[HP] Notebook vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:14

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik wil binnenkort graag mijn eerste laptop kopen en heb mijn oog laten vallen op de 4300 serie van HP. Ik vind ze mooi, boordevol features en aan een goede prijs. Verder hoor en lees ik ook veel goede zaken over de service van HP. Verder zit in dit model ook een WiFi-adapter (802.11b) waardoor ik draadloos in de tuin kan surfen :)

Hier alvast een link met de specs: hp pavilion ze4357ea
Afbeeldingslocatie: http://www.hp-expo.com/productimages_170x190/df577a.jpg

Ik heb jammer genoeg geen review gevonden van de 4300 serie en ook via de GoT search kon ik weinig vinden. Daarom volgende vraagjes:
1. Hoe lang gaat de batterij (theoretisch en praktijk) mee? Dat heb ik nergens kunnen vinden op de website van HP.
2. Welke videokaart zit er exact in? Het enige wat ik kon vinden was "Aiti Mobility Radeon".
3. Zijn er mensen die een laptop uit deze reeks hebben en hun bevindingen even kort kunnen neerzetten?
4. Waar moet ik juist op letten bij aankoop van een laptop en belangrijk: zijn er mensen die deze wouden kopen maar toch voor een ander merk gekozen hebben? Heb maximum 1500 euro te besteden...

Uiteraard kon ik ook naar HP mailen maar ik ben niet echt geinteresseerd in verkoopspraatjes :Y)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

beuh, voorop gesteld dat ik geen HP heb....

't is een mobile Athlon, maar op grond van ervaring (ook met HP) weet ik dan als je niet een echte, hele goede mobiele CPU (intel dus) dat het nogal warm wordt. Ik waarschuw voor de mogelijkheid dat de ventilator je gek gaat maken. Verder vraag ik me af hoe een 15"scherm erin slaagt 'slechts' 1024 weer te geven. Gezien de info, zal het wel een Radeon zijn, maar daar heb je verschillende series van, namelijk M7, M8 (zeldzaam) en M9 (M10 in aanbouw) ofwel 7200, 8500, 9000 en 9600 pro. Als het er niet bijstaat, kan je op een Radeon7200 rekenen want voor een 9000 zullen ze echt wel reclame maken.

Waar ik op zou letten? Pentium4M of PentiumM (maar is een tikkie duur, deze maand prijsverlaging verwacht) en verder alleen op de video, dat het bij voorkeur een radeon9000 is. Bijvoorbeeld een Acer800 series iets anders met zo'n Centrino voor rond de 1500 euro.

CPU.... scherm.... video en de rest boeit eigenlijk niet

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb de 4228 uit deze serie. AMD Mobile processor 2000XP+.

1.
Batterijen gaan zo'n 3 uur mee terwijl vooraf de schatting 3,5 uur is.
2.
Staat ook zo bij mij aangegeven. Zal hem morgen even starten en deze post editten.
3.
Heb hem sinds 1 maart en ben er echt 100% tevreden over. Snel genoeg en de fan slaat niet echt veel aan zodat hij echt goed stil is.
4.
Ik heb alle merken nagelopen en vergeleken. Je kunt zowel meer als meer uitgeven maar gevoelsmatig leek me dit de beste in het 'woud der books' en als ik soms de problemen lees met andere merken dan denk ik dat ik een goede keus heb gemaakt.

ARME AOW’er

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
WhiteDog schreef op 06 juni 2003 @ 22:18:
2. Welke videokaart zit er exact in? Het enige wat ik kon vinden was "Aiti Mobility Radeon".
In de overige modellen uit deze serie zit een Mobility Radeon 7000. Waarschijnlijk hierin dus ook.
3. Zijn er mensen die een laptop uit deze reeks hebben en hun bevindingen even kort kunnen neerzetten?
Ik heb m zelf niet maar verkoop ze regelmatig (toevallig net niet dit type)... Klanten zijn er over het algemeen erg tevreden over moet ik zeggen.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• wouterve
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Een vriend van mij heeft een HP 4228 gekocht, drie weken geleden. Dat is in principe ongeveer hetzelfde model als de 4300-serie. Hij is er erg tevreden mee. Om even antwoord te geven op je vragen:

1) De batterij gaat *maximaal* 3 uur mee, bij normaal en niet te intensief gebruik. De laptop wordt niet heel erg warm, de ventilator slaat niet vaak aan.

2) De videokaart is een geintegreerde. De laptop maakt gebruik van de Ati IGP 320M-chipset, die gebruik maakt van een geintegreerde videochip. Het videogeheugen wordt gedeeld met je werkgeheugen. Meer info over deze chipset en zijn prestaties vind je bij Tom's Hardware.

