Toon posts:

Lost&Found vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hey.. het ergste van het ergste is ons zojuist overkomen..

de harde schijf van onze studio pc is gecrashed... gevolg

als ik wilde opstarten, kreeg ik de melding boot.ini is corrupt. na veel kloten ben ik erachtergekomen dat de primaire partitie van 10 gig is verdwenen. hij is nu iets van 70 mb en helemaal leeg!!!!

dag cubase files... damn wat baal ik

ieg. ik heb als eerst de got search geraadpleegt en ik kwam gelijk op het proggie lost&found.. die op 3 floppies gezet en rebooten maar... L&F meldt dat de partitie behoorlijk is beschadigd, maar nog wel te repairen is...

ik selecteer dan mijn source drive ... (l&f ziet wel de partitie van 10 gig) en dan vraagt ie naar een destination drive..., maar het enige wat ik kan selecteren is mijn floppy drive, en om er nu 10.ooo van die krengen in te stoppen, lijkt met iets te veel van het goede... er zit een andere schijf ook ingeprikt met meer dan 10 gig vrij... maar die zie ik helemaal niet..

wat doe ik fout???
ik probeerde al met f1 info te krijgen, en ik heb google en got ook al doorgespit..

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je die andere schijf al gepartitioneerd en geformatteerd? Wellicht doet 'ie het dan wel :?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
het is een partitie met 60 gb aan data waarvan er dus nog ongeveer 15 vrij van is... moet ik dan een lege harddisk hebben?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

nee, je hoeft geen lege hd te hebben.
ik denk dat je iets verkeerds doet.
je kan gewoon de data opvragen die je op wilt terughalen en neergooien op elke gewenste partitie (muv de partitie waar de data vandaan komt)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
Is die 2e schijf toevallig een ntfs partitie? zoja dan denk ik dat L&F niet naar ntfs kan schrijven.

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
nee is gewoon fat32...

snap er nix van... als source ziet ie de disk en als destination helemaal niets...

Verwijderd

Topicstarter
owkee... ik had de win98diskette moeten gebruiken.... kortom het werkt!!!

heb de belangrijkste files terug kunnen halen, maar nu nog de partitie repareren... weet iemand hoe ik dit moet fixen?'?

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 12:10:
owkee... ik had de win98diskette moeten gebruiken.... kortom het werkt!!!

heb de belangrijkste files terug kunnen halen, maar nu nog de partitie repareren... weet iemand hoe ik dit moet fixen?'?
zet alle belangrijke files op cd, of een andere schijf, formateer en partitioneer de schijf overnieuw in dos met het command Fdisk.

Je kunt ook programma's als partition magic gebruiken.
Die kon em ook repareren dacht ik.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

Topicstarter
maar deze schijf heeft 2 partitities... 1 van 10 gig ... deze is dus weg..
en nog een 2e partitie van 30 gig.. hier staan alle sample cds op.

deze wil ik niet graag kwijtraken, en backuppen wordt ook een probleem, want ik heb niet genoeg ruimte over, of maakt dit niet uit?

en nog een vraaggie...

kan ik deze schijf nog wel vertrouwen? of adviseren jullie om een nieuwe te kopen?
en hoe kan dit in godsnaam gebeuren, en wat moet ik doen om dit gezeik niet meer te krijgen?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 12:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 12:39:
kan ik deze schijf nog wel vertrouwen?
Hangt er van af of de crash enkel door een software fout komt, of de schijf intern beschadigd is.

Indien enkel softwarematig (wat bv kan gebeuren als je de computer uitzet met de aan-uit knop terwijl er net naar de schijf geschreven werd), dan kan je de eerste partitie opnieuw formatteren en hergebruiken.

Indien de schijf echt beschadigd is (door bv een contact tussen de koppen en de schijf), raad ik je toch aan een nieuwe te kopen.

In ieder geval, gebruik de schijf nog enkel voor data die je kan terug plaatsen bij een eventuele nieuwe crash (zoals het OS en je sample cds).

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 11:21
en alweer is het belang aangetoond om op gezette tijden een backup te maken.
ik heb dus via een netwerk een aparte computer aangesloten met daarin een grote harde schijf voor snelle backup's maken en een tapedrive voor de grote bestanden.

