Toon posts:

Laptop voor grafische bewerkingen.

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

mijn zus zit op de kunstacedemie, en moet voor het volgende jaar een nieuwe laptop aanschaffen. Haar richtprijs is tussen de 1400 en 1700 euro.

Nou zeggen ze wel dat die Apples zeer goed zijn als het gaat om grafische bewerkingen, maar niet zo lang geleden las ik op tweakers.net een bericht dat deze stelling lang niet altijd meer geldig is. Op haar school gebruiken ze alleen apples, misschien dat dit ook nog wel een goede rede is om een Apple te kopen.

Mijn vraag luidt daarom: Kan ze voor dit geld beter een laptop van Apple kopen, of is een "gewone" laptop in die prijsklasse sneller/beter om mee te werken.

(spelletjes speelt ze niet, alleen the Sims speelt ze maar daar is volgens mij ook een mac-versie van)

Alvast bedankt.

Verwijderd

De prijs van de apples kun je vast zelf opzoeken.

Maar ehm, de kunstacademie doet ze? Wat voor een graphics hebben we het dan over? :)
Het maakt namelijk wel wat verschil of we het over 2D of 3D graphics hebben. Of gerendererde graphics, of 3d studio max, photoshop, oid

Verwijderd

Topicstarter
Veel 2d en photoshop, illustrator, flash enzo

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 22:02

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 18:53:
Veel 2d en photoshop, illustrator, flash enzo
Voor deze toepassingen heb je inderdaad geen mac nodig en wat je zelf al zei. De PC's halen de mac's tegenwoordig al aardig in. De prijzen zijn bovendien lager dan die belachelijke appeldingen (sorry ..).

Wat ik wel aan zou raden: geheugen.

Ik heb zelf een tijd veel grafische toepassingen op mijn PIII 933mobile uit moeten voeren (Photoshop, Illustrator) en geheugen is echt het belangrijkste. Dus neem in ieder geval een laptop met minimaal 512 zoniet meer. Dat werkt heerlijk!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 16:08

B2

wa' seggie?

Smarron schreef op 12 June 2003 @ 18:59:
[...]
Voor deze toepassingen heb je inderdaad geen mac nodig en wat je zelf al zei. De PC's halen de mac's tegenwoordig al aardig in. De prijzen zijn bovendien lager dan die belachelijke appeldingen (sorry ..).

Wat ik wel aan zou raden: geheugen.

Ik heb zelf een tijd veel grafische toepassingen op mijn PIII 933mobile uit moeten voeren (Photoshop, Illustrator) en geheugen is echt het belangrijkste. Dus neem in ieder geval een laptop met minimaal 512 zoniet meer. Dat werkt heerlijk!
Als je een computer koopt en alleen naar de snelheid gaat kijken vraag ik me af of je echt weer waar je hem voor gaat gebruiken.
Als je veel met kleuren etc werkt is een Apple veel kleurechter. Trouwens waarom zou je uberhaupt moeilijk gaan lopen doen dan met een zware lompe stroomvretende windows notebook?

Het netwerk wat ze daar hebben is dus blijkbaar Apple-minded, dus het lijkt me handig als je voor een Apple kiest. En een iBook is zo duur niet (alleen wel volstoppen met geheugen).
Weest juist gezegend met een Apple school...bij mij is het niks anders dan windows2000 en xp. Ik kan niet eens normaal van het wireless netwerk gebruik maken omdat ze het EAP-TLS protocol gebruiken als authenticatie methode.....en je raad het al.. EAP-TLS is Microsoft.

Verwijderd

ER is geen groot verschil tussen pc en macs!

Enige GROTE verschil wat ik kan bedenken zijn de "gebruikte lettertypes" mac fonts gaan niet samen met een pc (en andersom), er zijn programma's die de fontjes omzetten maar ik weet dus niet of dat 100% altijd goed gaat! Fonts zijn vooral belangrijk bij programma's zoals QuarkXpress!

Verder zijn programma's zoals photoshop/illustrator/flash etc bijna gelijk aan elkaar, alleen de toetscombinaties zijn anders.

