Open source software releasen: licenties/publieke domein

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eelis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-02-2015
.

[ Voor 101% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:55 ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Eelis :licenties als de GPL vind ik misselijkmakend.
Dat lijkt me een beetje een ongelukkige start van een discussie over licenties. Het mag dan misschien niet aansluiten bij jouw visie over open source software, maar moet je dan gelijk alle ontwikkelaars die GPL software releasen associeren met misselijkheid?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

De legal issues zijn imho inderdaad claims die jij aan je broek krijgt als vitale PC's de soep in draaien door jouw software. Nou zal dat in Nederland misschien niet snel gebeuren, maar we kennen allemaal de VS, waar claims een stuk sneller aan je broek hangen.
En dus is het verstandig in ieder geval een licentie te bedenken die jou vrijwaardt van alle blaam in een dergelijk geval. Dit kun je met een klein stukje tekst eventueel afvangen. Een readme erbij waar in staat dat jij niet aansprakelijk bent in geval van calamiteiten en hoppa.....

[ Voor 17% gewijzigd door OZ-Gump op 16-07-2003 08:56 ]

My personal website

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Mocht je van je aansprakelijkheid afwillen, maar toch een vrije licentie willen gebruiken is bv de freebsd licence mooi: http://www.freebsd.org/copyright/freebsd-license.html

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• Eelis
.

[ Voor 99% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:56 ]

• mbravenboer
Eelis: Ik vind mijn uitspraak absoluut niet te ver gaan, en het verbaast me eerlijkgezegd dat jij dat kennelijk wel vindt..
Compilers worden bij ons onder de GPL uitgegeven. Libraries en services onder de LGPL. Je moet goed bekijken waar je het over hebt als je het over de GPL hebt: het is onzin om de GPL te bespreken als je het niet hebt over het stuk software waarover het gaat.

edit:
dat ik wat geirriteerd reageerde komt wellicht doordat het niet zo leuk is om met kots geassocieerd te worden als je veel vrije tijd besteed aan het maken van GPL software

[ Voor 20% gewijzigd door mbravenboer op 16-07-2003 09:42 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Eelis
.

[ Voor 100% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:56 ]

• mbravenboer
Je vergelijking is treffend. Als een stuk software verwerkt moet worden is het ook juist verstandiger om de LGPL te gebruiken.

Voor vele produkten die je slechts gebruikt zoals bijvoorbeeld compilers, editors, games enz enz is verwerking (meestal) niet aan de orde. Als je de open evolutie van zo'n stuk software wilt garanderen kan je voor de GPL kiezen.

Vandaar dus de opmerking dat het afzeiken van de GPL nutteloos is als je niet vermeldt om welk stuk software het gaat.

De suggestie dat de GPL niet rechtsgeldig zou moeten zijn binnen de EU roept bij mij juist weer bepaalde neigingen op.

• Eelis
.

• mbravenboer
Eelis: Alle open-source produkten zijn in principe bruikbaar voor verwerking, al was het maar het toevoegen van wat functionaliteit.
Je hebt twee verschillende manieren van toepassing: onaangepaste verwerking in een ander product en aanpassing van het product zelf. Die twee gevallen moet je onderscheiden.

De LGPL maakt de eerste methode van toepassing mogelijk. De GPL beschermt de openheid van de toepassing in de twee vorm. Als jij dat te beperkend vindt moet je een andere licentie kiezen voor jouw software. Dat is je eigen keuze.

Respecteer echter wel de keuzes die andere mensen maken. Ze mogen dan bij jou misselijkheid veroorzaken maar ze bouwen wel, soms in hun vrije tijd, open source software die je vaak gratis (niet als in bier) kan toepassen en vrij (als in bier) kan aanpassen. Als je daar verder nog denigrerende opmerkingen over denkt te moeten maken bekijk je het verder maar met je 'discussie'.

• Eelis
.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Eelis schreef op 16 July 2003 @ 12:08:
Het punt is juist dat ik vind dat men die keuze niet zou moeten mogen maken, net zoals die biologische aardappelboer die er niet voor mag kiezen om alleen aan bepaalde fabrikanten te verkopen.
In onze kikkerlandje mag die aardappelboer dat wel degelijk.
Ik word eerlijkgezegd een beetje moe van hoe jij alles persoonlijk opvat en doet alsof ik geen respect meer heb voor GPL ontwikkelaars; natuurlijk neemt mijn respect voor hen af (ik vind het immers immoreel wat zij doen)
Je hebt het nu gepresteerd om in elke reactie in deze thread de GPL-ontwikkelaars persoonlijk en de GPL zelf flink te beledigen...

Ik raad je toch aan om een discussie, zeker een die wat gevoeliger ligt, totaal niet persoonlijk te maken. En dus zeker ook niet zomaar iemand immoreel verklaren of op ze kotsen...

Als je een zinvolle discussie over het wel en wee van licenties wilt hebben, ga dan over die licenties spreken, hun gevolgen, hun voordelen, hun nadelen en onderbouw dat.

• Eelis
.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Deze discussie heb ik al een tijdje gevolgd, en deze intrigeert mij. Momenteel krijg ik het idee dat Eelis het 'misselijkmakend' vindt dat makers van software onder de (L)GPL zeggen dat, indien deze software gebruikt wordt in andere software of wordt aangepast, deze ook onder de (L)GPL gereleased zou moeten worden. Klopt dat?
In dat geval heb ik namelijk nog wel een stellinkje welke ik wil poneren :)

Stel dat je maanden werk in een project hebt zitten en eindelijk, EINDELIJK kun je deze online zetten onder de (L)GPL licentie. Jouw kindje is er, en het is een mooi kindje! In dat geval wil je natuurlijk dat er goed gezorgd wordt voor jouw kindje, en dat andere mensen er mee omgaan zoals jij dat hebt gedaan en zou doen. Dit is (deels) te verwezenlijken door de software van een licentie te voorzien waarin de verzorging van het kind is uitgelegd.

