Toon posts:

Je ergste blunders als systeembeheerder

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.977 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de stomste fouten die je hebt gemaakt als systeembeheerder?

Ik kon van mezelf even geen "leuke" blunder herinneren (heb er zat gemaakt), maar ik las net over een systeembeheerder die een user migreerde van Windows naar Linux. De user gebruikte Eudora als mail client.
"Ha fijn" dacht hij, "Eudora gebruikt unix mbox files om mail op te slaan, dus die kan ik zo kopieren en dan vindt Kmail ze meteen!"
Dat was ook zo, alle oude mail van de user uit de .mbx files was meteen zichtbaar in Kmail.
Behalve dan dat Eudora niet conform de mbox-standaard alle verstuurde mail in de folder genaamd outbox plaatst en standaard geen sent-mail folder heeft.
(Eudora houdt in een aparte index-file in een eigen formaat bij wat de status van de messages is - verzonden, gelezen etc.)

Zegt de user op een gegeven moment tegen de systeembeheerder: hee zie je dat ook? Die mailtjes die net in outbox stonden staan nu in sent-mail!

Waarop de systeembeheerder opeens beseft dat Kmail plichtsgetrouw ALLE mail uit 'outbox' aan het verhersturen is. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 07:06 ]

Verwijderd

Ja ik zie het al, als ik deze reactie nu post dan heb ik 51 posts als het goed is ;)

Mijn ergste fout was pc formatteren en toen was ik dus vergeten al mijn wachtwoorden op te schrijven ;)
Meeste kon ik weer opzoeken maar voor sommige moest ik weer een mailtje sturen naar de webhost :p

Verwijderd

off-topic replies verwijderd.
Snake: let een beetje op met links uit SG/HK etc. Niet iedereen kan daar in :)

Verwijderd

He, die openingspost doet me denken aan wat ik onlangs heb veroorzaakt, namelijk het volgende:
Een vriendin is voor een paar maanden naar het buitenland om daar wat charitatief werk te verrichten, en wil het thuisfront (78 adressen) middels een mailing op de hoogte houden. Daartoe heb ik een scriptje gemaakt op mijn server, zodat ze haar mailing naar een bepaald adres @mijnserver kan sturen, waarbij het scriptje zorgt voor de distributie. Na uitgebreid testen op een paar e-mail adressen bleek het scriptje van alle kanten perfect te werken, en ging ik over op testfase 2, het toevoegen van een stuk of 5 adressen van mijn dichtsbijzijnde vrienden.
Ook dit ging vlekkeloos, alleen 1 adres bleek niet te kunnen ontvangen,

daardoor werd het mailtje gebounced naar het mailinglist-adres. Dus mijn server denkt: "he, een mailing, die moet ik dus distribueren!", waardoor het mailtje met de foutmelding naar alle abonnees werd gestuurd. Inclusief de abonnee met het niet werkende adres...

en zo bleef bovenstaande alinea zich herhalen...

Maar gelukkig kan ik ook 's nachts het geluid van mijn PC horen, en terwijl ik lag te slapen, werd ik er voortdurend op geattendeerd dat er een mailtje voor mij was ("depost.wav"), ik werd er dus wakker van, ging kijken wat er dan aan de hand was, en toen kon ik mijn scriptje dus afbreken. Er waren toen inmiddels tussen de 200 tot 400 mailtjes verstuurd per abonnee...
Mijn server heeft dus een halve nacht lang 5 adressen van mensen in mijn directe omgeving lopen spammen... :o

Maar ze konden (me) er allemaal nog wel om (uit)lachen... ;(

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik had recentelijk bij een reboot van de server het probleem dat ik de mail niet binnenkreeg ( en zag wel in de log's dat hij geweigerd werd : "Domain of sender does not resolve". Dus ik check alles, en alles liep... Nooit aan gedacht dat ik mijn uitgaande poort 53 niet in mijn iptables had staan... Kreeg ik zomaar de mail mbt een Ban (gelukkig onterecht) op T.net niet binnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kippenijzer op 21-06-2003 09:23 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb een keer mijn NT4 servertje met DNews zn hele cache met erder geposte berichten via dat ding op usenet laten refeeden :P
Kwam er een bericht in een nieuwsgroep: "Welke gek zit hier op allemaal oude berichten te reageren". Waarop ik antwoordde: "Ow, dat zal die en die wel kunnen zijn, die reageert een hele tijd niet en dan ineens reageert ie overal op." Uiteindelijk door die gast op mn vingers getikt met een screenshot: "Hmm, dat ben jij toch echt hoor!" :P
Heb alles via een andere newsserver met de hand zitten cancellen, ben ik ongeveer een dik uur mee bezig geweest toen.
Let wel: in mijn newsreader die de boel van mijn server haalde stonden die dingen dus NIET he, die had ik al gehad en als de server het binnenhaalde werd ie gemarkeerd als DUP :P

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:37
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 07:03:
Ik kon van mezelf even geen "leuke" blunder herinneren (heb er zat gemaakt),
Als GoT'er?? Spellingsfouten in topictitel! ;) :P

• eX0duS
  • Laatst online: 22-04 22:37
Ik heb eens belangrijke data gewist. :X Ik was van mening dat die data al naar een andere computer gekopieerd was, door de baas zelf, maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Dus toen was het weg.
Gelukkig was hij niet kwaad, hij zei dat ik het de volgende keer even moest vragen.

Was gewoon een miscommunicatie, ik dacht (ik wist dat eigenlijk wel zeker) dat hij dat gekopieerd had, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Want hij wist dat ik een nieuwe server aan het inrichten was en ik had gevraagd of hij dat op zijn eigen computer kon kopiëren.

Ook heb ik eens gehad dat ik een hoop images van een hoop computers had gemaakt en die netjes lokaal op mijn schijf had gezet.
Toen crashte de computer ineens, dus ik denk ik zet een image terug, ik had een C en een D schijf, op de D schijf stonden die images van die andere computers.
Dus ik zet die images er opnieuw op, blijkt dat die image al die schijfpartities weg haalt. :X Dus al die images weer weg. :'(

Maar goed dit weet ik dan weer voor de volgende keer, de wereld is nog niet vergaan. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door eX0duS op 21-06-2003 09:48 ]

• VIsje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-04 21:50

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

eX0duS schreef op 21 June 2003 @ 09:46:
Ik heb eens belangrijke data gewist. :X Ik was van mening dat die data al naar een andere computer gekopieerd was, door de baas zelf, maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Dus toen was het weg.
Gelukkig was hij niet kwaad, hij zei dat ik het de volgende keer even moest vragen.

Was gewoon een miscommunicatie, ik dacht (ik wist dat eigenlijk wel zeker) dat hij dat gekopieerd had, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Want hij wist dat ik een nieuwe server aan het inrichten was en ik had gevraagd of hij dat op zijn eigen computer kon kopiëren.

Ook heb ik eens gehad dat ik een hoop images van een hoop computers had gemaakt en die netjes lokaal op mijn schijf had gezet.
Toen crashte de computer ineens, dus ik denk ik zet een image terug, ik had een C en een D schijf, op de D schijf stonden die images van die andere computers.
Dus ik zet die images er opnieuw op, blijkt dat die image al die schijfpartities weg haalt. :X Dus al die images weer weg. :'(

Maar goed dit weet ik dan weer voor de volgende keer, de wereld is nog niet vergaan. ;)
Dat verhaal komt mij ook zeer bekend voor. Alleen dan met data die onmisbaar was.
Gelukkig met data recovery alles weten terug te halen. Maar op zo'n moment voel je je wel echt lullig

I'm proudly present you: www.bertverbeek.nl
Wie dit leest is ......
specs.
En keeper van s.v. de Glind 2

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
heb er wel een aantal gehad, de mooiste was nog in me jonge jaren als sysbeheerder

ik, fanatiek dat ik was, zette altijd alle resoluties / refreshrates op pc's goed als ik zag dat het niet klopte... dit deed ik dus ook een keer op een grote proliant server met NT4 (ik dacht een 8000, maar weet het niet zeker meer), dacht dat het wel goed kwam, en geen probleem was... ja... en toen ging het lampje van de monitor op oranje, oftewel "out of range", ik kan dus niet meer op de server kijken, elke keer als ik een testje deed dan duurde het booten van de BIOS al 5 MINUTEN!!! en dan was windows nog niet eens geboot ;(

kijk als ik een groter scherm dan die huidige 17" had, dan had ik waarschijnlijk wel kunnen kijken, want de resolutie stond op één of andere vage wijze op 1600x1200, terwijl ik zeker wist dat het 1024x768 was ingesteld, als met al hebben mensen ruim 1 dag niet kunnen werken door mijn slimme actie :p

ik weet inmiddels dat je op servers voorzichtig moet zijn met scherminstellingen, ZEKER op NT4 :p

