Voltmodden
Anoniem: 118476
ik heb ook een q-tec 400watt lownoise
wat hangt er in ?
amd xp 2400+@3200+
4x harddisk
geforcefx 5600@5600ultra
asus a7n 8x deluxe versie2 (nforce400 ultra)
92mm fan delta
vroeger zat er ook een 2xharddisk met raid er in.(zijn verplaats naar de server)
spanning zijn
3,3volt=3,26
5volt = 4,87
12volt= 11.37
-12volt=12,16
-5volt=4,5
ding is gewoon stabiel
ik heb een van de eerste versies (waren dus net uit)
wat hangt er in ?
amd xp 2400+@3200+
4x harddisk
geforcefx 5600@5600ultra
asus a7n 8x deluxe versie2 (nforce400 ultra)
92mm fan delta
vroeger zat er ook een 2xharddisk met raid er in.(zijn verplaats naar de server)
spanning zijn
3,3volt=3,26
5volt = 4,87
12volt= 11.37
-12volt=12,16
-5volt=4,5
ding is gewoon stabiel
ik heb een van de eerste versies (waren dus net uit)
Anoniem: 96789
Nou dan zal ik ook maar eens een ervaring met deze voedingen opschrijven.
Bij mij komen ze er nooit meer in waarom:
Ik had een 450Watt voeding van Q-tec gekocht deze haal ik uit de doos , daar viel me al 1 ding op wat is dit voor een licht geval ten tweede wat rammelt deze voeding.Ga hem aansluiten blijkt dat Meneer de voeding van naam Q-tec draagt al kapot was
Hoe in godsnaam kan dat gebeuren , hij komt net de doos uit.Oke misschien had het rammelen er wat mee te maken.Terug gegaan met meneer Q-tec.Winkel deed geen probleem ruilde gelijk om(hulde voor de winkel).
Ik kwam thuis pakte de nieuwe voeding uit de doos , weer een 450Watt voeding precies hetzelfde rammelde weer van alle kanten.Ga hem weer aansluiten weer kapot
.Dan ga je je toch wat afvragen hoe dit in godsnaam mogelijk is.Weer terug naar de winkel en gezegd dat ik niet meer deze merk voeding wil hebben.Geen probleem geld terug(Weer hulde aan de winkel)
Daar moest ik weer mijn oude voeding erin zetten en aansluiten.
Toen las ik wat over dat Q-tec hun voedingen verbeterd hadden.Ik hebt toen nog 1 keer geprobeerd met een 500Watt voeding van Q-tec.Eenmaal binnen pakte ik hem netjes uit en sluit hem aan.Gelukkig deed deze het wel
.Maar van 500Watt was nooit geen sprake van.Ik hebt nog nooit zo'n onstabielle computer gehad als toen met de Q-tec 500Watt voeding.Mijn VGA kaart - Gainward FX 1800XP GS nvidia 5950 kon niet eens voluit presteren.Terwijl het met mijn andere voeding van 350Watt wel ging.Wat bleek er nou te zijn.Q-tec levert een 500Watt voeding die alleen met pieken worden bereikt.Dan denk je dat je een 500 watt voeding hebt maar het is echt niet zo daar wordt je
van.
Hier zie je een review van een Duitse site.
Ein nett anzuschauendes und recht gut verarbeitetes Netzteil, welches durch den großen und sehr leisen Lüfter ausreichend gekühlt wird. Nebenher überraschte es noch mit recht ordentlichen Werten und bietet sich somit für ältere wie auch für aktuelle Systeme an.
Q-Tec hat einfach die hohe Wattangabe des Netzteils von 500W über den Peak Wert ( kurzzeitiger Spitzenwert ) ermittelt, was schon sehr "frech" und im Grunde genommen gar nicht zulässig ist. Somit wird potentiellen Käufern eine sehr hohe Leistung suggeriert, welche das Netzteil bei weitem nicht halten kann. Q-Tec hätte das Netzteil zwischen 350 und 400W kennzeichnen müssen, da die gemessenen Werte nur geringfügig über denen meines 340W Chieftec liegen.
Ein weiteres Manko waren die sehr kurzen Kabel, die so manchen Big- oder Server-Tower-Besitzer den Schweiß auf die Stirn treiben werden. Des weiteren fehlte am Netzteil ein An/Aus Schalter, so dass jedes Mal das Stromkabel abgezogen werden muss, um den PC vom Haus-Stromkreislauf zu trennen.
Volledige review http://www.hardwarelabs.de/artikel.php?id=2097
Dit komt me erg bekend voor.Dit heb ik dus zelf meegemaakt.Voor mij dus echt geen Q-tec meer.Ik hou het liever op Enermax.Deze zijn wel wat duurder maar 1000 maal beter.En ik vind het schandalig als wat NIEUW in de doos zit dat al kapot is.
en dat dus 2 keer toe.
Eerlijk is eerlijk je kunt niet veel verwachten van deze voedingen voor de prijs van 39 euro.(550watt voeding)
Bij mij komen ze er nooit meer in waarom:
Ik had een 450Watt voeding van Q-tec gekocht deze haal ik uit de doos , daar viel me al 1 ding op wat is dit voor een licht geval ten tweede wat rammelt deze voeding.Ga hem aansluiten blijkt dat Meneer de voeding van naam Q-tec draagt al kapot was

Ik kwam thuis pakte de nieuwe voeding uit de doos , weer een 450Watt voeding precies hetzelfde rammelde weer van alle kanten.Ga hem weer aansluiten weer kapot

Daar moest ik weer mijn oude voeding erin zetten en aansluiten.
Toen las ik wat over dat Q-tec hun voedingen verbeterd hadden.Ik hebt toen nog 1 keer geprobeerd met een 500Watt voeding van Q-tec.Eenmaal binnen pakte ik hem netjes uit en sluit hem aan.Gelukkig deed deze het wel

Hier zie je een review van een Duitse site.
Ein nett anzuschauendes und recht gut verarbeitetes Netzteil, welches durch den großen und sehr leisen Lüfter ausreichend gekühlt wird. Nebenher überraschte es noch mit recht ordentlichen Werten und bietet sich somit für ältere wie auch für aktuelle Systeme an.
Q-Tec hat einfach die hohe Wattangabe des Netzteils von 500W über den Peak Wert ( kurzzeitiger Spitzenwert ) ermittelt, was schon sehr "frech" und im Grunde genommen gar nicht zulässig ist. Somit wird potentiellen Käufern eine sehr hohe Leistung suggeriert, welche das Netzteil bei weitem nicht halten kann. Q-Tec hätte das Netzteil zwischen 350 und 400W kennzeichnen müssen, da die gemessenen Werte nur geringfügig über denen meines 340W Chieftec liegen.
Ein weiteres Manko waren die sehr kurzen Kabel, die so manchen Big- oder Server-Tower-Besitzer den Schweiß auf die Stirn treiben werden. Des weiteren fehlte am Netzteil ein An/Aus Schalter, so dass jedes Mal das Stromkabel abgezogen werden muss, um den PC vom Haus-Stromkreislauf zu trennen.
Volledige review http://www.hardwarelabs.de/artikel.php?id=2097
Dit komt me erg bekend voor.Dit heb ik dus zelf meegemaakt.Voor mij dus echt geen Q-tec meer.Ik hou het liever op Enermax.Deze zijn wel wat duurder maar 1000 maal beter.En ik vind het schandalig als wat NIEUW in de doos zit dat al kapot is.

Eerlijk is eerlijk je kunt niet veel verwachten van deze voedingen voor de prijs van 39 euro.(550watt voeding)
Anoniem: 119428
Ik heb in m'n server een superstille Q-tec 450W zitten. Hij draait nu al >jaar 24/7, nog nooit problemen mee gehad
2x een 450W voeding waarbij mijn pc niet eens wilde opstarten. Soms werkte hij wel, maar viel hij spontaan uit. Rommel; teruggestuurd naar Gistron, 15 euro verzendkosten...
Het was echt geen stroomslurpend systeempje, mijn Aopen 275 watt voeding kon het makkelijk aan. Nu heb ik een noname 300 W voeding, ook weer geen probleem.
Q-tec =zooi
Het was echt geen stroomslurpend systeempje, mijn Aopen 275 watt voeding kon het makkelijk aan. Nu heb ik een noname 300 W voeding, ook weer geen probleem.
Q-tec =zooi
It takes 2 2 make 1
ongelooflijk dat er nog mensen zijn die een zooi HDD's en fans in hun computer hebben en QTEC voedingen gebruiken, zeker als je al die ervaringen leest hier.
Ze zijn gewoon niet ontworpen voor zware systemen en door de onstabiele stroomvoorziening vernielen ze je hardware. Maar als dat je niets uitmaakt is het natuurlijk een prima deal.
Ikzelf heb dezelfde fout begaan op aanraden van iemand (maar die dacht dat het om q-technology ging, een kwalitatief beter merk) en op een gegeven moment startte mijn dvd-speler gewoon niet meer op. Hdd's gedisconnect en zo snel mogelijk een fatsoenlijke PSU gekocht (tagan 480 watt).
Ze zijn gewoon niet ontworpen voor zware systemen en door de onstabiele stroomvoorziening vernielen ze je hardware. Maar als dat je niets uitmaakt is het natuurlijk een prima deal.
Ikzelf heb dezelfde fout begaan op aanraden van iemand (maar die dacht dat het om q-technology ging, een kwalitatief beter merk) en op een gegeven moment startte mijn dvd-speler gewoon niet meer op. Hdd's gedisconnect en zo snel mogelijk een fatsoenlijke PSU gekocht (tagan 480 watt).
STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz
Mijn q-tech 400 watt is opgeblazen, bleek dat die geen temperatuur-beveiliging had 
Zit nu zelf met de 350 watt voeding!! Dit betekend dat ik 1 van mijn 2 maxtors los moest koppelen en 1 van mijn cd-spelers. Anders trok die het niet.
Alsm ijn fans zitten op een secundaire at-voeding.
Specs:
Amd xp 3200+
abit an7
512 ddr
readon 9800pro @ xt
2x 40 gb maxtor
2 cd spelers.
q-tech 350 watt
Zit nu zelf met de 350 watt voeding!! Dit betekend dat ik 1 van mijn 2 maxtors los moest koppelen en 1 van mijn cd-spelers. Anders trok die het niet.
Alsm ijn fans zitten op een secundaire at-voeding.
Specs:
Amd xp 3200+
abit an7
512 ddr
readon 9800pro @ xt
2x 40 gb maxtor
2 cd spelers.
q-tech 350 watt
Ik heb ongeveer een half jaar een Q-Tec 500 watt Big Fan Low-Noise PSU in mijn systeem zitten en hoorde een week geleden een doffe "plof" ergens uit de buurt van de computerkast komen. Ook was er soms wat "gesis" hoorbaar wat niet goed te lokaliseren was. De PC werkt in ieder geval nog prima alhoewel de 12 voltslijn ietwat laag is en schommelt tussen de 11,64 en 11,70 volt en de 3,3 voltslijn stilstaat op 3.10 volt. De 5 voltslijn staat onveranderd op 5,03 volt volgens MSI CoreCenter. Dus de boel maar eens uitgezet en het moederbord (MSI 865PE Neo2 PS) gecontroleerd op bolle of lekke condensatoren. Alles zag er prima uit met het moederbord is gelukkig dus niks mis.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik, omdat de Q-Tec nogal veel herrie maakte, (temperatuurgestuurde fan, me neus!) de grote "BIG" fan op 5 volt had gezet. Maar de voeding werd er absoluut niet warmer door, dat heb ik uitgebreid getest. Echt zwaar belast ik hem overigens ook niet, twee Seagate HDD's en een DVD speler/brander en een zuinige Radeon 9600 np. Waarschijnlijk is het toch een gevolg van slechte kwaliteit componenten en zit er in de voeding waarschijnlijk nu één of meerdere bolle en/of lekkende condensatoren. Ook hoorde ik af en toe was gesis, maar dat is nu al weer een week over
Nou ja, als 'ie er uit klapt (heb toch geen garantie meer na de fanmod) koop ik wel meteen een echt stille PSU, de SilentMax ProSilence Fanless Voeding 423Watt Wel prijzig, maar dan heb je ook wat
Wel moet ik erbij zeggen dat ik, omdat de Q-Tec nogal veel herrie maakte, (temperatuurgestuurde fan, me neus!) de grote "BIG" fan op 5 volt had gezet. Maar de voeding werd er absoluut niet warmer door, dat heb ik uitgebreid getest. Echt zwaar belast ik hem overigens ook niet, twee Seagate HDD's en een DVD speler/brander en een zuinige Radeon 9600 np. Waarschijnlijk is het toch een gevolg van slechte kwaliteit componenten en zit er in de voeding waarschijnlijk nu één of meerdere bolle en/of lekkende condensatoren. Ook hoorde ik af en toe was gesis, maar dat is nu al weer een week over
Nou ja, als 'ie er uit klapt (heb toch geen garantie meer na de fanmod) koop ik wel meteen een echt stille PSU, de SilentMax ProSilence Fanless Voeding 423Watt Wel prijzig, maar dan heb je ook wat
ik heb toch wel erg goede ervaringen met Q-tec.. dit is mijn eerste voeding van hun, en die draait alweer anderhalf jaar.. het gaat om het 350 watt model..!
dit hangt erin:
amd 1900+
msi k7t turbo
384 mb kingston geheugen
gf4 ti 4200
1x maxtor 10 gb 5400 toeren
1x maxtor 60 gb 7200
binnenkort 1x 160 gb maxtor 7200 toeren.. de 10 gb gaat dan het veld ruimen.
soundblaster live
realtek nic
pci usb poorten
2 casefans
lg dvd
sony 52*24*52
en dit zijn mijn voltlijnen:
12v = 12.23
5v = 4.77
3.3v = 3.37
niet echt de mooiste lijnen, maar mijn systeem draait erg stabiel met dit gedoetje zo
de herrie valt reuze mee.. dat maakt me ook niet zoveel uit, want mijn casefans en cpu fan maken natuurlijk ook al een bult herrie
ik vind dat hij wel wat warm wordt. zou dat komen omdat ik hem veel belast, of is het gewoon een warme voeding? weet iemand dat?
al met al erg tevreden, maar of mijn volgende een q-tec wordt weet ik nog niet zeker.
dit hangt erin:
amd 1900+
msi k7t turbo
384 mb kingston geheugen
gf4 ti 4200
1x maxtor 10 gb 5400 toeren
1x maxtor 60 gb 7200
binnenkort 1x 160 gb maxtor 7200 toeren.. de 10 gb gaat dan het veld ruimen.
soundblaster live
realtek nic
pci usb poorten
2 casefans
lg dvd
sony 52*24*52
en dit zijn mijn voltlijnen:
12v = 12.23
5v = 4.77
3.3v = 3.37
niet echt de mooiste lijnen, maar mijn systeem draait erg stabiel met dit gedoetje zo
de herrie valt reuze mee.. dat maakt me ook niet zoveel uit, want mijn casefans en cpu fan maken natuurlijk ook al een bult herrie
ik vind dat hij wel wat warm wordt. zou dat komen omdat ik hem veel belast, of is het gewoon een warme voeding? weet iemand dat?
al met al erg tevreden, maar of mijn volgende een q-tec wordt weet ik nog niet zeker.
[ Voor 22% gewijzigd door Jassy op 25-07-2004 17:34 ]
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Wel grappig op zich om te lezen hoe eerst iedereen loopt te pimpen met z'n enorme systeem draaiend op een Q-tec voeding.
En vervolgens een jaar later lopen ze allemaal te ranten
op die dingen omdat ze steeds uitvallen en kapot gaan.
Waar zit denk je nou dat prijs verschil in?
Q-tec voeding 50 Euro, A-merk voeding met minder of zelfde wattage op de verpakking is minimaal 2 tot zelfs 4x zo duur.
Je krijgt nog steeds gewoon waar je voor betaalt. Je betaalt minder, je krijgt minder.
Onbegrijpbaar dat mensen zo naief zijn om nog steeds alle mooie praatjes op de verpakking te geloven.
"Big Fan!!"" "Tripple Fan!!" WOW!!!!!11
Waarom heb je in hemelsnaam DRIE fans nodig in een voeding? Misschien omdat zo'n arm voedinkje bijna uit z'n voegen barst en veel te heet wordt.
Verdere verhalen komen me ook bekend voor, te korte ATX stekkers, te weinig molexen, P3 stekkers die niet passen omdat ze niet standard zijn, voltages die teveel schommelen...
"Ja maar de 12v loopt op 11,4 dus het kan nog hoor!"
Ja, nog nét. Hoe meer afwijking hoe brakker de voeding en hoe onstabieler het systeem is waar dat ding in hangt.
Vervolgens sloop je de helft van je hardware met dat ding, hdd's die lopen te snakken naar een beetje stroom, je mobo die alle spanningsverschillen door zich heen gejaagd krijgt, and so on.
En wat doet men vervolgens: Weer een Q-tec kopen.
Voor de prijs van die 2 voedingen had je al een A-merk kunnen kopen die het nog steeds gedaan had.
"Ja maar er zijn ook goede hoor".
Ja, die zijn er. Maar er zijn ook slechte. Een voeding moet gewoon betrouwbaar zijn en doen wat er op de verpakking beloofd wordt. 550watt wekt het vertrouwen dat zo'n ding wel aardig wat kan hebben maar dat kan het niet in verhouding tot andere 550 watt voedingen.
Bovendien zouden er in principe helemaal geen negatieve reacties moeten zijn, elke is er eentje teveel. En toch zijn hier genoeg klagers die posten.
Verder is Q-tec inderdaad een handelsnaam van Aashima, net als Trust. Iedereen loopt altijd en eeuwig Trust af te zeiken maar vervolgens gaan ze naar de winkel en kopen Q-tec. Dat komt allemaal bij dezelfde toko vandaan.
En die toko heeft het weer ergens uit Taiwan gehaald.
Als ik zie hoeveel Q-tec ik verkoop en hoeveel Q-tec ik daarvan weer terugkrijg, weet ik al genoeg.
En vervolgens een jaar later lopen ze allemaal te ranten

