[DOC] Eheim 1046 12V of Eheim 1046/1048 (230V)?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Topicstarter
Ik wil een pompje kopen voor mijn waterkoeling-setup,
maar nu stuit ik op het volgende dilemma:

code:
1
2
3
Eheim 1046 (300l/h) 12 volt  E 69,-
Eheim 1046 Pomp (300l/h)     E 39,-
Eheim 1048 Pomp (600 l/h)    E 44,-

Waarom is die 12Volts-versie zoveel
duurder dan de "normale" 1046-versie?
Alleen maar omdat hij die molex-aansluiting heeft? :?
Heeft iemand een suggestie over het toch aan
willen schaffen van een 230Volt-versie (en dan
eventueel tips voor het aansluiten?). Hoe draait de
Eheim pomp bij mijn mede-tweakers? Stand-alone?
Of is je waterkoeling uit als je pc ook uit staat (bijv. met relais)?

Dan nog een laatste vraag:
Is het verstandig om voor die paar eurootjes meer
een 1048 te kopen i.p.v. een 1046?

In de search nog niks gevonden over die 12Volts-versie.

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:55
Koop die duurder aangezien die de dubbele doorstroonsnelheid heeft !!
BTW Die 12V is duurder vanwege de travo die er waarschijnlijk ingeboud zit.

[ Voor 36% gewijzigd door XoReP op 16-06-2003 19:26 ]

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Master Tweaker schreef op 16 June 2003 @ 19:25:
Koop die duurder aangezien die de dubbele doorstroonsnelheid heeft !!
BTW Die 12V is duurder vanwege de travo die er waarschijnlijk ingeboud zit.
Doorstroom snelheid boeit alleen als je veel dingen in je systeem heb zitten dus veel blokjes die de flow veminderen.

ik heb zelf de 1048 met een relais op 12v lijn gemaakt werkt erg handig pc aan is pomp aan.

Relais kost maar 3 of 4 euro dus dat ik de goedkoopste oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjaps op 16-06-2003 19:42 ]

• Mujo

Mujo

Nee hè?

Topicstarter
Ik heb ook een vrij grote koperen radiator van de sloop.
Maakt dat dan nog wat uit qua pomp
of niet (groot rad = grote pomp)?

Effe een picture opsnorren:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.vanliere/radiator.html

Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

groot rad staat niet per defenitie voor grote pomp... rad met veel bochten en dunne buisje's wel.. Verder wat ga je allemaal aan je wc hangen??

Zelf heb ik een Eiheim 1250 die gewoon aan zo'n groot stekkerblok hangt wat ik in ene keer aanzet...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ik zal de 1048 pakken en dan aan een relais aansluiten
De 1048 heeft genoeg power voor de gemiddelde gebruiker.
De 1250 is groter, trilt harder, maak meer geluid en een beetje overkill.
De 1048 is gewoon goed. Ik heb ze alle 3 getest (verschillende setups) en de 1048 bevalt me het best.

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

The Doctor schreef op 16 June 2003 @ 19:42:
[...]

Doorstroom snelheid boeit alleen als je veel dingen in je systeem heb zitten dus veel blokjes die de flow veminderen.

ik heb zelf de 1048 met een relais op 12v lijn gemaakt werkt erg handig pc aan is pomp aan.

Relais kost maar 3 of 4 euro dus dat ik de goedkoopste oplossing.
Heb je toevallig een schema ofzo van dat relais? Zou erg leuk zijn als je dat met mij (ons) wil delen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door McFlipp op 16-06-2003 21:04 ]

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

McFlipp schreef op 16 June 2003 @ 21:04:
[...]

Heb je toevallig een schema ofzo van dat relais? Zou erg leuk zijn als je dat met mij (ons) wil delen ;)
gewoon bij de electro boer om een relais vragen dat 230v kan schakelen dmv 12v :)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Mujo schreef op 16 June 2003 @ 19:17:
Ik wil een pompje kopen voor mijn waterkoeling-setup,
maar nu stuit ik op het volgende dilemma:

code:
1
Eheim 1046 (300l/h) 12 volt  E 69,-
Hier komen nog eens 12 euro's bij voor verzendkosten. Ik zou het nooit doen en lekker naar electronica boer stappen :)

Waarom zeggen ook een hoop mensen dat je voor 1048 moet gaan? De 1046 is krachtig genoeg en denk ik net wat stiller dan het zwaardere broertje (1048)

[ Voor 19% gewijzigd door We Are Borg op 16-06-2003 23:06 ]

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Veel te duur idd

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

http://www.innovatek.de/c...k.de/index.php?StoryID=96 daar staat uitleg over de 12volt uitvoering van de 1046, hij is igg microprocessor gestuurd.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• We Are Borg

We Are Borg

Bart_Banaan schreef op 17 June 2003 @ 18:54:
http://www.innovatek.de/c...k.de/index.php?StoryID=96 daar staat uitleg over de 12volt uitvoering van de 1046, hij is igg microprocessor gestuurd.
Alleen de prijs ervan :) ? Snap trouwens niks van de site, waar kan je ingodsnaam bestellen :P

• Mujo

Mujo

Nee hè?

