schop
euh ik heb een qtec 400 watt dual fan en eerst was ik daar heel tevreden over, ding maakte niet te veel lawaai en liep vrij vlot , ik kon mijn systeem zelfs een beetje overclocken , maar een week of 5 geleden begon mijn systeem te sputteren en onstabiel te worrden , kheb mijn processor maar gelijk weer op stock gezet.
mijn q-tecje maakte ook ineenqs veel lawaai , de fans waren dus rot . , ik heb twee voedingen in mijn systeem en omdat ik al voorheen in mijn voedingkje heb zitten solderen had ik dus geen garantie meer.
vandaag heb ik mijn q-tec (weer) opengeschroefd en heb ik hem een klein beetje gemod , de onderste fan heb ik dus leuk vervangen door een 92 mm modelletje en het gat voor de airflow van die fan wat groter gemaakt , ik heb ook de achterste fan vervangen door een 80 mm panaflo, ik heb daarna tussen de 92 mm fan een potmeter gezet zodat ik hem in snelheid kan regelen.
de q-tec draait weer als een zonnetje.
dit alles kan niet aan de casetemp liggen , want die komt door mijn 4 120mm casefans niet boven 25 graden uit, maar ligt dus (blijkbaar ) aan het gebrek aan airflow in de voeding , als mijn 92 mm fan op volle snelheid draait maakt dat wel veel lawaai, maar de lucht die ik door de voeding jaar is wel koud en de voeding weet daar dus van ....
natuurlijk werkt de q-tec ook goed met de 92mm op laagste stand, maar als ik aan het gamen ben is een koele (en lawaaierige) voeding beter dan een gecrashed systeem en een frag minder ...
moraal : de q-tec voedingsfans zijn volgens mij rommel .....
ik wil nu ook nog zeggen dat de q-tec 400 watt dual fan mij dus nu echt wel niet bevalt, mijn 300 watt noname trekt hem er zo uit , en ik voedt alleen mijn mobo en graka (en pci en geheugen ) met die qtec , kheb mij daarom ook al even geleden een antec gekocht (besteld) want zoals de spanningen van de voeding er nu uitzien heeft hij niet zo lang meer ....
hopen dat die antec snel binnekomt ,want met een beetje tegenslag is die voeding binnen een week al dood ... , gelukkig is mijn systeem niet zoveel waard
het is dus een tweede qtec geworden, en mijn voltlijnen zijn stabiel en hoog
ik kan dus weer naar hartelust overclocken .... yes ....
de qtec 500 watt is stiller , is zwaarder (letterlijk genomen dan) en geeft dus betere voltages (12.2 volt op 12 volt lijn), alleen heb ik sinds vrijdag een probleem , mijn systeem heeft problemen met koud te booten ,een keer weg draait alles perfect, maar om daar te geraken moet ik eerst een aantal keer op reset duwen , ik denk niet dat dit aan de voeding ligt, maar het is wel irri
update; na alles fastoenlijk aan te drukken , geen probleem meer met opstarten ,en de qtec geeft heel goede voltages ... yes ....
weer een schop , het mobo waarmee ik werkte op de qtec vervangen door een socket 754 , was het heel die tijd het moederbord , ja hoor , alles werkt nu perfect , en mijn pc draait nu weer lekker overclocked , alleen jammer dat mijn moederbord niet hoger kan ....
het eerste moederbord (ga-7n400-l ) is jammer genoeg twee weken geleden overleden door een kapotte bios ... , in een andere kast met een andere voeding.
vandaag (26-04-2006) staat alles zo : het moederbord van mijn socket 754 heb ik ingewisseld voor een broertje ervan dat een hogere FSB aankan. Ik heb een nieuw socket A mobo aangeschaft, maar de processor is gecrushed door een grote koeler.
weer een update , ik heb nu alle qtec meuk uit al mijn systemen gegooid, en raar maar waar , mijn hele pc is ineens een hoop stiller en de lucht die uit mijn voedingen komt is een hoopje minder warm.
en om op
R-B te antwoorden, als je een buget computer hebt , koop je een qtec , heb je een high-end , heb je meer geld uit te geven en koop je iets anders. verder weten de meeste mensen gewoon niet wat er in hun pc gebeurt en hoeveel warmte er aan wat verloren gaat. als het leleijk begint te doen (knetteren, piepen of tikken) dan brengen ze hem naar hun computerleverancier en die doet het vreemde geluid weggaan.
[
Voor 51% gewijzigd door
successor op 26-04-2006 13:44
. Reden: extra informatie: ]
Out of the box? What box? There is no box.