Waar is magnesium te vinden?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.237 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Na veel topics hier op GoT te hebben doorzocht, ben ik gekomen tot de volgende conclusie:
Als je koper en aluminium in je waterkoeling gebruikt krijg je corrosie. Waterwetter help er goed tegen, maar het verminderd alleen maar de corrosie.
Een onedeler metaal (magnesium dus) dan aluminium zorgt ervoor dat het aluminium niet aangetast wordt, maar het magnesium. Dit, mits het magnesium contact heeft dmv een koperdraadje met het aluminium.
Nu brengt me dit tot de volgende vraag:
Waar vind ik nu een klein stukje magnesium??????????
Ik kom zo snel niet op winkels waar ik het zou kunnen krijgen. Ik heb al geinformeer bij winkels zoals de gamma, of ze producten hebben waarin magnesium zit verwerkt. Niet dus...
Ik heb al meer winkels gebeld die het mogelijk zouden kunnen hebben, zoals een hengelsportwinkel :P. (wat natuurlijk op niets uitdraaide, maar wat weet ik er nou van 8)7)
Ik besef dat dit eigenlijk een veel te simpele vraag voor op GoT is, maar waar kan ik nu magnesium krijgen?

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het klinkt stom maar bel eens een middelbare school. Deze kunnen je het vast vertellen aangezien ze het zelf gebruiken in gymzalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 18:46

ThaHandy

Discovery Channel

word dat niet gebruikt bij sporten?

lokale sport boer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dat is 'magnesiet', de geoxideerde vorm van magnesium, zal dus niet werken aangezien het principe wat de TS bedoelt juist uitgaat van de oxidatie van het magnesium en je dus een blokje zuiver spul moet hebben ipv geoxideerd magnesium.

edit -> als reply op Timyo, ThaHandy & Genghis Khan

[ Voor 15% gewijzigd door MissingDog op 12-06-2003 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22605

Denk bijvoorbeeld aan shops voor het beklimmen van bergen of shops waar je stuff voor bijvoorbeeld turnen kan krijgen. Die sporters gebruiken vaak van die blokken magnesium, misschien dat je daar meer succes hebt...

/edit: Oeps, dit gaat dus niet werken lees ik in vorige post (daimn, wat zijn we weer snel)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 22605 op 12-06-2003 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 15:16

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Ik denk dat je het bij een scheepswerf of een zeil/scheeps winkel moet gaan zoeken..
Op oude schepen worden die dingen namelijk gebruikt om de schroef e.d. goed te houden! :)
Anders "rot" dat spul d'r binnen een paar jaar af...

(dingen in de vorm van een staaf/pen met een stukje koper draad d'r aan)

[ Voor 25% gewijzigd door SjOuKeS op 12-06-2003 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:34

BaRF

bijna kerst

zuiver magnesium is toch trouwens vrij agressief?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
We hadden het op de middelbare school, reepje magnesium (wat vet fel brandde), probeer het daar es

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 13:48

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Labo chemie van een middelbare school/hogeschool/unief. Daar hebben ze het in lintvorm (magnesiumlint)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Laatst online: 18-02-2024
Metalen punteslijpers zijn van magnesium. Op school hebben we er eens 1 in de fik gestoken en het werkte. Heel fel en wit brandde dat.

edit: dat in de fik steken duurde trouwens wel ff hoor. Eerst een kwartiertje met 2 branders moeten verhitten...

[ Voor 31% gewijzigd door Krankenstein op 12-06-2003 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

je zou ipv magnesium natuurlijk ook een iets makkelijker onedeler metaal kunnen zoeken

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 18:25

RammY

Dát!

euhmmm Magnesium en water gaat toch nie samen onie? Dat reageert toch? Of was dat nu een andere stof... * RammY heeft 2 jaar geleden wel scheikunde examen gedaan maar weet het nu al nie meer.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjOuKeS
  • Laatst online: 29-04 15:16

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

BaRF schreef op 12 juni 2003 @ 00:13:
zuiver magnesium is toch trouwens vrij agressief?
Het reageert heel sterk met water...
Dus als je het op je vochtige vinger krijgt krijg je een brand blaar... daarom bewaren ze "zuiver" magnesium ook in Olie...

Gelukkig heb ik schei(t)kunde heel snel laten vallen Vroegah!

Het reageert wel met water :) maar niet zo heftig.... (het was idd natrium)
WAARSCHUWING
Je zou je kunnen herinneren dat je in de derde klas een ander leuk proefje met magnesium hebt gedaan: het aansteken van magnesium. Met enige moeite brandt de magnesium-puntenslijper inderdaad, maar dit experiment is sterk af te raden. Het brandende magnesium is namelijk niet met water te blussen (het reageert met water) en zelfs niet met een CO2 blusser (het reageert ook met CO2). Alleen met zand is de puntenslijper te blussen.
Bron

[ Voor 59% gewijzigd door SjOuKeS op 12-06-2003 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Genghis Khan schreef op 12 juni 2003 @ 00:09:
Het klinkt stom maar bel eens een middelbare school. Deze kunnen je het vast vertellen aangezien ze het zelf gebruiken in gymzalen.
Jammer, maar dat witte poeder ("magnesium") is eigenlijk magnesium-oxide. Goede bergsportzaken hebben dat ook wel, voor de sportklimmers.

Wat de topic-starter bedoelt is het metaal magnesium. Dat komt meestal van een (chemicalien) groothandel. Kun je nog steeds een middelbare school voor bellen, maar vraag dan naar een docent scheikunde of zijn amenuensis . Geef ik je meer kans.

Mooi zitten? Barcelona chair!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
Duracell schreef op 12 juni 2003 @ 00:14:
Labo chemie van een middelbare school/hogeschool/unief. Daar hebben ze het in lintvorm (magnesiumlint)
elgringo schreef op 12 June 2003 @ 00:14:
We hadden het op de middelbare school, reepje magnesium (wat vet fel brandde), probeer het daar es
Dit is veel te weinig voor een goede werking van het principe, dit kleine beetje oxideert zo snel, dat je elke week/2weken weer het spul kunt vervangen.

@TS: enige waar ik bang voor ben is dat je zwevende stukjes magnesiumoxide krijgt in je circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

RammY schreef op 12 June 2003 @ 00:15:
euhmmm Magnesium en water gaat toch nie samen onie? Dat reageert toch? Of was dat nu een andere stof... * RammY heeft 2 jaar geleden wel scheikunde examen gedaan maar weet het nu al nie meer.
Natrium. (Dat geeft een heel leuk effect in bv. een kopje thee.... Geen aanrader voor je waterkoeling dus!)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-06-2003 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

SjOuKeS schreef op 12 June 2003 @ 00:16:
[...]

