Toon posts:

[speaker kabel] UTP cat 5 als speaker kabel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

ik las in het centrale hometheater topic dat je zelf hoogwaardige speakerkabels maken kunt van UTP kabel. Ik heb de links uit de thread gevolgd maar ik zit toch nog met enkele vragen. Daarnaast ben ik benieuwd of er mensen hier zijn die dit al eens geprobeerd hebben en wat hun ervaringen zijn.

Ik zal eerst de informatieve sites welke gegeven zijn in het genoemde topic en de door mij gevonden links weergeven voor de geintresseerden onder ons. Daarna zal ik mijn vragen stellen. Ik hoop dat de mod's het met mij eens zijn dat dit een onderwerp is dat een eigen topic verdient. (JVS, dit komt de database ten goede :P)

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/
http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/sevenbraid.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/ffrc_e.html
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

Voorzover de informatie die ik vond op basis van de links gegeven in het centrale hometheater topic.

De vraag die mij blijft bestaan gaat over de windingen van de eerste single pair, hoe controleer je of het aantal windingen per paar gelijk is? ik bedoel hoe streng moet je hierin zijn

daarnaast blijft bij mij ook onduidelijk welke draden nu de aarde worden en welke de +.

Misschien moet ik het gewoon proberen en jullie verslag doen, maar toch hoop ik op bruikbare reacties en een nuttig topic.

- edit -

29 juni 03

om dit topic overzichtelijk te houden ben ik van plan alle relevante links welke in de reply's op deze thread zijn gegeven door de diverse users weer te geven met een korte omschrijving wat je er kan vinden aan info.

informatie over electriciteits draad in het algemeen (tweakert 24-6): link

informatie over skin effect (tweakert 24-6): link

een andere discussie aangaande CAT5 als speakerkabel (anthrax 24-6): link en link

iemand met authoriteit op het gebied van speakers tegen CAT5 of dure speakerkabels (John_Glenn 26-6): link

DIY HiFi site met vele inspirerende voorbeelden (Duck-Twacy, 26-6): link

omrekenen van AWG (wire gauge) naar oppervlak (John_Glenn 27-6): link

Metingen die mening dat CAT5 een goede speaker kabel is ondersteunen (Duck-Twacy, 28-6): link

DIY speakerkabel koperen kern (EUL 30-6):link

Uit de discussie die volgt op dit topic komt eigenlijk geen eenduidig 'zo is het, en niet anders' er zijn eigenlijk drie hoofd meningen die steeds naar voren komen:

1 Goed speakerdraad moet je kopen, dit kan je niet zelf maken....
2 Goed speakerkabel is dik koperdraad, verder geen toeters of bellen nodig
3 Goed speakerkabel heeft bepaalde meetbare en niet meetbare eigenschappen, je kunt het kopen of maken. ligt eraan hoeveel tijd en budget je hebt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Volgens mij had Anthrax er een stel in elkaar gedraaid. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het luistert volgens mij niet zo nauw.

Ik heb het een maandje geleden ook gedaan. Gewoon 3 kabels gevlochten en 1 vooor 1 de losse adertjes gestript met een aansteker.

Zou het gewoon proberen dus. :)

Ik heb wit gebruikt als min overigens, maar ook dat geeft weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 09:58:
Ok,

ik las in het centrale hometheater topic dat je zelf hoogwaardige speakerkabels maken kunt van UTP kabel......
Speakerkabel, prima.... Gewoon een paar paartjes aan elkaar draaien en klaar.
Hoogwaardig, Onzin! Het is kabel, maar daar is dan alles mee gezegt, je kunt dan net zo goed een stukje tweelingkabel halen bij de electroboer op de hoek.
Is goedkoper, dunner en even goed.

Als je goede kabel wil, doe het dan niet met UTP...

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goh remco bedankt voor de nuttige toevoeging aan dit topic :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-09 15:06

Skef

Ik scheer.me

remco_k schreef op 24 June 2003 @ 10:17:
[...]

Speakerkabel, prima.... Gewoon een paar paartjes aan elkaar draaien en klaar.
Hoogwaardig, Onzin! Het is kabel, maar daar is dan alles mee gezegt, je kunt dan net zo goed een stukje tweelingkabel halen bij de electroboer op de hoek.
Is goedkoper, dunner en even goed.

Als je goede kabel wil, doe het dan niet met UTP...
UTP kabel is er voor gemaakt om data te transporteren. Dit moet over een zeer hoogwaardige verbinding gaan, omdat anders gewoon de snelheid niet gehaald kan worden.

Het is niet voor niets dat er in UTP ook gewoon OFC zit (waar je bij S&C rustig € 3,- per meter voor betaald). M.I. is het dus een heel stuk goedkoper om met UTP te gaan vlechten, of het ook beter presteerd heb ik geen idee van (ik hoor het verschil niet tussen een kabel van € 5,- of van € 15,- per meter)...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.venhaus1.com/cfivecable.jpg
op deze manier kan het wel, maar om 1 kabel te splitsen in + en - is niet wat ze bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Heb je ergens ook meetresultaten van het gebruik van deze kabels gezien?

Het klinkt eigenlijk wel logisch om twisted-cables te gebruiken maar in hoeverre merk je echt het verschil in de praktijk. Ik heb alle artikelen wel doorgenomen maar wat grafiekjes zouden ook wel leuk zijn ter aanvulling en bewijs. :)

Volgens mij geeft 1 van de auteurs aan dat het beter is om veel kleine ipv enkele dikke kabels te vlechten. :?

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geberuik de tnt kabel, en het klinkt beter dan mijn oude tweelingsnoer. Door het vlechten en het gebruik van losse geisoleerde draden krijg je een goede kabel met andere eigenschappen als tweelingsnoer. Het kan dus ook prima met telefoonsnoer, aangezien dat ook verschillende losse aders heeft. Of je het beter vind klinken moet je zelf concluderen. Mensen die al bij voorbaad zeggen dat het slecht is moeten het niet proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 23:16

n00bs

Het is weer Zomer!

UTP is hier NIET geschikt voor... hoogwaardig :D yeah right

Wat je vergeet is dat UTP helemaal niet geschikt is om hoge stromen te verwerken... sloop je lekker je speakers/amp mee, wanneer je een beetje zware versterker hebt of speakers met lage impedantie.

Dan kan je beter gewoon als je Bi-wiring op je speakers hebt, 2* zilver kabeltje gebruiken en die OOK al heb je geen Bi-Wiring AMP op je A en B kanaal aansluiten

[ Voor 25% gewijzigd door n00bs op 24-06-2003 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

n00bs schreef op 24 June 2003 @ 11:15:
UTP is hier NIET geschikt voor... hoogwaardig :D yeah right

Wat je vergeet is dat UTP helemaal niet geschikt is om hoge stromen te verwerken... sloop je lekker je speakers/amp mee, wanneer je een beetje zware versterker hebt of speakers met lage impedantie.
Alleen worden die stromen verdeeld over meerdere aders...je hebt vast wel is een goede speakerkabel gezien. Daar zie je ook allemaal kleine koperadertjes, echt miniem, maar wel veel. Dit is hetzelfde principe, alleen dan dikkere adertjes en iets minder maar wel genoeg.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Natuurlijk, dat begrijp ik ook wel, sluit maar eens voor de grap 4Ohm speakers op je UTP kabel aan en met een beetje zware amp, blaas er eens 100Watt per kanaal doorheen...
Laat maar ff uurtje fijn draaien...

spreek je daarna nog wel of je speakers/amp dan nog werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
Koper is toch koper en vele dunne draadjes maken 1 hele dikke kabel? :?

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

n00bs schreef op 24 June 2003 @ 11:36:
Natuurlijk, dat begrijp ik ook wel, sluit maar eens voor de grap 4Ohm speakers op je UTP kabel aan en met een beetje zware amp, blaas er eens 100Watt per kanaal doorheen...

Je moet ook niet je amp aansluiten op een UTP kabel, maar op UTP kabels ! Je zegt dat je het snapt maar blijkbaar doe je het niet. Laat ik het anders zeggen: de effectieve oppervlakte van zo een zelfgemaakte kabel kan net zo groot en groter zijn als die van een goede speakerkabel, afhankelijk van hoeveel je er vlecht.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus niet waar. Je hebt in koper verschillende gradaties. Er zitten ook allerlei andere stoffen in het koper (bijvoorbeeld zuurstof) die de weerstand kunnen beinvloeden. Hoe puurder het koper, hoe beter de kabel. Alleen ben ik niet op de hoogte wat voor koper er precies in UTP/STP zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

JT schreef op 24 June 2003 @ 11:43:
[...]

