Ook erg dom: Na wat nieuwe pc's aangeschaft te hebben het boekhoudpakket vrolijk installeren. Vervolgens vergeten om in de settings in te stellen dat ze in euro's moesten boeken i.p.v. in guldens. Schade was uiteindelijk snel te herstellen maar intelligent is anders.
Dit is geen systeembeheerdersblunder, maar wel een goeie! (Hoewel cker minder prettig
)Ik had namelijk ooit eens een zoekopdracht gedaan met Windows omdat ik alle muziekbestanden op mijn computer even bij elkaar wilde zien. Ik ging dus zoeken op *.mp3 en kreeg mooi al die nummers te zien, maar met mijn zotte (niet zatte) kop dacht ik toen dat ik met delete even wat zoekresultaten kon excluderen wat resulteerde dus in het verwijderen van die bestanden!
Dag dag, halve muziekcollectie
Hoe kun je ooit zoiets stoms uithalen???
Dag dag, halve muziekcollectie
Tesla Model Y RWD (2024)
code:
1
| root@server:/ # chmod -R 700 |
Dat doe je 1 keer, en dan nooooooooooooit meer
Rookworst zonder R is ook worst.
Ik werkte indertijd als admin bij een marktonderzoekbedrijf. Daar hadden we onder andere een DEC staan (VAX/VMS) die werd gebruikt door de telefonisch enqueteurs. (Stonden electronische vragenlijsten op & zo). Het systeem-console moet altijd aanstaan, anders gaat de hele computer uit! Helaas is dat kreng waarschijnlijk ontworpen door een stagiar o.i.d. want op de console zelf (in de voet) zit een power-switch van het tuimelaar-type. Nou hadden we schoonmakers rondlopen die hun werk érg serieus namen: alles werd afgestoft.... Zaten er 80 man te bellen en... plop! alle schermen op zwart.
Direct daarna maar even een doosje in elkaar geprutst om de schakelaar af te dekken (of DEC-en, eigenlijk). 'T was weleenswaar niet mijn fout, maar toch....
Wat wel mijn fout was, was het volgende:
Er moest met spoed een tape naar een klant in Epe worden gebracht. Omdat ik destijds een Suzuki 1000-GS had, was ik de aangewezen persoon om dat te doen. Kan ik toch het adres van die klant niet vinden... Ik uiteindelijk bellen naar m'n chef:
[ik] Chef, waar zit die straat?? Niemand kan het me hier vertellen!
[chef] Gewoon, op industrieterrein X. Vlak na de afslag.
[ik] Euh chef, ik heb geen bordjes Industrieterrein X gezien hoor!
[chef] Zit je me in de zeik te nemen of zo? Iedereen in Epe kent dat!
[ik] Chef, zij je Epe?
[chef] Ja, hoezo?
[ik] Laat maar: Ik sta in Ede
Direct daarna maar even een doosje in elkaar geprutst om de schakelaar af te dekken (of DEC-en, eigenlijk). 'T was weleenswaar niet mijn fout, maar toch....
Er moest met spoed een tape naar een klant in Epe worden gebracht. Omdat ik destijds een Suzuki 1000-GS had, was ik de aangewezen persoon om dat te doen. Kan ik toch het adres van die klant niet vinden... Ik uiteindelijk bellen naar m'n chef:
[ik] Chef, zij je Epe?
[chef] Ja, hoezo?
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
Niet een van mij, maar wel een die me altijd bij zal blijven... Ik zit lekker bij een klant met de Oracle database te prutsen als die ineens onder mijn vingers vandaan wordt getrokken. Errors vliegen om de oren dat ie bepaalde datafiles ineens niet meer kan benaderen. Ik meteen met de Unix beheerder bellen of er iets met de disk aan de hand is. De goede man aan de andere kant is een beetje stil en na wat aarzeling zegt ie dat ie wel even langskomt. Bij ons aangekomen legt ie uit dat hij iets heeft gedaan wat niet helemaal goed ging...een experiment tbv de backup ging fout. Hij wilde blijkbaar iets met TAR doen met die datafiles. Alleen niet zo handig om dat met een live database te doen en helemaal niet zo snugger om dan het verkeerde commando te geven waardoor de database 'vertard' was het origineel was weg... We konden er nog om lachen, want er was nog een backup op tape. Helemaal leuk was dat hij Arjan heet en vanaf dat moment dus Tarjan... ;-)
(Arjan: mocht je hier ook rondwaren...geef toe...het wás leuk...)
(Arjan: mocht je hier ook rondwaren...geef toe...het wás leuk...)
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Tja. Wat zat zal ik zeggen. Data willen destroyen en ipv /dev/hda1 /dev/hda opgeven 
Maar ja. Da's nog uit mijn n00b tijd. Kan verder niet echt iets bedenken, meeste blunders zijn niet zo catastrofaal hier. Alleen paar Jottum PHP filetjes weggemieterd ipv de backup. Dat kostte me 3 uur devven
Maar ja. Da's nog uit mijn n00b tijd. Kan verder niet echt iets bedenken, meeste blunders zijn niet zo catastrofaal hier. Alleen paar Jottum PHP filetjes weggemieterd ipv de backup. Dat kostte me 3 uur devven
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Verwijderd
Toen ik net begon bij de ABN-amro..... ahum...... was ik een beheerder van het OpenVMS 6.1 systeem.
Kreeg ik een call binnen om een gebruiker uit het systeem te halen, en het eerste wat je deed was kijken of de gebruiker in de lijst voorkwam....
Weet helaas de commando's niet meer, maar wat ik intypte was zoiets als "Del User *"
Dan voel je je echt klote als die lijst van +/- 3000 gebruikers voorbij ziet komen ...
Gelukkig was het allemaal makkelijk op te lossen
Kreeg ik een call binnen om een gebruiker uit het systeem te halen, en het eerste wat je deed was kijken of de gebruiker in de lijst voorkwam....
Weet helaas de commando's niet meer, maar wat ik intypte was zoiets als "Del User *"
Dan voel je je echt klote als die lijst van +/- 3000 gebruikers voorbij ziet komen ...
Gelukkig was het allemaal makkelijk op te lossen
Verwijderd
Echt een blunder was 't niet, meer lachwekkend:
Van de week komt m'n neefje naar me toe "Ruud, ik heb een virus, wat nu?!".
"FF Norton erover" . "Werkt niet". "Geen enkel antivirus programma werkt?" "nopes, niets werkt". Ik: "uuhm.. formatteren dan maar he?".
Hij proberen, komt terug "werkt niet, hij wil 'm niet formatteren". Ik WTF?! Windows install kan altijd toch wel formatteren. Ik zeg "uuhm.. partitie verwijderen?!". Hij proberen "gaat niet". Okay... ik zeg voor de gein "houd eens een magneet tegen je hd aan :P" (met dat tongetje erbij, dus je zag dat 't een grap was). Hij zegt "oh, moet naar me werk, bye".
Komt hij terug, zegt hij "hey Ruud, het werkte he, heb vanmiddag ff magneet er tegenaan gehouden, virus en al is er vanaf
".
Die tuup had zo z'n hd kunnen mollen
Ook een slimme actie van mij: vroeger had ik maar één hd met één partitie, waar dus ook alles instond, dus ook adressen. Op een gegeven moment denk ik "hmmm, pc loopt wat traag, formatteer eens". Mongool die ik ben die adressen niet gebackupt, alles kwijt
Achja, ik heb er wat van geleerd: zet je mijn documenten op een apparte partitie
Van de week komt m'n neefje naar me toe "Ruud, ik heb een virus, wat nu?!".
"FF Norton erover" . "Werkt niet". "Geen enkel antivirus programma werkt?" "nopes, niets werkt". Ik: "uuhm.. formatteren dan maar he?".
Hij proberen, komt terug "werkt niet, hij wil 'm niet formatteren". Ik WTF?! Windows install kan altijd toch wel formatteren. Ik zeg "uuhm.. partitie verwijderen?!". Hij proberen "gaat niet". Okay... ik zeg voor de gein "houd eens een magneet tegen je hd aan :P" (met dat tongetje erbij, dus je zag dat 't een grap was). Hij zegt "oh, moet naar me werk, bye".
Komt hij terug, zegt hij "hey Ruud, het werkte he, heb vanmiddag ff magneet er tegenaan gehouden, virus en al is er vanaf
Die tuup had zo z'n hd kunnen mollen
Ook een slimme actie van mij: vroeger had ik maar één hd met één partitie, waar dus ook alles instond, dus ook adressen. Op een gegeven moment denk ik "hmmm, pc loopt wat traag, formatteer eens". Mongool die ik ben die adressen niet gebackupt, alles kwijt
Achja, ik heb er wat van geleerd: zet je mijn documenten op een apparte partitie
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 07:13 ]
Toen ik pas met pc's begon was ik altijd aan't spelen met DoubleSpace/DriveSpace. Ik vond het altijd vreemd dat ik een H-schijf had met daarop een bestand van 42 MB (wat exact de grootte van mijn originele HD was
). Ik dus dat bestand verwijderd en toen wilde m'n pc niet meer opstarten
webOS all the way!
Ik heb een keer met ghost een image terug gezet naar de DISK (met 3 partities) ipv de PARTITION
, 80 gig aan spul kwijt
.
[ Voor 8% gewijzigd door Jorick op 23-06-2003 08:02 ]
Verwijderd
Ah iedereen blundert wel eens. Wat dacht je van deze: Wegens een gecrasht raid systeem (s`middags) een backup terug zetten van de gebackupte data. Keurig na kantoren ingeplanned dat dat zou gebeuren. Collega had alles klaar gezet en voorbereid. Gingen we om rond 19:20 aan de gang. Maar der was geen resente backup tap meer:0 Collega had de tap er alvast in gedaan smiddag`s. Das niet handig als de backup om 19:00 gaat lopen:) Bij toeval hadden we een copie van de data nog ergens anders staan. Moest we alleen ff de rechten goed zetten. En das niet handig. (Software tools was geen geld voor) Nu wel:)
Verwijderd
Mijn grootste blunder is het veranderen van het IP nummer van de WINS server. Naar mijn weten stond iedereen op automatisch IP verkrijgen. Niet dus, de helft van het bedrijf had geen mail meer. Toen kon ik dus 200 computers af gaan om de wins om te zetten en waar mogelijk op automatisch IP nummer verkrijgen aangezet.
Ik heb eens een volledige directory gewist met alle boekhoudgegevens in op een Novell. Was ik blij dat er iets zoals purge bestaat. Na een paar minuten was alles terug in orde. Stel je voor dat ik dit op een NT machine was gebeurd?
In het begin van NT4 heb ik eens een 3D screensaver aan gezet. Gevolg als ik er niet was ging alles traag. Als ik met de machine werkte ging alles vlot.
Lang achter gezocht wat de oorzaak was.
In het begin van NT4 heb ik eens een 3D screensaver aan gezet. Gevolg als ik er niet was ging alles traag. Als ik met de machine werkte ging alles vlot.
Lang achter gezocht wat de oorzaak was.
Sys. beheer heeft er niets mee te maken maar lullig is het zeker:
Programa geschreven wat m'n mp3's en ogg vorbis files indexeerd en in een database knalt. Mp3's waren geen probleem maar voor Ogg vorbis kon ik geen mooie lib. vinden. Wel een lib. die de file ook kan afspelen, op die feature zat ik niet te wacthen en heb dus delen van die lib. gesloopt. Na het inscannen van de schijf (25 GB aan data) was ik het wachten na 10 minuten wel zat dus ik kill het process. De processes die aan dat process gelocked waren werden natuurlijk ook gekilled.
Wat er dus gebeurde was dat de file werd geopend en daarna gelocked, maar nooit meer unlocked. Dat kill commando had me toen 23 GB aan ogg vorbis files gekost
Tegenwoordig ben ik niet meer de developer van dat programma, maar de geen die het van me over nam had zelf geen Ogg vorbis files. Minste wat ik voor um kon doen was het testen op mijn systeem en jawel, weer 23 GB kwijt
Tegenwoordig gebruiken we een andere lib. voor ogg vorbis en die locked de bestanden gelukkig niet
proggie is trouwens hier te vinden
Programa geschreven wat m'n mp3's en ogg vorbis files indexeerd en in een database knalt. Mp3's waren geen probleem maar voor Ogg vorbis kon ik geen mooie lib. vinden. Wel een lib. die de file ook kan afspelen, op die feature zat ik niet te wacthen en heb dus delen van die lib. gesloopt. Na het inscannen van de schijf (25 GB aan data) was ik het wachten na 10 minuten wel zat dus ik kill het process. De processes die aan dat process gelocked waren werden natuurlijk ook gekilled.