Dus als je het op je vochtige vinger krijgt krijg je een brand blaar... daarom bewaren ze "zuiver" magnesium ook in Olie...
Terug naar school jij, en rap. En in je scheikundeboek eerst zoeken naar magnesium en dan naar natrium en kalium.

Mooi zitten? Barcelona chair!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

SjOuKeS schreef op 12 June 2003 @ 00:16:
[...]

Hebben jullie het nu niet op natrium en kalium? Magnesium kan je gewoon in je handen nemen, alleen niet als het aan het branden is, zoals een medestudent heeft ondervonden :o

[ Voor 3% gewijzigd door The Bad Seed op 12-06-2003 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Kan je trouwens niet iets doen met electriciteit? Dat je de ene pool aansluit op het alu en de andere op het koper, precies andersom, zodat geen van beide eraan gaat. Anyway, daar zou ik ff goed naar moeten kijken met binas erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Krankenstein schreef op 12 June 2003 @ 00:18:
Kan je trouwens niet iets doen met electriciteit? Dat je de ene pool aansluit op het alu en de andere op het koper, precies andersom, zodat geen van beide eraan gaat. Anyway, daar zou ik ff goed naar moeten kijken met binas erbij...
Ik heb alle mogelijkheden al gezien op GoT, Inclusief die van jou. Maar die werkt gewoon niet. Waarom dat niet kan weet ik niet meer, dat moet je maar even opzoeken.
En andere onedelere metalen dan alumium zijn simpelweg niet geschikt in een waterkoeling. Magnesium is gewoon de enige haalbare mogelijkheid.

edit:
Voor zwevende stukjes magnesium in mn waterkoeling ben ik niet echt bang. Ik knutsel wel iets in elkaar (misschien met heel fijn gaas) zodat ik het magnesium makkelijk in en uit mn reservoir kan halen, en er hopelijk geen stukjes magnesium in mn waterkoeling komen...

[ Voor 18% gewijzigd door lrietveld op 12-06-2003 00:27 ]

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Niet online
kan je niet het aluminum component vervangen door een koperen geval? dan ben je in 1x af van het hele probleem, hoef je het ook niet op te lossen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Het is mss gemakkelijker om gewoon te zorgen dat je geen koper en aluminium in dezelfde waterkoeling gebruikt. Dan heb je helemaal geen last van die reactie.

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

MissingDog schreef op 12 June 2003 @ 00:16:
[...]

[...]

Dit is veel te weinig voor een goede werking van het principe, dit kleine beetje oxideert zo snel, dat je elke week/2weken weer het spul kunt vervangen.
Scheepswerf dan, magnesium schijnt ook gebruikt te worden als opofferingsmetaal bij schepen, dat zullen wel redelijke stukken zijn die ze daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Magnesium kun je gewoon bij de apotheek halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
MissingDog schreef op 12 juni 2003 @ 00:26:
kan je niet het aluminum component vervangen door een koperen geval? dan ben je in 1x af van het hele probleem, hoef je het ook niet op te lossen :-)
Nee. Ik gebruik de asetek waterchill kit (die dus van koper is). En daar wil ik een goede hdd watercooler bij nemen. Dan kom ik uit bij de koolance watercooler, die helaas dus van aluminium is.
topic: Koolance Liquid Harddisk Coolerkit
Maar laten we dit niet veranderen in een discussie wat ik beter in plaats van deze cooler kan nemen...
Trouwens, ik heb die van koolance al besteld, dus het is al te laat :P.

edit:
Anoniem: 25556 schreef op 12 juni 2003 @ 00:29:
Bedoel je niet 'magnesiet', de geoxideerde vorm van magnesium? Het lijkt me sterk dat ik een blokje zuiver magnesium kan halen bij de apotheek???!!! 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door lrietveld op 12-06-2003 00:34 ]

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2090

Ik dacht dat ze zink gebruiken om die scheepsschroeven te besparen. Je kan beter naar een oude magnesium mountainbike frame gaan zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556 schreef op 12 June 2003 @ 00:29:
Oh mij god. Je bedoelt toch niet die voedsel supplementen he? In die pillen zitten zeker ook ijzer en zink in pure vorm :|

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 2090 op 12-06-2003 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Is zink geen optie? Daar worden dakgoten van gemaakt dus dat is gewoon in grote platen bij de loodgieter te halen. Maar wat dat Mg betreft: koop een zooi cheap-ass puntenslijpertjes en gebruik die. Het gaat trouwens niet erg hard dacht ik. Een aantal maanden moet zo'n punteslijper toch wel meegaan...

edit: ga naar een oud-ijzerboer en haal een autovelg van magnesium. Die zijn er volgens mij ook zat.

[ Voor 16% gewijzigd door Krankenstein op 12-06-2003 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Hoewel het witte poeder bij buitensportzaken inderdaad nutteloos is voor jou (magnesiumcarbonaat), hebben ze daar ook "fire starters" of iets met een gelijksoortige naam.

Dit is een blokje magnesium waar je met een mes wat snippers van kunt snijden, en een stukje hardstaal waar je vonken uit kunt slaan voor een heet vuurtje om iets groters aan het branden te krijgen. Is een soort van sleutelhanger, kost een paar Euro. Misschien makkelijk voor je eerste experimenten voor je echt moeite gaat doen??

[ Voor 7% gewijzigd door Zpottr op 12-06-2003 00:35 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Anoniem: 25556 schreef op 12 juni 2003 @ 00:29:
Als je die zakjes bedoelt met een wit poeder die je in water moet oplossen: erg puur zijn die niet: 1 zakje is 3 g, met 164 mg puur magnesium in. Concentratie van 5% dus ongeveer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70386

de puntenslijpers van de hema zijn van 99% magnesium (de metalen punteslijpertjes)
(zoals ook al eerder was gezegd geloof ik). Moet je wel even het slijp-mesje er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Zpottr schreef op 12 June 2003 @ 00:34:
Hoewel het witte poeder bij buitensportzaken inderdaad nutteloos is voor jou (magnesiumcarbonaat), hebben ze daar ook "fire starters" of iets met een gelijksoortige naam.