Verder hangt het ervan af wat ze gaat doen met die opleiding, is het grafisch georienteerd dan zou ik adviseren om toch voor de Mac te gaan! Macs zijn nou eenmaal de standaard in de grafische industrie! (vooral met drukwerk)

en inderdaad volproppen met geheugen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 19:09 ]

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

supergrover schreef op 12 June 2003 @ 19:06:
[...]

Als je een computer koopt en alleen naar de snelheid gaat kijken vraag ik me af of je echt weer waar je hem voor gaat gebruiken.
Als je veel met kleuren etc werkt is een Apple veel kleurechter. Trouwens waarom zou je uberhaupt moeilijk gaan lopen doen dan met een zware lompe stroomvretende windows notebook?

Het netwerk wat ze daar hebben is dus blijkbaar Apple-minded, dus het lijkt me handig als je voor een Apple kiest. En een iBook is zo duur niet (alleen wel volstoppen met geheugen).
Weest juist gezegend met een Apple school...bij mij is het niks anders dan windows2000 en xp. Ik kan niet eens normaal van het wireless netwerk gebruik maken omdat ze het EAP-TLS protocol gebruiken als authenticatie methode.....en je raad het al.. EAP-TLS is Microsoft.
LOL.

Sinds wanneer hebben Apple notebook's een kleurechtere LCD dan x86 based notebooks? Ik weet niet wat je allemaal loopt te blaten maar de Sony VAIO bijvoorbeeld is nog altijd 2x dunner ;) dan zo'n zware lompe stroomvretende ;) Apple zuurstok geval ;) . Relatief gezien vind ik Apples wel duurder dan pc's maargoed.

Maar als alles op die school er op ingericht is om te Apple Talken ;) moet je toch overwegen om voor die Apple te gaan. Misschien even navragen daar :)

Btw, dat je pro apple was had ik nog niet door :P

[ Voor 3% gewijzigd door Allochtoon op 12-06-2003 19:13 ]

Verwijderd

Ik zit zelf ook op een grafische opleiding en ik werk op een P4 1,6 met 512mb. Ik werk voornamelijk met de bovengenoemde programmatuur en heb nooit problemen moet mijn PC'tje.
Op school werken we ook wel met Mac maar zelf ben ik er niet zo kapot van. Ik werd alleen nog maar tevredener met mijn PC na het lezen van een press release van adobe waarin zo'n beetje gezegd wordt dat je beter een PC kan kopen.

Kan niks vinden op adobe site (weggehaald?) hier wel wat info... http://www.creativepro.com/story/news/19122.html

Hoop dat je er wat aan hebt en vraag me eigenlijk wel af wat de opleiding zelf adviseerd...?

Verwijderd

Gelezen op tweakers trouwens.. http://www.tweakers.net/n...ighlight=pc%2Bmac%2Badobe

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 19:19 ]

• Smarron

Smarron

The bend

supergrover schreef op 12 June 2003 @ 19:06:

Wie zei dat ik alleen naar snelheid keek? Wat ik bedoel is (en wat hieronder wordt bewezen) dat je meer PC kunt krijgen dan mac voor hetzelfde geld.

Waar ik juist op hamerde is dat het werkgeheugen belangrijk is bij deze applicaties. Ik heb een tijdje met 256mb gewerkt, maar na een upgrade naar 512mb werd het pas relaxed werken!

• B2

B2

wa' seggie?

Allochtoon schreef op 12 June 2003 @ 19:12:
[...]

LOL.

Sinds wanneer hebben Apple notebook's een kleurechtere LCD dan x86 based notebooks? Ik weet niet wat je allemaal loopt te blaten maar de Sony VAIO bijvoorbeeld is nog altijd 2x dunner ;) dan zo'n zware lompe stroomvretende ;) Apple zuurstok geval ;) . Relatief gezien vind ik Apples wel duurder dan pc's maargoed.

Maar als alles op die school er op ingericht is om te Apple Talken ;) moet je toch overwegen om voor die Apple te gaan. Misschien even navragen daar :)

Btw, dat je pro apple was had ik nog niet door :P
zucht..... wel eens van kleurprofielen / Colorsync gehoord?
Ik zal wel dom zijn, maar bij design maakt het nogal verschil.
En ik vind mijn 12 Powerbook G4 nou niet echt een zuurstok in een aluminium kleurtje....