Ook wil je niet dat een commerciele softwaremaker straks met jouw harde werk gaat lopen, het verwerkt in een pakket en er vervolgens (bakken met) geld mee gaat verdienen.

Ik kan daar wel begrip voor opbrengen: "Doe met mijn werk wat je wil, maar wel binnen de perken blijven, en anderen de mogelijkheid geven datzelfde te doen." Imho niks mis mee?

Overigens zou ik zelf, mocht ik ooit iets uitbrengen wat de moeite is opensource te maken, deze releasen met een simpele readme waarin ik stel niet aansprakelijk te zijn. Punt.

[ Voor 8% gewijzigd door OZ-Gump op 16-07-2003 12:24 ]

My personal website

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

OZ-Gump schreef op 16 July 2003 @ 12:22:
Deze discussie heb ik al een tijdje gevolgd, en deze intrigeert mij. Momenteel krijg ik het idee dat Eelis het 'misselijkmakend' vindt dat makers van software onder de (L)GPL zeggen dat, indien deze software gebruikt wordt in andere software of wordt aangepast, deze ook onder de (L)GPL gereleased zou moeten worden. Klopt dat?
In dat geval heb ik namelijk nog wel een stellinkje welke ik wil poneren :)
ik denk dat t wel klopt :) dus kom maar op met je stelling :)
Stel dat je maanden werk in een project hebt zitten en eindelijk, EINDELIJK kun je deze online zetten onder de (L)GPL licentie. Jouw kindje is er, en het is een mooi kindje! In dat geval wil je natuurlijk dat er goed gezorgd wordt voor jouw kindje, en dat andere mensen er mee omgaan zoals jij dat hebt gedaan en zou doen. Dit is (deels) te verwezenlijken door de software van een licentie te voorzien waarin de verzorging van het kind is uitgelegd.

Ook wil je niet dat een commerciele softwaremaker straks met jouw harde werk gaat lopen, het verwerkt in een pakket en er vervolgens (bakken met) geld mee gaat verdienen.

Ik kan daar wel begrip voor opbrengen: "Doe met mijn werk wat je wil, maar wel binnen de perken blijven, en anderen de mogelijkheid geven datzelfde te doen." Imho niks mis mee?
dan moet je het, imho, niet als open-source maar als precompiled library uitbrengen. en te koop aanbieden aan bedrijven :) maar om anderen te dwingen er dan ook een (L)GPL toepassing van te maken, is gewoon sadistisch. Echter, Wat wel 'kan' imho, is het laten verplichten tot vermelding van gebruik van de desbetreffende software in de manual.
Overigens zou ik zelf, mocht ik ooit iets uitbrengen wat de moeite is opensource te maken, deze releasen met een simpele readme waarin ik stel niet aansprakelijk te zijn. Punt.
agreed :)

• mbravenboer
OZ-Gump: Overigens zou ik zelf, mocht ik ooit iets uitbrengen wat de moeite is opensource te maken, deze releasen met een simpele readme waarin ik stel niet aansprakelijk te zijn. Punt.
Dat is ongeveer de BSD license:
http://www.opensource.org/licenses/bsd-license.php

Althans, MIT past misschien nog beter bij jouw omschrijving:
http://www.opensource.org/licenses/mit-license.php

[ Voor 17% gewijzigd door mbravenboer op 16-07-2003 12:33 ]

• Eelis
.

[ Voor 103% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:56 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Eelis schreef op 16 juli 2003 @ 12:33:
Ik kan daar geen begrip voor opbrengen. Je discrimineert zo namelijk tussen GPL ontwikkelaars (die mogen je spul wel verwerken) en non-GPL ontwikkelaars (die mogen je spul niet verwerken), en ik vind dat immoreel. Het argument van de commerciele softwaremaker gaat imho niet op, omdat je dus in feite probeert hun totale werk te 'claimen' op gronde dat ze ergens in hun programma jouw code gebruiken, en dat vind ik achterbaks.
Wat is er achterbaks aan het feit dat het gewoon bekend is? Iedereen heeft nog altijd een vrije keuze om het te gebruiken of niet.

Daarnaast vind ik een beetje vreemd dat een auteur, die geen enkele contractuele verplichting jegens een derde partij heeft tijdens het maken, achterbaks wordt genoemd, omdat hij zelf wil bepalen wat er met zijn software gedaan wordt.

Desnoods bepaalt hij, om een compleet idiote dwarsstraat te noemen, dat alleen mensen het mogen gebruiken wiens emailadres begint met een a.