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
richardkraal schreef op 21 juni 2003 @ 09:58:
heb er wel een aantal gehad, de mooiste was nog in me jonge jaren als sysbeheerder

ik, fanatiek dat ik was, zette altijd alle resoluties / refreshrates op pc's goed als ik zag dat het niet klopte... dit deed ik dus ook een keer op een grote proliant server met NT4 (ik dacht een 8000, maar weet het niet zeker meer), dacht dat het wel goed kwam, en geen probleem was... ja... en toen ging het lampje van de monitor op oranje, oftewel "out of range", ik kan dus niet meer op de server kijken, elke keer als ik een testje deed dan duurde het booten van de BIOS al 5 MINUTEN!!! en dan was windows nog niet eens geboot ;(

kijk als ik een groter scherm dan die huidige 17" had, dan had ik waarschijnlijk wel kunnen kijken, want de resolutie stond op één of andere vage wijze op 1600x1200, terwijl ik zeker wist dat het 1024x768 was ingesteld, als met al hebben mensen ruim 1 dag niet kunnen werken door mijn slimme actie :p

ik weet inmiddels dat je op servers voorzichtig moet zijn met scherminstellingen, ZEKER op NT4 :p
waarom heb je dan niet van de 'test' functie gebruik gemaakt bij je resolutieverandering (zit in nt4) dan had je dat probleem niet gehad

A wise man's life is based around fuck you

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:08
k was ook n keer aan t kloten met mn pc, en moes boot.log ff aanpassen, loopt me pc vast....dag boot.log :( hele pc dee nix meer, me bios was al gaar en k kon nie eens meer in dos :p

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb een keer op de basisschool waar ik vroeger op zat een windows 95 PC die compleet verneukt was opnieuw geinstalleerd. (ik was toen al 4 jaar van die school af overigens, FYI ;)).
Dus ik in DOS met deltree door de root van C: heen, kom ik allemaal spullen tegen:
WINDOWS, kan dat weg? niets meer op jullie bureaublad staan? "Ja, kan weg"
WINWORD, ow, das een oude word 1.1, die kan wel weg, jullie gebruiken nu Office 97 toch? "Ja, kan wel weg, staat niets belangrijks meer in"
Program files nog ff door, en uiteindelijk alles wat weg moest eraf en windows er opnieuw op.

Volgende dag: telefoon...
"Wij missen een word document waar we een hele tijd mee bezig geweest zijn, die is nu weg"

Bleek nou: die hadden ze het jaar daarvoor in word 1.1 gemaakt, welke documenten opslaat in zijn eigen programmadirectory (net zoals Word 6.0 BTW). Sinds Office 95 wordt alles al opgeslagen in C:\Mijndo~1, dus ik ging ervan uit, met hun goedvinden, dat C:\winword weg kon. NOT: daar stond hun document in wat ze het vorige jaar gemaakt hadden, het daar hadden laten staan en er vervolgens mee verder gewerkt hadden in Word 97 :P

Die konden ze opnieuw maken: Norton Unerase voor DOS kon iig niets meer terugvinden :P

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:09

samo

yo/wassup

een sysadmin op mn oude werk dan...
was op een internet helpdesk (vizzavi) en er was zo veel gespeeld met de werkstations dat ze nieuwe images zouden installeren. Wij hebben 1 week een proef image gehad die we mochten testen of alles er op staat...
Had een collega dus in een melige bui er l0pht crack op gezet. Deze is vervolgens op alle pc's geinstalleerd en binnen minuten had iedereen het lokale admin wachtwoord...
het nut van de nieuwe images heeft ongeveer 10 minuten stand gehouden

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

1.
DNS-aanpassing (we hadden een eigen DNS-server, de provider deed vanaf daar een zone-transfer), en toen per ongeluk de naam van de mail-server met het verkeerde streepje gespeld. Oeps, aantal grote klanten konden ons een dag niet mailen, en een aantal dames konden pagina-lange faxen met serie-nummers gaan overtypen, die anders simpel met een cut&paste waren ingevoerd. Gelukkig stond vanwege de aanpassing de time-to-live op 24 uur, anders hadden we de normale 2 weken een probleem gehad.

2.
2 grafische work-stations, UNIX, en ik zat achter de ene met een gewone-user-sessie en een root-sessie, zowel voor mijn eigen, als voor het andere systeem, te werken. Ik wil mijn eigen systeem rebooten, maar mijn pols tikt de muis per ongeluk in het andere root-window, en dit was X-Windows, de focus volgt de muis zonder te klikken.
Collega in teken-pakket naast me : !@#$%^&*.

3.
Deze week : backup-server verhuisd naar het nieuwe hoofd-kantoor. Nou hangt er ook een storage-array aan die server, dat via het netwerk logt, en we kregen op de nieuwe locatie geen aparte netwerk-aansluiting daarvoor. Dus een van de vele beschikbare netwerk-aansluitingen in de backup-server zelf met een kruis-kabeltje aan het array geknoopt het interface geactiveerd. En dus 's nachts geen backup van vele dozijnen systemen omdat ik vergeten was het nieuwe interface ook tegen de backup-applicatie te vertellen, en die ziet dus een hem onbekend IP-adres met dezelfde licentie, en weigert ook nog maar een bit naar tape te krassen.
En we hadden al voldoende mislukte backups door de verhuizing.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 13:12

MrG

Bij een test voor het restoren van een mailbox (op exchange via een plugin) gaf ik een "Go" op de live omgeving om die persoon z'n mailbox te restoren (van 3 dagen terug), echter had één van de drie aanwezige systeembeheerders een vinkje aangezet die net buiten beeld viel...
Dit vinkje was de MTADATA directory, resultaat iedereen 3 dagen mail kwijt, en wie het vinkje gezet heeft hebben we helaas nooit geweten slechts een vermoeden gehad. De gebruikers (70) reageerden gelukkig niet al te negatief.

Ander iets, tijdens de lunch data verhuizen van de ene naar de andere server, geschatte tijd 30 min. uiteindelijke tijd twee uur :X

Collega van me dacht ooit een RAID-setting van RAID1 naar RAID5 te kunnen doen middels de meegeleverde software en dacht dat software behouden zou blijven... niets was minder waar, alle bedrijfsdata weg en hij had de back-up ook niet gecontrolleerd }:O

Maar goed... ikzelf heb de meeste fouten (het waren er niet echt bijsterveel) die ik heb gemaakt goed kunnen herstellen, en dat soort dingen gebeurd je allemaal maar één keer... tegenwoordig gebeuren me geen gekke dingen, alles van tevoren uitdenken en plannen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ook wel een keer erg gelachen toen we een nieuwe webserver hadden gekocht een zwarte 1u dell 19" die zo'n herrie maken.

Een collega van me geen bijster ervaren systeembeheerder, zat beneden in het serverhok aan de console dat ding te installeren (apache, mod_php erop en dergelijke)

Ik zat met een andere collega van me boven aan een terminal, we logden in op de nieuwe server (dat kon al) su en we hadden het root password en toen

$ eject

Zodat mijn collega in het serverhok zich rotschrok want bij die dell servers zit er een netjes frontje voor het systeem dat ook de cd-rom afdekt. Dat zat niet op slot en dat kwam er dus met veel kabaal afgelazert toen die lade openging :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

We moesten een keer een heleboel cisco routers installeren voor een klant in den landen. We werkten met verkorte configs en zouden dan via tftp de hele config er opzetten. Gaat allemaal zonder problemen. Alleen op een gegeven moment dacht ik dat ik op een eindlokatie router zat zat ik op de centrale router (cisco 7204) dus ram ik op de centrale router een willekeurige router van een eindlokatie. Toen kon ik de klant bellen om te vragen of ze die router een schop wilden geven :)

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik was ooit eens bezig met het schrijven van een scriptje om mijzelf op de hoogte te houden van de status van een server. Ik wilde et gewoon door een simpel "net send" commando laten versturen naar mijn PC-naam/IP-adres. Dus zo gezegd zo gedaan. Netjes scriptje geschreven....berichtje "TEST" meegestuurd....ff testen....ram op enter.... helemaal nix! Ik denk bij mezelf: "ik ben de domeinnaam er vergeten tussen te zetten." Dus ik weer editten. Ik zet de domeinnaam ertussen, sla het scriptje op en ram op enter....

BLEEP, BLEEP, BLEEP, BLEEP, BLEEP, BLEEP!

