Tips gezocht voor producing-pc

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• Drazzic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik wil over een tijdje toch eens gaan kijken voor een computer die ik speciaal wil gaan gebruiken voor het producen van muziek. Nu zit ik op de familie computer en dat brengt toch wel wat problemen met zich mee.

Maar goed, ik heb al begrepen dat het handiger is om 2 HD's te pakken ipv van 1 grote, dat je een speciale videokaart nodig hebt wil je 2 monitoren wil aansluiten. Zijn er verder nog dingen waar ik moet opletten.

Intel of Pentium? Ik wil btx XP pro er bij gaan gebruiken weet niet of dat wat uitmaakt met wat voor systeem ik koop.

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

Qua processor zou ik voor Intel gaan, en als geheugen een zo groot mogelijke bandbreedte nemen (liefst RD-RAM). Een hele speciale videokaart hoeft dat niet te zijn, er zijn er heel veel die dat hebben tegenwoordig. Neem bij voorkeur een Matrox videokaart, die geven prachtig beeld.
Verder zou ik vooral een goede geluidskaart nemen (audigy 2?) en een groot beeldscherm.
Over Hardeschijven, bedoel je 2 harde schijven in RAID? Dan moet je wel zorgen dat je of een moederboard koopt met RAID onboard, of een losse RAID controller.

P.S. Ik heb hier wat mp3'tjes van jou op mijn pc staan, toppie muziek ;)

[ Voor 16% gewijzigd door nnk op 02-07-2003 15:25 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:41
Als je multimonitor wil is het enige speciale wat zo'n kaart moet leveren een dubbele utgang. bij voorkeur 2x vga ivm de verkrijgbaarheid van dat soort monitoren. Het probleem is echter dat je dan in matrox dual-heads terechtkomt en die zijn nogal prijzig >:) . Maar dat is simpel op te lossen door een vidkaart met vga en DVI uitgang te nemen en een DVI->vga convertor ertussen te hangen.

Veel geheugen en geheugen bandbreedte is misschien ook wel nuttig, alleen zou ik dan eerder voor dualchannel pc3200 gaan dan rdram ivm met de prijs en verkrijgbaarheid borden.

Het voordeel aan 2 hd's (niet in raid) is dat je eentje als swapfile gebruikt en die dus lekker snel is terwijl vanaf de andere schijf je systeem draait. Omdat ze onafhankelijk zijn heb je minder last van tekort aan capaciteit. :9~

Welke proc je gebruikt maakt volgens mij niet zoveel uit, er zijn snellere intel's te verkrijgen, maar als je niet voor het absolute toprange segment gaat maakt het niet uit of je nou een amd of intel neemt. Let er wel op dat de performance rating van AMD soms iets te ehh :X ...enthousiast is.

En natuurlijk een supermooie geluidskaart, maar dat laat ik aan iemand anders over, niet zoveel verstand van... B)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
2 harde schijven is een prima idee, en dat hoeft niet zoals NNK aangeeft via een RAID controller. Een RAID configuratie is wel sneller, dat is waar.
Het voordeel van 2 losse schijven (dus geen partities of RAID) is dat je bij een eventuele systeemcrash geen gegevens kwijt bent, mits je ze tenminste op die andere schijf hebt gezet.

De Audigy2 is een hele goede geluidskaart, maar er zijn veel betere (helaas ook duurdere) te krijgen. Het ligt er een beetje aan wat je er mee wilt. Wil je keyboards etc. aansturen, zul je misschien beter voor een Terratec of een nog beter geluidskaartje gaan.

XP heeft niet echt iets met je systeem te maken, ieder systeem dat je nu koopt zal XP kunnen draaien.

Neem veel RAM geheugen, DDR is aardig voordelig, RD-RAM is erg prijzig, en wordt niet echt veel gebruikt.

Ik zou zelf eerder voor een AMD (eventueel DUAL CPU) kiezen, maar dat ik mijn persoonlijke smaak. AMD heeft gewoon iets meer brute rekenkracht op veel gebieden, maar of het voor het produceren van muziek ook op gaat durf ik je niet te zeggen.

Een speciale videokaart voor het aansturen van 2 schermen is eigenlijk al niet meer nodig, aangezien bijna iedere snelle VGA-kaart tegenwoordig en DVI, en Analoge D-Sub aanstuurt.
Met een simpel convertertje is DVI om te bouwen naar een 2e analoge poort, waardoor je een Dual Monitor setup kan draaien.