Dit is een blokje magnesium waar je met een mes wat snippers van kunt snijden, en een stukje hardstaal waar je vonken uit kunt slaan voor een heet vuurtje om iets groters aan het branden te krijgen. Is een soort van sleutelhanger, kost een paar Euro. Misschien makkelijk voor je eerste experimenten voor je echt moeite gaat doen??
Een stukje autovelg is goedkoper :P. Vind de eigenaar alleen wat minder leuk als er opeens een spaak minder in zit 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Krankenstein op 12-06-2003 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Anoniem: 70386 schreef op 12 juni 2003 @ 00:35:
de puntenslijpers van de hema zijn van 99% magnesium (de metalen punteslijpertjes)
(zoals ook al eerder was gezegd geloof ik). Moet je wel even het slijp-mesje er af halen.
Ik ga dat wel even proberen ja. Lekker low budget en makkelijk voor elkaar te krijgen.

@frankenstein: Veel mensen hier op het GoT forum denken dat je hiervoor ook zink kan gebruiken. Zink kan je wel gebruiken voor onder je boot, maar in combinatie met aluminium niet, omdat zink edeler is dan aluminium, en je er dus niets aan hebt.

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:36
Heb binas niet bij de hand, maar er is vast een ander op offerings metaal mogelijk. Zie tabel voor redox reacties, mits je daarmee om kan gaan.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70389

??

Met een goed koelmiddel (koelvloeistof of antivries) is het helemaal geen probleem.
Waterwetter maakt het water "vloeibaarder" door de oppervlaktespanning van het water te halen, hierdoor stroomt het gemakkelijker door allerlei kleine kanalen en openingen.
er staan tests op het net met waterwetter en koelvloeistof, met als resultaat maximaal ooit 1 a 1.5 graden verschil in het uiterste geval.
gebruik in ieder geval gedemineraliseerd water met een toevoeging als antivries of gewoon koelvloeistof voor in een koelsysteem van een wagen.
bij een wagen zitten vaak dezelfde metalen in het systeem dan bij je pc (aluminium cilinder kop, koperen radiatuer, of ook een aluminium radiateur, maar dan nog verschilt de samenstelling van het aluminium waardoor er toch corrosie op kan treden zonder gebruik van speciale toevoegingen.
doe niet moeilijk en gebruik gewoon koelvloeistof.
zorg wel dat je geen koper en aluminium rechtstreeks met elkaar in kontact laat komen daar dit voor electrocavitatie zorgt wat betekend dat de materialen elkaar "opvreten" waar ze elkaar raken.
succes:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Anoniem: 70389 schreef op 12 June 2003 @ 00:50:
??

Met een goed koelmiddel (koelvloeistof of antivries) is het helemaal geen probleem.
Waterwetter maakt het water "vloeibaarder" door de oppervlaktespanning van het water te halen, hierdoor stroomt het gemakkelijker door allerlei kleine kanalen en openingen.
er staan tests op het net met waterwetter en koelvloeistof, met als resultaat maximaal ooit 1 a 1.5 graden verschil in het uiterste geval.
gebruik in ieder geval gedemineraliseerd water met een toevoeging als antivries of gewoon koelvloeistof voor in een koelsysteem van een wagen.
bij een wagen zitten vaak dezelfde metalen in het systeem dan bij je pc (aluminium cilinder kop, koperen radiatuer, of ook een aluminium radiateur, maar dan nog verschilt de samenstelling van het aluminium waardoor er toch corrosie op kan treden zonder gebruik van speciale toevoegingen.
doe niet moeilijk en gebruik gewoon koelvloeistof.
zorg wel dat je geen koper en aluminium rechtstreeks met elkaar in kontact laat komen daar dit voor electrocavitatie zorgt wat betekend dat de materialen elkaar "opvreten" waar ze elkaar raken.
succes:Y)
Waterwetter vertraagd alleen maar het proces. Het stopt het proces niet. Wat ik wil is iets wat het proces stopt (magnesium dus). En het koper en aluminium rechtstreeks in contact brengen met elkaar werkt ook niet. Waarom niet zal je zelf even moeten opzoek op GoT.
Maar laten we hier dus niet een van de zoveelste discussies van maken, over hoe je het beste dit proces tegen kan gaan.

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31295

Of sloop een Volkswagen Kever. In het motorblok zit ook magnesium om 't licht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 18:35
Gebruik gewoon zink ipv magnesium. Da vind je overal en werkt net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
SyncMaster schreef op 12 June 2003 @ 01:05:
Gebruik gewoon zink ipv magnesium. Da vind je overal en werkt net zo goed.
Zoals eerder in dit topic te lezen is: ZINK WERKT NIET
Zinks is edeler dan aluminium, en ik heb een metaal nodig dat onedeler is. Je komt dan uit bij magnesium.
Mensen denken dat je zink kan gebruiken tegen corrosie in een waterkoelingset, omdat zink ook werkt tegen corrosie bij boten. Maar boten worden gemaakt met veel edeler metaal dan aluminium, waardoor zink wel werkt op een boot.
Ter verduidelijking is hier een lijst die gesorteerd is naar edelheid, van hoog naar laag:
Pb
Sn (tin dus)
Ni
Co
Cd
Fe
Cr
Zn
Al
Mg (tussen Al en Mg zit een best wel groot gat, dus Mg is een onedeler dan Al)
Na
Ca
Ba
K
Li

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Het probleem is het volgende:

Een opofferingsmetaal wordt met veel moeite aan het magnesium vastgemaakt en meestal ook in een keer een groter blok omdat het nogal hard kan gaan. Het probleem is namelijk dat als je verbinding niet 100% goed is dan gaat het roesten aan de randjes bij het verbindingsmetaal. Dat is de reden waarom aluminium normaal bij boten ed geen opofferingsmetaal nodig heeft, heel het oppervlakte komt een laagje aluminiumoxide waardoor het roesten gewoon stopt.

Aluminium icm opofferingsmetaal gaat dus erg lastig. Helaas werkt de truc van het laagje aluminiumoxide niet omdat er ook een electronen brug aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 12-05 23:40
Zal ik dan maar een nuttige reply geven?