Je moet ook niet je amp aansluiten op een UTP kabel, maar op UTP kabels ! Je zegt dat je het snapt maar blijkbaar doe je het niet. Laat ik het anders zeggen: de effectieve oppervlakte van zo een zelfgemaakte kabel kan net zo groot en groter zijn als die van een goede speakerkabel, afhankelijk van hoeveel je er vlecht.
Mierenneukkerij om "een s-je" pffff
Een UTP Kabel bestaat uit meerdere aders

En die meerdere aders kan je gebruiken om je speakers mee aan te sturen en ja je kan ook nog meerdere UTP kabels gebruiken, maar dat gaat toch helemaal nergens meer over....dat is gewoon puur onzin
En al 1 zilver kabeltje van bv 30mm zal al beter presteren dan "x" aantal UTP kabels en goedkoper zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

_bas_ schreef op 24 June 2003 @ 11:38:
[...]

Cu = Cu ja, maar in kabels is het nooit zuiver, dus daar zitten GROTE verschillen in

En ja je kan natuurlijk 10 dure UTP kabels parallel aan gaan sluiten en zo het effect krijgen van 1 goedkopere zilver kabel :?

Kijk dan kan je net zo goed gaan kutten met een voedingskabel voor app. die op 220 werken... slaat ook nergens op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het verstandig is om, voordat je gaat beginnen aan het zelf maken van kabels, DIT even door te lezen!
Alsmede ook DEZE voor veel informatie over het skineffect en andere zaken die bij kabels komen kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

CAT5 gebruiken kan uiteraard wel, maar ik denk dat je laagweergave er op achteruit zal gaan in vergelijking met bijv 2,5 of 4 kwadraat.

Voor bi-wiring is het een mooi en goedkoop alternatief.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

teacher schreef op 24 June 2003 @ 12:22:
CAT5 gebruiken kan uiteraard wel, maar ik denk dat je laagweergave er op achteruit zal gaan in vergelijking met bijv 2,5 of 4 kwadraat.

Voor bi-wiring is het een mooi en goedkoop alternatief.
Dat het een goedkoop alternatief is, is ook maar betrekkelijk... aangezien de kwaliteit teniet wordt gedaan van het Bi_wiring kan je net zo goed een single pair koper kabeltje kopen...
En voor Bi-Wiring zoals ik eerder aangaf kan je ook het goedkoop houden door 2 pairs of Cu of Ag kabel te gebruiken ipv een "echt" Bi-Wiring kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

n00bs, zo te zien heb je er erg veel ervaring mee. Vertel is, waarin presteert CAT5 minder ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFY
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

DFY

Sja...

Omdat ik hier alleen maar negatieve reacties lees en weinig mensen het serieus nemen zal ik geen lang verhaal erover gaan houden (dat vind ik zonde van m'n tijd, ik hoef andere mensen er niet van te overtuigen dat dit werkt, als ik zelf maar gelukkig ermee ben :) ),

maar ik heb zelf CAT5e speakerkabels gemaakt voor m'n fronts en center. 2 kabels per pool (8 draadjes dus per kabel = 16 in totaal) 2 per speaker dus (+ en -) gevlochten, dat maakt een aardig werk, maar het geluid mag er zijn. Detail en dynamiek zijn er heftig op vooruit gegaan. Geen negatieve effecten ondervonden. Goed en goedkoop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Heren,

Zoek maar eens uit wat de mm^2 van 3 gevlochten UTP kabels is.

Juist ja, afhankelijk van de gauge van de individuele strengen kom je toch al snel op 2,4 mm^2 vvor een gevlochten kabel van 3 UTP tjes. Lijkt verdacht veel op het vaak gebruikte 2,5 mm^2

Weerstand van zilver t.o.v. koper is niet heel veel beter, je moet hier in enkele procenten denken, en eventueel dus ook in enkele procenten doorsnede reductie indien je dat nastreeft.

er zijn verschillende redenen dat er met gevlochten CAT5 kabel wordt geexperimenteerd. De eerder genoemde link naar TNT audio geeft daar een uitvoerige uitleg over (beter dan dat ik kan geven) . Een daarvan is het vermijden van storingen (o.a. RF) door het gebruik van twisted pairs. Bij het aansluiten moet je er dus opletten dat van elke pair een voor plus en een voor min wordt gehanteerd.

Een hele rij van zaken die door high-end kabel makers worden geclaimd zijn, welliswaar om andere redenen, in het verleden al op goedkope wijze, opgelost door het gebruik van twisted pair.

N.B.
Ik heb ze in gebruik voor het hoog (bi-wiring, external filter). Ik hoor slechts minieme verschillen tussen deze kabel en een goede 2,5mm OFC kabel.
Ik hoor echter ook slechts minieme verschillen tussen een 2,5mm OFC en een high end, high purity, teflon insulated, gevlochten zilveren kabel (2,4 mm^2).

Ondanks dat ik best wel kritisch ben schijnen kabels op mijn installatie slechts een zeer geringe invloed te hebben (en waarschijnlijk op de meeste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

En dan? Dan brandt je kabel door? Hoeveel weerstand heeft zo'n kabel dan? 1ohm ofzo, dat zou betekenen dat-ie 20watt aan warmte moet verstoken? Volgens mij is een kabel dat bij lange na niet. (daarnaast is het verschil tussen 4 en 8ohm speakers niet echt groot, is maar net hoe de fabrikant het interpreteert).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goed,

ondanks al het negativisme alhier ben ik toch vrolijk gaan vlechten en heb voorlopig twee speakerdraden gevlochten van elk 18 aders wat naar mijn mening een hele verbetering is tov van wat ik had, speakerdraad van de mediamarkt, dik, ca 8 euro de meter.

Tja en zoals al eerder gezegd, ik ben er blij mee dus dan is het goed.

jammer dat dit topic zo is gelopen, want ik had genoeg research gedaan om aan te geven dat ik echt hoogwaardig kabel bedoelde op basis van de bevindingen van de genen die de sites hebben opgesteld.

ik pretendeerde niets en verwachtte een discussie met argumenten waarom dit wel of niet een goed plan is, en ge-emmer over een zilveren kabeltje dat beter is zonder echte argumenten zijn eigenlijk non-argumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het hoog beter met Cat5 , dan met 2.5mm noname speakerkabel.
Mijn 604's zijn niet gebiwired.

Mischien een tip voor de mensen die toch biwire'en met CAT5
Er zitten 2 soorten twisted pairs in 1 CAt5
De ene heeft meer omwentelingen dan de andere.

Op die manier moet je ze scheiden voor Hoog en Laag eenheden.

zie ook dit lang topic hier :
http://www.htforum.nl/yab...lay;threadid=1628;start=0

en ook

http://www.htforum.nl/yab...7;start=msg42964#msg42964

Greetz

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook van die kabels gemaakt ( van TNT) met 6 CAT5 kabels per kanaal.
Ik heb eerst dure kabel getest ( verzilverde koperkabel van iets van fl. 150 / meter ) en die klonk HEEL schel en hard op mijn systeem. Met gewone 2,5mm koper kabels klonk de installatie redelijk maar was er een verschil in laag en hoog volume. Harde muziek klonk nogal rommelig.
Toen deze kabel gevlochten en het klinkt echt stukken beter! Laag is goed en strak, hoog rustig en goed gedefinieert. Alleen moet de versterker wat verder opengedraait worden voor hetzelfde volume. De kabels hebben blijkbaar een redelijk hoge capaciteit en da's wat harder werken voor de versterker. Maar met deze kabel heb ik geen verschil meer in het geluid wat afhankelijk is van het volume. Ben er erg tevreden over en ziet er ook nog eens gaaf uit! Klinkt in mijn geval beter dan de kabels van fl.1000 die ik had geprobeert!
Heb een bi-wire gemaakt voor de centre en die werkt ook goed.
Als je amp het aankan, zeker aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 19:45

JeroenT

hoi!

JvS schreef op 24 June 2003 @ 13:14:
[...]
En dan? Dan brandt je kabel door? Hoeveel weerstand heeft zo'n kabel dan? 1ohm ofzo, dat zou betekenen dat-ie 20watt aan warmte moet verstoken? Volgens mij is een kabel dat bij lange na niet. (daarnaast is het verschil tussen 4 en 8ohm speakers niet echt groot, is maar net hoe de fabrikant het interpreteert).
Lol , als je speakerkabel al 1Ohm zou zijn per ader , zou er bij een 4Ohm speaker haast geen geluid meer uit je speaker komen.

Denk meer in orde's van milliOhms bij een stuk 2.5mm^ speakertouw :)

Btw, versterkers branden niet door door een te dun speakerkabeltje , ik gok dat eerder je speakerkabeltje zou wegsmelten bij een continue belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HAHA, @noobs

Volgens mij ben jij van het soort dat al het goede veel geld moet kosten. Ik heb zelf al vaak gevlochten CAT5 kabel gebruikt, en het klinkt gewoon beter als veel duurdere kabel.
Als je het red. dik hebt, gaat je laag er echt niet slechter van klinken.

