Toon posts:

Thuis netwerk met twee pc's....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste bezoekers van Tweakers,

Ik probeer al tijdje een netwerk werkend te krijgen bij mijn thuis.
Ik ben niet iemand die snel op geeft tijdens het uitproberen, maar weet eigenlijk niet meer wat ik fout doe of vergeet. Heb velen forums afgelezen en de handleiding goed bestudeerd, echter geen resultaat. Het gaat om het volgende.

Ik heb thuis twee pc's staan die ik beide connectie laat maken met internet via router naar kabelmodem van chello. De internet werkt goed op beide computers en geven geen problemen. Nu wil ik graag files vanaf (bijvoorbeeld) pc-1 saven of openen van pc-2, file sharing zeg maar. Nu is mijn vraag hoe doe ik dat.. Ik heb al veel geprobeerd en geinformeerd. Sommige zeggen via netNEUI, heb ik dan ook geinstalleerd, en dat geeft geen resultaat. Ander zegt dat het met IP/TCP ook kan.
Ik heb via Command Prompt window geprobeerd pc's te pingen, pc-1 kan wel pc-2 pingen maar niet andersom...

Set-Up:

Pc-1: Windows XP
Pc-2: Windows 2000
Router: Edimax BR-6104
(jaja, de wel bekende, als zag ik veel topics op tweakers over dit type router)

Resumerend: Ik wil vanaf pc-1 via "My network Places" pc-2 kunnen bereiken en andersom.

Wat doe ik fout? Dit zou toch moeten kunnen?

Bij voorbaat dank,

Mvg.
Ken van den Broek

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 10:54

megaleo

Special member

Firewall in XP per ongeluk nog aanstaan?
Pc's wel in dezelfde werkgroep?
Genoeg over te vinden hier hoor. ;)
Dit al gezien? FAQ Network Troubleshooting en: Hoe deel ik Internet ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:25

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT
Ik heb via Command Prompt window geprobeerd pc's te pingen, pc-1 kan wel pc-2 pingen maar niet andersom...
Zet je firewall indd maar eens uit.

en thuisnetwerkjes horen niet thuis in Professional Networking & Servers :X

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, idd. Firewall heb ik uitgezet en ik kan nu ook vanaf pc-2, pc-1 pingen.
Nu het netwerk, hoe kan ik sharen? Dat zou toch moeten kunnen met mijn router? Ik heb daar geen hub voor nodig, of wel??? :( (ik lees net: reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide)

Sorry voor miplaatste topic. Mijn excuses. Hopelijk wilt iemand mij nog verder helpen. Door die review van net te lezen en IP/TCP te proberen werkt mijn internet niet meer als ik pc eigen ip geef. Dit maar weer weg gehaald..

Wat moet ik doen? :S

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 13:25
Er zit met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een ingebouwde hub (of switch) in je router anders had je niet 2 PC's aan kunnen sluiten.

Wat je nu moet doen is de volgende dingen checken:
* Staat file and printer sharing aan op beide PC.
* Zitten ze allebei in het zelfde subnet (zal wel aangezien je als ik het goed begrijp DHCP gebruik, je krijgt een IP van je router zeg maar.)
* Zitten allebei de PC's in dezelfde werkgroep.

Zo ja op alle 3 dan zou het moeten werken volgens mij.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Rusty, er zit inderdaad een ingebouwde hub in aangezien zij mij in de winkel vertelde dat ik hiermee een klein netwerkje kan opzetten en files kan sharen tussen pc's.

- File sharing staat zo ver ik weet aan op beiden computers. Dit is zichtbaar in het venster van lan-verbinding waar ook IP/TCP geinstalleerd staat toch?
- Ik gebruik waarschijnlijk DCHP want pc's hebben een ip verkregen van de router (192.168.2.101 en 102).
- Over werkgroepen weet ik erg weinig, hier zou ik graag wat meer informatie over willen.

Mvg. Ken van den Broek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 13:25
Het vinkje staat dan ook aan (zeg maar) bij het file en printer delen.

Verder moet je zorgen dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten, je kan dit checken als volgt:
-> Start -> Instellingen -> Configuratie scherm -> Systeem -> Computernaam

Hier staat je werkgroep naam die moet op bijde computers gelijk zijn.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet shares aan te maken op de schijven die je wilt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

" - Over werkgroepen weet ik erg weinig, hier zou ik graag wat meer informatie over willen."

Ken; welkom op Got. Als 1 van de weinige geef je voorlopig voldoende info bij je startpost (mag ook wel eens gezegd worden). 8)

Ik kan je erg aanraden de eerder genoemde FAQ's eens door te lezen; die zijn vaak verhelderend en kunnen je een beter inzicht geven in netwerk sharing.

[edit] hier stond iets stoms... Startpost niet goed gelezen....

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:09
Zorg ervoor dat je op elke PC dezelfde gebruikersnaam/password combo gebruikt.

En niet groeten onder elke post (zie http://gathering.tweakers.net/forum/faq).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvmeijer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:01

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

Gebruik alleen TCP/IP als netwerkprotocol, en verwijder NetBEUI (en evt. IPX/SPX). De werkgroepnaam kan je vrij opgeven, en moet dus bij beide PC's gelijk zijn (kan je instellen via Configscherm / Systeem / Tabblad netwerk, knopje wijzigen.

Als je bij elkaars shares wilt komen zonder username/password moet je het Gast account aanzetten via Computerbeheer (via bijv. configuratiescherm / systeembeheer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
YEAH! Thanks voor alle reply's!! Netwerk doet het eindelijk. Het lag uiteindelijk aan de namen die ik beide pc's had gegeven.. Rusty kwam met de oplossing en eigenlijk heb ik alle reply's even behandeld als check. Ivmeijer, IPX/SPX heb ik weer terug gezet, als ik deze weg haal doet ie het niet meer. NetBEUI heb ik wel verwijderd.

Allen erg bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1