Jaguar_e schreef op 04 juli 2003 @ 01:20:
Goed ik iets vaker langs moeten wippen, was alleen bezig creatief te zijn
Kijk de verklaring + uitleg dat de regel klopt aan de hand van taal formules is leuk. Maar daar vroeg ik niet om, Want nog steeds geld dat als het -10 graden vriest en het daarna -5 graden vriest. Het niet -10 * -5 = 50!! graden is maar nog steeds -5 graden vriest. Dus dan geld dat -10 --5 = -5.
Voor alle duidelijkheid, je hebt het hier over optellen en aftrekken, dus dan kom je met 5 en 10 nooit op vijftig, nog los van je tekens

Als je zou zeggen dat geld -10 * --5 = -50!! dan zie je dat -*- dus eigenlijk niet logisch is, maar het een regel is zodat men formules "waar/kloppend" kan maken. En het weer een verklaring is voor een door ons niet verklaarbaar verschijnsel.
Ik weet echt niet wat je nu aan het vermenigvuldigen bent

-10 * - - 5 = -50, klopt als een bus hoor.
Waar je dus uit kan afleiden dat het een regel is, maar (nog) niemand heeft het bewijs gelevert waarom het zo is. En deze regel is er bij iedereen(ik dus ook) gewoon in gegoten omdat het zo is punt. Wel een intressante discussie
Of loop ik te raaskallen??
Het grote probleem zit hem er duidleijk in dat we negatieve getallen in het dagelijks leven alleen maar tegen lijken te komen als grootheden die we optellen en aftrekken maar nooit vermenigvuldigen. Immers, een temperatuur met een temperatuur vermenigvuldigen levert een grootheid op met als eenheid viekrante graden oid. Idem met geld, zoals al opgemerkt zijn vierkante euro's geen goed idee.
Maar is eem grootheid waarmee we kunnen vermenigvuldigen en die we ons ook wel negatief kunnen voorstellen: tijd! Die is goed te vermenigvuldigen met geld, of liever met geld/tijd, dan komt er geld uit. (Denk aan een abbonement: 20 euro per maand * 12 maanden = 240 euro)
Welnu, mijn bankrekening ondergaat iedere maand als gevolg van een abbonnement een mutatie van -20 euro, en dus per jaar een mutatie van 12 maanden * -20 euro per maand = -240 euro.
Ik heb echter al ene jaar mijn maandblad niet ontvangen en na veel vijfen en zessen krijg ik de belofte dat ik mijn geld terug krijg. Ik kan dat nog steeds zien als dezelfde abbonnementsgeldmutatie, echter nu over de afgelopen twaalf manden, dus -12 maanden vanaf nu. Mijn rekening wordt als volgt gemuteerd:
-12 maanden * -20 euro = +240 euro, immers ik krijg mijn geld teruggestort.
Je kunt in dit geval ook zeggen dat ik het geld krijg (+20 euro per maand) keer het (absoluut) aantal maanden (12) en dat komt op hetzelfde neer
Een ander voorbeeld, naar aanleiding van de actie van de KPN, waarbij je een korting krijgt die gelijk is aan de temperatuur in graden Celsius.
Stel dat een artikel een prijs heeft van 200 euro, dan betaal je bij 23 graden dus 154 euro.
Dat is te berekenen met de volgende formule: Prijs - Prijs * Temp/100, in dit geval 200 - 200 * 23 / 100.
Dat kun je schrijven als Prijs + ( (- Prijs * (Temperatuur / 100), waarbij het tweede deel de korting is, die bij de prijs wordt opgeteld. (Staat vaak ook als negatief bedrag op de bon, zodat alle bedragen gewoon opgeteld kunnen worden.)
Wat gebeurt er nu als een (ik geef toe, onwaarschijnlijke) koudegolf ons land treft en de temperatuur daalt tot -5 graden celsius?
De korting bereken ik nu als - 200 * ( - 5 / 100), oftewel - 200 * - 0.05.
Is dit nu + 10 of - 10 ? We zeiden dat de korting bij een positieve temperatuur een negatief getal werd, en het lijkt me intuitief heel makkelijk te begrijpen dat bij een negatieve temperatuur je korting van teken wisselt. Je krijgt als korting dus een positief bedrag dat bij de prijs wordt opgeteld!
Dus wordt de volledige prijs 200 + ( -200 * -.05) = 200 + (+10) = 200 + 10 = 210