[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 16-07-2003 12:39 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Wil je het horen van een echte boer? Het mag. Je bent vrij een contract te sluiten met welke partij je maar wilt.
Ik heb de GPL misselijkmakend genoemd en daar maak jij van dat ik kots op GPL ontwikkelaars? Wie maakt de discussie hier nou persoonlijk? :P Ik ben overigens van mening dat ik helemaal niemand beledigd heb, en dat ik alleen mijn mening heb gegeven (en onderbouwd).
Praten over een keuze van mensen en deze dan misselijkmakend noemen is een raar verschijnsel. Mensen hebben geïnvesteerd in het product en de tijd. Ze bieden dit gratis aan met een x aantal voorwaardes. Jij hebt er niets in geïnvesteerd maar valt hen wel aan op deze keuze?
Waarom? Omdat je het niet eens bent met de voorwaardes. Dat kan, maar dan nog is dat hun keuze geweest en dat heb je te respecteren.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dus jij denkt dat een aardappelboer verplicht is met iedereen in zee te gaan die bij hem aan komt kloppen om aardappelen??
Absoluut niet! De aardappelboer mag om wat voor reden dan ook ervoor kiezen om geen contract aan te gaan met die aankloppende instelling. Als zijn reden is dat dat bedrijf er geen biologische verwerkingsmethoden op nahoudt, dan is dat zijn goed recht om dat als reden aan te houden. Sterker nog, hij hoeft niet eens een reden te hebben of op te geven ;)

Jij beweert met jouw opmerking dat iedereen verplicht is zaken te doen als er maar een klant op komt dagen, dat is dus absoluut niet zo. Op het moment dat je een aanbod hebt gedaan en daar is een aanvaarding bij gekomen, dan wordt het wat anders.
Ik heb de GPL misselijkmakend genoemd en daar maak jij van dat ik kots op GPL ontwikkelaars? Wie maakt de discussie hier nou persoonlijk? :P Ik ben overigens van mening dat ik helemaal niemand beledigd heb, en dat ik alleen mijn mening heb gegeven (en onderbouwd).
En de GPL is een instrument van de ontwikkelaars geen opzichzelf staand iets... En verder noem je die ontwikkelaars immoreel bezig.

Je geeft idd je mening, maar ik moet wel zoeken naar een echte onderbouwing waarom het nou zo slecht is...
Owja, en GPL is inderdaad gericht op de verspreiding van het intellectuele eigendom van auteurs, wat is daar nou mis mee?

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 16-07-2003 12:43 ]

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Door te vragen de software ook onder de GPL uit te brengen, zorg je ervoor dat eventueel betere versies van jouw werk in de toekomst ook beschikbaar blijven via open source. Deze vorm van open-source (viral) zorgt ervoor dat je, als het goed is, steeds meer open-source projecten krijgt.

De scheiding tussen GPL en andere licenties is wellicht scherp, en hooguit discutabel te noemen. Stel nu echter dat dit gedeelte er uit gehaald zou worden. Als iemand dan een stuk code van onder een GPL zou uitbrengen onder de BSD licentie, en vervolgens zou iemand van deze BSD-code commercieel gebruik maken, breekt deze laatste gebruiker in principe de GPL-licentie van de moedersource. En daarvoor is het denk ik juist goed dat er als voorwaarde gesteld wordt dat deze code immer onder de GPL moet blijven.

Just my 50 cent 2 cents :p

My personal website

• mbravenboer
Eelis: misselijkmakend, discrimineert, immoreel, achterbaks
Misschien dat ik maar eens een bijvoegsel moet schrijven voor bij de GPL licentie van mijn software: onder geen enkele omstandigheid mag deze software gebruikt worden door mensen die de auteur van deze software niet met respect weten te behandelen.

Verder vind ik deze discussie zo'n beetje de slechtste uit het rijtje wat D2k al gaf, dus ik volg je advies om me er niet meer mee te bemoeien maar op.

Verwijderd

ACM schreef op 16 July 2003 @ 12:40:
Je geeft idd je mening, maar ik moet wel zoeken naar een echte onderbouwing waarom het nou zo slecht is...
dan moet je beter begrijpend leren lezen :) Want het staat er overduidelijk.
Owja, en GPL is inderdaad gericht op de verspreiding van het intellectuele eigendom van auteurs, wat is daar nou mis mee?
As said, de sadistische wurglicenties waarin verplicht wordt alles wat ervan af stamt met dezelfde license te moeten distribueren.

Verwijderd

OZ-Gump schreef op 16 July 2003 @ 12:41:
Door te vragen de software ook onder de GPL uit te brengen, zorg je ervoor dat eventueel betere versies van jouw werk in de toekomst ook beschikbaar blijven via open source. Deze vorm van open-source (viral) zorgt ervoor dat je, als het goed is, steeds meer open-source projecten krijgt.
dan, zou je beter kunnen zeggen, dat alle veranderingen aan de source doorgegeven dienen te worden aan de source-beheerder(s), zodat deze kunnen bepalen of het erin komt of niet. Zo hou je het project ook wat meer centraal, en kunnen de bedrijven toch jou code gebruiken.

Iedereen is blij, er staat dan in jou code dat de wijzigingen voorgesteld zijn door dat bedrijf, dus weet iedereen die de code leest dat dat bedrijf naar alle waarschijnlijkheid jouw code gebruikt, en zij kunnen je code gebruiken zonder aan de GPL vast te zitten. :)
De scheiding tussen GPL en andere licenties is wellicht scherp, en hooguit discutabel te noemen. Stel nu echter dat dit gedeelte er uit gehaald zou worden. Als iemand dan een stuk code van onder een GPL zou uitbrengen onder de BSD licentie, en vervolgens zou iemand van deze BSD-code commercieel gebruik maken, breekt deze laatste gebruiker in principe de GPL-licentie van de moedersource. En daarvoor is het denk ik juist goed dat er als voorwaarde gesteld wordt dat deze code immer onder de GPL moet blijven.

