Verwijderd

Shift is waarschijnlijk Moslim, op één of andere manier proef ik dit aan de arrogantie en de afgunst ten aanzien van alles wat 'goddeloos' is of in strijd gaat met de Koran. (zoals bi-seksuelen en mensen die alcohol drinken, maak ik uit zijn verhaal op)
Ik heb zelf 6 jaar thelogie gestudeerd
Ik hoop echt voor je dat het hier om een typo gaat, maar ik vrees het niet gezien de spelling in de rest van je teksten. Ik hoef dan denk ik verder ook niet in te gaan op de geloofswaardigheid (of gebrek hieraan) die je bij mij, met een dergelijk opmerking, krijgt.
Als eerst moet je in god geloven
Is het je toevallig wel eens opgevallen hoe vaak jij in je berichten het woord 'moet' gebruikt? Je zou er voor de gein eens op moeten letten. Erg vaak in ieder geval.

En dan de uitspraak zelf. Je moet in god geloven. Van wie? Van god of van jou? Of spreek jij soms in de naam van god. Acht jij jezelf zo verlicht dat je denkt te weten wat god wil en denk jij daarom dat je mensen kunt vertellen wat zij moeten geloven en moeten doen? Hetzelfde idee, maar dan een stapje verder, kunnen we waarnemen in de vele Moslim landen waar men behalve met enorme armoede en achterstand ook nog eens te kampen heeft met keiharde onderdrukking. Ik noem een land als Pakistan. En dit allemaal in de naam van Allah. En ondertussen verrijken deze 'halfgoden' zich over de lijken van de bevolking. Over principes gesproken.

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

Shift

[] Dual crazy []

Shift is waarschijnlijk Moslim, op één of andere manier proef ik dit aan de arrogantie en de afgunst ten aanzien van alles wat 'goddeloos' is of in strijd gaat met de Koran. (zoals bi-seksuelen en mensen die alcohol drinken, maak ik uit zijn verhaal op)
Ik ben idd moslim, ik ben niet arrogant, alles wat ik zeg is alleen niet accetabel met jouw levensstijl. Kan je mij dan vertellen in welke geloof (echte geloof en niet de zogenaamde geloven die mensen zelf verzonnen hebben) dat het toegestaan is dat bisexueel zijn mag ?
Of spreek jij soms in de naam van god. Acht jij jezelf zo verlicht dat je denkt te weten wat god wil en denk jij daarom dat je mensen kunt vertellen wat zij moeten geloven en moeten doen?
Ik zou dat nog eens niet durfen, maar praten mag, ik acht me niet verlicht op de manierdat jij denkt. Ik weet wat ik lees, ik verzin niets, ik deel het met je.

Ten eerste zeg ik niet dat alle moslims perfect zijn, dat is ook het geval bij andere geloven en in god geloven moet ja, jij kan toch ook niet tegen je moeder zeggen 'Jij bent mijn moeder niet!' of ik de de lucht die ik adem niet dus het bestaat niet?
Wat hebben ze je daar geleerd?
Aardig wat, maar veel geleerd kan je nooit zijn, want je kan elke dag wat leren.

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Tikkeltje kort door de bocht niet Sys?? Dergelijke intolerantie komt ook in andere geloven voor.

In het geheel ben ik wel met je eens dat ik vermoed ui deze thread dat Shift de islam als zijn leidraad heeft maar meer uit ondertoon en tussen de regels door. Daarnaast vind ik het zeer interessant dat hoewel hij het scheppings verhaal zeer overtuigd (voor de slechte lezer: en daar bedoel ik dus niet "overtuigend" mee) naar voren brengt, hij zijn werkelijke geloof niet zo direct benoemt. Refererend aan "de 3 wereld religies" moet ik iig veronderstellen dat hij het Jodendom, de Islam of het Christendom aanhangt, hoewel andere geloven ook een scheppigs verhaal herbergen.

Wat ik wel jammer vind, maar ik denk dat dat ook kenmerkend voor zijn overige posts is, merk ik dat Shift in sterke mate afgeeft op een mogelijk ander alternatief, de evolutie theorie. Hij verwijt velen blind te zijn voor zijn verhaal, weet uit - m.i. zwakke onderbouwingen - te bepalen dat de evolutie theorie niet klopt. Echter, wanneer je het beginsel los laat dat God echt alles zo gewild heeft, valt het overgestelde nog minder goed te bewijzen.