Ik kan me voorstellen dat je veel achter de PC zal zitten, dus ik zou sowieso kiezen voor een goede monitor (IIyama of EISO ofzo), eventueel zelfs TFT. Zeker voor je "hoofdscherm" is een goede, rustige beeldopbouw erg belangrijk.
Verder zou ik voor een optische muis gaan, maar daar zul je zelf ook al wel aan hebben gedacht denk ik. Een optische muis is qua onderhoud gewoon makkelijker, verder zijn er niet echt veel voordelen.

Een CD-brandertje is natuurlijk altijd handig, maar daar zul je ook wel aan hebben gedacht. Je zou eventueel aan een DVD-brander kunnen denken, maar ik heb geen idee of je daar behoefte aan hebt.

• Drazzic
nnk schreef op 02 juli 2003 @ 15:24:
Qua processor zou ik voor Intel gaan, en als geheugen een zo groot mogelijke bandbreedte nemen (liefst RD-RAM). Een hele speciale videokaart hoeft dat niet te zijn, er zijn er heel veel die dat hebben tegenwoordig. Neem bij voorkeur een Matrox videokaart, die geven prachtig beeld.
Verder zou ik vooral een goede geluidskaart nemen (audigy 2?) en een groot beeldscherm.
Over Hardeschijven, bedoel je 2 harde schijven in RAID? Dan moet je wel zorgen dat je of een moederboard koopt met RAID onboard, of een losse RAID controller.

P.S. Ik heb hier wat mp3'tjes van jou op mijn pc staan, toppie muziek ;)
Bedankt voor de reacties zo ver heb er al een hoop aan, want wist echt niet wat ik moest zoeken. Audigy lijkt me niet echt geschikt voor producen, heb hem nu wel hijs zeker niet te slecht maar het is toch meer wat voor de all-around computeraar.

Ik heb zelf gekozen voor de M-Audio Audiophyle 24/96 die wat meer geschikt is voor producen.

Over de hardeschijven ik weet niet RAID wat houd dat in, ik heb wel besloten om 2 HD's te pakken maar weet eigelijk niet waar ik daar moet op letten dus kun je dat misschien nog wat meer uitleggen?

Over geheugen waarschijnlijk kies ik voor DDR, is toch wel een stukje goedkoper vergeleken met RD-Ram.

Beeldscherm is groot probleem, heel graag zie ik er 2 TFT staan ook omdat het niet zo veel ruimte inneemt maar ze zijn zo ontzettend duur :(

Ik heb zelf nu een Philips 107T en deze vind ik best relaxt, ik weet niet of dit een goede monitor is maar zat er wel aan te denken om er 2 hier van te kopen eventueeel 2de hands omdat ik niet veel geld te besteden heb.

Brander heb ik op deze computer dus die hoef ik niet te kopen, dan stuur ik het wel even naar beneden toe :) en ik zat te denken aan draadlose muis + toetsen bord, wel optische muis ja heb ik nu ook en bevalt me super.

Verwijderd

heb zaterdag op de pc dumpdag ook maar mijn systeem geupgrade voor cubase toepassingen

amd 2500 + (512 cache barton core)
ik had al een asus a7v8x met via 400 chipset
western digital met 8 mb cache (vooral belangrijk als je tegelijkertijd veel sources van je disc gebruikt, in mijn geval dus de samples)
512 ddr pc3200 geheugen.. komt er later nog eentje bij
club 3d radeon 9200 kaartje... niet het beste, maar voor 2d en audio applicaties ie ie het beste
midiman delta 66 kaartje met break out box
midiman 2x2 usb to midi converter
uhm vergeet ik nog iets?

die barton heb ik overgeklokt naar een 2800+ (barton) hij is idle 46 graden en stressed rond de 52

het is van belang of je veel met vst/ vsti's gaat werken... reaktor 4 en bijvoorbeeld spectral delay zijn cpu vreters.. werk je met externe apparaten dan is de belasting natuurlijk veel minder.. als je met reason gaat werken voldoet een veel simpelere pc al.

ps ik heb gehoord dat xp net iets beter is voor audioapplicaties dan win2k. het zijn maar geruchten, en ik doe hier graag aan mee :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 16:11 ]

• Drazzic
Jah XP werkt hier erg goed, op moment werk ik voor 80% nog met Reason, verder nog Soundforge en dergelijke, maar ben nu wel beetje Cubase SX aan het leren omdat Reason helaas geen VST support heeft, en dat ik er toch wel wat van wil gebruiken dus waarschijnlijk wordt het over een tijdje via ReWire, dus Cubase + zijn VST-i's en Reason.