Owja, de beargumentering:
Zoals (ik geloof) Skef al zij, Cat5 is ontworpen voor data transfer. Hierbij is belangrijk dat de kabel goed geleid en weinig weerstand heeft. Ik heb ooit eens gelezen dat iemand het had nagemeten. Hij had 10X zo duurdere Monster speaker kabel en van Nordhost, vergeleken met CAT5. Hij kwam tot de conclusie dat het gewoon beter was. (er was een site over maar die ben ik kwijt)

Wat ik niet snap is dat er audiofielen zijn die gewoon lucht kopen en willen geloven dat het beter klinkt, want dat doe je al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:11
dat je je versterker opblaast of iets in die trand is ONZIN, draai al JAREN via UTP op mijn speakers (mijn sub 4x100watt op 4ohm (per speaker)) en mijn frontspeaker (2x100 watt op 4 ohm), klinkt perfect, NOOIT last van enige vervorming of iets dergelijks

dus n00bs LUL NIET ZO (<- daarmee doel ik op de user n00bs en niet enige anderen die zich aangesproken voelen ;))

[ Voor 15% gewijzigd door OverSoft op 25-06-2003 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt misschien aan mij, maar wil je dan toch gevlochten kabel, kun je die net zo goed kopen.
Als je zo veel moeitje doet cq wilt doen voor goede kwaliteit, ga ik er van uit dat je set ook het een en ander gekost heeft.

Ik vind de gekochte "twisted" kabels ogen ook nog eens mooier.

Draai zelf met 3mm^2 kabels , ok ze hebben een afwijkend formaat, maar werkt prima.
( Not twisted btw )

Voor die mensen die heerlijk gaan knutselen aan hun kabels,
Veel plezier en suc6 gewenst.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 11:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Klubbheads schreef op 24 June 2003 @ 22:47:
[...]

Lol , als je speakerkabel al 1Ohm zou zijn per ader , zou er bij een 4Ohm speaker haast geen geluid meer uit je speaker komen.
moah, 4/5e zou nog uit de speakers komen hoor, maar het was ook maar een beetje overdreven gesteld.
Btw, versterkers branden niet door door een te dun speakerkabeltje , ik gok dat eerder je speakerkabeltje zou wegsmelten bij een continue belasting.
Ja, dat was mijn punt ook ;). Hoe hoger de weerstand op de uitgang van een versterker, hoe minder vermogen hij er op kwijtkan en hoe makkelijker ie het heeft :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 08:34:
Ligt misschien aan mij, maar wil je dan toch gevlochten kabel, kun je die net zo goed kopen.
Als je zo veel moeitje doet cq wilt doen voor goede kwaliteit, ga ik er van uit dat je set ook het een en ander gekost heeft.

Ik vind de gekochte "twisted" kabels ogen ook nog eens mooier.

Draai zelf met 3mm^2 kabels , ok ze hebben een afwijkend formaat, maar werkt prima.
( Not twisted btw )

Voor die mensen die heerlijk gaan knutselen aan hun kabels,
Veel plezier en suc6 gewenst.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. :)
dr zijn een paar redenen om niet een gevlochten kabel te kopen maar zelf te willen maken. Een van de redenen voor mij is dat ik eerst aan het sparen ben voor mooie surround speakers en ik dus voorlopig met een beetje budget draad mijn KEF Q5 speakers aan wil sturen (in hoeverre 8 euro/m budget is).

Kijk ik ben al jaren een computer tweaker/ casemodder en heb redelijk veel ervaring met budget en kwaliteit. Ik streef altijd naar de 'best bang for the buck' oftewel prijs kwaliteit ratio.

Ik heb al vroeg gemerkt dat audio een heel ander prijsniveau heeft en ook gelaagder is dan in homecomputer land (geef eens 10.000 e uit aan een home pc, kleine kans dat je een nog betere set vindt, met audio kun je bezig blijven, mono blok buisversterker per electrostaat bv :D)

daar staat tegenover dat het spul wel waardevaster is dan in pc land, probeer die 10.000e home pc na 10 jaar maar eens te verkopen voor 4000e, dat lukt wel met audio.

Dat ik hier omkom in de UTP kabels en niet in de hoogwaardige speakerkabels was voor mij altijd al een feit maar dat ik hier zelf wat aan kon doen wist ik tot gisteren niet. En wat is er nou mooier dan iets dat je zelf maakt, ik bedoel er wordt op zelfbouw subs ook niet gereageerd van, tja als je een actieve subwoofer nodig hebt, heb je vast een aardige set dus dan zou ik maar een sub kopen. Tuurlijk, altijd waar, maar door slim te investeren in je apparatuur en bekabeling kun je misschien net een treedje hoger komen dan het budget eigenlijk toestaat.

zelfbouw is altijd leuk en ik wilde niet meteen met een versterker ;) beginnen, dus dan zijn die kabels een prima alternatief.

Mijn mening is:

Een echte tweaker probeert zoveel mogelijk kwaliteit te krijgen voor zo min mogelijk geld waarbij geldt dat inspanning vaak irrelevant is.

De reden voor de relatieve irrelevantie van inspanning is het feit dat tweakers tweaken uit hobby. :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stukje van de TNT website :

As a general caveat, please let me remind you that the CAT 5-based speaker cables have quite a high capacitance, making them unwelcomed by amplifiers without Zobel output network like Naim's and NVA's.

Maar proberen kan natuurlijk altijd en de meeste amps zullen er geen problemen mee hebben. Je krijgt inderdaad voor een heel redelijke prijs een hele interessante kabel! En na een middag knutselen ( vlechten is zo gebeurt, het strippen van al die kabels niet!) en het resultaat horen is erg leuk en spannend. Zeker als je het met dure kabel kunt vergelijken.
En over het gezeur van de weerstand, als een kabel een hogere weerstand heeft maakt het niet zoveel uit voor de amp. Alleen is het geluid wat zachter. Als de capaciteit hoog is, kan het een frequency afhankelijke belasting worden die wat moeilijker is aan te sturen door de amp. Aangezien een 8 ohm speaker al varieert van 1 tot 16 ohm over het frequency bereik til ik hier niet te zwaar aan. Een kabel is meer dan alleen weerstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Waarom moeten de reeds getwiste aderparen nog in elkaar gevlochten worden?
De CAT5 truc bestaat eruit dat elk aderpaar individueel getwist is om de overspraak naar het naastliggende paar te verminderen.
Door het vlechten is een grotere lengte nodig, met weer meer weerstand en capaciteit.

-Karakteristieke impedantie...??
CAT5 is 150 Ohm. 21 paren parallel levert 7 Ohm op!
De kabelimpedantie is van geen enkel belang omdat:
1) kabel ongeveer 1000 keer te kort om reflecties te merken
2) Versterker is geen karakteristieke afsluiting (Rout=0Ohm

Wat is er mis met volgende alternatieve constructie:
Alle aderparen ont-twisten, totdat alle draden los zijn.
Alle draden nu naast elkaar leggen , gelijkelijk verdeeld. Nu dit geheel twisten (inspannen in boormachine, draaien maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat strippen is toch niet moeilijk !!

Ik doe dat met een kniptang , die ik heel zacht toenijp , en dan trekken aan de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+strippen is niet moeilijk, kost alleen veel tijd. Errst bij 6 kabels de omhulling er voorzichtig afhalen ( geen aders beschadigen) en dan 6x8=48 kabels strippen. De juiste aders bij elkaar pakken en twisten. Ik heb ze gesoldeerd omdat ik anders een gek geluid kreeg ( slechts een oaar aders maakten goed contact).
En dat dus 4 keer... is dus 192 draden strippen. Kost meer tijd dan het vlechten.
Het vlechten zorgt ervoor dat je weer een normale kabel krijgt en dat mogelijke interferentie zo min mogelijk invloed heeft op de signalen die je door de kabel wilt sturen.
Waarschijnlijk hoor je geen verschil. Maar alle kabels totaal strippen ( buitenafscherming bedoel ik ) en dan 96 aders loshalen en twisten... is wel veel werk! Maar als je het wilt doen zullen er best veel mensen zijn die geinteresseerd zijn in de resultaten! =o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat doe ik wel als ik ECHT tijd te veel heb ;) (helemaal strippen that is)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu twee kabels van ieder 6 strengen van 3 paren (?) hehe dus totaal 36 aders, 18 plus 18 min

ik ben als beginnend audio enthousiast zeer te spreken over het effect al wil ik ze nog afwerken met gouden spades ofzo en ook krimpkous had ik niet in deze maat maar ik voeg hier een close up van hoe het nu ligt

Afbeeldingslocatie: http://iwebphoto.com/Clients/mankind/Album4/vlecht.JPG

ik woon in rotterdam noord, mocht iemand in de buurt geschikt meetapparatuur hebben mag ie altijd komen meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strippen van de adertjes kan heel gemakkelijk met een aansteker.

Spreid ze allemaal goed en steek ze dan 1 voor 1 aan en blaas ze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien nog een late tip :

Meet je cat5 Na het vlechten eens uit , zodat je geen kortsluiting gemaakt hebt tijdens het ontmantelen en opsteken van de banaanstekkers.

