[Programmeren]Wat leren voor opleiding?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-07 20:29
Ik ga komend schooljaar een opleiding voor ict-beheerder doen (mbo) en tijdens het intake gesprek werd toevallig nog even verteld dat je ook een stukje programmeren krijgt... nou ben ik zo stom geweest |:( om niet te vragen welke taal, want ik was al van plan me in programmeren te verdiepen... weet iemand daarom een goede taal om het te leren (of iemand die ook deze opleiding doet die toevallig de exacte taal weet?).. ook weet ik niet precies "waarin" je die programma's dan moet schrijven.. (was geloof ik een compiler? -correct me if im wrong-) kan iemand mij iets meer vertellen over beide dingen? Het programma oid waarin je het maakt moet eigenlijk wel gratis zijn...
p.s. ik heb de search al gebruikt... maar uit de resultaten ben ik niet veel wijzer geworden... graag ook geen welles/niettes discussie over de verschillende talen houden.. :Y)

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

• yohan
  • Laatst online: 22:21
Ooit van een decaan gehoord :?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Bij MBO opleidingen stelt het programmeren als vak meestal weinig voor (javascript oid).

Dus, kan je beter zelf naar iets op zoek gaan, en het devies luidt: kies eerst een doel, dan de taal (en niet een doel omdat je een bepaalde taal wilt gebruiken).
Wel is het zo dat PHP vaak de meest eenvoudig te leren taal is, en enorm veel standaardtools aanlevert. Wellicht interessanter is Java of Python.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

C (ansi C, C++ of C#) is zeker heel nuttig om te kennen, als je een paar talen kent krijg je vanzelf door hoe ze werken en is het leren van een nieuwe taal een stuk makkelijker. (zoiets als dat engels makkelijker is als je al nederlands kent omdat je weet wat letters, woorden en zinnen zijn)
Zoals chem hier al zegt zijn Java, PHP en Python ook leuk. PHP en Java zijn gebaseerd op de C structuur, dus met kennis over C en een lijstje met functiebeschrijvingen kan je PHP programmeren :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 16:22 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

chem schreef op 22 juni 2003 @ 16:19:
Bij MBO opleidingen stelt het programmeren als vak meestal weinig voor (javascript oid).
* Creepy kucht, hoest en proest even door deze opmerking chem heen.
Sorry chem, zei je wat? :P
Dat is dus geheel afhankelijk van de opleiding. Ik heb op het MBO nog Pascal en C gehad, stukken beter dan dat ik ooit op de HHS heb gehad. Dis is echt geheel afhankelijk van de MBO opleiding en op welk nivo je die doet.

[ Voor 63% gewijzigd door Creepy op 22-06-2003 16:54 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Ga maar uit van een beetje delphi of java.

• chem
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Creepy schreef op 22 June 2003 @ 16:52:
[...]

* Creepy kucht, hoest en proest even door deze opmerking chem heen.
Sorry chem, zei je wat? :P
Dat is dus geheel afhankelijk van de opleiding. Ik heb op het MBO nog Pascal en C gehad, stukken beter dan dat ik ooit op de HHS heb gehad. Dis is echt geheel afhankelijk van de MBO opleiding en op welk nivo je die doet.
jah, ik doelde dan ook op
een opleiding voor ict-beheerder

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb pascal het eerste jaar gehad, zelfde opleiding(stelt niks voor, gewoon beetje basiskennis en inleiding op programmeren). Volgend jaar ga ik niveau 4 doen en dan gaan we wat dieper in op programmeren, ik krijg dan C, VB en Java. Programmeer richting dus...

[ Voor 17% gewijzigd door Y0ur1 op 22-06-2003 17:08 ]

• shag-me
ik wil er voor thuis ook bijvoorbeeld wat spelletjes mee kunnen maken... kon dat niet het beste met c++? *is C++ ongeveer hetzelfde als C? dan komt het wel handig uit..*

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
shag-me schreef op 22 June 2003 @ 17:11:
ik wil er voor thuis ook bijvoorbeeld wat spelletjes mee kunnen maken... kon dat niet het beste met c++? *is C++ ongeveer hetzelfde als C? dan komt het wel handig uit..*
Ligt er aan wat voor spelletjes je wilt maken.

