Toon posts:

Hoge cpu temp nieuwe P4 2800 HT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Luidjes,

Ik ben sinds zaterdag in het bezit van het volgende systeem :) :

P4 2800 HT (fsb = 800 Mhz)
2 * 512 Mb 400 DDR Dane Electric
MSI 875-Neo
Antec kast
Antec 430 true power voeding
7 actieve koelers
2 * Maxtor 80 gb (8 Mb versie) in Raid 0

Nu is het probleem het volgende: wanneer de PC idle is, is de CPU temp al 49 C en stressed 68 -69 C }) . Ik heb niet veel over de temps van intels laatste P4 kunnen vinden maar dit voelt niet goed aan. Soms begint de bios te zeuren en reboot het systeem spontaan omdat de temps te hoog worden :'( .

Wat moet ik doen? (P.s. de koeler is een standaard box koeler van intel.)

Verwijderd

Weet je zeker dat de cooler er goed op zit :?
Die is voldoende om je proc goed genoeg koel te houden :)
Maar dit is wel erg warm, mijn 2667@3,2 word niet eens zo warm...

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 13:16
Klinkt als "cooler zit niet helemaal goed op processor" check dat eens ?
Want volgens mij moet je met zoveel coolers echt niet zulke temps hebben.
Ik zou je helaas ook niet kunnen vertellen welke temps normaal zijn.

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

probeer es de koeler eropnieuw op te zetten, waarschijnlijk heb je hem er niet goed op

edit:

veels te laat :(

[ Voor 17% gewijzigd door SLipEdd op 16-06-2003 19:16 ]

edwindijkstra.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik na het eten de koeler maar eens verwijderen en opnieuw monteren. Ik schrik hier wel behoorlijk van. Mijn "oude" en "warme" AMD XP 2000+ systeem is wel degelijk koeler met stressed temps tot max 50 graden......... Ik laat later vanavond weten of de koeler inderdaad het probleem was. Tot zover bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 19:27 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij is de uitlezing van de 875Neo gewoon hartstikke brak

* Glashelder wacht op Master tweaker O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 16-06-2003 19:28 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
de bios geeft deze temps ook....... slik

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

daarom juist, het BIOS denkt dat de CPU zo warm is, maar dat is ie niet ;)

edit: changelog BIOS versie 1.3 (NIET OP JE BORDJE ZETTEN!!!!!!!!!)

-add multi-color warning on the BIOS setup
-update CPU Microcode
-temperatures fix
-overclock fix

bron: © Master Tweaker :+

[ Voor 67% gewijzigd door Glashelder op 16-06-2003 19:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
oké dan..... ga straks de koelr maar eens hermonteren maar nu eerst even eten.........

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 19:29:
oké dan..... ga straks de koeler maar eens hermonteren maar nu eerst even eten.........

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
dual-zip schreef op 16 June 2003 @ 19:28:
daarom juist, het BIOS denkt dat de CPU zo warm is, maar dat is ie niet ;)
Nou die temps worden uitgelezen van de interne diode, dus das best aannemelijk ;)

Overigens zijn deze temps met boxed iNtel coolers niet echt bijzonder te noemen, de P4 is nou eenmaal een heethoofd op hogere freq's, en HT doet daar een BEHOORLIJKE schep bovenop, schakel t voor de lol maar eens uit (kan in die MSI bios) en zie t temp verschil ;)

Overigens moet ik wel zeggen dat deze temps natuurlijk lager kunnen, zorg voor een dun laagje koelpasta en voor een goed stevig contact met de heatsink...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nou die temps worden uitgelezen van de interne diode, dus das best aannemelijk
Waar het mee uitgelezen wordt boeit niet. AMD's lezen tegenwoordig ook hun temp ook intern uit, maar toch geeft het vaak een verkeerde waarde weer

dit is trouwens een bug bij dit bordje wist je dat? ;) (wordt verholpen door bios update, maar bios 1.3 kan je bordje slopen)

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-08 17:17
1 hele simpele oplossing voor je: Koop gewoon een nieuwe koeler voor je processor. Ikzelf heb een Zalman CNPS 7000Cu _/-\o_ en overgeklokt wordt mijn p4 2,6@3,4Ghz niet warmer dan 48 graden (op een warme zolder!!) ! Oh ja, deze temperatuur wordt pas bereikt na een uurtje seti@home draaien, ofwel na een uurtje zware cpu belasting !

[edit]
Op dit moment is de temperatuur na een dag seti@home slechts 40graden. Moederbord temperatuur is 31 graden.
[edit]

[ Voor 18% gewijzigd door Sepiroth op 16-06-2003 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat van die bug wist ik al, in ieder geval thanx!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39

Dark

who tweaked the light?