Just my 50 cent 2 cents :p
Zonder die clausule heb je helemaal geen last meer ervan, en leer je er gewoon mee leven dat commerciele bedrijven jouw software gebruiken. OF je moet het dus zoals ik al zei, precompiled gaan verkopen aan ze :) dan kun je als vergoeding vragen om je naam in de about box te hebben of wat dan ook... :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 12:47:
dan moet je beter begrijpend leren lezen :) Want het staat er overduidelijk.
Bij een discussie is het handig je punten duidelijk te maken.
As said, de sadistische wurglicenties waarin verplicht wordt alles wat ervan af stamt met dezelfde license te moeten distribueren.
En wie verplicht jou die software te leveren? Neem het voorbeeld van dat aardappelboertje, niemand is verplicht naar hem toe te stappen als hij van je eist dat je vervolgens een biologisch verwerkingsproces gebruikt. Sterker nog, zelfs als ie dat niet eist ben je niet verplicht naar je hem toe te stappen, ook voor jou geldt contractvrijheid.

Als je de gpl-licentie die ergens op zit niet wilt overnemen, dan moet je maar opzoek naar een vergelijkbaar stuk software dat je vervolgens kunt opnemen in jouw sourcecode of maak het lekker zelf. Eventueel zou je nog met de ontwikkelaar in overleg kunnen of ie het (evt voor een financiele vergoeding) voor jou onder een andere licentie uit wil brengen, bijv onder LGPL.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 16 July 2003 @ 12:55:
dan, zou je beter kunnen zeggen, dat alle veranderingen aan de source doorgegeven dienen te worden aan de source-beheerder(s), zodat deze kunnen bepalen of het erin komt of niet. Zo hou je het project ook wat meer centraal, en kunnen de bedrijven toch jou code gebruiken.
Lang niet elke wijziging is een zinvolle wijziging voor het masterproject...
Iedereen is blij, er staat dan in jou code dat de wijzigingen voorgesteld zijn door dat bedrijf, dus weet iedereen die de code leest dat dat bedrijf naar alle waarschijnlijkheid jouw code gebruikt, en zij kunnen je code gebruiken zonder aan de GPL vast te zitten. :)
Niet iedereen blij, want als jouw wijziging er niet doorkomt, wat doe je dan? Ga je dan "illegaal" toch met jouw wijziging doorwerken?

't Leuke van OS is nou juist dat je wijzigingen voor eigen gebruik kan maken, ook bij GPL is dat geen enkel probleem. Pas als je het gaat herdistribueren komt de GPL in actie, wat betreft de eisen aan de licentie voor de verspreiding en dergelijke.
Zonder die clausule heb je helemaal geen last meer ervan, en leer je er gewoon mee leven dat commerciele bedrijven jouw software gebruiken. OF je moet het dus zoals ik al zei, precompiled gaan verkopen aan ze :) dan kun je als vergoeding vragen om je naam in de about box te hebben of wat dan ook... :)
GPL verbiedt het commerciele gebruik van software helemaal niet, alleen het onbeperkt commercieel uitbuiten van werk dat iemand gratis aan de wereld verstrekte.

• Eelis
.

[ Voor 99% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:57 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Eelis schreef op 16 juli 2003 @ 13:07:
Ik vind het terecht dat je kan bepalen onder welke termen je eigen code gedistribueerd wordt gesteld, maar de GPL probeert te bepalen onder welke termen andermans code wordt gedistribueerd, en imho zou je daar helemaal niks over te zeggen moeten kunnen hebben.
Ik vind dit gewoon achteraf klagen. Ten tijde dat de ontwikkelaar er voor koos om zijn software te baseren op de software van anderen, wist deze donders goed wat de consequenties er van waren.
Dat hij er achteraf niet blij mee is, jammer, had hij eerder bij na moeten denken..
Wil hij niet aan deze licentie, dan zal hij de code niet moeten gebruiken. Hij kiest er uit vrije wil voor om dit te gebruiken? Hij wordt door niemand verplicht om juist dat stukje code te gebruiken.
En over die boer: ik vind dat dan een zeer kwalijke zaak, ik vind dat hij zijn aardappelen aan iedereen zou moeten verkopen die er zijn prijs voor wil betalen (die voor iedereen even hoog is).
Erhm.. Waarom? Ik ben, als ondernemer, ontzettend blij dat ik kan leveren aan wie ik wil en tegen welke prijs. Eveneens is de andere partij niet verplicht om bij mij af te nemen; zijn keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 16-07-2003 13:13 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Eelis schreef op 16 July 2003 @ 13:07:
Ik vind het simpelweg absurd om code op te gaan eisen die jij helemaal niet gemaakt hebt. Het feit dat die code gebruikt maakt van of gebaseerd is op jouw code vind ik simpelweg compleet irrelevant.
Imho is dat nou juist wel heel relevant... Als jij code van ander wenst te gebruiken heb je zijn eisen te respecteren, ongeacht die eisen. Ze zijn van te voren vastgesteld, dus ook niet zomaar ineens uit de lucht komen vallen.
Ik vind het terecht dat je kan bepalen onder welke termen je eigen code gedistribueerd wordt gesteld, maar de GPL probeert te bepalen onder welke termen andermans code wordt gedistribueerd, en imho zou je daar helemaal niks over te zeggen moeten kunnen hebben.
Nee, de GPL eist gewoon dat jouw eigen code onder GPL blijft en dat het wat moeilijk is om delen van files onder verschillende licenties uit te brengen maakt het bijna verplicht om het hele pakket onder GPL uit te brengen dan...
Nogmaals, als je het daar niet mee eens bent, gebruik die code dan gewoon niet of probeer het met de auteur op een akkoord te gooien over een andere licentie.
Mbt het 'onbeperkt commercieel uitbuiten': ik vind het geen uitbuiten aangezien het origineel nog gewoon beschikbaar is. Zo'n bedrijf wil gewoon winst maken op hun eigen toegevoegde waarde, wat is daar mis mee?
Dus als ze alleen wat documentatie toevoegen aan die code en vervolgens net doen of het hun werk is, dan vind jij dat ok?
Nou, de auteursrechtelijke bepalingen zijn het daar gelukkig niet zo mee eens. Maar als jij dan zelf besluit een open en relatief vrije licentie te gebruiken voor jouw werk, is dat jouw keuze. En als dat bedrijf dat het "verkoopt" of zelfs uitbuit zich niet aan jouw regels wenst te houden, moet ie maar de software zelf ontwikkelen of het ergens anders halen...
En over die boer: ik vind dat dan een zeer kwalijke zaak, ik vind dat hij zijn aardappelen aan iedereen zou moeten verkopen die er zijn prijs voor wil betalen (die voor iedereen even hoog is).
Ah... dan is het maar goed dat jij niet in de politiek zit, want het is toch wel een van de belangrijkste regels in het contractrecht, wat weer een van de belangrijkste onderdelen van het "handelsrecht" is.
Er zit natuurlijk ook een stukje vrijheid van meningsuiting bij en sowieso, als de boer als "prijs" eist dat er biologische verwerking aan te pas komt, wat dan?