Buitenboordmotoren/binnenboordmotoren hebben ook last van zo'n zelfde probleem, ga naar een boten/bootmotorzaak en vraag of ze ook opofferanode's hebben van magnesium, zink iig, maar das onbuikbaar voor jou, maar er stond me iets van bij dat ze er ook in een magnesiumsmaak waren. :+

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Anoniem: 31295 schreef op 12 juni 2003 @ 00:57:
Of sloop een Volkswagen Kever. In het motorblok zit ook magnesium om 't licht te houden.
in space-shuttles verwerken ze ook aluminium, misschien als je het heel lief vraagt, mag je de columbia hebben 8)7 :P

ontopic:
ik heb hetzelfde probleem alleen dan met (soldeer)tin. dus ik zoek eigenlijk ook magnesium :X

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86572

Duure sport-velgen van auto's zijn gemaakt van magnesium, en in de rally/race sport wordt het ook voor andere onderdelen gebruikt.
Je zou eens kunnen informeren bij een schadeherstelbedrijf, de velgendokter of autosloop voor een kapotte velg en daar een stukje vanaf snijden/slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85970

Duracell schreef op 12 juni 2003 @ 00:27:
[...]

Scheepswerf dan, magnesium schijnt ook gebruikt te worden als opofferingsmetaal bij schepen, dat zullen wel redelijke stukken zijn die ze daarvoor gebruiken.
Onder boten gebruiken ze ook opofferingsmetalen. Klopt.
Dit is meestal een blok van een kilo ofzo. 1x per jaar horen die vervangen te worden is mij verteld. Zo vreselijk hard zal zo een blok niet oplossen.

Opofferingsmetaal wordt ALLEEN verbruikt als er al uberhaupt oxidatie met zuurstof plaatsvindt. Oxidatie (wat roest dus is) is een reactie met zuurstof aangaan.
Als je van een CV-verwarmingsinstallatie 1x per maand het water gaat verversen, roest de CV van binnen uit. Dit komt omdat je steeds verse zuurstof toevoegd welke kan reageren. Dan heb je binnen 1 a 2 jaar overal gaten in je CV. Als het zuurstof eenmaal weg is, kan er geen reactie meer plaatsvinden.
Dus voor je WCsysteem is het ook verstandig om niet te vaak het water te verversen.
Ook zorgen dat er geen luchtcontact is van het water is dan belangrijk.
Water neemt via het oppervlakte namelijk vrij gemakkelijk zuurstof op uit de lucht.

Nog even een leuk verhaal om jullie bang te maken. >:)
Ik heb een vak "corosie" op school gehad. Dit is dus precies het juiste onderwerp.
anyway...
TIjdens deze lessen kwam de leeraar met het verhaal dat ze ooit eens de huid van een schip vast genageld met bouten van RVS (roestVASTstaal) Dit is simpel verrijkt met Chroom/nikkel waardoor het een STUK minder gevoelig is voor roest. Leuk dachten ze.. Dan blijven die nagels tenminste goed..
Nu hadden ze om de kosten te besparen niet de hele huid ook van rvs gemaakt maar van standaard metaal platen. Het gevolg was dat de bouten al weg geroest waren voordat de boot te water was gelaten.. Die RVS boutjes waren dus de opofferingsmetaaltjes.. gnanana...
Gevolg... Bootje deed blub.. blub... blubb.. (ja dat nummer van K3!!) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Toch heeft zuurstof er weinig mee te maken. Het gaat hier om elektrocorrosie, niet om de corrosie die wij kennen van het roesten van ijzer.

Bij het fenomeen elektrocorrosie komen een reductor en een oxidator kijken. Die oxidator is ook weer verwarrend, aangezien hij in principe niets met zuurstof te maken heeft. Maar aangezien we pas de laaste 50 jaar iets snappen van chemie (en nog lang niet alles) zitten we toch soms met lastige benamingen.

Om dan ook maar eens met een smeuiig verhaal te komen:

In 1901 is een wedstrijdboot gebouwd, de Defender, volgens een toen geheel nieuw en vederlicht principe: Een ijzeren spantenraam is voorzien van een huid, met klinknagels. Onder water en de kiel van koperplaat, boven water en enkele delen onder water van aluminium, een materiaal wat toen behoorlijk nieuw was. Na een jaar was de boot zodanig weggecorrodeerd, dat reparatie niet meer mogelijk bleek. Nu was dit geen probleem, de enige wedstrijd welke van belang was, was de America's Cup, en de Defender had gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 09:31

Steve

Krokodil \o/

Anoniem: 39993 schreef op 12 juni 2003 @ 00:17:
[...]

Natrium. (Dat geeft een heel leuk effect in bv. een kopje thee.... Geen aanrader voor je waterkoeling dus!)
Alle aardalkalimetalen (eerste hoofdgroep dus) reageren zo fel met water (ze vormen hydroxides), behalve Natrium dus ook Kalium, Lithium, Rubidium etc.

Ed ter Bak: oxideren is stijgen in oxidatietrap, het hoeft daarvoor geen binding met zuurstof te zijn. In een systeem met aluminium en koper draagt het koper elektronen over aan het aluminium, waardoor het stijgt in oxidatietrap stijgt (van 0 naar +III) en neerslaat op het koper. Dat kan dus tegengegaan worden door er een metaal minder edel dan aluminium in te plaatsen, het koper zal daarmee gaan reageren. Het hoeft echter geen redelijk moeilijk verkrijgbaar metaal als Magnesium te zijn, Zink moet ook lukken.

Edit: Herman was me voor. Trouwens: je zegt dat we pas de laatste 50 jaar iets van chemie kennen. Maar wat dan met standbeelden als Dalton, Gay-Lussac, Curie etc? Die waren toch net wat langer dan 50 jaar geleden bezig ;)

Wat ik me zelf afvraag: is het zo dat de meest edele stof reageert met de minst edele? Als koper, aluminium en zink in geleidend contact met elkaar staan, zal het zink dan geoxideerd worden door het koper, het alumnium of beiden?

[ Voor 22% gewijzigd door Steve op 12-06-2003 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17640

uhm, ik weet niet hoor, maar puur magnesium is zwaar giftig.
Zo'n beetje alles wat hier genoemd word is een ontleed afleidsel van magnesium, zoals magnesiet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• searchy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-02-2021
Nee dat was Natrium waarschijnlijk. Als dat in contact met water komt. H2O + Na = H2 + NaO (Als ik me niet vergis). De reacties gaat gepaard met elektrische ontlading waardoor de H2 (Waterstof) mogelijk ontstoken kan worden en lekker gaat ploffen (Let wel: implosie). De stof die er overblijft is NatriumOxide welk een goed bijtend goedje is.

* searchy staat op van de leraar's stoel

B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

searchy schreef op 12 juni 2003 @ 12:31:
Nee dat was Natrium waarschijnlijk. Als dat in contact met water komt. H2O + Na = H2 + NaO (Als ik me niet vergis). De reacties gaat gepaard met elektrische ontlading waardoor de H2 (Waterstof) mogelijk ontstoken kan worden en lekker gaat ploffen (Let wel: implosie). De stof die er overblijft is NatriumOxide welk een goed bijtend goedje is.