Verwijderd

Topicstarter
hehe.. ik ben het helemaal met je eens met regelmatig backuppen, maar ik zit niet alleen in de studio... ik heb een backupje van mijn files van 2 weken geleden... maar de 3 andere gasten hadden hier niet overna gedacht.

maaruh... ik weet niet of de disc is gecrashed door hard of software problemen.. het probleem deed zich voor dat tijdens het spelen met cubase de pc spontaan herstartte(wat wel vaker gebeurd) en dat ie sindsdien gecrashed is...

voor het backup probleem, gaan we waarschijnlijk maar een raid systeempje opbouwen.. hoop dat dan de problemen verleden tijd zijn..

Verwijderd

Topicstarter
goed ik heb de c partitie opnieuw geformatteerd, en is weer netjes de juiste grootte..

toch vraag ik mij af of de disc nog wel bruikbaar is, en dat dit gezeik zich niet gaat herhalen in de nabije toekomst...

iemand een idee?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11
Moet je ff zo'n disk test programma van de fabrikant downloaden. Staat meestal wel op hun website. Die kijken alles dan na.

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 11:49
Als je budget het toelaat zou ik eerst deze schijf vervangen. Het kost een paar centen, maar dan hoef je niet zo snel meer in de stress te zitten als nu.

Ten tweede zou ik een raid 1 setup gaan maken, zodat je altijd een identieke backup schijf hebt als 1 van de 2 zou uitvallen. Het klinkt misschien een beetje overdreven, maar het klinkt alsof deze bak een belangrijke computer voor je is.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 21:23
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 14:38:

voor het backup probleem, gaan we waarschijnlijk maar een raid systeempje opbouwen.. hoop dat dan de problemen verleden tijd zijn..
Dan had je nu *precies* hetzelfde gehad. RAID != BACKUP!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal wel even kijken op de site van maxtor.

ja ik ga over op een raid systeem, maar hoe zit het precies met raid dan.. ik weet dat je het beste 2 precies dezelfde type schijven nodig hebt, maar als ik nu een nieuwe 40 gig koop en de oude 40 gig als mirror laat fungeren, werkt dat goed?? of raden jullie aan om 2 nieuwe te kopen

bovendien ga ik over op p4 geen geflame hoor.. ben zelf amd fan maar voor audio applicaties zie ik toch steeds meer in pentium procs.
het klinkt een beetje onlogisch maar nu hebben we vaak lockups.

Verwijderd

Topicstarter
Tozz schreef op 05 juni 2003 @ 12:18:
[...]

Dan had je nu *precies* hetzelfde gehad. RAID != BACKUP!
wat bedoel je precies~?? was dan de backup schijf ook gecrashed?

Verwijderd

Topicstarter
schijf is naar de klote.... vandeweek weer gecrashed... dus pc dumpdag HERE I COME!!! hehe

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 00:16:
schijf is naar de klote.... vandeweek weer gecrashed... dus pc dumpdag HERE I COME!!! hehe
Koop dan een schijf met PFA (predictive failure analysis).

Ik blijf bij het magische woord "backup, backup, backup"

Ductape is like the force.. It has a light and a dark side and it holds the universe together

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 14:44:
[...]

Koop dan een schijf met PFA (predictive failure analysis).

Ik blijf bij het magische woord "backup, backup, backup"

Ductape is like the force.. It has a light and a dark side and it holds the universe together
hehe dat tape is heilig. laat ik nu net vandaag 2 setjes opbouwen hier in de stad... en zonder rol ben je nergens..

maaruh dat PFA zit dat ook op de western digital hdd? ik wil een 80 gig kopen met 8 mb cache...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 15:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 15:18:
[...]

maaruh dat PFA zit dat ook op de western digital hdd? ik wil een 80 gig kopen met 8 mb cache...
Whoops.. PFA is eigenlijk meer voor Server´s hé :-)
S.M.A.R.T bedoelde ik :
lees hier meer: http://www.ariolic.com/activesmart/smart-technology.html

Ik weet niet of die druve die je wilt SMART heeft, al denk ik van wel:

QUOTE: ( bron: http://www.pc-active.nl/toonArtikel.asp?artikelID=235 )
We zullen eerst toelichten wat SMART precies doet. De afkorting SMART staat voor Self Monitoring And Reporting Technology. Met deze technologie – ontwikkeld door Compaq, Seagate, Connor, Quantum, Western Digital en IBM – dat is ingebouwd in de moderne harde schijven, kan men de status van de schijven, lees- en schrijfkoppen, draaisnelheid en zoeksnelheid opvragen en aan de hand van de informatie die terugkomt, bepalen of de schijf nog in goede staat verkeert. Een zeer handige optie dus, vooral voor bedrijfskritische computers.
Pagina: 1