Verder ziet je computer er netjes uit hoor (y) Ik ga alvast een lijstje maken met wat ik wil gaan halen en beetje sparen ;)

Verwijderd

thanx, maar ik ben er al een tijdje meebezig om een goed systeem te maken... nu nog goede monitoren,.. en eigenlijk wil ik daar niet op besparen, dus het zal wel de genelec 1032 worden.. het is even sparen, maar ik kan je verzekeren.. ga niet besparen op je output, want das het allerbelangrijkste als je muziek maakt. je kan wel fijn met die proggies spelen, maar als je niet hoort wat je doet heeft het weinig zin..

ik werkte eerst ook op reason, en ik ben zo blij dat ik ben overgestapt naar cubase, veel krachtiger, en ik vind het geluid en de mogelijkheden ook veel beter...ik heb nooit geprobeert te rewiren naar cubase, maar ben direct door gegaan.

dit geldt hetzelfde voor mensen die grafisch bezig zijn, die besparen ook niet op een monitor of videokaart..

• Drazzic
Verwijderd schreef op 02 juli 2003 @ 16:37:
thanx, maar ik ben er al een tijdje meebezig om een goed systeem te maken... nu nog goede monitoren,.. en eigenlijk wil ik daar niet op besparen, dus het zal wel de genelec 1032 worden.. het is even sparen, maar ik kan je verzekeren.. ga niet besparen op je output, want das het allerbelangrijkste als je muziek maakt. je kan wel fijn met die proggies spelen, maar als je niet hoort wat je doet heeft het weinig zin..

ik werkte eerst ook op reason, en ik ben zo blij dat ik ben overgestapt naar cubase, veel krachtiger, en ik vind het geluid en de mogelijkheden ook veel beter...ik heb nooit geprobeert te rewiren naar cubase, maar ben direct door gegaan.

dit geldt hetzelfde voor mensen die grafisch bezig zijn, die besparen ook niet op een monitor of videokaart..
Mwa, Genelec's zijn wel weer super duur zat zelf meer te kijken naar de Alesis monitor one mk2 moeten ook erg goede monitoren zijn kosten "maar" 530 euro dus het is nog wel te doen voor monitoren, zijn btw actiefe. Deze moeten ook erg goed zijn praat regelmatig met andere producers die ken ik van een forum, gast van daar Bart van Wissen (misschien ken je wel zit bij Extrema & Deep records, en onder zijn alias Fictivsion bij Blackhole) die gebruikt ook Reason daarom praat ik ook wel vaak met hem. Die gebruikt ook die monitoren en hij is erg erg tevreden over.

Ik ga dus na de computer als ik weer geld hebt wel eens die dingen beluisteren, verder Reason vind nog altijd een zwaar fijn programma en je kan er ook echt goede dingen uithalen als je er goed mee om gaat, ik heb er al een release mee gehad, en er zit er misschien nog 1 aan te komen :)

Maar inderdaad nieuwe computer is wel erg duur dus ik weet het nog niet, ik kan hier nog wel opwerken maar werkt niet echt fijn, hij kan ook vaak het nummer niet goed afspelen omdat hij in het rood springt :(

Maar goed, het is en blijft een dure invenstering.

Verwijderd

hehe i know... die alesis pro active one's zijn ook superspeakers.. bij dijkman in amsterdam heb je ze al voor rond de 480 euro... scheelt toch weer wat... heb laatst een gesprek gehad met iemand van een pro audio bedrijf.. (audio matthijsen) en die vertelde me, dat die alesis wel leuk spul is, maar nog steeds een hoop laag mist.. vooral voor elektronische dansmuziek is dit juist de drive van een muziek nummer...

misschien dat ik ook eerst die alesis koop, en dan ondertussen doorspaar voor de genelecs... ik neem aan dat die alesis wel waardevast zijn... laten we hopen hehehe

maaruh de pc die ik hiervoor had was een amd athlon 1333 met 512 21oo ddr geheugen.. dit werkte prima met reason maar toen ik switchte naar cubase met vst/vsti begon de ellende... zie andere topics van mij...