Waar zit denk je nou dat prijs verschil in?
Q-tec voeding 50 Euro, A-merk voeding met minder of zelfde wattage op de verpakking is minimaal 2 tot zelfs 4x zo duur.
Je krijgt nog steeds gewoon waar je voor betaalt. Je betaalt minder, je krijgt minder.
Onbegrijpbaar dat mensen zo naief zijn om nog steeds alle mooie praatjes op de verpakking te geloven.
"Big Fan!!"" "Tripple Fan!!" WOW!!!!!11
Waarom heb je in hemelsnaam DRIE fans nodig in een voeding? Misschien omdat zo'n arm voedinkje bijna uit z'n voegen barst en veel te heet wordt.
Verdere verhalen komen me ook bekend voor, te korte ATX stekkers, te weinig molexen, P3 stekkers die niet passen omdat ze niet standard zijn, voltages die teveel schommelen...
"Ja maar de 12v loopt op 11,4 dus het kan nog hoor!"
Ja, nog nét. Hoe meer afwijking hoe brakker de voeding en hoe onstabieler het systeem is waar dat ding in hangt.
Vervolgens sloop je de helft van je hardware met dat ding, hdd's die lopen te snakken naar een beetje stroom, je mobo die alle spanningsverschillen door zich heen gejaagd krijgt, and so on.
En wat doet men vervolgens: Weer een Q-tec kopen.
Voor de prijs van die 2 voedingen had je al een A-merk kunnen kopen die het nog steeds gedaan had.
"Ja maar er zijn ook goede hoor".
Ja, die zijn er. Maar er zijn ook slechte. Een voeding moet gewoon betrouwbaar zijn en doen wat er op de verpakking beloofd wordt. 550watt wekt het vertrouwen dat zo'n ding wel aardig wat kan hebben maar dat kan het niet in verhouding tot andere 550 watt voedingen.
Bovendien zouden er in principe helemaal geen negatieve reacties moeten zijn, elke is er eentje teveel. En toch zijn hier genoeg klagers die posten.
Verder is Q-tec inderdaad een handelsnaam van Aashima, net als Trust. Iedereen loopt altijd en eeuwig Trust af te zeiken maar vervolgens gaan ze naar de winkel en kopen Q-tec. Dat komt allemaal bij dezelfde toko vandaan.

En die toko heeft het weer ergens uit Taiwan gehaald.
Als ik zie hoeveel Q-tec ik verkoop en hoeveel Q-tec ik daarvan weer terugkrijg, weet ik al genoeg.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Anoniem: 74054
Ik ben erg tevreden met Q-Tec 550 Watt, ik pruts heel veel met deze voeding, hij doet het nog steeds. Verder is de prijs heel mooi, dus vind ik het ook niet zonder als het stuk gaat etc.
Ach ja, het is goedkoop... en haalt nooit de 550W die er op de doos staat... en heeft wat instabiele voltlijnen waardoor je hardware sneller kappot gaat... maar ja... het is goedkoop.
Je krijgt wat je investeert!
Je krijgt wat je investeert!
There is no place like ::1
mijn 550w q-tec is ook dood.. nja half dood.. hij start niet meer op zodra ik mijn raptor schijf aansluit.
heb nu een tagan voeding gekocht (de 480W (echte watts
))
de reviews over deze voeding zijn super goed en mijn ervaringen tot nu toe ook.. en stil dat tie is.. onhoorbaar in mijn systeem!
heb nu een tagan voeding gekocht (de 480W (echte watts
de reviews over deze voeding zijn super goed en mijn ervaringen tot nu toe ook.. en stil dat tie is.. onhoorbaar in mijn systeem!
https://wren.co/join/Devian
't zelfde verhaal hier: Q-tec is troep. Heb er nog 1 liggen waarmee ik m'n systeem niet eens opgestart kreeg wanneer er 1 of meer casefans waren aangesloten. Verder kun je wel leuk de voltlijnen gaan opmeten, maar er zijn nog meer criteria waar een voeding aan moet voldoen. Het opvangen van spanningspieken en stroomonderbrekingen (van enige ms) bijv. Dat kun je niet zelf nagaan.
Grappig trouwens dat een aantal hier verteld dat de elco's ontploften, maar dat ze de (kapotte) voeding gewoon blijven gebruiken.
Alleen al het feit dat ze blijkbaar kunnen ontploffen is al reden genoeg om die Q-tec voeding zo snel mogelijk uit je systeem te halen.
Heb zelf een 400W Be Quiet! voeding in Duitsland gekocht (online) voor € 67.89. Stil, stabiel, goed afgewerkt en scoorde zeer goed in een C't test.
Grappig trouwens dat een aantal hier verteld dat de elco's ontploften, maar dat ze de (kapotte) voeding gewoon blijven gebruiken.

Heb zelf een 400W Be Quiet! voeding in Duitsland gekocht (online) voor € 67.89. Stil, stabiel, goed afgewerkt en scoorde zeer goed in een C't test.
_██_
(ಠ_ృ)
Geheel mee eens. Als je hardware hebt ter waarde van meer dan 1000 pleuro dan kun je ook nog wel €100 voor een fatsoenlijke voeding uitgeven. Tis toch echt de basis voor het functioneren van je systeem.dreeke schreef op 25 juli 2004 @ 17:54:
lang verhaal
Het zou trouwens goed zijn als een instantie op het gebied van consumentenbelangen op europees niveau eens zou ingrijpen zodat in ieder geval de fabrikanten verplicht worden om maximaal vermogen ipv piekvermogen te noteren (wat q-tec dus NIET doet)
STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz
Anoniem: 96789
Be quiet voedingen zijn inderdaad zeer goed.Ik zelf zat te twijfelen tussen Be quiet en Enermax.Bij mij is het Enermax geworden mede doordat de Be quiet voeding niet leverbaar was in Duitsland(520w) en omdat ik nou dringend een nieuwe nodig hebt.Omdat mijn voeding nou bijna stuk is.En NEE het is GÉÉN Q-tec.Het is een Chieftec 340Watt van aantal jaren oud.Daarop moest ik ook kijken als deze voeding stuk was , vandaar dat ik het wilde testen met een Q-tec en de winkel waar ik deze gekocht had deed niet moeilijk.Maar mijn mening hebt ik een paar draadjes hoger geschreven.
Ben het met eens als je in één keer veel geld op tafel legt voor een beuk van een computer dan kan er ook een voeding vanaf van een slordige 100euro.
Ben het met eens als je in één keer veel geld op tafel legt voor een beuk van een computer dan kan er ook een voeding vanaf van een slordige 100euro.
Heb zelf een Q-Tec 400 watt dual fan low noise nog geen problemen mee gehad
Specs:
Mobo : Asus P4PE - P4 2.4 @ 2.7 Ghz
Hdd 1 : Western Digital 80 GB
Hdd 2 : Maxtor 40 GB
Hdd 3 : Western Digital 120 GB
VGA : Asus GF4 Ti4600
DVD : Lite-on
CDRW : Lite-on 48*
DVDRW : Nec 2510
plus de nodige USB- Firewire- LAN Pci kaarten
Specs:
Mobo : Asus P4PE - P4 2.4 @ 2.7 Ghz
Hdd 1 : Western Digital 80 GB
Hdd 2 : Maxtor 40 GB
Hdd 3 : Western Digital 120 GB
VGA : Asus GF4 Ti4600
DVD : Lite-on
CDRW : Lite-on 48*
DVDRW : Nec 2510
plus de nodige USB- Firewire- LAN Pci kaarten
It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world - Chaos Theory -
Alle waar is naar zijn geld toch?? je krijgt idd een hele hoop watt, voor weinig geld, maar ik heb 2 keer een 450 watt q-tec voeding gehad: bij de 1e draaide de fans niet (werd een tikje warm
), en de 2e trok mijn systeem niet, terwijl de standaard chieftec 360 watt van me kast dat wel doet...