Dat die windows gebruikers gelijk weer beginnen te flamen pfffffffffffft...... :O

• B2

B2

wa' seggie?

Smarron schreef op 12 June 2003 @ 19:26:
[...]
Wie zei dat ik alleen naar snelheid keek? Wat ik bedoel is (en wat hieronder wordt bewezen) dat je meer PC kunt krijgen dan mac voor hetzelfde geld.

Waar ik juist op hamerde is dat het werkgeheugen belangrijk is bij deze applicaties. Ik heb een tijdje met 256mb gewerkt, maar na een upgrade naar 512mb werd het pas relaxed werken!
Wat ik probeer te zeggen is dat je, vooral bij een grafische opleiding, niet moet afgaan op specificaties qua snelheid en weet ik wat voor schreeuwerige advertenties. Het gaat juist dan om de andere dingen die een Mac te bieden heeft boven een PC

Verwijderd

Topicstarter
De opleiding zelf raad een Apple aan, maar op die school zijn ze pro-apple als die Supergrover dus je had van te voren kunnen weten dat ze Apple aanraden.

Verwijderd

Geheugen is belangrijk voor de prestaties dat klopt! En een pc wint de mac qua snelheid!

Maar als je gaat soliciteren voor een grafische JOB reken maar dat je iets van een mac moet weten! Dit geld natuurlijk niet voor webdesign of puur 3D...

Ik denk dat het beter is om GELIJK een mac te kopen!
Dan leert ze NU al met een mac omgaan! Dus ik doel op functionaliteit!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 19:37 ]

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 19:31:
De opleiding zelf raad een Apple aan, maar op die school zijn ze pro-apple als die Supergrover dus je had van te voren kunnen weten dat ze Apple aanraden.
Waarom vraag je het dan, het is toch logisch dat iemand die met Apples werkt er de voordelen kan van opnoemen. Vooral als het om grafisch werk gaat.
Tenminste als ik je bericht zo goed gedecodeerd heb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff gekeken op wat sites:

Een hele mooie Sony Vaio:
P4 2,66, 512 kb
512 MB DDR pc 2100
40 GB
DVD-rewriter/CD-rewriter
15 inch TFT
ATI RadeonTM IGP 345M geïntegreerde chipset voor 3D capaciteit en tot 128 MB gedeeld geheugen

= 1635 euro (http://www.degreef.nl/shop/default.asp?c=yes)

Een hele mooie Powerbook van Apple (moet nog wel wat geheugen bij)
G4 867 MHZ , (dacht 1 mb)
256 MB DDR pc2100
40 GB
CD-rewriter/DVD
12,1 inch TFT
NVIDIA GeForce4 420 Go 32MB DDR video memory

= 1674 euro (Bij ACES online)

Ik zelf zou voor de Sony gaan, maar is de beeldkwaliteit en de compatibaliteit met school zoveel waard, dat je voor de Apple zou kiezen?

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 23:32:
Ik heb net ff gekeken op wat sites:

Een hele mooie Sony Vaio:
P4 2,66, 512 kb
512 MB DDR pc 2100
40 GB
DVD-rewriter/CD-rewriter
15 inch TFT
ATI RadeonTM IGP 345M geïntegreerde chipset voor 3D capaciteit en tot 128 MB gedeeld geheugen

= 1635 euro (http://www.degreef.nl/shop/default.asp?c=yes)

Een hele mooie Powerbook van Apple (moet nog wel wat geheugen bij)
G4 867 MHZ , (dacht 1 mb)
256 MB DDR pc2100
40 GB
CD-rewriter/DVD
12,1 inch TFT
NVIDIA GeForce4 420 Go 32MB DDR video memory

= 1674 euro (Bij ACES online)

Ik zelf zou voor de Sony gaan, maar is de beeldkwaliteit en de compatibaliteit met school zoveel waard, dat je voor de Apple zou kiezen?
Lijken mij prijzen excl BTW? Anyway, je moet kijken wat de meerwaarde voor jezelf is. Wat zijn de accuprestaties van de Vaio, ga je WiFi gebruiken, heb je info gezocht over Quartz Extreme, heb je info gezocht over Altivec in de G4, wil je zusje met zo'n grote en zware laptop in dr tas gaan lopen.... dat zijn overwegingen die ik meer mee vind wegen dat de specs die je nu opnoemt. Je kunt de snelheid van een x86 proc niet vergelijken met een G4. Het is een compleet andere architectuur zodat ook je ook niet echt het geheugen kunt gaan vergelijken. OS X en Windows gaan op een andere manier met geheugen om.