Lost&Found vraagje
vastloper audio pc

• Drazzic
http://www.paradigit.nl/pdf/10004127v.htm ik zag deze moederbord is dat iets?

Hoe kan dat dat dat ie steeds vast liep bij Cubase, en is het nu opgelost?

[ Voor 34% gewijzigd door Drazzic op 02-07-2003 17:17 . Reden: Nog ff iets melden ]

Verwijderd

wat ik denk maar ik weet het niet zeker... ben nu nog aan het testen met nieuwe systeem is...

mobo was te oud... proc liep continue op 80 % te knallen
pc 2100 en 2700 memory door elkaar en verschillende groottes..
maxtor schijf die gaar aan het worden was
te veel pci kaarten (netwerk geluidskaart asb2 kaart)

tja ik hoorde laatst weer dat xp procs beter zijn voor audio applicaties dan p4 .
scheelt je in ieder geval een hoop geld wat je weer kan investeren voor een goede pro soundcard..

kijk eens naar amd bordje van asus met nforce 2 chipset..

• Drazzic
Tadaaa:

Kast: AOpen QF50A Zwart 50€
Voeding: 300 watt fsp low noise 40€
Moederbord: ASUS P4P800 130€
CPU: Intel Pentium 4 HT 2.40 GHz Retail 209€
CPUKoeler: Cooler Master XI4-7H52A-01 15€
Diskette: 3,5" 1.44 mb zwart 10€
Geheugen: Dimm 512 mb pc3200 ddr 120€
Harddisc: 2x Western Digital WD800JB, 80 GB 198€
Videokaart: Sapphire RADEON 9200, 128 MB 99€
DVD: Sony DDU1621, zwart 45€
Geluidskaart: M-Audio Audiophyle 24/96 199€
Muis/toetsen: Microsoft Wireless Desktop 65€

Totaal: 1180€

Na veel gezoek, heb ik dit er van gemaakt, beetje redelijk nog op/aanmerkingen?

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 21:22
Ja, 2x 256Mb ipv 1x 512 geheugen.

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 13:56
En die koeler heb je waarschijnlijk niet nodig omdat een intel meestal boxed (incl. cooler) verkocht wordt.

/Edit
Misschien is het wel interessant om een zalman koeler voor je processor te kopen omdat deze toch stiller zijn als het standaard materiaal. Als je voor stilte wil gaan kan je dan ook beter harde schijven van hitachi/ibm (gxp180) of maxtor kopen omdat deze stiller zijn als de WD

[ Voor 58% gewijzigd door SyncMaster op 02-07-2003 21:11 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ik heb ook pas een nieuw mobo etc. moeten kopen omdat de oude dus om zeep is gegaan.

M'n oude (die RMA is) was een Asus P4TE met 1.8G en 512MB RDRAM, echt superstabiel, ook met Audigy en Audiophile2496. Ik gebruik hem dus ook voor producen, alleen doe ik dit niet super serieus. Maar hiervoor was het een super combi.

M'n nieuwe met Asus P4P800 en 2.6HT en 1024MB(2x512) doet het ook erg goed met de Audigy/Audiophile combi. En ook super stabiel.

Als videokaart gebruik ik een Sapphire 9700, maar ik wil nog wel eens gamen, game je niet, dan zou ik een Matrox P650 nemen, met dual DVI.

Ik weet niet hoeveel geluid de WD's produceren, maar ik had toen gekozen voor Seagate's(Cuda 4). Snel genoeg en superstil, ideaal voor producen imho.

Dus jouw keuze is opzich prima, en gaat zeker goed werken.

/edit
Als CPU koeler gebruik ik een Alpha + Papst combo, computer moet dus stil zijn :)
De retailcoolers maken imho een beetje hoge fluittoon netzoals de Sapphire kaarten btw. Zalman ZM80 moet ik nog kopen...

[ Voor 24% gewijzigd door Redje op 02-07-2003 21:18 ]

• Drazzic
Klopt btw hoeft geen koeler bij zie ik. Thanks voor verdere advies zal kijken of ik nog iets verander. waarom 2x 256 ik heb het nu zo gedaan zodat ik later nog een 512 kan bijplaatsen als het nodig blijkt te zijn dan heb ik een stuk meer geheugen.