Want met 36 draadjes kan er snel een draadje verkeerd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat vond ik geen porum, van die zwart verkoolde 0-zuurstof high quality magical koper draadjes.

ik heb dat geprobeerd maar het stuk resoluut afgeknipt en weggegooid

uiteindelijk een voor een met me tanden gestript....voor een tang bleek ik te lomp....knipte telkens 1 draadje te kort waar door ik opnieuw kon beginnen met de anderen :)

geluid is nog steeds zeer vol, en n00bs, ik heb de brandblusser ook maar terug gehangen het lijkt wel goed te komen.......:D

[edit]
hey miltvuur,

m'n multimeter was op.....(de batterij)...dus ik heb alles 1500 keer gechecked. Daarna draad getest op oude versterker met oude box. Geen vlammen geen rook geen gekke geluiden dus ben ik ervan uitgegaan dat het goed zat,

veilige aanname?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon de witte aders bij elkaar nemen en de gekleurde dan zie je meteen of iets verkeerd zit. Heb zo meerdere kabels gemaakt maar het is altijd verstandig om te meten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
ik woon in rotterdam noord, mocht iemand in de buurt geschikt meetapparatuur hebben mag ie altijd komen meten
Hoe zou je het kunnen meten vroeg ik me af?
Op een of andere manier wil je enkel het signaalverlies/storing van de versterker naar de luidspreker achterhalen. Maar heeft iemand een idee waar je dit mee zou kunnen meten of testen? In alle reviews/artikelen heb ik nog geen meetgegevens gezien waaruit je kan opmaken hoe groot de verschillen zijn. :)

Als iedereen zegt dat ze duidelijk verschil horen dan zal ik ook m'n striptang er maar eens bij halen. Wel een leuk testproject als ik wat meer tijd heb. Ik heb nog ergens 2 km telefoondraad met een massieve kern liggen. :P

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een scoop de sinus bekijken lijkt mij?
Misschien dat je dan verschillen in de rimpel of amplitude kunt ontdekken (bij bepaalde frequenties) in vergelijking met andere soorten snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij het simpelst lijkt is het volgende,

Sweep de kabel, tot zeer hoog frequentie frequenties. Kijk naar het verschil in weerstand.
Die sinus lijkt me niet echt nuttig, een sinus is een blokgolf, de kabel geeft hem simpelweg door. De enigste rede waarom je dat zou willen is om te kijken hoeveel weerstand hij geeft bij een bep. freq. Maar dat kan je net zo goed met een multiemeter doen.
De laagweergave kan je niet echt meten, hoe dikker, hoe meer stroom (ampere) er door heen kan.

Lees voor meer materie bv. www.platenspeler.com > background > Some second thoughts on cables ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 19:44:
Die sinus lijkt me niet echt nuttig, een sinus is een blokgolf, de kabel geeft hem simpelweg door. De enigste rede waarom je dat zou willen is om te kijken hoeveel weerstand hij geeft bij een bep. freq. Maar dat kan je net zo goed met een multiemeter doen.
Wat ik bedoel is de sinus direct ná de versterker meten en aan het uiteinde van de kabel. Als je dit vergelijkt (en meerdere kabels vergelijkt) kun je misschien veschillen zien tussen de signalen door invloeden van buitenaf, kabel cappaciteit en whatever more. Bij die meting neem je automatisch de weerstand van de kabel mee lijkt mij?

Of denk ik nu echt verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 09:14:
(..)
Dat ik hier omkom in de UTP kabels en niet in de hoogwaardige speakerkabels was voor mij altijd al een feit maar dat ik hier zelf wat aan kon doen wist ik tot gisteren niet. En wat is er nou mooier dan iets dat je zelf maakt, ik bedoel er wordt op zelfbouw subs ook niet gereageerd van, tja als je een actieve subwoofer nodig hebt, heb je vast een aardige set dus dan zou ik maar een sub kopen. Tuurlijk, altijd waar, maar door slim te investeren in je apparatuur en bekabeling kun je misschien net een treedje hoger komen dan het budget eigenlijk toestaat.

zelfbouw is altijd leuk en ik wilde niet meteen met een versterker ;) beginnen, dus dan zijn die kabels een prima alternatief.

Mijn mening is:

Een echte tweaker probeert zoveel mogelijk kwaliteit te krijgen voor zo min mogelijk geld waarbij geldt dat inspanning vaak irrelevant is.

De reden voor de relatieve irrelevantie van inspanning is het feit dat tweakers tweaken uit hobby. :P ;)
Ok ik begrijp je :)
Maar dacht , gebruik liever dat gene daar voor , waar voor het bedoelt is.
UTP voor data, speaker kabel, voor audio
Maar misschien te simpel gedacht. :)

En wat betreft subkasten, die kun je natuurlik zelf bouwen , want die zijn er voor om zelf gebouwd te worden,
OK OK , ik weet het de logica is weer niet van de lucht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 22:36
Ik had hier een tijdje terug ook van gehoord en moest het uiteraard ook eens proberen.... Maar ... ik bleef verschil horen met mijn oude kabel.

Ik heb een setje Audiolab Thesis met standaard 2,5mm2 audiolab snoer (OFC en zeer veel draadjes) en dat klinkt prima. Zelfs een tijdje vervangen door "van den Hul" 6mm2 maar niet heel veel verschil gehoord totdat ik de UTP-test deed.

Geef mij maar gewoon snoer en laat dat UTP maar voor mij 100Mb thuisnetwerkje ! Een goed setje interlinks geeft veel meer resultaat ! (Of kan dat ook met UTP ? :)

Yamaha FZ1 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 19:50:
[...]

Wat ik bedoel is de sinus direct ná de versterker meten en aan het uiteinde van de kabel. Als je dit vergelijkt (en meerdere kabels vergelijkt) kun je misschien veschillen zien tussen de signalen door invloeden van buitenaf, kabel cappaciteit en whatever more. Bij die meting neem je automatisch de weerstand van de kabel mee lijkt mij?

Of denk ik nu echt verkeerd?
Het heeft denk ik niet zo heel veel nut om het direct na de versterker te meten, makkelijker is om aan de ene kant gewoon een sinus generator te hangen, (anders neem je de vervorming van de versterker mee, en die is VEEL groter). Voor zover ik weet kun je het beste het volgende doen,

meet de serie impedantie, de paralele C en de serie inductie. Deze bepalen het karakter en de eigenschappen van de kabel. Ook kan je kijken hoe goed hij hoog frequente tonen transporteert, (ver buiten het audio bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 20:58:
[...]

Het heeft denk ik niet zo heel veel nut om het direct na de versterker te meten, makkelijker is om aan de ene kant gewoon een sinus generator te hangen
Samen komen we er wel uit ;)
meet de serie impedantie, de paralele C en de serie inductie. Deze bepalen het karakter en de eigenschappen van de kabel. Ook kan je kijken hoe goed hij hoog frequente tonen transporteert, (ver buiten het audio bereik).
Je kan die eigenschappen wel meten maar je zult toch uiteindelijk met een praktijk meting het resultaat moeten meten, of bestaan er formules waarmee je de gluidskwalliteid/karakteristieken aan de hand van deze drie gegevens kunt berekenen, lijkt me niet (ziet er spottend uit maar is serieus bedoeld hoor...).

Maar ik ben ook geen expert op dit gebied en het was maar een hersenspinsel gebaseerd op mijn kennis en logica. Of het klopt? Wie weet het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ooyevaar schreef op 25 June 2003 @ 20:32:
Ik had hier een tijdje terug ook van gehoord en moest het uiteraard ook eens proberen.... Maar ... ik bleef verschil horen met mijn oude kabel.

Ik heb een setje Audiolab Thesis met standaard 2,5mm2 audiolab snoer (OFC en zeer veel draadjes) en dat klinkt prima. Zelfs een tijdje vervangen door "van den Hul" 6mm2 maar niet heel veel verschil gehoord totdat ik de UTP-test deed.

Geef mij maar gewoon snoer en laat dat UTP maar voor mij 100Mb thuisnetwerkje ! Een goed setje interlinks geeft veel meer resultaat ! (Of kan dat ook met UTP ? :)
Voor interlinkjes zijn er geschiktere ontwerpen, die je overigens ook op de website van TNT kunt vinden.

Ze hebben ook wat leuke artikelen over de criteria waaraan een goede kabel moet voldoen en hoe je kunt zorgen dat een kabel daar zoveel mogelijk aan voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ooyevaar:

heb je het nu over speakerkabel of over interlinks, daarnaast zou ik graag weten wat de prijzen zijn van de kabels die jij als beter beschouwt en waarom vond je UTP tegenvallen?

hoe had je UTP verbonden, zoals ik, driedubbel gevlochten twisted pairs of zoals hier ook te zien was, UTP kabels gevlochten zoals ze komen?

