doorwerken?Iedereen is blij, er staat dan in jou code dat de wijzigingen voorgesteld zijn door dat bedrijf, dus weet iedereen die de code leest dat dat bedrijf naar alle waarschijnlijkheid jouw code gebruikt, en zij kunnen je code gebruiken zonder aan de GPL vast te zitten.
GPL verbiedt het commerciele gebruik van software helemaal niet, alleen het onbeperkt commercieel uitbuiten van werk dat iemand gratis aan de wereld verstrekte.Zonder die clausule heb je helemaal geen last meer ervan, en leer je er gewoon mee leven dat commerciele bedrijven jouw software gebruiken. OF je moet het dus zoals ik al zei, precompiled gaan verkopen aan zedan kun je als vergoeding vragen om je naam in de about box te hebben of wat dan ook...
[ Voor 99% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:57 ]
Ik vind dit gewoon achteraf klagen. Ten tijde dat de ontwikkelaar er voor koos om zijn software te baseren op de software van anderen, wist deze donders goed wat de consequenties er van waren.Eelis schreef op 16 juli 2003 @ 13:07:
Ik vind het terecht dat je kan bepalen onder welke termen je eigen code gedistribueerd wordt gesteld, maar de GPL probeert te bepalen onder welke termen andermans code wordt gedistribueerd, en imho zou je daar helemaal niks over te zeggen moeten kunnen hebben.
Erhm.. Waarom? Ik ben, als ondernemer, ontzettend blij dat ik kan leveren aan wie ik wil en tegen welke prijs. Eveneens is de andere partij niet verplicht om bij mij af te nemen; zijn keuze.En over die boer: ik vind dat dan een zeer kwalijke zaak, ik vind dat hij zijn aardappelen aan iedereen zou moeten verkopen die er zijn prijs voor wil betalen (die voor iedereen even hoog is).
[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 16-07-2003 13:13 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Imho is dat nou juist wel heel relevant... Als jij code van ander wenst te gebruiken heb je zijn eisen te respecteren, ongeacht die eisen. Ze zijn van te voren vastgesteld, dus ook niet zomaar ineens uit de lucht komen vallen.Eelis schreef op 16 July 2003 @ 13:07:
Ik vind het simpelweg absurd om code op te gaan eisen die jij helemaal niet gemaakt hebt. Het feit dat die code gebruikt maakt van of gebaseerd is op jouw code vind ik simpelweg compleet irrelevant.
Nee, de GPL eist gewoon dat jouw eigen code onder GPL blijft en dat het wat moeilijk is om delen van files onder verschillende licenties uit te brengen maakt het bijna verplicht om het hele pakket onder GPL uit te brengen dan...Ik vind het terecht dat je kan bepalen onder welke termen je eigen code gedistribueerd wordt gesteld, maar de GPL probeert te bepalen onder welke termen andermans code wordt gedistribueerd, en imho zou je daar helemaal niks over te zeggen moeten kunnen hebben.
Dus als ze alleen wat documentatie toevoegen aan die code en vervolgens net doen of het hun werk is, dan vind jij dat ok?Mbt het 'onbeperkt commercieel uitbuiten': ik vind het geen uitbuiten aangezien het origineel nog gewoon beschikbaar is. Zo'n bedrijf wil gewoon winst maken op hun eigen toegevoegde waarde, wat is daar mis mee?
Ah... dan is het maar goed dat jij niet in de politiek zit, want het is toch wel een van de belangrijkste regels in het contractrecht, wat weer een van de belangrijkste onderdelen van het "handelsrecht" is.En over die boer: ik vind dat dan een zeer kwalijke zaak, ik vind dat hij zijn aardappelen aan iedereen zou moeten verkopen die er zijn prijs voor wil betalen (die voor iedereen even hoog is).
Verwijderd
[ Voor 99% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:57 ]
En daar gaat het mis, want hij mag (en kan) dat welik vind dat hij dat niet als "prijs" mag eisen..
[ Voor 29% gewijzigd door OZ-Gump op 16-07-2003 13:33 ]
Dat vind ik pas dingen zeggen over andermans zaken...Eelis schreef op 16 juli 2003 @ 13:26:
Beetje loze vraag, ik vind dat hij dat niet als "prijs" mag eisen..
[ Voor 102% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:57 ]
Inderdaad, vandaar ook dat men de vrijheid heeft zaken te doen met wie men maar wil, niet verplicht met iedereen, 't is nog altijd geen communisme in Nederland.Eelis schreef op 16 July 2003 @ 13:45:
Tja, er moeten nou eenmaal regels zijn in deze samenleving, om te zorgen dat het een beetje een beschaafd geheel blijft.
D'r zijn zat wetten waarvan je zou kunnen stellen dat ze onnodige restricties aanbrengen, maar eerlijk gezegd vind ik het best meevallen. De meeste wetten die ik doorgenomen had (zijn er niet veel hoor) hadden vooral beperkingen aan specifieke zaken en dan verder "naar billijkheid en redelijkheid" als clausule erbij, kortom -> zolang het volgens het gezonde verstand goed is, dan mag het. (en evt moet een rechter dan bepalen of dat inderdaad wel zo was op dat moment)Overigens ben ik niet de enige die dat vindt, het barst in ons landje van de wetten die 'dingen zeggen over andermans zaken'.
