Hier het vervolg 
Text is gekopieërd uit deel 7 en is gemaakt door Fewture
Vorige topics:
- [rml][ OC] Athlon XP1800+ Tbred Overclocking![/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 2)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 3)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 4)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 5)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 6)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 7)[/rml]
Verwante topics:
- -=Het grote EPoX 8RDA+ topic=-
- -=Het grote EPoX 8RDA+ topic, deel 2=-
- -=Het grote EPoX 8RDA+ topic, Deel 3=-
- -=Het grote EPoX 8RD/G/DA3(+) topic Deel 4=-
- -=Het grote EPoX 8RDA/8RGA topic Deel 5=-
- Het grote Abit NF7 S Topic
- Het grote Abit NF7/NF7-M/NF7-S Topic deel 2
- [OC] Het grote DDR geheugen topic (deel 2)
- [rml][ OC] AMD Barton Overclockresultaten[/rml]
- [rml][ OC] mooie OC met 330 euro.[/rml] DuronDude
- [rml][ OC] 101.2 % and rising :)[/rml]
Andere info:
- Alles over Athlon multipliers
- Athlon product ID
- XP bruggen guide
- Multiplier Workarounds
- Thouroughbred B Guide (!)
Core codes:
Een voorbeeldje:
AMD Athlon
AXDA2100DUT3C 9774007280222
AIUHB0302MPMW 1999 amd
AXDA = Athlon XP 0.13micron
2100 = 2100+
D = package type (OPGA)
U = Voltage (1,60V)
T = Max temp (90C)
3 = L2 cache (256KB)
C = FSB (266MHz)
AIUHB = Stepping
0302 = Jaar 03, week 02
De betekenis van alle andere mogelijke codes vind je bij AMD:
- AMD Processor Recognition
De rest van de codes zijn geheim
Wat AIUHB betekent en wat het verschil is met een JIUCB bijvoorbeeld weet alleen AMD. Het enige dat wij tweakers weten is dat de AIUHB harder gaat 
Feiten:
- Meerdere tweakers hebben al problemen gehad met Tbreds die niet meer dan 2,0V kunnen verdragen op hoge MHzen. De oorzaak hiervan is onbekend en dus is het gokken op een goede cpu helaas. Dit is niet gerelateerd aan steppings/codes. Het kan je dus met een 0304 overkomen, maar ook met een 0250.
- De 1700's zijn op een of andere manier gelocked onder de MP van 13X op de 8RDA+ (en/of andere mobo's). De 2100's hebben dit niet. (tekst gewijzigd) Dit lijkt niets anders dan een bios probleem.
De oplossing is het hardware matig modden van de cpu. Het hoe en wat staat onderaan deze post.
- Unlocken hoeft niet. Als een Tbred locked is op je plank dan ligt het aan de plank, plain and simple.
- de Tbred werkt niet feiloos in alle mobo's (ECS, MSI). Sommige mobo's hebben een bios update nodig (MSI) en in andere werkt hij meteen. Ga dus niet hier vragen of het werkt, zoek gewoon zelf even op de website van de fabrikant naar een bios update o.i.d. Als je een mobo hebt met een nieuwe chipset dan gaat het wel goed.
- De nieuwe DLT cores: Er wordt veel gespeculeerd over deze "nieuwe" core. Het is in principe gewoon dezelfde als de DUT, maar dan met een standaard voltage van 1,5V (L) ipv 1,6V (U). Veel van deze cores kunnen niet tegen hoge voltages. Echter, er zijn een hoop DUT's die dit ook hebben. De vraag is dus nog steeds of dit echt een "DLT probleem" is.
- Het script:
Iedereen kent het script nu ondertussen wel. Je kan zien vanaf welke rating je proc gedowngrade is. Omdat dit script niet officieel is en zeer twijfelachtig gelieve geen posts hierover. Het draagt helemaal niets bij aan het topic en zorgt alleen maar voor verwarring.
Update: Ik heb de maker van het script een mailtje gestuurd met de vraag hoe hij aan zijn informatie kwam. Hij antwoorde daarop dat hij het van een tweaker had gehoord. Ik hoef vast niet uit te leggen hoe betrouwbaar die info is
Ondertussen is het script ook gewijzigt heb ik begrepen.