EUL en eX..,

de uitnodiging geldt natuurlijk nog steeds, wanneer je graag wilt komen meten mag dat altijd van mij, alleen let wel ik ben zelf niet in het bezit van hoogwaardige speakerkabel ter vergelijk, Alleen budget kabel van de mediamarkt (wat volgens mij gewoon verkapt stroomsnoer is :))

ik zorg voor bier, hapjes en als het lang duurt zelfs voor avondeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tsja ik heb ook cat5 aan mijn speaker terminals hangen. Maar ik geloof er al lang niet meer in, zoals ik ooit wel deed (ja was toen ook 16 :P). Skin effect, RF interferentie, het is allemaal heel beperkt van invloed.
Skin effect: is een werkelijk physisch effect, maar niet bij zulke lage frequenties als 20kHz.
RF storing: heb je wel last van op je interconnects (handig dus om die af te schermen), maar met de hoge stromen op speakerkabel boeit het veel minder.

Een leuke site is deze: http://home.earthlink.net/~rogerr7/wire.htm
Gemaakt door een oud-McIntosh engineer.

Feitelijk komt het erop neer dat een kabel vooral zo dik mogelijk moet zijn.

* John_Glenn koopt dus gewoon dikke electriciteitskabels als hij ooit langer nodig heeft. Voorlopig zijn die cat5 dingen prima, ze klinken niet slechter ofzo, en ze zitten er nu toch al aan :)

Oh en nog een tip: doe op hydrogenaudio.org maar eens een search op cat5 en speaker cable. Dan kom je ook een hoop gefundeerde discussie tegen.

[ Voor 23% gewijzigd door John_Glenn op 26-06-2003 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23

Yawn, praat alsjeblieft niet over dingen als je er geen bal van snapt ...

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is dik laten we het daar eens over hebben.
als we uitgaan van de tabel in deze link http://home.earthlink.net/~rogerr7/wire.htm
leuk die AWG maten maar wat is dat in mm2?

niet veel.......
22AWG = 0.326mm2
18AWG = 0.823mm2
13AWG = 2.62mm2

verbaast???

wat doen we dan allemaal met onze 6mm2 kabeltjes.....
toch?

zelf heb ik dus grijze COAX12 als speaker kabel van ongeveer 4 meter, die heeft een dikte van 0.7mm2, in principe al genoeg, binnenkort word dat verdubbelt naar twee keer COAX12 per pool. als ik dan niet genoeg heb......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Hier nog een [url="http://home.hetnet.nl/~geenius/CAT5.html"l]linkje[/url] met een tevreden twister.
(of van zijn hele site).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

btw.. op hifi.nl heb ik een goeie belden kabel (utp) gepost..
die is wellicht wel goed..als je er aan kan komen.. laat mij het dan ook weten..

deze heeft een teflon geisoleerde aders (ongeveer bijna het beste aan isolatie wat er is )

zo dan :
alsjeblieft
http://ecom.belden.com/static/ZZBLDNTD01FR...TA.HTM?P0=1874A

in het document staat alle specificaties :)
Zoals n00bs kan lezen als die dat wilt doen, is deze uitermate geschikt om rustig een 100V er door heen te jagen PER ADER.. 100 / 4 = 25V per ader .. tja.. moet wel lukken denk ik he :Y)

buiten dat is deze kabel bijna niet te smelten.. dus...
als iemand deze kan vinden..drop me a msg please

[ Voor 35% gewijzigd door gitaarwerk op 26-06-2003 13:06 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op 26 June 2003 @ 11:45:
.
als ik deze mijnheer mag geloven gaat het om dikte, size does matter

maar dan ontgaat mij sowieso het nut van de cat 5 kabel ansich.....ik bedoel waarom gaan 100 mbit netwerkjes dan ook niet over massieve koperkabels, en kabel tv ook zoiets

ik blijf van mening dat er een reden moet zijn voor een bepaalde constructie, bijvoorbeeld twisten of shielden etc.

wanneer die link klopt dan zouden pure koper strips zoals bliksemafleiders etc de perfecte speaker kabels zijn, alleen beetje moeilijk vouwen maar goed....waar een wil is.

en tbusquet,

ben het niet helemaal met je eens, alleen de toon was voor mij het probleem, onwetend zijn wij allen, alleen allemaal op een ander gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dat is het skin effect.. waar niet iedereen in gelooft :) op hoge frequenties maakt het zeker uit.. in het laag praat men dan wee rover het maxxwell effect... (ik heb er mijn twijfels bij, maar goed)

Twisten & vlechten is een goeie manier om noise te onderdrukken (genaamt in netwerken : cancelation effect)
persoonlijk zal ik het ala kimber kabel doen. Als ik die belden kabels niet kan krijgen om het zelf te doen, zal ik waarschijnlijk een kimber kabel gebruiken.. (ik ben nu zelf al geruime tijd bezig om een goeie constructie te verzinnen... twisten/vlechten in een helix constructie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 13:03:
[...]

maar dan ontgaat mij sowieso het nut van de cat 5 kabel ansich.....ik bedoel waarom gaan 100 mbit netwerkjes dan ook niet over massieve koperkabels, en kabel tv ook zoiets
Dat zijn heel andere toepassingen. Netwerksignaal gaat bijv met 100MHz, niet met 20kHz. Verder zijn de vermogens daarbij veel kleiner. Dat vraagt dan om twisted pair kabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

een audiokabel heeft ook last van HF noise in princiepe.. wel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Natuurlijk is de constructie belangrijk. Details "somewhere on the net" (between the bs)

Lol, als je wat dikkers zoekt
Afbeeldingslocatie: http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/Pictures/HowToBraidSeven_small.jpg
http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/sevenbraid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Gitaarwerk schreef op 26 June 2003 @ 13:22:
een audiokabel heeft ook last van HF noise in princiepe.. wel wat minder.
Als je geen "audiofiele" filterloze apparatuur gebruikt dan heb je daar toch geen last van in het hoorbare gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eul, ik heb wel een scoop en een toonfiets. Als jij het wil kunnen we het best even uitzoeken? Mij maakt het niet uit, ik weet er ook niet het fijne van (kabels)

O, er zijn wel programma,s waar je deze gegevens in kan voeren en kan berekenenen hij een kabel zich gedraagt, ik zal er eens naar op zoek gaan :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op 26 June 2003 @ 13:20:
[...]

Dat zijn heel andere toepassingen. Netwerksignaal gaat bijv met 100MHz, niet met 20kHz. Verder zijn de vermogens daarbij veel kleiner. Dat vraagt dan om twisted pair kabeling.
oh....

:) en gaat dat echt op 100mhz?? ik dacht dat het 100 sloeg op het aantal megabits.

en duck twacy, mijn kabel is bijna zo dik, de mijne bestaat echter uit 6 braids ipv 7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
100Megabit per seconde is dus 100 miljoen keer per seconde een bitje, ofwel 100MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

tbusquet schreef op 26 June 2003 @ 12:37:
[...]

Yawn, praat alsjeblieft niet over dingen als je er geen bal van snapt ...
offtopic:
Persoonlijke aanval pffff.... ik zeg maar niets.

Waar ik het over heb is 1 normale UTP kabel... opp is veel te klein om de power te handlen. Maar kijk je hebt in dit topic een groep voor en een groep tegen... die groep voor (die het zelf al heeft gemaakt) doet er alles aan om mensen die tegen zijn af te kraken... beetje erg simpel vind je ook niet :?

Lesje communicatie zou goed voor je zijn

[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 26-06-2003 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

n00bs: ik heb het met een enkele UTP kabel gedaan. Twee meter per kant en het werkt primaa. Maar met gewone kabel was ik sneller klaar geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op 26 June 2003 @ 14:04:
[...]

bladieblabla.......

Waar ik het over heb is 1 normale UTP kabel... opp is veel te klein om de power te handlen.

......bladieblabla........

Lesje communicatie zou goed voor je zijn[/offtopic]
als jij de moeite had genomen om de links te volgen die ik in de start thread heb gegeven dan had je nooit het idee gehad dat het om 1 cat 5 kabel ging.

daarnaast vind ik het onredelijk te zeggen dat de mensen die zeggen er blij mee zijn dit zeggen om hun moeite goed te praten,

edit:
nee het is nog erger je zegt dat er mensen worden afgekraakt over het wel of niet goed zijn van de kabel, als er al iemand afgekraakt wordt is dat vanwege ongefundamenteerde stellingen, niet vanwege het type speakerkabel dat iemand prefereert

hetzelfde kan gezegd worden van dat zilveren kabeltje waar je zo graag over begint. Ik hoor weldegelijk verschil tussen mijn noname kabel en dit vlechtwerk. Of het beter of niet klinkt dat is inderdaad persoonlijk.

daarnaast zou ik, als tbusquet zijn les communicatie volgt, een cursusje gebruik je moerstaal volgen...voor zowel power als handlen bestaan prima nederlandstalige alternatieven, tevens is de manier waarop jij communiceert ook niet vrij van fouten dus let op welke steen je werpt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 cat5 adertje = 0.21mm²

dus een vlecht van 3xcat5 = 3x8x0.21= 5.02mm² totaal

edit : ongeveer 2.5mm² want er zijn 2 geleiders natuurlijk

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik wist wel degelijk dat het om meerdere kabels ging, en daar was dus ook mijn vraagteken, zoals ik al eerder zei, zijn 2 zilverkabels in Bi Wiring, GOEDKOPER en voor het geld effectiever...
En Stop nou eens met persoonlijke aanvallen, nogal erg zwak zal ik maar zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 14:47:
1 cat5 adertje = 0.21mm²
dus een vlecht van 3xcat5 = 3x8x0.21= 5.02mm² totaal
Helaas werkt dat niet zo!
3*cat5 zijn 24 draden. Hier gebruik je er 12 samen voor heen , 12 terug.