Verwijderd
Verwijderd
Ik zie daar helemaal geen probleem in hoor. Als programmeur ga je ook op zoek naar fastsoenlijke code om over te erven. En crap ga je nie echt implementeren. Als een grote zak met 3 pattatjes je de prijs van een volle zak kost dan loop je wel even naar de volgende denk ik.OZ-Gump schreef op 16 July 2003 @ 13:30:
wildJim: Dat betalen naar aanleiding van de code-ratio gaat er natuurlijk nooit komen. Je krijgt dan 30 regels code die ook in 3 hadden gekund, maar op deze manier levert het meer op
En de persoon die de foutmeldingen op beeld tovert heeft misschien helemaal niet zoveel recht op betaling als de persoon die het core-algoritme geprogd heeft. De mate waarin code een percentage van een geheel vormt is imho niet meetbaar.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Sendy op 17-07-2003 00:18 . Reden: Te ver doorgetikt >:) ]
Dit weet ik niet zeker, er is wel verschil tussen linken naar een library en het integreren van die library in jouw pakket als zijnde "dat is van mij".Verwijderd schreef op 16 juli 2003 @ 23:56:
Mijn libxml-b moet dat ook onder de GPL worden uitgebracht, toch?
Qt is trouwens juist niet onder de GPL vrijgegeven, meen ikAls dit zo is betekent dat dat ik geen commerciele software kan maken voor de GPL versie van KDE, want deze is GPL, welke weer gebruik maakt van de GPL versie van Qt. Klopt dit?
Yups, de linux mensen doen/deden wat moeilijk met de nVidia drivers, maar dat was gewoon gezeur om niks, want GPL zegt daar helemaal niks over.Mijn module mag dan wel gewoon worden gebruikt als module in de applicatie die onder de GPL valt, toch?
Qt/Unix mag al sinds jaar en dag zowel onder de termen van de GPL als de QPL gebruikt worden (naar keuze van de gebruiker), zoals ook in dit persbericht staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 17-07-2003 01:04 ]
Als libxml-b een GPL library gebruikt: ja.RicoSanchez: Mijn libxml-b moet dat ook onder de GPL worden uitgebracht, toch?
Het bestaan van libxml-a is volgens mij irrelevant in deze vraag: het gaat om het gebruik van libxml-b. Dat ze dezelfde interface delen is lollig, maar heeft verder geen invloed op het antwoord.Betekent dit dan dat ik mijn propietary software dat nu gebruik maakt van mijn libxml-a geen gebruik kan maken van libxml-b, omdat deze laatste onder de GPL valt?
Zie deze FAQs:Iemand heeft een applicatie geschreven onder de GPL licentie. Deze applicatie kan bepaalde modules gebruiken om extra functionaliteiten toe te voegen aan de applicatie (bv import/export functionaliteiten). Ik zelf heb een module geschreven, deze is propietary en is zelf niet afhankelijk van enig andere software die onder de GPL valt. Mijn module mag dan wel gewoon worden gebruikt als module in de applicatie die onder de GPL valt, toch?
Verwijderd
In de GPL staat het volgende, net boven punt 3:ACM schreef op 17 juli 2003 @ 00:45:
[...]
Dit weet ik niet zeker, er is wel verschil tussen linken naar een library en het integreren van die library in jouw pakket als zijnde "dat is van mij".
Hieruit concludeer ik dat indien mijn software als onafhankelijk werk gezien wordt het niet onder de GPL hoeft te vallen.These requirements apply to the modified work as a whole. If identifiable sections of that work are not derived from the Program, and can be reasonably considered independent and separate works in themselves, then this License, and its terms, do not apply to those sections when you distribute them as separate works. But when you distribute the same sections as part of a whole which is a work based on the Program, the distribution of the whole must be on the terms of this License, whose permissions for other licensees extend to the entire whole, and thus to each and every part regardless of who wrote it.
Thus, it is not the intent of this section to claim rights or contest your rights to work written entirely by you; rather, the intent is to exercise the right to control the distribution of derivative or collective works based on the Program.
In addition, mere aggregation of another work not based on the Program with the Program (or with a work based on the Program) on a volume of a storage or distribution medium does not bring the other work under the scope of this License.
En hieruit concludeer ik weer dat indien mijn software gebruik maakt van een GPL library zelf ook als GPL moet worden uitgebracht.When a program is linked with a library, whether statically or using a shared library, the combination of the two is legally speaking a combined work, a derivative of the original library. The ordinary General Public License therefore permits such linking only if the entire combination fits its criteria of freedom. The Lesser General Public License permits more lax criteria for linking other code with the library.
In dit geval is de nieuwe memory manager dus een compleet nieuw stuk software, maar wordt wel gebruikt en zal als een intergraal stuk software werken in de Linux kernel. Moet het dan wel of niet als GPL worden uitgegeven?You must cause any work that you distribute or publish, that in whole or in part contains or is derived from the Program or any part thereof, to be licensed as a whole at no charge to all third parties under the terms of this License.
Ik dacht dat Qt onder een dual licensing valt, er is een commerciele license versie en een GPL (of misschien een QPL) license versie.ACM schreef nog meer op 17 juli 2003 @ 00:45:
[...]
Qt is trouwens juist niet onder de GPL vrijgegeven, meen ik
Oke, dan is dat tenminste duidelijk.ACM schreef nog nog meer op 17 juli 2003 @ 00:45:
[...]
Yups, de linux mensen doen/deden wat moeilijk met de nVidia drivers, maar dat was gewoon gezeur om niks, want GPL zegt daar helemaal niks over.