Het is nogal een doelstelling om C++ te gaan leren om spelletjes te gaan maken. Kleine simpele spelletjes kunnen ook gemaakt worden in Flash icm ActionScript wat niet een al te moeilijke taaltje is maar soms een beetje vreemd werkt soms op sommige punten. Ik zou hier niet mee beginnen iig. Er zijn dan ook nog wel leuke dingen te doen met VB.net maar dan moet je gelijk al heel wat meer gaan leren. VB.net is trouwens imho een goede taal om mee te starten. Het is een echte volwassen taal maar gaat ook niet té diep. Het programma (IDE) waarin het ontwikkeld word, namelijk Visual Studio .NET, werkt overigens erg gemakkelijk en simpele syntax fouten worden goed aangeduid. (Als je eventueel daarna C++ wilt gaan leren kun je eigenlijk beter C# gaan leren ipv VB.NET. Dit is zeg maar uitgeklede vorm van C++ voor het .NET framework.)

C++ is volgens mij een uitgebreidere vorm van C, een veel geadvanceerdere versie iig. Ben je nieuw met programmeren en je wil kiezen tussen C of C++ dan zou ik toch voor C++ gaan.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 10:28
Wij moesten programmeren in pascal :) niet dat dit veel voorstelde trouwens hehe
opdrachten die je kreeg waren bijvoorbeeld het bouwen van een menu'tje ofzo

maar ook printers aansturen hoorde erbij

best wel leuk om te doen
maar vrij eenvoudig en nutteloos

[ Voor 56% gewijzigd door Helmet op 22-06-2003 17:43 ]

Icons are overrated

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Leer programmeren, no matter welke taal je wilt gaan doen ofzo.

Het is de denkwijze die het belangrijkst is, niet perse de taal.

Zie ook hier:
[rml][ BC3] leren programmeren[/rml]
[rml][ BC3] Welke programmeertaal kan ik het beste leren.[/rml]
ik wil graag leren programmeren ... welk programma

en zo vind je er hier wel nog wat meer.

Bottom line is dus gewoon: als je leert programmeren, is het aanleren van de denkwijze, datastructuren, programma-structuren het belangrijkste.
Als je dan later op een andere taal overstapt, is het gewoon een kwestie van de nieuwe syntax onder de knie de krijgen. En geloof me, dat leer je snel.

https://fgheysels.github.io/

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 08:48
shag-me schreef op 22 June 2003 @ 16:16:
Ik ga komend schooljaar een opleiding voor ict-beheerder doen (mbo) en tijdens het intake gesprek werd toevallig nog even verteld dat je ook een stukje programmeren krijgt... nou ben ik zo stom geweest |:( om niet te vragen welke taal, want ik was al van plan me in programmeren te verdiepen... weet iemand daarom een goede taal om het te leren (of iemand die ook deze opleiding doet die toevallig de exacte taal weet?).. ook weet ik niet precies "waarin" je die programma's dan moet schrijven.. (was geloof ik een compiler? -correct me if im wrong-) kan iemand mij iets meer vertellen over beide dingen? Het programma oid waarin je het maakt moet eigenlijk wel gratis zijn...
p.s. ik heb de search al gebruikt... maar uit de resultaten ben ik niet veel wijzer geworden... graag ook geen welles/niettes discussie over de verschillende talen houden.. :Y)
Vreemd , mijn intake gesprek was erg kort. Ze vroegen wat voor opleiding je deed en als dat goed was dan werd je geplaatst. Zo dat was het intake gesprek. Nu maar afwachten wat ik allemaal ga krijgen :P

Als je een programmeertaal wil leren en je wilt iets met een website gaan dan zou ik PHP of ASP gaan leren. Wil je echt programma's maken die een functie hebben zou ik voor C++ gaan. Zelf ben ik met PHP begonnen en programmeer nu C++ en ik vind het vrij makkelijk , maar wel erg uitgebreid. Je moet maar net weten waar je iets voor gebruikt in die taal want het is een wereld van verschil met die constanten. In php hoeft dat niet :)

Owja een compiler is een programma wat van je C++ script (de code) een .exe maakt en je slaat je code op in .c bestanden ofzoiets

[ Voor 6% gewijzigd door Av3ng3rtje op 22-06-2003 18:26 ]

• supakeen
  • Laatst online: 09-09-2025
Av3ng3rtje schreef op 22 June 2003 @ 18:18:
[...]