MSI GX660R for the win!
Anoniem: 10852
Mijn ervaring met de Q-Teq 400 of 450 watt (not sure) voeding is ronduit slecht. Na een half jaar was hij stuk met normaal gebruik, niet omdat ik hem opgeblazen had door er te veel aan te hangen. Puur slechte kwaliteit

Ik vind ze niet super stil hoor ik vind het een behoorlijke herrieAnoniem: 119428 schreef op 24 juli 2004 @ 13:17:
Ik heb in m'n server een superstille Q-tec 450W zitten. Hij draait nu al >jaar 24/7, nog nooit problemen mee gehad
Anoniem: 97917
Psst, heb hiero een Q-tec 550watt met maar 1 fan @7voltSmattie schreef op 26 juli 2004 @ 14:09:
[...]
Ik vind ze niet super stil hoor ik vind het een behoorlijke herrie
Ik heb mijn voeding maar ff losgehaald en gekeken of er inderdaad geplofte condensatoren in zaten (zie mijn reaktie een paar posts eerder) omdat ik eerder meende een plofje te horen en wat gesis. Nou, in de voeding is niets te zien en de voltlijnen zijn ook verder netjes stabiel. Ook zijn er geen vreemde verbrande of chemische luchtjes te ruiken. met de voeding is dus alles in orde. Waarschijnlijk was het geluid van de verwarmingsbuizen die erachter lopen afkomstig o.i.d.
Maar ik heb evengoed maar de SilentMaxx ProSilence 423 watt fanless voeding besteld omdat ik toch al langere tijd een echt goede en stille voeding wilde. Dan maar eens de knoop doorgehakt. Hoewel de twee casefans in mijn kast erg stil zijn heb ik ook maar meteen twee 12dB Papst 8412NGL fans besteld die in serie op 6 volt gaan draaien. Zo blijft er goede airflow in de kast zonder geluid en wordt het straks echt muisstil
Maar ik heb evengoed maar de SilentMaxx ProSilence 423 watt fanless voeding besteld omdat ik toch al langere tijd een echt goede en stille voeding wilde. Dan maar eens de knoop doorgehakt. Hoewel de twee casefans in mijn kast erg stil zijn heb ik ook maar meteen twee 12dB Papst 8412NGL fans besteld die in serie op 6 volt gaan draaien. Zo blijft er goede airflow in de kast zonder geluid en wordt het straks echt muisstil
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 26-07-2004 21:28 ]
Anoniem: 5577
Ik ben mischien wel een van de weinige tevreden gebruikers zo te zien.
Ik heb een q-tec 500W big fan low noise pfc en die draait als een speer.
Mijn oude chieftec voeding die standaard in mijn kast zat liet mijn systeem bij redelijke belasting gewoon crashen, met deze nergens last van en alle voltages zitten binnen de maximal afwijking.
systeem
xp2000+
512 ddr
120 samsung
gf4 ti4200
2x cd drive (dvd en brander)
Ik ga ervanuit dat als ik in de toekomst een ati radeon 9800se erin hang hij het ook nog wel zal trekken.
Mijn oude chieftec voeding die standaard in mijn kast zat liet mijn systeem bij redelijke belasting gewoon crashen, met deze nergens last van en alle voltages zitten binnen de maximal afwijking.
systeem
xp2000+
512 ddr
120 samsung
gf4 ti4200
Ik ga ervanuit dat als ik in de toekomst een ati radeon 9800se erin hang hij het ook nog wel zal trekken.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 5577 op 27-07-2004 09:57 ]
Hier dan mijn ervaringen van een jaar Q-tec.
Ik heb er een stuk of 8 450W Q-tec voedingen gekocht een jaar geleden, en op 2 na zijn ze allemaal defect gegaan.
Het is mij opgevallen dat Q-tec voedingen het zeer slecht doen als de pc niet geaard is.
Vrijwel allemaal zijn ze vroeg of laat uitgevallen. Pc wil niet meer aan, of is super onstabiel.
Tevens maakte de 450W serie erg veel lawaai. Een 56K weerstandje in serie met de fan's doet wonderen.
Voor mij dus geen Q-tec meer. Momenteel gebruik ik veel codegen 400W voedingen. Deze zijn lekker stil, en doen het tot nu toe heel goed. Eens kijken of ze het langer vol houden dan de Qtecs. Natuurlijk zijn dure voedingen beter, maar in een normale goedkope pc ga je geen voeding van 80 euro inbouwen.
Ik heb er een stuk of 8 450W Q-tec voedingen gekocht een jaar geleden, en op 2 na zijn ze allemaal defect gegaan.
Het is mij opgevallen dat Q-tec voedingen het zeer slecht doen als de pc niet geaard is.
Vrijwel allemaal zijn ze vroeg of laat uitgevallen. Pc wil niet meer aan, of is super onstabiel.
Tevens maakte de 450W serie erg veel lawaai. Een 56K weerstandje in serie met de fan's doet wonderen.
Voor mij dus geen Q-tec meer. Momenteel gebruik ik veel codegen 400W voedingen. Deze zijn lekker stil, en doen het tot nu toe heel goed. Eens kijken of ze het langer vol houden dan de Qtecs. Natuurlijk zijn dure voedingen beter, maar in een normale goedkope pc ga je geen voeding van 80 euro inbouwen.
Ik heb ook zo'n 450 watt Qtec gehad... Deed het in het begin prima... Maar na verloop van tijd kreeg ik opstartproblemen... Moest het ding tientallen keren resetten voordat ie het deed. Ook is onderweg ergens een fan kapot gegaan, het ding ratelde als een gek. Dus toen maar 2 papst fans erin gezet. Uiteindelijk de voeding maar vervangen door een Zalman 400 Watt... En die draait heerlijk stabiel. Moet alleen wel zeggen dat mijn gemodde qtec stiller was...

Anoniem: 74054
Zo zie je maar weer, veel klachten over Q-Tec. Wel vreemd hee dat er wel zoveel posten zijn over Q-Tec
, dus er zijn best wel mensen die Q-Tec halen
.
Mijn qtec 550W doet het nog perfect na meer dan een jaar 
Blijkbaar heb ik dus gewoon geluk
Als ie stuk gaat heb ik wel een groot probleem, heb hem gekocht bij digiworld en die zijn failliet gegaan ofzo. Dan zou ik het dus bij Qtec zelf moeten proberen wat garantie betreft.
Edit:
Ik bedenk me zojuist dat dat ook niet kan, ik moest het "warranty void if removed" stickertje namelijk slopen bij het vervangen van de fans door stillere
Blijkbaar heb ik dus gewoon geluk
Als ie stuk gaat heb ik wel een groot probleem, heb hem gekocht bij digiworld en die zijn failliet gegaan ofzo. Dan zou ik het dus bij Qtec zelf moeten proberen wat garantie betreft.
Edit:
Ik bedenk me zojuist dat dat ook niet kan, ik moest het "warranty void if removed" stickertje namelijk slopen bij het vervangen van de fans door stillere

[ Voor 23% gewijzigd door Erik1 op 27-07-2004 16:32 ]
die chieftec was waarschijnlijk defect want zelfs een no-name 300W voeding kan dit huis tuin en keuken systeem zonder moeite voorzien van stroom. In dit geval voldoet een q-tec 500W natuurlijk prima.
De mensen die in dit topic problemen hebben met Q-tec voedingen hebben systemen waarbij een zwaardere voeding een vereiste is.
De mensen die in dit topic problemen hebben met Q-tec voedingen hebben systemen waarbij een zwaardere voeding een vereiste is.
Anoniem: 5577 schreef op 27 juli 2004 @ 09:49:
Ik ben mischien wel een van de weinige tevreden gebruikers zo te zien.
systeem
xp2000+
512 ddr
120 samsung
gf4 ti4200
[ Voor 8% gewijzigd door srekaewt op 27-07-2004 16:43 ]
Als je zo'n beetje de replies doorleest kom je tot de conclusie (die al eerder is getrokken), dat de Q-Tec 550W een matige voeding is (de mijne doet het zelfs op mijn systeem na 1,5 jaar nog steeds perfect), sommige hebben dus geluk anderen minder en dat de andere voedingen van Q-Tec gewoon bagger zijn!
Mocht deze voeding het alsnog begeven, dan koop ik wel een betere, maar toendertijd waren de reviews naar mijn weten niet slecht over de 550W. We wisten allemaal dat ie geen 550W haalde (maar dat halen wel meer voedingen niet), maar wel voldoende voor de meeste systemen. Maar goed, 1,5 jaar voor krap 50 euro geloof ik, is niet slecht.
Mocht deze voeding het alsnog begeven, dan koop ik wel een betere, maar toendertijd waren de reviews naar mijn weten niet slecht over de 550W. We wisten allemaal dat ie geen 550W haalde (maar dat halen wel meer voedingen niet), maar wel voldoende voor de meeste systemen. Maar goed, 1,5 jaar voor krap 50 euro geloof ik, is niet slecht.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dat komt omdat ze in die reviews een moment opname maken, ze kunnen niet zien of dat ding het over 2 maanden nog doet.
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Veel posters uit dit topic zullen nu wel de vlag gaan buitenhangen, want hij heeft het nu ineens ongeveer begeven.
Gisteren startte het systeem helemaal niet meer op, dus heb ik er even 1 cpu uitgehaald en gekeken of ie opstartte: zonder enig probleem.
Maar toen keek ik even naar de voltages en wat blijkt: de 5V zit nu ineens maar op 4,865 en de 12V op 12,7V en dat wijkt teveel af imho (vergeet niet dat dit nog maar met 1 cpu is).
Dus nu ben ik aan het rondneuzen voor een andere. Een enermax of Antec is natuurlijk erg goed, maar ook erg duur. Maar een Levicom levert volgens mij ook wel aardige resultaten, voor een stukje minder. Het is iig geen low-budget voeding zoals die van mij.
Tips? (mijn excusses voor het offtopic gaan, maar hier zitten de mensen die hier verstand van hebben)
Gisteren startte het systeem helemaal niet meer op, dus heb ik er even 1 cpu uitgehaald en gekeken of ie opstartte: zonder enig probleem.
Maar toen keek ik even naar de voltages en wat blijkt: de 5V zit nu ineens maar op 4,865 en de 12V op 12,7V en dat wijkt teveel af imho (vergeet niet dat dit nog maar met 1 cpu is).
Dus nu ben ik aan het rondneuzen voor een andere. Een enermax of Antec is natuurlijk erg goed, maar ook erg duur. Maar een Levicom levert volgens mij ook wel aardige resultaten, voor een stukje minder. Het is iig geen low-budget voeding zoals die van mij.
Tips? (mijn excusses voor het offtopic gaan, maar hier zitten de mensen die hier verstand van hebben)
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Anoniem: 116563
Mijn ervaringen met q-tec zijn gewoon kut.
Had een q-tec 450 watt, ding ging dood en nam mijn mobo mee.
Die komt er hier niet weer in kan je dus wel raden.
Had een q-tec 450 watt, ding ging dood en nam mijn mobo mee.
Die komt er hier niet weer in kan je dus wel raden.
Dat is niet waar. Tagan zijn erg goede voedingen maar wat is een ''goede'' voedingRev! schreef op 09 augustus 2004 @ 22:53:
tagan voeding, beter kan je niet krijgen volgens mij
Zalman voedingen zijn oko erg goed en laatst is de Antec True power als beste getest in een test (stond nog op de FP).
Het is ook wat je ervoor wilt betalen en wat je eisen zijn, maar eerlijk is eerlijk de Tagan voedingen zijn erg goed
bedoelde ook prijs/kwaliteit verhouding, voor antec betaal je de hoofdprijs(en is volgens mij nieteens beter)
Ok, explain...Rev! schreef op 09 augustus 2004 @ 22:53:
tagan voeding, beter kan je niet krijgen volgens mij
Mijn ervaring is dat ik een q-tec 300 watt heb draaien voor meer dan 2 1/2 jaar en nog steeds perfect doe. (weliswaar op een pentuim 300@333, maar het gaat om de gedachte en hij is ook niet echt zwakjes gebruikt)
Na jaren stroom-uitval, slepen naar lan-parties (normale ut en simpele games) video-bewerking (jaja, langzaam als hell) en na een vol jaar constant downloaden met emule en het wegbranden van cd's met twee burners, 2x 40 gig maxtor en een 32, jawel, een 32mb geforce 2 mx doet dat rotding het nog.
Laatst een nieuwe pc gekocht met een maxpower 350 watt voeding en na twee weken opgeblazen (paniek) en die voeding eruit gehaald en gewoon getest ermee of alles het nog een beetje deed. Gelukkiig wel.
Ik dus denken, laat ik een 400 watt q-tec kopen met dual-fan (wow!) maar zodra ik hem ging stressen met games/dvd/3dmark03 was het heel de dag no-go, dus een 550-voeding uitgeprobeerd en die ging wel goed.
Al met al heb ik veel meegemaakt en toch maar een zalman 400 watt gekocht alleen maar voor de stilte en die warmte neem ik maar voor credit.
(trouwens, de voedingslijnen van die 300 watt en die 550 waren allen redelijk als je gewoon het basissysteem/niet te zware video-kaart/twee optische drives en één hardeschijf liet draaien, deed je meer, vraag je gewoon om problemen.)
Maar voor dat geld... Duurkoop is niet altijd goed, maar zo cheap hoeft het ook niet te zijn.
(btw, ik werk in een pc-zaakje en verwerk rma's en los pc-problemen op en dan verwachten mensen dat ze een p4 3200 prescott met 2x 200 gig WD een ati radeon 9800 pro en een 300 watt q-tec zal werken als een speer. Wel als je hem als een speer wil laten kapot gaan