Het komt uiteindelijk allemaal neer op een vorm van geloof. Ik ben overtuigd van een bewijsbare Wetenschappelijke benadering, maar alleen omdat ik die basis als zodanig erken kan het overige bewezen worden. Evenzo zal Shift nooit kunnen accepteren dat de Evolutie theorie zou kunnen kloppen. Per slot van rekening accepteert hij niet de wetenschappelijke benadering niet, maar juist de religieuze benadering als de enige ware en betrouwbare. In die zin heeft hij gelijk... Om zijn bewijsvoering te kunnen accepteren MOET je in god geloven, anders is het simpelweg geen bewijs. Evenzo omgekeerd moet je in de evolutie theorie geloven om de conclusies daaruit voor waar aan te kunnen nemen.

Uiteindelijk is dit toch altijd een pat-stelling waar wij alleen op de dag des oordeels zeker van kunnen zijn wie de enige echte waarheid heeft gevolgd.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Ik heb wel wetenschappelijke bewijzen dat de theorie van darwin niet klopt.
Als deze filmpje bekijkt daar wordt namelijk ook wetenschappelijke bewijzen getoont.
Het is een grote film maar als je echt bewijzen wilt dan moet je deze bekijken.

http://207.44.240.34/file...pse_of_darwinism_full.mpg

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Ik ben idd moslim, ik ben niet arrogant, alles wat ik zeg is alleen niet accetabel met jouw levensstijl. Kan je mij dan vertellen in welke geloof (echte geloof en niet de zogenaamde geloven die mensen zelf verzonnen hebben) dat het toegestaan is dat bisexueel zijn mag ?
Uiteindelijk, maar helaas voor ons beiden zul je die stelling nooit willen onderbouwen, ben ik dus van mening dat ELK geloof uiteindelijk door mensen bedacht. Puur uit het motief dat iemand ooit moest verklaren hoe de bliksem tot stand kwam, was er een oppergod Zeus in de griekse mythologie die met die dingen rondslingerde als ie boos was. Omdat niemand kon verklaren waarom er een zonsverduistering was dachten de Kelten dat het een boze magische dierverschijnig was die met veel herrie verdreven kon worden. En zo zijn er nog honderden situaties te bedenken waarom iets zou zijn.

Bovendien ondergraaf je je eigen stelling.

je hebt het welk ECHT geloof... daarmee stel je impliciet dat er meerdere echte geloven zijn. En dat is iets wat per definitie niet kan. Aangezien je alleen je bewijsvoering hard kan maken als je grondbeginsel deugt. Op het moment dat er alternatieven (andere geloven) zijn voor dat grondbeginsel dan is het fundament van je bewijsvoering dus zwak.

Ik zal die film eens bekijken, maar als het degene is die ik denk dat het is, dan komen we weer op het zelfde punt uit waar ik net ook al mee afsloot: dan wordt die theorie op hoofdlijnen ondergraven vanuit een religieus standpunt waarbij het bewijs is dat het niet kan omdat er iets in de bijbel/koran/OT staat waarom het niet zou moeten kunnen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Shift schreef:
Ik heb wel wetenschappelijke bewijzen dat de theorie van darwin niet klopt.
Als deze filmpje bekijkt daar wordt namelijk ook wetenschappelijke bewijzen getoont.
Het is een grote film maar als je echt bewijzen wilt dan moet je deze bekijken.
Ja, die ken ik. Die film komt van http://www.darwinism-watch.com/, een website gebaseerd op werken van Harun Yahya (ik dacht al dat ik de term kende) en bijvoorbeeld op http://www.darwinism-watch.com/fall_atheism.html wordt een hoop FUD (Fear, Uncertainty, Doubt; geen goede argumenten dus) over atheisme verspreid waar je helemaal eng van wordt. Ik zal even bij paragraaf vier van die pagina een aantal kanttekeningen plaatsen. Alles bekritiseren is me echt teveel werk. Vertel jij maar wat volgens jou de sterke argumenten zijn, dan vertel ik je wel wat er vergissingen, fouten en leugens in zijn.
Towards the end of the 19th century, atheists formulated a world view that they thought explained everything; they denied that the universe was created saying that it had no beginning but had existed forever. They claimed that the universe had no purpose but that its order and balance were the result of chance; they believed that the question of how human beings and other living things came into being was answered by Darwinism. They believed that Marx or Durkheim had explained history and sociology, and that Freud had explained psychology on the basis of atheist assumptions.
Lekker hoor, atheisten in verband brengen met achterhaalde noties als die van Marx en Freud. Een typische poging tot guilt by association. Marx werd al vanaf het begin van veel kanten verguisd, door theisten en atheisten samen. Freud werd door iedereen serieus genomen, maar daar begon ook al snel van alles te brokkelen aan zijn theorie. Atheisten en theisten waren het er beide niet mee eens. Bovendien is zijn theorie helemaal niet specifiek 'atheistisch' te noemen.

