dawg schreef op 18 June 2003 @ 10:48:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie aan caraudio-spul hebben...
Waarom heb je gekozen voor dit merk

Is je uitgangspunt SQ of SPL

Ben je nog van plan om van spulen te verwisselen, of je huidige set uit te breiden

Sony MD speler, MDX-670RDS of zo, al oud. Het is een 2e generatie MD speler uit 1997 en Kenwood was ietsje duurder + lelijker. Er zit een 10 wisselaar aan vast

De wens is dit ooit te vervangen met een knappe mp3 speler.
JVC 4x75 watt RMS, wat ouder model KS-huppeldepup. Van mijn broer gepikt

Geeft genoeg juice voor komende jaren.
Magnat Custom Fit serie. €79 voor compo voor en coax achter. Unbeatable prijsje bij Ron de Vries.
Sub is een eigenbouwer, hier wat pics:

De beginsituatie. Hout, speakers en allerhande bijkomende zaken. Lekker bij mijn ouders klussen, want die hebben een tuin en garage.

Wauw, het eerste onderdeel is klaar: de baspijp. Daar had ik later nog een mooi geintje mee, maar dat komt zo.

Schuine wandjes gedecoupeerd, die later niet schuin genoeg bleken

Dat sinus, tangus gedoe ligt alweer jaren achter me

Dat gaat veel kit wel oplossen.

De rudimentaire vormen worden duidelijk. De bodemplaat is bijna vierkant met 41 x 43 cm. Binnen deze wandjes moet het allemaal gaan gebeuren.

Ter verduidelijking, een enkele speaker.

De tussenwand is geplaatst! Om het gat zit tochtstrip geplakt om een luchtdichte montage na te streven en rammelen te voorkomen. Als ik de ene unit een zetje geeft, gaat de ander al mee. Dat zit dus wel snor.

De tochtstrip van dichtbij.

Eindelijk hangen de speakers. Ze zitten met bouten vast, welke bouten een dubbele moer hebben gekregen en een lik houtlijm extra er overheen. Lostrillen zal hopelijk niet meer aan de orde zijn.

De baspijp moet aan de korte zijde komen, in het plaatje dus rechts aan de overkant. Lullig is dat de baspijp er eigenlijk niet echt goed inpast qua formaat. Het leek er even op dat ik een up-firing baspijp moest gebruiken om 't uberhaupt te laten passen. Gelukkig heeft mijn pa een slijpmachine, die ook wel een geul in een MDF baspijp kan fresen. Nu komt de baspijp helemaal linksonderin de frontplaat, waarbij de achterkant net tegen de magneet van de woofer komt, waarvoor de geul uitgefreesd is. Het zit allemaal kort op elkaar.

De magneten worden ieder weer ingeklemd in een eigen tussenschot op de geshowde wijze. Uiteraard komen in die tussenschotten nog meer openingen om de ruimten niet helemaal af te sluiten. Aan de andere kant gaat het krap worden met ook al een baspijp tegen de woofer aan.

De tussenschotten moeten uiteraard lucht doorlaten. Daarom wat figuurtjes tekenen en de van tevoren berekende inhoud aan materiaal weghalen voor de nodige ademhaling straks.

Dit is waar het heen gaat. Je kan goed zien dat die baspijp er even bijgemoffeld is. Dat was in eerste instantie niet de bedoeling op deze manier. Ik moest een heel stuk van mijn tussenschot weghalen om het te laten passen. Het gat voor de aansluitklem is gemaakt.

Hier kan je goed zien dat ik een heel stuk van mijn tussenschot moest wegzagen. Dat is weer mindere stabiliteit

De magneten worden lekker ingeklemd. Een stevige basis voor lekker stampgeluid

Andere kant, een heel raamwerk. Stom van me om de buitenzijden niet te verstevigen. Dat bedacht ik me pas toen het zaakje bijkans in elkaar zat. Ik vreesde even dat de zaak zou gaan trillen, maar het bleek uiteindelijk wel mee te vallen met de frontplaat erop.

De bedrading is aangelegd.