Topicstarter
Lees het topic dan, in de pricewatch vond ik hem op zijn minst voor 69 euro. Dat vind
ik veel te veel geld voor a) een minder krachtige pomp dan de 1048 (ook al zal
het voor je wc-setup weinig uitmaken, tenzij je veel inline gaat zetten) en b) nodeloos
om meer te betalen als je de zooi ook met een goedkoop relais kan schakelen zoals
eerder geopperd werd.

Side-note: volgens die duitse specs lijkt het of die 12Volt 1046 microprocessor het
stroomverbruik stuurt en mijns inziens gaat dat ook inhouden dat hij de snelheid
van het pompen ofzo gaat besturen en dat staat me niet aan.
Ik wil een pomp gewoon op full workload hebben.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Jammer dat er geen 1048 versie ervan is anders had ik die zeker in overweging genomen.

• We Are Borg

We Are Borg

Sn0wblind schreef op 17 June 2003 @ 20:33:
Jammer dat er geen 1048 versie ervan is anders had ik die zeker in overweging genomen.
Eheim 1048 Pomp (600 l/h) E 44,-

Dan 30 euro erbij (is bij de 1046 ook) en je hebt dus voor 74 euro's (!!!) een pomp. Ik ga naar electroboer in de stad en heb voor max 50 euro een 1048 met 12V. Leg mij eens uit waarom je het dan zeker in overweging had genomen?

Verwijderd

The Doctor schreef op 16 June 2003 @ 22:30:
[...]

gewoon bij de electro boer om een relais vragen dat 230v kan schakelen dmv 12v :)
Bij elke willekeurige automaterialen boer ( halfords) kan je 12v relais halen

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Damn zeg, die 1046 12V is echt belachelijk duur. Inderdaad een relais halen voor een paar euro.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:54
mhh, een pomp op je 12v lijkt me niet bevordelijk voor je voltage lijnen

iemand enig idee wat zoiets aan stroom vreet?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Een Eheim 1046 trekt 5W, daar zal het dus niet aan liggen.

Verwijderd

Gegroet beste lezers!

Intressant topic aangezien ik afgelopen week een Eheim HPPS pomp 12v gekocht heb :)
Ik ga er van uit dat deze pomp genoeg flow produceert voor mijn systeem..
Al moet ik zeggen dat er best veel blokjes in line liggen.
Mn systeem is momenteel in aanbouw, druk druk druk.. :+
Zouden jullie mij kunnen vertellen of de door mij gekochte pomp afdoende is? :Y)

Systeem..

Koolance PC2-601BW
Intel P4 3.2GHz 800fsb L2 cache
MSI 875p FISR neo
Corsair TwinX1024-4400PT
MSI RX800Pro 256Mb VTD
2x WD Raptor 36Gb S-ATA
Enermax 420W noisetaker

Koeling.. (06mm tubing)

Eheim HPPS pomp 12v
Asetek Waterchill Antartica CPU
Asetek Waterchill VGA
Asetek Waterchill NB
2x Koolance HDC1-A01 HD

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 17:03:
Gegroet beste lezers!

hoop geblabla
Lekker bijdehand, een topic kapen.... 8)7
je pomp is sterk genoeg (met 6mm leidingen heeft een zwaardere niet veel zin lijkt me...

Aan de TS haal gewoon de 1048 + een relais (heb ik ook: werkt geniaal).

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 17:12 ]

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Maar haal er dan niet een bij halfords maar bij de electronica zaak want de relais bij de halfords mag je geen spanning van 230 volt doorheen laten lopen.

Ik vraag me af waarom de 1048 niet in 12 volt verkocht word . :?

[ Voor 19% gewijzigd door Haeg op 06-09-2004 19:16 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
zelf ben ik in het bezit van een eheim 1046 220 volt en dat werkt bij mijn setup prima (cpu en gpu gekoelt)

als ik de TS was zou ik voor een 1048 gaan op 220 volt die geeft toch wat meer flow en is prima te schakelen met een relais, zelf heb ik er gewoon een druk knopje op vastgemaakt en zet deze telkens aan met de pc, dat vind ik net zo goed werken