Vreemd , mijn intake gesprek was erg kort. Ze vroegen wat voor opleiding je deed en als dat goed was dan werd je geplaatst. Zo dat was het intake gesprek. Nu maar afwachten wat ik allemaal ga krijgen :P

Als je een programmeertaal wil leren en je wilt iets met een website gaan dan zou ik PHP of ASP gaan leren. Wil je echt programma's maken die een functie hebben zou ik voor C++ gaan. Zelf ben ik met PHP begonnen en programmeer nu C++ en ik vind het vrij makkelijk , maar wel erg uitgebreid. Je moet maar net weten waar je iets voor gebruikt in die taal want het is een wereld van verschil met die constanten. In php hoeft dat niet :)
Pardon? PHP/ASP geen functie :? Ga jij je forum maar in C++ schrijven dan ;)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Av3ng3rtje schreef op 22 June 2003 @ 18:18:
Als je een programmeertaal wil leren en je wilt iets met een website gaan dan zou ik PHP of ASP gaan leren. Wil je echt programma's maken die een functie hebben zou ik voor C++ gaan.
Mja.. Right tool for the right job zullen we maar zeggen... Soms is C++ volledig ongeschikt en PHP geschikt, soms is het andersom. Beetje onzinnig eik wat je nu zegt.

Ik denk dat in ieder geval, zeker gezien de laatste opmerking, wel de regel op gaat van: "Programmeren is een eitje. Goed programmeren is een heel ander verhaal".

Voor de TS: 't is idd niet te zeggen. Het hangt ook helemaal af van de taal waarin je gaat werken en tot welk niveau een opleiding je wil brengen. Wil je echt een serieuze indruk hebben, dan kan je het beste in de studiegids van de opleiding kijken.

Verder is het programmeren in een taal imho alleen maar een hulpmiddel om tot de 'achtergronden' en basisprincipes van een taal te komen. Zo zal de overstap van Java --> C# vrij eenvoudig gaan, omdat ze van dezelfde familie af stammen. Alleen van syntactische verschillen zijn er, hier en daar een iets andere constructie, maar grotendeels lijken ze op elkaar.

[ Voor 52% gewijzigd door gorgi_19 op 22-06-2003 18:34 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 08:48
zmn schreef op 22 June 2003 @ 18:25:
[...]

Pardon? PHP/ASP geen functie :? Ga jij je forum maar in C++ schrijven dan ;)
Dat zal makkelijker gaan in PHP of ASP. Ik doel er op dat C++ uitgebreider is en veel handiger is voor echt functionele dingen zoals een textverwerker of een rekenmachine.. dat zijn nog maar basis dingen , maar er zijn natuurlijk veel uitgebreidere programma's.

• supakeen
  • Laatst online: 09-09-2025
Av3ng3rtje schreef op 22 June 2003 @ 18:29:
[...]

Dat zal makkelijker gaan in PHP of ASP. Ik doel er op dat C++ uitgebreider is en veel handiger is voor echt functionele dingen zoals een textverwerker of een rekenmachine.. dat zijn nog maar basis dingen , maar er zijn natuurlijk veel uitgebreidere programma's.
Wil dit topic niet gaan verpesten. Maar een textverwerker is ook in PHP in combinatie met de GTK interface daarvan te schrijven. Een rekenmachine kun je ook perfect webbased maken dus eigenlijk praat je poep. Het zijn allebei andere dingen, PHP/ASP zijn meer web gericht en C++ voor offline :)

offtopic:

Je icon doet het niet :*

[ Voor 8% gewijzigd door supakeen op 22-06-2003 18:36 ]

Verwijderd

Er is heel veel te weten over software maken dat onafhankelijk is van de gebruikte programmeertaal. Daarom is het niet zo relevant met welke taal je leert programmeren, zolang het maar een beetje modern is. Pas als je de basis van programmeren onder de knie hebt wordt het relevant wat je ermee wil, en welke taal / omgeving / methodologie daar het best voor gebruikt kan worden.

HTH :)

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

Duinkonijn

Huh?

op mijn mbo opleiding (mk-tka)heb ik pascal / cpp / java (ne geen script) gehad
en php voor een script

tegenwoordig krijgen ze alleen php, flash geloof ik

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 23:37

flexje

got-father

ik ga volgend jaar een versnelde opleiding applicatie-ontwikkelaar doen (mbo niv.4) in 1 jaar.
Ik hoorde van dat dametje dat we Visual Basic gaan krijgen , en scripting: PHP+ASP.
Nu heb ik totaal geen kennis in programmeren... wel in scripting (php). Boeiend? of nie? :P Ik zie wel wat ik er van bak , gewoon een beetje logisch nadenken denk ik :)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Novah
  • Laatst online: 16-08 13:47
per school verschild dat dus, wij krijgen voor designing: Flash, HTML, PHP en Visual Basic als programmeertaal. Het gaat er niet echt om dat je kan programmaeren want jah... je hebt er geen zak aan, alleen als je er later je beroep van wil maken en de proggies die je maakt zijn 99.999% van de gevallen toch al gemaakt en dan nog 10x beter ook maar het gaat om dat je gewoon de logica ervan begrijpt en hoe/wat/waarom. Tevens om je een beetje bezig te houden :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

zmn schreef op 22 June 2003 @ 18:32:
[...]