En in de Powerbook is ook gewoon een DVD writer te zetten, de Superdrive doet zowel DVD-RW als DVD+RW.
Kijk bijvoorbeeld eens in de Apple NL store, daar kun je je computer compleet configureren zoals jij hem wilt hebben. Alleen zijn ze wel aan de dure kant, als je hem besteld kun je dat beter doen bij bv mailamac.nl.

Verder lijkt het me dat je zus straks via school de gebruikte software voor niks/weinig aan kan schaffen. Als je dan met een windows laptop komt, moet je het zelf zien te vinden denk ik. Niet dat dat een probleem hoeft te zijn, maar het is wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
Verder lijkt het me dat je zus straks via school de gebruikte software voor niks/weinig aan kan schaffen. Als je dan met een windows laptop komt, moet je het zelf zien te vinden denk ik. Niet dat dat een probleem hoeft te zijn, maar het is wel handig.
Dat is inderdaad het geval, dat ze de software voor niks kan hebben. Die DVD brander is niet echt nodig, maar als hij er standaard op zit is dat natuurlijk mooi meegenomen (en voor de toekomst natuurlijk).

Ik heb verder nog wat specs gekeken:
Sony vaio = 3,6 kg
en dit staat bij afmetingen: 329 ( B ) mm / 42 ( H ) mm tot 53 mm / 274,5 ( D ) mm

Apple Powerbook 12" = 2 kg en 3 cm hoog

De prijzen zijn allebei inclusief BTW.

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

supergrover schreef op 12 June 2003 @ 19:29:
[...]

zucht..... wel eens van kleurprofielen / Colorsync gehoord?
Ik zal wel dom zijn, maar bij design maakt het nogal verschil.
En ik vind mijn 12 Powerbook G4 nou niet echt een zuurstok in een aluminium kleurtje....

Dat die windows gebruikers gelijk weer beginnen te flamen pfffffffffffft...... :O
Als je goed tussen de lettertjes door gelezen had zag je dat ik op dezelfde wijze Apple in een daglicht stelde, als jij dat bij de grote zware lompe x86 laptop's deed. ;)

Kleurprofielen / Colorsync maakt geen hond uit, valt gewoon op elkaar af te stellen, dat scherm van de VAIO is zelfs groter, beeldkwaliteit vergelijkbaar met elkaar.
supergrover schreef op 12 June 2003 @ 19:31:
[...]

Wat ik probeer te zeggen is dat je, vooral bij een grafische opleiding, niet moet afgaan op specificaties qua snelheid en weet ik wat voor schreeuwerige advertenties. Het gaat juist dan om de andere dingen die een Mac te bieden heeft boven een PC
En dat is? Enige wat ik mij kan bedenken is dat leuke OSje, maar meer ook niet.

Uitwisselbaarheid tussen MAC-PC is geen punt qua grafische bestanden, enige struikelpunt misschien is wat voor protocol het netwerk loopt.

[ Voor 30% gewijzigd door Allochtoon op 13-06-2003 14:25 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-05 17:15
Dat de Mac nog steeds zoveel in de grafische wereld wordt ligt aan het feit dat ze jaren geleden ver voorliepen op de pc's, maar tegenwoordig is dat al lang niet meer zo. Qua uitwisseling van bestanden hoeft het inderdaad niet zo'n probleem te zijn. En om grotere bestanden over te zetten op het netwerk van school kun je de bestanden natuurlijk ook branden op CDRW of op een pendrive zetten.