Anyway, die hele lap tekst staat vol met dit soort FUD. Bijvoorbeeld
This idea has always been compatible with atheism. This is because to accept that the universe had a beginning would mean that God created it and the only way to counter this idea was to claim that the universe was eternal,
is onwaar, omdat het cursieve deel onwaar is. Dit is een filosofische blunder van proporties.

Verder hebben we nog dit soort subtiele leugens verstopt in de tekst:
The American geneticist, Robert Griffiths, acknowledges this fact when he says, “If we need an atheist for a debate, I go to the philosophy department. The physics department isn't much use.”
Verreweg de meeste wetenschappers zijn non-theistisch, in alle takken van wetenschap, ook in Amerika. Dat is een statistisch gegeven en bovenstaande is een leugen. Ongetwijfeld is bovenstaand citaat compleet uit zijn context getrokken en bedoelde Griffiths enkel dat filosofen betere debateerders zijn, iets dat me niet mee dan logisch lijkt.

Als je argumenten tegen evolutie denkt te hebben, controleer ze dan alsjeblieft eerst even op http://www.talkorigins.org .

Ik vind sites als darwinism-watch echt jammer. Er staat een heleboel interessante informatie, maar ze verkrachten gewoon de waarheid door selectief te citeren, subtiele onwaarheden in de tekst te stoppen en een verhaal neer te planten dat door het verschaffen van grotendeels juiste gegevens met wat subtiele leugens de lezer van de juistheid moet overtuigen. In plaats van een objectief overzicht te verschaffen, zijn ze enkel bezig met bedriegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Confusion op 28-07-2003 19:00 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Shift schreef op 28 July 2003 @ 17:52:
[...]

Elk geloof is door mensen bedacht. God heeft de bijbel niet geschreven, Allah de Koran niet. Mensen hebben deze heilige geschriften opgesteld, en aangezien mensen feilbaar en niet alwetend zijn neemt elke georganiseerde religie aan dat de geschriften open staan voor interpretatie, en gelezen moeten worden in de context van de huidige samenleving. In dat licht bezien is elk geloof een echt geloof, of een onnecht geloof, dat is maar hoe je het bekijkt. Waarop beoordeel je iets als een 'echt geloof'? Is een jezuiët een echte gelovige, maar een Jood niet? Een Boedhist wel maar een Moslim niet? Een baptist wel maar een Mormoon niet?
Ten eerste zeg ik niet dat alle moslims perfect zijn, dat is ook het geval bij andere geloven en in god geloven moet ja, jij kan toch ook niet tegen je moeder zeggen 'Jij bent mijn moeder niet!' of ik de de lucht die ik adem niet dus het bestaat niet?
Dat kan ik wel degelijk tegen mijn moeder zeggen, ik kan haar verwantschap met mijzelf volledig ontkennen, of het tenminste niet erkennen. Dat heet vrije wil, het grootste godsgeschenk dat we hebben. Er MOET dus niets, tenslotte heeft God zelf mij de kracht gegeven om keuzes te maken. Hoe je daarmee omgaat definieert wie en wat je bent, en niemand van ons is gerechtigd om daar een waarde-oordeel aan te hangen. Loop een willekeurige tempel, kerk of moskee binnen en vraag de intelligentste mensen om een definitie van hun geloof te geven, allen zullen anders antwoorden. Je geloof bepaal jezelf, geen boek, geen priester, geen imman. Is dat wel zo is het niet jouw geloof, maar indoctrinatie.

ps1. ik ben niet gelovig,dit is puur mijn visie. Ik heb niets tegen welke religie dan ook, maar zet regelmatig vraagtekens bij georganiseerde religies.

