Ik doe GD&D en informatica omdat ik het gewoon allebei heel erg leuk vindt. Ik weet dat het wetenschappelijk en technisch niveau bij GD&D niet zo hoog zal liggen als ik wil, maar dat informatica zich niet bezig houdt met kunst. En dat wil ik dus allebei. Vandaar.
Volgens mij ga ik het nog altijd veel minder druk hebben dan studenten Lucht & Ruimtevaarttechniek in Delft, die de 50 uur per week vaak halen. Informatica is nu namelijk maar 20 uur per week geweest voor mij (inclusief leren, lezen, opdrachten maken en tentamens) en met één vak per periode zou dat dus 10 uur per week worden. En bij GD&D krijg ik waarschij
nlijk vrijstelling voor programmeervakken (duh, hoewel UU JAVA doet en GD&D C++) en de 3d-stuff zal me ook wel licht afgaan.
Voor studiekosten zie ik niet helemaal in wat je bedoelt. Standaard studiekosten zijn zowel bij informatica als bij GD&D 1440,- euro of zoiets per jaar. Daar ergens ligt het bij alle normale universiteiten en hoge scholen bij mijn weten, komen de boeken nog bij. GD&D is dus niet bijzonder duur bij mijn weten.
En met de huidige wetgeving* is het nog altijd zo dat een tweede studie gratis is. Ik betaal dus aan GD&D en hoef op de uni alleen maar een bewijs van betaling te laten zien, dat is genoeg. Ik betaal dus per jaar 1440 euro + kosten boeken informatica + kosten boeken (en eventueel ander materiaal) GD&D. Dat is niet extreem veel volgens mij.
Ik moet hier nog wel even vermelden dat je slechts studiefinanciering hebt voor de lengte van je langste studie. Voor informatica staat 5 jaar en ik wil er 6 jaar over doen om deze twee te halen, dus het laatste jaar moet ik lenen of gespaard hebben of werken.
*Hier is het een tijdje geleden over gegaan, maar dat is toen niet doorgezet en op het moment is er geen ope
nlijke discussie meer over. Het lijkt me ook sterk dat ze dit veranderen, want dat is slecht voor het aantrekken en hier houden van studietalenten en dus slecht voor het Nederlandse onderwijsniveau.