Ik zal jullie niet meer storen, adios
Mijn voeding van mijn server heeft het begeven na 2 jaar, het was een Antec Performance 400 W ( SL400P ).
Er zit nu een Q-tec 550 watter in ik ben beniewd hoe lang deze het volhoud.
Er zit nu een Q-tec 550 watter in ik ben beniewd hoe lang deze het volhoud.
Dit komt doordat wij NederlandersAnoniem: 74054 schreef op 27 juli 2004 @ 16:20:
Zo zie je maar weer, veel klachten over Q-Tec. Wel vreemd hee dat er wel zoveel posten zijn over Q-Tec, dus er zijn best wel mensen die Q-Tec halen
.
zijn en altijd zo goedkoop mogelijk willen
Psst, zullen wij deze discussie niet in het Q-tec voedingen topic startenRev! schreef op 09 augustus 2004 @ 23:12:
bedoelde ook prijs/kwaliteit verhouding, voor antec betaal je de hoofdprijs(en is volgens mij nieteens beter)
CWT zijn de zelfde voedingen als Antec en zijn ongeveer net zo duur als Tagan; maarja: nieuws: Meer dan 5000 Watt aan voedingen getest
Anoniem: 119610
Ik snap er geen reet van !!!
Ik maak geregeld voor collega's vrienden etc. budget pc's !!!
Gewoon een 2,8 gig zeg maar met een normale videokaart de ati radeon 9600 en een p4p800 asus moederbordje !!!
Ik heb welgeteld een keer gehad dat de voeding van q-tec uit de verpakking het gelijk al niet deed, maar dat heb ik met een zalman ook wel eens gehad dus, das normaal lijkt me gemiddeld is het genomen dan op de 100 producten er 2 tot 6 defect zijn of defect raken binnen de garantietermijn. (detailhandel termen).
Dus ik weet niet wat jullie allemaal doen met die voedingen, maar als je gewoon een beetje download en gamed dan moeten dieq-tec voeding van 450 t/m 550 watt het echt wel goed uithouden imho.
Ik maak geregeld voor collega's vrienden etc. budget pc's !!!
Gewoon een 2,8 gig zeg maar met een normale videokaart de ati radeon 9600 en een p4p800 asus moederbordje !!!
Ik heb welgeteld een keer gehad dat de voeding van q-tec uit de verpakking het gelijk al niet deed, maar dat heb ik met een zalman ook wel eens gehad dus, das normaal lijkt me gemiddeld is het genomen dan op de 100 producten er 2 tot 6 defect zijn of defect raken binnen de garantietermijn. (detailhandel termen).
Dus ik weet niet wat jullie allemaal doen met die voedingen, maar als je gewoon een beetje download en gamed dan moeten dieq-tec voeding van 450 t/m 550 watt het echt wel goed uithouden imho.
T gaat er vooral om dat de voedingen met de tijd exponentieel slechter worden... Uit de doos zijn ze best aardig.. Maar op de lange termijn bagger... Vind ik...
zolang je de 300w maar niet neemt die was zo doorgebrand bij mij 
Heb nu een nette termaltake 420w pure power:)
Heb nu een nette termaltake 420w pure power:)
Addict
Anoniem: 13308
Leuk, dit topic leeft nog steeds..
- Abit KT7-A RAID
- 768 Mb Sdram
- AMD 2100@2400
- GF4Ti4200 128 Mb
- UltraPlex 50speed SCSI en nieuwe Nec ND-2510A
- 5 HD's.
No problems.
Tsjah, zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen. Dit systeem draait nu dus al 30 maanden bijna 24/7 met een Qtec 550'erMikeyMan schreef op 13 september 2004 @ 10:32:
T gaat er vooral om dat de voedingen met de tijd exponentieel slechter worden... Uit de doos zijn ze best aardig.. Maar op de lange termijn bagger... Vind ik...
- Abit KT7-A RAID
- 768 Mb Sdram
- AMD 2100@2400
- GF4Ti4200 128 Mb
- UltraPlex 50speed SCSI en nieuwe Nec ND-2510A
- 5 HD's.
No problems.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 15-09-2004 17:42 ]
Ik heb een qtec 400 wat dual fan gold.
Mijn sys specs:
abitkt7a raid
amd athlon 1400
384 mb geheug
dvd-rom msi 16x48
dvd-brander nec nd3500
40 gig maxtor hd ide
gforce2 gts 32 mb
soundblaster 1024 live value
win XP Pro
Ik heb soms spontane freezes op willekeurige momenten :
Tijdens laden levels unreal awakening
tijdens i netten
maar vooral tijdens coderen met clonedvd2 om daarna de te coderen dvd te branden.
Dit gebeurt ook na fresh install van winXP.
Een uurtje quake3-en gaat bijvoorbeeld wel weer goed...
Gedane tests:
Memtest 86+ ----> 0 errors
Harddisk check met powermax --------> 0 errors
Voltages afgelezen in bios :
vcore : 1.76
3,3V : 3.41V
5V : 4.95V
12V : 11.82V
Binen de marges dus......
Geinstallde drivers :
via 4in1 hyperion 443
nvidia 56.72 drivers
Zou het kunnen zijn dat de qtec de pc niet trekt???
Mijn sys specs:
abitkt7a raid
amd athlon 1400
384 mb geheug
dvd-rom msi 16x48
dvd-brander nec nd3500
40 gig maxtor hd ide
gforce2 gts 32 mb
win XP Pro
tijdens i netten
maar vooral tijdens coderen met clonedvd2 om daarna de te coderen dvd te branden.
Gedane tests:
Geinstallde drivers :
via 4in1 hyperion 443
nvidia 56.72 drivers
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't
Hij zou het moeten kunnen trekken, alleen ik weet dat de 400watt versie niet echt veel power heeft en niet al te stabiel is. De 550 watt is daar veel beter in, maar als je problemen hebt zou ik gewoon een nieuwe voeding halenchrisstructor schreef op 21 oktober 2004 @ 13:16:
Ik heb een qtec 400 wat dual fan gold.
Mijn sys specs:
abitkt7a raid
amd athlon 1400
384 mb geheug
dvd-rom msi 16x48
dvd-brander nec nd3500
40 gig maxtor hd ide
gforce2 gts 32 mb
win XP Pro
tijdens i netten
Gedane tests:
Geinstallde drivers :
via 4in1 hyperion 443
nvidia 56.72 drivers
thanks voor de snelle reply
Ja, ik weet anders ook niet waar het aan zou moeten liggen
Trouwens net nog wel effe nieuwste bios erop geknald, kijken hoe het systeempie zich nu houdt
.
Ga dan toch misschien een antec sonata 380 watt truepower hale..
Of misschien standaard bios settings die op de kt7a raid standaard niet goed werken
PS. Hooi??? , een 2100 xp op een kt7a raid .. interesting
Ja, ik weet anders ook niet waar het aan zou moeten liggen
Trouwens net nog wel effe nieuwste bios erop geknald, kijken hoe het systeempie zich nu houdt
Ga dan toch misschien een antec sonata 380 watt truepower hale..
Of misschien standaard bios settings die op de kt7a raid standaard niet goed werken
PS. Hooi??? , een 2100 xp op een kt7a raid .. interesting
[ Voor 51% gewijzigd door chrisstructor op 21-10-2004 14:34 ]
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't
Anoniem: 124861
Weet iemand toevallig wat het continu vermogen van een qtec 550 watt voeding is?
[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 15-11-2004 09:25 ]
Was rond de 460-480 dacht ik...ff nazoeken..
[ Voor 6% gewijzigd door Yellowneck op 14-11-2004 23:31 ]
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Ik heb recentelijk mijn 7 jaar oude pc-tje een upgrade gegeven: van P3-450 naar AthlonXP 2000+. Dit trok de originele voeding (een 250W Fortron (?)) echter niet helemaal (soms vastlopers bij opstarten), heb ik deze vervangen door een Q-tec 550W. Deze heb ik overgenomen van een tweaker.
Maar de Q-tec 550W Dual Fan Gold wil niet opstarten als ik twee harde schijven aan de voeding hang.
Is de volgende configuratie teveel voor mijn voeding?
AthlonXP 2000+ (t-bred-B)
Asrock K7VT4A+ (on board lan,sound)
Matrox G450 dualhead agp
2*256MB DDR
WD 160GB (8mb)
Maxtor 80GB (2mb)
liteon LTD163 dvd lezer
Liteon LTR-12101B cd-brander
DuMultimeter geeft zonder de maxtor schijf een +12 voltage (gemeten geel/zwart op HD-connector) van 12.1 volt
Edit: geen DU-meter idd!
Maar de Q-tec 550W Dual Fan Gold wil niet opstarten als ik twee harde schijven aan de voeding hang.
Matrox G450 dualhead agp
2*256MB DDR
WD 160GB (8mb)
Maxtor 80GB (2mb)
liteon LTD163 dvd lezer
DuMultimeter geeft zonder de maxtor schijf een +12 voltage (gemeten geel/zwart op HD-connector) van 12.1 volt

[ Voor 4% gewijzigd door Dijkhuis op 17-02-2005 11:48 ]
Test hem even op een ander systeem. Dit moet hij makkelijk aankunnen! Maar waarom zo'n mega kickDijkhuis schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:54:
Ik heb recentelijk mijn 7 jaar oude pc-tje een upgrade gegeven: van P3-450 naar AthlonXP 2000+. Dit trok de originele voeding (een 250W Fortron (?)) echter niet helemaal (soms vastlopers bij opstarten), heb ik deze vervangen door een Q-tec 550W. Deze heb ik overgenomen van een tweaker.
Matrox G450 dualhead agp
2*256MB DDR
WD 160GB (8mb)
Maxtor 80GB (2mb)
liteon LTD163 dvd lezer
Dumeter geeft zonder de maxtor schijf een +12 voltage (gemeten geel/zwart op HD-connector) van 12.1 volt