p2. hoewel ik passages van Shift quote is dit bericht zeker niet alleen aan hem gericht, en ook geen aanval op de Islam an sich. En voor dat de vragen komen, ja ik ben in een moskee geweest, ik heb een goede Islamitisch-Marrokaanse vriend die me ook regelmatig dingen uitlegt die ik niet begrijp. Dus laat simpele 'je weet niet waar je over praat' reacties aub weg :)

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Shift schreef:
(echte geloof en niet de zogenaamde geloven die mensen zelf verzonnen hebben)
Definieer 'echt geloof' eens?
en in god geloven moet ja, jij kan toch ook niet tegen je moeder zeggen 'Jij bent mijn moeder niet!' of ik de de lucht die ik adem niet dus het bestaat niet?
Mijn moeder is aantoonbaar mijn moeder. Dat lucht bestaat is objectief aantoonbaar. Dat God bestaat niet.
Aardig wat, maar veel geleerd kan je nooit zijn, want je kan elke dag wat leren.
Je geeft de hele tijd geen antwoord op mijn vragen. Voor iemand die theologisch geschoold is, geef je verassend weinig antwoord op fundamentele vragen over het geloof. Ben je theologisch geschoold of heb je gewoon onderwijs op een religieuze school gevolgd, waarin ze je hebben verteld wat je moet geloven? Heb je ooit zelf iets geinterpreteerd uit een religieus geschrift? Ooit zelf zonder de basis van een religieus geschrift over een ethisch probleem nagedacht?

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

jij bent zo goed, dat je alle wetenschappelijke onderzoeken onzinnig verklaar. verlicht ons dan even a.u.b. blijkbaar weet jij veel meer dan alle andere wetenschappers die hun heel leven met dit soort dingen bezig houden.
Je geeft de hele tijd geen antwoord op mijn vragen
Ik geef express geen antwoord, want niets wat ik zeg zal jouw gedachten veranderen. Zo als je passend gekozen nickname con-fused ben je in de war met de realieit, grapje :)

[ Voor 37% gewijzigd door Shift op 28-07-2003 19:08 ]

Verwijderd

Shift schreef op 28 July 2003 @ 18:59:
jij bent zo goed, dat je alle wetenschappelijke onderzoeken onzinnig verklaar. verlicht ons dan even a.u.b. blijkbaar weet jij veel meer dan alle andere wetenschappers die hun heel leven met dit soort dingen bezig houden.
Argumentatie is de brandstof van elke discussie, en hij komt met argumenten voor zijn visie, jij niet met argumenten voor de jouwe, terwijl je er meerdere malen om bent gevraagd. Dit is geen discussie, dit is een welles/nietes spelletje. Daar is W&L niet voor bedoeld.

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Argumenten zijn genoeg, alleen als we dat allemaal hiergaan praten hebben we jaren nodig vandaar een paar basis begrip, als dat niet begrepen wordt dan hoeft de discussie ook niet op deze manier verder, ik val niemand aan dat moeten jullie niet zo opvatten, we zijn verstandelijke mensen met verschillende geloofsovertuigingen. Vrede op aarde voor iedereen :)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Shift schreef op 28 July 2003 @ 19:10:
Vrede op aarde voor iedereen :)
Mooi. :) Geldt dan zeker ook voor homoseksuelen dus is er ook geen probleem. :)

Maar ook ik moet onderkennen dat je betrekkelijk weinig of eerder gezegd geen argument aanvoert waarover gediscussieerd zou kunnen worden. Verder wil ik ook opmerken dat ik het wel supertof vind dat er nu ook een moslim op W&L komt. :)

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Waar Darwin in deze film op af wordt gerekend is onbekendheid, en gebrek aan kennis en materiaal.

Op gegeven moment komt de stelling dat de mensheid geen nieuwe soort heeft kunnen maken. Toch is dit niet geheel waar: De gedomesticeerde huishond is afkomstig van de Wolf. Het zijn kruisingen geweest, geseleteerd door de mens die de verschillende hondenrassen tot stand heeft gebracht. De Standaard Teckel, door selectie op de kortste pootjes om achter vossen aan te gaan. De dwerg en kaninchen teckels om hazen en konijnen uit hun nest te halen... Door over en weer kruisen gecreeerd door de mens om een vast ras te fokken waar een vooropgesteld werk mee gedaan kon worden. Nu zo eigenschap vast dat zonder moeite de ras eigenschappen bewaard kunnen blijven...