Wil dit topic niet gaan verpesten. Maar een textverwerker is ook in PHP in combinatie met de GTK interface daarvan te schrijven. Een rekenmachine kun je ook perfect webbased maken dus eigenlijk praat je poep. Het zijn allebei andere dingen, PHP/ASP zijn meer web gericht en C++ voor offline :)
het ging om de geschiktheid. Ja, in C++ kun je ook een forum schrijven, maar PHP of ASP voldoet hier beter. En voor een rekenmachine of textverwerker voldoet een niet-script-taal (om het zo maar even te noemen) over het algemeen beter. Denk aan C, C++, Pascal, Delphi, Java, een .Net taal...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• shag-me
oke.. ik heb gekozen voor c++.. compiler gedownload (bloodshed) en een nederlandse tutorial van het net af geplukt.. maar nou werkt het niet! ik krijg dat hello world programma'tje niet voorelkaar! :( Bij de tutorial van de compiler staat dat ik dit moet intiepen:

#include <stdin.h>
main()
{
printf("Hello World\n");
}

en bij die nederlandse tutorial staat er dit:

//hello_world.cpp
#include <iostream.h>

void main()
{
cout << "Hello world" << endl;
cin.get();
}

geen van bijde werkt! bij de eerste zegt ie dat stdin.h niet bestaat en bij de 2e geeft ie een paar errors.... wat doe ik fout? ik maak gewoon een nieuwe resource aan, noem die hello (formaat .c) en ik typ het hele gebeuren in, compile en uitvoeren maar hij wil niet! iemand een oplossing?

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
#include <stdin.h>
main()
{
printf("Hello World\n");
}
Moet zijn

code:
1
2
3
4
5
#include <stdio.h> // standaard input & output
main()
{
printf("Hello World\n");
}

ps die laatste is c++ mischien helpt t om m als .cpp op te slaan

• Soultaker
  • Laatst online: 22-08 01:56
Wat betreft de originele vraag: gebruik de search en je eigen vestand. Begin met wat eenvoudigs (Java of Python zijn goede opties, maar C zou ook nog goed kunnen als je het niet erg vind om je te verdiepen in de interne werking van een besturingssysteem) en probeer niet direct C++ te programmeren.

Wat betreft de compileerproblemen hier: daarvoor hebben we een FAQ/QuickStart. Met "hij geeft een paar errors" kunnen we niets. Je eerste stukje code is correcte C code als je stdio.h include (in plaats van stdin.h). Als C++ code is 'ie niet zo netjes en dan moet je eigenlijk stdio.h door cstdio vervangen.

Het tweede stukje code is wel een C++ voorbeeld, maar het klopt van geen kant. Het zou zoiets moeten zijn:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
//hello_world.cc
#include <iostream>

int main()
{
        std::cout << "Hello world" << std::endl;
        std::cin.get();
        return 0;
}

Die cin.get leest een regel (eigenlijk een karakter) van de invoer, zodat je venster in Windows niet direct verdwijnt, maar eigenlijk is dat een nogal lelijke hack.

Ik raad je trouwens aan om tutorials die nog geen geldig hello-world voorbeeld kunnen geven direct naar de prullenbak door te verwijzen.

• .oisyn
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Soultaker schreef op 23 June 2003 @ 14:12:
Als C++ code is 'ie niet zo netjes en dan moet je eigenlijk stdio.h door cstdio vervangen.
en natuurlijk printf uit de std namespace vissen ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
flexje schreef op 22 June 2003 @ 19:08:
ik ga volgend jaar een versnelde opleiding applicatie-ontwikkelaar doen (mbo niv.4) in 1 jaar.
Ik hoorde van dat dametje dat we Visual Basic gaan krijgen , en scripting: PHP+ASP.
ik :)
Lol op het regio college in Zaandam toevallig? :P
Ik heb die opleiding dus gedaan en zal mijn ervaringen even neerrzetten.