Verwijderd

Zeer leuke discutie, ik pik net in op het draadje en ik zie al dat er geneukt wordt op de comma's. Dit kan de bedoeling niet zijn heh. Leg dat stil jongens, en get back to the point ook al was een uitspraak eens niet netjes.

Zelf ben ik ook al op zoek gegaan naar de meest gepaste licenties en het is idd niet zo eenvoudig altijd.
Ik heb bv code die ik graag schenk aan de open-source gemeenschap, maar niet wil dat commerciele toepassing op mijn rug gebeurd.
Persoonlijk denk ik ook dat het probleem in de meeste licenties de verschillende aspecten te verweven zitten door elkaar en het niet altijd duidelijk hoe je de licentie moet optimaliseren.

een vb:

ik breng code uit:

- ieder kan de source verkrijgen.

- ieder mag het aanpassen of uitbreiden MITS: vermelden oorsprong, en overerving van mijn licentievorm in alle gevallen.

- indien mijn werk als geheel of deels commerciel toegepast wordt, dan dienen rechten afgedragen te worden aan de autheurs achterwaards recursief.( we komen in het probleem van te betalen rechten en hoe gaan we dat praktisch verwezenlijken? zie bottemnote)

- en nog wat meer details over respectivelijke verantwoordelijkheden en dies meer.

Hoe lossen we dit op? Ik denk dat dit een zeer mooie licentievorm zou zijn voor iedereen die code ontwikkeld. Omdat het bijdraagt aan de evolutie in een positief stimulerende manier.
Er zijn zeer mooie licentievormen zoals GPL, etc... maar hoe mengen we dat als het commercieel word?

bottemnote: het afdragen van rechten naar de autheurs. hier wordt het zeer complex en kunnen we twee methoden bedenken:
1) de commerciele einddistributeur draagt af aan elke vermelde auteur in de overervings lijst.

2) de commerciele einddistibuteur draagt enkel af aan de laaste "eind"-auteurs die op hun beurt afdragen aan respectivelijk de onderliggende auteurs.

3) als de code onderweg weer vrij van rechten komt te staan , vervallen we weer op de eerdere gestelde principes en moeten geen rechten betaald worden zolang er geen commercieele toepassing is.

Er is ook de vraag in hoevere een auteur "deelneemt" in de overervingsroute.
Ik zou hier pleiten voor een code-percentiele vorm.
bv 17% van zijn code gebruiken is 17% afdracht aan het "net" van auteurs met weer achterwaards recursieve uitbetaling volgens punten 1 of 2.

subnote: we need a layer here ;-)

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Simpele sidestep:
Als iemand bekend staat als wanbetaler mag die betreffende persoon geweigerd worden. In zoverre, dat deze geen artikelen of diensten meer bij de bedrijven mag betrekken. Gelukkig maar ook, want er zijn enkele bedrijven bij ons in de buurt de we ab-so-luut niet als klant willen. En dat hoeft dan ook niet.
Dus als de boer een potentiele afnemer ziet als wanbetaler (of iemand die produceert op een manier die de boer niet aanstaat) kan de boer weigeren hem aardappelen te verkopen.

Deze discussie is, zoals al gezegd, eigenlijk achteraf zeuren over voorwaarden die je (blind?) geaccepteerd hebt omdat je in het begin zo blij was dat je de code had gevonden. Nu de voorwaarden ook om de hoek komen zetten bij de distributie van je eigen spullen zijn ze ineens niet zo tof meer...

Ik zeg: ben in ieder geval blij dat Open Source bestaat! Dat daar dan voorwaarden aan gesteld worden is niet meer dan normaal. Iedereen die ik ken mag mijn fiets gebruiken, maar ook daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden: niks kapot maken, op slot zetten als je hem ergens neerzet en niet weer gaan uitlenen aan je vrienden of de vrienden van je vrienden of.....

My personal website

• Eelis
.

[ Voor 99% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:57 ]

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

wildJim: Dat betalen naar aanleiding van de code-ratio gaat er natuurlijk nooit komen. Je krijgt dan 30 regels code die ook in 3 hadden gekund, maar op deze manier levert het meer op ;)

En de persoon die de foutmeldingen op beeld tovert heeft misschien helemaal niet zoveel recht op betaling als de persoon die het core-algoritme geprogd heeft. De mate waarin code een percentage van een geheel vormt is imho niet meetbaar.