Wat er dus gebeurde was dat de file werd geopend en daarna gelocked, maar nooit meer unlocked. Dat kill commando had me toen 23 GB aan ogg vorbis files gekost
Tegenwoordig ben ik niet meer de developer van dat programma, maar de geen die het van me over nam had zelf geen Ogg vorbis files. Minste wat ik voor um kon doen was het testen op mijn systeem en jawel, weer 23 GB kwijt
Tegenwoordig gebruiken we een andere lib. voor ogg vorbis en die locked de bestanden gelukkig niet
proggie is trouwens hier te vinden
EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor
Ik bij een niet nader te noemen Vobis Winkel
een PC willen installeren en geheugen uitbreiden.
geheugen pikte hij niet. Dus ik op de fabrikant's site kijken (van het mobo) bij bios-sectie:
Added support voor 256MB PC100 SDRAM.
Mooi, ik DL de bios, gooi op diskette, flash de bios, ik reboot, maar toen zag ik net in de kast dat achter de mobo-naam nog een A stond
en dus starte de PC niet door.
Een bios reset hielp ook niet. Mobo was fucked up. Hadden helaas geen andere Cmos chip meer.
geheugen pikte hij niet. Dus ik op de fabrikant's site kijken (van het mobo) bij bios-sectie:
Added support voor 256MB PC100 SDRAM.
Mooi, ik DL de bios, gooi op diskette, flash de bios, ik reboot, maar toen zag ik net in de kast dat achter de mobo-naam nog een A stond
Een bios reset hielp ook niet. Mobo was fucked up. Hadden helaas geen andere Cmos chip meer.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Tijdens een migratie naar windows 2000 we gingen als een trein in no time de servers gemigreerd en we ware super snel klaar met de client pc`s +- 250 stuks
had alle users aangemaakt/overgezet scripts klaar gezet en we waren om ongeveer 5 uur klaar op zaterdag ging echt heel vlot
we waren klaar dus lekker naar huis bedenk ik me zondag avond SCH*T de userdata vergeten oeps
hadden we maandag lol mee NOT
had alle users aangemaakt/overgezet scripts klaar gezet en we waren om ongeveer 5 uur klaar op zaterdag ging echt heel vlot
we waren klaar dus lekker naar huis bedenk ik me zondag avond SCH*T de userdata vergeten oeps
hadden we maandag lol mee NOT
Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.
Nou ik heb er ook nog wel eentje.
1) Ik als systeembeheerder (stagiair) by een MBO school (nog steeds overigens).
Dus ik uitgelegd aan degene van de kopieerkamer (die was voor mijn vriendin borduur bladen aan het kopieren! lol) wat er allemaal bijgehouden wordt door windows als je aan het internetten bent.
Dus ik gezegd dat ik met een aanvulling in het autoexec.bat er wel voor kon zorgen dat het bijna niet meer mogelijk zou zijn om terug te kunnen vinden wat er wordt geinternet. (Vreemd dat die pc nog op win98 draaide en de rest van het gebouw al op 2000).
Dus ik in de autoexec eventjes een paar regels toegevoegd. Vergetende dat ik te lang op 2000 had gezetten:
cd windows
cd tempor~1 (ben vergeten hoe deze ook alweer in elkaar zat.)
deltree *.* -y
en zo verder.
Dus de pc opnieuw opstarten.
Gaat dat ding dus staan ratellen.
Kijk op een gegeven moment op het beeldscherm.
Wat bleek nu.
In dos is deze directory helemaal niet aanwezig. Dus stond die workstation zijn windows directory leeg te gooien!
Die man kon er gelukkig wel om lachen.
Heb er meteen voor gezorgd dat er windows 2000 op kwam.
Best stom van mezelf. Had het kunnen weten.
Ach eind goed al goed.
2) Ik de lokatie Sassenheim overgenomen van mijn collega. Kom daar aan wordt er verteld dat de printer het sinds de ochtend niet meer doet. Dus ik van alles geprobeerd natuurlijk. De printer gereset e.d. Even naar de server gelopen.
Er werd aangegeven dat de printer ready was en de printer zelf gaf ook niets verkeerd aan.
Op een gegeven moment maar me collega's gebeld. Ben van de ene naar de andere gegaan. een uurtje aan de telefoon gezeten. Op een gegeven moment werd er iets gezegd over DHCP en licenties (snapte al niet waar die krengen voor waren op een DHCP router). Dus aan het einde van het telefoon gesprek waren we er nog niet achter. Dus ging zelf maar wat klungellen. Op een gegeven moment had ik maar op een workstation de poort van de printer naar het ip-adres gewijzigd. Dit werkte meteen heel erg goed. De printer ging weer aan de slag. Alleen om nou allemaal van die Dell E-1tjes te gaan booten op windows 2000 en dit aan te passen is ook niet echt prettig. Dus toch maar op een volgende pc eventjes nog een keer uitgeprobeerd (Dell GX240 overigens). Die gaf me het recht niet (ook niet als admin) om it te wijzigen.
Dacht bij mezelf "Sjit!".
Op een gegeven moment begon het me te dagen wat het uiteindelijk was. Dus ik sprint naar de Novell server en probeer de printer instellingen aan te passen. Krijg de optie om een ip-adres in te voeren en vul daarbij het nieuwe adres in. Begint die printer meteen alle wachtrij opdrachten eruit te gooien.
Wat blijkt nou. Hadden ze de printer de vorige avond uitgezet. (Blijkt dat dit dus precies de tijd was om de licentie te verversen
.
Dus... Zet printers die uitgaan niet op DHCP met een licentie periode!
Een pc had dus op dat moment het ip-adres van de printer gekregen.
1) Ik als systeembeheerder (stagiair) by een MBO school (nog steeds overigens).
Dus ik uitgelegd aan degene van de kopieerkamer (die was voor mijn vriendin borduur bladen aan het kopieren! lol) wat er allemaal bijgehouden wordt door windows als je aan het internetten bent.
Dus ik gezegd dat ik met een aanvulling in het autoexec.bat er wel voor kon zorgen dat het bijna niet meer mogelijk zou zijn om terug te kunnen vinden wat er wordt geinternet. (Vreemd dat die pc nog op win98 draaide en de rest van het gebouw al op 2000).
Dus ik in de autoexec eventjes een paar regels toegevoegd. Vergetende dat ik te lang op 2000 had gezetten:
cd windows
cd tempor~1 (ben vergeten hoe deze ook alweer in elkaar zat.)
deltree *.* -y
en zo verder.
Dus de pc opnieuw opstarten.
Gaat dat ding dus staan ratellen.
Kijk op een gegeven moment op het beeldscherm.
Wat bleek nu.
In dos is deze directory helemaal niet aanwezig. Dus stond die workstation zijn windows directory leeg te gooien!
Die man kon er gelukkig wel om lachen.
Heb er meteen voor gezorgd dat er windows 2000 op kwam.
Best stom van mezelf. Had het kunnen weten.
Ach eind goed al goed.
2) Ik de lokatie Sassenheim overgenomen van mijn collega. Kom daar aan wordt er verteld dat de printer het sinds de ochtend niet meer doet. Dus ik van alles geprobeerd natuurlijk. De printer gereset e.d. Even naar de server gelopen.
Er werd aangegeven dat de printer ready was en de printer zelf gaf ook niets verkeerd aan.
Op een gegeven moment maar me collega's gebeld. Ben van de ene naar de andere gegaan. een uurtje aan de telefoon gezeten. Op een gegeven moment werd er iets gezegd over DHCP en licenties (snapte al niet waar die krengen voor waren op een DHCP router). Dus aan het einde van het telefoon gesprek waren we er nog niet achter. Dus ging zelf maar wat klungellen. Op een gegeven moment had ik maar op een workstation de poort van de printer naar het ip-adres gewijzigd. Dit werkte meteen heel erg goed. De printer ging weer aan de slag. Alleen om nou allemaal van die Dell E-1tjes te gaan booten op windows 2000 en dit aan te passen is ook niet echt prettig. Dus toch maar op een volgende pc eventjes nog een keer uitgeprobeerd (Dell GX240 overigens). Die gaf me het recht niet (ook niet als admin) om it te wijzigen.
Dacht bij mezelf "Sjit!".
Op een gegeven moment begon het me te dagen wat het uiteindelijk was. Dus ik sprint naar de Novell server en probeer de printer instellingen aan te passen. Krijg de optie om een ip-adres in te voeren en vul daarbij het nieuwe adres in. Begint die printer meteen alle wachtrij opdrachten eruit te gooien.
Wat blijkt nou. Hadden ze de printer de vorige avond uitgezet. (Blijkt dat dit dus precies de tijd was om de licentie te verversen
Dus... Zet printers die uitgaan niet op DHCP met een licentie periode!
Een pc had dus op dat moment het ip-adres van de printer gekregen.
Verwijderd
een proxy geinstalleerd met ingebakken dhcp die allemaal vreemde adressen ging uitdelen ....oops
(en toen maar zoeken waar die vandaan kwamen)
Wat te denken van deze:
* Novell server moeten rebooten, netjes al je collega's vertellen dat je deze gaat rebooten en dat ze dus ff uit de programma's moeten... maar denken dat het woensdag is i.p.v. disdag en daardoor denken dat de persoon die de boekhoudig doet dus niet aanwezig is (want die werkt niet op woensdagmiddag). Gevolg: boekhouding beschadigd en boekhoudprogramma geeft alleen maar errors... was overigens eenvoudig op te lossen door onder dos een paar files te verwijderen. Uiteindelijk was er slechts 1 boeking verdwenen en die is gewoon opnieuw ingevoerd.
* Mooi perl-script geschreven dat maar 1x per minuut een query moet uitvoeren (om zo de systeembelasting wat te verminderen) op de MySQL-database. Dus wat doe ik: maak een while-lusje in het programma:
Werkte prima dacht ik... tot ik de volgende dag de mede-beheerder van de server spreek die m'n script toch even voorzien heeft van een sleep(); tussen de {}. Systeem werd toch IETSJE te zwaar belast
Niet mijn fout:
Er was een Russische stagiair bij mij op het werk die vrijwel de hele dag aan het downloaden was (we hadden toen ISDN) en over alles op de PC's iets had op te merken (kon hij allemaal beter). Z'n stage duurde 3 weken. Had m'n nog duidelijk verteld: opslaan op het netwerk, daar worden backups van gemaakt.... Na 2 weken: harddisk van z'n PC kapot, verslag stond op de lokale schijf... daaaaaaaaag verslag! Sinds dien weet ik ook hoe je in het Russisch moet vloeken
* Novell server moeten rebooten, netjes al je collega's vertellen dat je deze gaat rebooten en dat ze dus ff uit de programma's moeten... maar denken dat het woensdag is i.p.v. disdag en daardoor denken dat de persoon die de boekhoudig doet dus niet aanwezig is (want die werkt niet op woensdagmiddag). Gevolg: boekhouding beschadigd en boekhoudprogramma geeft alleen maar errors... was overigens eenvoudig op te lossen door onder dos een paar files te verwijderen. Uiteindelijk was er slechts 1 boeking verdwenen en die is gewoon opnieuw ingevoerd.
* Mooi perl-script geschreven dat maar 1x per minuut een query moet uitvoeren (om zo de systeembelasting wat te verminderen) op de MySQL-database. Dus wat doe ik: maak een while-lusje in het programma:
Perl:
1
2
| while ($lastdate eq `date +%H%M`) {} $lastdate = `date +%H%M`; |
Werkte prima dacht ik... tot ik de volgende dag de mede-beheerder van de server spreek die m'n script toch even voorzien heeft van een sleep(); tussen de {}. Systeem werd toch IETSJE te zwaar belast
Niet mijn fout:
Er was een Russische stagiair bij mij op het werk die vrijwel de hele dag aan het downloaden was (we hadden toen ISDN) en over alles op de PC's iets had op te merken (kon hij allemaal beter). Z'n stage duurde 3 weken. Had m'n nog duidelijk verteld: opslaan op het netwerk, daar worden backups van gemaakt.... Na 2 weken: harddisk van z'n PC kapot, verslag stond op de lokale schijf... daaaaaaaaag verslag! Sinds dien weet ik ook hoe je in het Russisch moet vloeken
[ Voor 24% gewijzigd door jurri@n op 23-06-2003 09:34 ]
een systeembeheerder bij mijn vorige werkgever maakte het volgende mee:
hij was druk bezig om een nieuwe netwerkserver op te tuigen. Na het inpluggen van de stekker van de nieuw server draaide hij zich om waarbij hij (zonder dat hij dat in de gaten had uiteraard), met z'n maat 45 de stekker van de oude server eruit trok.