3) Heb er dus zelf geen ervaring mee, maar heb er wel even mee mogen spelen :). Laptop ziet er erg leuk uit, mooie behuizing. Behuizing voelt stevig aan, scherm zit goed vast en ik heb geen kraakjes kunnen produceren. Het scherm is goed en helder, en heeft een grote kijkhoek.

4) Ik heb bij mijn aanschaf van een laptop ook even naar deze (of eigenlijk die 4228, dan) gekeken, maar ik ben snel afgehaakt op die geintegreerde videochip. Ik ben nog niet voor een Centrino gegaan; die vond ik op dat moment nog veel te duur. Ik ben uiteindelijk gezwicht voor een Toshiba, omdat ik persoonlijk erg goede ervaringen heb met dat merk, en ik de laptop waar ik nu achter zit gewoon een erg mooie laptop vond :). Bovendien heeft deze *wel* een fatsoenlijke videokaart ;). Maar als je dat niet zo belangrijk vindt, dan lijkt die HP me ook een goede keus, die vriend van mij is er in ieder geval erg tevreden mee!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:14

Exirion

Gadgetfetisjist

GuardianAngel schreef op 06 juni 2003 @ 23:49:
Ik heb de 4228 uit deze serie. AMD Mobile processor 2000XP+.
Die heb ik ook gehad en de volgende dag weer teruggebracht, wat een kreng. Ten eerste worden die Athlon XP CPU's (net als de P4 Mobiles) warm genoeg om de koeling vaak te laten aanslaan. Verder hebben de nieuwe EN oude Pavilion modellen van HP een raar probleem: als de koeling uit staat hoor je om de 1 a 2 seconden een rare metaal achtige click bij de CPU vandaan komen. Het is NIET de harddisk. Waarschijnlijk is het uitzetten van het koellichaam wat het veroorzaakt en je krijgt er de zenuwen van. Op de HP fora zijn meerdere mensen die er zo gek van werden dat ze van de notebook af wilden, maar HP doet er niks aan. De ZE4100 serie had het ook al.

Mijn mening: kijk niet meer naar Athlon XP of P4 voor in een notebook, ook niet de mobile versies. Kies voor een Pentium-M based notebook. En nee, ik heb geen Intel aandelen maar ben een enorm tevreden Centrino gebruiker.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:40

Klippy

Still Game

Exirion schreef op 07 juni 2003 @ 01:17:
[...]

Die heb ik ook gehad en de volgende dag weer teruggebracht, wat een kreng. Ten eerste worden die Athlon XP CPU's (net als de P4 Mobiles) warm genoeg om de koeling vaak te laten aanslaan. Verder hebben de nieuwe EN oude Pavilion modellen van HP een raar probleem: als de koeling uit staat hoor je om de 1 a 2 seconden een rare metaal achtige click bij de CPU vandaan komen. Het is NIET de harddisk. Waarschijnlijk is het uitzetten van het koellichaam wat het veroorzaakt en je krijgt er de zenuwen van. Op de HP fora zijn meerdere mensen die er zo gek van werden dat ze van de notebook af wilden, maar HP doet er niks aan. De ZE4100 serie had het ook al.

Mijn mening: kijk niet meer naar Athlon XP of P4 voor in een notebook, ook niet de mobile versies. Kies voor een Pentium-M based notebook. En nee, ik heb geen Intel aandelen maar ben een enorm tevreden Centrino gebruiker.
Hmm niet helemaal ontopic, maar kan je TS (en mij ;) ) ook zeggen wat leuke snelheden zijn ,daar kom ik nog niet uit, ben ook op zoek naar een notebook met Pentium-M processor, maar je ziet een P4 2,4Ghz staan of een Centrino 1,6Ghz voor dezelfde prijs, de n00b koop de P4 omdat die sneller is, maar ik lees dat ze hetzelfde presteren, oa door grote hoeveelheid cache van de Centrino.
Iemand die hier meer over kan zeggen of een linkje heeft?

Van de search werd ik ook niet veel wijzer, maar ik wel ongevver een idicatie hebben naar hoe een Centrino presteert tov een P4/Athlon.
edit:

Ofja, wat is nou het voordeel van een Centrino, zoals ik het nu zie vind een P4-M toch voordeliger eerlijk gezegd.
Maar misschien kan jij me overtuigen ;)

Ik wil volgens mij niet eens een Centrino want ik wil geen 802.11b, liever losse 802.11g.