- Waar koop ik een goede OC core
Bij een winkel
Kijk gewoon in de pricewatch, pak het telefoonnummer en bel ze op. Shops krijgen een hele berg email, dus de telefoon kan nog wel eens beter werken dan email. Verder is het toch persoonlijk welke core je neemt. Het moet iig een JIUHB of AIUHB zijn. Verder schijnt het zo te zijn dat de 4 letters (bijv AXDA1800DUT3C 9523386272199 JIUCB0251RPMW) iets zeggen over de overklokbaarheid. De shop die bovenaan staat in de pricewatch verkoopt hoogst waarschijnlijk heel veel cores. En dus heb je daar de meeste kans op een nieuwe core.
- AMD produceert geen "lower Tbreds" meer. Het instap model wordt nu de 2100+ als ik me niet vergis. Vandaar dat je nergens meer een 1700+ kan vinden
- Hoge fsb's met 166Mhz cpu's is vaak lastig. Je kan dit omzeilen door er een 133Mhz FSB cpu van te maken door een L12 brug door te branden. Zie plaatje:
[afbeelding]
Aanvullingen en tips:
Tbred 2100+ en hoger op een MSI-k7t266pro2 moederbord
MSI K7T266 Pro2-RU geen ondersteuning voor XP2400+??
Dit is dus een mod om een 2100+ Tbred en hoger op je MSI te klussen. Ik heb dit zelf niet getest, maar het kan voor sommigen misschien een gouden oplossing zijn. dr.lowtune voorzag dit draadje van deze info
Help! Ik kan maar tot 12,5X met mijn 1700+!
Ja, dan zul je moeten modden. Dit is puur een bios probleem. De cpu zelf is dus niet gelocked onder de 13. Zoek op welke MP je wil hebben en stel die in door bruggen door te branden. Een brug brand je door met een 5V lijntje van je voeding, hang er een spelt aan, pak een ground van je voeding en hang daar ook een spelt aan. Raak nu de 2 puntjes aan van de brug die je wil verbreken en *poef* klaar
Eigen risico.
- Geen vragen over welke cpu je moet hebben.
- Geen vragen over unlocken of iets wat daar op lijkt.
- Geen vragen/posts over het script.
- Geen vragen over hoe ver een bepaalde core klokt.
Veel plezier!
Text is gekopieërd uit deel 7 en is gemaakt door Fewture
Vorige topics:
- [rml][ OC] Athlon XP1800+ Tbred Overclocking![/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 2)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 3)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 4)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 5)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 6)[/rml]
- [rml][ OC] Athlon XP1700-2100 Tbred Overclocking! (Deel 7)[/rml]
Verwante topics:
- -=Het grote EPoX 8RDA+ topic=-
- -=Het grote EPoX 8RDA+ topic, deel 2=-
- -=Het grote EPoX 8RDA+ topic, Deel 3=-
- -=Het grote EPoX 8RD/G/DA3(+) topic Deel 4=-
- -=Het grote EPoX 8RDA/8RGA topic Deel 5=-
- Het grote Abit NF7 S Topic
- Het grote Abit NF7/NF7-M/NF7-S Topic deel 2
- [OC] Het grote DDR geheugen topic (deel 2)
- [rml][ OC] AMD Barton Overclockresultaten[/rml]
- [rml][ OC] mooie OC met 330 euro.[/rml] DuronDude
- [rml][ OC] 101.2 % and rising :)[/rml]
Andere info:
- Alles over Athlon multipliers
- Athlon product ID
- XP bruggen guide
- Multiplier Workarounds
- Thouroughbred B Guide (!)