Gevolg: 30 minuten later lag de server plat.
Hij heeft dit nog lang moeten horen
hij was druk bezig om een nieuwe netwerkserver op te tuigen. Na het inpluggen van de stekker van de nieuw server draaide hij zich om waarbij hij (zonder dat hij dat in de gaten had uiteraard), met z'n maat 45 de stekker van de oude server eruit trok.
Gevolg: 30 minuten later lag de server plat.
Hij heeft dit nog lang moeten horen
PSN: TDBtje
Ik ken een soortgelijk verhaal: als buitendienstmedewerkers van een hardware leverancier, met als uitvalsbasis Eindhoven, en verantwoordelijk voor de regio Zuid Nederland/Belgie, werden we door onze planningsafdeling naar een spoedklus met 4 uurs response gestuurd in Deurne. Na onderling overleg besloten ik en mijn collega dat hij er naar toe zou gaan. Vanwege het feit dat het een spoedklus was, hadden we geen opdrachtbon. Het adres hadden we telefonisch doorgekregen. de Blaatweg (sorry, vergeten), in Deurne. Mijn collega naar Deurne gereden, daar lopen zoeken en zoeken... maar kon het bedrijf van de klant niet vinden. Na wat rondgevraagd te hebben bleek de straat helemaal niet te bestaan. Contact opgenomen met planningsafdeling, en na enkele minuten begint het te dagen: het gaat hier niet om Deurne in Nederland, maar Deurne in Belgie, bij Antwerpen! Is toch zo maar even dikke 100km verschil!The_Jester schreef op 23 juni 2003 @ 00:23:
Ik werkte indertijd als admin bij een marktonderzoekbedrijf. Daar hadden we onder andere een DEC staan (VAX/VMS) die werd gebruikt door de telefonisch enqueteurs. (Stonden electronische vragenlijsten op & zo). Het systeem-console moet altijd aanstaan, anders gaat de hele computer uit! Helaas is dat kreng waarschijnlijk ontworpen door een stagiar o.i.d. want op de console zelf (in de voet) zit een power-switch van het tuimelaar-type. Nou hadden we schoonmakers rondlopen die hun werk érg serieus namen: alles werd afgestoft.... Zaten er 80 man te bellen en... plop! alle schermen op zwart.
[ik] Chef, zij je Epe?
[chef] Ja, hoezo?
Wat dan wel weer knap is, is dat hij de responsetijd van 4 uur nog gehaald heeft
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Verwijderd
collega's van mijn vragen mijn hoe ze een novell server konden rebooten.
Dus ik sprint naar serverhok en reboot novell server
, terwijl hele bedrijf nog aan het werk is op deze server. 
Ach ja die jongens wouden gewoon weten hoe ze dat moesten doen, ze waren nog bezig met testen van een Novell server...
Dus ik sprint naar serverhok en reboot novell server
Ach ja die jongens wouden gewoon weten hoe ze dat moesten doen, ze waren nog bezig met testen van een Novell server...
Verwijderd
Wat is daar erg aan? Je mist een argument...BezurK schreef op 22 June 2003 @ 22:43:
code:
1 root@server:/ # chmod -R 700
Dat doe je 1 keer, en dan nooooooooooooit meer
chmod: too few arguments
Try `chmod --help' for more information.
Nog zo eentje. Wij kabeltje bestellen om een Cisco-router op een huurlijn-modem aan te sluiten, leverancier gevraagd per koerier met gillende banden af te leveren.The_Jester schreef op 23 juni 2003 @ 00:23:
[ik] Chef, zij je Epe?
[chef] Ja, hoezo?
Komt maar niets (had binnen een uur moeten komen).
Blijkt : wij zitten in Montfoort (grens Utrecht/Zuid-Holland) koerier zat in Montfort (Limburg), waar inderdaad ook nog een kleine vestiging van het bedrijf in de buurt zat.
Toch maar even een iets minder kritische huurlijn ontkabeld totdat de koerier weer terug in de bewoonde wereld was.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
chmod 700 / -R wat jij wilVerwijderd schreef op 23 juni 2003 @ 10:56:
[...]
Wat is daar erg aan? Je mist een argument...
chmod: too few arguments
Try `chmod --help' for more information.
Verwijderd
- Access list die op eth 1 van een Cisco moest staan op eth 0 zetten... en dat was ook de interface waardoor ik binnenkwam... toch maar even de klant gebeld of hij "in verband met een storing" even z'n router uit en aan kon zetten...
- Windows 2000 laptop op de console port van een switch aansluiten terwijl de laptop nog staat de booten, blijkt die switch niet bestand te zijn tegen de comport-detectie van W2k, gevolg: switch reboot zichzelf... bijkomend probleempje: deze switch verwerkte al het SMS-verkeer van een grote mobiele operator en de reden dat ik daar was, was dat de automatische failover op de andere switch niet goed werkte... gelukkig buffert het SMSC ongeveer 2 minuten aan SMS'jes...
- op m'n linux doosje thuis, ik had wat problemen met Chello en wilde opnieuw een IP adres van de DHCP server opvragen, dus ik tik "dhclient" in ipv "dhclient eth1", met als gevolg dat het systeem een DHCP request uitstuurt op het interne netwerk, deze vervolgens zelf beantwoordt... ik had alleen niet door wat er gebeurd was, dus ik dat ding openschroeven, VGA kaart erin (want die zat er niet in), monitor aansluiten, toetsenbord aansluiten om er achter te komen wat er mee aan de hand was....
- Windows 2000 laptop op de console port van een switch aansluiten terwijl de laptop nog staat de booten, blijkt die switch niet bestand te zijn tegen de comport-detectie van W2k, gevolg: switch reboot zichzelf... bijkomend probleempje: deze switch verwerkte al het SMS-verkeer van een grote mobiele operator en de reden dat ik daar was, was dat de automatische failover op de andere switch niet goed werkte... gelukkig buffert het SMSC ongeveer 2 minuten aan SMS'jes...
- op m'n linux doosje thuis, ik had wat problemen met Chello en wilde opnieuw een IP adres van de DHCP server opvragen, dus ik tik "dhclient" in ipv "dhclient eth1", met als gevolg dat het systeem een DHCP request uitstuurt op het interne netwerk, deze vervolgens zelf beantwoordt... ik had alleen niet door wat er gebeurd was, dus ik dat ding openschroeven, VGA kaart erin (want die zat er niet in), monitor aansluiten, toetsenbord aansluiten om er achter te komen wat er mee aan de hand was....
gaga ik woon dus vlakbij Montfort, vind het best wel knap dat iemand zo'n klein gat kan vindenmvdejong schreef op 23 June 2003 @ 11:15:
[...]
Nog zo eentje. Wij kabeltje bestellen om een Cisco-router op een huurlijn-modem aan te sluiten, leverancier gevraagd per koerier met gillende banden af te leveren.
Komt maar niets (had binnen een uur moeten komen).
Blijkt : wij zitten in Montfoort (grens Utrecht/Zuid-Holland) koerier zat in Montfort (Limburg), waar inderdaad ook nog een kleine vestiging van het bedrijf in de buurt zat.
Toch maar even een iets minder kritische huurlijn ontkabeld totdat de koerier weer terug in de bewoonde wereld was.
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
Verwijderd
Ik heb een collega gehad die even met een as400 (iseries) wilde spelen. hij gaf het commando pwrdwnsys, echter vergat op f4 te drukken ipv enter. Hele server ging dus plat overdag, terwijl er honderd ambtenaren op moesten werken. Erg lullig, hebben dan ook afgesproken dat hij pas na de cursus weer ging spelen met onze AS/400
Verwijderd
Mmm... ik heb iemand eens precies hetzelfde zien doen... dat was alleen wel één van de meest ervaren AS/400 specialisten die hier in Nederland rondlopenVerwijderd schreef op 23 juni 2003 @ 14:31:
Ik heb een collega gehad die even met een as400 (iseries) wilde spelen. hij gaf het commando pwrdwnsys, echter vergat op f4 te drukken ipv enter. Hele server ging dus plat overdag, terwijl er honderd ambtenaren op moesten werken. Erg lullig, hebben dan ook afgesproken dat hij pas na de cursus weer ging spelen met onze AS/400
Overigens... merkte je verschil, toen die ambtenaren niet meer konden werken?
Bij een klant hadden we een migratie van een NT4 domain & Exchange 5.5 naar een w2k AD & Exchange 2000, lekker voorbereid en ook tijdens de migratie ging praktisch alles goed.
We moesten ook voor een stuk of 15 users nog een POP3 catch-all mailbox leeg trekken totdat de MX records goed waren gezet.
Dus een POP3 downloadertje gedownload (Niet POPBeamer oid) account ingevuld etc.
Dus ik even het leeg halen van de POP3 testen, werkte allemaal perfect (dacht ik) totdat er na het weekend gebeld werd dat de POP3 users geen email meer konden ophalen...
Wat bleek: het POP3 proggie keek of elke user in het mailtje afgeleverd kon worden op een exchange mailbox, dit werd gedaan door alles achter de @ te vervangen door de eigen domain name (bla.nl), dit resulteerde in een bizar aantal NDR's (als er meer adressen in de TO: / CC: velden stonden) welke gestuurd werden naar de afzender (waarvan juist de domain was vervangen door @bla.nl) dus kreeg ik die NDR's weer in de POP3 box, werd geleegd deze NDR's konden ook niet afgeleverd worden en dus weer een NDR opleverde, goed, een email loop dus. Dit werd gestop door de POP3 provider (demon) welke tijdens het weekend het IPadres maar ging blokken, wel nadat er zo'n 7.3 GB aan NDR's waren rond gestuurd
, oeps
, wel even mijn verontschuldigingen aan de helpdesk aangeboden nadat ik het 'probleempje' gefixed had (1 checkboxje uitvinken wat standaard aan stond)
We moesten ook voor een stuk of 15 users nog een POP3 catch-all mailbox leeg trekken totdat de MX records goed waren gezet.
Dus een POP3 downloadertje gedownload (Niet POPBeamer oid) account ingevuld etc.
Dus ik even het leeg halen van de POP3 testen, werkte allemaal perfect (dacht ik) totdat er na het weekend gebeld werd dat de POP3 users geen email meer konden ophalen...
Wat bleek: het POP3 proggie keek of elke user in het mailtje afgeleverd kon worden op een exchange mailbox, dit werd gedaan door alles achter de @ te vervangen door de eigen domain name (bla.nl), dit resulteerde in een bizar aantal NDR's (als er meer adressen in de TO: / CC: velden stonden) welke gestuurd werden naar de afzender (waarvan juist de domain was vervangen door @bla.nl) dus kreeg ik die NDR's weer in de POP3 box, werd geleegd deze NDR's konden ook niet afgeleverd worden en dus weer een NDR opleverde, goed, een email loop dus. Dit werd gestop door de POP3 provider (demon) welke tijdens het weekend het IPadres maar ging blokken, wel nadat er zo'n 7.3 GB aan NDR's waren rond gestuurd
offtopic:
ik begrijp niet helemaal wat dit in NOS doet, of maken windows admins geen blunders?
ik begrijp niet helemaal wat dit in NOS doet, of maken windows admins geen blunders?
Iedereen kent dat gevoel? Als je 1 user wil verwijderen en je ziet er 3000 over je scherm razen zoals hierboven? Of je komt erachter dat je backuptape is verschrompeld omdat je hem voor het raam in de zon hebt laten liggen, en een uurtje later raakt er dan net een database corrupt?
Je voelt je maag samentrekken, je trekt wit weg, gaat zweten, en krijgt het opeens benauwd
Iedereen kent dat gevoel? Hehe..
Je voelt je maag samentrekken, je trekt wit weg, gaat zweten, en krijgt het opeens benauwd
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Welk OS, en welke kernelversie? Bij mijn weten kan datgene wat jij beschrijft niet zomaar.LightYears schreef op 23 June 2003 @ 08:36:
Na het inscannen van de schijf (25 GB aan data) was ik het wachten na 10 minuten wel zat dus ik kill het process. De processes die aan dat process gelocked waren werden natuurlijk ook gekilled.
sorry maar ik vind 'm meesterlijkScipionyx schreef op 21 June 2003 @ 12:35:
Nou vooruit dan:
Tijdens mijn stage moest ik een keer iedereen verzoeken (stuk of 5 a 6 man, rond 8.30uur) om eventjes zijn/haar pc uit te zetten want er moest iets aan de server gewijzigd worden.