De standaard intel koelers zijn vaak zo krom dat er een heel slecht contact is tussen de cpu en de heatsink.

hier een plaatje van de standaard intel HS en een P4 die dun met arctic silver was ingesmeerd, je ziet duidelijk dat de sink de cpu niet eens raakte op ongeveer de helft van de proc, deze werd dus ook erg warm:
Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/badcontact.jpg

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij is de AS gewoon hartstikke slecht aangebracht. Op zowel de proc als de koeler zit er geen pasta. Als de koeler daar slecht contact had gemaakt dan had er op de proc dus wél pasta moeten zitten, en die zit er dus niet. :Y)

gewoon slecht aangebracht dus :)

Verwijderd

http://www.gamepc.com/lab...ntent.asp?id=p4hec&page=6
Boxed p4 koeler doet het beter dan sommige andere merk koelers!!!!
Trouwens wat heb je met je boxed p4 gekregen rogier126, pad of pasta?

En ehw, Ik weet niet hoor maar de boxed koelers van p4 tegenwoordig, buigen de mobo's zelfs vanwege het feit dat ze zo vast zitten. Het zal idd gewoon slecht zijn aangebracht Dark.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

dual-zip schreef op 16 June 2003 @ 20:14:
Volgens mij is de AS gewoon hartstikke slecht aangebracht. Op zowel de proc als de koeler zit er geen pasta. Als de koeler daar slecht contact had gemaakt dan had er op de proc dus wél pasta moeten zitten, en die zit er dus niet. :Y)

gewoon slecht aangebracht dus :)
de proc zit vol met een overal even dik aangebracht laagje pasta maar raakt dus idd niet overal de heatsink omdat die verre van vlak was.

ik zeg niet dat ik het zo aangebracht zou hebben, of dat dat goed was, maar wat ik hier soms tegenkom gaat nog wel verder dan dit ;) ...

Verwijderd

Topicstarter
Hoi toob,

Er zit gewoon een pad tussen, niets bijzonder dus..... Al mijn efforts tot nu toe hebben nog niets geholpen. Ik las wel op de MSI site dat bios 1.4 een "cpu tempeture fix" bevat. Als ik de verhalen over het flashen lees met dit plankje wordt je daar ook niet veel vrolijker van: kapotte/gecrashte plankjes. Ik denk er hard over om morgen Artec koelpasta en een nieuwe P4 koeler te halen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dark schreef op 16 June 2003 @ 20:45:
[...]

de proc zit vol met een overal even dik aangebracht laagje pasta maar raakt dus idd niet overal de heatsink omdat die verre van vlak was.

ik zeg niet dat ik het zo aangebracht zou hebben, of dat dat goed was, maar wat ik hier soms tegenkom gaat nog wel verder dan dit ;) ...
Stel je dit voor:

- (1)De proc is helemaal ingesmeert met koelpasta
- (2)De koeler gaat erop
- (3)De koeler gaat eraf
- (4)Op sommige plekken waar eerst wel koelpasta zat (1), zit na (3) geen koelpasta meer. Op de proc niet, maar op de heatsink ook niet.

Waar is die gebleven?

edit: de plekken waar wél pasta zit, daar heeft de koeler duidelijk contact gehad met de HSF van de P4. Dit effect zie je ook altijd terug. Zie ook dit plaatje van een Duron, en ik kan je verzekeren dat de koeler hier goed zat:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~diebe061/g0014.jpg

Conculsie: pasta is gewoon niet goed aangebracht bij die P4

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 16-06-2003 20:53 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Je redenering gaat fout op het punt waar je denkt dat er plekjes op de proc zijn waar geen pasta meer zit. Dat was dus niet het geval, er zit weldegelijk overal pasta ...

http://darkforce.dyndns.org/pics/p4c.jpg grotere foto ...

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Sepiroth schreef op 16 juni 2003 @ 19:39:
1 hele simpele oplossing voor je: Koop gewoon een nieuwe koeler voor je processor. Ikzelf heb een Zalman CNPS 7000Cu _/-\o_ en overgeklokt wordt mijn p4 2,6@3,4Ghz niet warmer dan 48 graden (op een warme zolder!!) ! Oh ja, deze temperatuur wordt pas bereikt na een uurtje seti@home draaien, ofwel na een uurtje zware cpu belasting !

[edit]
Op dit moment is de temperatuur na een dag seti@home slechts 40graden. Moederbord temperatuur is 31 graden.
[edit]
Dit wou ik horen! Je bent mijn held... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik krijg hem volgende week ;) Beetje flauw van die Intel meuk koeler

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Dark schreef op 16 June 2003 @ 19:58:
De standaard intel koelers zijn vaak zo krom dat er een heel slecht contact is tussen de cpu en de heatsink.
Koelpasta... wat is dat? 8)7 |:(
Misschien was bezuinigen op pasta en klokken van 2.6 naar 3.25 gig toch niet zo'n goed idee met m'n Intel pruts koeler.... :X

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Je kunt gerust updaten naar v1.4 waar idd een tempfix is gedaan. Let wel op dat je het beste kunt flashen d.m.v je BIOS file van de MSI te renamen naar amiboot.rom en dan moet je op F10 drukken van Flash Recovery en wachten tot hij vraagt of je het cker weet. Druk dan op Y en daarna Enter. Wacht dan tot je pc zelf opniew opstart en dan is het goed. Houd voor de ckerheid wel een PC2100 DDR reepje erbij mocht je reepje 2.50V niet lekker vinden (vaak te laag voor sommige reepjes).