My personal website

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

ik vind dat hij dat niet als "prijs" mag eisen..
En daar gaat het mis, want hij mag (en kan) dat wel ;)
Dat jij vindt dat dat niet mag, tja... Ik vind dat politie agenten geen boetes mogen uitschrijven voor schuin oversteken, maar je hebt ze erbij. :X

[ Voor 29% gewijzigd door OZ-Gump op 16-07-2003 13:33 ]

My personal website

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Eelis schreef op 16 juli 2003 @ 13:26:
Beetje loze vraag, ik vind dat hij dat niet als "prijs" mag eisen..
Dat vind ik pas dingen zeggen over andermans zaken...

• Eelis
.

[ Voor 102% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:57 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Eelis schreef op 16 July 2003 @ 13:45:
Tja, er moeten nou eenmaal regels zijn in deze samenleving, om te zorgen dat het een beetje een beschaafd geheel blijft.
Inderdaad, vandaar ook dat men de vrijheid heeft zaken te doen met wie men maar wil, niet verplicht met iedereen, 't is nog altijd geen communisme in Nederland.
Overigens ben ik niet de enige die dat vindt, het barst in ons landje van de wetten die 'dingen zeggen over andermans zaken'. ;)
D'r zijn zat wetten waarvan je zou kunnen stellen dat ze onnodige restricties aanbrengen, maar eerlijk gezegd vind ik het best meevallen. De meeste wetten die ik doorgenomen had (zijn er niet veel hoor) hadden vooral beperkingen aan specifieke zaken en dan verder "naar billijkheid en redelijkheid" als clausule erbij, kortom -> zolang het volgens het gezonde verstand goed is, dan mag het. (en evt moet een rechter dan bepalen of dat inderdaad wel zo was op dat moment)

Verwijderd

"Iedereen is blij, er staat dan in jou code dat de wijzigingen voorgesteld zijn door dat bedrijf, dus weet iedereen die de code leest dat dat bedrijf naar alle waarschijnlijkheid jouw code gebruikt, en zij kunnen je code gebruiken zonder aan de GPL vast te zitten. "

En ondertussen gaan zij lachen met jouw werk en laat nou net die clausule in de GPL ervoor zorgen dat DAT niet kan gebeuren.

Verwijderd

OZ-Gump schreef op 16 July 2003 @ 13:30:
wildJim: Dat betalen naar aanleiding van de code-ratio gaat er natuurlijk nooit komen. Je krijgt dan 30 regels code die ook in 3 hadden gekund, maar op deze manier levert het meer op ;)

En de persoon die de foutmeldingen op beeld tovert heeft misschien helemaal niet zoveel recht op betaling als de persoon die het core-algoritme geprogd heeft. De mate waarin code een percentage van een geheel vormt is imho niet meetbaar.
Ik zie daar helemaal geen probleem in hoor. Als programmeur ga je ook op zoek naar fastsoenlijke code om over te erven. En crap ga je nie echt implementeren. Als een grote zak met 3 pattatjes je de prijs van een volle zak kost dan loop je wel even naar de volgende denk ik.
Er is inderdaad misbruik op die wijze mogelijk, maar dan nog is het geen probleem omdat elke auteur zijn prijs per lijn code steld zal ik maar zeggen.
en als zijn prijs te hoog wordt, dan zal er wel iemand anders een meer eficiente en propere vorm geschreven hebben. Denk je ook niet?

Ik basseer men idee gewoon op de werking van onze natuur. Overal in ons universum wordt gebouwd aan aanpassing, de verbetering bestaat er in door gezonde competitie de beste naar voor te laten komen. dit principe is perfect toepasbaar hier ook denk ik.

Het kernprobleem is dat wij als mens in een commercieel raam leven. De natuur kent dit niet. Geld is een ruilmiddel voor geleverde inzet.
Het is een gezonde basis mijn inziens ze te combineren. Zo is er ook een gezonde competitie en gaat de prijs per lijn code niet de lucht in.

Ook shareware van 50euro voor iets die in 2 lijnen kon geschreven worden gaat er zo uit onder de competitie.

Wat ook mooi is aan "mijn" systeem is dat distributie niet nodig is en zich niet kan concentreren op een selecte groep distributeurs (cfr muziekindustrie)
De distributie is altijd al de grootste profiteur geweest.
Iedereen betaald graag voor een concert, maar geen 20euro voor 10 liedjes.
Het idee is het respect voor de auteur die in ieder van ons zit. We betalen graag de auteur, maar nie de distributie.

Gelijkaardig proces is op komst in de wetenschappelijke wereld waarbij de distributie gewoon pleurt op het zweet van de auteurs.
De vraag is groot, maar een echt werkkader is nog niet gevormd.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik heb een tijdje geleden ook lopen worstelen met welke licentie ik wou nemen. Voor mij was het belangrijk dat mijn programma niet door iemand anders als de zijne geclaimed zou worden. Perfect denk je misschien - de GPL verplicht iedereen tot het vrijgeven van de sources. Helaas voorkomt het geen forks, en een fork van een of andere prutser die 10 lijnen code wijzigt, en het vervolgens het zijne noemde, zag ik niet zo zitten.

Ook het hele dwangmatige van de GPL stond mij persoonlijk niet aan - maar dat heeft ook te maken met de sfeer die rond veel GPL programma's hangen (slechte kwaliteit, "Fix it yourself!", e.d.).

Vervolgens ben ik naar de FBSD license gaan kijken, deze vindt ik al een stuk opener, alleen voorkomt het ook geen forks. De PHP license sprak me al een stuk meer aan, maar ook hier voorkom je forks niet.

Uiteindelijk ben ik voor de QPL gegaan - bij deze licentie heb ik het meeste idee dat het meer aan de originele developer denkt.

