alwinh schreef op 14 september 2003 @ 17:47:
Ik zoek het font van Sensation. Het lijkt me gewoon een bestaand lettertype alleen ik heb geen idee welke.
Ook zoek ik eigenlijk het font van ID&T, lijkt me ook niet echt een zelf ontworpen font maar ziet er wel strak uit.
De plaatjes, klikbaar voor een grotere versie/pagina waarop ze staan:
1 [afbeelding]
De makkelijkste manier zou eigenlijk zijn om deze tekst in DaFont in te kloppen (zie DarkBlue's post) en dan vervolgens bij "Techno > LCD" te kijken:
Resultaat 1
Resultaat 2
Nu zijn dit gratis fontjes. Of er hier een betaalde versie van is is vraag twee - maar ik zou 't What The Font niet aan willen doen. Een hoop typefoundries zijn redelijk conservatief in hun keuze aan fonts (
enkele uitzonderingen daargelaten), en een designer die zich mag uitleven gaat natuurlijk als 't even kan ook liever iets unieks neerzetten dan gewoon een gratis 'technofontje' wegplukken.
However : dit is supermakkelijk te maken in Illustrator! Je maakt je blokjes op een grid, baseert je huidige ontwerp qua verhoudingen op een bestaand font zonder gridlijntjes, trekt 't schuin en klaar. Je ziet ook de t-i-'ligatuur' - het doorlopende streepje - dat je bij andere fonts niet ziet. Verder lijkt de 'n' veel minder breed dan de 's'; ook al verklaart het blokjesverhaal veel, toch lijkt me dit een klein foutje van de designer zelf (je houdt namelijk bij letterspatiering en onderlinge afstanden rekening met een soort optisch bedrog. Daarom heb je bij monospaced fonts ook soms zo'n 'gat' zitten bij de letter i. Dit kun je zelf controleren door bijvoorbeeld de letters mnop achter elkaar te zetten - de afstand tussen de pootjes van de m onderling, de afstand van het laatste pootje van de m tot het eerste van de n, en het 'gat' van de o - die moeten ongeveer allemaal gelijk zijn zodat je oog er niet over struikelt. Dit is wat er mis is met die 'n', en dat laat me ook denken dat dit toch een custom job is.
Tijd dat ik er misschien eens zelf een font van bak, krijg ik die vragen niet. In elk font-topic is die vraag van jou denk ik wel eens tevoorschijn gekomen

.
Wat ID&T betreft - dit is gewoon een vrij breed font met een 'unieke' ampersand (dat is het &-teken). Met andere woorden, er is weinig spectaculairs aan, alleen die ampersand. Ik heb zelf even een Flash-banner gepakt met 't ding in vectorformaat, en vervolgens screenshots gemaakt (na 2 keer inzoomen), en dat door WTF gejaagd - maar geen zinnig resultaat voor de &. Volgens mij is het dus ook, gezien die geometrische precisievorm, een custom job (en misschien zelfs in 1 moeite door met het tot een kroontje gestyleerde Thunderdome-mannetje).
*diepe zucht*. Wat zei ik nou? Dit is een kloon-van. Op 't web moet je er over -struikelen- als je er naar zoekt. Kijk eens naar die clipserver.de pagina in de startpost.
hint: swiss
[
Voor 21% gewijzigd door
Yoozer op 15-09-2003 12:34
]