10 min later: "Kan ik mijn pc alweer aanzetten?"
ik: "Ja, ik heb je toch een mailtje gest....."
![]()
Ik heb die blunder de rest van de dag aan moeten horen..
Ach hoorde laatst een leuke blunder van *roze olifant*
Schijnt dat men enige tijd geleden remote bij de ABN AMRO zo'n HP-UX machine heeft gereboot die geld transacties verzorgt oid, terwijl het de bedoeling was om een server van ons (gemeente Rotterdam) te rebooten. Persoon schijnt inmiddels ook niet meer bij *roze olifant* te werken.
Schijnt dat men enige tijd geleden remote bij de ABN AMRO zo'n HP-UX machine heeft gereboot die geld transacties verzorgt oid, terwijl het de bedoeling was om een server van ons (gemeente Rotterdam) te rebooten. Persoon schijnt inmiddels ook niet meer bij *roze olifant* te werken.
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew
Verwijderd
Ook nog een mooie van mijn kant. Gebruikers moesten van een systeem geschopt worden om vervolgens de onderliggende database te kunnen herstarten. Omdat de processen nogal hardnekkig waren besloot ik om maar met een -4 te gaan schieten. Alle processen besloten hierna braaf af te sterven. Helaas was de applicatie zo gemaakt dat ie ging core dumpen bij een -4. Alle 300 gebruikers stonden braaf een core aan te maken. Load opgelopen naar de 250
Machine maar uit en weer aan gezet omdat wachten toch echt te lang ging duren.
mijn grootste blunder was toen ik een Netwerk kabel aan het trekken was een klant er over heen struikelde en mijn baas er achter aan... heb maar snel mijn excuses aangeboden
Verwijderd
Echt een grote fout gemaakt op 2 backbone locaties
stroom ging van gebouw af en we hadden een noodaggegraat aangesloten met behulp van UPS als buffer alles net op tijd weer draaien voordat UPS leeg was en systemen afgesloten waren. Moe maar voldaan wilden we weggaan struikel ik over de stroomtoevoer
en trok alles los en poef alles uit
. Best DOM en op tweede locatie net niet genoeg diesel in aggregraat gedaan ik kwam aanrijden om alles om te zetten naar gewoon stroom en zie de aggregraat zijn laatste adem uitblazen
. Daarna alleen maar aan het checke en dubbelcheckke of er echt niets fout kan gaan.
stroom ging van gebouw af en we hadden een noodaggegraat aangesloten met behulp van UPS als buffer alles net op tijd weer draaien voordat UPS leeg was en systemen afgesloten waren. Moe maar voldaan wilden we weggaan struikel ik over de stroomtoevoer
Vandaag mn eerste werkdag bij een bedrijf waar ik in mijn vrije tijd al wat zwart het systeembeheer deed. Vraag was of die server ook CD-ROMs kon serveren, anders moesten ze die dingen overal en nergens neerleggen met de nodige krassen en het geluid erbij. Zo gezegd zo gedaan:
Ik druk die CD in de HP Netserver E800 met Linux erop, mount de CD, cat /dev/cdrom > cdfoon2002.iso
Duurde, duurde... hey, mn andere SSH console reageert niet meer. Ik loop naar het serverhok, trek het scherm van de NT4 server af, prik het aan de netserver: heej, dit hoort niet:
"Serverworks OSB4 in impossible state, please submit bug report to xxx@xxxx"
Die server kon ik vervolgens HARD uitzetten, zelfs het keyboard werkte niet meer
Ik druk die CD in de HP Netserver E800 met Linux erop, mount de CD, cat /dev/cdrom > cdfoon2002.iso
Duurde, duurde... hey, mn andere SSH console reageert niet meer. Ik loop naar het serverhok, trek het scherm van de NT4 server af, prik het aan de netserver: heej, dit hoort niet:
"Serverworks OSB4 in impossible state, please submit bug report to xxx@xxxx"
Die server kon ik vervolgens HARD uitzetten, zelfs het keyboard werkte niet meer
Verwijderd
Is een bekend probleem met de ServerWorks chipset. Heb op die manier ook een HP Proliant DL380 G3 tijdens de installatie weten op te knopen. Gaat iets mis met de DMA aansturing van je IDE bus. Nieuwere kernel installeren of DMA uitzetten voordat je een CD mount:_JGC_ schreef op 23 June 2003 @ 20:33:
Serverworks OSB4 in impossible state, please submit bug report to xxx@xxxx"
# hdparm -d 0 /dev/hda
Verwijderd
Ik was net 1 dag begonnen als stagiair bij een bedrijf in me opleiding Systeembeheerder. Op die dag dat ik begon hadden een paar gasten van een extern IT bedrijf een gloednieuwe Compaq Proliant ML370 server geplaatst en deze vervulde o.a. een functie als PDC en mailserver.
De volgende dag was ik best nieuwschierig, en ik dus in me uppie ff gaan kijken naar dat ding. Zie ik een mooi klepje zitten aan de voorkant van die server (het was een normaal towermodel overigens), ik haal dat klepje opzij en zie een knop zitten. Ik d8: "Ohw, das vast om het voorpaneel open te maken!". Druk ik die knop in, opeens : bzzzzwww....server uit! Het bloed begon langzaam naar me hoofd te stijgen en ik kreeg het warmer en warmer
Khad dat ding als een gek aangezet en was maar snel op me plek gaan zitten. Komt er 2 tellen later een collega naar me toe..."Michael, onze Outlook loopt vast, heb jij soms iets gedaan?", ik heel onschuldig: "neuh hoor, hij zal wel vastgelopen zijn. Ik ga wel even kijken!".
Gelukkig wisten die mensen niet zoveel van computers
De volgende dag was ik best nieuwschierig, en ik dus in me uppie ff gaan kijken naar dat ding. Zie ik een mooi klepje zitten aan de voorkant van die server (het was een normaal towermodel overigens), ik haal dat klepje opzij en zie een knop zitten. Ik d8: "Ohw, das vast om het voorpaneel open te maken!". Druk ik die knop in, opeens : bzzzzwww....server uit! Het bloed begon langzaam naar me hoofd te stijgen en ik kreeg het warmer en warmer
Gelukkig wisten die mensen niet zoveel van computers
Het zijn van een windows sysop is een blunder op zich.KoeKk schreef op 23 juni 2003 @ 15:46:
offtopic:
Dat zeg ik niet als flame, maar als iemand die voor zowel windows als *nix een tijd beheerwerk heeft gedaan.
Al zal ik mezelf zeker op geen van beide gebieden een expert noemen, dat is wel zo dui-de-lijk.
oew na alles wat we hadden meegemaakt, noemden we Windows "kneus-os"
Ik heb nog een aantal vrienden die windows gebruiken en die ik daarmee moet helpen en dat doe ik dan maar.
Maar ik voor mij heb een jaartje of vier geleden resoluut en radicaal alles wat met windows te maken had, de deur uitgedaan. Mis het alleen als ik op een nieuwssite kom met windows media video of dat soort specifieke dingen, voor de rest werkt alles als een tierelier met linux en openbsd ik wil nooit meer anders.
zover mijn rant nou weer on topic graag
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 23:19 ]
3jr terug Auto aging op een live mail-db aangezet (90 dagen), terwijl ik dacht op de kopie db te werken,...van 4,5Gb->1,0Gb. Dagelijkse kost normaal (is ook sw product van ons) maar 1 keer nie opletten.
De backup werd dus het archief, en de live mail db was weer lekker licht,... Pffhew,..
De backup werd dus het archief, en de live mail db was weer lekker licht,... Pffhew,..
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Verwijderd
Ik heb ooit eens in mijn enthuosiasme midden op de dag een server waar 35 man op werken met sql-databases (financiele administratie) dmv een terminalserver sessie uitgezet ipv uitgelogd.
En das nie leuk !!!
En das nie leuk !!!
Mijn grootste blunder is vanaf thuis aan een mailserver/fileserver/firewall op een andere lokatie zitten werken, en dan ifdown geven en vergeten ;ifup erachter te zetten... d'oh! En het was al na 18:00 uur, en ik had geen toegang tot het gebouw. Server + alles wat erachter hing heeft de hele nacht zonder internet gezeten
Het lompste dat ik ooit gedaan heb is "iptables -F" op een gefirewalled systeem. Was alleen vergeten de standard policy van drop op accept te zetten. Beetje jammer dat die machine @ colo hing en ik dus die colo op kon bellen of ze ff op de reset knop wilden drukken 
Verder gebeurt het me regelmatig dat ik in een terminal sessie een pc halt in plaats van uit te loggen. Wat dat betreft ben ik erg blij met windows 2003, die wil erg graag weten waarom ie uit moet.
Verder gebeurt het me regelmatig dat ik in een terminal sessie een pc halt in plaats van uit te loggen. Wat dat betreft ben ik erg blij met windows 2003, die wil erg graag weten waarom ie uit moet.
Verwijderd
Zit te testen met een mailmerge (email) vanuit een SQL server met een selectie van 2000 klanten en druk op OK. OP hetzelfde moment realiseer ik me dat ik net daarvoor de verbinding met de mailserver geprobeerd had en dus live zat te werken.
Snel nog maar eens gedaan met een verontschuldigend tekstje.....
Jaren geleden voor het eerst een Accessbuilder 500 installeren in een Netware (ipx) netwerk. Alles goed werken na veel geploeter, komt na wat weken de administratie vragen waarom ik op die isdn lijn een rekening had van vele duizenden
Broadcasts vergeten te blokkeren op de router.
Snel nog maar eens gedaan met een verontschuldigend tekstje.....
Jaren geleden voor het eerst een Accessbuilder 500 installeren in een Netware (ipx) netwerk. Alles goed werken na veel geploeter, komt na wat weken de administratie vragen waarom ik op die isdn lijn een rekening had van vele duizenden
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 00:32 ]
Verwijderd
* Een leuke mon setup maken die elke minuut via SNMP checkt of de printers nog wel werken......en er dan 's ochtends achter komen dat de printer op de zelfde schakelaar zit als het licht, en dat dus de printer de gehele nacht uit heeft gestaan.......en m'n mailbox dus bomvol.
* Partitie 3 op een Sun systeem weghalen.......ja, dat is 'whole disk' (btw. slice 2 kan ook grappig zijn
)
* Een nieuwe kernel maken zonder support voor ReiserFS als je root partitie ReiserFS is.....
* Alt-SysRQ-B en daarnaa Alt-SysRq-S doen ipv omgekeerd.... (eerst reboot, dan FS syncen werkt toch echt niet...)
* Stop-A indrukken op een Sun server. (om iemand uit te leggen hoe hij z'n sun bootprobleempje kon verhelpen...)
* Al die SCSI dingen waren toch hotplugable? .......behalve de terminator dus......
* per ongeluk je config files door spell heen halen.....
* Onder MS-DOS een backup maken van een groot aantal files......en er dan achter komen dat hij enkel de 8.3 filenames heeft overgenomen.....
* 2 uur bezig zijn met het aan de praat krijgen van de drivers van een netwerkkaart.....terwijl die naast de pc ligt.......
* En jawel....deze is echt gebeurt.....de stekker vergeten in het stopcontact te steken en dan de hele computer uit elkaar halen om te kijken waar het aan ligt.....
* En de combinatie van ISDN en Ethernet kaarten in een PC kan ook heel vervelend zijn, vooral als er stroom op de ISDN bus staat....
* Ik had een leuk beep script in m'n .bashrc hebben staan (PinkPanther tune
) en toen moest ik een keer om 2 uur 's nacht inloggen......(En die Vobis PC-Speakers kunnen toch best wat geluid produceren
)
* "cat blaat1 > blaat2" ipv "cat blaat1 >> blaat2" en weg was hetgeen er al in die file stond.
* Partitie 3 op een Sun systeem weghalen.......ja, dat is 'whole disk' (btw. slice 2 kan ook grappig zijn
* Een nieuwe kernel maken zonder support voor ReiserFS als je root partitie ReiserFS is.....
* Alt-SysRQ-B en daarnaa Alt-SysRq-S doen ipv omgekeerd.... (eerst reboot, dan FS syncen werkt toch echt niet...)
* Stop-A indrukken op een Sun server. (om iemand uit te leggen hoe hij z'n sun bootprobleempje kon verhelpen...)
* Al die SCSI dingen waren toch hotplugable? .......behalve de terminator dus......
* per ongeluk je config files door spell heen halen.....
* Onder MS-DOS een backup maken van een groot aantal files......en er dan achter komen dat hij enkel de 8.3 filenames heeft overgenomen.....