Verwijderd

Scenario 1:
Ik heb een stuk propietary software geschreven dat afhankelijk is van een XML library, genaamd libxml-a. libxml-a heb ik zelf geschreven en is ook propietary. Dit is gewoon een legale toepassing. Maar wat als ik nou ook een libxml-b, deze voldoet aan precies dezelfde interface als libxml-a, maar deze maakt weer gebruik van een XML library, genaamd libxml, die valt onder de GPL. Mijn libxml-b moet dat ook onder de GPL worden uitgebracht, toch? Betekent dit dan dat ik mijn propietary software dat nu gebruik maakt van mijn libxml-a geen gebruik kan maken van libxml-b, omdat deze laatste onder de GPL valt?

Als dit zo is betekent dat dat ik geen commerciele software kan maken voor de GPL versie van KDE, want deze is GPL, welke weer gebruik maakt van de GPL versie van Qt. Klopt dit?

Scenario 2:
Iemand heeft een applicatie geschreven onder de GPL licentie. Deze applicatie kan bepaalde modules gebruiken om extra functionaliteiten toe te voegen aan de applicatie (bv import/export functionaliteiten). Ik zelf heb een module geschreven, deze is propietary en is zelf niet afhankelijk van enig andere software die onder de GPL valt. Mijn module mag dan wel gewoon worden gebruikt als module in de applicatie die onder de GPL valt, toch?

Dus dit verklaart ook waarom de nvidia drivers gewoon als binaries mogen worden verspreid en niet onder de GPL hoeven worden uitgegeven? Ximian heeft toch ook bepaalde propietary modules voor Ximian Evolution, heeft dat ook met dit scenario te maken?

Dit is nog altijd onduidelijk voor mij geweest en daardoor heb ik nog nooit mijn mening kunnen uiten over de GPL. Ik vind het zelf namelijk vervelend dat als ik een applicatie schrijf en deze gebruik maakt van een library die onder de GPL valt, dat ik mijn eigen applicatie dan ook GPL moet maken als ik het uit wil geven. Ik hoop dat iemand mij hier wat duidelijkheid kan brengen.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een mooi idee uit de _GNU_ GPL (want er zijn waarschijnlijk heel veel General Public Licenses -- het betekend namelijk Licentie voor Iedereen) is dat je de code en binaries mag gebruiken voor ieder (commercieel) doel en je de source mag wijzigen en geheimhouden mits je geen binaries verspreid. Bedrijven die je programma alleen intern gebruiken schenden nooit de GPL. Dit is mooi want je zou de GNU GPL toch niet kunnen... ehm.. nederlandse vervoeging van 'to enforce' (geen woordenboek bij de hand ;) ) Als je het programma, of vage tekenen daarvan in andere programmas nooit zal zien, hoe kan je dan vragen om de source? Bedrijven kunnen dus ook geen precedent scheppen door te zeggen dat je nooit een 'cease and desist' brief hebt geschreven (je moet je copyright wel verdedigen namelijk, anders verlies je een eventuele rechtzaak misschien).

[ Voor 3% gewijzigd door Sendy op 17-07-2003 00:18 . Reden: Te ver doorgetikt >:) ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 16 juli 2003 @ 23:56:
Mijn libxml-b moet dat ook onder de GPL worden uitgebracht, toch?
Dit weet ik niet zeker, er is wel verschil tussen linken naar een library en het integreren van die library in jouw pakket als zijnde "dat is van mij".
Als dit zo is betekent dat dat ik geen commerciele software kan maken voor de GPL versie van KDE, want deze is GPL, welke weer gebruik maakt van de GPL versie van Qt. Klopt dit?
Qt is trouwens juist niet onder de GPL vrijgegeven, meen ik :)
Mijn module mag dan wel gewoon worden gebruikt als module in de applicatie die onder de GPL valt, toch?
Yups, de linux mensen doen/deden wat moeilijk met de nVidia drivers, maar dat was gewoon gezeur om niks, want GPL zegt daar helemaal niks over.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De QT library for GNU/Linux en Mac OS X is GNU GPL. De library voor windows niet, al weet ik niet of mensen de GNU GPLde GNU versie al geport hebben naar windows >:)

Over je andere statement: De GNU GPL verbied in ieder geval het statisch linken van niet-Free software met GNU GPL software. Het dynamische linken is een duister gebied: De Free Software Foundation vind het het niet mag, maar Linus Torvalds heeft expliciete toestemming gegeven voor het gebruik van binaire modules in Linux.

Ik geloof dat voor de GNU GPL v3 het verbeteren van de tekst over het dynamische linken op het lijstje staat.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
offtopic:
ACM schreef op 17 July 2003 @ 00:45:
Qt/Unix mag al sinds jaar en dag zowel onder de termen van de GPL als de QPL gebruikt worden (naar keuze van de gebruiker), zoals ook in dit persbericht staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 17-07-2003 01:04 ]

• mbravenboer
RicoSanchez: Mijn libxml-b moet dat ook onder de GPL worden uitgebracht, toch?
Als libxml-b een GPL library gebruikt: ja.

Ik denk dat deze FAQ vragen het beste aansluit op jouw vraag:
http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#IfLibraryIsGPL
http://www.gnu.org/licens...ml#GPLInProprietarySystem

Aangezien je vraag zeer concreet over bepaalde interfaces gaat, is deze misschien ook interessant:

http://www.gnu.org/licens...ngOverControlledInterface
Betekent dit dan dat ik mijn propietary software dat nu gebruik maakt van mijn libxml-a geen gebruik kan maken van libxml-b, omdat deze laatste onder de GPL valt?
Het bestaan van libxml-a is volgens mij irrelevant in deze vraag: het gaat om het gebruik van libxml-b. Dat ze dezelfde interface delen is lollig, maar heeft verder geen invloed op het antwoord.