Wij hebben iets niet kunnen nadoen: van een honden ras een kattenras maken.... HET IS NIET WAAAR!!!! Maar hoe is de huiskat ontstaan? hoe kan het toch zijn dat leeuwen, tijgers en panters zoveel overeenkomsten vertonen?? Niet toevallig omdat er al kleinere kat achtigen waren die ook gedomesticeerd werden? De oude egyptenaren hielden zich al bezig met kat achtigen.

De heilige boeken vertellen ons dat de aarde in 6 dagen geschapen is. Als wij dat niet in een eeutje na kunnen doen, ach... dan moet het wel het werk van God zijn... Toch?

Tuurlijk zitten er fouten in de theorieen van Darwin. Er zijn onverklaarde dingen die fundamenteel zijn voor zijn stelling. Omdat wij het nu niet kunnen bewijzen wijzen we maar terug naar het Schrift. Het grappige is dat mensheid dat altijd al heeft gedaan. zoals eerder aangehaald: Bliksem was niet te vatten. Dus moest het van goddelijke vorm zijn. Inmiddels weten we hoe het ontstaat. De zon ding onder!!! Dus werd dat ding op een bootje door de onderwereld gevaren, want hoe het het ook zij... De aarde was plat! Dankzij andersdenkenden als Galileo weten we inmiddels beter.

Het is lullen tegen een betonnen plaat: de film, zoals ik verwachtte, begint al met de stelling: Het ziet er zo perfect uit, het moet wel het werk van Allah zijn. Daarmee is de discussie eigenlijk al gesloten. De rest van de film wordt op dat standpunt afgerond: het kan niet zoals een pionier bedacht heeft... dus is het alternatief dat God het wel zo gemaakt heeft.

Het is allemaal propaganda volgens deze film... mijn stelling is: het omgekeerde geldt net zo hard. Ik vind de eindredenaties elke keer heel zwak. we blijven steeds terug grijpen op "als wij het niet kunnen, dan moet God het gedaan hebben.... RITE. Alsof wij mensen de next best thing zijn in creatief vermogen? Ik vind het van een hoge mate van arrogantie getuigen dat wij zo veel kunde hebben dat slechts God het beter zou kunnen.

Verwijderd

Firefox schreef op 28 July 2003 @ 18:10:
[...]

Tikkeltje kort door de bocht niet Sys?? Dergelijke intolerantie komt ook in andere geloven voor.
Ik neem aan dat je hier doelt op bv. het christendom? Intolerantie is inderdaad ook een belangrijke factor geweest bij de verspreiding van het christendom, echter ligt dit wel enkele eeuwen achter ons (als je de stilzwijgende goedkeuring door het vaticaan van de holocaust niet mee rekent, dat terzijde). Christenen dezer dagen zijn niet van mening dat hun religie met geweld verspreid dient te worden, in tegenstelling tot wat men in veel moslimlanden van mening is (de heilige oorlog). Dit ligt imo in de aard van de godsdienst.

Het Christendom is tevens een stuk flexibeler gebleken dan de Islam, met betrekking tot nieuwe theoriën en ideeën. Zo heeft de katholieke kerk (weliswaar met pijn in het hart en over het lijk van een groot wetenschapper) erkent dat de aarde niet het middelpunt van het universum is, in tegenstelling tot wat uit het eerste testament valt te interpreteren. Ook heeft de katholieke kerk het darwinisme (evolutietheorie) officieel erkent, ook al raakt hierdoor hun idee van de oudheid van de aarde in de knoei, echter is daar met enig gedraai nog wel een mouw aan te naaien.

Geloof kun je zien als een paradigma. Bij een paradigma is niet te spreken van goed of fout, zoals dit wel het geval is bij wetenschappelijke theoriën. Echter hebben veel religies de neiging wetenschappelijk uitspraken te doen, zonder wetenschappelijke onderbouwing. En dat is juist waar de wrijving ligt. Zo is de discussie over het ontstaan van de mens tussen een atheïst en een gelovig persoon altijd oeverloos. Aangezien de gelovig persoon redeneert vanuit zijn/haar paradigme en met beweringen uit bv. genesis (die deze persoon als axioma's beschouwt) als beargumentatie. Met als gevolg dat wetenschappelijk bewijzen (zoals de evolutietheorie die tot op de dag van vandaag nog niet verworpen is) het vanuit het referentiekader van de gelovige persoon altijd zullen afleggen.