We begonnen met programmeren in Pascal. En dan dus gewoon Pascal en niet object georienteerd Pascal. Eerst PSD's (Programma structuur diagrammen maken) en daarna dus pas programmeren.

Veel over Databases gehad en normaliseren SQL was ook onderdeel van de opleiding en dat was zeer nuttig. Als je gaat programmeren ga je in 90% van de gevallen met databases te maken krijgen.

Al met al was ik wel tevreden met mijn opleiding je leert redelijk veel in korte tijd. Maar echt zwaar vond ik de opleiding niet, want we zaten soms meer in de kroeg dan op school :P

Let op dat het inmiddels alweer 4 jaar terug is dat ik de opleiding heb gevolgd dus het kan best veranderd zijn ondertussen.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 21:03
Ach op MBO steldt programmeren toch niet te veel voor...Je zal toch zelf ook moeten leren...dus kijken/lezen/leren op internet/boeken enz wil je echt wat leren....Ik heb op het MBO Delphi gehad, en beetje Java, en php.

edit:

whoami,
je zou mn programma's eens moeten zien:P

[ Voor 18% gewijzigd door LoBbY_1 op 23-06-2003 21:36 ]

Een echte golver is nooit uitgeput

• shag-me
oke.. heb het opgelost.. ik heb al een paar simpele dingetjes gemaakt (heb het boek: Basiscursus C++ van de bieb) maar als ik dan een programma maak waarbij je iets moet invoeren dus bijvoorbeeld 2 regels die dan op alfabetische volgorde worden gezet, dan verdwijnt het programma als ik op enter druk... ik heb wel dat return 0; aan het einde staan, en alles precies zo gedaan als het in het boek staat (dit gebeurt bij 2 programma's)
weet iemand hoe dit komt?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#include <stdio.h>

int main()
{
printf("Hello world\n");

// WAIT FOR KEYPRESS BEFORE CLOSING
while(!getchar());
return 0;
}

En verder geen inhoudelijke vragen meer aub in dit topic :)

Professionele website nodig?

• Soultaker
  • Laatst online: 22-08 01:56
curry684 schreef op 24 juni 2003 @ 12:31:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#include <stdio.h>

int main()
{
printf("Hello world\n");

// WAIT FOR KEYPRESS BEFORE CLOSING
while(!getchar());
return 0;
}
Ja zeg! We zijn dus wel in C++ bezig! Je hoeft in 90% van de gevallen geen stdio te gebruiken als je in C++ programmeert (en gebruik dan <cstdio> ipv <stdio.h>). Gebruik dan liever deze std::cin.get() die in mijn voorbeeldcode stond (en die ik nog nader had toegelicht ook, nota bene :x)

offtopic:
Hehe, nu valt me voor het eerst op dat je het indenten foutief doet, curry. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Soultaker op 24-06-2003 12:59 ]

Verwijderd

new wat al eerder gezecht is, ik doe ook MBO en wij kregen Delphi, toen was de school geswitched van C naar Java dus kregen wij java. (beviel de school toch niet echt) en nu doen we Delphi.

maar wat je op school krijgt stelt echt NIX voor.
ga je maar alvast verheugen op het schrijven van database frontends want meer zul je (waarschijnlijk) niet krijgen. (en als er 1 ding saai is om te schrijven)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ICT Beheer suckt! Volgens mij krijg je daar alleen Labview en misschien een heel klein beetje Delphi (of als je geluk hebt PHP).
Owja en als je pech hebt wordt je ook nog met Oracle Forms opgescheept.

• whoami
Waarom als je geluk hebt PHP?
IMO heeft Delphi een veel grotere waarde wat betreft 'leren programmeren' dan PHP. In Delphi zal je bepaalde structuren enzo kunnen leren die in PHP al helemaal niet mogelijk zijn.

Verwijderd

ben het eens met whoami en waarom zou oracle forms iets slechts zijn?
er zijn zat bedrijven die het gebruiken.