[ Voor 10% gewijzigd door Klippy op 07-06-2003 03:30 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Misschien kan ik ook even vermelden wat ik er mee wil doen :)

- draadloos surfen
- coden (vb/c++)
- via s-video aan tv koppelen om divx af te spelen
- op de trein enzo wat filmpjes kijken
- meenemen bij vrienden om de HD vol te pleuren

Het is dus niet bedoeld om mee te gamen. Verder wil ik een normale laptop die geen rare dingen doet (klikjes elke 2 seconden, wtf?). Batterij is toch vrij belangrijk, alhoewel ik hem vast nooit langer dan 3-4 uur zal gebruiken voor ik een stopcontact tergenkom. Ik wil geen miskoop doen, als bij een PC het mobo je niet bevalt ben je 100euro kwijt, als de laptop niet doet wat ik ervan verwacht zit ik er minstens 2 jaar mee opgescheept...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

LiquidSilver schreef op 07 June 2003 @ 03:04:
Ofja, wat is nou het voordeel van een Centrino, zoals ik het nu zie vind een P4-M toch voordeliger eerlijk gezegd.
Maar misschien kan jij me overtuigen ;)

Ik wil volgens mij niet eens een Centrino want ik wil geen 802.11b, liever losse 802.11g.
De Pentium-M is op 1.3GHz grofweg even snel als een P4 op 2.0 a 2.2 GHz. Het is in principe een PIII met een langere pipeline zodat het in bepaalde opzichten een mix van de PIII en P4 is. En wat die networking betreft: doe jij die-hard networking via je notebook? Ikke niet. Een beetje audio/video streaming, file sharing, internetten e.d. is snel zat via 802.11b.
WhiteDog schreef op 07 juni 2003 @ 03:25:
Het is dus niet bedoeld om mee te gamen. Verder wil ik een normale laptop die geen rare dingen doet (klikjes elke 2 seconden, wtf?). Batterij is toch vrij belangrijk, alhoewel ik hem vast nooit langer dan 3-4 uur zal gebruiken voor ik een stopcontact tergenkom.
Ik heb een Asus M2400N die moeiteloos minstens 5 a 6 uur draait op een accu. Er zit een onboard 855GM controller op dus verwacht geen 3D wonderen, maar mooi/zuinig/stil zijn die Asus Centrino notebooks zekers :)

Meer dan 4 a 5 uur draadloos internetten is met deze dingen zondermeer goed mogelijk :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Exirion schreef op 07 juni 2003 @ 03:43:
[...]

De Pentium-M is op 1.3GHz grofweg even snel als een P4 op 2.0 a 2.2 GHz. Het is in principe een PIII met een langere pipeline zodat het in bepaalde opzichten een mix van de PIII en P4 is. En wat die networking betreft: doe jij die-hard networking via je notebook? Ikke niet. Een beetje audio/video streaming, file sharing, internetten e.d. is snel zat via 802.11b.

[...]

Ik heb een Asus M2400N die moeiteloos minstens 5 a 6 uur draait op een accu. Er zit een onboard 855GM controller op dus verwacht geen 3D wonderen, maar mooi/zuinig/stil zijn die Asus Centrino notebooks zekers :)

Meer dan 4 a 5 uur draadloos internetten is met deze dingen zondermeer goed mogelijk :)
Die Centrino lijkt me wel leuk maar heb even gekeken in de prijslijst en:
1. ze hebben maar een 14" scherm, tis ook voor op te programmeren dus hoe groter hoe beter.
2. ze zitten al snel > 1500 euro...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op 07 June 2003 @ 12:49:
1. ze hebben maar een 14" scherm, tis ook voor op te programmeren dus hoe groter hoe beter.
2. ze zitten al snel > 1500 euro...
1. Programmeren ging op 80x25 ook prima dus ik snap je punt niet echt. Ik doe veel aan coding en zie niet in waarom de resolutie/afmeting specifiek daarvoor van belang zou zijn. Bovendien kun je op een desktop je externe TFT of CRT eraan hangen en eventueel dual-head draaien.

2. <1500... De Acer zakt nu al richting de 1500 euro en de Asus modellen beginnen zo tussen de 1300 en 1400 euro momenteel. En wat scheelt het nou helemaal met een Athlon/P4 model? Een kleine beetje in prijs maar een wereld van verschil in het gebruik en dat is niet overdreven.

Verwijderd

Ik heb zelf net de Asus M3700N besteld voor eur 1488, heeft een Centrino 1.5Ghz en je krijgt er nu 256mb extra bij, dus totaal 512mb. (bij www.pcsnel.nl)

Er is ook een 1.3 versie die voor eur 1300 verkocht wordt, beide hebben een 14.1" scherm, de 3700 heeft een SXGA scherm (1280*1024) en de 3400 een XGA scherm (1024*768)

Verder zijn ze identiek: Tas en optische muis, DVD/CDRW combo, Intel 2100 wireless, Intel 855 integrated graphics, 40GB HD.