* 2 uur bezig zijn met het aan de praat krijgen van de drivers van een netwerkkaart.....terwijl die naast de pc ligt.......
* En jawel....deze is echt gebeurt.....de stekker vergeten in het stopcontact te steken en dan de hele computer uit elkaar halen om te kijken waar het aan ligt.....
* En de combinatie van ISDN en Ethernet kaarten in een PC kan ook heel vervelend zijn, vooral als er stroom op de ISDN bus staat....
* Ik had een leuk beep script in m'n .bashrc hebben staan (PinkPanther tune
* "cat blaat1 > blaat2" ipv "cat blaat1 >> blaat2" en weg was hetgeen er al in die file stond.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 02:42 ]
Windows 2000, kernel versie 2000 met SP1 (dacht ik)deadinspace schreef op 23 June 2003 @ 16:31:
[...]
Welk OS, en welke kernelversie? Bij mijn weten kan datgene wat jij beschrijft niet zomaar.
2e x was Windows XP
3e x kan niet, of ik moet windows weer installeren
EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor
Verwijderd
Verkouden in de serverruimte, niezen terwijl ik zit te muizen et voila:
M'n data volume naar m'n sys volume gemoved. Gek genoeg deed daarna niets het meer....
M'n data volume naar m'n sys volume gemoved. Gek genoeg deed daarna niets het meer....
Verwijderd
na ongeveer 50x iets als 'cat > <filename>' te hebben hebben gedaan, even wat controleren in /etc/passwd... 'cat > /etc/passwd'.. geen leuk grapje... gelukkig nog kunnen herstellen
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 12:47 ]
Gisteren nog op de 2e nic een ip uit een andere range gekoppeld op een colo bak, waarna ik een route add, uit gewoont default gw meegeven... Tja, blijkbaar vond hij dat niet leuk, bak op zijn gat, terwijl een klant 15 minuten daarna iets geplanned had... Mocht ik ook effe op en neer racen... Blij als binnenkort machine 2 ernaast hangt, dan hoeft dit niet meer
Mijn ogen niet goed genoeg laten gaan over de stroomkabels achter de VAX/VMS-boxen omdat ik een monitor moest verwijderen op één van hen...
...verkeerde stroomkabel dus!
...verkeerde stroomkabel dus!
Deze komt me inderdaad bekend voor. Ik kreeg een keer een mailtje gehad met de tekst:Scipionyx schreef op 21 June 2003 @ 12:35:
Nou vooruit dan:
Tijdens mijn stage moest ik een keer iedereen verzoeken (stuk of 5 a 6 man, rond 8.30uur) om eventjes zijn/haar pc uit te zetten want er moest iets aan de server gewijzigd worden.
10 min later: "Kan ik mijn pc alweer aanzetten?"
ik: "Ja, ik heb je toch een mailtje gest....."
![]()
Ik heb die blunder de rest van de dag aan moeten horen..
"Mocht je dit mailtje niet ontvangen hebben, wil je me dan even bellen!"
dat is me al vaak gebeurd, niet op het werk maar gewoon thuis, hoppa 40 gig mp3's proberen te knippen-plakken naar c:\windows\systemVerwijderd schreef op 24 June 2003 @ 08:55:
Verkouden in de serverruimte, niezen terwijl ik zit te muizen et voila:
en dan weer alles terug vinden
Verwijderd
Ben wel geen admin, maar ik heb toch het een en ander meegemaakt dat in dit rijtje best past. (waren eigenlijk dus fouten van de sysops)
* 1e week in mijn eerste baan 5 jaar terug, kwam net van de universiteit af, waar ik wel redelijk wat met Unix hp-ux gewerkt had--
alleen nooit met de filemanager van CDE; collega's vonden dat handig, dus ik ook maar daarmee aan de slag. Liet door een ander progje uit een database alle diodes in een file dumpen (ben electronicus); het werd een filetje met een paar duizend? regels in de trant van:
d2051
enzovoort, dus 1 kreet per regel.
In de filemanager dubbelgeklikt, wilde zien wat erin stond. OK, niet wereldschokkend of zelfs maar fout van mij, maar het effect was groot:
het filetje was per ongeluk door dat db progje als executable opgeslagen (kwam ik veel later pas achter).
Ik had nog een xterm open, dus ps -fu op mijn username, zag alle diodes voorbij komen in de processen.... wilde nog kill -9 ... doen, maar het werd alleen nog maar: fork failed... Dus ik naar de CAD support afdeling, jongens gaat wat mis...!
Zie ik in die vrij lange (60m) brede gang ALLE designers vertwijfeld uit hun bureaus komen....
Terwijl het hoofd van CAD mij nog zegt, maak je geen zorgen, onze sysop (die via de handsfree op de telefoon te horen was) regelt dat wel.. Ammehoela, als ik fork failed krijg, krijgt hij die ook.... Ik hoor hem nog zeggen over de handsfree -- even naar het serverhok, hij gaat nu uit. (was o.a. de fileserver)
Not bad voor mijn eerste werkweek...
Ben ook naar de verantwoordelijke van dat db progje gegaan en heb 'm maar gezegd dat files niet standaard als executable moesten worden gesaved, maar dat wist hij ook wel, had alleen niet in de gaten dat dat progje zo was ingesteld..
* In mijn huidige baan had ik eind vorig jaar zoveel schenen geschopt dat ik eindelijk een linux bak mocht gebruiken, eigenlijk gewoon als x-server, maar voor het gemak waren de unix home-dirs enzo ook maar gemount. Staan op en hp-ux nfs bak uiteraard. Blijkt dat hp-nfs niet zo tof is, zeker niet als je er met een linux doos aan gaat inkoppelen...
Ik had problemen met kleuren (pseudocolor drama's) en had dus ctrl-alt-f7 24bit en ctrl-alt-f8 8bit pseudocolor xsessions draaien. Geloof ook nog een derde..
Af en toe kwam een commando pas erg vertraagd terug, bv 'ls' duurde dan een paar seconden. Brak netwerk is het wel, maar zo brak ook niet. Vond het wel raar..
Doe dus op een xsessie ls, komt niet terug, ik schakel naar een andere sessie, 24bit, pruts wat met kde enzo, vergeet het een beetje, ga naar huis. Volgende dag: krijg te horen van beide collega's in mijn buro dat het allemaal erg langzaam gaat. Kwam in de wandelgangen nog iemand tegen van CAD/IT die vertelt dat de nightly backup niet goed gegaan is (paar terabyte).
Ik terug achter mijn linuxbak, kijk naar die 2e xsessie: jahoor, ls heeft nog steeds geen output gegeven.
ctrl-c dan maar.
Roepen mijn collega's verbaasd uit: hee, cool, het netwerk gaat weer....!!
Damn, gauw ff naar CAD/IT -- jongens, werkt alles nou weer? Jahoor. Ik weer: ik denk dat het aan mijn linux bak zou kunnen liggen, die kwam niet terug van een ls commando. Zij vroegen dus: kan je dat weer doen?
Dus ik weer proberen, lukte niet meteen, maar na een keer of wat bleef hij weer hangen.
Gaat de telefoon: WIL JE DAAR ONMIDDELIJK MEE STOPPEN, DIE BAK VAN JOU GA JE NU UITZETTEN EN DIE MAG NIET MEER AAN!!!!!
Helaas was het echt zo, ik had / heb dus sindsdien hier op het werk geen linuxbak meer. Ah wel, nu zit ik met exceed naar de unix wereld te kijken, en op de een of andere manier heeft exceed geen problemen met kleuren, itt reflection. Ik kan nu dus wel een 32 (24) bit win desktop hebben en in exceed 8 bit pseudocolor apps draaien...
* 1e week in mijn eerste baan 5 jaar terug, kwam net van de universiteit af, waar ik wel redelijk wat met Unix hp-ux gewerkt had--
alleen nooit met de filemanager van CDE; collega's vonden dat handig, dus ik ook maar daarmee aan de slag. Liet door een ander progje uit een database alle diodes in een file dumpen (ben electronicus); het werd een filetje met een paar duizend? regels in de trant van:
d2051
enzovoort, dus 1 kreet per regel.
In de filemanager dubbelgeklikt, wilde zien wat erin stond. OK, niet wereldschokkend of zelfs maar fout van mij, maar het effect was groot:
het filetje was per ongeluk door dat db progje als executable opgeslagen (kwam ik veel later pas achter).
Ik had nog een xterm open, dus ps -fu op mijn username, zag alle diodes voorbij komen in de processen.... wilde nog kill -9 ... doen, maar het werd alleen nog maar: fork failed... Dus ik naar de CAD support afdeling, jongens gaat wat mis...!
Zie ik in die vrij lange (60m) brede gang ALLE designers vertwijfeld uit hun bureaus komen....
Terwijl het hoofd van CAD mij nog zegt, maak je geen zorgen, onze sysop (die via de handsfree op de telefoon te horen was) regelt dat wel.. Ammehoela, als ik fork failed krijg, krijgt hij die ook.... Ik hoor hem nog zeggen over de handsfree -- even naar het serverhok, hij gaat nu uit. (was o.a. de fileserver)
Not bad voor mijn eerste werkweek...
Ben ook naar de verantwoordelijke van dat db progje gegaan en heb 'm maar gezegd dat files niet standaard als executable moesten worden gesaved, maar dat wist hij ook wel, had alleen niet in de gaten dat dat progje zo was ingesteld..
* In mijn huidige baan had ik eind vorig jaar zoveel schenen geschopt dat ik eindelijk een linux bak mocht gebruiken, eigenlijk gewoon als x-server, maar voor het gemak waren de unix home-dirs enzo ook maar gemount. Staan op en hp-ux nfs bak uiteraard. Blijkt dat hp-nfs niet zo tof is, zeker niet als je er met een linux doos aan gaat inkoppelen...
Ik had problemen met kleuren (pseudocolor drama's) en had dus ctrl-alt-f7 24bit en ctrl-alt-f8 8bit pseudocolor xsessions draaien. Geloof ook nog een derde..
Af en toe kwam een commando pas erg vertraagd terug, bv 'ls' duurde dan een paar seconden. Brak netwerk is het wel, maar zo brak ook niet. Vond het wel raar..
Doe dus op een xsessie ls, komt niet terug, ik schakel naar een andere sessie, 24bit, pruts wat met kde enzo, vergeet het een beetje, ga naar huis. Volgende dag: krijg te horen van beide collega's in mijn buro dat het allemaal erg langzaam gaat. Kwam in de wandelgangen nog iemand tegen van CAD/IT die vertelt dat de nightly backup niet goed gegaan is (paar terabyte).
Ik terug achter mijn linuxbak, kijk naar die 2e xsessie: jahoor, ls heeft nog steeds geen output gegeven.
ctrl-c dan maar.
Roepen mijn collega's verbaasd uit: hee, cool, het netwerk gaat weer....!!
Damn, gauw ff naar CAD/IT -- jongens, werkt alles nou weer? Jahoor. Ik weer: ik denk dat het aan mijn linux bak zou kunnen liggen, die kwam niet terug van een ls commando. Zij vroegen dus: kan je dat weer doen?
Dus ik weer proberen, lukte niet meteen, maar na een keer of wat bleef hij weer hangen.
Gaat de telefoon: WIL JE DAAR ONMIDDELIJK MEE STOPPEN, DIE BAK VAN JOU GA JE NU UITZETTEN EN DIE MAG NIET MEER AAN!!!!!
Helaas was het echt zo, ik had / heb dus sindsdien hier op het werk geen linuxbak meer. Ah wel, nu zit ik met exceed naar de unix wereld te kijken, en op de een of andere manier heeft exceed geen problemen met kleuren, itt reflection. Ik kan nu dus wel een 32 (24) bit win desktop hebben en in exceed 8 bit pseudocolor apps draaien...
ik heb een tijd bij een bekende ISP in Belgie gedetacheerd gezeten, voor een grote migratie werd daar een inventarisatie van de verschillende servers gedaan. Helaas was bij de laatste verhuizing van elke server elk stikkertje afgehaald, dus was het compleet niet bekend wat waar op stond. De security officer (vanuit Nederland) kreeg niet echt medewerking bij de inventarisatie, dus had hij een mooie methode gevonden:
zet gewoon de server uit en luister of je ineens mensen hoort schelden! (pfoeh... 600.000 internet connecties weg..., als die eikel nou alleen de kabel uit de nic had getrokken..)