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

PilatuS schreef op 06 september 2004 @ 19:38:
zelf ben ik in het bezit van een eheim 1046 220 volt en dat werkt bij mijn setup prima (cpu en gpu gekoelt)

als ik de TS was zou ik voor een 1048 gaan op 220 volt die geeft toch wat meer flow en is prima te schakelen met een relais, zelf heb ik er gewoon een druk knopje op vastgemaakt en zet deze telkens aan met de pc, dat vind ik net zo goed werken
Totdat je kleine zusje de pc aanzet en dat knopje niet dan heb je gefrituurde hardware >:)
Zo'n 12 voltpomp is gewoon het makkelijkst en het mooiste.
Iedereen die zegt dat ie het gewoon met een relais-tje schakelt had er gewoon de poen niet voor of voor over.
Ik had ook de 1046 op 230 volt maar dan heb je toch weer een extra snoer achter in je pc of je haalt de 230 volt uit je voeding dat kan ook maar dan zit je weer met het zegel void your warranty als je een voeding hebt van nog geen jaar oud.
Molexje achter in je pomp en klaar dat is het beste .
Het kost geld ja maar dat ben je zo weer vergeten ,dat relais met dat snoertje blijf je zien.

Verwijderd

Haeg schreef op 06 september 2004 @ 20:18:
[...]

...
Zo'n 12 voltpomp is gewoon het makkelijkst en het mooiste.
Iedereen die zegt dat ie het gewoon met een relais-tje schakelt had er gewoon de poen niet voor of voor over.
Ik had ook de 1046 op 230 volt maar dan heb je toch weer een extra snoer achter in je pc of je haalt de 230 volt uit je voeding dat kan ook maar dan zit je weer met het zegel void your warranty als je een voeding hebt van nog geen jaar oud.
Molexje achter in je pomp en klaar dat is het beste .
Het kost geld ja maar dat ben je zo weer vergeten ,dat relais met dat snoertje blijf je zien.
Niet als je dat gewoon in je voeding stopt dat relais.. net als dat je je snoer van je pomp je voeding in laat lopen..
Mijn Enermax voeding heeft trouwens geen warranty-zegel dus ach!

Ik wil niet cheap doen, maar waarom in godsnaam 30 euro payen voor iets dat je zo in elkaar klust?

Trouwens heb ik ergens gelezen dat een pomp op 12 volt vaak meer geluid maakt dan een op 230 volt.. net zoals dat bij fans is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 20:33 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 20:32:
[...]

Niet als je dat gewoon in je voeding stopt dat relais.. net als dat je je snoer van je pomp je voeding in laat lopen..
Mijn Enermax voeding heeft trouwens geen warranty-zegel dus ach!

Ik wil niet cheap doen, maar waarom in godsnaam 30 euro payen voor iets dat je zo in elkaar klust?

Trouwens heb ik ergens gelezen dat een pomp op 12 volt vaak meer geluid maakt dan een op 230 volt.. net zoals dat bij fans is.
Mijn enermax heeft wel een warrantyzegel .
Die pomp maakt nul herrie zowel op 230 volt als op 12 volt .

Verwijderd

Haeg schreef op 06 september 2004 @ 21:26:
[...]

Mijn enermax heeft wel een warrantyzegel .
Die pomp maakt nul herrie zowel op 230 volt als op 12 volt .
Heb geen zin in gekibbel, maar die pomp is absoluut goed hoorbaar... en die van mij staat op anti-tril-rubbers....

Ik wil niet zeggen dat hij niet stil is, want zo`n pomp maakt weinig herrie, maar onhoorbaar zijn ze zeker niet.. (let wel, mijn pc is ERG stil, alleen twee fans op 4 volt + vloeistof-gelagerde HD`s)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 20:32:
[...]
Ik kan niet voor iedereen spreken, maar in mijn geval..
Ik beschik over twee linker handen, hou van mooie dingen en heb momenteel de financiële ruimte :*)

P.S: Mijn excuses aan de TS voor de kaping..
Best moeilijk zoeken voor een nieuwkomer O-)

Verwijderd

Hmmm, relais in een toch al krappe behuizing van een PSU lijkt me niet ideaal, van de airflow door de PSU blijft dan verrot weinig over ben 'k bang.

Wat dacht je van de pomp continue laten draaien?
Daar is ie voor gemaakt, in een aquarium of vijver doet ie dat ook.

Even voor de statistieken:

Ik heb een RBX en een Eheim 1048, de 1048 doet 600l p/u. en consumeert 10w.
Nou is het bekend dat een RBX wel van wat flow houd dus dacht ik, laat ik eens een Eheim 1250 proberen die 1200l p/u doet en maar liefst even 28w. verbruikt.

Resultaat:

De casetemp ging omhoog en de CPU temp bleef exact hetzelfde, zowel idle als onder load.
Wel was de 1250 beduidend luidruchtiger, de keuze was dus vrij eenvoudig voor mij.

Zou ik naar een 1046 gaan denk ik wel dat ik verschil zou gaan merken.

Wil je toch met alle geweld een 1046 zou ik ook voor die 12V versie gaan als je van je geld af wil of anders gewoon een 230V versie kopen en gewoon 24/7 laten draaien.