[ Voor 42% gewijzigd door Drazzic op 02-07-2003 21:28 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Drazzic schreef op 02 July 2003 @ 21:26:
Klopt btw hoeft geen koeler bij zie ik. Thanks voor verdere advies zal kijken of ik nog iets verander. waarom 2x 256 ik heb het nu zo gedaan zodat ik later nog een 512 kan bijplaatsen als het nodig blijkt te zijn dan heb ik een stuk meer geheugen.
Een P4P800 is een dual DDR mobo, als je 1 reep geheugen hebt draait hij niet in dual modus en is het geheugen dus langzamer. (3.2GB/s vs. 6.4GB/s theoretisch)
Voor niet geheugen intensief werk is 3.2GB/s genoeg en kan je later nog een reep bijplaatsen voor extra performance.

• Drazzic
Update wat dingen veranderd/verbeterd:

Kast: AOpen QF50A Zwart 50€
Voeding: 300 watt fsp low noise 40€
Moederbord: ASUS P4P800 130€
CPU: Intel Pentium 4 HT 2.40 GHz Retail 209€
Diskette: 3,5" 1.44 mb zwart 10€
Geheugen: Dimm 512 mb pc3200 ddr 120€
Harddisc: 2x Maxtor DiamondMax Plus 9, 80 GB 210€
Videokaart: Matrox g550 32mb 109€
DVD: Sony DDU1621, zwart 45€
Geluidskaart: M-Audio Audiophyle 24/96 199€
Muis/toetsen: Microsoft Wireless Desktop 65€

Totaal: 1187€

Begint langzaam toch het perfecte produce pctje te worden, andere harddisc's omdat deze wat stiller zijn, processorkoeler weg want die kreeg je er al bij, andere videokaart. Kan ik dan beter die 512 geheugen alleen er in doen, zodat ik later als ik weer geld heb :) en geheugen nodig heb, dat ik er nog 1 bij plaats?

[ Voor 11% gewijzigd door Drazzic op 02-07-2003 21:39 ]

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 21:22
Lees de uitleg van Redje, als je 2x 256 neemt kun je later er alsnog 2x 256 bijplaatsen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Inderdaad, als 512 MB is wat je hebben wilt, kun je het beter via 2 x 256 nemen, heb je een betere prestatie van.
Of je gaat gewoon meteen voor 2 x 512MB.
Wat betreft die harde schijven, let er wel op dat je 8MB Cache schijven neemt.
Bij de eerste (Western Digital WD800JB) stond het duidelijk bij.
Die Maxtor die je nu hebt is er in 2 uitvoeringen, een 8MB en een 2MB versie.
Voor het prijsverschil zou ik zeker voor 8MB cache gaan.
Qua VGA zou ik toch nog eens nadenken. Voor ongeveer dezelfde prijs heb je een Radeon kaartje, 9100/9200 ofzo, heb je toch ook nog iets aan 3D en 2D weergave is prima van Ati, voor het geval dat.
Wil je er geen brander in hebben om je tracks eventueel op CD te knallen voor een vriend/kennis, of om gewoon zelf mee te nemen als audio-CD?

• Drazzic
BredeP schreef op 02 July 2003 @ 23:05:
Inderdaad, als 512 MB is wat je hebben wilt, kun je het beter via 2 x 256 nemen, heb je een betere prestatie van.
Of je gaat gewoon meteen voor 2 x 512MB.
Wat betreft die harde schijven, let er wel op dat je 8MB Cache schijven neemt.
Bij de eerste (Western Digital WD800JB) stond het duidelijk bij.
Die Maxtor die je nu hebt is er in 2 uitvoeringen, een 8MB en een 2MB versie.
Voor het prijsverschil zou ik zeker voor 8MB cache gaan.
Qua VGA zou ik toch nog eens nadenken. Voor ongeveer dezelfde prijs heb je een Radeon kaartje, 9100/9200 ofzo, heb je toch ook nog iets aan 3D en 2D weergave is prima van Ati, voor het geval dat.
Wil je er geen brander in hebben om je tracks eventueel op CD te knallen voor een vriend/kennis, of om gewoon zelf mee te nemen als audio-CD?
Brander heb ik beneden al dus dan stuur ik ze ff naar beneden en brand ik ze.
Ik moet toch op mijn geld letten dus 2x 512 wordt het nu niet, maar als ik nu 2x 256 pak, en wil upgraden, dan moet ik toch weer in 1x 2x 512 mb kopen en kan ik die 256 weg doen of zie ik het verkeerd?