* searchy staat op van de leraar's stoel

B)

[...]
Is intussen al twee keer gezegd ;)

Maar er wordt geen natriumoxide (Na2O) gevormd, maar wel natriumhydroxide (NaOH). En dát is een bijtend goedje (de sterkste base dacht ik, met een pH van 13, de schaal gaat tot 14). Reactievergelijking is dus:

Na + H2O => NaOH + H

De H vormt gelijk H2 na de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Jupiler schreef op 12 June 2003 @ 12:23:
[...]

...........Het hoeft echter geen redelijk moeilijk verkrijgbaar metaal als Magnesium te zijn, Zink moet ook lukken..........
Zoals in dit topic staat. Zink staat wat betreft edelheid boven aluminium. Ik kan zink dus niet gebruiken.
Zie:
Pb
Sn (tin dus)
Ni
Co
Cd
Fe
Cr
Zn <-------------
Al <--------------
Mg
Na
Ca
Ba
K
Li

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

You're damn right. Na, K en Li zijn niet bruikbaar, Ba is moeilijk te krijgen. What about calcium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

Jupiler schreef op 12 juni 2003 @ 12:55:
You're damn right. Na, K en Li zijn niet bruikbaar, Ba is moeilijk te krijgen. What about calcium?
Haha Calcium haal je ook niet zomaar ergens vandaan hoor.

Nu wil het grappige feit dat ik hier voor mijn neus een pijp Magnesium heb liggen. :*) Het is een buis van +/- 20 cm lang. Buitendiameter van 50 mm en binnendiameter van 25 mm ongeveer. Het is puur magnesium. >:)

We hebben eens met oud en nieuw er een paar krullen van gedraaid op een draaibank en op de stoep in de brand gestoken. Dit hebben we gedaan met behulp van een gasbrander. ;)

Gevolg was een verglaasde (glazen dus) stoeptegel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Komt die pijp toevallig niet uit een CV-installatie? Daarin zit vaak zo'n pijp/staaf.

De oxidatie van magnesium geeft trouwens erg intens licht af, kijk je best niet te lang met je ogen in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61591

MissingDog schreef op 12 juni 2003 @ 00:16:
[...]

[...]

@TS: enige waar ik bang voor ben is dat je zwevende stukjes magnesiumoxide krijgt in je circuit.
Zo'n klein stukje wel maar dit lint komt uit doosjes waar een hele rol in zit. Als je zo'n doosje op de kop kunt tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
Skinkie schreef op 12 June 2003 @ 00:15:
je zou ipv magnesium natuurlijk ook een iets makkelijker onedeler metaal kunnen zoeken
Zink, veel makkelijk gewoon je oude regenpijp mollen

niet edeler dan alu maar als je deze tussen koper en alu zet (in de waterstroomrichting) gebeurd er nix met alu)

[ Voor 20% gewijzigd door elgringo op 12-06-2003 16:14 ]

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Anoniem: 86572 schreef op 12 juni 2003 @ 10:51:
Duure sport-velgen van auto's zijn gemaakt van magnesium, en in de rally/race sport wordt het ook voor andere onderdelen gebruikt.
Je zou eens kunnen informeren bij een schadeherstelbedrijf, de velgendokter of autosloop voor een kapotte velg en daar een stukje vanaf snijden/slijpen.
Nou, ik heb geregeld met een vriend van me dat als ze een kapotte sport-velg binnenkrijgen, dat hij het voor me apart legt... Kijken of ik daar nog iets van kan maken... :P
elgringo schreef op 12 June 2003 @ 16:12:

niet edeler dan alu maar als je deze tussen koper en alu zet (in de waterstroomrichting) gebeurd er nix met alu)
Ik weet niet of zoiets zou werken, maar praktisch gezien werkt het gewoon niet bij mij vanwege de opstelling van mijn waterkoelingset...

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85668

Probeer het eens bij een klein lab bij jou in de buurt.
Die hebben vast wel een potje met magnesium schilfers liggen. ik heb iedergeval wel een paar potjes staan en als je die in een korfje in je systeem hangt ben je van je problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

In het oude type flitslampjes (eenmalige flits) zit magnesium.
Kun je misschien nog kopen bij een echte fotozaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Het is de vraag niet maar,
Ik snap niet waarom je niet gewoon een corrosie protect vloeistof in je waterkoeling setup doet. Dat lijkt me veel makkelijker en goedkoper dan gaan klooien met metalen en scheidkunde gedoe.

Ik heb een RVS radiator, koperen koelblokken, Alu HD koelblokken en messing buisjes en ik heb helemaal geen last van corrosie. Ik gebruik Klax corrosieprotect UV reactive.

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46377

Je kan kijken op een autosloperij en dan zoeken naar Azev velgen..
Is een hele klus, maar ze zijn er wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Bij mij in het scheikunde lokaal liggen potjes vol met strookjes (5 mm breed, 100 mm lang) magnesium. Dus ik neem aan dat de meeste middelbare scholen dat wel hebben, bel een school en vraag ernaar. Desnoods bel je een universiteit :)

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-05 22:58

Hu9o

Schokkend

(jarig!)
de spaken van je fiets zitten ook vol met magnesium. Dus knoop gewoon een spaak om je aluminium buis. SimPel

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43323

elgringo schreef op 12 juni 2003 @ 16:12:
[...]

Dit werkt niet volgens mij. Zink zal inderdaad opsplitsen in ionen als je het in contact brengt met koper...maar nadien gaat het zink gewoon aluminium dwingen om in ionen uiteen te vallen om dan zijn elektronen te gebruiken om terug een metaal te vormen...uiteindelijk verdwijnt het aluminium dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 12 June 2003 @ 14:18:
Komt die pijp toevallig niet uit een CV-installatie? Daarin zit vaak zo'n pijp/staaf.

De oxidatie van magnesium geeft trouwens erg intens licht af, kijk je best niet te lang met je ogen in :P
Yep brandend magnesium geeft een fel breedspectrum wit licht. Werd vroeger ook gebruikt in theaters voor die spotlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Gerco-M schreef op 12 juni 2003 @ 17:51:
Het is de vraag niet maar,
Ik snap niet waarom je niet gewoon een corrosie protect vloeistof in je waterkoeling setup doet. Dat lijkt me veel makkelijker en goedkoper dan gaan klooien met metalen en scheidkunde gedoe.