BTW mijn koeler die bij mijn CPU zat was ook brak (slecht gelapped). Ik heb nu trouwens met mijn 3GHz temps van 37/45 op dit moment (nu ik in mijn sauna zit ;) ) (BIOS v1.4)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Evil_ivanhoe schreef op 16 juni 2003 @ 21:36:
[...]

Dit wou ik horen! Je bent mijn held... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik krijg hem volgende week ;) Beetje flauw van die Intel meuk koeler
Wat is dat nou weer voor onzin? Een BIOS update moet je eerst proberen, niet gelijk een nieuwe koeler kopen :/

Voor de laatste keer dan maar; die hoge temp van je is een BIOS bug!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
misschien dat dit je kan helpen...

lol, zo vaak dat dit niet gevraagd wordt... :P

[ Voor 19% gewijzigd door NewbieNeo op 17-06-2003 12:36 ]

Verwijderd

Hmm ik heb hier ook een Boxed koeler liggen (van 3,0) Wat me opvalt is dat onder de heatsink nog een stuk cirkelvormig koper zit wat ongeveer 0,02 mm ofzo boven (onder) de heatsink uitkomt. Dwz dus zeggen dat de heatsink de processor alleen met het stuk koper zal raken? is dit niet een beetje raar?

• Sepiroth
dual-zip schreef op 16 juni 2003 @ 22:19:
[...]

Wat is dat nou weer voor onzin? Een BIOS update moet je eerst proberen, niet gelijk een nieuwe koeler kopen :/

Voor de laatste keer dan maar; die hoge temp van je is een BIOS bug!
Dan heb jij zeker nog nooit deze koeler in je systeem gehad ?!
Deze koeler is gewoon geweldig, koelt rete goed EN super stil.... :z

Ook al zou het een bios bug zijn dan daalt je temperatuur echt geen 20 graden bij een idle situatie 8)7.
En bij een stressed situatie daalt de temperatuur ook echt geen 30 graden hoor 8)7. Want dat zijn de verschillen waar we over praten.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar zo'n wave post over een dat ie maar een andere koeler moet kopen is echt belachelijk.

Geweldig die koeler (wil 'm ook kopen, OF WC, weet het nog niet :+), maar als dat de oplossing is dan is dit topic overbodig. Daar had ie zelf ook wel op kunnen komen. En als het gratis kan, waarom dan geld uitgeven?

Trouwens die temp van jou vind ik erg ongeloofwaardig. Installeer er maar is een koe op, doe je kast dicht, en kom terug na 12 uur :/

ter vergelijking, P4 2400 @ 3000 mhz wordt hier idle zo'n 35 graden met de standaard Intel koeler :/ Stressed over de 50

Het komt erop neer dat het overbodig is om maar te roepen nieuwe koeler kopen, want dan kan je dat net zo goed overal roepen als er een probleem is 8)7

In HW is dat bijna overal toepasbaar:

K75SA Pro MOBO met OS installatieproblemen
Gewoon nieuw moederbord en nieuw geheugen kopen, is ie overal vanaf
p4p800 boot niet
Koop een Epox!
MSI KT4V - VIA Hyperion
moederbord met SiS chipset aanschaffen

8)7

[ Voor 47% gewijzigd door Glashelder op 17-06-2003 00:26 ]

• Sepiroth
Ik bied hem gewoon een simpel en doeltreffende oplossing aan. Nou hoeft hij nl. niet meer na te denken welke nieuwe koeler hij wil halen. Kijk een bios update zal best wel zijn temperatuur omlaag halen, maar dus echt geen 20 of 30 graden naar beneden. Tevens wordt zijn pc er nog stukken stiller van... ;)

Dat je me temps niet geloofd, maakt me niet zo veel uit. Ik ben reuze benieuwd naar jou temps mocht je besluiten deze koeler te gaan kopen. Denk dat je me dan wel geloofd ;)

Je vergelijking vindt ik overigens echt slecht. Als je nou een ander systeem met dezelfde koeler had genomen, dan klopt het al wat beter. Tussen een standaard koeler van Intel (van aluminium) of een de koeler van Zalman (volledig van koper) zit namelijk een zeer groot verschil.

Maar goed omdat jij het wil krijg hij een andere tip die er nog niet in staat:
Voel eens aan je koelblok, als dat blok super heet is dan is er iets goed fout. Denk aan slechte montage(al genoemt), koelpasta(al genoemt). Geen of te weinig casefans om de warmte af te voeren. Is het koelblok 'gewoon' warm dan is er niks aan de hand...

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 09:53

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

ehm, de standaard koeler is best ok hoor en bij goeie montage krijg je gewoon leuke, niet te hoge temps. Ik zou zeker eerst die bios update doen.

ma ma ma ma ma macron one

Verwijderd

Je kunt ook ff gewoon de hands on test doen door de koeler vast te pakken, als dit tot au au komt denk ik dat de aangegeven temperatuur niet echt heel ver weg zit van de echte.
Pagina: 1