De asus is een stukkie goedkoper dan de concurentie met een vergelijkebare config, heeft ook te maken met het feit dat Asus de laptops kaal levert, geen OS enzo dus meegeleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 14:00 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Die Asus zijn inderdaad wel lekker!
http://www.asus.com/products/notebook/m2000n/overview.htm

maar die m3000 serie vind ik niet op de asus site :?

vooral deze spreekt me erg aan:
http://www.asus.com/products/notebook/s1000n/overview.htm

[ Voor 24% gewijzigd door WhiteDog op 07-06-2003 14:48 ]

Verwijderd

Klopt, op de global site staat hij idd nog niet, op de N. Amerika site wel :?

Waarom is mij een raadsel :P

Directe link: http://usa.asus.com/products/notebook/m3000n/overview.htm

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 14:51:
Klopt, op de global site staat hij idd nog niet, op de N. Amerika site wel :?

Waarom is mij een raadsel :P

Directe link: http://usa.asus.com/products/notebook/m3000n/overview.htm
die ziet er niet slecht uit, maar ik vind de s1000 en m2000 er wel compacter uitzien. De m3000 gaat dan wel weer 10uur mee maar dat heb ik niet echt nodig...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alle rare opmerkingen hierboven ten spijt over HP....

Mijn 4228 doet het normaal zoniet uitstekend en staat bijna dag en nacht aan.

Hij geeft (en heeft) geen tikjes om de paar seconden.

Hij wordt niet te warm.

Hij is snel enz. enz.

Klachten zullen, denk ik, exemplarisch zijn.

Ik ben, zoals ik al eerder zei na 3 maanden super tevreden.

ARME AOW’er

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 13:57:
Ik heb zelf net de Asus M3700N besteld voor eur 1488, heeft een Centrino 1.5Ghz en je krijgt er nu 256mb extra bij, dus totaal 512mb. (bij www.pcsnel.nl)

Er is ook een 1.3 versie die voor eur 1300 verkocht wordt, beide hebben een 14.1" scherm, de 3700 heeft een SXGA scherm (1280*1024) en de 3400 een XGA scherm (1024*768)

Verder zijn ze identiek: Tas en optische muis, DVD/CDRW combo, Intel 2100 wireless, Intel 855 integrated graphics, 40GB HD.

De asus is een stukkie goedkoper dan de concurentie met een vergelijkebare config, heeft ook te maken met het feit dat Asus de laptops kaal levert, geen OS enzo dus meegeleverd.
Om dit topic te beëindigen: ik heb uiteindelijk gekozen voor de Asus M2400-N. Binnen 2 weken heb ik hem in huis en misschien open ik dan wel een leuk topic om mijn bevindingen te posten :)

Bedankt aan iedereen voor alle nuttige informatie!

Verwijderd

Ik krijg de mijne hopelijk begin volgende week, dan zou pcsnel hem weer binnen moeten hebben :)

Waar heb je hem gekocht?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

WhiteDog schreef op 11 June 2003 @ 18:16:
en misschien open ik dan wel een leuk topic om mijn bevindingen te posten :)
Asus M2400n Centrino M2000-series notebookreview ;)

• bobsnl
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 19:08:
Ik krijg de mijne hopelijk begin volgende week, dan zou pcsnel hem weer binnen moeten hebben :)

Waar heb je hem gekocht?
Dat is wel laat ... die dingen zijn (inmiddels) namelijk gewoon uit voorraad leverbaar hoor!

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Weet je een winkel in A'dam die ze op voorraad heeft? :)

Die dingen zijn wel populair, 2e in de pricewatch, dus zal wel door hoge vraag komen.

• bobsnl
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 13:09:
Weet je een winkel in A'dam die ze op voorraad heeft? :)

Die dingen zijn wel populair, 2e in de pricewatch, dus zal wel door hoge vraag komen.
Aangezien ze in Eindhoven op voorraad zijn, denk ik dat MyCom Centuurbaan of Kinkerstraat ze wel heeft. Gewoon ff bellen.

Verwijderd

Vaag, MyCom heeft em niet eens in het assortiment zitten, wel de M2400N :P

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

heb je al gekeken bij pcsnel ???
is in de buurt van A'Dam zuid wtc

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• bobsnl
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 13:55:
Vaag, MyCom heeft em niet eens in het assortiment zitten, wel de M2400N :P
O ik dacht ff dat je het over de M2400N had.... me wrong
M3 gaat niet lang duren overigens ;)

Verwijderd

FongWan schreef op 12 June 2003 @ 13:56:
heb je al gekeken bij pcsnel ???
is in de buurt van A'Dam zuid wtc
Daar staat ie nu in bestelling :) Hopelijk heb ik hem volgende week, kan niet meer wachten :P

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb hem bij www.computerpirates.com gekocht omdat:
- ze goedkoop zijn EN in België leberen
- een azerty keyboard voor me kunnen plaatsen
- ze goede reviews krijgen in de shopsurvey

Hij is trouwens (verzendingskosten inclusief) 200 euro goedkoper in NL dan in België :) Moet wel 2 weken wachten ivm met het keyboard....
Pagina: 1