Verwijderd

ik zal maar ff wat toe gaan voegen..
ik doe nu dezelfde opleiding 1e jaars en dit is wat je gaat krijgen:

1e jaar: HTML
2e jaar: PHP & Delphi

verder weet ik het niet, nog niet na gevraagd want ik stop na dit jaar :)
veel plezier :W

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Uhm..........MBO proggen is zwaar mensen vooral als je er geen aanleg voor hebt (goh over wie hebben we het over juist mij ;) ) :(

Ik doe nog steeds zeg maar de oude IT Opleiding (zo noemen we het hier) :

1e jaar PASCAL
2e jaar C Turbo
3e jaar JAVA SUN
4e stage :D

Zo goed :? En je krijgt ook nog wat HTML en SQL maar dat is leuk en kan iedereen zelfs IK :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:15

Crazy-

Best life ever

de nieuwe ICT Opleidingen:

1e: VB.NET, HTML, CSS
2e: VB.NET, HTML, CSS, JavaScript
3de & 4de weet ik eigenlijk niet

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

CIOMrCrazy schreef op 24 June 2003 @ 20:05:

Tuurlijk geven ze dit op alle nieuwe ICT opleidingen... allemaal.. zit geen verschil tussen ;)

* Creepy mompelt nog maar eens iets over het onderlinge verschil tussen opleidingen die van hetzelfde nivo zouden moeten zijn in combinatie met de verschillende vakken en eventueel bijbehorende programmeertalen

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• koli-man
  • Laatst online: 29-06 12:23

koli-man

Bartender!!!!

chem schreef op 22 juni 2003 @ 16:19:

Wel is het zo dat PHP vaak de meest eenvoudig te leren taal is, en enorm veel standaardtools aanlevert. Wellicht interessanter is Java of Python.
Is dit wel zo? De syntax van PHP lijkt meer op C/C++ en volgens mij is het "gewone" oldskool pascal toch makkelijker te leren.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• vliegjong
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

1e Turbo Pascal en Low level (org a en org b :))
2e cpp, visualc,html,sql
3e sql, formbuilder (oracle thingies), html css, flash
4e????? ben er nog niet

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
CIOMrCrazy schreef op 24 June 2003 @ 20:05:

En toch snap ik het niet. Waarom wel VB.Net en geen C#? Misschien ten overvloede: ga je toch in .Net werken dan kan je het beste C# gebruiken. VB.Net is ontwikkeld om de overstap van VB6 naar een .Net omgeving te vergemakkelijken en daarmee de ontwikkelaars tegemoet te komen. Het grote verschil tussen C# en VB.Net, zoals dat bestond tussen C++ en VB bestaat echter niet.
Beide talen lijken verdomd veel op elkaar, alleen kan in C# iets meer, maar dat hoef je niet te gebruiken. Imho is C# veel beter te lezen dan het toch wat 'infantiele' VB.Net. Ik denk dat C# twee grote voordelen heeft. Je leert netjes te werken en misschien nog belangrijker als je C# min of meer beheerst dan is de overstap naar Java of zelfs C of C++ veel kleiner. Ik weet niet hoeveel dat uitmaakt op een MBO, maar C# is gewoon niet moeilijker dan VB.Net.

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

Verwijderd

koli-man schreef op 24 June 2003 @ 20:50:
[...]

Is dit wel zo? De syntax van PHP lijkt meer op C/C++ en volgens mij is het "gewone" oldskool pascal toch makkelijker te leren.
php is perfecte taal om later over te schakelen op C/C++, eerst gewoon wat prutsen met functies,... zonder je veel van datatypes te moeten aantrekken, wat syntax leren, apps maken die werken en een mooi resultaat geven(vrij belangrijk om gemotiveerd te blijven)..

langs de andere kant was pascal wel voor mij een van de leukste talen om in te proggen..maar beetje outdated IMHO

Verwijderd

Yo,

Welk niveau doe je ??
Op een niveau 3 krijg je een spoed-cursussie Ms-DOS , HTML, CSS mischien JAVA en later ook nog een C++ of VB.

Greetzz

• whoami
Dit topic verzand in een 'leer taal X, nee doe taal Y want dat is makkelijk om dan over te stappen'-blaat topic.
Ik zie hier geen interessante discussie meer in.

(Trouwens, defined, overstappen van 1 taal naar een andere, is wel meer dan enkel wat aanpassen aan de syntax. Zeggen dat je van PHP dus makkelijk overstapt naar C++ is dus pure kolder. Moest het zo makkelijk zijn, dan denk ik dat er nogal wat C++ - prutsers zouden rondlopen.
PHP is een weak-typed script taal, C++ is een OO taal. Er zitten dus heel wat concept-verschillen in die 2 talen, maar goed, dat heb ik al genoeg gezegd).

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.