Helaas heb ik zelf geen Mac ervaring dus qua werkbaarheid kan ik het niet vergelijken. Maar als je zelf niet te veel ervaring met computers hebt kun je in dit geval denk ik beter voor een Mac kiezen aangezien (bijna) iedereen op die grafische scholen daarmee werkt en dan kun je makkelijker hulp krijgen/vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Stom dat ik ook ben, de hierboven genoemde mac is niet inclusief BTW, de sony wel.
Dan begin ik me eigenlijk af te vragen of er wel een mac te koop is voor 1400/1700 euro met de vereisten: 512 DDR, G4 processor, geen G3 (ik bedoel, je gaat toch ook geen nieuwe pentium 3 kopen (als het zo bij macintosh ook werkt)). Ik zal nog eens ff rondkijken.

Verwijderd

Iedereen kan natuurlijk zeggen wat hij wilt over mac's en pc's en dat hebben ze al heel vaak gedaan, maar je kan er gewoon niet omheen dat in de grafische wereld de mac ongeveer standaard is. Werken op een mac is gewoon heerlijk en op laboratoria hebben ze ook mac's hangen aan die huge microscopen enzo. De pc is vast sneller, maar dat is niet alles wat telt.

Verwijderd

Nee nee nee :)

Ik adviseer je om, als je een Windows based laptop gaat kopen, om er eentje met Centrino tech te kopen :)

Centrino lijkt duur, maar dat valt bij nader inzien wel mee, een 1.3Ghz Pentium-M bijv. ligt qua prestaties in de buurt van een PIV2.2/2.4.

De voordelen zijn teveel om op te noemen ;), oa. het gewicht (meeste rond de 2.2Kg, PIV zijn vaak rond de 3.3Kg) de grote, de chasis is een stuk dunner.

Verder gaat de accu zo'n 5.5u mee, terwijl een PIV er meestal na 2u al mee uitscheidt, lees ook ff deze draadjes :) : Asus M2400n Centrino M2000-series notebookreview en [HP] Notebook vraagjes

Laat ik verder zeggen dat ik MAC's ook hele mooie machines vind, heb er verder weinig over te zeggen want ik heb er op me ex-werk een beetje mee lopen klooien en verder er helemaal geen ervaring mee :) Dus over de aanschaf van een MAC flaptop kan ik je weinig vertellen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 15:23 ]

Verwijderd

Persoonlijk zou ik helemaal geen laptop/TFT aanraden als grafisch werkstation: [rml][ Webdesign algemeen] TFT schermen als developer scherm?[/rml]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-05 17:15
Je kunt er natuurlijk ook nog een mooie CRT aanhangen!!

Verwijderd

xzoticate schreef op 13 June 2003 @ 15:43:
Je kunt er natuurlijk ook nog een mooie CRT aanhangen!!
Jah of gewoon een normale pc kopen dan!! Met een crt eraan ben je toch je voordeel van de laptop kwijt??

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 15:49:
[...]

Jah of gewoon een normale pc kopen dan!! Met een crt eraan ben je toch je voordeel van de laptop kwijt??
Als er losse crt's op het werk/school staan toch niet?

Samen staan we sterk!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nee, nee.

Kijk we wonen hier in Helmond, en haar school is in Maastricht. Ze woont daar doordeweeks ook op een kamer dus heeft ze een laptop nodig om die hier in Helmond én daar in Maastricht te kunnen gebruiken.

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Verwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 15:11:
Iedereen kan natuurlijk zeggen wat hij wilt over mac's en pc's en dat hebben ze al heel vaak gedaan, maar je kan er gewoon niet omheen dat in de grafische wereld de mac ongeveer standaard is. Werken op een mac is gewoon heerlijk en op laboratoria hebben ze ook mac's hangen aan die huge microscopen enzo. De pc is vast sneller, maar dat is niet alles wat telt.
:/
"in de grafische wereld ". Hebben ze Matrix op een Mac gemaakt ;) ? Loop eens bij drukkers, en webdesigntoko's etc. naar binnen en haal dat enorm verouderde idee even uit je hoofd.
Verwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 15:30:
Persoonlijk zou ik helemaal geen laptop/TFT aanraden als grafisch werkstation: [rml][ Webdesign algemeen] TFT schermen als developer scherm?[/rml]
Een CRT levert nog altijd (in de betaalbare klasse) betere beeldkwaliteit dan TFT, maar dat wil niet zeggen dan TFT ongeschikt is om op te designen, ik heb zelfs met vies schijnende zonneschijn in een schuddende auto de basis van mijn website weten te leggen. Het is er niet ongeschikt voor, maar met een CRT is het idd fijner.