Ik heb een RVS radiator, koperen koelblokken, Alu HD koelblokken en messing buisjes en ik heb helemaal geen last van corrosie. Ik gebruik Klax corrosieprotect UV reactive.
Ik ga zelf ook wel anti-corrosie spul gebruiken (naast magnesium dus), maar het is algemeen bekend dat dat spul de corrosie alleen maar vertraagd, en niet tegengaat...
Jij mag dan nu nog geen problemen hebben, maar als je jouw opstelling nog een tijdje langer laat staan, dan zal je het wel krijgen hoor. :P
(probeer anders eens je alu hd koelblok open te maken)

edit:
Hu9o schreef op 12 June 2003 @ 18:09:
de spaken van je fiets zitten ook vol met magnesium. Dus knoop gewoon een spaak om je aluminium buis. SimPel
Zijn de spaken van een fiets niet van aluminium? Ik ga morgen wel even langs de fietszaak. Het zou wel mooi zijn als het van magnesium zou zijn. ff een paar spaken kopen en je bent klaat :).

[ Voor 20% gewijzigd door lrietveld op 12-06-2003 18:42 ]

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85974

Als je wilt kan ik wel een stukje magnesium ( 98%) voor je op maat zagen , komt van een plaat van 10 of 12 mm dik , moet je het wel ff op komen halen in Rotterdam , laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Aardig aangeboden, maar dat is voor mij te ver weg... ik ga gewoon maar door met mijn zoektocht.
Als opsomming wat tot nu toe in het topic naar voren kwam:
- Spaken (Werkt misschien, eerst kijken of het echt van magnesium is)
- Sportvelgen (merk: azev)
- Magnesium strookje van school (ik zit niet op school, dus niet aan te komen...)
- Puntenslijpertjes van de hema (weet niet zeker of het magnesium is. Kga het dus eerst proberen te verbranden :))

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-05 22:58

Hu9o

Schokkend

(jarig!)
lj2000 schreef op 12 June 2003 @ 18:40:
Zijn de spaken van een fiets niet van aluminium? Ik ga morgen wel even langs de fietszaak. Het zou wel mooi zijn als het van magnesium zou zijn. ff een paar spaken kopen en je bent klaat :).
Het merendeel zal wel aluminium zijn, maar er zit ook magnesium in. Voor wat jij wil, hoeft het geen zuiver magnesium te zijn. Als er maar een beetje magnesium is wat eerder kan gaan corroderen dan het aluminium.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:12
lj2000 schreef op 12 June 2003 @ 01:11:
Ter verduidelijking is hier een lijst die gesorteerd is naar edelheid, van hoog naar laag:
Pb
Sn (tin dus)
Ni
Co
Cd
Fe
Cr
Zn
Al
Mg (tussen Al en Mg zit een best wel groot gat, dus Mg is een onedeler dan Al)
Na
Ca
Ba
K
Li
toon volledige bericht
Lol, deze lijst heb ik dus in een ander topic in elkaar geflanst.
In dat zelfde topic heb ik ook al geschreven wat je kunt doen tegen corrosie (ook met een - pool aan leggen, wanneer je een resorvoir hebt ivm H2-gas ontwikkeling). Overigens staan er in dit topic heel veel foute veronderstellingen ook van mensen die wel iets van RedOx afweten. Ik dacht dat ik Jupiler moest betrappen op de aanname dat Koper met Aluminium reageert terwijl ze beide metalen zijn. Dat kan dus niet, want voor een redox is electronen overdracht nodig en dat zou betekenen dat een van de 2 metalen negatief zou worden wat dus absoluut onmogelijk is. Wat wel mogelijk is, is dat 1 van de 2 reageert met water (aluminium in dit geval) en dus Al3+ wordt en dat vervolgen electronen opneemt van Cu wat op zijn beurt oplost in het water.

Zoals sommige misschien wel wisten ben ik dus een Toa (amenuensis) op een school en heb dus de beschikking over iets van 500 chemicalien waaronder dus ook Magnesium (in lint, maar ook in poedervorm en dan bedoel ik dus niet MgO ). Misschien kan ik wel wat voor jullie betekenen, maar dan moet ik wel even wat tarieven opzoeken en kijken hoe het zit qua veiligheid, want om nu magnesium over de post te verzenden is niet de meest verantwoorde zet die ik kan doen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76157

heb niet gelezen maar magnesium kun je krijgen bij kleinmetaal en machine fabrieken ;)
als je in de omgeving helmond woont probeer het dan eens bij minital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Laatst online: 17-04 10:53

Memendo

V4-power/Team BSD

Anoniem: 86572 schreef op 12 June 2003 @ 10:51:
Niet alleen in de racerij wordt magnesium gebruikt, maar ook in veel andere takken van sporten. Zo had ik vroeger een racefiets van Koga, dat ding hed een magnesium frame. Dus op zoek naar een 2e hands handelaar die nog zon ding heeft staan (lijkt mij even onmogelijk als die sportvelgen, maarja :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
En toch... die puntenslijpers lijken me verreweg het makkelijkst aan te komen.

Maar @UC:

Ik heb ff in mn Binas gekeken naar de redox tabel (van links-boven naar rechts-beneden):

Cu+ + e- <-> Cu(s)
Cu2+ + 2 e- <-> Cu(s)
Cu2+ + e- <-> Cu+
2 H2O + 2 e- <-> H2 + 2 OH-
Al3+ + 3 e- <-> Al(s)
Al(OH)4- + 3 e- <-> Al(s) + 4 OH-

Volgens mij zijn dat wel alle mogelijke stoffen die bij de reactie betrokken kunnen zijn, maar ik snap nog niet echt hoe. Zou je ff wat reacties kunnen posten?

