Verwijderd
Modbreak
Flame weg. Reageer op z'n minst ontopic en behulpzaam.
Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
[ Voor 87% gewijzigd door BalusC op 18-06-2003 21:59 ]
Waarschijnlijk zit er iets niet goed want op de heatsink hoort geen stroom te staan, misschien ben je nog ergens anders tegenaan gekomen waar je uiteindelijk de klapper van kreeg.
er zit toch altijd zo'n stukje plastic tussen dat gaatje waarmee ze aan de heatsink vast zitten en de heatsink zelf?bazs2000 schreef op 18 June 2003 @ 19:21:
De heatsinks zitten meestal op de bovenkant van te torren gemonteerd en op de print.
Waarschijnlijk zit er iets niet goed want op de heatsink hoort geen stroom te staan, misschien ben je nog ergens anders tegenaan gekomen waar je uiteindelijk de klapper van kreeg.
nou zag ik 1 zo´n ding zonder stukje er tussen, kan dat het zijn?
Het is dus wel mogelijk, niet zo vaak te zien maar toch.
Dus eigenlijk, er staat een disclaimer op de buitenkant, dat er geen gebruiksvolle dingen binnenin zitten behalve als je een technieker bent en blijkbaar ben je dat (nog) niet helemaal professioneel.
Maar dat voelt goed eh zo'n schokje
[ Voor 11% gewijzigd door Guru Evi op 18-06-2003 19:46 ]
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
dus er is eigenlijk niks mis? mooiGuru Evi schreef op 18 June 2003 @ 19:40:
Wrong, het MOET niet geisoleerd zijn. Een heatsink kan gemakkelijk op de collector van een FET geinstalleerd worden zonder isolatie. Maar dan mogen er geen meerdere FET's op dezelfde heatsink zitten (behalve als ze zowiezo aan elkaar moeten).
Het is dus wel mogelijk, niet zo vaak te zien maar toch.
Dus eigenlijk, er staat een disclaimer op de buitenkant, dat er geen gebruiksvolle dingen binnenin zitten behalve als je een technieker bent en blijkbaar ben je dat (nog) niet helemaal professioneel.
Maar dat voelt goed eh zo'n schokje. Is nog geestiger met 400V motoren zonder aarding (schoolmateriaal)
Pas op voor de elco's, daar blijft spanning op staan (als er geen weerstand overheen zit)
Ik was ook zo dom om een printplaat uit een voeding aan de onderkant vast te pakken.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Die zijn minder fijn, ik ben er altijd een beetje huiverig voor wanneer ik een voeding uit elkaar trek. De print vastpakken doe ik altijd met een doekje want je weet maar nooit.
[ Voor 88% gewijzigd door dion_b op 18-06-2003 23:00 ]
Oslik blyat! Oslik!
ow, want ik heb vele voedingen gemod in m'n leven, maar nog nooit heb ik daarvan een schok gekregen, daarom schrok ik ook zo.polaris schreef op 18 juni 2003 @ 22:25:
Vaak zijn de torren van de heatsinks geisoleerd met een mica plaatje en ligt de heatsink aan massa. Het kan echter ook zonder plaatje, in dat geval is de heatsink nergens mee verbonden. Deze laatste variant zal jij wel getroffen hebben. Kom nooit aan onderdelen in een voeding onder spanning!
maar kan het niet iets met aarding te maken hebben, dat je 110 volt kreeg?
ik liep op sokken als je dat bedoeltgladiool schreef op 19 juni 2003 @ 08:45:
ik heb een tijdje geleden mijn hand op de heatsinks vande transistors van een gemodde opengemaakt enermax gelegd, dat was geen slim iets...:)
maar kan het niet iets met aarding te maken hebben, dat je 110 volt kreeg?
d'r staat bijna altijd spanning op die koelplaten .. (er zal ook ongetwijfeld een waarchuwing in/op je voeding staan als je even kijkt)
op sokken (lees geleidend zweet) voel je het waarchijnlijk wel wat harder
[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 19-06-2003 18:09 ]
Verwijderd
Je kunt er beter vanuit gaan dat de koellichamen van een PSU niet geisoleerd zijn.
Trouwens een schok van 50 Volt wisselspanning kan al dodelijk zijn.Je hebt mazzel gehad...Ik heb genoeg mensen zien tandenknarzen van een elektroshock.Vaak staat er toch al gauw 110 Volt op die koellichamen als het niet meer is.
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
maar deze deed wel pijn aan m'n hart
Verwijderd
helaas is een atx voeding een stuk vermogenselektronica.....daar is het eingelijk niet vreemd dat koellichamen onder spanning staanvirus.elektro schreef op 20 juni 2003 @ 17:34:
wat heet mazzel ik heb al meedere keren onder spanning gestaan. schrikdraad, enzovoort. laatst nog restspanning van een beeldbuis en ja die voel je. heatsinks die onder spanning staan heb ik nog niet meegemaakt. Er zitten genoeg heatsinks in de audio en video aparatuur die ik meestal probeer te repareren op stage.