Verwijderd

Dan wordt het maar een Max met OS linuX

Maare, ik ben ook niet zo'n fan van apple.. Ik heb nog niet met OS X gewerkt, maar de vorige OS'es van de MAC vond ik maar rete brak... oh en multi-tasking is ook erg moeilijk voor een apple...

Verwijderd

Alles wat je op een pc kan kan ook op de mac en omgekeerd. Het heeft alleen allbei een andere feeling. En een mac werkt gewoon veel lekkerder als je daar vaak mee bezig bent. Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten, maar het is gewoon zo dat veel mensen die grafische dingen doen enzo gewoon graag op mac's werken. :)

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 16:24:
Alles wat je op een pc kan kan ook op de mac en omgekeerd. Het heeft alleen allbei een andere feeling. En een mac werkt gewoon veel lekkerder als je daar vaak mee bezig bent. Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten, maar het is gewoon zo dat veel mensen die grafische dingen doen enzo gewoon graag op mac's werken. :)
We geraken redelijk offtopic, je zegt zelf al, als je ergens veel mee werkt raak je er gewend aan, en vind je andere dingen "onhandig" overkomen. Als jij het over "de mac" hebt bedoel je waarschijnlijk het OS, gelukkig gaat Apple ontwikkelen voor pc based systemen :P

Maar, dat "veel mensen grafische dingen enzo" doen met een Mac is compleet achterhaald, geloof me nou maar :) .

[ Voor 10% gewijzigd door Allochtoon op 13-06-2003 18:37 ]

• B2

B2

wa' seggie?

Allochtoon schreef op 13 juni 2003 @ 18:35:
[...]

We geraken redelijk offtopic, je zegt zelf al, als je ergens veel mee werkt raak je er gewend aan, en vind je andere dingen "onhandig" overkomen. Als jij het over "de mac" hebt bedoel je waarschijnlijk het OS, gelukkig gaat Apple ontwikkelen voor pc based systemen :P

Maar, dat "veel mensen grafische dingen enzo" doen met een Mac is compleet achterhaald, geloof me nou maar :) .
En waar baseer jij dat op, heb je daar cijfers/onderzoeken van. Het gaat er toch voor hem/haar niet om of veel mensen grafische dingen doen met een Mac.

1. Haar hele school draait op Mac dat lijkt mij gewoon de hoofdreden om hiervoor te kiezen
2. Apple ontwikkeld niet echt voor de PC, ze zetten alleen iTunes om naar x86 arch, dit vooral voor de iTunes Music Store. Raar, je voelt je wel "gelukkig" dat ze voor het pc platform ontwikkelen.

Ik kan uit ervaring spreken, ik werk dagelijks op school met pc's en ook thuis heb ik 1 game machine (voornamelijk voor C&C Generals) op Windows XP. Vooral op school is voor mij de Powerbook extreem handig. Als ik naar college moet klap ik hem dicht in standby mode, lekker in de hand (wat is nou 2kg) mee in de lift, en in de collegezaal weer open en OS X staat er gelijk weer.

Ik heb juist de 12" gekozen voor de draagzaamheid, lekker licht in mn tas etc.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 15:21:
Centrino lijkt duur, maar dat valt bij nader inzien wel mee, een 1.3Ghz Pentium-M bijv. ligt qua prestaties in de buurt van een PIV2.2/2.4.
Zo jij overdrijft ook wel heel erg he, oke de performance ligt hoger dat komt door de hogere cache in de processor 1MB geloof ik. De performance ligt rond de P4 1.6/1.7 maar 2.2 en 2.4 is wel overdreven hoor.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

Nee hoor, de cache is er maar 1 van, de langere pipeline is ook belangrijk, bekijk de stats in de M2400n review topic maar :), vooral op het gebied van MM is hij erg sterk :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe presteert SDR ram pc100 t.o.v. DDR ram pc266, in de eerder genoemde programma's? En hoe presteert een G3 900 MHz t.o.v. een G4 867 MHz? Ik stel deze vragen omdat een Powerbook gewoon te duur is of je moet een 12" scherm nemen maar dat is gewoon te klein voor de dingen die ze ermee moet doen. De Apple iBook heeft dit SDR ram en een G3 processor maar wel een 14,1" scherm, vandaar dus.