Ikzelf ben, net zoals Firefox, van mening dat niet god de mensheid heeft geschapen, maar andersom. Bedacht om het volk moraal en andere wijze lessen bij te brengen en om ze te beschermen tegen de angsten, zoals bijvoorbeeld de angst voor de dood. Een goed iets dus. Wat de schrijvers niet hebben voorzien was al het bloedvergieten wat, tot op de dag van vandaag, in de naam van god zou plaatsvinden. Zouden de wijze mannen van die tijd het ook geschreven hebben als ze wisten wat de gevolgen zouden zijn?

Toch verschilt de koran mijns inziens van de andere twee dominante godsdiensten. Namelijk het feit dat de koran stelt dat de islam met het zwaard verspreid moet worden (hetgeen wat trouwens ook behoorlijk in strijd is met wat er in het eerste testament wordt verkondigd). Ook kennen veel islamitische landen geen spreiding tussen geloof en staat, wat ook weer een gevolg is van de algemene strekking van de koran. Dit vind ik een erg kwalijke kwestie. Geloof heeft niks te maken met wetenschap en al helemaal met de besturing van een land.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Beste Shift,

Bij een goede discussie horen argumenten. Als je hier stellingen postuleert dan graag argumentatie. Als je dus schrijft:
argumenten zijn genoeg, alleen als we dat allemaal hiergaan praten hebben we jaren nodig vandaar een paar basis begrip, als dat niet begrepen wordt dan hoeft de discussie ook niet op deze manier verder, ik val niemand aan dat moeten jullie niet zo opvatten, we zijn verstandelijke mensen met verschillende geloofsovertuigingen. Vrede op aarde voor iedereen
dan kunnen we beter stoppen. Meningen postuleren zonder gedegen onderbouwing zijn loze meningen.

Overigens is de de laaste opmerking uit de quote vriendelijk maar Fused, Christiaan en anderen hebben je allemaal vragen gesteld en je weigert ze te beantwoorden en dat is erg jammer.

Ik wil er wel een paar herhalen omdat ik geinteresseerd ben in de antwoorden aangezien we hier niet zoveel moslims langs zien komen:

- Waarom "moeten" wij in god geloven? Zoals je eerder schreef?
- Wat is er mis met Homo's? Waarom mag homofilie niet?

Omdat ik dit soort quotes tegen kwam:
Ik weet wat ik lees, ik verzin niets, ik deel het met je.
wil ik bij voorbaat aangeven dat argumenten als "dat het geschreven staat" ( in wat voor boek dan ook) niet als geldig argument wordt gezien. Wat mij overigens logisch lijkt. Ik zou graag een gedegen inhoudelijke argumentatie zien.

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Geloof heeft niks te maken met wetenschap en al helemaal met de besturing van een land.
En dat is een kwestie van geloof... geloof ik ;)
Niet geheel onlogisch overigens: Ook in nederland, en ook engeland is - zij het niet zo expliciet - de godsdienst leidend als staats orgaan. Per slot van rekening de vorst/vorstin de leidende figuur. Ook zijn onze grondwetten voortgekomen uit de basis beginselen dan de bijbel. Alleen... en dat is het "grappige", als we kijken naar het leeftijdsverschil tussen het christendom en de islam, dan zou je soms bijna zeggen dat het een "fase" in het geloof is waar je doorheen moet. 653 jaar geleden hakten de christenen ook overal op in om met het zwaard de godsdienst te verspreiden... Ach, de mensheid schijnt wel vaker van elkaars fouten niet te kunnen leren

Verwijderd

Firefox schreef op 28 July 2003 @ 20:21:
[...]

En dat is een kwestie van geloof... geloof ik ;)
Niet geheel onlogisch overigens: Ook in nederland, en ook engeland is - zij het niet zo expliciet - de godsdienst leidend als staats orgaan. Per slot van rekening de vorst/vorstin de leidende figuur. Ook zijn onze grondwetten voortgekomen uit de basis beginselen dan de bijbel. Alleen... en dat is het "grappige", als we kijken naar het leeftijdsverschil tussen het christendom en de islam, dan zou je soms bijna zeggen dat het een "fase" in het geloof is waar je doorheen moet. 653 jaar geleden hakten de christenen ook overal op in om met het zwaard de godsdienst te verspreiden... Ach, de mensheid schijnt wel vaker van elkaars fouten niet te kunnen leren
653 jaar geleden hakten de moslims er ook al vrolijk op los hoor. Ze zijn dus blijkbaar een beetje blijven hangen in die 'fase'.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 20:31:
[...]