Overigens is het ook nog relevant over de software uberhaupt gedistribueerd wordt. Als de software niet verspreid wordt, is er uberhaupt geen enkel probleem omdat de GPL geen distributie plicht oplegt.

Dit betekent dus dat je goed moet nadenken voordat je een library onder de GPL uitbrengt. Dit zou tot gevolg hebben dat echt iedereen die niet akkoord kan gaan met de GPL deze library niet kan gebruiken.
Iemand heeft een applicatie geschreven onder de GPL licentie. Deze applicatie kan bepaalde modules gebruiken om extra functionaliteiten toe te voegen aan de applicatie (bv import/export functionaliteiten). Ik zelf heb een module geschreven, deze is propietary en is zelf niet afhankelijk van enig andere software die onder de GPL valt. Mijn module mag dan wel gewoon worden gebruikt als module in de applicatie die onder de GPL valt, toch?
Zie deze FAQs:
http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#TOCGPLAndPlugins
http://www.gnu.org/licens...ngOverControlledInterface

Overigens is de scheiding tussen linken en fork/exec nogal willekeurig en in veel gevallen ongelukkig. In bepaalde gevallen kan fork/exec vrijwel als linken aanvoelen. Deze scheiding houdt met name slecht rekening met alternatieve talen en toepassingen. Services die aangeboden worden via het web zijn bijvoorbeeld ook een heel onduidelijk probleem. Waarin verschilt het aanroepen van een service, van het aanroepen van een executable of van het aanroepen van een procedure in een library?

De grens zou imho meer gelegd moeten worden bij een bepaalde mate van verwevenheid, maar dat is erg lastig te meten.

Verwijderd

ACM schreef op 17 juli 2003 @ 00:45:
[...]

Dit weet ik niet zeker, er is wel verschil tussen linken naar een library en het integreren van die library in jouw pakket als zijnde "dat is van mij".
In de GPL staat het volgende, net boven punt 3:
These requirements apply to the modified work as a whole. If identifiable sections of that work are not derived from the Program, and can be reasonably considered independent and separate works in themselves, then this License, and its terms, do not apply to those sections when you distribute them as separate works. But when you distribute the same sections as part of a whole which is a work based on the Program, the distribution of the whole must be on the terms of this License, whose permissions for other licensees extend to the entire whole, and thus to each and every part regardless of who wrote it.

Thus, it is not the intent of this section to claim rights or contest your rights to work written entirely by you; rather, the intent is to exercise the right to control the distribution of derivative or collective works based on the Program.

In addition, mere aggregation of another work not based on the Program with the Program (or with a work based on the Program) on a volume of a storage or distribution medium does not bring the other work under the scope of this License.
Hieruit concludeer ik dat indien mijn software als onafhankelijk werk gezien wordt het niet onder de GPL hoeft te vallen.

Maar in de Lesser GPL staat het volgende in het Preamble gedeelte:
When a program is linked with a library, whether statically or using a shared library, the combination of the two is legally speaking a combined work, a derivative of the original library. The ordinary General Public License therefore permits such linking only if the entire combination fits its criteria of freedom. The Lesser General Public License permits more lax criteria for linking other code with the library.
En hieruit concludeer ik weer dat indien mijn software gebruik maakt van een GPL library zelf ook als GPL moet worden uitgebracht.

De lijn hiertussen is dus nogal vaag naar mijn idee.

Ik ben het er wel mee eens dat als je een stuk software schrijft dat sterk afhankelijk is van een stuk GPL code, dat dat stuk software ook aan de eisen van de GPL moet voldoen (zoals staat geschreven in de GPL). Maar een applicatie die alleen gebruik maakt van een bepaalde GPL library (bv. een XML library) hoort naar mijn idee niet verplicht te zijn om onder de GPL uitgegeven te worden. Een ander voorbeeld is dat een team van experts een totaal nieuwe memory manager maken voor de Linux kernel, mag deze dan propietary zijn? Punt 2b van de GPL geeft het volgende weer:
You must cause any work that you distribute or publish, that in whole or in part contains or is derived from the Program or any part thereof, to be licensed as a whole at no charge to all third parties under the terms of this License.
In dit geval is de nieuwe memory manager dus een compleet nieuw stuk software, maar wordt wel gebruikt en zal als een intergraal stuk software werken in de Linux kernel. Moet het dan wel of niet als GPL worden uitgegeven?
ACM schreef nog meer op 17 juli 2003 @ 00:45:

[...]

Ik dacht dat Qt onder een dual licensing valt, er is een commerciele license versie en een GPL (of misschien een QPL) license versie.
Neemt dit mijn probleem dan weg dat ik voor een propietary/commerciele versie alleen de commerciele license versie van Qt kan/mag gebruiken? En hoe zit het dan met KDE, welke nog altijd GPL is. Kan ik dan wel een propietary/commerciele applicatie uitbrengen die gebruik maakt van KDE (GPL) die weer gebruik maakt van de commerciele license verise van Qt?
ACM schreef nog nog meer op 17 juli 2003 @ 00:45:

[...]

Yups, de linux mensen doen/deden wat moeilijk met de nVidia drivers, maar dat was gewoon gezeur om niks, want GPL zegt daar helemaal niks over.
Oke, dan is dat tenminste duidelijk.

Maar de rest is nog steeds erg vaag in mijn ogen en tot nu toe komt de GPL niet echt goed bij mij over. Maar ja, dat kan ook door alle verhalen en gepraat eromheen komen.

Zo, nu heb ik voorlopig weer genoeg getypt.
Pagina: 1