De brandvlekken zijn duidelijk zichtbaar, evenals de dikke klonten soldeer. Het ging niet helemaal vlekkeloos, zo op de zondagmiddag. Dat was dus even wat meer soldeer gebruiken dan gewenst, maar vast is vast.

De draad heb ik maar gewoon door een gat geleid. Dat gat heb ik volgepompt met houtlijm en MDF zaagsel. Dat wordt muurvast en zou voldoende luchtdichtheid moeten geven. De parallele aansluiting is goed te zien hier.

De bovenplaat zit erop. De baspijp is vastgelijmd en links (het gesloten gedeelte van de bandpass constructie) is lichtelijk gedempt. Ik had nog noppenschuim gekocht, bleek ik van vorige projecten nog zeker 1,5 setje te hebben liggen bij mijn ouders

Ach, reserve voor volgende projecten, denken we dan maar.

Het zaakje van dichtbij.

Het zaakje tegen het licht. Goed is de bedrading te zien, die her en der gewoon aan de bodem is geslagen met een kram. Wat vast zit, kan ook niet hinderlijk trillen

Goed is te zien dat het schot de baspijp enigzins in de weg zit. Viel helaas niets meer aan te doen.

Het schot zit er precies achter. Ik heb er nog een inham in gemaakt om de directe omgeving van de baspijp vrij te maken. Verderop zit echter gewoon het schot. Bleek allemaal niet zo hinderlijk te zijn.

Een duidelijk minpuntje. Denk je goede spullen te halen met een aansluitterminal van Caliber, blijkt het stukje waar de schroevendraaier naar wijst akelig dun plastic te zijn. Vrees voor rammelen en trillen is daarom niet ondenkbaar. Caliber, doe daar eens wat aan

De achterwand zit erin, het wordt al donker.

Mooi schroefnetwerk. Ik heb een halve spuit kit moeten gebruiken om het zaakje mooi dicht te krijgen. Resultaat van dat ene geintje met scheef decouperen als boven vermeldt

Een indruk van hoe groot het kastje is. Valt wel mee, dacht ik zo.

Yes, frontplaat erop en klaar. Dat gaatje is het enige wat je ziet, de rest is gewoon dicht. De testrun op de home hifi bracht geen ooh's en aaah's, maar de bas werd beter naar buiten gebracht dan de rest. Het concept werkt blijkbaar. Op naar het testen.

De versterker. JVC 4x75 watt RMS. Met een gebrugd kanaal haal ik wel 200 Watt RMS, hetgeen precies aansluit op wat de Tonsils ieder continu aankunnen (100 Watt)
Plaatjes van de install zijn wat onduidelijk door omstandigheden.

Het hart van een veilige installatie: -> dikke waterdichte zekering

Tweeter op de deur. Hij kan er wellicht ook verzonken in, maar zo ver ben ik niet gegaan.

Woofer in de deur met een burgerlijk roostertje er over. Volgens mij de eerste keer dat ik het standaard rooster eens inzet.

De deur. Woofer helemaal achterin en de tweeter boven voorin. Niet echt ideaal, maar met Golf 2 deuren is het wat prutsen op dit vlak.

De oude vertrouwde Sony. Doet al lang dienst en zal 't nog wel even uithouden.

Hier zie je goed hoe de woofer grotendeels tegen de stoel aan zit te blazen, laat staan als er iemand op de stoel zit

De amp achterin en de Tonsilkist. Helaas steekt de amp iets in de kofferbank, waardoor de sub niet helemaal de hoek in kan. Met een spanband leggen we het zaakje helemaal goed vast.

Wat eigenbouw voor plaats voor een 16cm. Gewoon een smak MDF onder de originele inbouwplek en er is weer ruimte

De andere kant, die iets duidelijker is.
Geen directe plannen tot uitbreiding, het is wel goed zo. SQ is het uitgangspunt met een kleine portemonnee. De zelfbouwsub doet het goed in het superlaaggebied, de punch is wat minder. Ruim voldoende voor mijn doeleinden en aanvulling van het laag. Een boomer zit ik echt niet op te wachten. Van hard luisteren gaan mijn oren alleen maar piepen.
Voor plaatjesmania, zie Strengere plaatjes-policy!
[
Voor 61% gewijzigd door
Wekkel op 18-06-2003 11:30
]