12 draden=
sqrt(12)x0.21=0.73mm²
Je hebt 4 draden nodig voor effectief 2x dikkere kabel!

EDIT:
effectieve dikte moet dus gewoon zijn:
12*0.21=2.5mm²

Je hebt wel 4 keer meer draden nodig voor een effectief 2 keer dikkere kabel.
Die 2 keer dikkere kabel heeft 4 keer het orig oppervlak. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Anthrax: je hebt maar 3x4 aders, want je moet 4 heen en 4 terug hebben...
Maar dat is nog steeds wel zat :)

edit - six10again, waarom tel je oppervlak niet lineair op?

[ Voor 23% gewijzigd door John_Glenn op 26-06-2003 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op 26 June 2003 @ 14:52:
Ik wist wel degelijk dat het om meerdere kabels ging, en daar was dus ook mijn vraagteken, zoals ik al eerder zei, zijn 2 zilverkabels in Bi Wiring, GOEDKOPER en voor het geld effectiever...
En Stop nou eens met persoonlijke aanvallen, nogal erg zwak zal ik maar zeggen
dat goedkoper is maar relatief, ik bedoel ik had een hele bos liggen dus dat kost niets, zilverkabel heb ik niet (behalve ronde de nek van mijn lief, maar dat mag ik nooit gebruiken voor speakers denk ik ;))

over persoonlijke aanvallen, ik val niemand persoonlijk aan, dus ook jou niet. ik wijs alleen op het feit dat niemand wordt afgekraakt vanwege het feit dat hij UTP als speaker kabel onzin vindt. wat wel wordt afgekraakt zijn ongefundamenteerde stellingen maar dat geldt op elk forum.

en ik ben het helemaal met je eens, laten we niet persoonlijk worden over een stukkie speakerdraad, en laten we elkaar vooral niet op cursus sturen...bah bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik was te enthousiast aan het rekenen
Mijn bericht was enkele seconden voor jullie reply al ge-edit . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 15:25

arend71

Audionut

Ik heb het samen met een vriend van me geprobeerd. Ikzelf heb monster bi-amp cable van een kleine 250 gulden de meter (kreeg ik bij mijn speakers >:) ). En hij wilde graag eens een experimentje doen. We hebben flink zitten vlechten (16 kabeltjes per kant want ook bi-amp) en het toen uitgeprobeerd. Eerst met mijn eigen kabel en toen met de zelfgemaakte. Het klonk allebei supergoed, uiteraard wat detailverschil maar da's logisch. Als ik mijn kabel zelf had moeten aanschaffen had ik zeker voor de utp versie gegaan. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 05:55:
EUL en eX..,

de uitnodiging geldt natuurlijk nog steeds, wanneer je graag wilt komen meten mag dat altijd van mij, alleen let wel ik ben zelf niet in het bezit van hoogwaardige speakerkabel ter vergelijk, Alleen budget kabel van de mediamarkt (wat volgens mij gewoon verkapt stroomsnoer is :))

ik zorg voor bier, hapjes en als het lang duurt zelfs voor avondeten
WOW, eenaanbod dat ik bijna niet kan afslaan!
Eul, ik heb wel een scoop en een toonfiets. Als jij het wil kunnen we het best even uitzoeken? Mij maakt het niet uit, ik weet er ook niet het fijne van (kabels)

O, er zijn wel programma,s waar je deze gegevens in kan voeren en kan berekenenen hij een kabel zich gedraagt, ik zal er eens naar op zoek gaan
We zouden best een kunnen kijken of er verschil is (te meten?).
Ik denk alleen dat gewoon luisteren toch de beste manier is, het gaat er uiteindelijk niet om hoe je sinus er in een abstract scoopbeeld uit ziet maar hoe het klinkt, hoewel het wel interesant is om eens te kijken wát nu het verschil is met wat je hoort.
Als jij weet hoe je die scoop kan bedienen zonder iets te slopen :P, ik heb wel wat kennis van electro maar niet verregaande, wel hoeb ik een gezond verstand waar ik meestal wel mee uit de voeten kom ;)

Echt ver is het niet... ik ga er een nachtje over slapen :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

John_Glenn schreef op 26 June 2003 @ 11:45:
Tsja ik heb ook cat5 aan mijn speaker terminals hangen. Maar ik geloof er al lang niet meer in, zoals ik ooit wel deed (ja was toen ook 16 :P). Skin effect, RF interferentie, het is allemaal heel beperkt van invloed.
Skin effect: is een werkelijk physisch effect, maar niet bij zulke lage frequenties als 20kHz.
RF storing: heb je wel last van op je interconnects (handig dus om die af te schermen), maar met de hoge stromen op speakerkabel boeit het veel minder.

Feitelijk komt het erop neer dat een kabel vooral zo dik mogelijk moet zijn.

* John_Glenn koopt dus gewoon dikke electriciteitskabels als hij ooit langer nodig heeft. Voorlopig zijn die cat5 dingen prima, ze klinken niet slechter ofzo, en ze zitten er nu toch al aan :)

Oh en nog een tip: doe op hydrogenaudio.org maar eens een search op cat5 en speaker cable. Dan kom je ook een hoop gefundeerde discussie tegen.
Goeie post en ook goede link _/-\o_. Echt een heel interessant verhaal.
Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 13:03:
[...]

als ik deze mijnheer mag geloven gaat het om dikte, size does matter

Dan heb je het verhaal toch niet helemaal begrepen. De reden dat er voor 100 Mbit netwerk kabels geen 2.5mm^2 gebruikt wordt, is dat er maar hele kleine stroompjes doorheen hoeven lopen, orde grootte miliamperes. Misschien zelfs wel microamperes. 2.5mm^2 gebruiken voor netwerkkabel zou helemaal niets toevoegen, het zou helemaal niet beter zijn dan normale CAT5 kabel.

Dat gaat ook op voor luidsprekerkabels betoogt hij in zijn verhaal. Hij gaat uit van dat de kabel nooit meer dan 5% procent van de totale impedantie (luidspreker + kabel + versterker) mag vormen. Dat resulteert in een tabel met kabel diameter voor een bepaalde kabel lengte en luidspreker impedantie. Dikkere kabels gebruiken dan in de tabel levert geen beter geluid op, maar dunnere kabels resulteer wel in slechter geluid.
Overigens beweert hij ook dat een ander "type" kabel ook niet uitmaakt. Dus of je nou een hele dure Monster kabel of wat dan ook, of een simpel tweelingsnoer neemt, zo lang de dikte maar toereikend is voor de lengte en luidspreker impedantie.
En die diktes vallen ook heel erg mee. Met 2.5mm^2, redelijk standaard voor luidspreker kabel, kan je al meer dan 50 feet overbruggen (iets van 16m). Overigens krijg je bij dat soort lengtes wel te maken met de capaciteit en inductie van de kabel, maar dat is een ander verhaal.
Hij onderbouwde dit verhaal met luistertests die al wel een tijd terug, maar wel goed zijn uitgevoerd. Een setup met meerdere relais, die de luisprekerkabel aan zowel de luidspreker als versterkerkant schakelde. Uit deze test kwamen dus de bevindingen van bovenstaand verhaal naar voren.

Sja, en dat bevestigt dan toch een beetje mijn opvatting over luidsprekerkabels en het nut daarvan. Ik vraag me af wanneer we ons met dingen gaan bezig houden die er echt toe doen, zoals het effect van staande golven op de laagweergave en hoe daar mee om te gaan. En directionaliteit van luidsprekers, RT tijden van ruimtes voor verschillende doeleinden, power response Vs freq response, dat soort zaken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Je moet de kabel ook impregneren met Californische ratelslangenstaartolie, anders hoor je geen verschil >:)

uhm, dat geld dan natuurlijk ook voor de bekabeling in je amp en speler, die worden in heel het verhaal nogal eens vergeten

Ik heb de gevlochten cat5 gewoon om het eens te proberen. Bovendien kon ik cat5 in hemelsblauwe kleur krijgen en dat staat wel cool ;) Dat is eigenlijk een betere reden dan de geringe verbetering (if any) van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

indoubt..jij hebt tenminste tnt-audio gelezen ;) dan weet j edat ratelslangestaartolie het beste is >:)

anyway.. weer een kabeldiscussie ..
zucht :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sht ratelslangestaartolie dat hebbiknie, ik heb kattenstaartvet toegepast, dat is minstens net zo goed vind ik, zou ik hierover een apart topic moeten openen?

edit:

ik heb dat stuk nog eens goed door zitten lezen en heb nog een vraag want er is meer dat ik niet helemaal begrijp....wat is gauge :| (ja ik weet er is vast meer in de text dat ik niet begrijp als ik al niet weet wat gauge is, maar kijk naar me nick, ik steek het niet onder stoelen of banken of iets...)

samenvattend kan ik dus veronderstellen dat wanneer ik mooi dik stroomdaad neem, bijvoorbeeld een computervoedingskabel per pool, ik geen verschil zou horen?