653 jaar geleden hakten de moslims er ook al vrolijk op los hoor. Ze zijn dus blijkbaar een beetje blijven hangen in die 'fase'.
Om het over het oud-afrikaanse Voodoo geloof nog maar niet te hebben, volgens sommigen het oudste geloof (8000+) ter wereld. Alhoewel dat altijd wel een punt van discussie zal blijven. Vond zijn oorsprong in wat we nu Mali noemen geloof ik. Maar ik geloof (absurd hoe vaak je dat woord gebruikt) niet dat we hier direct wilden discussiëren over menselijke fouten die in het verleden zijn gemaakt "In the Name of God". Dan ben je nog wel even bezig namelijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 20:36 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Shift schreef:
Ik weet wat wetenschappers die zich echt met evolutie bezighouden weergeven in hun populair-wetenschappelijke werken. Dat strookt volstrekt niet met wat Harun Yahya beweert. Wetenschappers als Gould en Dawkins hebben relevante wetenschappen gestudeerd en zijn jarenlang actief geweest in het veld waarover ze schreven. Harun Yahya heeft 'arts' gestudeerd (duidelijkere omschrijvingen komen niet naar boven) en heeft, voorzover ik kan achterhalen, zelfs nooit een titel behaald.
Ik geef express geen antwoord, want niets wat ik zeg zal jouw gedachten veranderen.
Ik denk dat je geen antwoord durft te geven omdat de vragen die ik stel ertoe zullen leiden dat jouw gedachten veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Confusion op 28-07-2003 20:53 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Shift schreef:
Vrede op aarde voor iedereen :)
Er is weinig vrede zolang intolerantie tegenover bijvoorbeeld homoseksuelen blijft bestaan. Zolang zij enkel door hun geaardheid het slachtoffer van misdaden blijven worden. Jij zal daar zelf ongetwijfeld niet bij betrokken zijn, maar de mening die jij verkondigt kan anderen sterken in hun overtuiging dat dergelijke wandaden terecht zijn. Als jij tegen een mede-gelovige zegt: 'homoseksualiteit is verkeerd', zeg je er dan bij dat hij daarover zelf geen straf mag voltrekken? Zou je een homoseksueel die aangevallen wordt helpen? Of zou je dan toch denken 'hij is minderwaardig in de ogen van God, laat hem maar doodvallen?'.

[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 28-07-2003 21:06 ]

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Ik denk dat je geen antwoord durft te geven omdat de vragen die ik stel ertoe zullen leiden dat jouw gedachten veranderen.
Hehe :D dat was echt een goede echt waar, maar niets op deze aarde kan mijn gedachten veranderen. Maar goed.

Als een homesexueel op straat aangevallen zou worden zou ik wel helpen, je hebt een verkeerde indruk, ik keur hun keuzes af, en niet als mens ! Want elk mens kan veranderen, ik val ze ook niet aan of ik wil ze ook niet dood hebben, laten we eerst dat duidelijk maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Shift op 28-07-2003 21:13 ]

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Hmmm als ik het laatste stuk van deze discusie zo lees,
dan ben ik blij dat ik als kind het geloof al afgezworen heb.

Ik vind dat geloven, in wat dan ook, iets heel persoonlijks is.
Waarbij eigenlijk niemand kan vertellen wat de persoon in kwestie
zou moeten geloven.

Als iemand het bestaan van een god afwijst of negeert, in welke vorm dan ook,
dan is dat zijn eigen volste recht.
Geloven doe je uit eigen vrije wil, anders kun je ook niet spreken van een geloof.

Alle religies die het bestaan van wat dan ook opleggen, bedienen zich van manipulatie
om zo hun eigen wil en denkwijze aan de mensen op te leggen.
Ik zie dat als indoctrinatie , en daarom dus fout.

Sja...verder heb ik zo mijn eigen "demonen" te bestrijden.
Of dat samenhangt met mijn spirituele vorming?
Ik ben min of meer wel wat zweverig soms, maar ik vertik het om het hoger te
zoeken dan de natuur zelf.
Want bovennatuurlijk bestaat voor mij simpelweg niet........
imo is er alleen de natuur, en die omvat voor mij alles.