Daarnaast probeer eens te booten zonder cd-spelers etc.
Dat systeem zou een gezonde 550 watter toch gewoon moeten trekken. Misschien maakt 1 van de extra hd's kortsluiting?
En kan DUmeter voltages meten
Als dat het voltage zou zijn is dat goed, maar je kunt het het beste nog met een multimeter controleren, aangezien de meeste onboard sensors braq zijn
En kan DUmeter voltages meten
Als dat het voltage zou zijn is dat goed, maar je kunt het het beste nog met een multimeter controleren, aangezien de meeste onboard sensors braq zijn
Omdat het een algemeen qtec ervaringen topic is?
_Ernst_ schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 00:00:
Omdat het een algemeen qtec ervaringen topic is?
offtopic:
Dit is toch meer een probleem, wat misschien niet met de voeding te maken heeft
, maarja ik zou zelf een eigen topic hebben gestart, maar dat zijn keuzes 
Dit is toch meer een probleem, wat misschien niet met de voeding te maken heeft
Dumeter was voltmeter.
Zonder alle HDD's start hij wel op, en zijn de voltages normaal. Zodra ik de HD's ga aansluiten, slaat hij binnen 1-2 sec af.
Met m'n oude voeding start het systeem wel normaal op, en zitten er geen fouten op HD's/geheugen.
Zonder alle HDD's start hij wel op, en zijn de voltages normaal. Zodra ik de HD's ga aansluiten, slaat hij binnen 1-2 sec af.
Met m'n oude voeding start het systeem wel normaal op, en zitten er geen fouten op HD's/geheugen.
[ Voor 12% gewijzigd door Dijkhuis op 17-02-2005 12:57 ]
Tijd om een negatieve ervaring toe te voegen.
Ik heb een Q-tec 400 wat Silent.
(maakte initieel veel te veel lawaai... daarom de fan's op 5 volt gezet.. (nog steeds redelijk veel lawaai). Na 1,5 jaar staan de condensatoren bol.
Spanningen zijn nog in orde.. maar ik vertrouw hem niet meer.
Nu in mijn server een oude (250 watt) ATX, die stiller is en koelere lucht uitademt. Geen q-tek meer in mijn huis. Lawaaierige energieslurpers zijn dat..
-----
specs.. Intel Celeron 1200 @ 800 mhz., Abit BE-2 440-BX, 3 hdd's, pci videokaart, 3xrealtek 100 mbit
-----
Ik heb een Q-tec 400 wat Silent.
(maakte initieel veel te veel lawaai... daarom de fan's op 5 volt gezet.. (nog steeds redelijk veel lawaai). Na 1,5 jaar staan de condensatoren bol.
Spanningen zijn nog in orde.. maar ik vertrouw hem niet meer.
Nu in mijn server een oude (250 watt) ATX, die stiller is en koelere lucht uitademt. Geen q-tek meer in mijn huis. Lawaaierige energieslurpers zijn dat..
-----
specs.. Intel Celeron 1200 @ 800 mhz., Abit BE-2 440-BX, 3 hdd's, pci videokaart, 3xrealtek 100 mbit
-----
[ Voor 13% gewijzigd door BovenHond op 17-02-2005 12:00 ]
Sinds enkele weken heb ik een raar problem en ik vermoed dat het aan mijn voeding ligt.
Ik heb een Q-tec 400Watt Big Fan Low noise. Gewonnen op een lan-party
Mijn gehele systeem (kast, monitor, boxen) zit op één stekkerdoos waarop een knop zit zodat niks stroom verbruikt ook al staan ze uit.
Als ik 'sochtends alles wil aan zetten dan druk ik op die knop van de stekkerdoos. Ik moet dan eerst 1 a 2 minuten wachten want anders gaat me PC gewoon niet aan. Als ik eerder me PC wil aanzetten gaat die aan en direct weer uit. Als ik iets minder dan een minuut wacht dan valt me PC uit als Windows XP wil opstarten. Het vreemde is dan wel dat de power led wel blijft branden.
Als ik daarna me PC weer aanzet is er niks aan de hand. (alleen de BIOS zeurt)
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
P.S. Ik ga me voeding al vervangen door een Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W. Maar wil de voeding wel kunnen hergebruiken in een andere PC als dat kan.
Ik heb een Q-tec 400Watt Big Fan Low noise. Gewonnen op een lan-party
Mijn gehele systeem (kast, monitor, boxen) zit op één stekkerdoos waarop een knop zit zodat niks stroom verbruikt ook al staan ze uit.
Als ik 'sochtends alles wil aan zetten dan druk ik op die knop van de stekkerdoos. Ik moet dan eerst 1 a 2 minuten wachten want anders gaat me PC gewoon niet aan. Als ik eerder me PC wil aanzetten gaat die aan en direct weer uit. Als ik iets minder dan een minuut wacht dan valt me PC uit als Windows XP wil opstarten. Het vreemde is dan wel dat de power led wel blijft branden.
Als ik daarna me PC weer aanzet is er niks aan de hand. (alleen de BIOS zeurt)
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
P.S. Ik ga me voeding al vervangen door een Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W. Maar wil de voeding wel kunnen hergebruiken in een andere PC als dat kan.
Ik ben bang dat mijn HEC 300 W (Herolchi) voeding (levert feitelijk 350 W). Mijn nieuwe set-up niet gaat trekken:
MSI K8N Neo Platinum
AMD64 3400+ (socket 754)
XFX Geforce F6800LE
NEC ND3500 DVD brander
2x 256 MB DDR
1x 80GB WD 7200RPM 8mb
1x 18GB WD 5400RPM 2mb
Nu moet ik zeggen dat tomshardware enthousiast was over deze voeding, maar toch ben ik bang dat hij deze setup niet gaat trekken.
Denken jullie dat een Q-tec Dual Fan Gold 550W PFC dit wel gaat trekken? Ik weet dat Q-tec door veel overclockers beschouwd wordt als een C-merk, vergelijkbaar met sweex. Maar deze 550 watt voedingen hebben wel alle verwachting overtroffen.
MSI K8N Neo Platinum
AMD64 3400+ (socket 754)
XFX Geforce F6800LE
NEC ND3500 DVD brander
2x 256 MB DDR
1x 80GB WD 7200RPM 8mb
1x 18GB WD 5400RPM 2mb
Nu moet ik zeggen dat tomshardware enthousiast was over deze voeding, maar toch ben ik bang dat hij deze setup niet gaat trekken.
Denken jullie dat een Q-tec Dual Fan Gold 550W PFC dit wel gaat trekken? Ik weet dat Q-tec door veel overclockers beschouwd wordt als een C-merk, vergelijkbaar met sweex. Maar deze 550 watt voedingen hebben wel alle verwachting overtroffen.
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Anoniem: 94768
Ik zou het je niet aanraden. Als je een voeding krijgt die niet genoeg juice levert, kan het je veel kapot maken
SerieusAnoniem: 94768 schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 21:19:
Ik zou het je niet aanraden. Als je een voeding krijgt die niet genoeg juice levert, kan het je veel kapot maken
[ Voor 19% gewijzigd door Solomon op 15-04-2005 22:09 ]
Ik heb mn Qtec 400watt 12cm fan voeding weer terug gebracht, mn systeem was onstabiel en hij was toch niet zo stil als ik had gehoopt.
Nu heb ik een Huntkey 400watt 12cm fan gekocht (even duur) en die is wel stabiel en een stuk stiller.
* Gutteguttegut is tevreden!
Nu heb ik een Huntkey 400watt 12cm fan gekocht (even duur) en die is wel stabiel en een stuk stiller.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Mag ik vragen wat voor een systeem je hebt?Gutteguttegut schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 22:07:
Ik heb mn Qtec 400watt 12cm fan voeding weer terug gebracht, mn systeem was onstabiel en hij was toch niet zo stil als ik had gehoopt.
Anoniem: 128138
Ik heb een Q-tec 650 Watt voeding:
volt lijnen:
+12v = 12.096 v
+5v = 4.892
+3.3v = 3.328
In een kast met:
2400+ (beetje oc)
a7v8x-x
768 mb geheugen
9800 pro
2 * 200 gig WD
2 dvd-writers
3 kast koelers
De voeding maakte te veel herrie. Dus heb ik van de 3 fannetjes er 2 uitgehaald. Alleen de 12 cm fan draait nog en nu is de voeding bijna onhoorbaar
.
Verder loopt alles stabiel.
Goede voeding voor maar €33.-
volt lijnen:
+12v = 12.096 v
+5v = 4.892
+3.3v = 3.328
In een kast met:
2400+ (beetje oc)
a7v8x-x
768 mb geheugen
9800 pro
2 * 200 gig WD
2 dvd-writers
3 kast koelers
De voeding maakte te veel herrie. Dus heb ik van de 3 fannetjes er 2 uitgehaald. Alleen de 12 cm fan draait nog en nu is de voeding bijna onhoorbaar
Verder loopt alles stabiel.
Goede voeding voor maar €33.-
in mijn pc trekt een Dell 350watt voeding (18A op V12) een P4 3.4 prescott, en een 6800GT, ok maar 1 HD maar hij trekt het prima dus misschien kan het welSolomon schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 21:07:
Ik ben bang dat mijn HEC 300 W (Herolchi) voeding (levert feitelijk 350 W). Mijn nieuwe set-up niet gaat trekken:
MSI K8N Neo Platinum
AMD64 3400+ (socket 754)
XFX Geforce F6800LE
NEC ND3500 DVD brander
2x 256 MB DDR
1x 80GB WD 7200RPM 8mb
1x 18GB WD 5400RPM 2mb
Ik had het zelfde probleemDijkhuis schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:54:
Matrox G450 dualhead agp
2*256MB DDR
WD 160GB (8mb)
Maxtor 80GB (2mb)
liteon LTD163 dvd lezer
Nu heb ik die Qtec vervangen voor een 470Watt enermax en er een veel stabieler systeem voor terug gekregen, Hij wil ook een stuk lekkerder OCen
Anoniem: 12592
Ligt het aan mij dat ik geluk heb met mijn q-tec 400Watt Dual Fan Gold die vrolijk 3 jaar draait met 4 hdd's, DVD player, ATI 9200, PIII 1000 Mhz en 512 MB geheugen.
Tis een downloadbakkie en als opslag.
Anoniem: 43409
Je hebt gewoon heel veel geluk. Wat je geluk een handje helpt, is dat jouw configuratie de voeding niet zwaar belast. Voor de moderne systemen zou ik er met een grote boog omheen lopen. Wat iedereen namelijk vergeet is dat bij het inschakelen er grote stromen kunnen lopen. Als een voeding die inschakel piekstromen niet kan leveren dan zal de voeding zichzelf uitschakelen. Laat dit nu net een klacht zijn die je in dit topic regelmatig tegenkomt.
Abit BL7
Intel P4 2,4 400 met Zalman CNPS6000-Cu
768MB SDram
Ati 9200se
Hauppage 150MC
SB live value
3Com netwerkkaart
Samsung 160GB ATA 7200 8mb
Liteon 16x48 DVDrom speler
Een MCE HTPC systeempje voor in de woonkamer waar het dus een hele stille pc voor moet zijn en dat is gelukt.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Zonet heb ik e.e.a. zitten lezen in dit topic. Schokkend om te zien hoe weinig er wordt gezegd over waar het echt om draait. Ik zie hier steeds het vermogen langskomen en de spanningstakken. Ik zie echter weinig over de ampèrages per voltlijn, iets wat pas echt belangrijk is om op te letten bij de anschaf van een voeding. Een modern systeem (AMD64 of Prescott e.d.) heeft minimaal 24A~12V nodig. Het totale vermogen van die voeding is dan niet relevant, wel het aantal ampères per spanningsrail. Mensen lijken te vergeten dat een voeding ook veel warmte afgeeft. Hoe meer warmte er wordt gegenereerd, hoe meer vermogen er dus aan warmte wordt opgestookt. je kunt dan een geweldige Q-Tec hebben van 550W, maar als daarvan 200W aan warmte verloren gaat (bij maximale belasting) heb je maar weinig aan spanningsvermogen over. Heb je een Enermax 475 of 425 dan zal je zien dat er maar zo'n 51-75W aan warmte opgaat bij maximale belasting. Aan spanningsvermogen hou je dan rond de 400W over. Een gunstige verdeling over de verschillende spanningsrails zorgt er dan voor dat je een voeding hebt die voldoende STROOM levert op de verschillende SPANNINGSLIJNEN!
Verder vind ik het triest om te zien dat er ergens wordt gesproken over een Celeron-systeem dat niet getrokken kan worden door een Q-Tec-voeding. Een Celeron-CPU is een CPU die echt door elke voeding getrokken moet kunnen worden. Een voeding in een configuratie als genoemde die NIET wil werken is HET bewijs dat Q-Tec niet deugt.
Dan nog deze opmerking, ook in dit topic gemaakt: ik heb nog nooit gehoord dat een voeding met een te laag vermogen een systeem om zeep helpt (iets van die strekking). Tegen de schrijver zou ik willen zeggen: kijk eens om je heen, haal de proppen uit je oren en ga naar de Pearle. Een voeding met te weinig vermogen of tw weinig ampèrage op een bepaalde voedingsrail (vooral 12V) kan je systeem wel degelijk slopen. Er zijn heel wat lieden met een Q-Tec voeding die hun systeem in rook hebben zien omgaan. Waarom? Kijk, een voeding die voortdurend wordt overbelast en geen goede beveiliging hiertegen heeft (lees: Q-Tec, Sweex, HEC, etc) blijven doordraaien. Op een gegeven moment houdt die voeding het niet meer en "knalt" eruit. Omdat er geen geode beveiligingscircuits aanw3ezig zijn, bestaat de kans dat op, bijvoorbeeld, de 12V-lijn een veel te hoge stroom gaat lopen. Heel eventjes maar (de boel fikt immers vanzelf op), maar het kost je je CPU, harde schijven, DVD-ding, en alles dat nog meer op 12V werkt.
Resumerend:
- er wordt hier voortdurend gesproken over de verkeerde zaken (vermogens i.p.v. stroom per spanningsrail)
- daaruit vloeien verkeerde adviezen voort;
- het is opmerkelijk dat veel mensen de meest dure en fantastische hardware aanschaffen en vervolgens de goedkoopste voeding gebruiken om die dure hardware te laten draaien. Maar vervolgens wel gaan zitten janken dat het niet goed werkt.
Dit was zo mijn betoog.
Verder vind ik het triest om te zien dat er ergens wordt gesproken over een Celeron-systeem dat niet getrokken kan worden door een Q-Tec-voeding. Een Celeron-CPU is een CPU die echt door elke voeding getrokken moet kunnen worden. Een voeding in een configuratie als genoemde die NIET wil werken is HET bewijs dat Q-Tec niet deugt.
Dan nog deze opmerking, ook in dit topic gemaakt: ik heb nog nooit gehoord dat een voeding met een te laag vermogen een systeem om zeep helpt (iets van die strekking). Tegen de schrijver zou ik willen zeggen: kijk eens om je heen, haal de proppen uit je oren en ga naar de Pearle. Een voeding met te weinig vermogen of tw weinig ampèrage op een bepaalde voedingsrail (vooral 12V) kan je systeem wel degelijk slopen. Er zijn heel wat lieden met een Q-Tec voeding die hun systeem in rook hebben zien omgaan. Waarom? Kijk, een voeding die voortdurend wordt overbelast en geen goede beveiliging hiertegen heeft (lees: Q-Tec, Sweex, HEC, etc) blijven doordraaien. Op een gegeven moment houdt die voeding het niet meer en "knalt" eruit. Omdat er geen geode beveiligingscircuits aanw3ezig zijn, bestaat de kans dat op, bijvoorbeeld, de 12V-lijn een veel te hoge stroom gaat lopen. Heel eventjes maar (de boel fikt immers vanzelf op), maar het kost je je CPU, harde schijven, DVD-ding, en alles dat nog meer op 12V werkt.
Resumerend:
- er wordt hier voortdurend gesproken over de verkeerde zaken (vermogens i.p.v. stroom per spanningsrail)
- het is opmerkelijk dat veel mensen de meest dure en fantastische hardware aanschaffen en vervolgens de goedkoopste voeding gebruiken om die dure hardware te laten draaien. Maar vervolgens wel gaan zitten janken dat het niet goed werkt.
Dit was zo mijn betoog.
AmenUi30 schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:48:
Zonet heb ik e.e.a. zitten lezen in dit topic.
<verhaal>
Dit was zo mijn betoog.
Mijn QTec 550Watt begint het langzaamaan te begeven nu, na 2 jaar dienst. Het systeem kan inmiddels niet meer overgeklokt draaien zonder uit te vallen (geen blue screen en rebooten dus, maar helemaal uit). Binnenkort maar een nieuwe voeding dus.
[ Voor 22% gewijzigd door Milly op 18-04-2005 14:00 ]
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
Als mijn betoog arrogant overkomt, dan was dat niet de bedoeling.
Het geeft echter wel aan hoe treurig ik het vind dat er een hoop wordt geschreven, maar dat de kern van het probleem niet geraakt is.