Overal om me heen de bekende BEEP toon uit de PC's... Bleek ik die net send gestuurd te hebben naar iedereen in het domein. Een kleine 600 pc's!!! Foutjuh! :)

De server was in ieder geval in 1 keer in het hele gebouw bekend :D

-W0kk3L-

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-04 09:09

peace, love & linux

Laatst hebben we bij ons de hele netwerk structuur aangepast van een stuk of 5 classe C netwerken naar 1 klasse B netwerk.
Op een gegeven moment kon ik netjes al 'mijn' unix machines bereiken. Begint mn collega (nt-beheerder) te zeuren dat hij niet bij de unix machines kan. Na een tijd zoeken kwam ik erachter dat ik wel de ip-adressen had aangepast, maar het netmask nog steeds op 255.255.255.0 stond :)

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-04 09:09

peace, love & linux

Het probleem van -W0kk3L- ken ik ook. Toen was ik alleen nog geen systeembeheerder.
Mn 1e dag op de mts informatica:
Ik begon maar eens wat te knoeien. net send "hee lul" (pubertje he). Dat werkte wel aardig. Toen dacht ik dat dat ook wel even naar de hele klas kon. Helaas was dat dus het hele EDU domein van de school. Nog geen 5 seconden nadat ik op enter had geramd ging de telefoon. Een systeembeheerder: "wie zit er achter pc 11306 ? Even naar boven komen aub".........

Die systeembeheerder is nu (bij een ander bedrijf) een collega van me. Samen kunnen we hier nog best wel eens om lachen :)

• -W0kk3L-
Hehee, idd... bij mij ging het dan niet om een school, maar om een overheidsgebouw :D

Mijn collega heeft es een unixbak uitgepakt. En bij het verwijderen van de doos, ramt hij met de doos tegen de alarmknop in de serverruimte.... PLOK... serverruimte uit.. Hele regio plat :D Helaas was ik hier niet bij, want ik had dit echt wel willen zien ;b

Een andere collega is ooit es oude netwerkbekabeling aan het verwijderen geweest in de serverruimte. Hij was druk bezig, tot we opeens telefoontjes krijgen dat belangrijke unix-servers niet meer beschikbaar waren (ook niet te pingen). Even naar de serverruimte lopen. Beek hij teveel netwerkkabels verwijderd te hebben :D

-W0kk3L-

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:08

tweakerbee

dus..?

Tsja, een van de stomste dingen? Backup maken naar een andere partitie en toen een Compaq recovery CD in een PC gedaan. Ongeveer tien minuten later was ik hard aan het zoeken naar een goede tool om de data terug te halen, want de recovery CD had de harde schijf uiteraard geherpartitioneerd, en niet alleen geformatteerd.

You can't have everything. Where would you put it?

• -W0kk3L-
Owja, schiet me nog eentje tebinnen. Ooit es op lokatie geweest om een laptopje te repareren. Er bleek in het scharniergedeelte een klein flatcabletje te zitten. Het stekkertje hiervan was een beetje losgeraakt. Dus ik aan de slag. Stekker eruit, klepje eraf. Schroevendraaier erbij....druk het stekkertje aan met de schroevendraaien.... POEF!.....laptop verrot. Was vergeten ook de batterij eruit te halen! :D

-W0kk3L-

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
Kippenijzer schreef op 21 June 2003 @ 09:23:
Ik had recentelijk bij een reboot van de server het probleem dat ik de mail niet binnenkreeg ( en zag wel in de log's dat hij geweigerd werd : "Domain of sender does not resolve". Dus ik check alles, en alles liep... Nooit aan gedacht dat ik mijn uitgaande poort 53 niet in mijn iptables had staan... Kreeg ik zomaar de mail mbt een Ban (gelukkig onterecht) op T.net niet binnen :)
Heheh, handige actie ja, die ken ik ook...kloten met je firewall script en dan idd net zoiets als de DHCP en/of DNS-poorten vergeten open te zetten...merk je eerst niks van (van de meest bezochte sites heeft je browser toch het IP al gecached), maar later denk je ineens van 'goh wat is het internet toch brak, allerlei sites doen het ineens niet meer :? '. Zelfde met DHCP: je hebt al een IP dus dat gaat goed...totdat je IP verloopt en renewen (dus) niet lukt, of totdat je reboot...

Nou ja, de vergelijkbaar stomme acties als 'remote sshd killen' en 'remote de firewall stoppen ipv restarten' heeft iedereen vast wel eens gedaan 8)7

offtopic:
Trouwens, jij hebt nooit een ban gehad, je kreeg een OW wegens behoorlijk heftig reageren/schelden en tieren in een topic, maar die is later ingetrokken, je zult zelf wel weten hoe en waarom dat verder zat.
Een ban krijg je op GoT echt niet zomaar, als dat je wel lukt is het meestal ook niet onterecht :D

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 21-06-2003 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
En een fout die elke hardwarebouwer 1x MOET maken voor hij het nooit meer doet:

Het rode schuifje op de voeding verschuiven van 220v naar BAM! --->steekvlam--->

• -W0kk3L-
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 11:59:
En een fout die elke hardwarebouwer 1x MOET maken voor hij het nooit meer doet:

Het rode schuifje op de voeding verschuiven van 220v naar BAM! --->steekvlam--->
Hahahhahahaha, die is leuk! ;b

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 20:57

Skinny

DIRECT!

Heb een tijdje in een computerwinkel gewerkt (als td'er), part-time. Kom ik op donderdagmiddag (koopavond dienst) binnen en een collega was met een pc van een klant bezig. Hij moest weg dus vroeg aan mij of ik hem af kon maken. Tuurlijk geen probleem. Er moest alleen nog ff een nieuwe windows-installatie gedaan worden. Daar hadden wij zo'n mooie ghost-image voor, dus ik schroef die schijf eruit en ga hem "ghosten".

Schroef de schijf weer terug in de machine en zet hem aan.. Toen zag ik de reparatie-bon. Er stond 7 jaar bedrijfsadministratie op! OOPS!. Natuurlijk is de klant verantwoordelijk voor zijn eigen data, maar toch. Ik die vent bellen.. Die heeft gewoon zitten janken aan de telefoon omdat ie geen backup heeft. Voel je je toch lullig.

---

Ik moest een voeding vervangen. Zo'n AT model. Ik schroef oude voeding eruit, loop naar magazijn voor een nieuwe. Wat doe je dan, eerst testen voordat je hem erin schroeft. Dus ik leg die voeding op de pc neer en sluit alles aan. Die AT-voedingen hebben zo'n lekkere 220V schakelaar met krimpkous eromheen. Alleen had e.o.a.. mafkees die krimpkous eraf gehaald en daar stond ik dus, met die schakelaar in mijn handen. 4 soldeerpunten met 220V erop en schakelen maar! bzzzzzzzzzz.. Gelukkig lag die voeding er dus bovenop en trok ik door de schok de voeding er vanaf. Voeding op de grond en die trok die schakelaar dus uit mijn handen. Anders had ik dus echt dit niet zitten typen hier. Hele dag van slag geweest.

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mijn ergste blunder:

Ik had even van een PC met harddiskproblemen (harddisk werkte soms niet, IBM...) een Ghost image gemaakt naar een van de servers op de hoofdbackbone (PC had 10MBit aansluiting, backbone = 1GBit). Lekker snel gebeurd... Ik had "multicasting" geselecteerd en dat werkte.

Bij het terugzetten dezelfde procedure aangehouden... Met als resultaat: De 2GB image werd over het netwerk gebroadcast. Waardoor prompt het hele netwerk overbelast raakte (oepsje). 10MBit was niet in staat het netwerk vol te trekken met broadcasts, maar de 1GB ethernet kaart en de SCSI schijfjes van de servers wel...

... "ja mensen, het netwerk werkt zo weer goed hoor :o "

Forget your fears...
...and want to know more...

• -W0kk3L-
Ooit es een aantal UPS'sen moeten verwijderen tussen de Novellservers en de netspanning. In de serverruimte werd een "grote" UPS geplaatst. Dus aan de slag.... server netjes down...server uit.... UPS er tussenuit. Server aan, opstarten.... en de server gaat vervolgens weer automatisch uit (omdat er geen signaal van de UPS kwam :D). Foutje.... Probeer maar eens heel snel de autoexec.ncf aan te passen tussen het up en down gaan van je server! Leuk joh! ;b

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

Stomme fouten van mijzelf (maar achteraf wel lachen):

* Verkeerde UPS uitzetten. Stond links van de server. Ik had de UPS aan de rechterkant moeten hebben. Ruim 100 gebruikers zaten opeens zonder server...

* Change owner van alle root-bestanden op een UNIX systeem (onverwacht bij-effect van een administratieprogramma). Er kon niet meer op ingelogd worden en bij een reboot zou het systeem niet meer starten. Gelukkig via een nog openstaande root-sessie de schade kunnen herstellen.

* Verkeerde (niet-defecte) schijf vervangen. RAID systeem naar de kl*te. Dan is het maar goed dat er dagelijks backups gemaakt worden.

Van anderen (meerdere keren meegemaakt):

* In UNIX: in homedirectory rm -rf *.* of chmod 755 *.* of chown user:groep *.* uitvoeren. Alle bestanden op het systeem worden dan gewist of veranderd.

* In Netware: broadcast /? of send /?. Iedereen krijgt dan '/?' op het scherm.