Zelfde ISP: een fix uitvoeren op de database (nav euroconversie). Na 2 dagen ontdekte ik een fout en wou ik dus terugrollen. Ik naar de backups... bleek dat deze op disk werden bewaard en netjes elke 24 uur overschreven werden
Al 2 keer in 2 weken met parted m'n harde schijf verkeerd aangepakt.. (dat doen we dus ook nooit meer)
Grappige collega: had een bestandje gemaakt met de naam
Bij een bekende chip en rekenmachineproducent ooit een programmatje gemaakt die n.a.v. elke wijziging die gedaan werd in de rechten-tabel van Oracle applications een mailtje stuurde naar me. In versie 10.4 stonden daar alleen de rechten in. Werkte als een speer. (ik blij, security officer blij) Vervolgens migreren naar 11.0 Zelfde progje erin zetten en naar huis gaan. Volgende dag mailserver plat en ik bijna 200.000 mailtjes in mijn mailbox. (bleek dat de schermcoordinaten waar je scherm stond toen je het afsloot in dezelfde tabel werden gezet).
zet gewoon de server uit en luister of je ineens mensen hoort schelden! (pfoeh... 600.000 internet connecties weg..., als die eikel nou alleen de kabel uit de nic had getrokken..)
Zelfde ISP: een fix uitvoeren op de database (nav euroconversie). Na 2 dagen ontdekte ik een fout en wou ik dus terugrollen. Ik naar de backups... bleek dat deze op disk werden bewaard en netjes elke 24 uur overschreven werden
Al 2 keer in 2 weken met parted m'n harde schijf verkeerd aangepakt.. (dat doen we dus ook nooit meer)
Grappige collega: had een bestandje gemaakt met de naam
code:
.. dan moet je dus geen stagieres hebben rondrennen...1
| -rf * |
Bij een bekende chip en rekenmachineproducent ooit een programmatje gemaakt die n.a.v. elke wijziging die gedaan werd in de rechten-tabel van Oracle applications een mailtje stuurde naar me. In versie 10.4 stonden daar alleen de rechten in. Werkte als een speer. (ik blij, security officer blij) Vervolgens migreren naar 11.0 Zelfde progje erin zetten en naar huis gaan. Volgende dag mailserver plat en ik bijna 200.000 mailtjes in mijn mailbox. (bleek dat de schermcoordinaten waar je scherm stond toen je het afsloot in dezelfde tabel werden gezet).
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Verwijderd
Heb ook nog wel een leuke.
Laatst was er bij ons een grote schoonmaak gaande in de server-ruimte. Dus een niet-IT-er was bezig om losse kabels en oude servers die gedowned waren uit het hok te verwijderen. We hebben net een volledig nieuw netwerk neergezet, waarbij 1 unix server. De console van die bak staat dus ook in die ruimte.
Zat op mijn kamer wat werk te verzetten, en er stonden al behoorlijk wat spullen op mijn kamer. Op een bepaald moment komt die gast dus even uitrusten, na behoorlijk wat verzet te hebben. En ik draai me om, en ja hoor. Ik zie daar tussen alle oude apparatuur de Console van de UNIX server staan. Had die dus aangezien als oude apparatuur.
Om een lang verhaal kort te maken, 2 dagen zonder console gewerkt, en zorgen dat de backup goed ging. Gelukkig was er nix fout gegaan.
Laatst was er bij ons een grote schoonmaak gaande in de server-ruimte. Dus een niet-IT-er was bezig om losse kabels en oude servers die gedowned waren uit het hok te verwijderen. We hebben net een volledig nieuw netwerk neergezet, waarbij 1 unix server. De console van die bak staat dus ook in die ruimte.
Zat op mijn kamer wat werk te verzetten, en er stonden al behoorlijk wat spullen op mijn kamer. Op een bepaald moment komt die gast dus even uitrusten, na behoorlijk wat verzet te hebben. En ik draai me om, en ja hoor. Ik zie daar tussen alle oude apparatuur de Console van de UNIX server staan. Had die dus aangezien als oude apparatuur.
Om een lang verhaal kort te maken, 2 dagen zonder console gewerkt, en zorgen dat de backup goed ging. Gelukkig was er nix fout gegaan.
* Oke stomme actie vandaag: Remote ingelogt op een linux bak 250 km van me vandaan. En toen deed ik dit:
en daar ging mijn remote verbinding.....
code:
1
| route del default |
en daar ging mijn remote verbinding.....
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Verwijderd
domste actie ooit is denken een verlengsnoer eruit te trekken van een printer, maar vervolgens trek je alles switches eraf .. o jee .. de belletjes vlogen om de oren.
Oh, ik dacht dat het om GNU/Linux ofzo ging... Het is nog altijd NOS hier heLightYears schreef op 24 June 2003 @ 08:44:
Windows 2000, kernel versie 2000 met SP1 (dacht ik)
2e x was Windows XP
Hoe dat in Windows zit weet ik niet... Maar dan zou ik eigenlijk toch vermoeden dat die locks na bijvoorbeeld een reboot weer weg zouden moeten zijn?
Oeps, net nog weer eens een 'hall of shame' actie.
Vanwege een bug in de programmatuur moeten wij voor het factureren een paar sql scripts draaien op verschillende databases.
Eerste scriptje gedraaid op de debiteuren database. ok
Tweede scriptje gedraaid op de advertentie database. ok (6534 rows affected)
OOPS. in sql enterprise manager stond toch nog de debiteuren database geselecteerd *shame*
Lang leve de transactie dumps. Binnen een kwartier kon ik weer terug naar de situatie van een half uur geleden.
En sowieso, het was maar op een testserver. Maar er zaten wel behoorlijk wat gebruikertjes te testen voor een nieuwe release + 3 man te programmeren.
Vanwege een bug in de programmatuur moeten wij voor het factureren een paar sql scripts draaien op verschillende databases.
Eerste scriptje gedraaid op de debiteuren database. ok
Tweede scriptje gedraaid op de advertentie database. ok (6534 rows affected)
OOPS. in sql enterprise manager stond toch nog de debiteuren database geselecteerd *shame*
Lang leve de transactie dumps. Binnen een kwartier kon ik weer terug naar de situatie van een half uur geleden.
En sowieso, het was maar op een testserver. Maar er zaten wel behoorlijk wat gebruikertjes te testen voor een nieuwe release + 3 man te programmeren.
Zeker niet mijn ergste, maar wel een lullige op NOS gebied.
Ik wilde ff op de Novell Netware 5.1 server een connectie clearen. En dan wel die van mijzelf.
Mijn connectie heeft de naam "automatisering".
Mijn echte naam is "Willem".
Ik dus ff naar rconsole... en ik clear de connectie "Willem" ... hehe.. tjsa.. hier op kantoor zijn er dus 2 mensen met de naam "Willem"
De user was wel wat werk kwijt, maar niks ernstigs
Ik wilde ff op de Novell Netware 5.1 server een connectie clearen. En dan wel die van mijzelf.
Mijn connectie heeft de naam "automatisering".
Mijn echte naam is "Willem".
Ik dus ff naar rconsole... en ik clear de connectie "Willem" ... hehe.. tjsa.. hier op kantoor zijn er dus 2 mensen met de naam "Willem"
De user was wel wat werk kwijt, maar niks ernstigs
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Op mijn stage waar ik al eerder over sprak:
VERGETEN waten in koffiezetapparaat te doen, ik ging kijken hoe het met de koffie was... geen koffie, stonk wel wat. Maandagochtend. Pain in the ass!
Dit is mijn grootste blunder geweest denk ik.
VERGETEN waten in koffiezetapparaat te doen, ik ging kijken hoe het met de koffie was... geen koffie, stonk wel wat. Maandagochtend. Pain in the ass!
Dit is mijn grootste blunder geweest denk ik.
Maybee we are alone... After all.
Niet als systeembeheerder, maar hier thuis:
Ik wilde ieder bestand dat begon met een a verwijderen:
rm -rf a *
ik had het pas na 30 seconden door
rm -rf a *
Verwijderd
in mijn haast dacht ik dat ik op een maandagmorgen heel vroeg (ff een excuus zoeken;)) een externe tapeunit van een rs6000 afrukte, echter dit was een externe hd
Mijn collega sysbeheerder lachen me er nu nog steeds mee uit:) En het erge is ik heb die externe hdisk er ook nog zelf aangehangen ook... Maar gelukkig draaide de RS6000 lekker door
Achter een Solaris machine "killall" gebruiken, en er niet bij nadenken dat dit een andere "killall" is als die bij GNU/Linux zit
Rookworst zonder R is ook worst.
Verwijderd
"ook thuis"
Ik klokte mijn proc verder op van @600 naar 622. Ik start mijn pc op in hij wil maar niet opstarten ik format c: en alles opnieuw geinstalleerd daarna start windows nog niet.... toen herinnerde ik me dat mijn proc nog opgeklokt was.....
nee niet lachen
Ik klokte mijn proc verder op van @600 naar 622. Ik start mijn pc op in hij wil maar niet opstarten ik format c: en alles opnieuw geinstalleerd daarna start windows nog niet.... toen herinnerde ik me dat mijn proc nog opgeklokt was.....
nee niet lachen
Installatie van een gloednieuw HP-UX systeem. Oude systeem ff gerenamed en ander ip-adres gegeven als backup, omdat ik nog wat scripts e.d. moest overzetten. Installatie verloopt voorspoedig (Core OS, patches e.d.)... daarna een aparte directory onder /tmp aangemaakt met daarin de subs die ik moest aanpassen van de oude machine en dan op z'n plaats zou zetten. Dus bijvoorbeeld /tmp/etc, /tmp/usr/... enz. De data van de oude machine erin gezet. Alle scripts en config-bestanden ook nog aangepast en op de juiste locatie gezet. Dus... klaar eigenlijk. Nog even opschonen (dus de oude meuk weggooien die ik aangemaakt had):
# cd /tmp
# rm -r etc
# rm -r home
# rm -r /usr
OEPS!!!! daar ging m'n complete /usr... natuurlijk geen boottape gemaakt... en niet al te snel met ctrl-c drukken

Nahja... uithuilen en fanatiek opnieuw beginnen.
# cd /tmp
# rm -r etc
# rm -r home
# rm -r /usr
OEPS!!!! daar ging m'n complete /usr... natuurlijk geen boottape gemaakt... en niet al te snel met ctrl-c drukken
Nahja... uithuilen en fanatiek opnieuw beginnen.
pff, ergste blunder dat ik heb gehad is dat ik een beta driver installeerde, dat vervolgens er voor zorgde dat geheel mijn pc een mooie hdd crash opliep. Gelukkig stond me data tig keer dubbel op me hardeschijfkes
Ik lees echt veel verhalen hier van mensen die *wel* zijn gebaat met een recycle-bin a la microsoft!
Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com
Verwijderd
ze zeggen niet voor niet "4 uur cup a soup", dat zouden meer mensen moeten doen
[ Voor 34% gewijzigd door deadinspace op 24-06-2003 21:13 ]
Mijn variatie op het thema.ParaDot schreef op 24 June 2003 @ 18:46:
Niet als systeembeheerder, maar hier thuis:
rm -rf a *
Even wat tijdelijke bestanden opruimen tijdens het ontwikkelen (zat thuis omdat de klant niet voldoende hardware had voor de klus) :
# rm * .bak
.bak: not found
<slik><zweet>
Gelukkig maak ik 2 of 3 keer per dag een backup als ik iets echt voltijds ontwikkel, ofwel op tape, ofwel in tar-files in een andere directory-tree.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
Deze ook gewoon thuis -- Ik wilde is kijken wat BeOS allemaal kan. Ik heb et helemaal geinstalleerd en netwerkkaartdrivers gedownload. De gedownloade files moesten in /boot komen, dus ik sleep /homedir/boot/ naar /boot
Ik krijg nog mooi een melding of ik alles wil overschrijven. Had iemand me maar verteld dat BeOS met overschrijven ook echt OVERSCHRIJVEN bedoeld (/boot was dus leeg, behalve de nieuwe files)
Ik krijg nog mooi een melding of ik alles wil overschrijven. Had iemand me maar verteld dat BeOS met overschrijven ook echt OVERSCHRIJVEN bedoeld (/boot was dus leeg, behalve de nieuwe files)
Je kunt libtrash installeren, die biedt zoiets (en dingen als overwrite-protection) voor in de shellmocean schreef op 24 June 2003 @ 20:29:
Ik lees echt veel verhalen hier van mensen die *wel* zijn gebaat met een recycle-bin a la microsoft!