Die harde schijf heeft 8MB Cache had ik nog ff op gelet :)
Wat is het voordeel van zo'n Radeon kaartje?

Kennen daar btw wel 2 beeldschermen op aangesloten worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Drazzic op 02-07-2003 23:50 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:41
Drazzic schreef op 02 July 2003 @ 23:50:
[...]

Brander heb ik beneden al dus dan stuur ik ze ff naar beneden en brand ik ze.
Ik moet toch op mijn geld letten dus 2x 512 wordt het nu niet, maar als ik nu 2x 256 pak, en wil upgraden, dan moet ik toch weer in 1x 2x 512 mb kopen en kan ik die 256 weg doen of zie ik het verkeerd?

Die harde schijf heeft 8MB Cache had ik nog ff op gelet :)

voordeel aan die radeon is dat je ook nog 3d capaciteiten hebt. En als je de goede uitzoekt kunnen daar idd 2 beeldschermen op aangesloten worden.
En over het geheugen: Dit mobo heeft 4 sloten die je het beste in sets van 2 kan aanspreken, dus koop nu 2x 256 en later nog eens 2x 256 of meer natuurlijk O-)
Verder is het misschien nuttig om er zo'n zalman waaier bij te kopen. Dan maakt ie al een stuk minder pokkeherrie. Dan de boxed cooler van Intel

[ Voor 10% gewijzigd door cryforhelp op 03-07-2003 00:13 ]

• Drazzic
Ok thanks I snap het. Ik zal eens rond kijken of ik die Zalman waaier kan vinden, is Zalman het merk?

Verwijderd

Ja Zalman is het merk ja
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6500b-cu.htm

Daar vindt je gelijk wat je zoekt, de meeste zijn bij de goede computer boer wel te koop. Voor de stilte gaat het dus om die waaiers.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 01:23 ]

• Drazzic
Zijn die wel geschikt, voor mijn CPU?
En hoe duur zijn ze ongeveer want bij MyCom hebben ze die niet volgens mij.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Drazzic schreef op 03 July 2003 @ 01:32:
Zijn die wel geschikt, voor mijn CPU?
En hoe duur zijn ze ongeveer want bij MyCom hebben ze die niet volgens mij.
Dat is een kwestie van uitzoeken he ;) Als jij een pc zoekt voor audio producing, dan zou ik zeggen, zoek de review- en fabrikantensites af. Als je met dat soort vragen op GoT komt, dan heb ik het idee dat je erg weinig vooronderzoek hebt gedaan. Users hier zijn heus niet te beroerd om wat tips te geven, maar als ik vragen zie als:
Intel of Pentium? Ik wil btx XP pro er bij gaan gebruiken weet niet of dat wat uitmaakt met wat voor systeem ik koop.
en

en
Ok thanks I snap het. Ik zal eens rond kijken of ik die Zalman waaier kan vinden, is Zalman het merk?
dan vraag ik me toch af hoeveel en hoe serieus vooronderzoek je hebt gedaan, voordat je dit topic opende?

Want dit topic begint steeds meer op een 'hoe is dit systeem' topic te lijken, terwijl het, als je dus wat meer moeite van tevoren had gedaan, best een mooi "audio producing pc" topic zou kunnen worden :)

Aan zo'n pc worden qua herrie, audio-kwaliteiten en interface (monitor/muis/keyboard) wat specifiekere eisen gesteld dan aan een gewone pc. En aangezien een dergelijk topic voor zover ik kan zien, nog niet echt bestaat, zou dit best eens interessant kunnen worden.

Nogmaals, wat meer moeite van jouw kant zou jezelf en anderen veel onduidelijkheid besparen, en dit topic veel beter/leuker maken. Je zou je eens kunnen verdiepen in welke pro of semi-pro geluidskaarten er bv. zijn, en welke koelers echt stil zijn (je noemt al Zalman, op de goeie weg dus ;)) enzovoorts.

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 03-07-2003 10:09 ]

LinkedIn
Instagram

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:38

LopeZ

Too much is never enough

Ik raad je eerst aan om je wat te verdiepen in computers zonder know how kom je er niet, zelfs niet met die forum.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.