* En het al eerder genoemde misbruik van Windows-send: "Gebak in kamer 123 om 10:00 uur". En druk dat het daar was...

* "Nee hoor, het moet echt Re-initialize zijn! <Enter>". Daaaag RAID systeem...

• -W0kk3L-
* "Nee hoor, het moet echt Re-initialize zijn! <Enter>". Daaaag RAID systeem...
Dit heeft een Getronics monteur dus es ooit bij een van onze Novellservers uitgevoerd. Zelfs nadat hij gewaarschuwd was door een collega! (werk jij toevallig bij Getronics? ;D)

[ Voor 12% gewijzigd door -W0kk3L- op 21-06-2003 12:26 ]

• -W0kk3L-
Nog een foutje van een Getronics monteur. Er moesten wat werkzaamheden uitgevoerd worden aan een van de Novellservers. Dus netjes server down gebracht. Server uit... UPS uit...<slik> stond NOG een Novell server aan die UPS. Gauw weer aangezet. Ik heb die monteur nog nooit zo bleek de beheerdersruimte binnen zien komen lopen :D

• ralfbosz
  • Laatst online: 18:28

ralfbosz

xm create bosz -c

* Even een reboot van een Linux-machine gedaan met shutdown -hy now ipv de -r :). Kon ik weer de auto pakken om naar lokatie te rijden... Gelukkig was de dienst dubbel uitgevoerd dus heeft de klant het niet gemerkt, maar toch weer een uur druk met een simpele reboot.

* Op een HP-UX systeem de rechten van . (in /) op 700 gezet ;) Alleen root mocht nog dingen doen op het systeem :).

[ Voor 19% gewijzigd door ralfbosz op 21-06-2003 12:33 ]

rm -r *

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
De webmaster wou een prutskopij van onze webmail zodat hij veilig kon proggen en aanpassen.
Ik :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
cd 
cd scripts
./makewebuser testmail@onsdomein.be
cd /usr/share/squirrelmail
cp ./* /var/www/testmail.onsdomein.be -R
cd /var/www/testmail.onsdomein.be
#Nou komt ie
chmod 750 ./* -R && chown <nieuwewebuser> ./* -R

De fout : in squirrelmail staan een aantal symlinks naar z'n configs in /etc
chmod volgt symlinks & in /var/www staat niets world readable.
squirrelmail is niet member van de wwwusers group waar alles in /var/www tot behoort.

Resultaat : webmail onbereikbaar voor een weekend want ik nam de telefoon niet op ;) ;) ;)

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nou vooruit dan:

Tijdens mijn stage moest ik een keer iedereen verzoeken (stuk of 5 a 6 man, rond 8.30uur) om eventjes zijn/haar pc uit te zetten want er moest iets aan de server gewijzigd worden.

10 min later: "Kan ik mijn pc alweer aanzetten?"
ik: "Ja, ik heb je toch een mailtje gest..... :X "

8)7

Ik heb die blunder de rest van de dag aan moeten horen.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Scipionyx op 21-06-2003 12:36 . Reden: tiepow ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• -W0kk3L-
Whehhee, die opmerking van Scipionyx hoor ik bij ons nog wel es vallen idd :D Veel gemaakte denkfout.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Blunder: het woord blunder in de topictitel fout schrijven ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Joker
  • Niet online

Joker

-W0kk3L- schreef op 21 June 2003 @ 12:25:
[...]

Dit heeft een Getronics monteur dus es ooit bij een van onze Novellservers uitgevoerd. Zelfs nadat hij gewaarschuwd was door een collega! (werk jij toevallig bij Getronics? ;D)
Nee, maar de betreffende persoon wel...!

• -W0kk3L-
Whehehee, zegt wel iets over de organisatie ;b

• Wilke
Joker schreef op 21 juni 2003 @ 12:21:
* Verkeerde (niet-defecte) schijf vervangen. RAID systeem naar de kl*te. Dan is het maar goed dat er dagelijks backups gemaakt worden.
:X voorstelbaar ja...je kunt 't verschil verder niet zien aan die schijven, en tja, hoe weet je nou precies welke welke is? Een foutje is snel gemaakt, en dan wordt de defecte HD gemirrord naar de nieuwe, en is je hele FS naar z'n grootje....tja :X
* In UNIX: in homedirectory rm -rf *.* of chmod 755 *.* of chown user:groep *.* uitvoeren. Alle bestanden op het systeem worden dan gewist of veranderd.
Niet alle - die zonder extensie blijven in dit geval gespaard B)

• eX0duS
  • Laatst online: 22-04 22:37
VIsje schreef op 21 June 2003 @ 09:56:
[...]

Dat verhaal komt mij ook zeer bekend voor. Alleen dan met data die onmisbaar was.
Gelukkig met data recovery alles weten terug te halen. Maar op zo'n moment voel je je wel echt lullig
Heb ik ook nog geprobeerd.
Maar het was ook niet zo slim van de baas om zijn data gewoon op een of andere map op de server te zetten.

Zulke dingen moet je gewoon goed afspreken.

Verwijderd

nou, vooruit.. mijn fouten :P
  • het al eerder genoemde 'net send' foutje.. een berichtje naar maar liefst 1500 pc's ipv. 1 enkele binnen een bedrijfsnetwerk van een financiele instelling. ik heb daarna voor de rest van de dag om de vijf minuten boze collega's te woord mogen staan (telefonisch wel te verstaan) en enkele tientallen mailtjes mogen beantwoorden.
  • als stagair bij een automatiseringsbedrijf voor architectenbureaus en kantoren de hdd van een pc van een klant formatteren, en er vervolgens achter komen dat je vergeten bent een backup van belangrijke bestanden te maken... 3 dagen later was mijn stage voorbij (mede door deze stomme actie);
:Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 12:59 ]

• Wilke
./Proxy schreef op 21 June 2003 @ 12:40:
Blunder: het woord blunder in de topictitel fout schrijven ;)
LOL - ik zie het nu pas, terwijl ook Laagvliegerke het al opmerkt :P

f1x0red :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Maar even blunders van gemaakt :)

Verwijderd

Ik kon de MDBDATA directory van Exchange niet verwijderen. Dus schakel zo veel mogelijk services uit, reboot de server in veilige modus, en ik verwijder het mapje :Y)

Ik had daar nota bene zelf Exchange geinstalleerd |:(

De backup was gelukkig niet oud :)

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 05-04 12:51
Nou ik weet er helaas wel een paar 8)

Binnen komen bij een bedrijf, je voorstellen als de nieuwe systeembeheerder en
10 minuten later het hele bedrijf (80 man) plat leggen doordat je de server laat crashen..

offe.. op een terminal server bij het uitloggen geen uitloggen selecteren maar shutdown... oops...

:+

ehhh.. noppes

Verwijderd

Thc_Nbl schreef op 21 June 2003 @ 13:00:offe.. op een terminal server bij het uitloggen geen uitloggen selecteren maar shutdown... oops...

Oeh, dat heb ik ook weleens gehad. Ik heb direct een "patch" bedacht, namelijk 2 aparte accounts aanmaken met Guest rechten welke wel de server mogen shutdownen, de normale admin accounts mogen dat niet meer (2 accounts voor het geval dat er 1 locked wordt).

Verwijderd

Topicstarter
Onbetaalbaar is ook die waar Francisco van Jole over schreef in zijn boek over het internet bedrijf waar hij voor werkte in de internet toptijd (1999-2000)

Ze hostten hun site bij een super stoere professionele rambo achtige provider die serverruimtes had met halon dumps (om zuurstof weg te nemen en branden te doven) en alles.

Peperduur natuurlijk, maar dan had je ook wat.

Vindt hij op een dag een memootje tussen zijn mail of wat was het, wat een uren verantwoording was van de systeembeheerder, alleen bedoeld voor hemzelf:

"1 uur niksdoen
3 uur unreal gespeeld
uurtje op de wc zitten kakken
4 uur interessant zitten doen met kabels en boekjes"

(zoiets was het, ik kan het niet meer terugvinden op internet)

Dus hij mailt zijn baas: ik denk dat ik hier iets heb wat je belangrijk zou kunnen vinden. :) :D

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

De ergste blunders die ik heb gemakt zijn:

1. Computer repareren door middel van nieuw moederbord erin plaatsen, alles aansluiten en dan vreemd staan te kijken dat het systeem het nog niet doet. Op zich was het niet vreemd aangezien ik vergeten was het stroom op het moederbord aan te sluiten. Eén uur gekost om er achter te komen wat er aan de hand was.

2. Op een Linux server email in moeten stellen dat als er een bericht naar een mailbox ging dat die een antwoord gaf naar de verzender en naar iemand in de organistaie, alleen daar had ik al een forward op gezet naar die mailbox die dus antwoord gaf aan verzender en naar die mailbox. Ik heb nog nooit zoveel emails in een uur gezien, moest de hosting provider opbellen om het inorde tekrijgen. provider heeft og gekeken naar het aantal email dat was opgelopen naar de 20000.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• ralfbosz

ralfbosz

xm create bosz -c

Wilke schreef op 21 juni 2003 @ 12:52:
[...]