Ik ben zelf te bevooroordeeld om de luistertest te doen, maar mijn vriendin niet, die is vanavond pas weer terug en heeft wel de gevlochten gehoord en zij hoorde ook duidelijk verschil (ze heeft idd meegevlochten dus het zou kunnen dat ook haar gehoor gekleurd was door het vlechten)......ik verander gewoon de kabels en kijk of ze het hoort, zo niet verwissel ik ze vannacht weer en kijk of ze morgen iets merkt.....(doet me een beetje denken aan een grap uit 'de griezels' van Roald Dahl.... :P)

edit 2:

hey gitaarwerk, dat is toch het kenmerk van fora, steeds terugkerende discussies met steeds nieuwe medespelers, internet is net het echte leven, zo cyclisch als wat. niks nieuws onder de zon, nooit.....maar ik vermoed dat die discussie over ratelslangenstaartolie vs kattenstaartvet en de invloed hiervan op de audio kwaliteit vrij nieuw is.... 8)7

zucht...edit 3

edit:

ik heb nu per speaker twee computervoedingskabels (allemaal van het merk compraq (van me werk)) dus drie draden naar + en drie draden naar - dr is niks getwist of gevlochten......

Afbeeldingslocatie: http://iwebphoto.com/Clients/mankind/Album4/stroomsnoer.JPG

eerlijk gezegd, ik twijfel wat te zeggen nu....het is te vroeg om het geluid op 'lekker'volume te testen maar ik zou zeggen dat de klankleur iets doffer is geworden. Dat uit zich vooral in de 's' klank. Ook mis ik enkele bijgeluidjes die ik na installatie van de gevlochten kabel wel hoorde (een bepaalde ruis wanneer een bepaald effect gebruikt werd in een specifiek nummer)

ik ben er alleen niet uit of ik het nu echt heel vervelend vind dat ik dat niet meer hoor.....

nou ja ik luister nu gewoon een tijdje met deze kabels en ik onderwerp mijn vriendin aan een blinde luistertest.......

tjeemig, ik sta op het punt om naar de winkel te rennen voor een beetje kwaliteits draad....al was het alleen maar voor test doeleinden....

aan het eind van het verhaal zijn natuurlijk en me speakers en me amp gemold door het vele wisselen.....ik ken dat van videokaarten testen, ooit een agp poort mee versleten...(nee echt waar.....)

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 05:52:
...ik heb dat stuk nog eens goed door zitten lezen en heb nog een vraag want er is meer dat ik niet helemaal begrijp....wat is gauge...
Ik weet zo niet een exacte vertaling, maar ik denk dat 'kaliber' wel het meest in de buurt komt. Tsja, de Amerikanen hebben weer eens een serie maten bedacht die nog handiger is dan de inch en de yard... 8)7
Kaliber 14 komt dan overeen met zoveel vierkante centimeter enzo. Hier een tabel: http://www.tmb.com/techmmga.htm
Ik ben zelf te bevooroordeeld om de luistertest te doen, maar mijn vriendin niet, die is vanavond pas weer terug en heeft wel de gevlochten gehoord en zij hoorde ook duidelijk verschil (ze heeft idd meegevlochten dus het zou kunnen dat ook haar gehoor gekleurd was door het vlechten)......ik verander gewoon de kabels en kijk of ze het hoort, zo niet verwissel ik ze vannacht weer en kijk of ze morgen iets merkt.....(doet me een beetje denken aan een grap uit 'de griezels' van Roald Dahl.... :P)
Toch handig, dat vrouwen zo goed kunnen vlechten... En als dank maak je ze dan stiekem proefpersoon :D
ik heb nu per speaker twee computervoedingskabels (allemaal van het merk compraq (van me werk)) dus drie draden naar + en drie draden naar - dr is niks getwist of gevlochten......
...
eerlijk gezegd, ik twijfel wat te zeggen nu....het is te vroeg om het geluid op 'lekker'volume te testen maar ik zou zeggen dat de klankleur iets doffer is geworden. Dat uit zich vooral in de 's' klank. Ook mis ik enkele bijgeluidjes die ik na installatie van de gevlochten kabel wel hoorde (een bepaalde ruis wanneer een bepaald effect gebruikt werd in een specifiek nummer)
Wow, dat heb je snel geregeld. U is een man van daden. _/-\o_

Tsja, verschillen bij dit soort luistertests komen inderdaad vaak door volumeverschil. Als de kabels veel verschillen in weerstand (valt in dit geval mee hoor) is het helemaal lastig. Maar je hoort dus wel met beide kabels op hetzelfde volume te spelen.
* John_Glenn luistert op het moment Diana Krall, en als-ie het volume een klein beetje terugdraait ontbreken ook die hoge geluidjes van hi-hats (of hoe heten die dingen in het Nederlands?) ineens.
aan het eind van het verhaal zijn natuurlijk en me speakers en me amp gemold door het vele wisselen.....ik ken dat van videokaarten testen, ooit een agp poort mee versleten...(nee echt waar.....)
Daar zat ik net aan te denken. Is precies waar ik me ook zorgen over zou maken...
Maar goed, het contactoppervlak van een luidsprekeringang is een stuk groter dan van een AGP poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Jag schreef op 27 June 2003 @ 00:34:
...Hij onderbouwde dit verhaal met luistertests die al wel een tijd terug, maar wel goed zijn uitgevoerd. Een setup met meerdere relais, die de luisprekerkabel aan zowel de luidspreker als versterkerkant schakelde. Uit deze test kwamen dus de bevindingen van bovenstaand verhaal naar voren.
Ik verzin net een mooie tegenwerping bij deze luistertest: zo'n schakelbox haalt natuurlijk alle 'punch' en 'detail' en 'open-ness' uit het geluid. Dus dan heb je niks meer aan je koolstofvezel 20mm2 kabels... :+
Sja, en dat bevestigt dan toch een beetje mijn opvatting over luidsprekerkabels en het nut daarvan. Ik vraag me af wanneer we ons met dingen gaan bezig houden die er echt toe doen, zoals het effect van staande golven op de laagweergave en hoe daar mee om te gaan. En directionaliteit van luidsprekers, RT tijden van ruimtes voor verschillende doeleinden, power response Vs freq response, dat soort zaken :).
Jij moet eens met mijn pa praten. Ik heb laatst 2x een hele zaterdag zitten luistertesten om goede luidsprekers met hem uit te zoeken. Uiteindelijk kom ik thuis langs, staan die dingen parallel aan de muur, op 5cm afstand van de muur, in de hoeken van de kamer.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat geluid in die hi-hats, dat is precies wat ik bedoel, daar kan ik echt gek van worden...het is ook met bepaalde 's' klanken, zoals Anthony van de Peppers zo heerlijk (?) heeft....

is dat geluid nu authentiek of is dat het gevolg van de gebruikte apparatuur/ bekabeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik hoop maar dat het authentiek is... de makers van LAME zijn al jaren aan het zwoegen om te zorgen dat die kleine geluidjes ook in MP3s bewaard blijven. Zou wel een mooie grap zijn als er vervolgens een artiest naar voren stapt die zegt: ach, in t echt sis ik nooit, hoor, alleen op dure apparatuur klinkt het alsof ik sis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sjees wat irritant ken die vent dan niet op zangles ofzo :o)

nee ik bedoel meer de overheersing van dat geluid tov de rest

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Mmm geenidee. Ik vind het wel mooi iig.