Overigens: ik ben zelf ook door schade en schande wijs geworden, maar heb daarna wel een poging gedaan me verder te verdiepen in de materie. Ik denk dat veel mensen in forums als deze - hoe goed bedoeld ook - praten over zaken waar ze te weinig van weten. Dit wil overigens niet zeggen dat ik alles weet of zo'n fantastisch kundig iemand ben ....
Het geeft echter wel aan hoe treurig ik het vind dat er een hoop wordt geschreven, maar dat de kern van het probleem niet geraakt is.
Overigens: ik ben zelf ook door schade en schande wijs geworden, maar heb daarna wel een poging gedaan me verder te verdiepen in de materie. Ik denk dat veel mensen in forums als deze - hoe goed bedoeld ook - praten over zaken waar ze te weinig van weten. Dit wil overigens niet zeggen dat ik alles weet of zo'n fantastisch kundig iemand ben ....
Hier ook alleen maar negatieve ervaringen met qtec, vooral op oc gebied. Brakke dingen
Dat valt mij nou ook op... AMD 3500+ systemen op deluxe-moederborden van over de 150 euro, en snelle RAID-0 configuraties... en vervolgens een voedinkje van drie tientjes? Waarom juist bezuinigen op de voeding, die het toch vaak meerdere systemen overleeft ook nog? Ik kan dat niet echt volgen...
Hier stond een dode link.
In principe heb je gelijk dat het totale vermogen niet relevant is, maar het vermogen per "rail". P=UxI, oftewel vermogen (P) is spanning (U) maal stroom (I). Waar het in de constructie van een voeding onder meer om draait is hoeveel en welke circuits maken gebruik van hetzelfde koelprofiel. Een hele goede voeding heeft voor elke spanning (rail) een apart koellichaam. Helaas bestaan dit soort voedingen niet voor ATX kasten. Er is dus een compromis gesloten, twee circuits maken gebruik van hetzelfde koellichaam. Op de voeding zie je dan staan dat het gecombineerde vermogen van de 3.3 en 5 Volt niet meer dan bijvoorbeeld 235 Watt mag zijn, terwijl als je gaat rekenen het opgetelde vermogen van de 3.3 en 5 Volt rail veel meer dan 235 Watt is. Het beste is zelf alles even doorrekenen en niet afgaan op één leuk (hoog) getal op een sticker.Ui30 schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:48:
Zonet heb ik e.e.a. zitten lezen in dit topic. Schokkend om te zien hoe weinig er wordt gezegd over waar het echt om draait. Ik zie hier steeds het vermogen langskomen en de spanningstakken. Ik zie echter weinig over de ampèrages per voltlijn, iets wat pas echt belangrijk is om op te letten bij de anschaf van een voeding. Een modern systeem (AMD64 of Prescott e.d.) heeft minimaal 24A~12V nodig. Het totale vermogen van die voeding is dan niet relevant, wel het aantal ampères per spanningsrail.
Dit heet rendement. Een voeding moet een goed rendement hebben. Tegenwoordig is een rendement van minstens 80% gewenst. Nog steeds zijn er heel veel voedingen in de handel die een rendement hebben tussen de 60 en 70% en dat is slecht. Een hoog rendement betekend minder energie die in warmte omgezet wordt en dus een fan die langzamer kan draaien en daardoor minder geluid maakt. Kortom een voeding met een hoog rendement is koeler en stiller.Mensen lijken te vergeten dat een voeding ook veel warmte afgeeft. Hoe meer warmte er wordt gegenereerd, hoe meer vermogen er dus aan warmte wordt opgestookt. je kunt dan een geweldige Q-Tec hebben van 550W, maar als daarvan 200W aan warmte verloren gaat (bij maximale belasting) heb je maar weinig aan spanningsvermogen over. Heb je een Enermax 475 of 425 dan zal je zien dat er maar zo'n 51-75W aan warmte opgaat bij maximale belasting.
Spanningsvermogen ken ik niet. Waarschijnlijk bedoel je nuttig vermogen, dat is vermogen dat je ook daadwerkelijk kunt gebruiken.Aan spanningsvermogen hou je dan rond de 400W over. Een gunstige verdeling over de verschillende spanningsrails zorgt er dan voor dat je een voeding hebt die voldoende STROOM levert op de verschillende SPANNINGSLIJNEN!
Je kan natuurlijk een Celeron systeem bouwen met een high-end grafische kaart en lekker veel harddisks en CD/DVD drives. Dan heb je een systeem dat veel stroom trekt uit de 12 Volt rail en laat dat nu net een probleem zijn van oudere voedingen. Het totale vermogen van zo'n voeding zou voldoende moeten zijn, maar door een ongunstige verdeling gaat het toch niet goed. Veel oude voedingen kunnen veel stroom leveren op de 5 Volt rail, maar het vermogen van de 12 Volt rail is te beperkt.Verder vind ik het triest om te zien dat er ergens wordt gesproken over een Celeron-systeem dat niet getrokken kan worden door een Q-Tec-voeding. Een Celeron-CPU is een CPU die echt door elke voeding getrokken moet kunnen worden. Een voeding in een configuratie als genoemde die NIET wil werken is HET bewijs dat Q-Tec niet deugt.
Q-tec kopers gaan naar Hans Anders, want Pearle is te duur.Dan nog deze opmerking, ook in dit topic gemaakt: ik heb nog nooit gehoord dat een voeding met een te laag vermogen een systeem om zeep helpt (iets van die strekking). Tegen de schrijver zou ik willen zeggen: kijk eens om je heen, haal de proppen uit je oren en ga naar de Pearle.
Als je een voeding heel zwaar belast zal de rimpel toenemen je krijgt dus een spanning waarom heen nog een spanning zwaait. De spanning op 5 Volt rail zal bijvoorbeeld (zeer overdreven) tussen de 4 en 6 Volt varieren terwijl de gemiddelde spanning nog steeds 5 Volt is. Elektronica vindt dit niet lekker en wil dan stuk gaan.Een goed beveiligingscircuit schakeld de voeding uit bij zowel overspanning als onderspanning, dus als een spanning te hoog of te laag is. Als een voeding stuk gaat en het overspanningscircuit werkt niet goed dan kan het gebeuren dat je een enorme spanningspiek op één van de rails krijgt en zal alles wat daaraan hangt dat niet goed beveiligd is ook stuk gaan. Het is dus niet de hoge stroom, maar de hoge spanning die iets stuk laat gaan.Een voeding met te weinig vermogen of tw weinig ampèrage op een bepaalde voedingsrail (vooral 12V) kan je systeem wel degelijk slopen. Er zijn heel wat lieden met een Q-Tec voeding die hun systeem in rook hebben zien omgaan. Waarom? Kijk, een voeding die voortdurend wordt overbelast en geen goede beveiliging hiertegen heeft (lees: Q-Tec, Sweex, HEC, etc) blijven doordraaien. Op een gegeven moment houdt die voeding het niet meer en "knalt" eruit. Omdat er geen geode beveiligingscircuits aanw3ezig zijn, bestaat de kans dat op, bijvoorbeeld, de 12V-lijn een veel te hoge stroom gaat lopen. Heel eventjes maar (de boel fikt immers vanzelf op), maar het kost je je CPU, harde schijven, DVD-ding, en alles dat nog meer op 12V werkt.
Een te lage spanning is alleen maar vervelend, maar er gaat in principe niets stuk behalve de voeding zelf.
Met jouw laatste zin ben ik het volkomen eens. Het is net als in de audio wereld: dure versterker met goedkope luidsprekers of een goedkope versterker met dure luidsprekers. Het geluid is slecht.Resumerend:
Dit was zo mijn betoog.
Mag ik u danken voor deze heldere en zeer goede uiteenzetting van wat ik eigenlijk had willen schrijven, maar waarvoor ik domweg te weinig kennis heb?
Spijker op de kop dus.
verder zou ik wel op willen merken, ter aanvulling en als het niet klopt horen we dat wel, dat mensen ook nog hieraan moeten denken: naarmate een voeding warmer wordt ontstaan er twee problemen:
1. het rendement neemt af -> systeemcrashes na een uurtje computeren;
2. door téveel warmte gaan materialen werken. Bij goedkopere voedingen zie je heel vaak en dan bedoel ik HEEL vaak dat daardoor poten van componenten los in de print komen te staan. Hierdoor laten contacten los en jawel .... het systeem valt uit of wil geen of moeilijk een koude start maken.
Mensen, moraal van het verhaal: investeer in een goede, betrouwbare en stabiele voeding! Een aantal suggesties voor merken (hoop dat dat hier mag):
- LC Power;
- Enermax;
- AOpen (ALLEEN DE NIEUWSTE MODELLEN!)
Kijk voor meer eens hier: http://forum-d.msi.com.tw/index.php?topic=1317.0
Spijker op de kop dus.
verder zou ik wel op willen merken, ter aanvulling en als het niet klopt horen we dat wel, dat mensen ook nog hieraan moeten denken: naarmate een voeding warmer wordt ontstaan er twee problemen:
1. het rendement neemt af -> systeemcrashes na een uurtje computeren;
2. door téveel warmte gaan materialen werken. Bij goedkopere voedingen zie je heel vaak en dan bedoel ik HEEL vaak dat daardoor poten van componenten los in de print komen te staan. Hierdoor laten contacten los en jawel .... het systeem valt uit of wil geen of moeilijk een koude start maken.
Mensen, moraal van het verhaal: investeer in een goede, betrouwbare en stabiele voeding! Een aantal suggesties voor merken (hoop dat dat hier mag):
- LC Power;
- Enermax;
Kijk voor meer eens hier: http://forum-d.msi.com.tw/index.php?topic=1317.0
Het rendement van een voeding veranderd niet met toename van de temperatuur. Wel veranderen de eigenschappen van transistoren en thyristoren met de temperatuur. In een goedkope voeding worden goedkopere componenten gebruikt dus transistoren en thyristoren die bijvoorbeeld net aan de specificaties voldoen voor een bepaald type voeding. Je kan een voeding ook bouwen met duurdere transistoren en thyristoren die ruimschoots aan de specificaties voldoen. Het verschil is dat de voeding met de duurdere componenten stabieler en robuuster is dan de voeding die gebouwd is met componenten die op het randje van hun kunnen functioneren.
Als ik een voeding moet bouwen die 5 Volt en 10 Ampére moet kunnen leveren kan ik een transistor gebruiken die maximaal 10 Ampére kan voeren of een transistor die 15 of misschien wel 20 Ampére kan voeren. Dat is duurder, maar ik weet wel dat die transistor niet zo snel stuk zal gaan.
Het is mij opgevallen dat veel voedingsprinten van een kwaliteit zijn die wij in Europa niet meer accepteren. Nog niet eens voor het goedkoopste wat we moeten maken. Toen mijn Nexus voeding niet meer functioneerde het plaatsen van een nieuwe stille fan heb ik deze voeding tot in detail bekeken en onderzocht. De voeding bleek gewoon een FSP/Fortron voeding te zijn met een andere fan en sticker op de behuizing. Erger was de bedroevende kwaliteit van de soldeer verbindingen. Restanten van flux (een middel om soldeer gemakkelijker te laten vloeien) met daarin een stukje afgeknipt draad. Sporen die te dun waren en daarom met soldeer en draad verdikt. Aansluitdraden van componenten verkeerd omgebogen zodat die kortsluiting maakten als de print een beetje (minder) doorboog. Het printmateriaal van mijn voeding bleek zo krom als een hoepel te zijn. Na een schoonmaakbeurt en het korter afknippen van aansluitingen en hersolderen werkte de voeding weer.
Eigenlijk was het een wonder dat deze voeding ruim een jaar goed gewerkt heeft met zoveel ingebouwde boobytraps. Het ging pas fout toen ik de voeding nog stiller wilde maken.
Ik raad NIEMAND aan om net als ik zijn voeding open te maken om iets te doen. Je weet nooit exact wat voor spanning op welk punt staat. Een fout is gemakkelijk gemaakt en 230 Vac voelt nog steeds niet lekker aan en kan zelfs dodelijk zijn. Is het niet voor jezelf dan is het wel voor je PC.
De mooiste voeding die ik tot op heden gezien heb is de Elan Vital Greenerger serie. Nette opbouw met een dubbelzijdige print van glasfiber, soldeermasker en opdruk. Componenten netjes geplaatst en gesoldeerd. Duidelijk een kwaliteitsproduct met een rendement van 80%.
Als ik een voeding moet bouwen die 5 Volt en 10 Ampére moet kunnen leveren kan ik een transistor gebruiken die maximaal 10 Ampére kan voeren of een transistor die 15 of misschien wel 20 Ampére kan voeren. Dat is duurder, maar ik weet wel dat die transistor niet zo snel stuk zal gaan.
Het is mij opgevallen dat veel voedingsprinten van een kwaliteit zijn die wij in Europa niet meer accepteren. Nog niet eens voor het goedkoopste wat we moeten maken. Toen mijn Nexus voeding niet meer functioneerde het plaatsen van een nieuwe stille fan heb ik deze voeding tot in detail bekeken en onderzocht. De voeding bleek gewoon een FSP/Fortron voeding te zijn met een andere fan en sticker op de behuizing. Erger was de bedroevende kwaliteit van de soldeer verbindingen. Restanten van flux (een middel om soldeer gemakkelijker te laten vloeien) met daarin een stukje afgeknipt draad. Sporen die te dun waren en daarom met soldeer en draad verdikt. Aansluitdraden van componenten verkeerd omgebogen zodat die kortsluiting maakten als de print een beetje (minder) doorboog. Het printmateriaal van mijn voeding bleek zo krom als een hoepel te zijn. Na een schoonmaakbeurt en het korter afknippen van aansluitingen en hersolderen werkte de voeding weer.
Eigenlijk was het een wonder dat deze voeding ruim een jaar goed gewerkt heeft met zoveel ingebouwde boobytraps. Het ging pas fout toen ik de voeding nog stiller wilde maken.
Ik raad NIEMAND aan om net als ik zijn voeding open te maken om iets te doen. Je weet nooit exact wat voor spanning op welk punt staat. Een fout is gemakkelijk gemaakt en 230 Vac voelt nog steeds niet lekker aan en kan zelfs dodelijk zijn. Is het niet voor jezelf dan is het wel voor je PC.
De mooiste voeding die ik tot op heden gezien heb is de Elan Vital Greenerger serie. Nette opbouw met een dubbelzijdige print van glasfiber, soldeermasker en opdruk. Componenten netjes geplaatst en gesoldeerd. Duidelijk een kwaliteitsproduct met een rendement van 80%.
Zet daar maar Zalman, Tagan, Antec, FSP en Enhance ook bijUi30 schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:46:
- LC Power;
- Enermax;
En van LC power? Nooooit van gehoord
Leuke tip: De kwaliteit van een voeding kun je oa bepalen door zijn gewicht. Hoe zwaarder de voeding, hoe beter de componenten er gebruikt zijn
Meestal gaat dat wel op.
Ehm je krijgt echt nooit 230 Volt wissel uit een voeding als je die open sloopt hoorAnoniem: 43409 schreef op maandag 18 april 2005 @ 23:18:
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Hoe zwaarder de voeding hoe groter het koellichaam.
Als je een voeding open maakt kan je nog steeds de netsteker er in stoppen hoor. Gezien de stomme dingen die ik hier af en toe in de tweakers forums lees waarschuw ik liever even.
Als je een voeding open maakt kan je nog steeds de netsteker er in stoppen hoor. Gezien de stomme dingen die ik hier af en toe in de tweakers forums lees waarschuw ik liever even.
Heeft niet alleen te maken met groter koellichaam, maar vooral met beter spoelen/ elco's edAnoniem: 43409 schreef op maandag 18 april 2005 @ 23:31:
Hoe zwaarder de voeding hoe groter het koellichaam.
Ow ik dacht als je dat kap eraf had en geen netstroom stekker erin hadAls je een voeding open maakt kan je nog steeds de netsteker er in stoppen hoor. Gezien de stomme dingen die ik hier af en toe in de tweakers forums lees waarschuw ik liever even.
Dan kun je namelijk maar een Volt of 300 gelijkspanning op je donder krijgen.
Ben there, done that

