Reyn Eaglestorm schreef:
Ik dacht dat "thinking out of the box" jou wel bekend zou moeten zijn? Vandaar dat ik het over een doos heb, en aan een oplossing buiten de doos

Ja, maar ik denk dat filosofie de doos is, niet iets dat in de doos zit. Filosofie kan ook de doos veranderen en wat zij omvat.
Dan is er nog het experiment van een golf die eerder een bepaald gasmengel uitkomt dan hij erin gaat. Daarmee is wel degelijk informatie te versturen, sneller dan het licht.
Nee, ook niet. Enige modulatie waarmee informatie in de golf gestopt wordt gaat verloren tijdens het transport.
En via quantum entanglement is trouwens ook wel informatie te sturen. Men gebruikt zelfs quantum entanglement om de status van quantumcomputers af te lezen. Men leest dus aan de ene kant wat er aan de andere kant gebeurt. Instantaneuze (of hoe dat ook in goed Nederlands heet) informatieoverdracht die zich niets aantrekt van de lichtsnelheid dus.
Nee, quantum-computers kunnen hun berekeningen doen doordat ze quantum-entanglede materie in zich hebben. Het uitlezen ervan heeft niets met quantum entanglement te maken.
Het netto-effect van een warp-drive is wel dat je sneller dan het licht van A naar B gaat.
Ja, maar dat is heel iets anders dan sneller gaan dan het licht door vacuum. FTL is de gangbare term voor de theorieen waarmee talloze mensen aankomen die werkelijk geen benul van de aard van ruimte en tijd hebben. Dit is fundamenteel anders.
(Als je overigens nog eens een zeer interessant inleidend boekwerk over fysica wil lezen, kan ik je zeker:
http://motionmountain.dse.nl/contents.html aanraden De beste man haalt er werkelijk van alles en nog wat bij. 900 paginas, geheel gratis en absoluut geen crackpot: lovende kritieken van grote namen uit de newsgroup sci.physics).
Sorry, maar als je een deeltje (een foton is immers een deeltje) aan de ene kant vernietigt
Dat doe je niet.
en dan aan de andere kant met precies dezelfde eigenschappen reproduceert,
Het deeltje was er al. Bovendien kan je het niet
exact reproduceren, wegens het eerder genoemd 'no cloning' theorema.
edit:
Nee wacht, ik haal nu iets door elkaar: doordat je de toestand van het deeltje aan de ene kant vernietigd, kan je aan de andere kant wel degelijk de oorspronkelijke toestand exact krijgen. Het is dus geen kloon, want het andere quantumsysteem is veranderd.
Dat snap ik zelf ook wel. Maar heel veel wetenschappers die een stellige uitspraak gedaan hebben zijn daarmee op hun snufferd gegaan.
Alleen kan niemand er daadwerkelijk voorbeelden dan noemen...
[
Voor 13% gewijzigd door
Confusion op 15-07-2003 17:25
]