dawg schreef op 19 juni 2003 @ 08:34:
Wekkel, heb je wel kans dat wanneer caraudio je interesseert enzo, je na een paar maanden niet meer tevreden bent met deze spullen. Dan wil je waarschijnlijk toch iets anders/meer

Dat zou betekenen dat ik al jaren geen interesse zou hebben voor car audio

Het
hoeft niet allemaal meteen top_of_the_line te zijn om lekker te genieten. Het enige waar in het voorstel echt een compromis zit is (i) de radio en (ii) de subwoofer. Het ging dan ook expliciet om de
korte termijn investering
Ik ben ook ooit begonnen met een Longmill radio (want RCA uitgangen), die op zich best aardig werkte, maar plopte bij in en uitschakelen (mega irritant). Die moest dus snel wieberen. Daarna kwam de Sony. Van de Kingstech radio begrijp ik uit ervaringen van anderen hier dat 't goed werkt zonder ploppen en kraken. Voor een jaartje heb je dan wel meteen een volledige setup met versterker en woofer en al, waarna je later alleen de radio nog zou moeten vervangen.
De Raveland sub doet, anders dan zijn naam zou vermoeden, best leuke dingen. Zoek 'm maar eens op bij Conrad, er is iemand die 'm hier ook voor Home HiFi heeft gemaakt en er (gezien de prijs) best tevreden mee is. Een prima budgetwoofer iig met een serieuze uiterlijke verschijning. Niet alles waar Raveland of Ravemaster op staat, hoef je te wantrouwen.
De composet en coax die ik naar voren breng zitten ook in mijn wagen. Ik heb er echt weinig over te klagen. Aan mijn lijf geen merkenkermis (in tegenstelling tot sommige anderen, die alleen het noemen van fraaie merknamen leuk vinden). Natuurlijk zijn bepaalde merken topsegment, maar voor mij is normaal al goed genoeg, net als voor vele anderen. Goedkoop meteen afkraken als slecht of minderwaardig is niet verder kijken dan je neus lang is. Als je realistisch kijkt, kan je voor weinig € al een hele hoop kwaliteit in huis halen. Voor de average luisteraar is deze Magnat serie al prima waar.
Versterkers zijn er ook in prima kwaliteit als er geen Audison of zo opstaat. Met een Lanzar, Kenwood, Sony o.i.d. kan je ook een leven lang prima geluid in een auto toveren. Deze versterkers hebben alles aan boord wat je maar wenst en zijn in enkele aanweizgheid voor de sterveling die niet de stoplichten wil laten swingen echt meer dan voldoende.
Kortom, als je voor een complete package gaat, is het compromis op gebied van woofer en radio m.i. helemaal niet zo gek. Een radio of woofer heb je snel gewisseld op een later moment, en niet alles wat cheap is, is ook slecht. Als je voor echte toekomstmuziek gaat, is inderdaad een goede headunit + composet de beste startpositie, maar met een vast budget voor een complete package zou ik het toch echt anders doen. Op goedkoop afgeven en het geen echte car hi fi noemen is het niet realistisch benaderen daarvan.
Het slecht (standaard?) inbouwen van een top composet kan 'm ook degraderen tot een middenklasse install. Een beetje meer respect voor car hifi zonder grote namen en een dikke portemonnee graag.
[
Voor 3% gewijzigd door
Wekkel op 19-06-2003 09:22
]