Al3+ kan trouwens geen electronen van Cu(s) opnemen aangezien de laatste de zwakste reductor is t.o.v. de andere. (zeg maar hij staat hoger in de tabel)

edit: die laatste kan er ook nog wel bij bij nader inzien :) want de witte troep die er in gecorrodeerde koelblokjes zit is volgens mij Al(OH)4

[ Voor 36% gewijzigd door Krankenstein op 12-06-2003 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Anoniem: 85974 schreef op 12 June 2003 @ 18:58:
Als je wilt kan ik wel een stukje magnesium ( 98%) voor je op maat zagen , komt van een plaat van 10 of 12 mm dik , moet je het wel ff op komen halen in Rotterdam , laat maar weten.
kijk! daar heb ik wat aan :)
doe mij ook zo'n stukje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Krankenstein schreef op 12 juni 2003 @ 22:07:
Al3+ kan trouwens geen electronen van Cu(s) opnemen aangezien de laatste de zwakste reductor is t.o.v. de andere. (zeg maar hij staat hoger in de tabel)

edit: die laatste kan er ook nog wel bij bij nader inzien :) want de witte troep die er in gecorrodeerde koelblokjes zit is volgens mij Al(OH)4
Dat klopt en dat betekent dat indien je behoorlijk zuiver koper en behoorlijk zuiver aluminium hebt en gewoon demi-water in een afgesloten systeem er eigenlijk geen redox kan optreden tenzij koper op kan lossen in water, maar aangezien koper behoorlijk edel is, lijkt mij dat niet het geval.

conclusie die ik al 10x heb genoemd in topics over dit onderwerp: in principe maakt het geen zak uit wanneer je een keten hebt met zowel aluminium en koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Universal Creations schreef op 12 June 2003 @ 22:24:
[...]

Dat klopt en dat betekent dat indien je behoorlijk zuiver koper en behoorlijk zuiver aluminium hebt en gewoon demi-water in een afgesloten systeem er eigenlijk geen redox kan optreden tenzij koper op kan lossen in water, maar aangezien koper behoorlijk edel is, lijkt mij dat niet het geval.

conclusie die ik al 10x heb genoemd in topics over dit onderwerp: in principe maakt het geen zak uit wanneer je een keten hebt met zowel aluminium en koper.
ps. over die aluminiumhydroxide, die kan heel goed ontstaan doordat water eigenlijk een combinatie is van H+ en OH-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Nu online

Lief Adje

Love is in the air

Universal Creations schreef op 12 June 2003 @ 22:24:
[...]

Klopt :) ik draai hier al tijden met een alu chipset blokje in me verder koperen WC systeem met demi water maar dat blokje ziet er nog zo mooi uit hij is zeker nog niet doorgerot, je krijgt pas problemen wanneer de metalen direct contact met elkaar maken (ijzer met alu :9)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Lief_Adje schreef op 12 June 2003 @ 22:26:
[...]

Klopt :) ik draai hier al tijden met een alu chipset blokje in me verder koperen WC systeem met demi water maar dat blokje ziet er nog zo mooi uit hij is zeker nog niet doorgerot, je krijgt pas problemen wanneer de metalen direct contact met elkaar maken (ijzer met alu :9)
Dat is simpelweg niet waar. Ze hoeven niet in contact met elkaar te staan om corrosie te veroorzaken. Hoe het kan hebben andere mensen al veel beter uitgelegd dan hoe ik het kan doen. (dus kijk maar even in dit topic, en in andere soortgelijke topics)
En van de buitenkant kan het koelblok er wel leuk uitzien, maar ik zou hem maar een keer openmaken...

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26582

lj2000 schreef op 13 juni 2003 @ 01:09:
[...]

Dat is simpelweg niet waar. Ze hoeven niet in contact met elkaar te staan om corrosie te veroorzaken. Hoe het kan hebben andere mensen al veel beter uitgelegd dan hoe ik het kan doen. (dus kijk maar even in dit topic, en in andere soortgelijke topics)
En van de buitenkant kan het koelblok er wel leuk uitzien, maar ik zou hem maar een keer openmaken...
zit plexi overheen dus ik kan het wel redelijk zien :P

edit: dit is een account op een andere pc sorry :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 26582 op 13-06-2003 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
lj2000 schreef op 13 June 2003 @ 01:09:
[...]

Ok, als dat zo is, wat zijn dan de reactievergelijkingen? Ik weet ze niet en heb toch best wel wat scheikunde kennis. Maar om de proef op de som te nemen, zet ik morgen in een afgesloten bakje met demi-water (in vacuum lijkt mij het beste) met daarin een plaatje koper en een plaatje aluminium zonder zichtbare vervuiling. En dan laat ik dat een hele tijd staan (net zolang als nodig is), dan zullen we het zien over er een reactie optreedt. Maar parallel laat ik ook een bakje met demiwater wat niet afgesloten is staan met een plaatje aluminium en een plaatje koper. En als derde dezelfde maar dan op elkaar leggen. Dan kunnen we goed zien of het reageert in bepaalde situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Je zal ook wat geleider in het water moeten doen, anders zal het niet lukken... Dan simuleert het toch geen WC-systeem meer? Jawel, door vervuiling gaat het water in bijna elk WC-systeem na een tijd geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jupiler schreef op 13 June 2003 @ 06:11:
Je zal ook wat geleider in het water moeten doen, anders zal het niet lukken... Dan simuleert het toch geen WC-systeem meer? Jawel, door vervuiling gaat het water in bijna elk WC-systeem na een tijd geleiden.
Dat is namelijk ook een beetje de strekking van het 2de proefje, op een gegeven moment komt er vervuiling in het water, maar ik weet bijna 100% zeker dat dat CO2 is en dat dus het water wat zuur wordt (koolzuur vorming) en het aluminium gaat oplossen. Maar dit simuleert enkel een systeem met reservoir. Een gesloten systeem daarintegen, zal in principe 99,99% luchtdicht zijn en dat is genoeg om het jaren vol te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik wil de proef ook wel eens doen, maar dan met een luchtdicht bakje, zodat we zeker weten of het aan vervuiling ligt of niet. Probleem is dat de vloeistof geleidend moet zijn. Ik zou leidingwater kunnen gebruiken, maar is er geen risico dat (door aanwezigheid van chloor en andere stoffen) het metaal daardoor aangetast wordt? Ik heb geen universele geleider liggen hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27

lordsnow

I know nothing

Op school (vroegah) als we zelf thuis scheikunde experimentjes konden doen, haalde we spul bij de drogisterij. Je moet er wel naar vragen, want koper nitraat kristallen, magnesium en dat soort zut ligt natuurlijk niet in de schap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Ik vind het wel een goed id ja, dat proefje. Het is misschien handiger om het met een stukje aluminiumfolie te doen, want dan kan je sneller zien of je corrosie krijgt...

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
lj2000 schreef op 13 June 2003 @ 15:17:
Ik vind het wel een goed id ja, dat proefje. Het is misschien handiger om het met een stukje aluminiumfolie te doen, want dan kan je sneller zien of je corrosie krijgt...
aluminium-folie bevat een speciale coating van vet ofzoiets dergelijks, vandaar dat 1 kant altijd glimmend blijft (niet oxideert dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Mijn proef is begonnen.