Dat mag ook in één post hoor. Ik heb je tweede post verwijderd, en de inhoud in je eerste erbij gezet.Verwijderd schreef op 24 juni 2003 @ 20:41:
ze zeggen niet voor niet "4 uur cup a soup", dat zouden meer mensen moeten doen
Verwijderd
beetje offtopic dit, maar wel leuk.
zaterdag langs me vriend geweest, hij had nieuwe computercomponenten gekocht. dus ik gelijk heen en hem helpen em in mekaar te monteren.
deed ook zo beetje in 1 keer, en toen tot met zondagavond stabiel gebleven. entoen was er ene crasch ofzo zondagavond. hij drukt dus op resetknop (pas later achtergekomen). daarna starde de pc niet meer (we waren ook beetjuh donke zeg maar, feestvieren om zen pc) entoen deed ik gelijk zijpaneel van die chieftec eraf. ff alles nalopen. nog een keer geprobeert. weer niet (als je op power knop drukt gaat hij wel aan, maar branden de hd/dvd/cdwriter leds gelijk aan en verder is er zwart beeld) toen dachten we maar, zien we wel morgen. maandagochtend gelijk op (was een of andere feestdag). pc helemaal uit elkaar gehaalt, urenlang zitten checken op alles, andere hardware, voeding enz enz.. paar uren laten dachten we maar dat het mobo was. en wachten tot met dinsdagochtend, zaak opgebeld (maxpert) en mocht zen mobo omwisselen, en ook gelijk voor nieuwere revisie (asus a7n8x deluxe rev 2.0). 2 uur heen en 2 uur teruggereden. dinsdagavond rond 6 uur ofzoiets, mobo overgebouwd. en bij de laatste tel drukten we op power knop. weer zelfde.. en toen waren we echt fucking gek. en toen zaak opgebeld, zeide dat ut proccesor was. we hadden nog uur te tijd om een neiuwe proccie te halen voordat winkels zijn deuren sloot. geen 1 winkel had een amd 2400, na 7 winkels langs geweest te zijn hadden we dan maar een 2200 genomen. duurde ons ook nog een uur, entoen gelijk naar huis en uitproberen. hoop koelpasta aan verspilt, en wilt nog ook niet eens werken.. en toen waren we echt heeeeleeeemaaaal geeek. entoen dachten we, ff pauzeren van dat gedoe, iets meer dan 2 dagen lang. dus we ff lekker eten gehaald, biertje erbij, en een klein jointjuh. na 2 uur relaxed te hebben gingen we die pc nog es keer helemaal uit elkaar, en stap voor stap in mekaar monteren, en uiterst scherp gecontrolert. overtollige hardware weg. resetknop was ook niet aangesloten (mogelijk kortsluiting ofzo dacht ik). entoen pc aangezet. EINDELIJK deed ie ut weer.
bleek dat de resetknop hele tijd ingedrukt zat. die voorkant van de kast is gespoten in de cabine, en daardoor ging de resetknop vastzitten.
dat was me ergste nachtmerrie.
maartoch, aan het eind moesten we om lachen.:D:D
zaterdag langs me vriend geweest, hij had nieuwe computercomponenten gekocht. dus ik gelijk heen en hem helpen em in mekaar te monteren.
deed ook zo beetje in 1 keer, en toen tot met zondagavond stabiel gebleven. entoen was er ene crasch ofzo zondagavond. hij drukt dus op resetknop (pas later achtergekomen). daarna starde de pc niet meer (we waren ook beetjuh donke zeg maar, feestvieren om zen pc) entoen deed ik gelijk zijpaneel van die chieftec eraf. ff alles nalopen. nog een keer geprobeert. weer niet (als je op power knop drukt gaat hij wel aan, maar branden de hd/dvd/cdwriter leds gelijk aan en verder is er zwart beeld) toen dachten we maar, zien we wel morgen. maandagochtend gelijk op (was een of andere feestdag). pc helemaal uit elkaar gehaalt, urenlang zitten checken op alles, andere hardware, voeding enz enz.. paar uren laten dachten we maar dat het mobo was. en wachten tot met dinsdagochtend, zaak opgebeld (maxpert) en mocht zen mobo omwisselen, en ook gelijk voor nieuwere revisie (asus a7n8x deluxe rev 2.0). 2 uur heen en 2 uur teruggereden. dinsdagavond rond 6 uur ofzoiets, mobo overgebouwd. en bij de laatste tel drukten we op power knop. weer zelfde.. en toen waren we echt fucking gek. en toen zaak opgebeld, zeide dat ut proccesor was. we hadden nog uur te tijd om een neiuwe proccie te halen voordat winkels zijn deuren sloot. geen 1 winkel had een amd 2400, na 7 winkels langs geweest te zijn hadden we dan maar een 2200 genomen. duurde ons ook nog een uur, entoen gelijk naar huis en uitproberen. hoop koelpasta aan verspilt, en wilt nog ook niet eens werken.. en toen waren we echt heeeeleeeemaaaal geeek. entoen dachten we, ff pauzeren van dat gedoe, iets meer dan 2 dagen lang. dus we ff lekker eten gehaald, biertje erbij, en een klein jointjuh. na 2 uur relaxed te hebben gingen we die pc nog es keer helemaal uit elkaar, en stap voor stap in mekaar monteren, en uiterst scherp gecontrolert. overtollige hardware weg. resetknop was ook niet aangesloten (mogelijk kortsluiting ofzo dacht ik). entoen pc aangezet. EINDELIJK deed ie ut weer.
bleek dat de resetknop hele tijd ingedrukt zat. die voorkant van de kast is gespoten in de cabine, en daardoor ging de resetknop vastzitten.
dat was me ergste nachtmerrie.
maartoch, aan het eind moesten we om lachen.:D:D
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 19:36 ]
Jij wel
P.S. Topicnaam = 'Je ergste blunders als systeembeheerder'
[ Voor 6% gewijzigd door mocean op 24-06-2003 22:52 ]
Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com
hehe, soortgelijk probleem had ik ook een paar jaar geleden:
Neefje had pc gekocht en ik zou m wel ff inelkaar zetten. Ok, alles aangesloten e.d. maar hij deed het niet, er gebeurde helemaal nix. We zouden bijna bellen naar de winkel waar we m gekocht hadden (alle losse componenten bij 1 winkel gehaald, maar om kosten te besparen zou ik het wel ff inelkaar zetten
).
Ik gauw fietsen naar m'n overbuurman "die veel van pc's weet"
.
Hij had toch nix te doen, dus hij wou er wel ff naar kijken.
Eenmaal aangekomen:
Hij: "Oh, ik zie het al. Deze moet 1 opzij."
Bleek dus dat er 1 zo'n stekkertje, 1 pinnetje (van de power of reset ofzo) opzij moest
Voor de rest had ik alles goed aangesloten
Neefje had pc gekocht en ik zou m wel ff inelkaar zetten. Ok, alles aangesloten e.d. maar hij deed het niet, er gebeurde helemaal nix. We zouden bijna bellen naar de winkel waar we m gekocht hadden (alle losse componenten bij 1 winkel gehaald, maar om kosten te besparen zou ik het wel ff inelkaar zetten
Ik gauw fietsen naar m'n overbuurman "die veel van pc's weet"
Hij had toch nix te doen, dus hij wou er wel ff naar kijken.
Eenmaal aangekomen:
Hij: "Oh, ik zie het al. Deze moet 1 opzij."
Bleek dus dat er 1 zo'n stekkertje, 1 pinnetje (van de power of reset ofzo) opzij moest
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Tsja, * The Jester in de bocht...
Ik moest een systeem bouwen voor een kennis. Koop van alles, kast, mobo, barton, etc.
In elkaar gezet en klaar voor de test: nix!
Lichte paniek: ik woon on Noord-Holland en had besteld in Raalte....
Blijkt het mobo (Epox 8RDA+) een bios-update te moeten hebben. Dacht eerst dat het bord naar de you-know-what was, dus ff getest met mijn XP1700+ Anyway, na de BIOS-update lopen als een zonnetje. Ik zet mijn XP terug in mijn eigen ASUS-bordje, sluit de kast en ga een nieuwe kernel compileren. Ineens PAF computer uit! Enfin, rebooten dan maar. Need dus: was dood, bleef dood. Wederom paniek, maar nu ietsje minder licht...
Wat bleek: ik had alles aangesloten, m.u.v. de CPU-fan.
Gelukkig heeft mijn A7V333 overheat protection....
Ik moest een systeem bouwen voor een kennis. Koop van alles, kast, mobo, barton, etc.
In elkaar gezet en klaar voor de test: nix!
Lichte paniek: ik woon on Noord-Holland en had besteld in Raalte....
Blijkt het mobo (Epox 8RDA+) een bios-update te moeten hebben. Dacht eerst dat het bord naar de you-know-what was, dus ff getest met mijn XP1700+ Anyway, na de BIOS-update lopen als een zonnetje. Ik zet mijn XP terug in mijn eigen ASUS-bordje, sluit de kast en ga een nieuwe kernel compileren. Ineens PAF computer uit! Enfin, rebooten dan maar. Need dus: was dood, bleef dood. Wederom paniek, maar nu ietsje minder licht...
Wat bleek: ik had alles aangesloten, m.u.v. de CPU-fan.
Gelukkig heeft mijn A7V333 overheat protection....
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
OMG! Dat had ik dus ook vorige week bij een bedrijf toen ik een PC inelkaar gezet had: stroom erop, nix... had ik de reset en de PS_ON omgedraaidScipionyx schreef op 24 June 2003 @ 22:58:
*KNIP HEEL VERHAAL*
Bleek dus dat er 1 zo'n stekkertje, 1 pinnetje (van de power of reset ofzo) opzij moest![]()
Stomme ECS boekjes ook altijd
Verwijderd
Ik was een keer bezig wat spullen over te zetten van de ene AS/400 naar de andere, de ene stond alleen in de DMZ en de andere op het interne netwerk, dus het moest met een tapeje. Alleen... we hadden maar 1 tapedrive, gelukkig wel extern, dus tapedrive offline halen, loskoppelen, op de andere machine aansluiten, tapedrive online zetten. Bestandjes op tape zetten, tapedrive loshalen, weer aansluiten op de andere machine, tapedrive online zetten... bestandjes terughalen... kom ik weer bij m'n bureau, wordt er gebeld door IBM... "jullie AS/400 meldt dat z'n tapedrive stuk is, wanneer kan er een monteur komen?"... oeps... vergeten offline te zetten voor ik 'm loskoppelde... en die AS/400's bellen dus automatisch IBM als er wat fout is... erg handig... meestal...
Nog een leuke....
We hebben hier een vrouwelijke 'systeembeheerder' gehad, die even wat netwerkkabels zou gaan labelen.
Het viel ons al op dat er steeds meer klachten kwamen over onbereikbare servers, verbindingen die plots verbroken werden enzo.
Het werden er steeds meer. Wat bleek? Die muts trok iedere keer een kabel uit het patch panel om daar een labeltje op te plakken. En dat duurde bij haar nog wel even dus bye bye connectie.
Maar er zullen vast ook goede vrouwelijke systeembeheerders zijn, toch?
We hebben hier een vrouwelijke 'systeembeheerder' gehad, die even wat netwerkkabels zou gaan labelen.
Het viel ons al op dat er steeds meer klachten kwamen over onbereikbare servers, verbindingen die plots verbroken werden enzo.
Het werden er steeds meer. Wat bleek? Die muts trok iedere keer een kabel uit het patch panel om daar een labeltje op te plakken. En dat duurde bij haar nog wel even dus bye bye connectie.
Maar er zullen vast ook goede vrouwelijke systeembeheerders zijn, toch?
Wij hebben ook zo'n tut hola hiero. Ga er verder niet op in. Maar er zijn bij mij wel een aantal goede vrouwelijke systeembeheerders.
Dus ze bestaan echt!
Dus ze bestaan echt!
Oftewel: Systeembeheerders & systeembehoerdersMaar er zullen vast ook goede vrouwelijke systeembeheerders zijn, toch?
Ben ook een keer een systeem aan het troubleshooten geweest, en ik kwam er maar niet achter waarom het niet wilde booten.
Leverancier stuurde een monteur langs met spare parts, bleek dat de resetknop vast zat. Hij stond binnen een minuut weer buiten, en ik had een rood hoofd
Leverancier stuurde een monteur langs met spare parts, bleek dat de resetknop vast zat. Hij stond binnen een minuut weer buiten, en ik had een rood hoofd
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Oh, HOE hoe herkenbaar!!
En dan vervolgens dat warme gevoel dat vanuit je nek naar beneden afdaalt. Bijna verslavend
Ook wel eens gemerkt dat "killall" op Linux een heel andere functie heeft dan op Sun Solaris?
[ Voor 3% gewijzigd door hbokh op 25-06-2003 12:07 . Reden: typo ]
This is my sick nature.