Jawel, een . is namelijk onder Unix een wildcard for slechts 1 character (maakt nietuit welke). Eigenlijk is een *.* onzinnig, een * is genoeg.

(of toch niet, denk dat ik de regexpressies door elkaar haal ;), nog een blunder erbij moet kunnen...

[ Voor 15% gewijzigd door ralfbosz op 21-06-2003 13:15 ]

rm -r *

• Joker
  • Niet online

Joker

Wilke schreef op 21 juni 2003 @ 12:52:
[...]
Aj, de commando's moesten natuurlijk zijn: chmod -R ... en chown -R ... In dat geval wordt alles gewist, omdat "..*" binnen de filespec valt en dus de parent-directory geheel gewist wordt. En ook de parent van de parent en alle subdirectories daarvan, etc.

(Beetje OT, maar misschien dat ik hiermee andere sysops kan behoeden voor dezelfde fout ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Joker op 21-06-2003 13:14 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 14:57
Systeembeheerder met Microsoft aan de lijn over een Serverpaketje die niet meer draainde wou... " En dan kunt u nu in deze map alle bestanden verwijderen " Systeembeheerder doet snel shift+del "Behalve... bla.dlla & blaaaa.dll ..." Systeembeheerder... "oops"

57696520646974206c65657374206973206e657264

• -W0kk3L-
Voor degenen die bekend zijn met gcos6(http://www.bull.com/servers/year2000/gcos6hvx/)
Per ongeluk in de root gaan staan (ipv in een directory) , en "dl *" intikken. Poef....en weg is ALLES.

[ Voor 6% gewijzigd door -W0kk3L- op 21-06-2003 13:17 ]

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 05-04 12:51
-W0kk3L- schreef op 21 June 2003 @ 12:17:
en de server gaat vervolgens weer automatisch uit (omdat er geen signaal van de UPS kwam :D). Foutje.... Probeer maar eens heel snel de autoexec.ncf aan te passen tussen het up en down gaan van je server! Leuk joh! ;b
eh server -na :+
en dan heb je zeeen van tijd... ;-)

ehhh.. noppes

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

feestje, mp3'tjes and all aan het draaien op je laptop...

vriend wil iets laten zien op zn bak, hij ssh-t naar zn server op mijn laptop, logt in als root en laat het zien (ik kan even niet meer bedenken wat het ookweer was)... aangezien we al wat biertjes op hadden, vergeten die sshbox dicht te gooien...

aan het einde van de avond, iedereen is weg, wil ik mn laptop shutdown-en dus ik jas 'shutdown -h now' in...

gebeurt niks...
ander scherm dan maar... hoppa, laptop uit... mooi, ik slapen...

ik word 's morgens wakker gebeld door die vriend; 'volgende keer wel ff kijken op welke box je zit he?'

had ik dus per ongeluk een IBM AIX geshutdown-ed :P *oeps*

Chriet Titulaer is de man

• -W0kk3L-
Thc_Nbl schreef op 21 juni 2003 @ 13:20:
[...]

eh server -na :+
en dan heb je zeeen van tijd... ;-)
I know :) Maar het is juist de kunst om het zonder wijzigingen te doen. Overigens hoefde ik geen server in te tikken, aangezien hij dat automatisch al deed.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
kheb laatst per ongeluk de lan kaart van onze server gedisabled, kon ik dus ook niet meer via remote desktop erbij komen

ik snel monitortje aansluiten en weer enablen, gelukkig was het nog niet opgevallen bij de clients :P

Mijn rig

• Eärendil
  • Laatst online: 17:02
Joker schreef op 21 juni 2003 @ 12:21:
• In UNIX: in homedirectory rm -rf *.* of chmod 755 *.* of chown user:groep *.* uitvoeren. Alle bestanden op het systeem worden dan gewist of veranderd.
Die rm -rf * komt me bekent voor, heb ik een keer gedaan in / omdat ik dacht dat ik in een andere map stond, maar ik had daarvoor 'cd ..' ipv cd mapnaam gedaan :'(

Na het verwijderen van /bin, /boot, /dev, /etc en een gedeelte /home deed ik toch maar ctrl+c, maar toen was het al te laat en geen backup 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ralfbosz schreef op 21 juni 2003 @ 13:10:
Eigenlijk is een *.* onzinnig, een * is genoeg.
*.* is inderdaad een typische antieke ms-dos uitdrukking..

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Een netwerkkaart in een server hard op 100 mbit gezet. Immers ons netwerk is toch 100mbit. Ja, behalve dan het stukje van de server naar het 10mbit hubje van Kennisnet ... Resultaat: 2 uur bezig geweest om een leerkracht uit te leggen hoe die netwerkkaart weer terug kon.... Had geen zin om 1,5 uur in de auto te gaan zitten voor 1 minuut werk

* Het netwerk wil niet meer werken, anderhalf uur remote aan het debuggen geweest om er vervolgens achter te komen dat er een switch kapot is (ronald, die ene switch waar ik net de kabels eruit en erin heb gedaan, daar brangen geen lampjes :(*

[ Voor 2% gewijzigd door Zwerver op 21-06-2003 14:24 . Reden: typo ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:18

Robtimus

me Robtimus no like you

richardkraal schreef op 21 June 2003 @ 09:58:

Komt me bekend voor. Op mijn werk net 2 nieuwe PC's uitgerold. Op 1 zou een 17" TFT komen, op de ander een (behoorlijk ouwe) 17" CRT. Op die met de TFT dus ff de resolutie omhoog gezet. Ik en mijn collega gaan verder werken, worden we teruggeroepen. Wat blijkt: hadden ze de schermen omgerolen. Die CRT kon de resolutie niet aan dus die sprong op standby. In plaats van dat ze de schermen terugrolen rebootte de lokale systeembeheerder die bak. Ik weet niet wat ie gedaan heeft, maar daarna nog nooit zoveel BSOD's gehad :X. Wij namen die bak dus maar weer mee om opnieuw te laten installeren, 2 weken later kregen ze hem weer terug >:)
Eärendil schreef op 21 juni 2003 @ 13:43:
[...]

Die rm -rf * komt me bekent voor, heb ik een keer gedaan in / omdat ik dacht dat ik in een andere map stond, maar ik had daarvoor 'cd ..' ipv cd mapnaam gedaan :'(

Na het verwijderen van /bin, /boot, /dev, /etc en een gedeelte /home deed ik toch maar ctrl+c, maar toen was het al te laat en geen backup 8)7
Niet zelf meegemaakt maar gelezen: iemand had een probleempje, en vroeg om hulp. Een van zijn vrienden dacht lollig te zijn en typt als advies in 'rm -rf /'. Hij lette niet op, typte het in en zag kort daarna zijn fout....

Of op mijn ouwe basisschool een half uur proberen erachter te komen waarom een PC geen verbinding heeft (in windows zelf dus), komt er opeens iemand achter dat de netwerk stekker niet goed in de switch zat |:( Wel dat half uur mogen schrijven >:)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

tja, onlangs iemand gehoord die een spatie tussen de / en het verderer path had gezet:

rm -rf / home/username/folder/

gelukkig op z'n desktop, en niet op 'n server, maar toch...je denkt wel twee keer na :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 16:26 ]

Verwijderd

Wat dacht je van mijn # vi crontab op een AIX-doos.... of het removen van /sbin, gelukkig op een test-systeem.

Verwijderd

hmmm

Werken op een flinke batterij ProLiants met een atm-switchje, ISAserver shutdown geven, bakje koffie halen, server hard uitzetten en dan dus de live meelserver uitdrukken (staat naast de ISA), 180 gebruikers over de zeik en de store corrupt...

DDS-4 in een DDS-3 tapestreamer drukken > streamer kaputt

HP Laserjet 4000t van een trap af laten stuiteren

Koffie over een toetsenbord gieten (ja soms doen zelfs beheerders dat)

• deadinspace
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

The usual:

Remote ingelogd zijn en "ifconfig eth0 down" doen.

Remote ingelogd zijn en "killall sshd" doen.

"reboot" in de verkeerde terminal.

"rm -rf config *" ipv "rm -rf config*" (let op de spatie).