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Wat afnemend rendement bij toenemende warmte betreft: heb nog eens nagevraagd en dit is een bekend fenomeen (overigens erger bij goedkopere voedingen). Het rendement neemt wel degelijk af bij opwarming. Echter, zoals al werd gezegd: bij componenten die ruimschoots aan hun specs voldoen, merk je dat niet omdat zij bij toenemende temperaturen toch hun minimale specs kunnen halen die nodig zijn voor de voeding. Verders: het verhaal van die transistor (10A -> neem er één die max. 20A leveren kan) is wel waar. Het ding draait op de helft van z'n max en genereert daardoor minder warmte, waardoor de eigenschappen minder veranderen en dus die 10A gehaald kan blijven worden. Bij goedkope voedingen is er dan max. 10A leverbaar. Dat component loopt dan steeds op z'n max, wordt warmer en dan is die max van 10A niet langer houdbaar!
schop
euh ik heb een qtec 400 watt dual fan en eerst was ik daar heel tevreden over, ding maakte niet te veel lawaai en liep vrij vlot , ik kon mijn systeem zelfs een beetje overclocken , maar een week of 5 geleden begon mijn systeem te sputteren en onstabiel te worrden , kheb mijn processor maar gelijk weer op stock gezet.
mijn q-tecje maakte ook ineenqs veel lawaai , de fans waren dus rot . , ik heb twee voedingen in mijn systeem en omdat ik al voorheen in mijn voedingkje heb zitten solderen had ik dus geen garantie meer.
vandaag heb ik mijn q-tec (weer) opengeschroefd en heb ik hem een klein beetje gemod , de onderste fan heb ik dus leuk vervangen door een 92 mm modelletje en het gat voor de airflow van die fan wat groter gemaakt , ik heb ook de achterste fan vervangen door een 80 mm panaflo, ik heb daarna tussen de 92 mm fan een potmeter gezet zodat ik hem in snelheid kan regelen.
de q-tec draait weer als een zonnetje.
dit alles kan niet aan de casetemp liggen , want die komt door mijn 4 120mm casefans niet boven 25 graden uit, maar ligt dus (blijkbaar ) aan het gebrek aan airflow in de voeding , als mijn 92 mm fan op volle snelheid draait maakt dat wel veel lawaai, maar de lucht die ik door de voeding jaar is wel koud en de voeding weet daar dus van ....
natuurlijk werkt de q-tec ook goed met de 92mm op laagste stand, maar als ik aan het gamen ben is een koele (en lawaaierige) voeding beter dan een gecrashed systeem en een frag minder ...
moraal : de q-tec voedingsfans zijn volgens mij rommel .....
ik wil nu ook nog zeggen dat de q-tec 400 watt dual fan mij dus nu echt wel niet bevalt, mijn 300 watt noname trekt hem er zo uit , en ik voedt alleen mijn mobo en graka (en pci en geheugen ) met die qtec , kheb mij daarom ook al even geleden een antec gekocht (besteld) want zoals de spanningen van de voeding er nu uitzien heeft hij niet zo lang meer ....
hopen dat die antec snel binnekomt ,want met een beetje tegenslag is die voeding binnen een week al dood ... , gelukkig is mijn systeem niet zoveel waard
het is dus een tweede qtec geworden, en mijn voltlijnen zijn stabiel en hoog
ik kan dus weer naar hartelust overclocken .... yes ....
de qtec 500 watt is stiller , is zwaarder (letterlijk genomen dan) en geeft dus betere voltages (12.2 volt op 12 volt lijn), alleen heb ik sinds vrijdag een probleem , mijn systeem heeft problemen met koud te booten ,een keer weg draait alles perfect, maar om daar te geraken moet ik eerst een aantal keer op reset duwen , ik denk niet dat dit aan de voeding ligt, maar het is wel irri
update; na alles fastoenlijk aan te drukken , geen probleem meer met opstarten ,en de qtec geeft heel goede voltages ... yes ....
weer een schop , het mobo waarmee ik werkte op de qtec vervangen door een socket 754 , was het heel die tijd het moederbord , ja hoor , alles werkt nu perfect , en mijn pc draait nu weer lekker overclocked , alleen jammer dat mijn moederbord niet hoger kan ....
het eerste moederbord (ga-7n400-l ) is jammer genoeg twee weken geleden overleden door een kapotte bios ... , in een andere kast met een andere voeding.
vandaag (26-04-2006) staat alles zo : het moederbord van mijn socket 754 heb ik ingewisseld voor een broertje ervan dat een hogere FSB aankan. Ik heb een nieuw socket A mobo aangeschaft, maar de processor is gecrushed door een grote koeler.
weer een update , ik heb nu alle qtec meuk uit al mijn systemen gegooid, en raar maar waar , mijn hele pc is ineens een hoop stiller en de lucht die uit mijn voedingen komt is een hoopje minder warm.
en om op R-B te antwoorden, als je een buget computer hebt , koop je een qtec , heb je een high-end , heb je meer geld uit te geven en koop je iets anders. verder weten de meeste mensen gewoon niet wat er in hun pc gebeurt en hoeveel warmte er aan wat verloren gaat. als het leleijk begint te doen (knetteren, piepen of tikken) dan brengen ze hem naar hun computerleverancier en die doet het vreemde geluid weggaan.
euh ik heb een qtec 400 watt dual fan en eerst was ik daar heel tevreden over, ding maakte niet te veel lawaai en liep vrij vlot , ik kon mijn systeem zelfs een beetje overclocken , maar een week of 5 geleden begon mijn systeem te sputteren en onstabiel te worrden , kheb mijn processor maar gelijk weer op stock gezet.
mijn q-tecje maakte ook ineenqs veel lawaai , de fans waren dus rot . , ik heb twee voedingen in mijn systeem en omdat ik al voorheen in mijn voedingkje heb zitten solderen had ik dus geen garantie meer.
vandaag heb ik mijn q-tec (weer) opengeschroefd en heb ik hem een klein beetje gemod , de onderste fan heb ik dus leuk vervangen door een 92 mm modelletje en het gat voor de airflow van die fan wat groter gemaakt , ik heb ook de achterste fan vervangen door een 80 mm panaflo, ik heb daarna tussen de 92 mm fan een potmeter gezet zodat ik hem in snelheid kan regelen.
de q-tec draait weer als een zonnetje.
dit alles kan niet aan de casetemp liggen , want die komt door mijn 4 120mm casefans niet boven 25 graden uit, maar ligt dus (blijkbaar ) aan het gebrek aan airflow in de voeding , als mijn 92 mm fan op volle snelheid draait maakt dat wel veel lawaai, maar de lucht die ik door de voeding jaar is wel koud en de voeding weet daar dus van ....
natuurlijk werkt de q-tec ook goed met de 92mm op laagste stand, maar als ik aan het gamen ben is een koele (en lawaaierige) voeding beter dan een gecrashed systeem en een frag minder ...
moraal : de q-tec voedingsfans zijn volgens mij rommel .....
ik wil nu ook nog zeggen dat de q-tec 400 watt dual fan mij dus nu echt wel niet bevalt, mijn 300 watt noname trekt hem er zo uit , en ik voedt alleen mijn mobo en graka (en pci en geheugen ) met die qtec , kheb mij daarom ook al even geleden een antec gekocht (besteld) want zoals de spanningen van de voeding er nu uitzien heeft hij niet zo lang meer ....
hopen dat die antec snel binnekomt ,want met een beetje tegenslag is die voeding binnen een week al dood ... , gelukkig is mijn systeem niet zoveel waard
het is dus een tweede qtec geworden, en mijn voltlijnen zijn stabiel en hoog
ik kan dus weer naar hartelust overclocken .... yes ....
de qtec 500 watt is stiller , is zwaarder (letterlijk genomen dan) en geeft dus betere voltages (12.2 volt op 12 volt lijn), alleen heb ik sinds vrijdag een probleem , mijn systeem heeft problemen met koud te booten ,een keer weg draait alles perfect, maar om daar te geraken moet ik eerst een aantal keer op reset duwen , ik denk niet dat dit aan de voeding ligt, maar het is wel irri
update; na alles fastoenlijk aan te drukken , geen probleem meer met opstarten ,en de qtec geeft heel goede voltages ... yes ....
weer een schop , het mobo waarmee ik werkte op de qtec vervangen door een socket 754 , was het heel die tijd het moederbord , ja hoor , alles werkt nu perfect , en mijn pc draait nu weer lekker overclocked , alleen jammer dat mijn moederbord niet hoger kan ....
het eerste moederbord (ga-7n400-l ) is jammer genoeg twee weken geleden overleden door een kapotte bios ... , in een andere kast met een andere voeding.
vandaag (26-04-2006) staat alles zo : het moederbord van mijn socket 754 heb ik ingewisseld voor een broertje ervan dat een hogere FSB aankan. Ik heb een nieuw socket A mobo aangeschaft, maar de processor is gecrushed door een grote koeler.
weer een update , ik heb nu alle qtec meuk uit al mijn systemen gegooid, en raar maar waar , mijn hele pc is ineens een hoop stiller en de lucht die uit mijn voedingen komt is een hoopje minder warm.
en om op R-B te antwoorden, als je een buget computer hebt , koop je een qtec , heb je een high-end , heb je meer geld uit te geven en koop je iets anders. verder weten de meeste mensen gewoon niet wat er in hun pc gebeurt en hoeveel warmte er aan wat verloren gaat. als het leleijk begint te doen (knetteren, piepen of tikken) dan brengen ze hem naar hun computerleverancier en die doet het vreemde geluid weggaan.
[ Voor 51% gewijzigd door successor op 26-04-2006 13:44 . Reden: extra informatie: ]
Out of the box? What box? There is no box.
Anoniem: 73993
ik heb besloten een q-tec 550watt voeding gaan kopen, maar nu zie ik in de pricewatch dat er drie verschillenden van zijn. wat zijn de verschillen tussen deze:
Q-Tec 550W Dual Fan Gold (ATX) http://www.tweakers.net/pricewatch/48820?Landfilter=
Q-Tec 550W Dual Fan Gold (PFC) http://www.tweakers.net/pricewatch/84175?Landfilter=
Q-Tec, 550W (ATX, Dual Fan) http://www.tweakers.net/pricewatch/69654?Landfilter=
Naar mijn idee zijn deze eignelijk ongeveer gelijk, de prijzen liggen ook op vergelijkbare hoogten, maar vond het een beetje apart dat ze dus alle drie verschillend stonden.
Dus wie weet precies de verschillen tussen deze 3 en welke is de beste?
Q-Tec 550W Dual Fan Gold (ATX) http://www.tweakers.net/pricewatch/48820?Landfilter=
Q-Tec 550W Dual Fan Gold (PFC) http://www.tweakers.net/pricewatch/84175?Landfilter=
Q-Tec, 550W (ATX, Dual Fan) http://www.tweakers.net/pricewatch/69654?Landfilter=
Naar mijn idee zijn deze eignelijk ongeveer gelijk, de prijzen liggen ook op vergelijkbare hoogten, maar vond het een beetje apart dat ze dus alle drie verschillend stonden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je toch kiest voor deze voeding? mij lijkt dat, nadat er toch voor het grootste gedeelte negatieve dingen over gepost worden, je dan niet die voeding gaat kopen... hij blinkt toch niet bepaald uit in kwaliteitAnoniem: 73993 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:44:
ik heb besloten een q-tec 550watt voeding gaan kopen, maar nu zie ik in de pricewatch dat er drie verschillenden van zijn. wat zijn de verschillen tussen deze:
Maar over je vraag, zou het niet weten, maar het verschil zal niet al te groot zijn, en zal vrij weinig invloed hebben op de kwaliteit van de voeding
offtopic:
Die tekst op pvboulevard.com:
"Q-Tec 550W ATX Dual Fan voeding
Qtec heeft met deze krachtpatser een voeding die moeiteloos ieder systeem van spanning kan voorzien."