Hier ook het standaardgeneuzel... Zoals spatietjes:
rm -rf /var/tmp /*
rm -r baaah. * moooh.*
En natuurlijk het alombekende remote inloggen en dan de netwerkverbinding om zeep helpen, dat is mij meerdere malen overkomen. Gelukkig nooit op dozen verder weg dan een paar meter hemelsbreed.
Nog een grote blunder die ik als sysad gemaakt heb: iemand een shell geven. Ik wil eens IRCen vanaf die doos, zie ik dat ik op alle IRC servers, letterlijk van hier tot Tokyo, ge-k-lined ben! Goed, meneertje Guest had meteen geen shell meer dus. Beetje te kwadertrouw eggdropjes lopen draaien!
Ook een mooie. Ik had op een gegeven moment een tripleboot systeem: Debian, Win98 en WinNT5b2. Voor het booten gebruikte ik de NT5-bootmanager. Lilo liet ik zijn bootsector in de file /mnt/dos/bootsect.lnx (C:\BOOTSECT.LNX onder Windhoos) schrijven, die dus door de NT5-bootmanager werd aangeroepen. Goed, ik bak dus een nieuwe kernel, en installeer die met lilo op de C:. Ik reboot. Hee shit, ik ben vergeten mijn netwerkkaartdriver erin te compileren. Ik compile dus een nieuwe kernel, installeer die met lilo in /mnt/dos/bootsect.lnx, en reboot. Hee, nog steeds geen netwerkkaartdriver?
# cd /mnt/dos
# ls
bootsect.lnx
#

Was ik ook vergeten FAT32-support in te bakken. /mnt/dos was dus niet gemount
Gelukkig had ik een bootdiskje liggen met mijn oude kernel erop, dus snel gefixt, maar dat was wel een heel erge *DUH*-Erlebnis
Of later een keer. Ik gebruik ext3. Ik zie een tooltje om ext2 te defraggen, en ik denk "goh, dat systeem draait nu al 5 jaar, misschien zou dat wel eens handig zijn om te defraggen". Ext3 is gewoon ext2 met een joural file erop, dus dat zou wel moeten kunnen toch? En alles lijkt inderdaad ook goed te gaan enzo, maar hij weigert de rootpartitie te defraggen als hij niet in single user mode is. Goed, ik reboot in single user mode. Systeem ver-schrik-ke-lijk aan het zeuren! Ik controleer wat er gemount is met een dfje. Alleen de root. Geen /home. Geen /var. Geen /tmp. Geen /usr. Geen /etc.
Allereerst natuurlijk paniek. Maarja, zoals ik al zei, ext3 is gewoon ext2 met een journal file... Zouden ze als ext2 wel willen mounten? Jahoor! Dus een simpele tune2fs -j loste de problemen op... Sjah, die defragger had natuurlijk ook de journal file lopen verplaatsen, en dan snapt ext3 er natuurlijk niets meer van!
Ennuh, wat doet killall dan op een Zonnetje???
rm -rf /var/tmp /*
rm -r baaah. * moooh.*
En natuurlijk het alombekende remote inloggen en dan de netwerkverbinding om zeep helpen, dat is mij meerdere malen overkomen. Gelukkig nooit op dozen verder weg dan een paar meter hemelsbreed.
Nog een grote blunder die ik als sysad gemaakt heb: iemand een shell geven. Ik wil eens IRCen vanaf die doos, zie ik dat ik op alle IRC servers, letterlijk van hier tot Tokyo, ge-k-lined ben! Goed, meneertje Guest had meteen geen shell meer dus. Beetje te kwadertrouw eggdropjes lopen draaien!
Ook een mooie. Ik had op een gegeven moment een tripleboot systeem: Debian, Win98 en WinNT5b2. Voor het booten gebruikte ik de NT5-bootmanager. Lilo liet ik zijn bootsector in de file /mnt/dos/bootsect.lnx (C:\BOOTSECT.LNX onder Windhoos) schrijven, die dus door de NT5-bootmanager werd aangeroepen. Goed, ik bak dus een nieuwe kernel, en installeer die met lilo op de C:. Ik reboot. Hee shit, ik ben vergeten mijn netwerkkaartdriver erin te compileren. Ik compile dus een nieuwe kernel, installeer die met lilo in /mnt/dos/bootsect.lnx, en reboot. Hee, nog steeds geen netwerkkaartdriver?
# cd /mnt/dos
# ls
bootsect.lnx
#
Was ik ook vergeten FAT32-support in te bakken. /mnt/dos was dus niet gemount
Gelukkig had ik een bootdiskje liggen met mijn oude kernel erop, dus snel gefixt, maar dat was wel een heel erge *DUH*-Erlebnis
Of later een keer. Ik gebruik ext3. Ik zie een tooltje om ext2 te defraggen, en ik denk "goh, dat systeem draait nu al 5 jaar, misschien zou dat wel eens handig zijn om te defraggen". Ext3 is gewoon ext2 met een joural file erop, dus dat zou wel moeten kunnen toch? En alles lijkt inderdaad ook goed te gaan enzo, maar hij weigert de rootpartitie te defraggen als hij niet in single user mode is. Goed, ik reboot in single user mode. Systeem ver-schrik-ke-lijk aan het zeuren! Ik controleer wat er gemount is met een dfje. Alleen de root. Geen /home. Geen /var. Geen /tmp. Geen /usr. Geen /etc.
Allereerst natuurlijk paniek. Maarja, zoals ik al zei, ext3 is gewoon ext2 met een journal file... Zouden ze als ext2 wel willen mounten? Jahoor! Dus een simpele tune2fs -j loste de problemen op... Sjah, die defragger had natuurlijk ook de journal file lopen verplaatsen, en dan snapt ext3 er natuurlijk niets meer van!
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
mijn eerste zelfbouw pc .
in elkaar gezet, testbootje: alle fans draaien maar verder niets. Van alles geprobeerd, kennissen erbij gehaald. Had niet geholpen.
Tower in de auto gezet en naar Emmerlich gereden (Gistron) systeem afgegeven. een week later kon ik hem ophalen (60 gulden arbeidskosten)
Oorzaak: hdd led verkeerd om aangesloten.....
in elkaar gezet, testbootje: alle fans draaien maar verder niets. Van alles geprobeerd, kennissen erbij gehaald. Had niet geholpen.
Tower in de auto gezet en naar Emmerlich gereden (Gistron) systeem afgegeven. een week later kon ik hem ophalen (60 gulden arbeidskosten)
www.triathlete.nl
ik heb al tientallen pc's gebouwd/ gerepareerd maar dat heb ik dus nog nooit meegemaakt dat wanneer ik ledjes fout omhad dat de computer verder niet boot.Scighera schreef op 25 June 2003 @ 14:00:
mijn eerste zelfbouw pc .
volgens mij is het enige gevolg van een verkeerd om aangsloten hdd ledje dat het ledje het niet doet tenminste dit is zo bij alle moederborden die ik heb (gezien)
[message to self]type faster[/message]
[message to self]type faster[/message]
[ Voor 16% gewijzigd door snooze op 25-06-2003 14:13 ]
weet iemand nog een leuke signature?
http://campuscgi.princeton.edu/man?killallMx. Alba schreef op 25 juni 2003 @ 13:53:
GNU/Linux biedt de System V killall functionaliteit in killall5.
mijn eerste zelfbouw pc bootte niet (1998)
alles 3, 4x gecontroleerd, iedereen & alles opgebeld, garantiepapieren nagekeken, alles gepost op internet, iedereen gevraagd.
heb ik de processor er niet goed ingedrukt met het zif hendeltje.
Ik denk al, wat gaat die fan toch verrekte moeilijk op de processor met die klemmetjes.
alles 3, 4x gecontroleerd, iedereen & alles opgebeld, garantiepapieren nagekeken, alles gepost op internet, iedereen gevraagd.
heb ik de processor er niet goed ingedrukt met het zif hendeltje.
Ik denk al, wat gaat die fan toch verrekte moeilijk op de processor met die klemmetjes.
Verwijderd
Lucky you..... Hier hebben we alleen 1 tut hola..... 't is niet eens een systeembeheerder, maargoed je hebt er genoeg last van.NielsOveres schreef op 25 juni 2003 @ 10:43:
Wij hebben ook zo'n tut hola hiero. Ga er verder niet op in. Maar er zijn bij mij wel een aantal goede vrouwelijke systeembeheerders.
Dus ze bestaan echt!
Kun je er niet een paar missen?
Op mijn bijbaantje moest ik omdat ik verder nix te doen had een aantal PC's preppen. Geen probleem, totdat ik aankwam op het punt "BIOS password instellen". Daar hoort bij ons een % in te zitten, en ik stel het password in. Even later booten: password niet geaccepteerd. Ik: "WTF??"
Wat blijkt: die bakken (TwoWay's) kunnen geen % aan in het BIOS password, maar slaan wel "iets" op ipv het te negeren, en geven ook geen foutmelding dat er een verkeerd karakter inzit bij het invoeren. Dus op 2 bakken maar eventjes de BIOS batterij mogen loshalen...
Wat blijkt: die bakken (TwoWay's) kunnen geen % aan in het BIOS password, maar slaan wel "iets" op ipv het te negeren, en geven ook geen foutmelding dat er een verkeerd karakter inzit bij het invoeren. Dus op 2 bakken maar eventjes de BIOS batterij mogen loshalen...
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
ok, zal maar ook een paar foutjes vermelden:
heb bij een hosting provider gewerkt (helpdesk op linux systemen).
Belt er een klant, met problemen op de site. Hij vraagt of er een map verwijdert mag worden.
ok, dat is geen probleem. Doe ik cd / Om direct naar de homedir te gaan, en vandaar naar de juiste map. Wat gebeurt er?? in /home/user/naam doe ik rm -rf * ....
Erm, mnr, volgens mij is de website weg..... mr: o? O ja, geeft niks, heb hier nog een backup
ik blij
ander klant belt helpdesk: klant is pist off omdat hij zijn website niet kan beheren/onderhouden en vraagt aan ons of wij zijn rechten kunnen aanpassen voorbepaalde mappen. Ik hang op, vergeet om de onhold knop in te drukken, kleine scheldpartij van mijn collega over kennis van klant (klant kan niks, klant is gvd dit dat ect).
Ga ik weer terug naar de klant........ nog nooit z'n pist klant aan de lijn gehad Sinds dien kijk ik dubbel voordat ik de klant in onhold zet
heb bij een hosting provider gewerkt (helpdesk op linux systemen).
Belt er een klant, met problemen op de site. Hij vraagt of er een map verwijdert mag worden.
ok, dat is geen probleem. Doe ik cd / Om direct naar de homedir te gaan, en vandaar naar de juiste map. Wat gebeurt er?? in /home/user/naam doe ik rm -rf * ....
Erm, mnr, volgens mij is de website weg..... mr: o? O ja, geeft niks, heb hier nog een backup
ik blij
ander klant belt helpdesk: klant is pist off omdat hij zijn website niet kan beheren/onderhouden en vraagt aan ons of wij zijn rechten kunnen aanpassen voorbepaalde mappen. Ik hang op, vergeet om de onhold knop in te drukken, kleine scheldpartij van mijn collega over kennis van klant (klant kan niks, klant is gvd dit dat ect).
Ga ik weer terug naar de klant........ nog nooit z'n pist klant aan de lijn gehad Sinds dien kijk ik dubbel voordat ik de klant in onhold zet
Had ik laatst ook... We hebben één klant die heel vaak belt, en die gewoon erg onaangenaam is. Hij brengt altijd een vreemd stressy gevoel over, en tijdens een gesprek krijgt hij het minstens drie keer voor elkaar om de informatica voor van alles en nogwat uit te maken... Jahoor meneer, wij zitten hier inderdaad de hele dag om aan te horen dat ons vak "de la merde" is!fcs schreef op 25 June 2003 @ 16:43:
Eén keer had ik dus het gesprek met hem af, ik smijt mijn headset af, en ik zeg "Oh, mais il est vraiment désagreable quoi..." (Damn, die vent is echt onaangenaam zeg), en vervolgens zie ik dat hij niet goed opgehangen had.. Ik hoop dattie het niet gehoord heeft
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
[andermans vraag beantwoorden]Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 21:35:
Woon jij in Frankrijk Reyn Eaglestorm?
Ja, goed afgeleid hoor
[/andermans vraag antwoorden]
[spuitelf modus]Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 21:35:
Woon jij in Frankrijk Reyn Eaglestorm?
Dat zou je ook in het profiel na kunnen kijken (St. Herblain (bij Nantes) ).
[/spuitelf modus]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dit topic is gesloten.
![]()