Achja... Live and learn :Y)

Niet van mij, maar wel een leuk rm-rf verhaaltje: http://www.beamspot.de/unix/recovery.html :)

Verwijderd

We kregen op het werk adsl. Dus ik een Linux router geinstalleerd met 2 netwerkkaarten. De installatie bestond uit kernel 2.4 daarmee heb ik de internet connectie getest en alles werkte prima. Ik wilde eigenlijk linux 2.2.25 draaien dus ik die gecompileerd en dan rebooten. Daarna deed de connectie het niet meer. Ik heb de hele dag zitten zoeken waar het nu aan lag totdat ik erachter kwam dat de modules net anders werden geladen. eth0 werd eth1. Dus logisch dat ik geen connectie kreeg |:(

We hebben 1 windows 2000 server met een linux samba server die beiden dezelfde monitor deelden. Ik wilde inloggen op de Windows 2000 server maar had het toetsenbord van de linux server in mijn handen. Ctr + alt + del. He er gebreurt niks. Toen kwam ik er achter. 100 mensen die opeens geen netwerk verbinding meer hadden :o

Verwijderd

Op m'n werk (een effectenkantoor) zijn er een aantal linux workstations. 1 van die workstations was vastgelopen, dus belt de handelaar op waarna ik inlog om z'n box te rebooten. Terwijl ik wacht tot de machine weer op is, word ik gebelt door een andere handelaar. "Hee, wat vreemd, mijn computer houd er ineens mee op, maar ik moet nu wel handelen...." Je raad het al, op de verkeerde box "sudo /sbin/reboot" ingetikt ;) Stom, maar gelukkig snel gefixed...

Of iets, wat ik heb meegemaakt bij UPC. Daar was ik op een gegeven ogemblik iemand aan het opleiden (kwam vers van HBO informatica oid). Op een dag moest hij iets doen met de backups, waarna ik niets meer van hem hoorde. Iets van 2 maanden later, is er iets weg, dus heb ik een tape nodig. Ik log in op de taperobot, zie ik dat de backups al een flinke tijd naar de filistijnen zijn.... Ik vraag aan die hbo gozer, weet jij wat er aan de hand is met de backups? Zegt ie: "Ohja, dat klopt, die had ik stuk gemaakt, maar je vergeten te vertellen dat het stuk is" |:( (Verder een hele aardige gozer hoor)

Ook bij upc, was een netadm, die perse een utp <-> serial converter nodig had, die die uit de sun webserver trok |:( Voor de niet sun mensen, op het moment dat je een seriele verbinding hebt (er zit een kabel tussen) en je trekt die los, dan gaat een sun per direct naar de prom toe (de bios) en is je os halted. Gevolg, 450.000 mensen zonder webpage .....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 17:31 ]

• _JGC_
  • Nu online
deadinspace schreef op 21 juni 2003 @ 17:17:
The usual:

Remote ingelogd zijn en "ifconfig eth0 down" doen.

Remote ingelogd zijn en "killall sshd" doen.
Komt me bekend voor, beide gevallen :P

ik als user root op een X-terminal server ingelogd, wat dingen aangepast, ding draaide niet helemaal meer zoals het hoorde. Uiteindelijk wou ik dus ff met X -query <servernaam> kijken of ik dat ding kon bereiken. Nee dus: eth1 was mijn internet NIC, eth0 was mijn 192.168 NIC en dat was ook het adres wat mijn X-server naar de andere kant stuurde in de query, dat zou dus nooit aankomen :P

Al met al, ik denk: eth0 hangt toch nix aan: ifdown eth0.
Ik denken: hmm, waarom kan ik nix meer typen? tis toch alleen mn private LAN NIC met crosscable maar? *kijkt in titelbalk van gnome-terminal* KUT, dat was dus de server die absoluut niet down mocht :P (lokaal inloggen kon ook al niet meer: zonder LDAP UID resolving kom je er als root ook niet meer in :P)

Later nog zoiets:
gebruikers zijn gewend om niet hun X uit te loggen, maar gewoon Exceed af te sluiten, waardoor er dus een heleboel processen blijven draaien, zoals ondermeer java testservertjes die ze in hun opdrachten moeten maken.

Al met al, ik log in als user "studroot" (we hadden niet het root-account van die servers, maar we hadden een tweede root account gekregen waarmee we ook alles konden). Zie ik met "ps aux" een heleboel processen, behalve die processen die ik zoek, dus ik denk: "Hmm, die user heeft die processen een week geleden opgestart en hij is nu niet ingelogd, laten we slay eens in de hand nemen".
Als user studroot: "slay <gebruikertje>"

Op de een of andere manier ging het hierbovenstaande niet helemaal goed. Ik werd per direct uit de SSH sessie geflikkerd, las ik even terug: "Slaying all processes for user studroot". Ja, leuk dan dat als je user studroot bent, je uid 0 is gecached door NSCD en dus alle processen die normaal van user root zijn, van studroot zijn in een ps aux overzichtje :P . Had ik die complete server om zeep geholpen :P

Snel hollen naar het serverhok, had als student zijnde een bosje sleutels met dat sleuteltje eraan, naarbinnen, eerst zoeken tussen het 20-tal servers welke het nou eik was. met de schermswitch spelen, eindelijk gevonden: scherm kwam niet meer aan, ding reageerde niet op input. Heb dat ding maar hard uitgedrukt, weer aangezet en fluitend van onschuld weggelopen O-)

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 13:07:

"1 uur niksdoen
3 uur unreal gespeeld
uurtje op de wc zitten kakken
4 uur interessant zitten doen met kabels en boekjes"
Een goeie sysadmin heeft ook niets anders te doen ;)
Die zit er gewoon in het gebal dat een gek met een bijl binnenstormt en je server hakt... :)

• ralfbosz

ralfbosz

xm create bosz -c

Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 16:52:
Koffie over een toetsenbord gieten (ja soms doen zelfs beheerders dat)
Mij ook gebeurd tijdens een van mijn (niet IT) stages, maar dan thee. Tegen de systeembeheerder, ik weet ook niet waarom sommige toetsen het niet meer doen }).

rm -r *

• Dennis
  • Laatst online: 11:24
Thc_Nbl schreef op 21 juni 2003 @ 13:00:
offe.. op een terminal server bij het uitloggen geen uitloggen selecteren maar shutdown... oops...

Daar krijg je een waarschuwings-melding bij...

• -W0kk3L-
ralfbosz schreef op 21 June 2003 @ 17:35:
[...]

Mij ook gebeurd tijdens een van mijn (niet IT) stages, maar dan thee. Tegen de systeembeheerder, ik weet ook niet waarom sommige toetsen het niet meer doen }).
Met cola werkt het nog beter... da's de echte keyboard-killer :D

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 11:16
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_1.jpg[/picture]
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_2.jpg[/picture]
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_3.jpg[/picture]
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_4.jpg[/picture]
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_5.jpg[/picture]

[ Voor 12% gewijzigd door Palmboom op 21-06-2003 18:01 ]

• Eijkb
  • Laatst online: 15:47

Eijkb

Zo.

De grootste blunder die ik heb meegemaakt bij een collega heeft een bepaalde bank in Belgie tonnen gekost (euro's). Ik werk nl. op de tandem (HP NonStop Kernel) en dat is een mainframe. Het betere broertje van de IBM mainframe's :). Het geheel wordt daar bedient vanaf een console (tacl genoemd in het tandem wereldtje). Op die machines draait de halve bank (connecties naar geldautomaten, connecties naar kantoren, alle geldtransacties lopen via de tandem (overschrijvingen, beurshandelingen etc etc) en het is dus zo'n beetje het hart van de bank. Nu heb je een status commando waarmee je alle draaiende processen kunt zien. Dat zijn dus dé processen die alle transacties aansturen. Je kunt bijvoorbeeld status *, prog $data.atmapl.geldautomaat doen om alle processen te zien die zijn opgestart uit het programma geldautomaat (<- voorbeeldje!). Nu wou iemand een overzicht van alle processen die niet liepen. Die collega doet vervolgens status *, stop. Klinkt leuk, maar dit commando vraagt alle processen op en stopt deze vervolgens! De volgende 32 uur bezig geweest (aan één stuk!) het geheel weer draaiende te krijgen. Dan moet je dus ook denken aan synchronisaties tussen het mainframe en alle geldautomaten, het rebuilden van corrupte databases enzovoorts. Vanaf het moment dat het commando gegeven werd tot een hoop uren later heeft de bank dus geen transacties kunnen verwerken. Daarvoor moeten boetes betaald worden. Beursorders gingen pas uren later de portefeuille in en alle bankbedienden in de kantoren stonden machteloos. Je moet weten dat die machine door redunante uitvoering een stroomstoring, een blikseminslag of een aanslag met TNT zou kunnen overleven... maar ja, als je ´root´ bent kun je alles maken natuurlijk en dat wordt vervolgens niet opgevangen door het systeem 8)7

.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05
Palmboom schreef op 21 juni 2003 @ 18:00:
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_1.jpg[/picture]
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_2.jpg[/picture]
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_3.jpg[/picture]
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_4.jpg[/picture]
[picture]http://members.rott.chello.nl/~cdmerwe/adia715_5.jpg[/picture]
Ah, dit is met recht je grootste blunder :P

Sssst, probeer [img] eens :P

edit:

net even naar de plaatjes gekeken, is dat nou een blunder?