En dan nog een vraag speciaal voor Supergrover: Hoe lang kun je ongeveer werken met je laptop (hoeveel uur met één batterij dus)?

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 21:31:
Hoe presteert SDR ram pc100 t.o.v. DDR ram pc266, in de eerder genoemde programma's? En hoe presteert een G3 900 MHz t.o.v. een G4 867 MHz? Ik stel deze vragen omdat een Powerbook gewoon te duur is of je moet een 12" scherm nemen maar dat is gewoon te klein voor de dingen die ze ermee moet doen. De Apple iBook heeft dit SDR ram en een G3 processor maar wel een 14,1" scherm, vandaar dus.

En dan nog een vraag speciaal voor Supergrover: Hoe lang kun je ongeveer werken met je laptop (hoeveel uur met één batterij dus)?
Hou er wel rekening mee dat zowel de 12 inch versie als de 14 inch versie op een resolutie van 1024*768 werken.
Een iBook kan zonder aanpassing niet een hogere resolutie op een externe monitor laten zien.

Een G3 werkt, mits volgestopt met geheugen (640MB dus) niet echt minder dan een G4. Alleen bijvoorbeeld bij bepaalde voor Altivec (Dus G4) geoptimaliseerde Photoshop filters zul je het verschil echt merken.

Een iBook gaat ongeveer, afhankelijk of je 12 of 14 inch hebt, bij normaal gebruik een uur of 3,5/4 mee op een batterij.
De 14 Inch versie heeft een iets grotere capaciteit qua batterij.

• Smarron

Smarron

The bend

Owh ja, inderdaad handig om mee te werken. Minimaal 15" scherm met een res. van 1400*1050 of zelfs 1600*1200. Hoe meer in je venster kan zonder te scrollen in photoshop enzo, hoe fijner werken!

• Freddy_Fish
  • Laatst online: 07-05 18:30

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Ik gebruik om mijn werk ook mac, werkt zalig, alleen als ze veel photoshop en illustrator gaat gebruiken mag je er wel een bak geheugen bijgooien, als je 3 programma's met wat bestanden open heb staan loopt ie al vol. Voor thuis zou ik een mac nix vinden, alles komt er verlaat op uit qua spellen, divx ondersteuning, maarja das allemaal ni van belang. Als alles mac op school is zou ik voor mac gaan als je m eenmaal beheerst werkt t zalig.

• B2

B2

wa' seggie?

Divx, Xvid, Wmv alles doet ie hier hoor. Mplayer kan eigenlijk alles laten zien, en anders heb je VLC nog.

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Niels99 schreef op 13 June 2003 @ 20:35:
[...]

Zo jij overdrijft ook wel heel erg he, oke de performance ligt hoger dat komt door de hogere cache in de processor 1MB geloof ik. De performance ligt rond de P4 1.6/1.7 maar 2.2 en 2.4 is wel overdreven hoor.
nou das anders wel wat Intel zelf zegt.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/lamfam/GoT%20pics/centrino.jpg

Ik zelf ben Pro winXP & Pro MAC en zit op de opleiding grafimedia technologie. Persoonlijk zou ik zo heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg graag een Powerbook willen hebben maar ik kan alles voor de PC gewoon zoveel makkelijker krijgen en webdesignen doe ik ook voor internet explorer wat weleens verkeerd wordt weergegeven zelfs op de MAC versie van internet explorer. Maar als ik alleen maar photoshop, illustrator en indesign/quark zou gebruiken dan zou ik ook wel eerder een MAC halen.

O ja, nog heel even wachten en dan word hoogst waarschijnlijk de G5 aangekondigd en dan maar kijken hoe ie het doen naast de Itaniums :)

Assume there are no rules and it's one big free for all

Pagina: 1