Bedacht me wel net dat ik nooit mijn vriendin zou durven vertellen dat ik nu toch maar voedingskabel ging gebruiken, nadat ze net duizend kleine rotkabeltjes voor me had vervlochten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

whaha.. inderdaad John...zal wel gaaf zijn :D :X
By the way : gauge = spanning tov dikte(nog steeds krom vertaald)
In het document eerder op pagina 1 of 2 staat het aangegeven

Ideaal is het om skin & maxxwell effect te onderdrukken is het nemen van ongeveer 9 AWG.
Om dan de noise te voorkomen verder gebruiken we cancelation dmv twisten of vlechten.
Het schijnt te zijn dat men vlecht omdat het vaster zit dan twisten.. en dat is geheel waar. Hoorbaar verschil zegt men dat er is..maar weet ikzelf ook nog niet.
Neem bijvoorbeeld een straightwire crescendo (dikke slang :P ) is een ERG mooie kabel.. maar is ook getwist, mat 6 litzen per ader :) (4x 6) en is wel wat dikker.. dus hop, daar gaat de stelling weer, en zeker is deze erg goed.. (geconcludeerd uit luistertesten dat deze beter zouden zijn dan 32x32 gevlochten 9AWG draadjes)

buiten dat hang het ook van de gevoeligheid van apparatuur af zoals men zegt in TNT-AUDIO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
me vriendin hoorde het verschil meteen......

ik ga morgen mijn gevlochten kabel terughangen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Was het een blinde test, of vroeg je met verwachtingsvolle ogen "hoor je ook dat het slechter klinkt vandaag?" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat denk je, dat ik breinloos ben? :P

ik zat heel onschuldig marilyn manson te luisteren toen ze binnen kwam, ze gaat zitten en ze vraagt of ik weer gekloot heb met het geluid, ik vraag hoezo? nou het is zo dof

toen ben ik pas begonnen met dansen ...... ja ze mag blijven

:)

edit:

Wow die link is cool, eindelijk visueel wat ik dacht te horen, de hoge tonen komen er beter uit.

via mijn werk kan ik aan alle maten teflon tubing komen (ik ben meettechnicus emissiegassen) zou het zin hebben elke strain van drie in teflon te behuizen

edit 2:

eigenlijk moeten we een keer een blinde luistertest doen...gewoon ergens afspreken, goeie versterker en goeie boxen. een onafhankelijk panel (n00bs er ook in zeker weten :P) en eigen muziek tracks.

mijn woonruimte is te beperkt hiervoor echter (met meer dan 4 man in mijn huis is het voor mij onmogelijk stiekum de draden te wisselen, of ik moet jullie steeds in de slaapkamer zetten.....hehehehe)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

Ja, dat hebben we wel eens eerder geprobeerd, maar het is veel te lastig te organiseren. En als je zoiets gaat testen, dan moet je het echt ook goed testen zoals in die link naar die ex McIntosh engineer gedaan is met die master en slave relais enzo.
Ik zou het wel heel leuk vinden om te doen, maar het komt er toch nooit van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

* gitaarwerk heeft een kabel luisterdag gehad en Jag uitgenodigd, maar die had geen zin erin ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Laatst online: 29-09 23:04
Ikzelf sluit mij volledig aan bij de mening van die McIntosh engineer... Ik verzet mij al lang tegen het "bijgeloof" dat ons bijgebracht werdt door kabelverkopers.

- skin effect

door het skin-effect gaat een wisselstroom de neiging hebben enkel aan de buitenkant van de geleider te vloeien. Hierdoor stijgt de impedantie van de geleider, aangezien minder oppervlakte effectief ook gebruikt wordt. De formule voor de "diepte" van dit skin-effect is:

d= wortel ( rho x 10^7 / 4 x pi² x freq)

hierbij is rho de soortelijke geleidbaarheid van de geleider, voor koper 1.69 E-8

Bij een frequentie van 10 khz gaan de elektronen dus niet dieper dan 0.6mm van de rand van de geleider vloeien. Het effect wordt pas merkbaar bij een geleider van meer dan 1.2mm diameter, dat is 4.5mm². Het enige meetbare effect is dan een verzwakking van de hoge tonen met een paar tienden van een decibel. Hoorbaar? Nee.

- coaxiale kabel / vlechten / ... om de storingsgevoeligheid te verbeteren.

In 99.9999% van de situaties nutteloos. Een storingsgevoelige kabel duidt op een kabel die elektromagnetische straling uit de omgeving oppikt en omzet naar een spanning aan de uiteinden. Als die spanning op je speakers terechtkomt, zou je dit kunnen gaan horen.
Zet je eindtrap eens uit en hou je oor vlakbij je speakers. Hoor je iets? Nee. Zou je iets horen mocht er muziek spelen? Zeker niet.

Ikzelf heb ook verschillende types kabel beluisterd op kwaliteitsapparatuur. Ik blijf ervan overtuigd dat dure kabels enkel beter geapprecieerd worden omdat ze er beter uitzien, een soort placebo-effect. Je zal ook liever met een mooie auto rijden dan met een lelijke.

Eventueel kunnen we die "Gordon Gow's Speaker Wire Listening Test" eens nabouwen om op de DIY-meeting te beluisteren. Ik kan aan de nodige kwaliteitsrelais e.d. geraken, maar dat kost natuurlijk aardig wat. Afhankelijk van hoe ver je erin gaat van minder dan 100 EUR tot een goed eind erboven. Sponsors anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gitaarwerk schreef op 29 June 2003 @ 03:23:
* gitaarwerk heeft een kabel luisterdag gehad en Jag uitgenodigd, maar die had geen zin erin ;) :P
Ow, wanneer was dat, dan had ik de Crescendo mee kunnen nemen :P

Die McIntosh 'goeroe' gaat voorbij aan de effekten van capaciteit en inductie van kabels, juist hier treden de hoorbare verschillen op. Als hij alleen naar weerstand kijkt, dan heeft ie gelijk, maar dat is m.i. de realiteit niet.
In elk filter zitten spoelen en condensators, de speakerkabel voegt daar zijn eigenschappen aan toe en ik zie dat als filteren, dus bovenop wat het scheidingsfilter al doet.

Een audiosignaal is wisselspanning, de speaker met aangesloten kabel vormt een impedantie die frequentie-afhankelijk is.
Daarom zijn er ook zoveel meningen over speakerkabels, een bepaalde kabel kan op 2 audiosets heel verschillend klinken.
Ze noemen dit 'matchen', er zijn combinaties van versterker, speakerkabel en speaker die heel goed klinken en andere die nergens naar klinken.
Sommige versterkers kunnen absoluut niet omgaan met een kabel die een hoge capaciteit heeft.
Een simpel voorbeeld zag ik hier tussen een gewoon 'netsnoer' en een gevlochten kabel, waarbij de laatste helderder klinkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Laatst online: 29-09 23:04
Speedy-Andre schreef op 29 June 2003 @ 13:56:
Die McIntosh 'goeroe' gaat voorbij aan de effekten van capaciteit en inductie van kabels, juist hier treden de hoorbare verschillen op. Als hij alleen naar weerstand kijkt, dan heeft ie gelijk, maar dat is m.i. de realiteit niet.
In elk filter zitten spoelen en condensators, de speakerkabel voegt daar zijn eigenschappen aan toe en ik zie dat als filteren, dus bovenop wat het scheidingsfilter al doet.
Laat ons even de inductie en de capaciteit van een normaal netsnoer vergelijken met de inducties en capaciteiten in een doorsnee filter. Dan zien we nog wel wat er van die uitspraak overblijft.

- zelfinductie van een kabel

Formule: L = 4 x lengte x 10^-7 x ln (a - r / r)
met a= afstand tussen geleiders en r= straal geleider

Stel: kabel van 10m lang, geleiders van 1mm dik die 5mm van elkaar liggen.

De zelfinductie van de kabel is dan 9µH. De spoelen in speakerfilters zijn echter in het mH bereik, 1000x groter dus.

- capaciteit van een kabel

Formule: C = ( lengte x pi x 8.85 x 10^-12 ) / ( ln (a - r / r) )

Met dezelfde waarden als in bovenstaand voorbeeld is de capaciteit dan 120pF (120 x 10^-12). De condensatoren in een doorsnee speakerfilter zijn echter altijd in het µF bereik (10^-6), een miljoen keer groter dus.

Zo, wat blijft er nu over van die uitspraak? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat lijkt slim Subsonik, maar zoals Gitaarwerk al zei, kun je toch verschillen horen.
Gesteld dat de weerstand bij gebruik van 'normale' lengtes geen invloed heeft, zal toch een andere eigenschap van een speakerkabel het hoorbare verschil moeten brengen.
De waarden die je noemt zijn theoretisch, met een multimeter kom je aan heel andere waarden en het verschilt ook nogeens per frequentie, evenals de speakerimpedantie :+
Vooral de capaciteit blijkt makkelijk in het NF bereik te komen, dus de faktor zou 'slechts' 1000x worden en het mooiste is de versterker zelf, de demping en mate van terugkoppeling maakt dat hij reageert op de speaker, zoals hij die door de kabel ziet.
Doet een kabel iets vreemds, zoals een hoge capaciteit vertonen bij bepaalde frequenties, dan reageert de versterker hierop door dit te willen compenseren.
In je formules moet je dus het hele audio freq.bereik opnemen om ze realistisch te maken :O

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Kijk.. dat is het leuke van high-end... het gaat juist om die kleine dingetjes :z
hehe

ehmz..die luisterdag ging wel trouwends over interlinks ;) daar was jij ook bij andré :) (en duck-twacy ook :9 )

echter subsonic, zijn er altijd dingen die niet te meten zijn..
inderdaad zoals andré het nog zegt,.. het zou moeten worden gemeten worden over meerdere frequentiebanden.. en niet alleen over een 50Hz hehe..
btw.. als je dit soort dingen goed wilt meten.. dan moet je behoorlijke berekeningen gaan maken.. het simpelst is gewoon lekker eentje nabouwen ! :Y)

en utieraard,.. mijn speakerkabels moeten wel mooi worden.. :D anders luisterd het slechter! :p

Pagina: 1 2 Laatste