Anyway, ik heb zelf nog niet zoveel blunders gemaakt volgens mij :P. Mijn grootste blunder is nog dat ik 4 dagen ben bezig geweest om een netwerk werkend te krijgen voordat ik erachter kwam dat Norton Internet Security :r de boosdoener was :)

[ Voor 24% gewijzigd door Xander op 21-06-2003 18:14 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Naast systeembeheerder help in binnen mijn familiekring ook welleens mensen die problemen hebben met zijn of haar pc.

Nou voelde mijn oom zich lullig omdat hij elke keer mij vraagde om een paar simpele probleempjes op te lossen. Hij had hij een goede kennis gevraagd om het volgende op te lossen: De snelkoppeling van Outlook Express in het menu "start" was weg.

Nu heeft die kennis de hele pc geformateerd omdat volgens hem dat de enige oplossing was 8)7 En ja hoor.. alles kwijt enzo.. en die kennis kwam er zelf ook niet meer uit.

Nu was dit niet zozeer een blunder van mij, maar wel het domste en grappigste wat ik ooit had mee gemaakt als systeembeheerder

Verwijderd

Kheb ooit eens bij een grote fabriek met een Telefooncentrale (Nitsuko met 92 toestellen) met emailattendering en die regeld ook de VPN sessies (zit een adslrouter bij in) geplaatst, moest na een maandje een extra toestelkaart in voor 24 extra toestellen. Mooi alles hotplug. Kaart eringezet, grote kap er weer op, pow centrale plat. De aan/uitschakelaar was zon simpele wip/wap schakelaar en bij het ervoor zetten van die anderhalf meter hoge kap de schakelaar geraakt en de centrale plat gegooid.

Gevolg, Telefoonverkeer abrupt plat, vpn sessies plat, Netmeeting conferences plat. Opstarttijd van zon centrale is een kleine 15 minuten. Ben behoorlijk nagekeken toen ik die serverruimte verliet.

Woops :(

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik heb ooit op een 486´er linux geinstalleerd, de bedoeling was om dat naast de huidige DR-DOS installatie te doen, maarja, /dev/hda, /dev/hdb, etc.. dat had ik toen nog niet helemaal door, dus nadat ik linux had geinstalleerd, kwam ik erachter dat ik niet meer naar dos kon booten :+

Dat was tevens de reden waarom ik opeens van fidonet verdween, al m´n wachtwoorden en pointnummers stonden op die dos-partitie, en binkleyterm kreeg ik niet aan de praat ;(

Voor de rest, ach.. op een router intikken /etc/init.d/networking stop i.p.v. /etc/init.d/networking restart .. Maar gelukkig hoefde ik maar een trap naar beneden te lopen om dat kreng te rebooten ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:12

jorammeke

Prutser

Ook een klein blundertje...
Win2k server met 650 log bestandjes... en die wou ik allemaal ff verwijderen...
Geen shift+del + enter... maar enter... gevolg..... 650 .txt bestandjes van 5 mb de stuk werden ff geopend... :o oops.... wat is het netwerk in eens traag....

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:18

Robtimus

me Robtimus no like you

edit:
wegehaald want al eerder gepost, bovendien layout ver****end

Ook leuk trouwens: mijn desktop rebooten, en daardoor mijn laptop laten hangen. Ik was ff vergeten dat de laptop een dir van mijn desktop via NFS had gemount |:( Is al vele malen voorgekomen :)

[ Voor 64% gewijzigd door Robtimus op 21-06-2003 19:58 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Vorige week vrijdag. Ik was niet helder en was op een server (met fysieke toegang; thuis) aan het klooien. Met find alle dirs op 2755 gezet ipv. in htdocs :/ alles gebackupped en reinstall gedaan. Het heeft op zich ook voordelen want nu gebruik ik -current; dus ELF ipv. a.out.

En verder wel 'ns remote een 2.4 kernel compile gedaan. Reboot. Blijft-ie hangen op de SCSI controller (Adaptec 7896). Naar WideXS toe. Onderweg blowtje. Daar 4 uur klooien. En de oude driver wil ook niet werken. Weer terug naar de oude kernel, geen zak opgeschoten maar wel gruwelijk gelachen :) dus dat had ook voordelen.

Remote ingelogd zijn en "killall sshd" doen. Ja die ken ik. Als je nog ingelogt bent is er geen probleem (op deze manier upgrade ik remote altijd SSH). Als je dan via FTP (cron) of Webmin (veel mogelijkheden) in kunt loggen, ook geen probleem.. 8)

• Dennis
  • Laatst online: 11:24
Ik hoop niet dat het erg is dat ik met een windows-blunder kom in NOS.

1 - PC Formatteren. Controleren op data in de gebruikelijke directories maar je vind niks. Blijkt het in de tmp-dir te staan. Tja...

2 - Mensen die de outlook delivery zelf veranderen van exchange naar persoonlijke mappen, waardoor mail eenmaal opgehaald niet meer op de server wordt opgeslagen. Dan ga je de pc opnieuw formatteren. Maar je kijkt daar niet naar, want het is standaard niet zo. .....

Verwijderd

Eens denken:

Crontab willen editten en met dikke vingers in plaats van -e er -r van maken.

Nologin op een clusternode zetten, blijkt dat clusterwide te gelden :) Was gelukkig een database cluster dus alleen de mede beheerders hadden er last van.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Eijkb schreef op 21 June 2003 @ 18:11:

Nu wou iemand een overzicht van alle processen die niet liepen. Die collega doet vervolgens status *, stop. Klinkt leuk, maar [knip]
Hoe is het met die collega afgelopen? Heeft ie nu een ander baan? :P

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Pas geleden nog een blunder, was ff vergeten dat X standaard numlock uit heeft staan. Ik was bezig met ipv6 op de remote server.
code:
1
route delete inet[6] default

toen was opeens de default route weg....

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
jorammeke schreef op 21 juni 2003 @ 19:50:
Ook een klein blundertje...
Win2k server met 650 log bestandjes... en die wou ik allemaal ff verwijderen...
Geen shift+del + enter... maar enter... gevolg..... 650 .txt bestandjes van 5 mb de stuk werden ff geopend...
Doet me denken aan een geintje dat ik er bij een vriend een paar keer heb uitgehaald.
Hij is een desktop werker (zo'n user die zijn hele desktop vol met allerlei verschillende icons heeft staan van programma's en documenten)
Hij is een windows gebruiker.
Als ik op bezoek was geweest drukte ik net voor ik wegging op ctrl+a, enter

DAAG! 8)

Was zijn computer nog wel een half uurtje zoet met alles openen op zijn desktop :)

• Eijkb
  • Laatst online: 15:47

Eijkb

Zo.

Hoe is het met die collega afgelopen? Heeft ie nu een ander baan?
Ehh.. Nou. Het is niet te geloven, maar het was zijn tweede keer. De eerste keer deed hij het bij een groot communicatie bedrijf in Nederland waar de tandem de billing regelt van telefoontikken. Toen heeft hij een serieuze waarschuwing gehad. Nadat hij weer hetzelfde geflikt had bij die bank in Belgie heeft hem dat idd zijn carriere gekost.

.

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 11:02

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Niet echt een sysadmin verhaal, maar op een informatica opleiding maak je ook vanalles mee. Net als op een middalbare school, maar goed, daar is de concentratie mensen die er verstand van heeft kleiner.
- Eerste klassertjes vinden al erg snel het net send commando uit. (ja, ik ben er zelf 1, maar ik ben al iets volwassener). Er is er ook altijd één die het *etje uitvind in dat commando. Dan is er altijd nog een derde die 'het wel ff durft'en voor je het weet zit de hele school met elkaar te "net send *"en. Natuurlijk ziet iedereen van wie dat afkomstig is, en dat levert hele leuke effecten op van hogerejaars. Ik zat in het lokaal waar het uitgevonden werd. Je ziet dan getier langskomen van hogerejaars in de trend van (via net send en soms ook nog met *) "ja, hou eens op met dat net senden, dat is zwaar irri". Uiteindelijk kreeg iemand een serieuze waarschuwing van de sysadmin en dat loste alles op.
- http://bofh.ntk.net/Bastard.html Need I say more?
- Erbij gestaan toen iemand Quake 2 installde op een middelbare schoolnetwerk (de 3 mb school editie). Totdat iemand voor onbeperkte tijd gebanned werd was het erg leuk.
- Aan de sysadmin van de middelbare school de verborgen flipperen functie uit Word 97 laten zien en hem in alle kleuren zien wegtrekken. Hij mompelde iets van "niemand vertellen".
- Ontdekken dat op de school server de hele tekenfilm versie van LOTR staat in een normaal mapje. Zo krijg je je overheidssubsidie wel vol aan nieuwe HDD's (was er door een student opgezet, die schijf was niet eens us al te groot dus dat moet opgevallen zijn. Je kon op die schijf alles kwijt als je het maar in bijvoorbeeld c:\temp neerzette, dat klonk als een normale map).
- Op je studie een lokaal binnenlopen, een pc aanzetten en opeens iemand achter je horen zeggen: "dat zijn de servers, geen werkstations". Ik dacht nog: "staan servers normaal niet aan?", terwijl het hele lokaal vragend/boos naar me aan het omdraaien was... Luid pardon zeggen en het op een lopen zetten leek me het slimste en werd me ook aangeraden door de gozer die de eerste opmerking maakte. Dit was in de een na laatste week, dus er kan best wat kritiek werk verloren zijn gegaan.