Qtec heeft met deze krachtpatser een voeding die moeiteloos ieder systeem van spanning kan voorzien."

Lol, ik snap ook totaal niet waar mensen de gedachte vandaan halen om Q-tec te halen. Voeding is het belangrijkste onderdeel van de pc, namelijk de spanning voorziening. Nadat een q-tec 2 systemen hier gemold heeft komen ze nooit meer in dit huis!_Ernst_ schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:59:
[...]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je toch kiest voor deze voeding? mij lijkt dat, nadat er toch voor het grootste gedeelte negatieve dingen over gepost worden, je dan niet die voeding gaat kopen... hij blinkt toch niet bepaald uit in kwaliteit
Maar over je vraag, zou het niet weten, maar het verschil zal niet al te groot zijn, en zal vrij weinig invloed hebben op de kwaliteit van de voeding
offtopic:

Heb nu Fijn een Tagan en reserve Be-Quiet
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Waarschijnlijk rotte pech, maar dat kan bij elk merk ps. gebeuren, lijkt me. En om dan te zeggen dat Q-tec slecht is ...... Heb ook wel 2 kapotte Seagate HD's gehad, Seagate slecht ??R-B schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:38:
[...]
Lol, ik snap ook totaal niet waar mensen de gedachte vandaan halen om Q-tec te halen. Voeding is het belangrijkste onderdeel van de pc, namelijk de spanning voorziening. Nadat een q-tec 2 systemen hier gemold heeft komen ze nooit meer in dit huis!![]()
Heb nu Fijn een Tagan en reserve Be-Quiet
Heb een Q-tec double fan en een big fan in gebruik en absoluut geen klachten.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
_Ernst_ schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:59:
[...]
offtopic:
offtopic:
*pakt mier
Iedere voeding kan moeiteloos ieder ander systeem van spanning voorzien, alleen de stroom is het grote probleem
Dus technisch gezien hebben ze gelijk met die opmerking, maar toch blijft Q-TEC een absoluut BB-merk.
*pakt mier
Iedere voeding kan moeiteloos ieder ander systeem van spanning voorzien, alleen de stroom is het grote probleem
Dus technisch gezien hebben ze gelijk met die opmerking, maar toch blijft Q-TEC een absoluut BB-merk.
Atlas schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:30:
[...]
offtopic:
*pakt mier
offtopic:
Die rechtzaak kan ik nu dus wel vergeten...

Die rechtzaak kan ik nu dus wel vergeten...
Mijn Q-tech 550 watt heeft 2 jaar probleemloos gedraaid. Nu, na een volle week downloaden (wat ik normaal regelmatig deed) heeft hij de geest gegeven. Toch voor het geld is het een fatsoenlijke voeding geweest. Presteerd in ieder geval beter dan een 400 watt aopen.
Anoniem: 55212
Heeft iemand ervaringen met de PSU 350W Low Noise?
Ik zit te denken om deze in mijn Qtec kast in te bouwen want dat standaard ding maakt constant veel kabaal en dat wil ik niet.
Ik zit te denken om deze in mijn Qtec kast in te bouwen want dat standaard ding maakt constant veel kabaal en dat wil ik niet.
Geen ervaring mee, maar het 300 en 350 watt model zijn toch wel het meest brak van de hele serie... Dus ik weet niet wat verder je systeem is, maar zo'n voeding kopen lijkt me niet een al te slimme zet. Zie ook een paar posts hierboven, ik snap niet dat er nog mensen zijn die overwegen een q tec voeding te halen nadat ze dit topic hebben gelezen....Anoniem: 55212 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:57:
Dit doe ik met q-tec 
[rml][ Q-tec] Wat te doen met een q-tec voeding[/rml]
zit nu veilig op een enermax, ook nog is een stuk stiller
Snap niet dat ze q-tec nog verkopen!!
[rml][ Q-tec] Wat te doen met een q-tec voeding[/rml]
zit nu veilig op een enermax, ook nog is een stuk stiller
Snap niet dat ze q-tec nog verkopen!!
[ Voor 12% gewijzigd door Cardo op 20-04-2006 07:26 ]
Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p
Anoniem: 58485
Ja. Heel lang geleden.Anoniem: 55212 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:57:
Gedraaid met een een Athlon xp 2000+ / 512MB / 2xHD's en een Geforce 3 Ti500. Nog wat extra apparatuur enzo maar dat is niet relevant. Wat er wel mee mis was is dat de koeler nogal voluit stond of staat. Tis eigenlijk een kwestie als je weet wat je doet de fan of op 7Volt te zetten of een potmeter ertussenin te schuiven wat ik gedaan heb :

650watt.
Maar goed, even terug. Die voeding heeft een lange tijd erg goed gedraaid op een OC'ed systeem
Het gedrag van de voeding was niets meer dan een klein tikje en hij deedt niks meer. Dus... Ik vermoed ook dat mijn hele systeem gewoon een klap gehad heeft via de massa van de netwerkkabel die verbonden stond met zijn pc.
Verder is de airflow van deze 3fan psu ook niet goed

Ik denk dat het zowiezo beter is of was er gewoon een 2way-fan ding van te hebben gemaakt.. dat is wat mischien ooit nog es ermee ga doen.. maar ik heb wel een andere voeding voor straks in de planning met aankoop
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 20-04-2006 07:29 ]
Dit is de rede waarom ik een ups heb aangeschaft met beveiliging voor netwerkkabelAnoniem: 58485 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 07:26:
[...]
Het gedrag van de voeding was niets meer dan een klein tikje en hij deedt niks meer. Dus... Ik vermoed ook dat mijn hele systeem gewoon een klap gehad heeft via de massa van de netwerkkabel die verbonden stond met zijn pc.
Q-tec heb ik een keer het 500watt model van aangekocht vanwege het overlijden van mijn vaste voeding midden tijdens de examens (maw. nu een nieuwe voeding was al 5 minuten te laat en die qtec was het eerste dat ik zag liggen). Hij draaide boven verwachting goed, met toch een stevige setup
(amd 2400, dvdrom, cdfikker, 3 maal 9cm fans, 4 x 120 gig ide maxtor, 1 x 80 gig ide wd, 1 x 120 gig sata maxtor met een ati radeon 9500 overgeclocked). Imo was het een fijne voeding, is alleen in ongebruik geraakt voor een silverstone vanwege te min connectors eraan (ik kreeg hte van die verlengstukken en iedere keer zat zoeen ding weer wat los >.<).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Het word een server met daarin een Pentium III 550mhz, 200GB Harde schijf, Videokaart en NIC. Meer zit er niet in. Het gaat er vooral om dat het allemaal niet zo'n lawaai maakt._Ernst_ schreef op donderdag 20 april 2006 @ 07:16:
[...]
Geen ervaring mee, maar het 300 en 350 watt model zijn toch wel het meest brak van de hele serie... Dus ik weet niet wat verder je systeem is, maar zo'n voeding kopen lijkt me niet een al te slimme zet. Zie ook een paar posts hierboven, ik snap niet dat er nog mensen zijn die overwegen een q tec voeding te halen nadat ze dit topic hebben gelezen....
Dat moet toch wel kunnen met deze Qtec?
Dat gaat wel lukken ja
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Ik vermoed zelfs dat het een bijzonder brute overkill gaat worden
Maar is dat model zo stil dan ?
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Er zijn bijna geen voedingen meer te krijgen met minder dan 300 watt. Of het model stil is weet ik dus niet maar dat is iets dat ik ga testen. Als hij teveel lawaai maakt gaat hij zo weer terug naar de winkel.Khaine666 schreef op maandag 24 april 2006 @ 00:20:
[...]
Ik vermoed zelfs dat het een bijzonder brute overkill gaat worden.
Maar is dat model zo stil dan ?