Ik probeer dus zo goed mogelijk een WC-systeem te simuleren: gedistilleerd water, wat antivries en andere rommel zodat het lichtjes gaat geleiden. In het bakje heb ik wat koperdraad en een aluminium heatsinkje gestopt en waterdicht afgesloten. En om de warmte die de CPU uitstoot te simuleren, heb ik het buiten in de zon gezet. Wie doet een voorspelling? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb vandaag dus ook 3 opstellingen gemaakt zoals beschreven een paar posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Universal Creations schreef op 13 juni 2003 @ 17:47:
Ik heb vandaag dus ook 3 opstellingen gemaakt zoals beschreven een paar posts terug.
update:

1ste opstelling: niets aan het handje
2de opstelling: niets aan het handje, behalve dan het verdampen van water, even wat demi-water toegevoegd
3de opstelling: idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik heb ook nog geen verandering opgemerkt. Als het zo blijft ga ik het eens testen in een echt systeem: een aluminium blokje in m'n reservoir leggen. En als het na een paar weken nog steeds niet aangetast is verklaar ik het gedoe van galvanische corrosie in WC-systemen voor onzin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86382

lj2000 schreef op 12 June 2003 @ 19:20:
Aardig aangeboden, maar dat is voor mij te ver weg... ik ga gewoon maar door met mijn zoektocht.
Als opsomming wat tot nu toe in het topic naar voren kwam:
- Spaken (Werkt misschien, eerst kijken of het echt van magnesium is)
- Sportvelgen (merk: azev)
- Magnesium strookje van school (ik zit niet op school, dus niet aan te komen...)
- Puntenslijpertjes van de hema (weet niet zeker of het magnesium is. Kga het dus eerst proberen te verbranden :))
volgens mij vergeet je de vuurblokjes bij de bergsportzaak,is al eens gezegd,maar dat is volgens mij vrijwel puur magnesium(iig goed genoeg als opofferingsmetaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royalpieter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-04 02:09
Ik heb in mijn vroegurah jaren nog eens bij een centrale vermwarming fabriek gewerkt. Vaak wordt magnesium idd toegepast als opofferingsmetaal in koperen ketels. Dus als je eens een oude boiler tegenkomt: slopen die handel! Daar zit een goede staaf magnesium in!

Fujitsu-Siemens @500mhz K6-II 128 mb 5 gig 12,1"TFT win XP | PII450 92 mb 98Se | P1 120 64 mb Smoothwall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68352

Waarom gebruiken jullie geen koelvloeistof van een auto????autos zijn ook voorzien van koperen en aluminium radiatoren.Waarom heeft een koelsysteem van een auto dan ook jaren nodig om door te roesten????Als je een motor van pakweg 40 of 50KW ermee kunt koelen dan moet een cputje van 80 of 100 watt toch ook geen probleem zijn?? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Anoniem: 68352 schreef op 22 June 2003 @ 14:41:
Waarom gebruiken jullie geen koelvloeistof van een auto????autos zijn ook voorzien van koperen en aluminium radiatoren.Waarom heeft een koelsysteem van een auto dan ook jaren nodig om door te roesten????Als je een motor van pakweg 40 of 50KW ermee kunt koelen dan moet een cputje van 80 of 100 watt toch ook geen probleem zijn?? :? :?
Koelvloeistof is helemaal niet goed om te gebruiken voor je watercooling setje, water is daarvoor veel beter geschikt.
En het probleem is hier niet het doorroesten maar dat aluminium in de opstelleing van TS als opofferingsmetaal word gebruikt (Zijn HD koeler zal dus worden opgeoffert).

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Anoniem: 68352 schreef op 22 June 2003 @ 14:41:
een automotor mag ook niet te koud worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Universal Creations schreef op 16 juni 2003 @ 19:12:
[...]

update:

1ste opstelling: niets aan het handje
2de opstelling: niets aan het handje, behalve dan het verdampen van water, even wat demi-water toegevoegd
3de opstelling: idem
Dit testje heb ik ook al eens gedaan. Stukje alufolie en een stukje koperen waterleiding samen in een bakje.

De oxidatie die na een tijdje (paar weken) optreedt, is een wit poeder dat ontstaat. Er gaat niets op het koper zitten.

Gewoon leidingwater zorgt na een paar weken voor een aanslag, demiwater na nog een paar weken meer, spiritus na 2 maanden nog bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Is er al meer informatie over hoe het gaat met het experiment? Ik ben er best wel benieuwd naar.
Het is trouwens niet meer nodig voor mij, omdat ik toch maar besloten heb om de koolance hdd cooler niet te kopen. Ik ga eerst nog even aankijken hoe mijn temps worden in mijn nieuwe computer.

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Anoniem: 86382 schreef op 21 juni 2003 @ 21:59:
[...]

volgens mij vergeet je de vuurblokjes bij de bergsportzaak,is al eens gezegd,maar dat is volgens mij vrijwel puur magnesium(iig goed genoeg als opofferingsmetaal)
Misschien een beetje laat, maar zink wordt ook veel gebruikt als opofferings metaal. Zink is namelijk heel erg onedel, ik geloof dat juist zink veel wordt gebruikt bij schepen en geen magnesium. Kijk daar eens naar.
Maar ik persoonlijk denk dat water wetter op zich voldoende moet zijn.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

nhimf schreef op 02 July 2003 @ 12:27:
[...]

Misschien een beetje laat, maar zink wordt ook veel gebruikt als opofferings metaal. Zink is namelijk heel erg onedel, ik geloof dat juist zink veel wordt gebruikt bij schepen en geen magnesium. Kijk daar eens naar.
Maar ik persoonlijk denk dat water wetter op zich voldoende moet zijn.
Ja maar dat komt omdat er in de scheepswand Fe (ijzer) zit. Zn staat weer onder Fe maar boven Al. Daarom dus niet geschikt voor Al maar wel voor Fe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mosez schreef op 12 June 2003 @ 00:16:
[...]

Jammer, maar dat witte poeder ("magnesium") is eigenlijk magnesium-oxide. Goede bergsportzaken hebben dat ook wel, voor de sportklimmers.
Nope, dat is vooral magnesiumcarbonaat (en een beetje magnesiumoxide en water) :)

[ Voor 6% gewijzigd door snars op 02-07-2003 14:20 ]

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

KifArU: spijtig genoeg is alufolie omgeven door een soort coating, het aluminium kan dus niet reageren met het koper.

Zowel het koper als het aluminium zien er nog fijn uit in m'n testopstelling.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.