Een andere optie is stekker van pc en pomp in zo'n verlengsnoer met schakelaar stoppen en deze schakelaar uitzetten als je je pc uitgooit.
Zo kan je nooit je PC aanzetten zonder dat je pomp draait.

Verwijderd

Zo`n relais is maar 2 cm lang ofzo hoor.

Goed, voor de TS:

Kies zelf:

1046 12 volt: aan de zwakke kant, duur, makkelijk
1046 230 volt: aan de zwakke kant
1048 230 volt: prima pomp, zat power (ook voor flinke setup)
1250 230 volt: meer herrie, overkill, duur

Heb je twee linker handen of een allergie voor solderen, koop dan de 12 volt versie.. zoniet, dan raad ik je de 1048 230 volt aan.

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Hoe zit dat zozeer met die 1046 dat die te zwak is? Heeft dat ding niet genoeg kracht om door meerdere waterblokker water te persen?

• Delta2
  • Laatst online: 04-02 14:53
De 1046 heeft genoeg kracht om door 2 reservoirs, 2 CPU blokken, een Northbridgeblokje, een flinke radiator en een op dit moment defecte 2de pomp heen te pompen (spreek dus uit eigen ervaring).
Per opstelling is het trouwens verschillend hoeveel kracht hij uiteindelijk levert.
Tevens is de vereiste flow afhankelijk van het type koelblokken. Bij mijn setup maakt het geen enkel verschil of ik 1046 of 1048 pompen gebruikte (getest), dus ben ik voor de 1046ers gegaan op 12V. Deze waren veel stiller dan de 1048ers, tot op het punt dat je zou zeggen dat ze gewoon niet hoorbaar zijn.

Tevens zie ik de vraag over de prijs van de 1046 12V veel staan:
De prijs van de 12V 1046 ligt hoger omdat hier een speciale controller bijzit die bij teveel of te weinig spanning de pomp evenveel RPM laat maken, tevens kun je het toerental via je moederbord uitlezen (fanaansluiting) of via een combinatie met een speciale LCD display die onder andere te bestellen is bij Aquacomputer.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 21:45:
[...]

Ik kan niet voor iedereen spreken, maar in mijn geval..
Ik beschik over twee linker handen, hou van mooie dingen en heb momenteel de financiële ruimte :*)

P.S: Mijn excuses aan de TS voor de kaping..
Best moeilijk zoeken voor een nieuwkomer O-)
Dan heb je nèt niet ver genoeg gezocht denk... :z In de FAQ van het onderstaande topic staat een schat aan informatie voor beginnende WC'ers als jullie, dus ik stel voor dat jullie daar eerst eens een blik in werpen :)

[WC] Het grote waterkoelingstopic deel X

Onder het kopje Waterpompen vind je alle specs van de pompen waar jullie praten en er staat een link in naar een topic waar men precies met hetzelfe probleem zit als de TS.
Verder zou ik voor de Eheim 1048 pomp gaan: stuk krachtiger en meer opbrengst als een 1046, en daar betaal je maar een paar eur meer voor. Met een relais kan je makkelijk en veilig een opstelling maken waarmee die pomp automagisch aangaat als de PC aangezet wordt. Zoals gezegd, kost een paar eur en wat vrije tijd, maar dan heb je ook wat :)

Suc6 verder iig! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Silentpuma op 07-09-2004 19:11 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Om even nog in te gaan over de nodige pompkracht: laat je keuze afhangen van de rest van je blokken en slangen..

Heb jij blokken/slangen met kleine diameter aansluitingen (bv aquacomputer) dan heb je aan een 1046 genoeg, de 1048 kan zijn water dan niet kwijt en zal iets meer geluid gaan maken, bovendien geeft de 1048 iets meer warmte af aan het water).

Heb jij blokken met grote diameter aansluitingen en dito slangen, dan KAN een 1048 iets winst opleveren, zeker bij meerdere blokken en een serieuze radiateur..

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 21:38:
[...]

Heb geen zin in gekibbel, maar die pomp is absoluut goed hoorbaar... en die van mij staat op anti-tril-rubbers....

Ik wil niet zeggen dat hij niet stil is, want zo`n pomp maakt weinig herrie, maar onhoorbaar zijn ze zeker niet.. (let wel, mijn pc is ERG stil, alleen twee fans op 4 volt + vloeistof-gelagerde HD`s)
Wij gaan ook geen ruzie maken erom ;) ik heb alleen geen verschil gemerkt maar misschien verschilt het van pomp tot pomp dat zou kunnen toch?
En ik denk dat mijn pc niet zo stil is als die van jouw inderdaad

[ Voor 6% gewijzigd door Haeg op 07-09-2004 23:59 ]

Pagina: 1