Core codes:
Een voorbeeldje:
AMD Athlon
AXDA2100DUT3C 9774007280222
AIUHB0302MPMW 1999 amd
AXDA = Athlon XP 0.13micron
2100 = 2100+
D = package type (OPGA)
U = Voltage (1,60V)
T = Max temp (90C)
3 = L2 cache (256KB)
C = FSB (266MHz)
AIUHB = Stepping
0302 = Jaar 03, week 02
De betekenis van alle andere mogelijke codes vind je bij AMD:
- AMD Processor Recognition
De rest van de codes zijn geheim
Feiten:
- Meerdere tweakers hebben al problemen gehad met Tbreds die niet meer dan 2,0V kunnen verdragen op hoge MHzen. De oorzaak hiervan is onbekend en dus is het gokken op een goede cpu helaas. Dit is niet gerelateerd aan steppings/codes. Het kan je dus met een 0304 overkomen, maar ook met een 0250.
- De 1700's zijn op een of andere manier gelocked onder de MP van 13X op de 8RDA+ (en/of andere mobo's). De 2100's hebben dit niet. (tekst gewijzigd) Dit lijkt niets anders dan een bios probleem.
De oplossing is het hardware matig modden van de cpu. Het hoe en wat staat onderaan deze post.
- Unlocken hoeft niet. Als een Tbred locked is op je plank dan ligt het aan de plank, plain and simple.
- de Tbred werkt niet feiloos in alle mobo's (ECS, MSI). Sommige mobo's hebben een bios update nodig (MSI) en in andere werkt hij meteen. Ga dus niet hier vragen of het werkt, zoek gewoon zelf even op de website van de fabrikant naar een bios update o.i.d. Als je een mobo hebt met een nieuwe chipset dan gaat het wel goed.
- De nieuwe DLT cores: Er wordt veel gespeculeerd over deze "nieuwe" core. Het is in principe gewoon dezelfde als de DUT, maar dan met een standaard voltage van 1,5V (L) ipv 1,6V (U). Veel van deze cores kunnen niet tegen hoge voltages. Echter, er zijn een hoop DUT's die dit ook hebben. De vraag is dus nog steeds of dit echt een "DLT probleem" is.
- Het script:
Iedereen kent het script nu ondertussen wel. Je kan zien vanaf welke rating je proc gedowngrade is. Omdat dit script niet officieel is en zeer twijfelachtig gelieve geen posts hierover. Het draagt helemaal niets bij aan het topic en zorgt alleen maar voor verwarring.
Update: Ik heb de maker van het script een mailtje gestuurd met de vraag hoe hij aan zijn informatie kwam. Hij antwoorde daarop dat hij het van een tweaker had gehoord. Ik hoef vast niet uit te leggen hoe betrouwbaar die info is
- Waar koop ik een goede OC core
Bij een winkel
- AMD produceert geen "lower Tbreds" meer. Het instap model wordt nu de 2100+ als ik me niet vergis. Vandaar dat je nergens meer een 1700+ kan vinden
- Hoge fsb's met 166Mhz cpu's is vaak lastig. Je kan dit omzeilen door er een 133Mhz FSB cpu van te maken door een L12 brug door te branden. Zie plaatje:
[afbeelding]
Aanvullingen en tips:
Tbred 2100+ en hoger op een MSI-k7t266pro2 moederbord
MSI K7T266 Pro2-RU geen ondersteuning voor XP2400+??
Dit is dus een mod om een 2100+ Tbred en hoger op je MSI te klussen. Ik heb dit zelf niet getest, maar het kan voor sommigen misschien een gouden oplossing zijn. dr.lowtune voorzag dit draadje van deze info
Help! Ik kan maar tot 12,5X met mijn 1700+!
Ja, dan zul je moeten modden. Dit is puur een bios probleem. De cpu zelf is dus niet gelocked onder de 13. Zoek op welke MP je wil hebben en stel die in door bruggen door te branden. Een brug brand je door met een 5V lijntje van je voeding, hang er een spelt aan, pak een ground van je voeding en hang daar ook een spelt aan. Raak nu de 2 puntjes aan van de brug die je wil verbreken en *poef* klaar
- Geen vragen over welke cpu je moet hebben.
- Geen vragen over unlocken of iets wat daar op lijkt.
- Geen vragen/posts over het script.
- Geen vragen over hoe ver een bepaalde core klokt.
Veel plezier!
[ Voor 33% gewijzigd door XoReP op 15-06-2003 12:50 ]