Dat klinkt lekker kort door de bocht......
maar waarom zou het leven niet lekker recht op de man af mogen zijn?
Net zoals de natuur zelf.......als men daar tenminste ogen voor heeft.
Want veel mensen kunnen de schoonheid van het leven nog niet zien,
terwijl ze er met hun grote voeten bovenop staan.

In weze maakt het helemaal niet uit wat je gelooft.
Zolang het een aanvulling is op het leven van die persoon,
is het toch goed genoeg?

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

maar niets op deze aarde kan mijn gedachten veranderen
Want elk mens kan veranderen
Je verwacht dus dat de homofiel zijn seksuele geaardheid zomaar even kan veranderen, maar jij jouw geloofsovertuiging niet? Hierin zit de kern van wat mensen voor mij 'arrongantie' hebben genoemd. Je verwacht van mensen dat ze kunnen veranderen, maar jij verandert zelf niet. Je verwacht van mensen dat ze dezelfde basiskennis bevatten (en ook die kennis als plausibel aanvaarden), anders discussieer je niet met ze met argumenten, jouw geloof is het echte geloof en de rest is maar verzonnen geloof, en zo nog meer dingen die erop wijzen dat je wilt dat iedereen zoals jou gaat denken, terwijl jij bijna geen vinger opheft om maar eens proberen zoals je mede-debaters te denken. Waarom volg je niet een van de beginselen van de drie wereld religies en behandel je eens andere mensen zoals jij zelf behandeld wilt worden?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Shift schreef op 28 July 2003 @ 21:09:
[...]

Hehe :D dat was echt een goede echt waar, maar niets op deze aarde kan mijn gedachten veranderen. Maar goed.
Of dat zo goed is.... Dat zou inhouden dat je ook niet voor rede vatbaar bent en ik hoop dat dat niet het geval is ;)
Als een homesexueel op straat aangevallen zou worden zou ik wel helpen, je hebt een verkeerde indruk, ik keur hun keuzes af, en niet als mens ! Want elk mens kan veranderen, ik val ze ook niet aan of ik wil ze ook niet dood hebben, laten we eerst dat duidelijk maken.
Maar vertel eens: waarom keur jij de keuze af? En waarom moeten ze veranderen?

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 28-07-2003 22:23 ]

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-01 10:48

Eijkb

Zo.

Om even terug ontopic te gaan mbt spirituele ontdekkingsreis kun je in dit topic een hoop verschillende invalshoeken herkennen. Mensen die gelovig zijn opgevoed maar dit geloof hebben gelaten voor wat het is. Mensen die juist het geloof hebben omarmd en een extra stap genomen hebben om hun overtuiging kracht bij te zetten. Zijn er ook mensen aanwezig welke niet gelovig zijn opgevoed?

Ik kom zelf uit Brabant en bij ons is het normaal dat iedereen katholiek is. Tot aan het vormsel is dit ´opgelegd´ door de ouders en vanaf dat punt heb je zelf de keuze (alhoewel dit keuzepunt eigenlijk voor het vormsel zou moeten liggen, gezien het doel van een vormsel) ofdat je al dan niet door gaat met het actief geloven. Althans, zou was dat in mijn buurt. Zelf heb ik het actieve geloof al snel opgegeven met als reden dat ik de kerkgang nu niet bepaald prettig vond op zondag. Ik ging liever voetballen. In/na de pubertijd ga je pas nadenken over je keuzes en ik had wat het geloof betreft de goede keuze gemaakt: ´stoppen met die onzin´. (<- no flame intended).

In ieder geval, de vraag blijft staan: Zijn er mensen met een niet gelovige opvoeding?

.

Verwijderd

Eijkb schreef op 29 July 2003 @ 08:34:

In ieder geval, de vraag blijft staan: Zijn er mensen met een niet gelovige opvoeding?
Ik ben iig niet geïndoctrineerd door mijn ouders met allerlei bijbelverhalen als je dat bedoelt.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-01 10:48

Eijkb

Zo.

Dat bedoel ik eigenlijk niet. Ik ben ook niet hardhandig katholiek opgevoed ofzo maar dus wel gedoopt en dergelijke. Daarna was het gewoon de vrije keus. Ik heb het over kinderen van ouders welke geen geloof aanhangig waren.... Naar het schijnt heeft zo'n beetje het overgrote meerendeel van de huidige jeugd (< 30 jaar :)) wel een ietwat gelovige opvoeding gehad of zijn ingeschreven als gelovig.

.

Pagina: 1 2 Laatste