[ Voor 26% gewijzigd door The Dutch Dude op 21-06-2003 23:40 ]

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

blunder? "iedereen" waarschuwen dat de (citrix / win2k) servers uit de lucht gaan door een stroomstoring. netjes de servers afsluiten en dan denken: "shit, we hebben ook nog andere vestiging". die toen maar even gebeld dat de servers waren uitgevallen door een stroomstoring O-)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Verwijderd

Een collega van mij tijdens mijn stage. Heej de computer gaat niet aan, alle kabels gecheckt maar deed het nog steeds niet. Ziet hij het schakelaartje van 220/110v, zet deze zonder enig benul om. Kleine knal, enorm veel rook en alle UPS-sen aan het piepen.

• clstat
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
Een collega belde me een keer op dat hij een database van tape moest halen. Dat stond in een tar formaat op die tape.
Ik was ondertussen met van alles bezig toen hij belde en gaf hem keurig het commando door:
tar -cdvf /dev/rmt0 /data/blblabla 8)7 8)7

Je raad het al: het tapeje stond niet op schrijfbeveiligd. |:(
1 dag werk van de klant naar de klote....

XP2000+, GA7VRXP, 2 x 40GB Maxtor in Raid0, Hitachi 174SXWB, Canon Powershot A40

• degoeroe
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Heb ook nog 'n aardige zelf gelanceerd als Network Admin:

We werken hier met Novell en dus ook de NDS (netwerk database met alle objecten d'rin). Als je een object dat hoog in de tree zit (bij ons de 'res' container voor alle resources: servers, volume objecten en daaronder containter met alle gebruikers, zo'n 1700).

Als je zo'n object renamed, dan moeten alle replica's van de NDS (dat zijn kopietjes van de master replica zegmaar) dat allemaal door gesynct krijgen. Das het probleem niet (inloggen wordt wat trager alleen want alle onderliggende objecten krijgen een andere context). Echter, als je binnen een seconde of 5, 2 x hetzelfde object renamed dat kan het dus zo zijn dat de ene replica iets anders doorgesynct krijgt dan de andere, met tot gevolg dat ze elkaar niet meer begrijpen en wartaal uit gaan slaan: alle users krijgen de melding dat ze niet meer bestaan en kunnen niet meer inloggen etc. Dit is me een tijdje geleden overkomen toen ik nog niet alle modules voor CNE afgerond had.....heb veel vrienden gemaakt toen :-)

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

• Wilke
The Dutch Dude schreef op 21 juni 2003 @ 23:33:
[...]voor je het weet zit de hele school met elkaar te "net send *"en.
Hierop kan ik maar 1 ding opmerken: Incompetent systeembeheer. Het is vrij makkelijk om deze hele service uit te zetten zodat je nergens last van hebt. Enig nuttig doel dient het verder ook al niet, dus wat dat betreft is er ook niet veel aan verloren.

Niet te geloven op hoeveel plaatsen dit gewoon werkt.

Natuurlijk ook erg kinderachtig om er misbruik van te maken, maar dat is weer een ander verhaal.

• Duinkonijn
  • Laatst online: 12:42

Duinkonijn

Huh?

Wilke schreef op 22 juni 2003 @ 18:53:
[...]

Hierop kan ik maar 1 ding opmerken: Incompetent systeembeheer. Het is vrij makkelijk om deze hele service uit te zetten zodat je nergens last van hebt. Enig nuttig doel dient het verder ook al niet, dus wat dat betreft is er ook niet veel aan verloren.

Niet te geloven op hoeveel plaatsen dit gewoon werkt.

Natuurlijk ook erg kinderachtig om er misbruik van te maken, maar dat is weer een ander verhaal.
nuttig doel is het verzenden van status meldingen

server down in 4 min enz
printer meldingen

ontopic

een image ver spreid over 16 nodes zonder te controlleren of het werkte..

:X

[ Voor 8% gewijzigd door Duinkonijn op 22-06-2003 18:57 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Heidistein
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

ddc schreef op 21 June 2003 @ 20:43:
2 - Mensen die de outlook delivery zelf veranderen van exchange naar persoonlijke mappen, waardoor mail eenmaal opgehaald niet meer op de server wordt opgeslagen. Dan ga je de pc opnieuw formatteren. Maar je kijkt daar niet naar, want het is standaard niet zo. .....
Uh-huh bekend :)
Waar ik heb stage heb gelopen werden PC's die niet meer lekker werkten gewoon ge-ghost. Er is een afspraak met de gebruikers "Zet je data op de server! (Schijven K: t/m O:)". Sommige users doen dat niet dus.
PC word fubar, gebruikerd beld. Maak hem klaar voor ghosten, remote. Zeg tegen gebruiker, start maar even opnieuw op, dan even wachten tot hij klaar is.

20 mins later telefoon... "Ja ik ben mijn data kwijt..."
- Waar stond het?
"In map "blabla" op me desktop
- Het is u bekend dat u dingen moet opstlaan op de server?
"Ja, uiteraard, worden we elke maand aan herinnerd"
- Ahhh... Nu weet u waarom, goedemiddag meneer(/mevrouw).
klik

[ Voor 4% gewijzigd door Heidistein op 22-06-2003 21:33 . Reden: tikko ]

Maybee we are alone... After all.

• Heidistein
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

Mijn 3e dag op stage...
We hadden een systeem waarin alle telefoontjes en calls gezet werden.
3 uur smiddags, ik zat op de linuxservers te rommelen, was er de persoon met de grootste linuxkennis.
Op een gegeven moment werd gevraagd of ik het systeem (MISS) in een testomgeving kon clonen. Jawel vond ik.
Ik moest een backup maken vond ik, ik weet neit meer precies wat, maar ik wou de MySQL database dir chmod -R 644.
hint: NIET DOEN!
mysql kapte ermee, wou niet meer starten voordat alle dirs 700 en files 600 waren..
nog nooit zo snel een manual gelezen (find)... Bleek nuttiger commando te zijn dan ik altijd hoopte hehehehe.

(Ze vonden het niet leuk dat ik die database molde, maar ze vonden het wel knap hoe ik daar alles met commands probeerde te herstellen, in dat tempo tiepende.

Maybee we are alone... After all.

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

Geen blunder van mij, maar van m'n baas:

Had een server geinstalleerd als stageopdracht. Backup en alles draaide, alleen m'n baas vertrouwde het niet en sloeg al z'n werk lokaal op.

Na een maand werden er een paar computers gejat, iedereen kon verder werken op nieuwe pc'tjes alleen hij was een paar maanden werk kwijt.. :( Tja, eigen fout :)

Andere blunders waren de verkeerde netwerkkaart remote uitschakelen zodat ik de server niet meer inkwam en er een monitor aan moest hangen. Killall sshd heb ik ook een paar keer perongeluk gedaan, maar tegenwoordig heb ik een crontab die iedere 15 minuten kijkt of sshd draait :P

Bij m'n vorige stage hadden ze nog geen ISDN, dus was er een server router. Na een tijd kregen ze ADSL met een speedtouch modem, die ging dus meteen alles regelen. Alleen de DNS server liet ik nog via de server gaan.

Na 2 maanden kwam m'n baas vragen waarom die telefoonrekening nog steeds zo gigantisch hoog was. Bleek dat de server z'n default route nog steeds naar ISDN had staan ipv ADSL, en alle DNS requests dus over ISDN gingen.. Woeps..

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

we_are_borg schreef op 21 juni 2003 @ 13:09:
De ergste blunders die ik heb gemakt zijn:

1. Computer repareren door middel van nieuw moederbord erin plaatsen, alles aansluiten en dan vreemd staan te kijken dat het systeem het nog niet doet. Op zich was het niet vreemd aangezien ik vergeten was het stroom op het moederbord aan te sluiten. Eén uur gekost om er achter te komen wat er aan de hand was.
M'n collega was laatst bezig met een computer, een Compaq desktopje, met veel kabelrotzooi. De harddisk springt aan maar verder doet niks het. Ik kom kijken, ik zie ook niet echt veel raars.

Op een gegeven moment zegt ie: "Ik denk dat ik 't weet." Ik kijk nog een keer en zie de AT connectoren netjes bij alle andere molex connecters hangen.. :P
We hebben allebei een paar minuten in een deuk gelegen.. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.